abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97885029
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:40 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Is hij het geworden dan, was hij eerst theist of agnost?
hij was gelovig als kind
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
  woensdag 8 juni 2011 @ 14:02:02 #127
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_97885663
Maar werd hij eerst evolutiebioloog en daarna atheist of andersom?
Mu!
pi_97885807
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 12:38 schreef mariox het volgende:

[..]

De fundamenten van logica gaat uit van waarnemingen/ervaringen.
Dat is een hele interessant vraagstuk, ook met betrekking tot de wiskunde. Ik zou dit in elk geval niet met zoveel zekerheid durven stellen.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:04 schreef mariox het volgende:
Laten we eerlijk zijn, alles wat er bestaat roept zo hard naar het bestaan van een God als creator en voorziener, dat zelfs atheisten zoiets als het bestaan van een wazige 'natuur' in het leven hebben geroepen :)
Dit begrijp ik niet. Veel vroege natuurwetenschappers waren juist geen atheist.
  woensdag 8 juni 2011 @ 14:07:46 #129
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_97885897
"Wat zit je te doen, schat?"
"Ik ervaar een aftelbare deelverzameling"
"...ah..."
Mu!
pi_97885955
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 14:07 schreef SingleCoil het volgende:
"Wat zit je te doen, schat?"
"Ik ervaar een aftelbare deelverzameling"
"...ah..."
Volgens wiskundigen als Poincaré drukt de verzameling natuurlijke getallen de manier uit hoe we tellen, en bijvoorbeeld de verzameling reeële getallen de schijnbare continuïteit van de natuur (er zijn geen "gaten"). Of je de basis van de wiskunde zo volledig kunt verklaren, weet ik niet, maar het is een interessant idee.
  woensdag 8 juni 2011 @ 14:37:33 #131
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_97887151
Wellicht. Het niet-metafysische nut ervan ontgaat mij natuurlijk :)

"Wat doe je nou weer, liefje?"
"ik neem een uitwendige afgeleide waar"
"viespeuk!"

[ Bericht 0% gewijzigd door SingleCoil op 08-06-2011 14:42:38 ]
Mu!
pi_97887907
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:46 schreef Klaudias het volgende:

[..]

hij was gelovig als kind
Gelovig is een groot woord. Zoals altijd geldt voor kinderen. Dawkins genoot weliswaar een normale christelijke opvoeding, maar had op zijn 9e al zijn twijfels alles wat hij over 'God' hoorde. Toen hij wat later over de evolutietheorie las, verwierp hij het hele idee van een 'God'. Al ver voordat hij enige betekenis zou hebben binnen de wetenschap.
  woensdag 8 juni 2011 @ 15:00:36 #133
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_97888088
Heeft Dawkins dan ook enige betekenis binnen de wetenschap? :)
Mu!
pi_97888491
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 15:00 schreef SingleCoil het volgende:
Heeft Dawkins dan ook enige betekenis binnen de wetenschap? :)
Wellicht ken jij hem alleen als fanatiek voorvechter van het atheïsme, maar hij is ook gepromoveerd aan de universiteit van Oxford, hoogleraar geweest en is verantwoordelijk voor belangrijke concepten binnen de evolutietheorie.
  woensdag 8 juni 2011 @ 15:50:41 #135
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97890044
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 12:35 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Dawkins is een drammeringe beroepsatheist :)
Die wil ik juist hebben.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97890223
quote:

[..]

Ik en misschien 90% van de wereldbevolking ziet dat blijkbaar wel. Het is maar de vraag hoe je er naar kijkt. Laten we eerlijk zijn, alles wat er bestaat roept zo hard naar het bestaan van een God als creator en voorziener, dat zelfs atheisten zoiets als het bestaan van een wazige 'natuur' in het leven hebben geroepen :)
Het is evolutionair heel goed verklaarbaar dat veel mensen er nog genoeg waanideeën op nahouden. Vooral in groepsverband.

Wat de meerheid gelooft/denkt, zegt helemaal niets over de waarheid.
  woensdag 8 juni 2011 @ 15:57:08 #137
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_97890359
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 15:54 schreef Absurditeit het volgende:

[..]

Wat de meerheid gelooft/denkt, zegt helemaal niets over de waarheid.
Is in die zin de wetenschap dan niet het zoeken naar de waarheid?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_97890588
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juni 2011 15:50 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Die wil ik juist hebben.
Wellicht zijn de christmas lectures van Dawkins wat voor je. Vijf delen in totaal waarin evolutie wordt uitgelegd. (Soms is het niveau wat kinderlijk en soms vraagt hij wat geforceerd hulp van het publiek, maar dat was - zoals hij zelf aangeeft - een van de opdrachten voor het houden van de lectures.)

Deel I:
  woensdag 8 juni 2011 @ 16:04:44 #139
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97890682
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 16:02 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Wellicht zijn de christmas lectures van Dawkins wat voor je. Vijf delen in totaal waarin evolutie wordt uitgelegd. (Soms is het niveau wat kinderlijk en soms vraagt hij wat geforceerd hulp van het publiek, maar dat was - zoals hij zelf aangeeft - een van de opdrachten voor het houden van de lectures.)

Deel I:
Let op dat zijn in het totaal 3 of 4 delen.
pi_97890761
quote:
3s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 19:09 schreef naatje_1 het volgende:
Ik kan niet geloven dat iets uit niets kan ontstaan, of dat iets er altijd kan zijn als je het bestaan van een God ontkent, maar ik hoopte dus dat atheïsten mij zouden kunnen overtuigen waarom zij dan wel God kunnen ontkennen. Dat overtuigen is (nog) niet gelukt.
Je gelooft wel degelijk dat iets uit het niets is ontstaan, nml god zelf.

Terwijl dat nog veel onwaarschijnlijker is, omdat je ten 1e dezelfde aanname doet (iets uit het niets) + dat dan iets dan ook nog eens oppermachtig is en alles en iedereen nu geschapen heeft, leven na de dood creeert etc. Terwijl voor al die zaken 0,0,0,0 aanwijzingen zijn. Sterker nog, alle 'goddelijke geschriften' worden keer na keer als onzin bewezen.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_97890825
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 16:04 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Let op dat zijn in het totaal 3 of 4 delen.
Nee vijf. Zoals ik al zei.
pi_97890878
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 10:55 schreef Mannfred het volgende:

[..]

Helaas als we het zo zien, zou geen enkel stuk bewijs, zelfs niet een document waarin zou staan "Ik ben een christen" Ondertekend door Hitler zelf bewijs zijn van zijn geloof.
Ofhoewel, wat hij ook gezegt zou hebben, het is geen bewijs....
Is het bekend of Hitler ooit wel eens in een kerk kwam?
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  woensdag 8 juni 2011 @ 16:34:28 #143
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97892061
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 16:08 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Is het bekend of Hitler ooit wel eens in een kerk kwam?

Wat denk je, als je deze foto's ziet?
  woensdag 8 juni 2011 @ 16:37:24 #144
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_97892184
quote:
Ik en misschien 90% van de wereldbevolking ziet dat blijkbaar wel. Het is maar de vraag hoe je er naar kijkt. Laten we eerlijk zijn, alles wat er bestaat roept zo hard naar het bestaan van een God als creator en voorziener, dat zelfs atheisten zoiets als het bestaan van een wazige 'natuur' in het leven hebben geroepen :)
Wetenschappers hebben idd "de Natuur" nodig als metafysisch uitgangspunt en voorzover je niet in een persoonlijke God gelooft valt dit begrip vrijwel samen met "God"
Net zo als aan God worden aan de Natuur bepaalde bijzondere (veeleisende) eigenschappen toegekend, zoals uitgedrukt in zgn. natuurwetten (dit idee is rechtstreeks onleent aan de mythologische Godenwereld). Wie of wat houdt dat bij of berekent de banen van de planeten ?
In de QM en in meer deeltjes systemen zijn analytische oplossingen niet meer te geven, de Natuur "rekent" ze echter feilloos uit met een snelheid die groter is dan van elke denkbare computer. Het is toch erg onwaarschijnlijk dat iets zoals de Natuur bestaat :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_97892382
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 16:34 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ][ afbeelding ]

Wat denk je, als je deze foto's ziet?
Ik bedoel echt als misbezoeker. Dat het occultisme hoogtijd vierde in de Nazi-top mag nou geen geheim genoemd worden.
  woensdag 8 juni 2011 @ 16:43:02 #146
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97892473
quote:
2s.gif Op woensdag 8 juni 2011 16:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ik bedoel echt als misbezoeker. Dat het occultisme hoogtijd vierde in de Nazi-top mag nou geen geheim genoemd worden.
Nee, ik denk dat je dat precies moet zien als ons koningshuis of een gemiddelde president. Die doen ook alsof ze hartstikke christelijk zijn om het christelijke onderdanen/ stemvee te paaien.
(Gaat SP nu ook over mijn woord stemvee vallen?)

[ Bericht 0% gewijzigd door Daniel1976 op 08-06-2011 17:16:46 ]
pi_97893087
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 16:43 schreef Daniel1976 het volgende:
(Gaat D66 nu ook over mijn woord stemvee vallen?)
Misschien zelfs de knakkers van de SP nog wel.
  woensdag 8 juni 2011 @ 17:53:57 #148
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97895513
Oké, mijn grootste bezwaar voor evolutie is weggenomen en tevens het ontstaan van ons universum, maar dat neemt mijn vraag niet weg hoe iets uit niets kan ontstaan of hoe iets er altijd kan zijn. Toch wil ik nog één punt aanstippen: wij, gelovigen, worden vaak beticht van het geloven in onzin, zie ook "Religie is belachelijk", maar uiteindelijk zijn sommige elementen toch niet zo onvoorstelbaar als dat ze waren. Voor veel mensen is zoiets als een God die overal is onmogelijk en als die God zelfs in ons zit, dan zijn de rapen wel gaar! Toch is er Dark Matter, wat overal kan zijn en zelfs in je zit. Dat is één van de redenen waarom ik vind dat er een bewijs voor God is. God is immers een heleboel energie, maar je ziet het niet en Dark Matter is ook een heleboel energie, maar je ziet het niet. Ik wil niet impliceren dat God Dark Matter is, wat ik in het vorige topic wel had gedaan, maar ik vind het wel iets om over na te denken. Lange tijd hebben mensen het voor onmogelijk geacht dat er iets kan zijn wat overal is, maar nu is het er op miniscuul niveau. Als jullie ons betichten van het in stand houden van het idee dat er een 'creator' was, dan kan ik jullie betichten van het in stand houden van het idee dat iets niet overal kan zijn.

Overigens is Dark Matter niet alleen afhankelijk van plaats, maar ook nog eens van tijd, wat van God ook gezegd wordt.

Toevoegend: jullie betichten ons dat wij in een man geloven die over water heeft gelopen, wat volgens jullie niet kan (of onwaarschijnlijk is), maar dan kan ik jullie betichten dat jullie geloofden dat iets niet overal kan zijn. Als wij ergens voor open moeten staan, dan kunnen jullie daar het beste ook voor open staan.

Ik zou overigens best wel eens een experiment uitgevoerd zien dat er een paar pure Christenen worden genomen, die écht geloven, daarnaast wat Bhoeddisten, die ook écht Bhoeddist zijn, dan nog wat 'normale' mensen en wat échte atheïsten en dat je die dan inpraat dat het mogelijk is om over water te lopen, waarna je ze over water laat lopen. Dat moet je dan ook weer laten observeren door alle geloofsgroepen en wie weet komt er dan uit dat Petrus (en Jezus) dus wel over het water heeft kunnen lopen. Of is dit experiment al eens uitgevoerd?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  woensdag 8 juni 2011 @ 18:21:10 #149
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97896697
Dat is toch snel hè? Één dagje courses kijken en je bent qua evolutie op de rit.
Moet je eens voorstellen wat er allemaal nog uit te vinden is als je nog wat langer en dieper de materie in duikt.

Je blijft alleen dingen verwarren. Of er nu wel of geen god is, dat heeft niets te maken met een vraagstuk over dark matter.
Om maar weer eens met een tegenvraag te antwoorden om je aan het denken te zetten; Straling is ook overal in Japan en in de kern van de zon wat meer dan op andere plaatsen ;) maar het is overal. Straling zit ook in je. Is straling dan daardoor god of goddelijk?

En het lopen op water. Er is geen enkel verhaal bekend van een persoon die het onder gecontroleerde omstandigheden is gelukt om over water warmer dan 0 graden en langzamer dan 35 KM per uur te lopen. (20 KM/u is de minimale snelheid voor waterskien en voor blootvoet waterskiën moet je nog iets harder).
Het zelfde boek zegt ook dat geloof bergen kan verzetten. Hoe vaak zie jij een vroom gelovig iemand een berg of wat dan ook verzetten door middel van gebed of vurig geloof?
pi_97896892
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 18:21 schreef Daniel1976 het volgende:

En het lopen op water. Er is geen enkel verhaal bekend van een persoon die het onder gecontroleerde omstandigheden is gelukt om over water warmer dan 0 graden en langzamer dan 35 KM per uur te lopen. (20 KM/u is de minimale snelheid voor waterskien en voor blootvoet waterskiën moet je nog iets harder).
Het zelfde boek zegt ook dat geloof bergen kan verzetten. Hoe vaak zie jij een vroom gelovig iemand een berg of wat dan ook verzetten door middel van gebed of vurig geloof?
Een gelovige met een hele hoop explosieven ? O-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')