Tja, kwaliteit is wel vaker ver te zoeken in het onderwijs. Het idee is aardig, maar de uitvoering valt vaak tegen. Het is jammer dat niet elke docent passie voor zijn vak heeft, want controle van bovenaf is niet te praktiseren.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:21 schreef reinbertio het volgende:
[..]
Bij mij op school krijg je Spaans in klas 2 verplicht, dan kan je in klas 3 kiezen of je ermee wil doorgaan (alternatief is informatica) en vervolgens kan je na klas 3 het nog kiezen in je profiel
Vond het in het begin een leuk vak, bazendocent. Hij ging helaas weg en wat ervoor terugkwam was niet geweldig. Het werd een kleuterlesje waar we niks deden. Heb het uiteraard niet gekozen... jammer
Nu zit ik in de 5e en hoor van de mensen die het wel hebben gekozen, dat ze niet meer weten wat ze moeten doen en nu dus leren hoe ze paella en patatas bravas moeten maken. Het vak heet immers Spaanse talen en culturen en dus hoort dat er dan ook bij
Prima toch, kom je ook een keer uit die zolderkamer van je.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:21 schreef Nickjuh16 het volgende:
[..]
Ja, iedere keer naar een voorstelling gaan en er een verslag over schrijven. Leuk, hè?
Homo.
Ik was toen op mijn 15e naar lowlands gegaan voor ckv.. wist niet eens wat lowlands was.. god wat waren the editors en saybia toen gaaf..quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:25 schreef Levolution het volgende:
[..]
Prima toch, kom je ook een keer uit die zolderkamer van je.
Je snapt mijn punt niet.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:10 schreef linpunt het volgende:
[..]
nice, zo kan je school dus ook gebruiken om bepaalde dingen te indoctrineren.
Juistem!quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:25 schreef Levolution het volgende:
[..]
Prima toch, kom je ook een keer uit die zolderkamer van je.
Het laatste deel klopt, dat je stelt dat je bepaalde dingen nooit meer nodig hebt is obvious bull omdat je in je hersenen gewoon een link kan leggen tijdens bijvoorbeeld het discussieren op fok. Had je nooit van de stelling van pythagoras gehoord wist je ook niet dat we het hier over wiskunde hadden.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:27 schreef I0_0I het volgende:
[..]
Je snapt mijn punt niet.
Als school alleen zou dienen om mensen praktische dingen te leren dan zouden ze nooit Wiskunde geven. Misschien 1% van de mensen heeft later de stelling van Pythagoras nodig. Dan zouden ze wel gewoon autorijles geven, wat bijna iedereen later nodig heeft.
Maar daar gaat het dus niet om. Als je mensen alleen maar praktische dingen zou leren (die bovendien vrij eenvoudig zijn) dan krijg je mensen die totaal niet veelzijdig zijn, maar op één manier kunnen denken, en alleen maar dingen kunnen doen die ze leuk/nuttig zouden vinden.
Jij denkt nóóit meer in je leven ooit nog de stelling van Pythagoras te gebruiken?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:27 schreef I0_0I het volgende:
[..]
Je snapt mijn punt niet.
Als school alleen zou dienen om mensen praktische dingen te leren dan zouden ze nooit Wiskunde geven. Misschien 1% van de mensen heeft later de stelling van Pythagoras nodig. Dan zouden ze wel gewoon autorijles geven, wat bijna iedereen later nodig heeft.
Maar daar gaat het dus niet om. Als je mensen alleen maar praktische dingen zou leren (die bovendien vrij eenvoudig zijn) dan krijg je mensen die totaal niet veelzijdig zijn, maar op één manier kunnen denken, en alleen maar dingen kunnen doen die ze leuk/nuttig zouden vinden.
hij hoeft zijn plankjes niet recht aan de muur met L-steuntjesquote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:46 schreef arucard het volgende:
[..]
Jij denkt nóóit meer in je leven ooit nog de stelling van Pythagoras te gebruiken?
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 21:55 schreef I0_0I het volgende:
Nee, natuurlijk is school niet praktisch, daar draait het ook helemaal niet om.
Waarom denk je dat je ooit wiskunde hebt gehad? Dat ga je in de rest van je leven nooit meer nodig hebben. En waarom bestaan er vakken als Latijn, als de taal niet meer bestaat?
Onderwijs/leerplicht is er om:
- Mensen dingen te laten doen die ze niet leuk vinden, waardoor ze discipline moeten tonen/ontwikkelen.
- Mensen aan prestatiedruk te laten wennen.
- Te zorgen dat mensen op het rechte pad blijven, oftewel naar school gaan in plaats van de hele dag op straat te hangen.
Maar gezien de OP blijkt inderdaad dat onderwijs weinig zin heeft, want een 24-jarige kan niet eens een foutloze zin typen.
Precies, ckv is voor velen de EERSTE aanraking met kunst en cultuur, de eerste keer dat ik naar een voorstelling ging, de eerste keer dat ik alleen naar de bioscoop ging, de eerste keer dat ik naar een houseparty ging,nieuwe straten ontdekken in de buurtquote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:26 schreef linpunt het volgende:
[..]
Ik was toen op mijn 15e naar lowlands gegaan voor ckv.. wist niet eens wat lowlands was.. god wat waren the editors en saybia toen gaaf..
Jij bent zo'n faalhaas die niet verder is gaan studeren?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 23:17 schreef Deckard het volgende:
Leuke trol, maar ligt er iets teveel bovenop.
Ik mag hopen dat je nooit een hoge of publieke functie bekleedt...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 21:55 schreef I0_0I het volgende:
Waarom denk je dat je ooit wiskunde hebt gehad? Dat ga je in de rest van je leven nooit meer nodig hebben. En waarom bestaan er vakken als Latijn, als de taal niet meer bestaat?
Vertel eens wat je in je leven hebt gehad aan beide vakken die je elders niet kon krijgen.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 23:43 schreef johannes_vermeer het volgende:
Drie kwart van wat je leert bij Aardrijkskunde en Geschiedenis ís toch Algemene Kennis? Dus dat puntje in de OP snap ik niet helemaal.
Naief. Misschien ben je echt wel zo'n domkop.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 23:38 schreef Disposable het volgende:
[..]
Jij bent zo'n faalhaas die niet verder is gaan studeren?
Hoe noem je iemand die anderen onterecht beschuldigd voor troll?
Ah kijk dan kan ik het bevattenquote:Op dinsdag 7 juni 2011 23:52 schreef johannes_vermeer het volgende:
Nou, ik ben een student Geschiedenis dus ik heb daar wel iets aan gehad.
Een beetje een basis.
Dat is dus een van de problemen die ik altijd zie bij sommige mensen die heel goed in exacte vakken, en daarbij dan mensen met een cultuurpakket gaan afkraken, maar zelf amper Duits of Frans kunnen spreken. Deze mensen vinden dit soms gewoon lastiger, maar door veel oefening kun je het alsnog redelijk leren beheersen. Onderwijsniveau zegt trouwens niets over hoe goed je deze talen beheerst. Het gaat vooral om je motivatie en om hoe vaak je ze oefent. De reden dat ik zo vaak negens haalde voor Duits, ligt puur aan het feit dat we zoveel televisiekanalen in het Duits ontvangen en mijn interesse om een taal goed te leren beheersen. Helaas zien sommige van deze mensen het belang niet in van deze talen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 00:20 schreef Leevancleef het volgende:
De kwaliteit van het VWO is wel ver onder de maat... Hoeveel mensen zijn er wel niet op de uni die geen Frans of Duits kunnen lezen? Waar zijn die zes jaar dan aan verspild?
Terechte klacht.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:28 schreef Disposable het volgende:
Nu ik 24 ben, kan ik goed terugkijken en zien wat voor onzin ik allemaal heb geleerd op de middelbare school.
Onzin als:
-Aardrijkskunde
-Geschiedenis
-Tekenen
-Muziek
-Handvaardigheid
-CKV (alhoewel dat best leuk was)
-Frans (gore kuttaal)
En nog meer vakken die ik even niet kan opnoemen.
Andersom geldt dat ook, het nut van Nederlands heb ik nooit kunnen bevatten met die zelfstandig naamwoord en lijdend onderwerp en shitnu ik toch wel beetje taalnazi ben controleer ik dat vaker.
Waarom leren ze ons niets nuttigs in de meest gevoelige en leergierige tijd van ons leven?
Waar zijn vakken als filosofie, ethiek, sociale vaardigheden (in de vorm van groepsgesprekken/drama) en algemene kennis? Iedere tiener weet hoe je een iPhone moet gebruiken, hoeveel kunnen hun eigen voedsel maken?
Bij mij op school zaten er een boel autisten die alles met negens haalden maar compleet contactgestoord en wereldvreemd was. Hoe kan dat?
En als men weet dat 90% op school nutteloos is in het bedrijfsleven, dan zou men met 8 uur les per week genoeg moeten hebben. Daarentegen moeten leerlingen compleet nutteloze troep leren.
Middelbare school soberso![]()
![]()
![]()
antiklacht: 3 maanden vakantie na examens
Doen!quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:54 schreef Paxcon het volgende:
Oke. Ik zal even een aantekening maken zodat ik het niet vergeet.
Of gasten die vakken herkansten om tienen te halen (terwijl die cijfers niet eens op je diploma kwamen) want ''élk vak is superbelangrijk in je leven en later zal je er ERG veel aan hebben!''quote:Op woensdag 8 juni 2011 01:44 schreef Bonzoo het volgende:
Ik ergerde me altijd keihard op het VWO aan die kutautisten die school serieus namen en voor elk vak een inzet van 100% gaven. Zelf deed ik vrijwel niks en ben toch geslaagd.
Hierbij één voorbeeld:
VWO 5:
Dit jaar hadden we profielwerkstuk, ik dat hele ding gemaakt en hij was voldoende 6,3 of 6.4 als ik het me goed herinner.
Bleef wel zitten dat jaar.
Het jaar erna moest je opeens pws maken met zijn tweeën. Aangezien ik er al een had kon dus iemand bij mij komen en hoefde hij niks te doen, moesten we alleen een logboek verzinnen. Alleen bestond mijn klas dus uit autistjes en wou niemand dat.
Ja sad fucks,quote:Op woensdag 8 juni 2011 02:07 schreef Disposable het volgende:
[..]
Of gasten die vakken herkansten om tienen te halen (terwijl die cijfers niet eens op je diploma kwamen) want ''élk vak is superbelangrijk in je leven en later zal je er ERG veel aan hebben!''
Die gasten hebben nu zelfs vertraging met hun vervolgstudie waar ze met moeite zessen voor halen, talk about reversed karmaDenk dat veel FOK!kertjes dat ook hebben gezien de reacties hier...
Je hebt er heel veel aan gehad: basiskennis (veel meer dan je denkt), inzicht, abstractie, probleemoplossend vermogen, enz.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 23:55 schreef Disposable het volgende:
[..]
Ah kijk dan kan ik het bevatten
Maar leer je dan soberso niet alles vanaf de basis? Ik deed werktuigbouwkunde en had niets aan het N&T pakket op wat basiswiskunde na, had na mijn 15e al kunnen beginnen
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:28 schreef Disposable het volgende:
<knip>ik toch wel beetje taalnazi ben</knip>
<knip>soberso </knip>
Nutteloze voorstellen? Dat zijn de enige dingen die je ooit zal gebruiken in het echte leven gastquote:Op woensdag 8 juni 2011 07:42 schreef polariteit het volgende:
Deels terechte en deels onterechte klacht:
-Aardrijkskunde en geschiedenis is best nuttig. Het is namelijk altijd handig om te weten waar je bent en naartoe wilt; en het is ook handig om te weten waarom je de moffen moet haten
-Tekenen/muziek/handvaardigheid: snapte ik idd nooit het nut van.
-CKV, wat is dat? Bestond volgens mij nog niet toen ik op school zat.
-Frans: tsja, gelukkig heb ik dit maar 1 jaar gehad... heb het wijselijk laten vallen toen ik het met spaans begon te verwarren
Maar aan de andere kant, wat moet je in godsnaam met die nutteloze voorstellen die jij doet? Waarom moet ik filosoferen? Wat heb ik met ethiek te schaften? Wat moet ik in godsnaam met sociale vaardigheden?
Ohja, het feit dat ik toentertijd door Wikipedia over de politionele acties heb geleerd en nooit door mijn school.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:17 schreef DrTan het volgende:
Inderdaad, bij geschiedenis allemaal propaganda over hoe goed Nederland wel niet was. Met Thorbecke en andere helden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |