Ben ik niet met je eens. De Verenigde Staten zijn minstens zo individualistisch, maar aan nationaal ethos daar geen gebrek.quote:Op woensdag 8 juni 2011 00:27 schreef Boldface het volgende:
Nederland heeft allang geen nationaal ethos meer en daarvan is immigratie niet eens de reden. De toegenomen individualisering zorgt ervoor dat steeds meer mensen alleen aan zichzelf denken en alleen met zichzelf bezig zijn. Observeer het gedrag van mensen op straat, in de supermarkt of op de weg maar eens zorgvuldig. Er zijn nauwelijks samenbindende factoren en er zijn al helemaal geen waarden die door de complete samenleving worden gedeeld. Wel zijn er diverse kleinere groepen, die inderdaad grotendeels langs elkaar heen leven.
Ik was ooit trots op Nederland, toen hier alles mocht en mensen hun eigen gang konden gaan. Nu is het een politiestaat, en dat heeft niets met allochtonen te maken, maar met een gebrek aan hoop en optimisme, zoals TS schrijft.quote:Op woensdag 8 juni 2011 00:28 schreef captainkid het volgende:
We moeten weer trots mogen zijn op ons land, je mag nu niet eens de vlag uithangen of op je kleding hebben wtf.
De VOC gouden eeuw mentaliteit moet weer terug komen toen waren we de masters of the world.
Nou zijn we sneue gasten die voor elke scheet een vergadering moeten houden.
Ja maar dat gebeurt dus wel. Ik liep door Sankt Gallen een tijdje terug. In een winkelstraat in het centrum hingen Zwitserse vlaggen boven de straat. Prachtig gezicht. Doe je zoiets in NL dan ben je een Neonazi. Dat is een beetje het probleem van NL.quote:Op woensdag 8 juni 2011 00:35 schreef Yakamoz het volgende:
Moet trouwens niet met nationalisme worden verward of 'links en rechts'.
Ja alleen of er angst is of niet, nationale trots hoeft daar niet volledig van afhankelijk te zijn.quote:Op woensdag 8 juni 2011 01:04 schreef Yakamoz het volgende:
Wel trots op de voorrechten die iedere burger in dit land heeft. Maar in het huidige klimaat waarin we samenleven voel ik me niet thuis. Angst en verharding van de samenleving typeren denk ik wel het Nederlandse klimaat. Hoewel je dat natuurlijk kan relativeren, het is van alle tijden.
O, met vlaggen heb ik geen probleem. Nederland kent ook zijn eigen oorspronkelijke gebruiken, gewoonten etc en die mogen wat mij betreft best in stand worden gehouden. Het is alleen jammer dat politici als Wilders claimen als enige voor de Nederlandse belangen op te komen en een boodschap van pessimisme verkondigen. Dat is jammer.quote:Op woensdag 8 juni 2011 01:02 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ja maar dat gebeurt dus wel. Ik liep door Sankt Gallen een tijdje terug. In een winkelstraat in het centrum hingen Zwitserse vlaggen boven de straat. Prachtig gezicht. Doe je zoiets in NL dan ben je een Neonazi. Dat is een beetje het probleem van NL.
Ik wil niet zeggen dat een vlag bepaalt of je nationale trots hebt, maar symbolen, muziek, beelden dragen daar wel aan bij.
Dat is onzin inderdaad, maar die andere politici vind ik ook geen inspirerende figuren als het om nationale trots gaat. Tsja, ik ben niet vies van wat propaganda en dat zie je hier niet in NL. In Frankrijk wat wel een echte democratie zie is zie je Sarkozy staand in een open auto over de Champs-Élysées rijden. Tsja, als Rutte dat doet dan ligt iedereen dubbel natuurlijk, maar het is wel een graadmeter hoor vind ik.quote:Op woensdag 8 juni 2011 01:12 schreef Yakamoz het volgende:
[..]
O, met vlaggen heb ik geen probleem. Nederland kent ook zijn eigen oorspronkelijke gebruiken, gewoonten etc en die mogen wat mij betreft best in stand worden gehouden. Het is alleen jammer dat politici als Wilders claimen als enige voor de Nederlandse belangen op te komen en een boodschap van pessimisme verkondigen. Dat is jammer.
Het hoeft niet nee. Maar ik was juist altijd trots op die openheid en tolerantie, en die is verdwenen toen de angst neerdwaaldequote:Op woensdag 8 juni 2011 01:09 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ja alleen of er angst is of niet, nationale trots hoeft daar niet volledig van afhankelijk te zijn.
Ben blij dat ik niet in Rusland ben geboren maar die mensen hebben een trots waar ik ziekelijk jaloers op ben. Veel verdriet en ellende is er natuurlijk, maar trots is iets irrationeels waar ik wel van hou.
Als ik dit zie heb ik gewoon kippenvel.
Duidelijk dat jij je geschiedenis ook niet kent, Nederland is altijd heel roerig geweest qua nationaliteit. Het is meer een groepje gebieden die toevallig tot 1 land zijn gekomen, onze vlag is opgericht vlak voor een barre tijd in plaats van na en de totstandkoming heeft absoluut geen charme.quote:Op woensdag 8 juni 2011 01:02 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ja maar dat gebeurt dus wel. Ik liep door Sankt Gallen een tijdje terug. In een winkelstraat in het centrum hingen Zwitserse vlaggen boven de straat. Prachtig gezicht. Doe je zoiets in NL dan ben je een Neonazi. Dat is een beetje het probleem van NL.
Ik wil niet zeggen dat een vlag bepaalt of je nationale trots hebt, maar symbolen, muziek, beelden dragen daar wel aan bij.
Maar zijn groot vlagvertoon en trots misschien niet juist dingen die je nodig hebt als de rest van je land een tyfuszooi is? Het zijn dan bij uitstek de zaken waar je je aan op kan trekken, een collectief doel, een collectieve identiteit, etc. Je zou ook kunnen stellen dat we dat in NL niet echt nodig hebben gezien het welvaartsniveau. Wat we dan nog delen is dat we allemaal onszelf kunnen zijn.quote:Op woensdag 8 juni 2011 01:09 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ja alleen of er angst is of niet, nationale trots hoeft daar niet volledig van afhankelijk te zijn.
Ben blij dat ik niet in Rusland ben geboren maar die mensen hebben een trots waar ik ziekelijk jaloers op ben. Veel verdriet en ellende is er natuurlijk, maar trots is iets irrationeels waar ik wel van hou.
Als ik dit zie heb ik gewoon kippenvel.
Mwah. Ik heb wel mijn twijfels bij een op die manier gecultiveerd patriottisme, en vooral het dwingende karakter wat er vanuit gaat. Wat er na 9/11 in de VS loskwam gaf mij een nogal vieze smaak in de mond. Niet alleen omdat het misbruikt werd voor een flinke stap richting politiestaat, maar ook omdat het inhoudelijk hol is. Een soort overschreeuwen van de eigen onzekerheid.quote:Op woensdag 8 juni 2011 01:02 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
neo-nazi....?? .welja..... overdrijven is soooo 200009......quote:Op woensdag 8 juni 2011 01:02 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Wat een enorm calimerogeneuzel zeg. Prinsenvlaggen zijn natuurlijk not-done, maar het rood-wit-blauw mag je met trots laten wapperen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 01:02 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Dat komt meer door toedoen van de overheid, kinderen moeten daar elke ochtend het volkslied opzingen. Vind je het erg gek dat mede hierdoor een sterk gevoel patriotisme is en dus meer sociale verbinding is.quote:Op woensdag 8 juni 2011 00:30 schreef Yakamoz het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. De Verenigde Staten zijn minstens zo individualistisch, maar aan nationaal ethos daar geen gebrek.
Dat denk jij, zal ik eens Nederlandse vlaggen gaan ophangen in een winkelstraat. Denk niet dat het gewaardeerd wordt.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:04 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Wat een enorm calimerogeneuzel zeg. Prinsenvlaggen zijn natuurlijk not-done, maar het rood-wit-blauw mag je met trots laten wapperen.
Het ging er niet om of het smakeloos is maar dat zal je wel niet begrijpen. Het gaat er al helemaal niet om of het leerzaam is. Maar zo heeft ieder land zn eigen voorkeuren.quote:Op woensdag 8 juni 2011 11:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
neo-nazi....?? .welja..... overdrijven is soooo 200009......
dat is niks een probleem in Nederland overigens..
Ik geil niet op een winkelstraat vol Nederlandse vlaggen boven je hoofd ... Wat een smakeloosheid ! Doe dan tientallen diverse vlaggen ... allemaal van Nederlandse gemeenten en provincieën.... Das wel geinig...én leerzaam
Het werkt dus uitstekend.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:34 schreef KrokanteKrab het volgende:
[..]
Dat komt meer door toedoen van de overheid, kinderen moeten daar elke ochtend het volkslied opzingen. Vind je het erg gek dat mede hierdoor een sterk gevoel patriotisme is en dus meer sociale verbinding is.
het ging om het nationalistisch gevoel van " wat geweldig zijn wij toch?quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:50 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Het ging er niet om of het smakeloos is maar dat zal je wel niet begrijpen. Het gaat er al helemaal niet om of het leerzaam is. Maar zo heeft ieder land zn eigen voorkeuren.
jaja... meer sociale verbinding met een gezamenlijke vijand... dat zie je telkens weer als Amerika een nieuwe oorlog begintquote:Op woensdag 8 juni 2011 12:34 schreef KrokanteKrab het volgende:
[..]
Dat komt meer door toedoen van de overheid, kinderen moeten daar elke ochtend het volkslied opzingen. Vind je het erg gek dat mede hierdoor een sterk gevoel patriotisme is en dus meer sociale verbinding is.
Duidelijke voorbeelden zijn dat iedereen in Amerika je vertelt als je vraagt wie ze zijn: "ïk ben Amerikaan." Of het nu een blanke is, een Afro-Amerikaan, een Hispanic, een Pers, het maakt niet uit. Dit heeft ook te maken met het feit dat de VS een immigratieland is en iedereen uiteindelijk immigrant is.quote:Op woensdag 8 juni 2011 11:30 schreef Bluesdude het volgende:
twee vragen, de OP -titel:
Mist Nederland een nationaal ethos?
en wat in de OP staat:
Mist Nederland een collectief gedeelde moraal?
Is dat dezelfde vraag ?
Zo ja.....
Ik zie zat collectief gedeelde moraal.....
Mensen die geen burengerucht willen .... hardstikke breed verspreide moraal
Menen willen niet iemand een klap geven..... ook een erg collectief gedeeld moraal
En tegelijk is dat ook samenbindend...
Wat is dan zoveel anders in Amerika.. Wat is daar het nationale ethos, wat Nederland niet heeft ?
Omdat het overal ophangen van Nederlandse vlaggen niet-Nederlands is, we kennen een vlagprotocol. Grappig om te zien dat figuren die steeds roepen dat ons land wat meer nationalisme kan gebruiken typische niet-Nederlandse uitingen daarvoor willen gebruiken.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:46 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Dat denk jij, zal ik eens Nederlandse vlaggen gaan ophangen in een winkelstraat. Denk niet dat het gewaardeerd wordt.
Ik denk het ook niet..... want ook winkeliers zijn niet zo dol op nationalistische statementsquote:Op woensdag 8 juni 2011 12:46 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Dat denk jij, zal ik eens Nederlandse vlaggen gaan ophangen in een winkelstraat. Denk niet dat het gewaardeerd wordt.
oh... maar zo gesteld heb je wel gelijk..quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:56 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Duidelijke voorbeelden zijn dat iedereen in Amerika je vertelt als je vraagt wie ze zijn: "ïk ben Amerikaan." Of het nu een blanke is, een Afro-Amerikaan, een Hispanic, een Pers, het maakt niet uit. Dit heeft ook te maken met het feit dat de VS een immigratieland is en iedereen uiteindelijk immigrant is.
Dat heb je niet in NL. Mensen zijn achter de voordeur gewoon Turks of Marokkaans. Dit heeft niks met met elkaar leven te maken of langs elkaar. Want in de VS leeft men ook langs elkaar.
Het past ook niet bij NL, volledig mee eens. Q-day vind ik een festijn waar het buitenland niet aan kan tippen. Maar het is uiteindelijk gewoon dom carnaval natuurlijk. WK ook leuk iets waar ze jaloers op zijn. De inwoners van Bern spreken er nu nog over. Het zijn alleem momenten die leuk zijn maar mij niet direct trots maken.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:57 schreef gelly het volgende:
[..]
Omdat het overal ophangen van Nederlandse vlaggen niet-Nederlands is, we kennen een vlagprotocol. Grappig om te zien dat figuren die steeds roepen dat ons land wat meer nationalisme kan gebruiken typische niet-Nederlandse uitingen daarvoor willen gebruiken.
Onze cultuur is juist het bescheiden omgaan met nationalistische uitingen. Er zijn ook genoeg momenten waar het wel gebeurt, bij het WK, koninginnedag etc.
Ja, das mooi gepoogd door Eberhardje maar de situatie van afro-amerikanen is niet te vergelijken met die van Marokkanen. Omdat de voorouders van afro-amerikanen al eeuwen kunnen rondlopen daar en dat is toch anders dan in de jaren 60 hierheen komen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
oh... maar zo gesteld heb je wel gelijk..
het idee dat men de gezamenlijke existentie als inwoner benadrukt met 'wij zijn allemaal Amerikanen' is stukken sympathieker dan steeds maar dat onderscheid maken tussen buitenlanders en binnenlanders, allochtonen en autochtonen.
Dit is ook wat ex minister van der Laan wilde met invoeren van de term 'nieuwe Nederlander'.
http://nos.nl/audio/49874(...)uwe-nederlander.html
Maar teveel benadrukken van 'nieuw' is het verschil weer groter maken, teveel benadrukken van "Nederlander" is weer mensen dwingen hun afkomst te verloochenen
Nogmaals, gedraag je niet zo calimero. Wat zal jou het schelen dat sommige mensen dat denken? Dat houd je toch altijd.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:46 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Dus je mag niet trots zijn op je zelf? Ik zal het onthouden als ik in het buitenland ben, mensen er vooral op wijzen dan dat Nederland een inferieur kutland is.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
het ging om het nationalistisch gevoel van " wat geweldig zijn wij toch?
dat is nog steeds smakeloos
er zijn zoveel winkels die een nederlandse vlag hebben hangen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:46 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Calimero? Heeft niks met calimero zijn te maken. Als jij als gemeente besluit vlaggen op te hangen en het publiek wil dat niet...quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:11 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Nogmaals, gedraag je niet zo calimero. Wat zal jou het schelen dat sommige mensen dat denken? Dat houd je toch altijd.
Ik ben zeer zeker trots op mezelf. Maar niet op Nederland, waar een geblondeerde brulaap 15% van de stemmen wist te winnen door intolerantie, angst en haat te zaaien. Daar schaam ik me voor, niet voor Wilders, maar het feit dat tegenwoordig 15% van de Nederlanders (mijn zogenaamde landgenoten, mensen waar ik mij mee zou moeten identificeren), zo denkt.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:12 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dus je mag niet trots zijn op je zelf? Ik zal het onthouden als ik in het buitenland ben, mensen er vooral op wijzen dan dat Nederland een inferieur kutland is.
Daar gaat het toch niet om jongen. Je moet eens lezen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:13 schreef essentieel het volgende:
[..]
er zijn zoveel winkels die een nederlandse vlag hebben hangen.
Dus, die 85%, die een absolute meerderheid is laat jij niet opwegen tegen 15% onderbuikstemmers/zwevende kiezers? Leuk is datquote:Op woensdag 8 juni 2011 13:16 schreef Tanin het volgende:
[..]
Ik ben zeer zeker trots op mezelf. Maar niet op Nederland, waar een geblondeerde brulaap 15% van de stemmen wist te winnen door intolerantie, angst en haat te zaaien. Daar schaam ik me voor, niet voor Wilders, maar het feit dat tegenwoordig 15% van de Nederlanders (mijn zogenaamde landgenoten, mensen waar ik mij mee zou moeten identificeren), zo denkt.
"Ik kom uit Nederland", ik zeg eigenlijk nooit "Ik ben Nederlander", en met een reden.
Nou vertel dan maar eens waar jij trots op wilt zijn. Nederlanders doen niet aan paraderen van hun bezit en persoonlijke overwinningen. Waarom zou je dat dan opeens wel doen als het om je land gaat? Een land die geforceerd aan elkaar gezet is, niet omdat zij het wilde maar omdat het moest. Daarom, mensen die zonodig trots willen zijn op iets hebben maar barweinig kennis van Nederland. Tot 1937 wist men niet eens zeker hoe die vlag er nou echt uit moest zien.quote:
Als men het verleden van NL niet kent en toch trots wil zijn, wat let ze dan? Ik wil trots zijn maar oh nee uit het verleden blijkt dat ik niet trots kan zijn. Dat is behoorlijke kul. Het is pas waar als men aangeeft niet trots te zijn vanwege kennis van het verleden.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:39 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Nou vertel dan maar eens waar jij trots op wilt zijn. Nederlanders doen niet aan paraderen van hun bezit en persoonlijke overwinningen. Waarom zou je dat dan opeens wel doen als het om je land gaat? Een land die geforceerd aan elkaar gezet is, niet omdat zij het wilde maar omdat het moest. Daarom, mensen die zonodig trots willen zijn op iets hebben maar barweinig kennis van Nederland. Tot 1937 wist men niet eens zeker hoe die vlag er nou echt uit moest zien.
Het feit dat jij nu praat over vlaggen in de voortuin laat al zien dat het dus wel zin heeft.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:29 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik snap ook nooit wat Amerikanen bezielt om een vlag in hun voortuin te zetten. Er loopt natuurlijk aardig wat primitief volk rond, maar die kunnen toch ook wel onthouden in wat voor land ze zich bevinden zonder zulke vlaggen? Te meer daar de meesten nog nooit buiten de VS zijn geweest. Of het volkslied voor sportwedstrijden, een Amerikaans team tegen... nog een Amerikaans team, en dan toch maar één keer het volkslied. En de pledge of allegiance, dat wordt er dan weer ingeramd bij kinderen die dat ten eerste niet vrijwillig doen, en ten tweede niet weten waar ze het over hebben, waardoor het eigenlijk geen pledge of allegiance is. Het probleem met al dat uiterlijk vertoon van patriottisme is dat helemaal nergens op slaat.
Naar buiten toe is het wat anders. Dan slaat het tenminste ergens op. Dan heb je een sticker op je auto, een vlag op je boot, je positioneert je ten opzichte van andere naties. Ik denk juist dat je heel kritisch op je land moet zijn, juist omdat het jouw land is. Buitenlanders mogen dat niet, dan ga je je land verdedigen. Maar Nederlanders die andere Nederlanders in woord, gebaar en symbool gaan duidelijk maken hoe fantastisch Nederland is, het dient gewoon geen enkel doel.
quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:57 schreef eriksd het volgende:
Haat voor de PvdA zou een goed begin kunnen zijn. Wie is het hiermee eens?
Vervloekte pragmaticus.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:49 schreef GSbrder het volgende:
Ik voel trots noch schaamte voor een bepaalde hoeveelheid grond aan de monding van enkele Europese rivieren.
Ach, ik voel ook nauwelijks trots voor regio`s, voorvaderen en familieledenquote:
Wees trots op jezelf voor prestaties die je zelf gedaan hebt...quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:12 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dus je mag niet trots zijn op je zelf? Ik zal het onthouden als ik in het buitenland ben, mensen er vooral op wijzen dan dat Nederland een inferieur kutland is.
das pronken met andersmans veren... je hebt geen vinger uitgestoken toendertijdquote:Op woensdag 8 juni 2011 13:46 schreef Voorschrift het volgende:
Overigens ben ik wel trots op Nederland, en dan met name ons verleden en waar het ons gebracht heeft.
Ah, ik zal voortaan ook stoppen met juichen als het Nederlands elftal scoort, speel immers niet mee.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
das pronken met andersmans veren... je hebt geen vinger uitgestoken toendertijd
Hehehequote:Op woensdag 8 juni 2011 13:52 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ah, ik zal voortaan ook stoppen met juichen als het Nederlands elftal scoort, speel immers niet mee.
Kwast.
Dat is geen kul, dat is jezelf verdiepen. Mensen zijn nochtans trots op dingen die helemaal niet bij Nederland horen. Veel van dat soort mensen zijn trots op de tijd waarin zij kind waren, een roes van nostalgie, dat is waar ze trots op zijn.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:43 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Als men het verleden van NL niet kent en toch trots wil zijn, wat let ze dan? Ik wil trots zijn maar oh nee uit het verleden blijkt dat ik niet trots kan zijn. Dat is behoorlijke kul. Het is pas waar als men aangeeft niet trots te zijn vanwege kennis van het verleden.
Oh god, dus we mogen ook niet trots zijn op sportprestaties van het NL'se elftal, op prestaties van onze kinderen op school, van onze ouders op werk of van collega's? Wat ben je bizar aan het redeneren zeg. Je bent hier een soort van individualistische utopie aan het propageren.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
das pronken met andersmans veren... je hebt geen vinger uitgestoken toendertijd
Natuurlijk werkt het wel .. als mensen willen dat het werkt.... Velen die in Nederland zijn opgegroeid voelen zich ook Nederlands... Maar door de verschillen te benadrukken en die mensen in het hokje 'niet-nederlands' te plaatsen veroorzaak je ook dat mensen zich buitengesloten voelen en zich niet-nederlands of lastig gaan gedragen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:11 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ja, das mooi gepoogd door Eberhardje maar de situatie van afro-amerikanen is niet te vergelijken met die van Marokkanen. Omdat de voorouders van afro-amerikanen al eeuwen kunnen rondlopen daar en dat is toch anders dan in de jaren 60 hierheen komen.
Het idee is goed, maar het werkt niet echt in NL denk ik.
svp niet zielig doen en suggereren dat je van mij iets niet mag...dat is zo calimero-achtig.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:58 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Oh god, dus we mogen ook niet trots zijn op sportprestaties van het NL'se elftal, op prestaties van onze kinderen op school, van onze ouders op werk of van collega's? Wat ben je bizar aan het redeneren zeg. Je bent hier een soort van individualistische utopie aan het propageren.
te juich of niet te juich...dat is jouw zaak...quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:52 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ah, ik zal voortaan ook stoppen met juichen als het Nederlands elftal scoort, speel immers niet mee.
Kwast.
15% deelt zijn visie, nog eens 35% accepteerd zijn visie. De andere helft (en dit is geen verwijt, maar een constatering) heeft niet genoeg positiviteit om hun negativiteit in balans te brengen, ook zij vertonen angstig gedrag en dergelijke, alleen kunnen zij dit gevoel genoeg onderdrukken.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:31 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dus, die 85%, die een absolute meerderheid is laat jij niet opwegen tegen 15% onderbuikstemmers/zwevende kiezers? Leuk is dat
In Nederland zelf voel ik me niet een 'Nederlander', maar in het buitenland draag ik graag de verdraagzaamheid uit die Nederland nog steeds kenmerkt. Dat 15% net zo hart schreeuwt als 85% laat ik me niet door ontmoedigen.
Justquote:Op woensdag 8 juni 2011 14:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
svp niet zielig doen en suggereren dat je van mij iets niet mag...dat is zo calimero-achtig.
ik vertel toch hele normale meningen, kennelijk komt het je uit net te doen alsof ik zo alleenstaand ben hier in...
maar het gebruik van het woord "trots" voor het waarderen van prestaties van mensen die heel direct naast je staan is van een andere orde... dat was het onderwerp niet..... maar ook hier geld... blijf nuchter en ga niet de verdiensten van iemand die je heel na is claimen als gedaan door jouw ego..
[..]
te juich of niet te juich...dat is jouw zaak...
ik zal ook niet terugschelden... dat is jouw onvermogen
maar je gaat nu toch niet zielig doen en suggereren dat je van mij niet mag juichen ?
Leid de aandacht maar af van waar het mij om ging, dat als je trots bent op iets, dat niet mag als dit door iemand anders is gedaan, want dat is (quote) "pronken met andermans veren". Of jij je nu wel/niet schappelijk voelt bij Nederland ging het even niet om.quote:Op woensdag 8 juni 2011 14:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
svp niet zielig doen en suggereren dat je van mij iets niet mag...dat is zo calimero-achtig.
ik vertel toch hele normale meningen, kennelijk komt het je uit net te doen alsof ik zo alleenstaand ben hier in...
maar het gebruik van het woord "trots" voor het waarderen van prestaties van mensen die heel direct naast je staan is van een andere orde... dat was het onderwerp niet..... maar ook hier geld... blijf nuchter en ga niet de verdiensten van iemand die je heel na is claimen als gedaan door jouw ego..
[..]
te juich of niet te juich...dat is jouw zaak...
ik zal ook niet terugschelden... dat is jouw onvermogen
maar je gaat nu toch niet zielig doen en suggereren dat je van mij niet mag juichen ?
Ik ging daar zeker wel op in. !! Ik noemde de situatie dat mensen het woord 'trots' gebruiken voor de waardering van iemand waar men emotioneel mee is verbonden ... Dat is een andere situatie dan dode landgenoten van 300 jaar geleden die iets geweldigs gedaan hebben.. Of de nog levende voetballende landgenoten die gewonnen hebben...quote:Op woensdag 8 juni 2011 14:20 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Leid de aandacht maar af van waar het mij om ging, dat als je trots bent op iets, dat niet mag als dit door iemand anders is gedaan, want dat is (quote) "pronken met andermans veren". Of jij je nu wel/niet schappelijk voelt bij Nederland ging het even niet om.
Die trots is direct verbonden aan het trots zijn op je natie. Daarom snap ik dat jij het hier niet mee eens bent, omdat je niet vind dat Nederland begerenswaardig is.quote:Op woensdag 8 juni 2011 14:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ging daar zeker wel op in. !! Ik noemde de situatie dat mensen het woord 'trots' gebruiken voor de waardering van iemand waar men emotioneel mee is verbonden ... Dat is een andere situatie dan dode landgenoten van 300 jaar geleden die iets geweldigs gedaan hebben.. Of de nog levende voetballende landgenoten die gewonnen hebben...
En houd eens op daar een "mag" of "niet mag" kwestie van te maken. Niemand verbied je iets
Welke zin dan?quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:45 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Het feit dat jij nu praat over vlaggen in de voortuin laat al zien dat het dus wel zin heeft.
Jij begon over doelen dienen. Ik zie trots meer als een gevoel. Buitenlanders overtuigen uit wat voor mooi land je komt is zinvoller dan je landgenoten overtuigen? Ik zou het niet weten hoor.quote:
Je concludeert te snel... denkpatronen wat voor jou geldt, hoeft niet te gelden voor anderen...quote:Op woensdag 8 juni 2011 14:39 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Die trots is direct verbonden aan het trots zijn op je natie. Daarom snap ik dat jij het hier niet mee eens bent, omdat je niet vind dat Nederland begerenswaardig is.
waardering... maar ontzag dan? Mag je dat wel hebben?quote:Op woensdag 8 juni 2011 14:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ging daar zeker wel op in. !! Ik noemde de situatie dat mensen het woord 'trots' gebruiken voor de waardering van iemand waar men emotioneel mee is verbonden ... Dat is een andere situatie dan dode landgenoten van 300 jaar geleden die iets geweldigs gedaan hebben.. Of de nog levende voetballende landgenoten die gewonnen hebben...
En houd eens op daar een "mag" of "niet mag" kwestie van te maken. Niemand verbied je iets
van wie mag je ontzag hebben ? iemand dwingt of verbied je iets?quote:Op woensdag 8 juni 2011 15:36 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
waardering... maar ontzag dan? Mag je dat wel hebben?
En electriciteitquote:Op woensdag 8 juni 2011 16:32 schreef eriksd het volgende:
Ik ben wel trots op ons rioleringsstelsel btw.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |