quote:
Op woensdag 30 juli 2025 22:55 schreef derLudolf het volgende:Gaaf @:Tjabbo - gefeliciteerd!
Is een E30 inmiddels niet veel te kostbaar om een rally mee te rijden?
Een cupauto, moet die echt helemaal gelijk zijn of heb je in de basis dezelfde auto, bv 206 met 2 liter blok ofzo en mag je daar zelf vering/ophanging van verbeteren of de motor van turbo voorzien?
Toen we begonnen met de E30, in de eerste iteratie, was het nog een auto die makkelijk te vinden was op de sloop (2010). Toen was het een drift auto. pas in 2021 werd het een volwaardige -zelfgebouwde- rally wagen. Wel wat duur nu inderdaad als je wat kapot rijdt maar er is op zich nog wel e.e.a. te krijgen.
Een peugeotje is echter veel goedkoper en leuk om in te rallyen. Niet zo leuk om naar te kijken als een kwispelende E30 als je voorbij komt maar het is echt proper racen als je er in zit. wij rijden met een 1.6 16v in de standaard klasse.
Een cup-auto heeft een cup-reglement. Daarin staat voorgeschreven welke zaken wel en niet zijn toegestaan. Motortype, inhoud, nokkenassen en vliegwiel gewicht staan bijvoorbeeld beschreven, evenals de bak met typenummer (sperdiff bak is verboden). Ook de ecu en de afstelling ervan zijn voorgeschreven. Er is maar één tuner in NL waar je heen kan met de auto die gaat hem afstellen (chippen) op de bank en daarna verzegelen op meerdere plekken. Turbo's etc is dus uiteraard uit den boze.
Alles dat niet is genoemd, moet conform Groep-N of Groep-A FIA homologatie. Zoals remmen, bussen voor de ophanging, dikte van de stabi's etc etc. Alles ligt vast.
[ Bericht 1% gewijzigd door Tjabbo op 30-07-2025 23:13:07 (uitbreiding) ]