Balans opmaken:quote:Op vrijdag 3 juni 2011 02:45 schreef naatje_1 het volgende:
In andere topics ben ik een ongelofelijke aanhanger van het creationisme en ik zal ook nooit het bestaan van God ontkennen, maar ik wil proberen in dit topic jullie denkwijze een beetje te volgen en ga ervan uit dat evolutie mogelijk is (al is het een kans van 1 op de miljoen miljard).
Alles komt voort uit oorzaak en gevolg, eerst was er een cel, die ging delen en toen was het een tweecellige. Dat kan ik begrijpen. Ook de aarde is ontstaan uit oorzaak en gevolg, alleen wat ik niet begrijp bij de Big Bang: eerst was er niets en toen was er iets. Meestal willen jullie juist door middel van evolutie proberen aan te tonen dat er niet eerst niets was en toen plotseling ineens iets, maar in die andere theorie (waar ik volkomen achter sta, de Big Bang) halen jullie dit standpunt onderuit.
Nu weet ik dat er voor de Big Bang volgens sommigen (of de meesten) al iets was, maar hoe is dat iets er dan gekomen? De grote vraag is eigenlijk: hoe kan uit niets, iets ontstaan? Immers, dat iets wat voor de Big Bang zat, moet ook uit iets zijn voortgekomen. Dat iets ook weer, etc.
Ik weet dat ik in het verleden deze vraag ook al eens gesteld heb, maar toen had ik ten eerste geen goede OP, ten tweede geen bevredigend antwoord.
Sinds wanneer hebben godsdiensten überhaupt een waarheidsgehalte? Dat waarheidsgehalte is toch juist datgeen waar je je prettig bij voelt? Als jij reïncarnatie als waar beschouwt, dan ga je naar oosterse godsdiensten, als jij een hemel of hel als waar beschouwt ga je meestal naar westerse godsdiensten... Voor mij bevat de bijbel heel veel waarheid, maar voor een ander juist niet...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:28 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat geeft de indruk bij mij dat je niet veel geeft om het waarheidsgehalte van de desbetreffende godsdiensten maar dat je er eentje kiest waar je je prettig bij voelt, dat mag uiteraard.
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:33 schreef TheThirdMark het volgende:
Nu iets voor onze schizofrene medemens die met een fantasie persoon praat: wat was er voor God?
Zoals gezegd: met God onderstreep ik dat er een bovennatuurlijk wezen is, wat ook vertaald kan worden met alles is mogelijk. Dus, als alles mogelijk is, dan is ook het eeuwige bestaan van God mogelijk en tevens het uit het niets onstaan van iets.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:33 schreef TheThirdMark het volgende:
Voor de Big Bang was er Energie. Voor die Energie was er vast nog wel iets wat wij nu niet weten.
Nu iets voor onze schizofrene medemens die met een fantasie persoon praat: wat was er voor God?
Maar Naatje_1, dit is nergens door onderbouwt.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:42 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Zoals gezegd: met God onderstreep ik dat er een bovennatuurlijk wezen is, wat ook vertaald kan worden met alles is mogelijk. Dus, als alles mogelijk is, dan is ook het eeuwige bestaan van God mogelijk en tevens het uit het niets onstaan van iets.
Godsdiensten claimen allemaal de waarheid te zijn, dat jij dat anders ziet doet daar weinig aan af.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:25 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Sinds wanneer hebben godsdiensten überhaupt een waarheidsgehalte? Dat waarheidsgehalte is toch juist datgeen waar je je prettig bij voelt? Als jij reïncarnatie als waar beschouwt, dan ga je naar oosterse godsdiensten, als jij een hemel of hel als waar beschouwt ga je meestal naar westerse godsdiensten... Voor mij bevat de bijbel heel veel waarheid, maar voor een ander juist niet...
Snap je niet dat je nu eigenlijk precies hetzelfde doet als atheïsten die dezelfde vraag beantwoorden met 'dat weet ik (nog) niet' zoals je beschreef in de OP. Want hoe weet jij dat God een eeuwig bestaan lijdtleidt en dat hij almachtig is?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:42 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Zoals gezegd: met God onderstreep ik dat er een bovennatuurlijk wezen is, wat ook vertaald kan worden met alles is mogelijk. Dus, als alles mogelijk is, dan is ook het eeuwige bestaan van God mogelijk en tevens het uit het niets onstaan van iets.
Wat moeten we dan nog meer zeggen? We hebben al uitgebreid uitgelegd waarom wij daar het antwoord niet op kunnen geven, en tegelijk toch niet in God geloven. Dat jij (op gezag van een onderbuikgevoel) dat niet als antwoord accepteert, daar kunnen wij vrij weinig aan doen.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:09 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Balans opmaken:
"weet ik (nog) niet" is het antwoord van de meeste atheïsten en daar nemen zij genoegen mee. Vanuit de wetenschap is het antwoord er ook (nog) niet. Ik (TS) kan daar vooralsnog geen genoegen mee nemen en wil liefst nu een hypothese waar God buiten gelaten zou kunnen worden. Ook blijkt dat mijn kennis van evolutietheorie en oerknaltheorie grotendeels ontbreekt, maar dat doet niets af aan de vraag hoe iets uit niets kan ontstaan of hoe er altijd iets kan zijn. Wet van oorzaak en gevolg geldt in deze dimensie, dus waarom zou er geen oorzaak zijn voor het ontstaan van iets? Dat iets als oorzaak en gevolg ooit zou kunnen zijn ontstaan, lijkt mij ook onlogisch, immers: dan is er een oorzaak voor de wet van oorzaak en gevolg.
Ik kan niet geloven dat iets uit niets kan ontstaan, of dat iets er altijd kan zijn als je het bestaan van een God ontkent, maar ik hoopte dus dat atheïsten mij zouden kunnen overtuigen waarom zij dan wel God kunnen ontkennen. Dat overtuigen is (nog) niet gelukt.
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:54 schreef Iblardi het volgende:
[..]
M.J. Vermaseren geeft in "Mithras, de geheimzinnige god" een uitgebreide toelichting op de iconografie van de Mithrascultus zoals die tot 1959 bekend was en haalt flink wat schriftelijke bronnen aan. Uit zijn materiaal blijkt wel dat er een aantal parallellen tussen de Mithrasdienst en het christendom getrokken kunnen worden, maar de enige twee zaken met betrekking tot Mithras die, als ik het goed begrijp, op een opstanding zouden wijzen zijn:
(1) een oude Perzische eschatologie waarin over een Messiaanse figuur wordt gesproken (daar nog niet Mithras, maar deze zou daar later mee zijn geïdentificeerd) die in de eindtijd een stier doodt, waarna van het vet van de gedode stier vermengd met een levensbrengend 'haoma-vocht' een onsterfelijkheidsdrank wordt gemaakt (p. 19);
(2) de veel latere, wat cryptische opmerking van Tertullianus dat in de Mithrasdienst het 'beeld van de wederopstanding ten tonele wordt gevoerd' (p. 82).
Uit de iconografie rond het feestmaal kan wel worden afgeleid dat de ingewijden het vlees van de stier aten en zijn bloed dronken, maar dat Mithras zelf die stier zou zijn is een opvatting die blijkbaar deels door de uitspraak van Tertullianus is geïnspireerd en niet door bestaande teksten en monumenten wordt ondersteund.
Nu zijn er sinds Vermaserens boekje weliswaar meer dan 50 jaren verstreken, maar het lijkt me sterk dat inmiddels zou komen zijn vast te staan dat de christelijke wederopstanding een 'perfecte kopie uit de Mithas-mysterieleer' zou zijn. Wat is concreet je bron daarvoor?
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:23 schreef Haushofer het volgende:
Zou je misschien nog kort kunnen aanstippen om wat voor oude teksten het hier gaat? Van andere kerkvaders? Volgelingen van de Mithras-religie?
Zie bijvoorbeeld ook dit document, met name de laatste 2 pagina's. Daarin wordt beargumenteerd waarom het Christendom de Mithrascultuur zou hebben beïnvloed.
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:34 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk, het lijkt "ondenkbaar". Maar je moet het Christendom wellicht haar originele ideeën gunnenHet Christendom was wellicht een drastische hervorming van het Joodse denken, en het is volgens mij erg moeilijk in te schatten hoezeer mensen in staat waren om dit soort ideeën vanuit hun eigen Joodse achtergrond te bedenken.
Vergelijk het eens met wetenschappelijke revoluties: op een gegeven moment zijn er mensen die buiten het gewoonlijke kader kijken, en daarmee paradigmaverschuivingen veroorzaken. Volgens veel gangbare filosofieën zou dit net zo goed "ondenkbaar" zijn. Toch gebeurt hetWaarom?
Omdat mensen wellicht soms toch beter in staat zijn om buiten het gevestigde kader te denken dan in het algemeen wordt aangenomen. Met andere woorden: het idee dat "mensen iets nooit zou hebben kunnen bedenken" gaat in bepaalde gevallen rechtstreeks tegen het verschijnsel van paradigmaverschuivingen in!
Ik zou jouw redenatie ook kunnen toepassen op Newton, en claimen dat Newton nooit zijn zwaartekrachtstheorie had kunnen poneren.
Vind je dat zelf ook niet een beetje makkelijk? Je vraagt anderen het antwoord te vinden op een van de moeilijkste vragen die er bestaat. Terwijl je zelf weg denkt te komen met 'God bestaat, dus dan is alles mogelijk'. Waarom geeft de Bijbel bijvoorbeeld geen inzicht in het ontstaan van het universum?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:42 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
wat verschilt geloof dan nog van kunst/cultuur?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:25 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dat waarheidsgehalte is toch juist datgeen waar je je prettig bij voelt?
waarom?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:09 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Balans opmaken:
"weet ik (nog) niet" is het antwoord van de meeste atheïsten en daar nemen zij genoegen mee. Vanuit de wetenschap is het antwoord er ook (nog) niet. Ik (TS) kan daar vooralsnog geen genoegen mee nemen en wil liefst nu een hypothese waar God buiten gelaten zou kunnen worden.
Is 'geloof' in goden of zelfs in het algemeen niet het weigeren toe te geven dat je iets niet weet?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 21:02 schreef Klaudias het volgende:
[..]
waarom?
wat is er mis met eerlijk toegeven dat je iets niet weet?
Precies, daarom.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 21:04 schreef Tchock het volgende:
[..]
Is 'geloof' in goden of zelfs in het algemeen niet het weigeren toe te geven dat je iets niet weet?
Het heeft een bredere mogelijkheid. Echter, met het aannemen dat er een God is, want die aanname heb ik al eerder gedaan, ben ik op zoek gegaan (en ben ik nog steeds op zoek) naar wie of wat God is en tot nog toe kom ik steeds weer bij het Christendom terug.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 21:18 schreef jogy het volgende:
Ik weet niet of het al duidelijk is uitgelegd door jou naatje_1 maar is jouw uitleg van God per se de Christelijke variant of heeft het een bredere mogelijkheid?
Wat maakt de aanwezigheid van de christelijke god aannemelijker dan het bestaan van bijvoorbeeld Allah?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 21:24 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Het heeft een bredere mogelijkheid. Echter, met het aannemen dat er een God is, want die aanname heb ik al eerder gedaan, ben ik op zoek gegaan (en ben ik nog steeds op zoek) naar wie of wat God is en tot nog toe kom ik steeds weer bij het Christendom terug.
Maar hoe ben je op die aanname gekomen, er is namenlijk totaal geen bewijs van hem-haar-het.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 21:24 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Het heeft een bredere mogelijkheid. Echter, met het aannemen dat er een God is, want die aanname heb ik al eerder gedaan, ben ik op zoek gegaan (en ben ik nog steeds op zoek) naar wie of wat God is en tot nog toe kom ik steeds weer bij het Christendom terug.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |