quote:Voor de ware autoliefhebbers is Porsche het symbool van absolute topkwaliteit. Zoals bijvoorbeeld de 928 GTS, een grensverleggende, adembenemende supersportwagen, van bijna drie ton.
Dat begrip adembenemend mag je gerust letterlijk nemen, want alleen de prijs van circa 283 mille laat je al geruime tijd naar lucht happen. Maar vooral na een uitvoerige kennismaking met deze auto sta je echt even sprakeloos. Nagenietend van een bijzondere belevenis met een paar onbetwiste hoogtepunten: de imponerende raketstart, de bloedstollende bochtsnelheden, het moeiteloos voortsuizen over de snelweg en het fabelachtige remvermogen.
Vooral die remmen: wanneer je bij een snelheid van 200 km/h het middelste pedaal vòl intrapt, geeft dat de sensatie alsof je een anker uitgooit. Begeleid door het schurende gehuil van gemarteld rubber graaft de 928 GTS zich als het ware met vier dikke klauwen in het asfalt. En dat blijft hij vijf seconden lang doen tot hij twee kaarsrechte, 150 meter lange strepen achter zich heeft neergelegd. Dan staat hij tevreden knorrend stil. Die ongelooflijke vertraging komt uiteraard grotendeels voor rekening van de overmaatse, geventileerde remschijven, die elk zijn voorzien van maar liefst vier forse remzuigers en dito voeringen. Maar een belangrijke rol speelt daarbij ook het feilloos werkende ABS, dat de brede rubbersloffen nét niet laat blokkeren, maar ze toch zó stevig vastgrijpt dat de rook uit de banden slaat. Diezelfde blauwe walm kan je trouwens ook laten ontstaan als je optimaal van stilstand weg-accelereert. Met één keer schakelen word je zo in minder dan zes seconden naar de 100 gelanceerd. En als dat niet genoeg is, blaas je nog flink door in 3 en 4 om nog geen 14 seconden later de 200 te passeren. De topsnelheid ligt op 275 echte kilometers per uur.
Uiteraard is de vering aan de stugge kant en kan je bij hoge toerentallen best horen dat er onder de motorkap heel wat werk wordt verzet. Maar in de cockpit word je verwend met de luxe van een exclusieve en luxueuze limousine. Zo werkt de stuurbekrachtiging bij het parkeren ijverig mee, maar op hoge snelheid ontbreekt het niet aan gevoeligheid. En hoewel de transmissie laat merken dat er 350 paardekrachten aan staan te sjorren, kost de beteugeling van dat geweld weinig inspanning.
Het bedienen van de ho-houders is ten slotte een groot genoegen: de vertraging kan subtiel worden gedoseerd en aangezien de maximale pedaaldruk niet meer dan 25 kilo bedraagt, is de krachtsinspanning minimaal.
Rijplezier
Afgezien van die vriendelijke bediening maakt de 928 GTS ook veel indruk door zijn doorgaans volgzame rijkarakter. Vanzelfsprekend moet je even wennen aan de extreem-hoge bochtsnelheden waarmee je zelfs op kronkelende wegen fantastische gemiddelden kunt halen. Maar als je het niet écht te gek maakt, blijft deze Porsche heel lang aan onredelijke wensen gehoorzamen. Probleem is alleen dat de grenzen zich bij een eerste kennismaking niet makkelijk laten bepalen. Het overschrijden van de grens kan dan ook een venijnige reactie oproepen waarop je bliksemsnel moet reageren. Veel onheil wordt overigens voorkomen door het computergestuurde sperdifferentieel dat de aandrijfkrachten heel lang op de weg houdt. Maar zelfs bij deze superbolide zijn de mogelijkheden niet onuitputtelijk.
Veel, zo niet alles van dit onversneden rijplezier is te danken aan de prachtige 5,4-liter V8-machine, die breeduit in het vooronder ligt te rusten. Vier kleppen per cilinder, bediend door eveneens vier nokkenassen, een uitgekiend elektronisch motormanagement, en een slim gebruik van resonanties in het inlaatsysteem zorgen voor een indrukwekkend vermogen van 350 pk en het reusachtige koppel van niet minder dan 500 Nm. Dat is zo ongeveer het sterkste wat er in personenwagenland te koop is. Die bijzondere motor met zijn trillingvrije loop en zijn breed gedoseerde trekkracht (van 1000 tot 6000 toeren ligt het koppel ruim boven de 400 Nm) vormt de hoofdmoot van het exclusieve 928-gerecht. Het geeft niet bij welk toerental je gasgeeft: hij trekt áltijd en hárd.
Het spreekt vanzelf dat een auto van meer dan een kwart miljoen alles aan boord heeft wat een verwende automobilist maar kan verlangen. Boordcomputer annex diagnosesysteem, stoelen met elektrische verwarming en verstelling met elektronisch geheugen, twee veilige airbags en automatische, elektronische bandenspanningscontrole.
Dat wordt dus goed opletten als u een 928 GTS ziet, want gezien de prijs zal deze bewonderenswaardige auto jammer genoeg een zeldzame verschijning op onze wegen blijven.
quote:Lengte/breedte/hoogte 4520 mm/ 1890 mm/ 1282 mm
Wielbasis 2500 m
Gewicht 1612 kg
Laadvermogen 348 kg
Aanhangermassa geremd/ongeremd 1600 kg/ 750 kg
Kofferruimte 200-400 l
Tankinhoud 86 l
Ach so, eintschuldigungquote:Op maandag 6 juni 2011 22:51 schreef Sounddrache het volgende:
[..]
Ich glaube das du mich mit jemand anderes verwirrt.
Entschuldigung werden akzeptiert.quote:
Mooie kleur ook. Interieur is opzich wel jammer. Wel lekker met zo'n automaat!quote:Op maandag 6 juni 2011 22:58 schreef junkiexp het volgende:
http://link.marktplaats.nl/451008308
Dat groene interieur, omg
Wel een bazentelefoon trouwens
5 traps automaat denk ik ?quote:Op maandag 6 juni 2011 22:59 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Mooie kleur ook. Interieur is opzich wel jammer. Wel lekker met zo'n automaat!
Wauwquote:Op maandag 6 juni 2011 22:58 schreef junkiexp het volgende:
http://link.marktplaats.nl/451008308
Dat groene interieur, omg
Wel een bazentelefoon trouwens
Klopt, en wie zegt dat ik daar woon?quote:
Je zou je verbazenquote:Op maandag 6 juni 2011 22:50 schreef densmee het volgende:
[..]
Dit moet Anne wel zijn, SD ken geen duits denk
ik zeg zeker niet dat je daar woont ik vroeg het me afquote:Op maandag 6 juni 2011 23:05 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Klopt, en wie zegt dat ik daar woon?
[..]
Je zou je verbazen
Ik twijfel.quote:Op maandag 6 juni 2011 23:08 schreef 2cv het volgende:
Zal ik eens iets smerigs posten over 'sesam open u' ?
quote:Hallo Frau <meine nachnahme>,
Ihr Deutsch ist super!!!
Nee.quote:Op maandag 6 juni 2011 23:08 schreef 2cv het volgende:
Zal ik eens iets smerigs posten over 'sesam open u' ?
Ga maar eens een bouw in NL zoeken waar geen Duitsers en/of Polen werkenquote:Op maandag 6 juni 2011 23:06 schreef densmee het volgende:
[..]
ik zeg zeker niet dat je daar woont ik vroeg het me af
en allicht zul je duits spreken, met die werphengels zul je de grens ook wel eens over gemoeten zijn
Dat eerste telt sowieso wel goed mee haha.quote:Op maandag 6 juni 2011 23:09 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ga maar eens een bouw in NL zoeken waar geen Duitsers en/of Polen werken
En ja, ik heb ook vaak zat in .de gewerkt, en ik heb het vroeger ook op school gehad, en een beetje onthouden enzo
die Polen waar ik mee gewerkt heb konden geen Duits.quote:Op maandag 6 juni 2011 23:09 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ga maar eens een bouw in NL zoeken waar geen Duitsers en/of Polen werken
En ja, ik heb ook vaak zat in .de gewerkt, en ik heb het vroeger ook op school gehad, en een beetje onthouden enzo
Het is jouw kanarie, eigenlijk moet je alleen, en in een kort rokkie, da's beter voor de prijsquote:Op maandag 6 juni 2011 23:10 schreef Anne het volgende:
We gaan het zaterdag weer eens testen, dat Duits van ons.
wat moet er met de kanarie in Duitsland gedaan worden dan?quote:Op maandag 6 juni 2011 23:11 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Het is jouw kanarie, eigenlijk moet je alleen, en in een kort rokkie, da's beter voor de prijs
quote:Op maandag 6 juni 2011 23:11 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Het is jouw kanarie, eigenlijk moet je alleen, en in een kort rokkie, da's beter voor de prijs
Polieren und so! Weil Kanarienvogel ein bisschen verfärbt ist auf den Metallteilen, jawohl.quote:Op maandag 6 juni 2011 23:11 schreef densmee het volgende:
[..]
wat moet er met de kanarie in Duitsland gedaan worden dan?
Scheissequote:Op maandag 6 juni 2011 23:13 schreef Sjoegerd het volgende:
Apart dat ik wel wat Duits heb onthouden maar geen Frans
Waarom ?quote:
Waarom ?quote:
dan mogen jullie mijn gebakje ook wel meenemen, dan is hij misschien weer fluoriserendquote:Op maandag 6 juni 2011 23:13 schreef Anne het volgende:
[..]
Polieren und so! Weil Kanarienvogel ein bisschen verfärbt ist auf den Metallteilen, jawohl.
Als je het zelf betaalt.quote:Op maandag 6 juni 2011 23:15 schreef densmee het volgende:
[..]
dan mogen jullie mijn gebakje ook wel meenemen, dan is hij misschien weer fluoriserend
Die gasten heb ik dus echt nooit begrepen he..quote:
dan hoeft hij nooit meer gewassen te worden behalve door de regen en waterplassenquote:
Wanneer kom je 'm brengen?quote:Op maandag 6 juni 2011 23:18 schreef densmee het volgende:
[..]
dan hoeft hij nooit meer gewassen te worden behalve door de regen en waterplassen
Ja dat is zeker waar, ze verkopen best goedkoop af en toe. Maar tegenwoordig liggen de budgetten best hoog, eerste aflevering van het nieuwe seizoen was een Jaguar E-type V12quote:Op maandag 6 juni 2011 23:17 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Die gasten heb ik dus echt nooit begrepen he..
Geven 1500 pond uit voor een wagen, gooien er nog eens
500 pond aan onderdelen tegenaan, spenderen een week
aan uren (of meer) om het op te knappen. Vermelden daarna
dat hij nu zéker wel 5000 pond waard is, om hem iets later te
verkopen voor 2600 pond en helemaal blij te zijn met de 600
pond "winst" welke ze zogenaamd hebben gemaakt. WTF?
morgen niet want dan moet hij arbeidenquote:
Vóór zaterdag iig.quote:Op maandag 6 juni 2011 23:19 schreef densmee het volgende:
[..]
morgen niet want dan moet hij arbeiden
Is zonde van het werk om hem te wassen de dag daarna is hij toch weer van onder tot boven vuilquote:
Mijn posts ruiken altijd naar bloemetjes !quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |