quote:
Op zondag 11 september 2011 20:54 schreef Maanvis het volgende:[..]
Auto's reageren niet voorspelbaar. Er zijn dagelijks situaties waarin de regeltjes niet voldoen of waarin aan de regeltjes voldoen zelfs een gevaarlijke situatie veroorzaakt.
Bijvoorbeeld: Verkeer van rechts heeft voorrang. Autist komt rechts aanrijden en neemt voorrang, want zo zijn de regeltjes immers. Maar hij was vergeten te checken of hij wel gezien was door de andere automobilist die op de kruising aan kwam rijden. Resultaat: Autist dood wegens voorrang nemen.
Dit zou ik als een discriminerende reactie kunnen zien maar laat ik het voordeel van de twijfel geven en het op onwetendheid houden.
Ken je uberhaubt iemand met autisme? Heb je wel eens bij iemand met autisme in de auto gezeten? Heb je wel eens iemand met autisme zien rijden? Als je antwoord hierop 'nee' is dan is die mening ook niets waard.
Ik weet zeker dat je iemand met een lichte vorm van autisme niet eens zou herkennen als zijnde autist als je er naast zou zitten in de auto.
Ik heb het over mensen met een lichte vorm (Asperger en PDD-NOS), niet met een zware vorm (ofterwel in combinatie met verstandelijke handicap). Dus geen malloot als Rainman.
Je leert bij rijllessen altijd dat je voorrang moet KRIJGEN en niet moet NEMEN (ook dat is een regel).
Je moet altijd kijken hoe die andere reageert. Je moet ook altijd al het mogelijke doen om een ongeval te voorkomen.
Niemand met autisme denkt zo rechtlijnig. Dat is een vooroordeel. Hij geeft geen voorrang dus ik rijdt hem maar aan.
Wat jij omschrijft is niet autistisch maar suicidaal. Wat ik bedoelde dat de autist zich aan de verkeersregels houdt en dus nooit voorrang zal nemen als hij dat niet heeft (anders dan de gemiddelde sjonnie). Als hij twijfelt of hij wel of niet ergens tussen kan dan doet hij het niet. Iemand zonder autisme zou hem er toch nog even tussen gooien met een mogelijk ongeval als gevolg.
Je moet kunnen reageren op het verkeer. Een autist wil niet inhalen over doorgetrokken streep. Dat wil niet zeggen dat als daar een auto met pech staat dat hij er niet omheen zal gaan. Ook iemand met autisme kan daar flexibel mee omgaan en snapt dat je er dan wel omheen moet.
Een autist zal niet snel dronken gaan autorijden, of door rood rijden of mobiel bellen of SMSen in de auto.
Iemand die zo rijdt zoals jij omschrijft zal nooit slagen voor zijn rijbewijs.
Die zal zelfs dood zijn voordat hij een rijles kan nemen omdat hij op de fiets al doodgereden wordt terwijl hij aan het fietsen is.
Auto's reageren voor een groot deel voorspelbaar. Je kunt hun rijstijl 'lezen'. Dat leer je vanzelf als je auto rijdt. Als je dat zelf niet kunt dan ben jij waarschijnlijk het gevaar op de weg en niet de autist.

Hoe meer rijervaring hoe voorspelbaarder het wordt en hoe minder onverwachte momenten er over blijven. Aan rijgedrag zie je vaak wat ze van plan zijn.
Zo kan ik aan auto's op een rotonde zien dat ze af gaan slaan ook al 'vergeten' ze hun richtingaanwijzer. Puur aan de manier waarop ze rijden. Wat niet inhoudt dat ik dan maar plankgast er voor langsga.
Naast regels heb je zoiets als gezond verstand. Bij mensen met een lichte vorm van autisme is dat aanwezig, die zijn vaak behoorlijk intelligent.
Je moet kunnen reageren op onverwachte situaties. Daar kijkt een examinator naar.
Alle mensen met autisme die ik ken die kunnen dat ook.
Iemand die niet kan reageren op onverwachte situaties zal nooit slagen voor zijn rijbewijs.
Ook weet iedereen dat er zat mensen zijn die zich niet aan de regels houden. Mensen die 'vergeten' richting aan te geven, door rood rijden. Daar moet je rekening mee houden en dat kan iemand met autisme net zo goed.
Ik heb zelf syndroom van Asperger en kan goed autorijden. Ik heb zowel theorie als praktijkexamen in 1 keer gehaald. Heb nu al bijna 10 jaar rijbewijs.
Heb geen moeite met onverwachte momenten, daar kan ik snel op reageren en kan prima het verkeer inschatten zoals ik hierboven ook al aangeef. Ook geen enkele moeite flexibel om te gaan met verkeersregels als dat nodig is.
Met de snelheidslimiet ga ik vaak wel flexibel om moet ik bekennen.

Maar alleen als het verantwoord kan. Niet als het gevaarlijk is. Wanneer dat is dat leer je door je rijervaring. Toen ik pas mijn rijbewijs had was ik voorzichtig omdat ik wist dat ik weinig rijervaring had.
Zet dat eens naast het gemiddelde jochie dat net zijn rijbewijs heeft en flink gaat scheuren (meestal in een VW Golf) omdat hij denkt dat hij heel goed kan rijden en denkt dat hij alles net zo goed in kan schatten als iemand met 10 jaar rijervaring en dus risico's neemt.
Verder doe ik ook aan terreinrijden (Jeep Wrangler). Waar toch ook wel enige voertuigbeheersing voor nodig is.
Mijn vader reed al 20-30 jaar voordat hij wist dat hij Asperger had. Nooit een ongeluk gehad en zeer goede automobilist. Beter dan de gemiddelde automobilist.
Moraal van het verhaal: De topicstarter moet gewoon dezelfde kans en behandeling krijgen als een ander. Dus slagen voor theorie- en praktijkexamen. Geen verdere geldklopperij Punt.
Ongetwijfeld zullen er mensen met autisme zijn die beter niet in het verkeer deel kunnen nemen. Die zijn er net zo goed onder mensen die niet 'iets' hebben. Dus wat dat betreft maakt dat niet uit.
Die mensen zullen nooit slagen voor hun rijexamen.
Liever 10 autisten op de weg dan 1 sjonnie die denkt dat de regels niet voor hem gelden (en die ook nog eens tijdens het rijden uitgebreid mobiel aan het bellen is).
quote:
Die bevriende psycholoog heeft klaarblijkelijk niet veel kaas gegeten van het verkeer.
Zeker wel. Die rijdt ook auto. En die stapt vol vertrouwen bij mij in de auto (of ieder ander met een vorm van autisme). Iedereen die ik ken die stapt zo bij mij in de auto (en ja die weten wat ik heb).
Als er alleen maar autisten zouden rijden dan zouden er veel minder ongelukken zijn.
Ik durf te wedden dat autisten minder vaak bij ongelukken zijn betrokken dan mensen die zogenaamd niets hebben.
Eigenlijk heeft iedereen wel 'iets'. Alleen heeft het bij de één een etiketje en bij de ander niet.
Eigenlijk zou het wel grappig zijn als blijkt dat jullie zelf 'iets' blijken te hebben waardoor jullie in de situatie van de topicstarter zouden komen.
The western world, love it or leave it. - Mess with the west, die like the rest.