quote:Op maandag 20 juni 2011 19:34 schreef Censuur-152 het volgende:
De prijzen gaan binnenkort weer stijgen want de 'huren van de bank' hypotheek wordt afgeschaft
Uitgesmeerd over 3 jaar tijd is 3% per jaar. Dus waar je in hemelsnaam vandaan haalt dat er meer dan 5% onder de vraagprijs wordt geboden en verkocht in mijn dorp is een regelrecht mysterie. Ga je dat nog even onderbouwen met cijfers, of geloof je het allemaal zo wel?quote:Op maandag 20 juni 2011 19:38 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Niet moeilijk? Grafiek loopt idd tot 2008, de piek van de zeepbel. Check de WOZ waarde maar eens in wikipedia, dan zie je dat er in Rijnwoude 10% vanaf is sinds die tijd. Precies het gemiddelde van NL.
Bedoel je nou te zeggen dat het allemaal wel meevalt omdat de prijzen tot 2008 nog stegen? Ongeveer in nov 2008 ging er geloof ik iets mis en ontstond de economische crisis.... Daarna gingen dus de prijzen dalen.quote:Op maandag 20 juni 2011 19:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zet hem dan maar even af tegenover deze: http://www.hypotheek.cc/Rijnwoude.html
Kom op Pierre, tis allemaal niet zo moeilijk. Jammere van deze grafiek is dat hij tot 2008 looptMaar je kan met die 2 sites zelf wel even uitrekenen dat het allemaal wel meevalt en dat je gewoon domweg uit je nek lulde toen je dacht mij even te kunnen corrigeren. No hard feelings, maar doe maar gewoon niet meer oke?
Haha.... je onderschat mijn capaciteitenquote:Op maandag 20 juni 2011 19:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wow Xeno, je kan blijkbaar statistieken aflezen, applaus!
Hij weet precies waarom ze van hun overgewaardeerde shit af willen... dat er een tekort is aan koperts weet hij ookquote:Op maandag 20 juni 2011 19:40 schreef PierreBetfair het volgende:
In Rinwoude staat overigens 150 huizen te koop. En jij beweert hetvolgende![]()
Ter info, ik weet van elk huis in dit dorp aan wie het verkocht wordt, waarom het verkocht wordt en voor hoeveel het verkocht wordt.
Je snapt dat je je hiermee volledig ongeloofwaardig hebt gemaakt.
Er zijn mensen die volledig negeren dat het aantal transacties met 40% gedaald is.... mensen voor veel minder geld betere huizen kopen en dat de financieringsmogelijkheden met de dag krimpen.... om al deze tegenslagen te kunnen handelen doet men alsof er niets aan de hand is.... gevalletje.... enfin.... conclusie.... de markt gaat nog een enorme correctie meemakenquote:Op maandag 20 juni 2011 19:40 schreef Bumbu het volgende:
[..]
Bedoel je nou te zeggen dat het allemaal wel meevalt omdat de prijzen tot 2008 nog stegen? Ongeveer in nov 2008 ging er geloof ik iets mis en ontstond de economische crisis.... Daarna gingen dus de prijzen dalen.
Omdat de neergaande trend al enige jaren gaande is, biedt men zonder schaamte 10 tot 15% onder de vraagrpijs, en zijn verkopers sneller geneigd akkoord te gaan. Zeker omdat er nog geen enkel teken van herstel is, integendeel.quote:Op maandag 20 juni 2011 19:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Uitgesmeerd over 3 jaar tijd is 3% per jaar. Dus waar je in hemelsnaam vandaan haalt dat er meer dan 5% onder de vraagprijs wordt geboden en verkocht in mijn dorp is een regelrecht mysterie. Ga je dat nog even onderbouwen met cijfers, of geloof je het allemaal zo wel?
Prima joh, geloof je het nietquote:Op maandag 20 juni 2011 19:40 schreef PierreBetfair het volgende:
In Rinwoude staat overigens 150 huizen te koop. En jij beweert hetvolgende![]()
Ter info, ik weet van elk huis in dit dorp aan wie het verkocht wordt, waarom het verkocht wordt en voor hoeveel het verkocht wordt.
Je snapt dat je je hiermee volledig ongeloofwaardig hebt gemaakt.
Hoezo? Je kunt er toch gewoon een huis huren? Schijnt uberslim te zijn.quote:Op maandag 20 juni 2011 19:45 schreef Bumbu het volgende:
even vraagje tussendoor
Wat is er in godsnaam zo bijzonder aan Rijnwoude? Een dorpje met 150 huizen? Als die huizen daar zo duur blijven ga je toch lekker in een ander dorp wonen?
Vandaar die daling van verkoopprijzen van 15% per jaar...o nee wachtquote:Op maandag 20 juni 2011 19:45 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Omdat de neergaande trend al enige jaren gaande is, biedt men zonder schaamte 10 tot 15% onder de vraagrpijs, en zijn verkopers sneller geneigd akkoord te gaan. Zeker omdat er nog geen enkel teken van herstel is, integendeel.
Rijnwoude is geen dorp.quote:Op maandag 20 juni 2011 19:45 schreef Bumbu het volgende:
even vraagje tussendoor
Wat is er in godsnaam zo bijzonder aan Rijnwoude? Een dorpje met 150 huizen? Als die huizen daar zo duur blijven ga je toch lekker in een ander dorp wonen?
Goh was ik nou zelf al tot een soortgelijke conclusie gekomenquote:Op maandag 20 juni 2011 19:44 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Er zijn mensen die volledig negeren dat het aantal transacties met 40% gedaald is.... mensen voor veel minder geld betere huizen kopen en dat de financieringsmogelijkheden met de dag krimpen.... om al deze tegenslagen te kunnen handelen doet men alsof er niets aan de hand is.... gevalletje.... enfin.... conclusie.... de markt gaat nog een enorme correctie meemaken
Je bent welkom om een keer bij mij te komen kijken in de papiertjes xeno, alhoewel ik niet denk dat je die zult begrijpen. Ik zet de koffie voor je klaar, stukje appeltaart erbij en dan mag je daarna weer naar huis. Wel met een illusie armerquote:Op maandag 20 juni 2011 19:42 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hij weet precies waarom ze van hun overgewaardeerde shit af willen... dat er een tekort is aan koperts weet hij ook![]()
Vooral volhouden dat er geen correctie komt en dat jullie aflossen voor de onderwaarde.... negatieve kapitaalopbouw
Aah.... het minderwaardigheidscomplexjequote:
quote:Op maandag 20 juni 2011 19:50 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Aah.... het minderwaardigheidscomplexje
Als je tot dezelfde conclusie komt als Xeno (aka Cenzuur) moet je niet vrolijk worden, maar alles loslaten wat je in je handen hebt en het dichtsbijzijnde klooster opzoeken.quote:Op maandag 20 juni 2011 19:48 schreef Bumbu het volgende:
Goh was ik nou zelf al tot een soortgelijke conclusie gekomen....
Trekken aan een dood paard... de bewegingen die we nu nog zien zijn slechts stuiptrekkingen.quote:Op maandag 20 juni 2011 19:48 schreef Bumbu het volgende:
[..]
Goh was ik nou zelf al tot een soortgelijke conclusie gekomen....
Je zit hier niet in het Keldertje he...quote:
Kortom, er komt de komende 20 jaar geen leven meer in de brouwerij.quote:de bewegingen die we nu nog zien zijn slechts stuiptrekkingen. Pas als de prijzen flink gecorrigeerd zijn komt er weer leven in de brouwerij.
Om eerlijk te zijn wordt ik ook niet vrolijk van de huizenzeepbel. Ik denk dat het heel veel ellende heeft en gaat opleveren en dat we er nog lang niet zijn. Maar ik denk dat het enige zinnige wat kan gebeuren een correctie op de woningprijs is. Zodat er weer een gezondere woningmarkt ontstaat. Als ik denk aan een gezondere woningmarkt kan ik dan wel weer vrolijker worden.quote:Op maandag 20 juni 2011 19:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je tot dezelfde conclusie komt als Xeno (aka Cenzuur) moet je niet vrolijk worden, maar alles loslaten wat je in je handen hebt en het dichtsbijzijnde klooster opzoeken.
Ik kom er nooit maar jij kennelijk welquote:Op maandag 20 juni 2011 19:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je zit hier niet in het Keldertje he...
Tuurlijk.... we leven in een vacuumquote:Kortom, er komt de komende 20 jaar geen leven meer in de brouwerij.
Denken dat de HRA afschaffing terug gaat vloeien naar de Nederlandse burger is naief.quote:Op maandag 20 juni 2011 19:58 schreef Bumbu het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn wordt ik ook niet vrolijk van de huizenzeepbel. Ik denk dat het heel veel ellende heeft en gaat opleveren en dat we er nog lang niet zijn. Maar ik denk dat het enige zinnige wat kan gebeuren een correctie op de woningprijs is. Zodat er weer een gezondere woningmarkt ontstaat. Als ik denk aan een gezondere woningmarkt kan ik dan wel weer vrolijker worden.
En dan maar hopen dat de politiek niet weer het vele lenen gaat stimuleren zodat er na 15 jaar weer veel mensen in de problemen komen. De politiek had dit moeten voorkomen. Maar om nu dan maar te zeggen van we geven alle problemen door aan de volgende generatie? Dat vind ik ook niet kunnen. De prijzen moeten dus naar beneden en de HRA moet weg overdrachtsbelasting moet weg en de inkomstenbelasting naar beneden.
Miljoenen mensen zijn niet vrolijk van de hurenzeepbel. Daarom hebben ze gekocht, dat is goedkoper. Zolang de huren niet omlaag gaan, zullen de huizenprijzen ook niet veel dalen.quote:Op maandag 20 juni 2011 19:58 schreef Bumbu het volgende:
Om eerlijk te zijn wordt ik ook niet vrolijk van de huizenzeepbel.
Nee hoor, ik en velen met mij hebben juist heel veel plezier van een koopwoning.quote:Ik denk dat het heel veel ellende heeft
De wens is de vader van de gedachte zeker?quote:en gaat opleveren en dat we er nog lang niet zijn.
Zinnig? Voor jou persoonlijk zeker? Of voor de 4,3 miljoen woningeigenaren?quote:Maar ik denk dat het enige zinnige wat kan gebeuren een correctie op de woningprijs is.
Vergeleken met de huurmarkt is de eigenwoningmarkt kerngezond.quote:Zodat er weer een gezondere woningmarkt ontstaat.
Iets met eigenbelang toevallig?quote:Als ik denk aan een gezondere woningmarkt kan ik dan wel weer vrolijker worden.
De inkomstenbelasting omlaag? Waarom in godsnaam? Als de HRA ooit beperkt wordt is dat omdat er bezuinigd moet worden. Het verlagen van de IB heeft dan per saldo geen zin, dan kun je net zo goed de HRA intact laten. Not gonna happen.quote:De prijzen moeten dus naar beneden en de HRA moet weg overdrachtsbelasting moet weg en de inkomstenbelasting naar beneden.
Nee,ik heb geen toegang. (Denk ook niet dat ze daar op een 2e W...z zitten te wachten.quote:
Ik niet, jij wel. In een financieel vacuum dan he.quote:Tuurlijk.... we leven in een vacuum
Vaders..... denk aan uw minderjarige dochtersquote:Op maandag 20 juni 2011 20:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nee,ik heb geen toegang. (Denk ook niet dat ze daar op een 2e W...z zitten te wachten.)
De huizenprijzen gaan dalen omdat mensen niet meer zo veel geld mogen/kunnen lenen.quote:Op maandag 20 juni 2011 20:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Miljoenen mensen zijn niet vrolijk van de hurenzeepbel. Daarom hebben ze gekocht, dat is goedkoper. Zolang de huren niet omlaag gaan, zullen de huizenprijzen ook niet veel dalen.
[..]
Nee hoor, ik en velen met mij hebben juist heel veel plezier van een koopwoning.
[..]
De wens is de vader van de gedachte zeker?
[..]
Zinnig? Voor jou persoonlijk zeker? Of voor de 4,3 miljoen woningeigenaren?
[..]
Vergeleken met de huurmarkt is de eigenwoningmarkt kerngezond.
[..]
Iets met eigenbelang toevallig?
[..]
De inkomstenbelasting omlaag? Waarom in godsnaam? Als de HRA ooit beperkt wordt is dat omdat er bezuinigd moet worden. Het verlagen van de IB heeft dan per saldo geen zin, dan kun je net zo goed de HRA intact laten. Not gonna happen.
Wat jij liever hebt doet niet terzake. (Sorry dat ik je uit je droom help)quote:Op maandag 20 juni 2011 20:20 schreef Bumbu het volgende:
De huizenprijzen gaan dalen omdat mensen niet meer zo veel geld mogen/kunnen lenen.
Als de woningmarkt zo gezond is waarom moeten sommige mensen dan 2 jaar wachten voordat ze hun huis kunnen verkopen tegen een stukken lagere prijs? Duitsland heeft bijvoorbeeld een veel gezondere woningmarkt daar zijn de prijzen niet veel gestegen t.o.v. het algemeen prijspeil in de laatste jaren maw een brood 10% duurder een huis 10% duurder. En zijn de woningprijzen niet of nauwelijks gedaald in de crisis. Maar zo te zien heb jij liever dat mensen nu niet meer kunnen verhuizen in Nederland en er 60.000 bouwvakkers hun baan kwijt zijn enz enz alleen omdat zulke woningprijs fluctuaties zo fijn zijn volgens jou? Hoe zo eigenbelang? Heb je soms de hoofdprijs betaald?
Nee wat ik liever heb is een stabiele woningmarkt zonder te veel fluctuaties zodat burgers minder risico lopen.
Als het een en ander stagneert houdt dat dus in dat er niet meer wordt gebouw. Gemeenten rente voor hun kavels moeten betalen die niet worden verkocht. Veel mensen werkloos thuis zitten. Prijzen dalen. Mensen met restschulden blijven zitten. enz Als je daar allemaal je kop voor in het zand stopt ben je wel heel dom bezig.quote:Op maandag 20 juni 2011 20:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat jij liever hebt doet niet terzake. (Sorry dat ik je uit je droom help)
Uitzonderingen (financiele problemen) daargelaten verkoopt iemand zijn woning om een andere terug te kopen. Niet om daarna te gaan huren. (Je zult wel gek zijn om dat soort maandbedragen neer te gaan tellen, die ook nog eens elk jaar verhoogd worden)
Vroeger kocht iedereen alvast zijn 2e huis, en zette daarna zijn 1e huis te koop. Tegenwoordig is het logischerwijze andersom. Dus ja, dan stagneert er een en ander. En?
De HRA is een korting op af te dragen belasting. Je komt nu net zo intelligent over als de mensen die het villasubsidie noemen. Dan heb je het niet begrepen.quote:Op maandag 20 juni 2011 20:26 schreef Bumbu het volgende:
Daarnaast is de HRA een stimulering op schuld
Gewoon blijven huren dan. Heb je 60 jaar huur(schuld) voor je kiezen. Wat jij het slimst vindt, maakt mij niet uit.quote:en schuld staat gelijk aan risico ik heb liever een beperking van risico.
Wat is het probleem om zelf te sparen? I.p.v. verplicht elke maand 750,- te betalen, dan verplicht 500,- te betalen en zelf 250,- apart te zetten? Je weet nooit wat er in 30 jaar gebeurt, je bent eerder idioot als je vrijwillig jezelf vastlegt voor 750,- i.p.v. 500,-quote:Vooral als je ziet tot wat voor achterlijkeden het heeft geleid. Mensen die volledig aflossingsvrij kopen??? Hoe idioot kan je zijn?
Dan neemt mijn spaargeld toe. Mijn rente staat nog voor 19 jaar vast, dus wat zou het probleem moeten zijn?quote:Daarnaast wat denk je dat er gaat gebeuren als de rente stijgt?
Gelul natuurlijk, iedereen weet dat dan de huizenprijzen 60% dalen en de HRA dus niet toeneemt.quote:Dan nemen de kosten van de HRA alleen nog maar toe
Dus als je de HRA weghaalt, kunnen mensen meer aflossen? Neh... Minder natuurlijk he, maar dat weet je wel...quote:Daarom kan je beter stimuleren dat mensen hun huis afbetalen en dan staat de HRA erg in de weg.
Daar heb je vast wel cijfers van, aangezien ik hier voor me 3 WOZ strookjes heb liggen die je ongelijk aanduiden. Daarnaast ben ik helemaal niet 'positief' of 'negatief' ingesteld, het interesseert me vrij weinig aangezien ik voor langere termijn heb gekocht, je moet alleen geen poep praten over dingen waar je geen verstand van heb (zoals de woningmarkt in mijn dorp).quote:Op maandag 20 juni 2011 20:28 schreef PierreBetfair het volgende:
@Scorpie en andere positief ingestelde topkopers.
Besef je dat alle topkopers uit 2008-2009 over 2 jaar met een woz waarde zitten die zo'n 30% onder hun hypotheekbedrag ligt?
VB: huis gekocht voor 275, met k.k hypotheek van 300K
Huis nu al 10% in waarde gedaald = 250K
Gaat nog eens 10% af is de algehele verwachting, wordt het 225K
Betekent tevens dat hun huis 40% in waarde moet stijgen om weer break-even uit te kopen als ze het gaan verkopen.
En dan net doen alsof het allemaal niks uitmaakt
Dit is ongeveer het beeld hoe de gemiddelde topkoper in jouw gemeente ervoor staat.
jongens jongens het kwartje valt wel erg traag bij jou misschien moet je eens wat minder kwekken en meer zinnig nadenken:quote:Op maandag 20 juni 2011 20:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De HRA is een korting op af te dragen belasting. Je komt nu net zo intelligent over als de mensen die het villasubsidie noemen. Dan heb je het niet begrepen.
[..]
Gewoon blijven huren dan. Heb je 60 jaar huur(schuld) voor je kiezen. Wat jij het slimst vindt, maakt mij niet uit.
[..]
Wat is het probleem om zelf te sparen? I.p.v. verplicht elke maand 750,- te betalen, dan verplicht 500,- te betalen en zelf 250,- apart te zetten? Je weet nooit wat er in 30 jaar gebeurt, je bent eerder idioot als je vrijwillig jezelf vastlegt voor 750,- i.p.v. 500,-
[..]
Dan neemt mijn spaargeld toe. Mijn rente staat nog voor 19 jaar vast, dus wat zou het probleem moeten zijn?
[..]
Gelul natuurlijk, iedereen weet dat dan de huizenprijzen 60% dalen en de HRA dus niet toeneemt.
[..]
Dus als je de HRA weghaalt, kunnen mensen meer aflossen? Neh... Minder natuurlijk he, maar dat weet je wel...
Je komt op me over als een huilie. Sorry.
Mijn ouders kochten een huis begin jaren 80. 3 jaar later zaten ze met een onderwaarde van zo'n 20-30% omdat de huizenmarkt kelderde. Nog twee maanden nu. Dan is het huis hypotheekvrij.quote:Op maandag 20 juni 2011 20:28 schreef PierreBetfair het volgende:
Besef je dat alle topkopers uit 2008-2009 over 2 jaar met een woz waarde zitten die zo'n 30% onder hun hypotheekbedrag ligt?
Lol spaargeld? Er valt in jouw geval niks te sparen.quote:Op maandag 20 juni 2011 20:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dan neemt mijn spaargeld toe. Mijn rente staat nog voor 19 jaar vast, dus wat zou het probleem moeten zijn?
Die cijfers zijn zojuist door jezelf gepost 308K in 2008.....nu 277K nu (wikipedia)quote:Op maandag 20 juni 2011 20:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daar heb je vast wel cijfers van, aangezien ik hier voor me 3 WOZ strookjes heb liggen die je ongelijk aanduiden. Daarnaast ben ik helemaal niet 'positief' of 'negatief' ingesteld, het interesseert me vrij weinig aangezien ik voor langere termijn heb gekocht, je moet alleen geen poep praten over dingen waar je geen verstand van heb (zoals de woningmarkt in mijn dorp).
Ik ben gee topkoper, maar dat wist ik toen nog niet, dus ik pak hem maar even op.quote:Op maandag 20 juni 2011 20:28 schreef PierreBetfair het volgende:
Nee, maar dat ga je mij vast uitleggen....quote:Besef je dat alle topkopers uit 2008-2009 over 2 jaar met een woz waarde zitten die zo'n 30% onder hun hypotheekbedrag ligt?
Batterijen van mijn rekenmachine zijn leeg, maar ik kom uit mijn hoofd op 270Kquote:VB: huis gekocht voor 275, met k.k hypotheek van 300K
Huis nu al 10% in waarde gedaald = 250K
Nee, dan wordt het 243Kquote:Gaat nog eens 10% af is de algehele verwachting, wordt het 225K
Nee dat betekent dat hun huis, mits het zoveel zou dalen, en ze het ook nog willen verkopen, het huis 2 x 10% in waarde gedaald is, dus 23% zal moeten stijgen om alles exclusief de KK eruit te kunnen halenquote:Betekent tevens dat hun huis 40% in waarde moet stijgen om weer break-even uit te kopen als ze het gaan verkopen.
quote:Op maandag 20 juni 2011 20:43 schreef Whuzz het volgende:
Pierre is een babyboomert die 30 jaar geleden had moeten kopen, maar daar te bang voor was en daar nu van baalt. Al zijn babyboomvriendjes hebben een huis dat is afbetaald en al daalde ze met 50%, dan nog hebben ze een fatsoenlijk pensioen, terwijl piertje straks maar net de huurverhogingen kan betalen met zijn AOWtje
En nu is hu zuur en rancuneus. Dus laat hem maar een beetje met rust, het is allemaal een beetje zwaar zo op zijn oude dag
Jij hebt hem door, de enige die belang hebben bij Ponzinomics zijn uitvreters die niets toevoegen aan deze wereld (banksters... etc..).quote:Op maandag 20 juni 2011 20:20 schreef Bumbu het volgende:
Nee wat ik liever heb is een stabiele woningmarkt zonder te veel fluctuaties zodat burgers minder risico lopen.
Denk eens even naquote:Op maandag 20 juni 2011 20:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Batterijen van mijn rekenmachine zijn leeg, maar ik kom uit mijn hoofd op 270K
Ja maar weet je dan wel niet <insert random Pierre onzin lul verhaaltje>quote:Op maandag 20 juni 2011 20:40 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Mijn ouders kochten een huis begin jaren 80. 3 jaar later zaten ze met een onderwaarde van zo'n 20-30% omdat de huizenmarkt kelderde. Nog twee maanden nu. Dan is het huis hypotheekvrij.
Nu ook niet meer, dus je bent er niet op vooruit gegaanquote:Op maandag 20 juni 2011 20:44 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]als kleuter had ik geen hypotheek gekregen vrees ik
quote:Op maandag 20 juni 2011 20:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Miljoenen mensen zijn niet vrolijk van de hurenzeepbel. Daarom hebben ze gekocht, dat is goedkoper. Zolang de huren niet omlaag gaan, zullen de huizenprijzen ook niet veel dalen.
quote:Op maandag 4 april 2011 20:36 schreef Censuur-152 het volgende:
Uitleg valkuil: Cognitieve dissonantie
Bij deze valkuil hebben we onze mening bijgesteld, soms bewust maar veelal onbewust. Doordat dit onbewust gebeurt zullen andere mensen dit eerder door hebben dan wij zelf, en zullen we het zelf niet eens altijd doorhebben. Een nadeel hiervan is dat het moeilijk te voorkomen is, en dat het zelfs voordelen biedt.
Bij cognitieve dissonantie is er sprake van een tegenstrijdigheid (de dissonantie) tussen twee gedachten, meningen of feiten in de breedste zin van het woord (de cognities). Daarnaast kan er ook een dissonantie ontstaan als je deelneemt aan gedrag wat tegenstrijdig is aan je eigen overtuigingen. Doordat deze twee tegenstrijdige gedachten tegelijk aanwezig zijn, ervaar je een onaangename spanning. Volgens de theorie van de cognitieve dissonantie zullen we op zon moment, als we die onaangename spanning ervaren, trachten deze spanning weg te halen. Dit kan door je cognities opnieuw te onderzoeken of om je bestaande ideeën aan te passen, zodat er geen tegenstrijdigheid meer is. Ook kun je je gedrag aanpassen aan je opvattingen, alhoewel dat doorgaans in de praktijk moeilijker is dan je opvattingen bijschaven. Tenslotte kan cognitieve dissonantie in elk gebied van je leven plaats vinden.
Het doel van cognitieve dissonantie
Het doel van de cognitieve dissonantie is om de tegenstrijdige opvattingen te verwijderen, om zodoende het ego te beschermen. Zouden we geen cognitieve dissonantie hebben, dan zullen we nooit tevreden zijn met een keuze en altijd blijven tobben over wat we moeten doen. Nadat we de knoop hebben doorgehakt bij een beslissing zorgt de cognitieve dissonantie ervoor dat we tevreden zijn met onze gemaakte keuze, en niet achteraf toch liever de andere keuze hadden gemaakt. Vooral bij belangrijke beslissingen die veel invloed hebben op je leven is de cognitieve dissonantie een waardevolle valkuil, denk hiervoor bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een huis, of een relatie beginnen.
bron: http://www.psychologieenb(...)nitieve-dissonantie/
Grote onzin, een korting is een korting. De HRA is gewoon een stimulans om schulden aan te gaan en dit werkt per definitie prijsopdrijvend. Als je dat niet ziet ben je echt niet zo intelligent als dat je wilt gelovenquote:Op maandag 20 juni 2011 20:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
De HRA is een korting op af te dragen belasting. Je komt nu net zo intelligent over als de mensen die het villasubsidie noemen. Dan heb je het niet begrepen.
Sterker nog, ik heb een hypotheekquote:Op maandag 20 juni 2011 20:45 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Nu ook niet meer, dus je bent er niet op vooruit gegaan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |