abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97870311
We zien dat het huidige publieke debat over immigratie en integratie wordt gekenmerkt door polarisatie. Gelukkig (!) zie ik in de praktijk ook succesverhalen van migranten. Toch kan ik niet stellen dat de integratie direct als geslaagd kan worden bestempeld. Tot in het klaslokaal merk ik dat autochtone en allochtone groepen langs elkaar leven. Maar wat ik vooral mis in dit land, is een samenbindende factor. Een nationaal ethos die de samenleving - desondanks de problemen - bij elkaar weet te houden. En geen nationaal ethos die zinspeelt op tulpen, klompen en de ‘echte’ Nederlander, maar een van hoop en optimisme. Wat jullie? Mist Nederland een collectief gedeelde moraal? Job Cohen is misschien wel diegene die nog het beste in de buurt komt met zijn ‘boel bij elkaar houden’.
pi_97870485
Job Cohen is juist het tegenovergestelde wat ik graag als ethos wil zien!
pi_97870524
Nederland heeft allang geen nationaal ethos meer en daarvan is immigratie niet eens de reden. De toegenomen individualisering zorgt ervoor dat steeds meer mensen alleen aan zichzelf denken en alleen met zichzelf bezig zijn. Observeer het gedrag van mensen op straat, in de supermarkt of op de weg maar eens zorgvuldig. Er zijn nauwelijks samenbindende factoren en er zijn al helemaal geen waarden die door de complete samenleving worden gedeeld. Wel zijn er diverse kleinere groepen, die inderdaad grotendeels langs elkaar heen leven.
pi_97870542
We moeten weer trots mogen zijn op ons land, je mag nu niet eens de vlag uithangen of op je kleding hebben wtf.
De VOC gouden eeuw mentaliteit moet weer terug komen toen waren we de masters of the world.
Nou zijn we sneue gasten die voor elke scheet een vergadering moeten houden.
pi_97870619
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 00:27 schreef Boldface het volgende:
Nederland heeft allang geen nationaal ethos meer en daarvan is immigratie niet eens de reden. De toegenomen individualisering zorgt ervoor dat steeds meer mensen alleen aan zichzelf denken en alleen met zichzelf bezig zijn. Observeer het gedrag van mensen op straat, in de supermarkt of op de weg maar eens zorgvuldig. Er zijn nauwelijks samenbindende factoren en er zijn al helemaal geen waarden die door de complete samenleving worden gedeeld. Wel zijn er diverse kleinere groepen, die inderdaad grotendeels langs elkaar heen leven.
Ben ik niet met je eens. De Verenigde Staten zijn minstens zo individualistisch, maar aan nationaal ethos daar geen gebrek.
pi_97870844
Moet trouwens niet met nationalisme worden verward of 'links en rechts'.
  woensdag 8 juni 2011 @ 00:37:37 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_97870943
In ieder even jaar hebben we dat wel.
Iets met elf man, 1 bal en 16,7 miljoen coaches.
So we just called him Fred
  woensdag 8 juni 2011 @ 00:44:15 #8
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_97871247
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 00:28 schreef captainkid het volgende:
We moeten weer trots mogen zijn op ons land, je mag nu niet eens de vlag uithangen of op je kleding hebben wtf.
De VOC gouden eeuw mentaliteit moet weer terug komen toen waren we de masters of the world.
Nou zijn we sneue gasten die voor elke scheet een vergadering moeten houden.
Ik was ooit trots op Nederland, toen hier alles mocht en mensen hun eigen gang konden gaan. Nu is het een politiestaat, en dat heeft niets met allochtonen te maken, maar met een gebrek aan hoop en optimisme, zoals TS schrijft.
We leven tegenwoordig, in een groot deel van de wereld, in een periode van angst en wantrouwen. Dit is niet het Nederland waar ik in opgegroeid ben, en dat vind ik zeer spijtig.

Overigens zie ik niet wat de vlag verder van doen heeft met trots op Nederland zijn, ik zou m'n reet er nog mee afvegen als het pleepapier opwas, al dat gezeik om een stukje stof.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_97871899
Ben jij trots om Nederlander te zijn? Ik niet, ben wel blij om hier geboren te zijn en te wonen.
pi_97872040
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 00:35 schreef Yakamoz het volgende:
Moet trouwens niet met nationalisme worden verward of 'links en rechts'.
Ja maar dat gebeurt dus wel. Ik liep door Sankt Gallen een tijdje terug. In een winkelstraat in het centrum hingen Zwitserse vlaggen boven de straat. Prachtig gezicht. Doe je zoiets in NL dan ben je een Neonazi. Dat is een beetje het probleem van NL.

Ik wil niet zeggen dat een vlag bepaalt of je nationale trots hebt, maar symbolen, muziek, beelden dragen daar wel aan bij.
pi_97872118
Wel trots op de voorrechten die iedere burger in dit land heeft. Maar in het huidige klimaat waarin we samenleven voel ik me niet thuis. Angst en verharding van de samenleving typeren denk ik wel het Nederlandse klimaat. Hoewel je dat natuurlijk kan relativeren, het is van alle tijden.
pi_97872281
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 01:04 schreef Yakamoz het volgende:
Wel trots op de voorrechten die iedere burger in dit land heeft. Maar in het huidige klimaat waarin we samenleven voel ik me niet thuis. Angst en verharding van de samenleving typeren denk ik wel het Nederlandse klimaat. Hoewel je dat natuurlijk kan relativeren, het is van alle tijden.
Ja alleen of er angst is of niet, nationale trots hoeft daar niet volledig van afhankelijk te zijn.

Ben blij dat ik niet in Rusland ben geboren maar die mensen hebben een trots waar ik ziekelijk jaloers op ben. Veel verdriet en ellende is er natuurlijk, maar trots is iets irrationeels waar ik wel van hou.

Als ik dit zie heb ik gewoon kippenvel.

pi_97872376
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 01:02 schreef Lagrinta het volgende:

[..]

Ja maar dat gebeurt dus wel. Ik liep door Sankt Gallen een tijdje terug. In een winkelstraat in het centrum hingen Zwitserse vlaggen boven de straat. Prachtig gezicht. Doe je zoiets in NL dan ben je een Neonazi. Dat is een beetje het probleem van NL.

Ik wil niet zeggen dat een vlag bepaalt of je nationale trots hebt, maar symbolen, muziek, beelden dragen daar wel aan bij.
O, met vlaggen heb ik geen probleem. Nederland kent ook zijn eigen oorspronkelijke gebruiken, gewoonten etc en die mogen wat mij betreft best in stand worden gehouden. Het is alleen jammer dat politici als Wilders claimen als enige voor de Nederlandse belangen op te komen en een boodschap van pessimisme verkondigen. Dat is jammer.
pi_97872469
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 01:12 schreef Yakamoz het volgende:

[..]

O, met vlaggen heb ik geen probleem. Nederland kent ook zijn eigen oorspronkelijke gebruiken, gewoonten etc en die mogen wat mij betreft best in stand worden gehouden. Het is alleen jammer dat politici als Wilders claimen als enige voor de Nederlandse belangen op te komen en een boodschap van pessimisme verkondigen. Dat is jammer.
Dat is onzin inderdaad, maar die andere politici vind ik ook geen inspirerende figuren als het om nationale trots gaat. Tsja, ik ben niet vies van wat propaganda en dat zie je hier niet in NL. In Frankrijk wat wel een echte democratie zie is zie je Sarkozy staand in een open auto over de Champs-Élysées rijden. Tsja, als Rutte dat doet dan ligt iedereen dubbel natuurlijk, maar het is wel een graadmeter hoor vind ik.
  woensdag 8 juni 2011 @ 01:22:00 #15
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_97872650
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 01:09 schreef Lagrinta het volgende:

[..]

Ja alleen of er angst is of niet, nationale trots hoeft daar niet volledig van afhankelijk te zijn.

Ben blij dat ik niet in Rusland ben geboren maar die mensen hebben een trots waar ik ziekelijk jaloers op ben. Veel verdriet en ellende is er natuurlijk, maar trots is iets irrationeels waar ik wel van hou.

Het hoeft niet nee. Maar ik was juist altijd trots op die openheid en tolerantie, en die is verdwenen toen de angst neerdwaalde
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_97872704
Daar heb je wel gelijk in.Als er iets was waar we trots op konden zijn in NL dan was het die tolerantie. Een land wat ik dus haat is Denemarken. Lijkt misschien wel op NL qua grootte maar is internationaal veel xenofober. Zo hoort NL niet te zijn. Denen, volk waar ik niks mee heb, zo moeten wij niet willen worden. Verder in Scandinavië zijn ze ook volledig de weg kwijt met hun Jante Wetten en oogkleppen. Das ook weer niet goed.
  woensdag 8 juni 2011 @ 01:44:54 #17
344562 Oda_Nobunaga
haters gonna hate
pi_97873115
Cohen bied in mijn optiek geen soelaas.

En geen enkel ethos zal veranderen dat mensen mensen op zoeken die op elkaar lijken. Er is gewoon teveel aanbieding in verschillende levenstijlen om te kunnen verwachten dat men zich als een verenigd volk gaat voelen.
I'm sorry Kyru - But this burrito is-a too derricious!
pi_97875500
quote:

[..]

Duidelijk dat jij je geschiedenis ook niet kent, Nederland is altijd heel roerig geweest qua nationaliteit. Het is meer een groepje gebieden die toevallig tot 1 land zijn gekomen, onze vlag is opgericht vlak voor een barre tijd in plaats van na en de totstandkoming heeft absoluut geen charme.

Veel vlaggen hebben een prachtig verhaal, de Nederlandse niet. Dat zegt natuurlijk wel iets.
Doe eens lief!
  woensdag 8 juni 2011 @ 08:49:50 #19
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_97875815
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 01:09 schreef Lagrinta het volgende:

[..]

Maar zijn groot vlagvertoon en trots misschien niet juist dingen die je nodig hebt als de rest van je land een tyfuszooi is? Het zijn dan bij uitstek de zaken waar je je aan op kan trekken, een collectief doel, een collectieve identiteit, etc. Je zou ook kunnen stellen dat we dat in NL niet echt nodig hebben gezien het welvaartsniveau. Wat we dan nog delen is dat we allemaal onszelf kunnen zijn.

En volgens mij valt het met dat gebrek aan ethos wel mee. Het valt alleen pas buiten de landsgrenzen op.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_97878763
quote:

[..]

Mwah. Ik heb wel mijn twijfels bij een op die manier gecultiveerd patriottisme, en vooral het dwingende karakter wat er vanuit gaat. Wat er na 9/11 in de VS loskwam gaf mij een nogal vieze smaak in de mond. Niet alleen omdat het misbruikt werd voor een flinke stap richting politiestaat, maar ook omdat het inhoudelijk hol is. Een soort overschreeuwen van de eigen onzekerheid.

Bij de Fransen heb ik dan wel veel meer de indruk dat die vlaggen e.d. slechts uitdrukking zijn van een veel dieper gevoel wat daar niet van afhankelijk is.

Nederlanders moeten gewoon niet zoveel van vlagvertoon hebben. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, niet met je kop boven het maaiveld uitsteken en zo lekker gewoon gebleven zijn ook uitdrukkingen van de Nederlandse identiteit. En dat heeft ook invloed op de uitingsvormen van nationale trots.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_97880042
twee vragen, de OP -titel:
Mist Nederland een nationaal ethos?
en wat in de OP staat:
Mist Nederland een collectief gedeelde moraal?

Is dat dezelfde vraag ?
Zo ja.....
Ik zie zat collectief gedeelde moraal.....
Mensen die geen burengerucht willen .... hardstikke breed verspreide moraal
Menen willen niet iemand een klap geven..... ook een erg collectief gedeeld moraal
En tegelijk is dat ook samenbindend...

Wat is dan zoveel anders in Amerika.. Wat is daar het nationale ethos, wat Nederland niet heeft ?
  Redactie Frontpage woensdag 8 juni 2011 @ 11:37:10 #22
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_97880240
Waarom moet alles samen? Waarom niet allemaal individueel? Dat is in principe ook samen doen, maar dan verschillend samen doen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_97880538
quote:

[..]

neo-nazi....?? .welja..... overdrijven is soooo 200009......
dat is niks een probleem in Nederland overigens..
Ik geil niet op een winkelstraat vol Nederlandse vlaggen boven je hoofd ... Wat een smakeloosheid ! Doe dan tientallen diverse vlaggen ... allemaal van Nederlandse gemeenten en provincieën.... Das wel geinig...én leerzaam
  Redactie Frontpage woensdag 8 juni 2011 @ 12:04:36 #24
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_97881249
quote:

[..]

Wat een enorm calimerogeneuzel zeg. Prinsenvlaggen zijn natuurlijk not-done, maar het rood-wit-blauw mag je met trots laten wapperen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 8 juni 2011 @ 12:34:39 #25
346644 KrokanteKrab
De krokantste
pi_97882372
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 00:30 schreef Yakamoz het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens. De Verenigde Staten zijn minstens zo individualistisch, maar aan nationaal ethos daar geen gebrek.
Dat komt meer door toedoen van de overheid, kinderen moeten daar elke ochtend het volkslied opzingen. Vind je het erg gek dat mede hierdoor een sterk gevoel patriotisme is en dus meer sociale verbinding is.
Terug van vakantie, met gebruinde huid en alles.
pi_97882808
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 12:04 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Wat een enorm calimerogeneuzel zeg. Prinsenvlaggen zijn natuurlijk not-done, maar het rood-wit-blauw mag je met trots laten wapperen.
Dat denk jij, zal ik eens Nederlandse vlaggen gaan ophangen in een winkelstraat. Denk niet dat het gewaardeerd wordt.
pi_97882952
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 11:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

neo-nazi....?? .welja..... overdrijven is soooo 200009......
dat is niks een probleem in Nederland overigens..
Ik geil niet op een winkelstraat vol Nederlandse vlaggen boven je hoofd ... Wat een smakeloosheid ! Doe dan tientallen diverse vlaggen ... allemaal van Nederlandse gemeenten en provincieën.... Das wel geinig...én leerzaam
Het ging er niet om of het smakeloos is maar dat zal je wel niet begrijpen. Het gaat er al helemaal niet om of het leerzaam is. Maar zo heeft ieder land zn eigen voorkeuren.
pi_97882965
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 12:34 schreef KrokanteKrab het volgende:

[..]

Dat komt meer door toedoen van de overheid, kinderen moeten daar elke ochtend het volkslied opzingen. Vind je het erg gek dat mede hierdoor een sterk gevoel patriotisme is en dus meer sociale verbinding is.
Het werkt dus uitstekend.
pi_97883079
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 12:50 schreef Lagrinta het volgende:

[..]

Het ging er niet om of het smakeloos is maar dat zal je wel niet begrijpen. Het gaat er al helemaal niet om of het leerzaam is. Maar zo heeft ieder land zn eigen voorkeuren.
het ging om het nationalistisch gevoel van " wat geweldig zijn wij toch?
dat is nog steeds smakeloos
pi_97883129
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 12:34 schreef KrokanteKrab het volgende:

[..]

jaja... meer sociale verbinding met een gezamenlijke vijand... dat zie je telkens weer als Amerika een nieuwe oorlog begint
nationalisme is een fout soort sociale verbinding.....
pi_97883136
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 11:30 schreef Bluesdude het volgende:
twee vragen, de OP -titel:
Mist Nederland een nationaal ethos?
en wat in de OP staat:
Mist Nederland een collectief gedeelde moraal?

Is dat dezelfde vraag ?
Zo ja.....
Ik zie zat collectief gedeelde moraal.....
Mensen die geen burengerucht willen .... hardstikke breed verspreide moraal
Menen willen niet iemand een klap geven..... ook een erg collectief gedeeld moraal
En tegelijk is dat ook samenbindend...

Wat is dan zoveel anders in Amerika.. Wat is daar het nationale ethos, wat Nederland niet heeft ?
Duidelijke voorbeelden zijn dat iedereen in Amerika je vertelt als je vraagt wie ze zijn: "ïk ben Amerikaan." Of het nu een blanke is, een Afro-Amerikaan, een Hispanic, een Pers, het maakt niet uit. Dit heeft ook te maken met het feit dat de VS een immigratieland is en iedereen uiteindelijk immigrant is.
Dat heb je niet in NL. Mensen zijn achter de voordeur gewoon Turks of Marokkaans. Dit heeft niks met met elkaar leven te maken of langs elkaar. Want in de VS leeft men ook langs elkaar.
  woensdag 8 juni 2011 @ 12:57:17 #32
165633 eriksd
The grand facade...
pi_97883164
Haat voor de PvdA zou een goed begin kunnen zijn. Wie is het hiermee eens?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_97883167
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 12:46 schreef Lagrinta het volgende:

[..]

Dat denk jij, zal ik eens Nederlandse vlaggen gaan ophangen in een winkelstraat. Denk niet dat het gewaardeerd wordt.
Omdat het overal ophangen van Nederlandse vlaggen niet-Nederlands is, we kennen een vlagprotocol. Grappig om te zien dat figuren die steeds roepen dat ons land wat meer nationalisme kan gebruiken typische niet-Nederlandse uitingen daarvoor willen gebruiken.

Onze cultuur is juist het bescheiden omgaan met nationalistische uitingen. Er zijn ook genoeg momenten waar het wel gebeurt, bij het WK, koninginnedag etc.
pi_97883208
quote:

[..]

Ik denk het ook niet..... want ook winkeliers zijn niet zo dol op nationalistische statements
Zeker niet van outsiders,
pi_97883534
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 12:56 schreef Lagrinta het volgende:

[..]

Duidelijke voorbeelden zijn dat iedereen in Amerika je vertelt als je vraagt wie ze zijn: "ïk ben Amerikaan." Of het nu een blanke is, een Afro-Amerikaan, een Hispanic, een Pers, het maakt niet uit. Dit heeft ook te maken met het feit dat de VS een immigratieland is en iedereen uiteindelijk immigrant is.
Dat heb je niet in NL. Mensen zijn achter de voordeur gewoon Turks of Marokkaans. Dit heeft niks met met elkaar leven te maken of langs elkaar. Want in de VS leeft men ook langs elkaar.
oh... maar zo gesteld heb je wel gelijk..
het idee dat men de gezamenlijke existentie als inwoner benadrukt met 'wij zijn allemaal Amerikanen' is stukken sympathieker dan steeds maar dat onderscheid maken tussen buitenlanders en binnenlanders, allochtonen en autochtonen.
Dit is ook wat ex minister van der Laan wilde met invoeren van de term 'nieuwe Nederlander'.
http://nos.nl/audio/49874(...)uwe-nederlander.html

Maar teveel benadrukken van 'nieuw' is het verschil weer groter maken, teveel benadrukken van "Nederlander" is weer mensen dwingen hun afkomst te verloochenen
pi_97883599
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 12:57 schreef gelly het volgende:

[..]

Omdat het overal ophangen van Nederlandse vlaggen niet-Nederlands is, we kennen een vlagprotocol. Grappig om te zien dat figuren die steeds roepen dat ons land wat meer nationalisme kan gebruiken typische niet-Nederlandse uitingen daarvoor willen gebruiken.

Onze cultuur is juist het bescheiden omgaan met nationalistische uitingen. Er zijn ook genoeg momenten waar het wel gebeurt, bij het WK, koninginnedag etc.
Het past ook niet bij NL, volledig mee eens. Q-day vind ik een festijn waar het buitenland niet aan kan tippen. Maar het is uiteindelijk gewoon dom carnaval natuurlijk. WK ook leuk iets waar ze jaloers op zijn. De inwoners van Bern spreken er nu nog over. Het zijn alleem momenten die leuk zijn maar mij niet direct trots maken.
pi_97883663
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:07 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

oh... maar zo gesteld heb je wel gelijk..
het idee dat men de gezamenlijke existentie als inwoner benadrukt met 'wij zijn allemaal Amerikanen' is stukken sympathieker dan steeds maar dat onderscheid maken tussen buitenlanders en binnenlanders, allochtonen en autochtonen.
Dit is ook wat ex minister van der Laan wilde met invoeren van de term 'nieuwe Nederlander'.
http://nos.nl/audio/49874(...)uwe-nederlander.html

Maar teveel benadrukken van 'nieuw' is het verschil weer groter maken, teveel benadrukken van "Nederlander" is weer mensen dwingen hun afkomst te verloochenen
Ja, das mooi gepoogd door Eberhardje maar de situatie van afro-amerikanen is niet te vergelijken met die van Marokkanen. Omdat de voorouders van afro-amerikanen al eeuwen kunnen rondlopen daar en dat is toch anders dan in de jaren 60 hierheen komen.

Het idee is goed, maar het werkt niet echt in NL denk ik.
  Redactie Frontpage woensdag 8 juni 2011 @ 13:11:37 #38
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_97883672
quote:

[..]

Nogmaals, gedraag je niet zo calimero. Wat zal jou het schelen dat sommige mensen dat denken? Dat houd je toch altijd.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage woensdag 8 juni 2011 @ 13:12:57 #39
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_97883715
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 12:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

het ging om het nationalistisch gevoel van " wat geweldig zijn wij toch?
dat is nog steeds smakeloos
Dus je mag niet trots zijn op je zelf? Ik zal het onthouden als ik in het buitenland ben, mensen er vooral op wijzen dan dat Nederland een inferieur kutland is.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_97883724
quote:

[..]

er zijn zoveel winkels die een nederlandse vlag hebben hangen. :|W
pi_97883827
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:11 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Nogmaals, gedraag je niet zo calimero. Wat zal jou het schelen dat sommige mensen dat denken? Dat houd je toch altijd.
Calimero? Heeft niks met calimero zijn te maken. Als jij als gemeente besluit vlaggen op te hangen en het publiek wil dat niet...
  woensdag 8 juni 2011 @ 13:16:40 #42
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_97883832
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:12 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dus je mag niet trots zijn op je zelf? Ik zal het onthouden als ik in het buitenland ben, mensen er vooral op wijzen dan dat Nederland een inferieur kutland is.
Ik ben zeer zeker trots op mezelf. Maar niet op Nederland, waar een geblondeerde brulaap 15% van de stemmen wist te winnen door intolerantie, angst en haat te zaaien. Daar schaam ik me voor, niet voor Wilders, maar het feit dat tegenwoordig 15% van de Nederlanders (mijn zogenaamde landgenoten, mensen waar ik mij mee zou moeten identificeren), zo denkt.
"Ik kom uit Nederland", ik zeg eigenlijk nooit "Ik ben Nederlander", en met een reden.
pi_97883866
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:13 schreef essentieel het volgende:

[..]

er zijn zoveel winkels die een nederlandse vlag hebben hangen. :|W
Daar gaat het toch niet om jongen. Je moet eens lezen.
pi_97883908
Alstu, dit is trots.

pi_97884350
Ik snap ook nooit wat Amerikanen bezielt om een vlag in hun voortuin te zetten. Er loopt natuurlijk aardig wat primitief volk rond, maar die kunnen toch ook wel onthouden in wat voor land ze zich bevinden zonder zulke vlaggen? Te meer daar de meesten nog nooit buiten de VS zijn geweest. Of het volkslied voor sportwedstrijden, een Amerikaans team tegen... nog een Amerikaans team, en dan toch maar één keer het volkslied. En de pledge of allegiance, dat wordt er dan weer ingeramd bij kinderen die dat ten eerste niet vrijwillig doen, en ten tweede niet weten waar ze het over hebben, waardoor het eigenlijk geen pledge of allegiance is. Het probleem met al dat uiterlijk vertoon van patriottisme is dat helemaal nergens op slaat.

Naar buiten toe is het wat anders. Dan slaat het tenminste ergens op. Dan heb je een sticker op je auto, een vlag op je boot, je positioneert je ten opzichte van andere naties. Ik denk juist dat je heel kritisch op je land moet zijn, juist omdat het jouw land is. Buitenlanders mogen dat niet, dan ga je je land verdedigen. Maar Nederlanders die andere Nederlanders in woord, gebaar en symbool gaan duidelijk maken hoe fantastisch Nederland is, het dient gewoon geen enkel doel.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Redactie Frontpage woensdag 8 juni 2011 @ 13:31:27 #46
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_97884400
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:16 schreef Tanin het volgende:

[..]

Ik ben zeer zeker trots op mezelf. Maar niet op Nederland, waar een geblondeerde brulaap 15% van de stemmen wist te winnen door intolerantie, angst en haat te zaaien. Daar schaam ik me voor, niet voor Wilders, maar het feit dat tegenwoordig 15% van de Nederlanders (mijn zogenaamde landgenoten, mensen waar ik mij mee zou moeten identificeren), zo denkt.
"Ik kom uit Nederland", ik zeg eigenlijk nooit "Ik ben Nederlander", en met een reden.
Dus, die 85%, die een absolute meerderheid is laat jij niet opwegen tegen 15% onderbuikstemmers/zwevende kiezers? Leuk is dat :W

In Nederland zelf voel ik me niet een 'Nederlander', maar in het buitenland draag ik graag de verdraagzaamheid uit die Nederland nog steeds kenmerkt. Dat 15% net zo hart schreeuwt als 85% laat ik me niet door ontmoedigen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_97884731
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:18 schreef Lagrinta het volgende:
Alstu, dit is trots.

Nou vertel dan maar eens waar jij trots op wilt zijn. Nederlanders doen niet aan paraderen van hun bezit en persoonlijke overwinningen. Waarom zou je dat dan opeens wel doen als het om je land gaat? Een land die geforceerd aan elkaar gezet is, niet omdat zij het wilde maar omdat het moest. Daarom, mensen die zonodig trots willen zijn op iets hebben maar barweinig kennis van Nederland. Tot 1937 wist men niet eens zeker hoe die vlag er nou echt uit moest zien.
Doe eens lief!
pi_97884889
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:39 schreef Prenzlauer het volgende:

[..]

Nou vertel dan maar eens waar jij trots op wilt zijn. Nederlanders doen niet aan paraderen van hun bezit en persoonlijke overwinningen. Waarom zou je dat dan opeens wel doen als het om je land gaat? Een land die geforceerd aan elkaar gezet is, niet omdat zij het wilde maar omdat het moest. Daarom, mensen die zonodig trots willen zijn op iets hebben maar barweinig kennis van Nederland. Tot 1937 wist men niet eens zeker hoe die vlag er nou echt uit moest zien.
Als men het verleden van NL niet kent en toch trots wil zijn, wat let ze dan? Ik wil trots zijn maar oh nee uit het verleden blijkt dat ik niet trots kan zijn. Dat is behoorlijke kul. Het is pas waar als men aangeeft niet trots te zijn vanwege kennis van het verleden.
pi_97884959
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:29 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik snap ook nooit wat Amerikanen bezielt om een vlag in hun voortuin te zetten. Er loopt natuurlijk aardig wat primitief volk rond, maar die kunnen toch ook wel onthouden in wat voor land ze zich bevinden zonder zulke vlaggen? Te meer daar de meesten nog nooit buiten de VS zijn geweest. Of het volkslied voor sportwedstrijden, een Amerikaans team tegen... nog een Amerikaans team, en dan toch maar één keer het volkslied. En de pledge of allegiance, dat wordt er dan weer ingeramd bij kinderen die dat ten eerste niet vrijwillig doen, en ten tweede niet weten waar ze het over hebben, waardoor het eigenlijk geen pledge of allegiance is. Het probleem met al dat uiterlijk vertoon van patriottisme is dat helemaal nergens op slaat.

Naar buiten toe is het wat anders. Dan slaat het tenminste ergens op. Dan heb je een sticker op je auto, een vlag op je boot, je positioneert je ten opzichte van andere naties. Ik denk juist dat je heel kritisch op je land moet zijn, juist omdat het jouw land is. Buitenlanders mogen dat niet, dan ga je je land verdedigen. Maar Nederlanders die andere Nederlanders in woord, gebaar en symbool gaan duidelijk maken hoe fantastisch Nederland is, het dient gewoon geen enkel doel.
Het feit dat jij nu praat over vlaggen in de voortuin laat al zien dat het dus wel zin heeft.
  woensdag 8 juni 2011 @ 13:45:56 #50
322645 Voorschrift
See if I care
pi_97884976
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 12:57 schreef eriksd het volgende:
Haat voor de PvdA zou een goed begin kunnen zijn. Wie is het hiermee eens?
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')