Beweer je hier nou dat bijstand gelijk is 2700 netto?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 16:33 schreef eriksd het volgende:
Vooralsnog lijken vooral "allochtone minderheden / nieuwe nederlanders" in deze fuik te lopen. Ook gezinnen met een inkomen van 2700 netto hebben het nu zwaar, getuige de opstelling van de PvdA in de discussie over bijstand en het kijken naar gezinsinkomens.
Nee, dat staat er ook niet.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 16:46 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Beweer je hier nou dat bijstand gelijk is 2700 netto?
het is natuurlijk de vraag in hoeverre je de kinderen op moet laten draaien voor de foute keuzes van hun ouders. Daar draait het probleem meer om dan om die 2700 euro volgens mij.quote:
Spijker & kop..quote:Op vrijdag 3 juni 2011 16:33 schreef eriksd het volgende:
Dit komt op mij over als een nogal desperate poging stemvee voor je te winnen, omdat je inhoudelijke verhaal eigenlijk gewoon niet meer van de tijd is. En daar schuilt het werkelijke probleem mijns inziens: doordat ter linkerzijde men eigenlijk weinig heeft om over te klagen, worden groepen in de samenleving gelabeld zijnde zwak, en vindt er vervolgens een verhitte discussie plaats over problemen die relatief gezien eigenlijk niets voorstellen.
Er bestaan uiteraard nog zwakken. De ernstig zieken die zo zijn geboren of zo zijn geworden. Maar die groep is erg klein, die zouden we met z'n allen makkelijk een goed en vol leven kunnen bieden.quote:Daarom mijn vraag: wie zijn nou de echte "allerzwaksten" die beschermd dienen te worden tegen rechts? Zijn die er uberhaupt nog wel?
En hoeveel procent van Nederland valt daaronder?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 17:52 schreef betyar het volgende:
De allerzwaksten zijn de mensen die in de rij staan bij de voedselbank, de allerzwaksten zijn de mensen die onder of tegen de armoedegrens voor dat geldende land zitten. Mensen die sociaal gezien economisch niet mee kunnen. Dat zijn voor mij de zwaksten. Moeten die geholpen worden? Ja die moeten we helpen.
Nou ja, voor tienduizend huishoudens een verzorgingsstaat in stand houden zou juist betekenen dat je nog amper uitgaven hebt. De problematiek ligt juist bij dat een zeer grote groep gebruik maakt van de verzorgingsstaat, in brede zin. Ik ga hier nog verder op in, als ik geen honger meer hebquote:Op vrijdag 3 juni 2011 17:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En hoeveel procent van Nederland valt daaronder?
Een kleine 10.000 huishoudens maakt gebruik van de voedselbank, om daar nu een verzorgingsstaat voor in stand te houden.
Een huishouden is al teveel.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 17:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En hoeveel procent van Nederland valt daaronder?
Een kleine 10.000 huishoudens maakt gebruik van de voedselbank, om daar nu een verzorgingsstaat voor in stand te houden.
Klopt, dat heeft ermee te maken dat we dus een relatief beperkte groep allerarmsten hebben, maar een grotere groep burgers die links of rechtsom alsnog afhankelijk is van wat willekeurige subsidies. Slecht voor de transparantie en de onafhankelijk van de burger en staat.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 18:06 schreef Reya het volgende:
[..]
Nou ja, voor tienduizend huishoudens een verzorgingsstaat in stand houden zou juist betekenen dat je nog amper uitgaven hebt. De problematiek ligt juist bij dat een zeer grote groep gebruik maakt van de verzorgingsstaat, in brede zin. Ik ga hier nog verder op in, als ik geen honger meer heb
Nonsens, zelfs in het meest welvarende land ter wereld zullen er arme burgers zijn.quote:
Nee, de Nederlandse soldaat heeft voor zijn of haar beroep en de nodige risico's gekozen.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 18:10 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nonsens, zelfs in het meest welvarende land ter wereld zullen er arme burgers zijn.
Vind je ook elke gesneuvelde soldaat in een oorlogssituatie teveel? Accepteer het gewoon.
83% van de voedselbankbezoekers zit in de schuldsanering en heeft dus ook, door grote schulden aan te gaan, voor deze situatie gekozen.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 18:14 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, de Nederlandse soldaat heeft voor zijn of haar beroep en de nodige risico's gekozen.
Zolang er huishoudens zijn die sociaal gezien niet mee kunnen en er mensen zijn die hetzelfde denken als jij zal ik me er altijd tegen verzetten.
Mensen die een ongeluk krijgen en vervolgens in de shit komen, of waarvan een kind gehandicapt is. Mensen die in de shit zitten kiezen niet voor die situatie, mensen komen door misbruik en ontwetendheid in die situatie doordat er ratten zijn die op de goed- of domheid van mensen inspeelt.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 18:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
83% van de voedselbankbezoekers zit in de schuldsanering en heeft dus ook, door grote schulden aan te gaan, voor deze situatie gekozen.
Zolang er mensen zoals jij zijn die mijn geld onvrijwillig afpakken om zogenaamd arme drommels te helpen, zal ik me er altijd tegen verzetten. Ik bepaal zelf welke mensen ik steun en wie ik help, geen malloten die zo nodig een slof sigaretten per week moeten paffen met hun bijstandsuitkering.
Dat is waarom ik ook niet zo'n probleem heb met de voedselbanken. Ze zijn niet nodig omdat mensen van een uitkering geen eten kunnen kopen (deel van de verzorgingsstaat, het houdt niet over maar is voldoende) maar omdat ze vanwege bijkomende problemen echt weinig te besteden hebben.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 18:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
83% van de voedselbankbezoekers zit in de schuldsanering
Van kiezen is niet altijd sprake. Veel mensen hebben echt geen benul van geld en zijn wel heel makkelijk te verleiden.quote:en heeft dus ook, door grote schulden aan te gaan, voor deze situatie gekozen.
En dat is dan ook weer een karikatuur natuurlijkquote:Zolang er mensen zoals jij zijn die mijn geld onvrijwillig afpakken om zogenaamd arme drommels te helpen, zal ik me er altijd tegen verzetten. Ik bepaal zelf welke mensen ik steun en wie ik help, geen malloten die zo nodig een slof sigaretten per week moeten paffen met hun bijstandsuitkering.
Die zijn er niet, op gehandicapten na. Mensen die buiten hun schuld een handicap hebben gekregen, kunnen er niets aan doen, en mogen wat mij betreft een hogere uitkering dan nu krijgen.quote:Daarom mijn vraag: wie zijn nou de echte "allerzwaksten" die beschermd dienen te worden tegen rechts? Zijn die er uberhaupt nog wel?
Daar gaan we weer. Het ligt geheel aan de samenstelling van het gezin.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 17:36 schreef Mutant01 het volgende:
Als je met 2700 euro niet een compleet gezin kan onderhouden, dan doe je toch echt iets fout.
Dat is wat erg kort door de bocht.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 18:18 schreef GSbrder het volgende:
Ik bepaal zelf welke mensen ik steun en wie ik help, geen malloten die zo nodig een slof sigaretten per week moeten paffen met hun bijstandsuitkering.
Nee, want de maatschappij is zo egoïstisch geworden dat men geen zwakkeren meer erkend of ziet.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 16:33 schreef eriksd het volgende:
Daarom mijn vraag: wie zijn nou de echte "allerzwaksten" die beschermd dienen te worden tegen rechts? Zijn die er uberhaupt nog wel?
99% van Nederland is minder waard dan mijn hond.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 18:24 schreef betyar het volgende:
[..]
Mensen die een ongeluk krijgen en vervolgens in de shit komen, of waarvan een kind gehandicapt is. Mensen die in de shit zitten kiezen niet voor die situatie, mensen komen door misbruik en ontwetendheid in die situatie doordat er ratten zijn die op de goed- of domheid van mensen inspeelt.
Mensen die menen dat de personen die in de bijstand zitten op een hoop gooit en er vervolgens de misbruikers er tussen uit pikken zijn in mijn ogen nog veel minder waard dan mijn hond.
Och, je kent me lang genoeg om te weten dat ik vrij weinig met losers heb en dus ook niet zoveel kan met het concept van het 'beschermen' van onwetendenquote:Op vrijdag 3 juni 2011 18:25 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is waarom ik ook niet zo'n probleem heb met de voedselbanken. Ze zijn niet nodig omdat mensen van een uitkering geen eten kunnen kopen (deel van de verzorgingsstaat, het houdt niet over maar is voldoende) maar omdat ze vanwege bijkomende problemen echt weinig te besteden hebben.
[..]
Van kiezen is niet altijd sprake. Veel mensen hebben echt geen benul van geld en zijn wel heel makkelijk te verleiden.
[..]
En dat is dan ook weer een karikatuur natuurlijk
Nee, jij vindt dat, wat jij vindt hoeft geen waarheid te zijn, en is het gelukkig ook niet.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 18:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
99% van Nederland is minder waard dan mijn hond.
Ik snap je statement wel hoor. Maar je kent mij ook lang genoeg om te weten dat ik van mening ben dat we met z'n allen een samenleving vormen waarbij de zwaksten enige bescherming mogen genietenquote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Och, je kent me lang genoeg om te weten dat ik vrij weinig met losers heb en dus ook niet zoveel kan met het concept van het 'beschermen' van onwetenden.
Ik doe exact dezelfde uitspraken als jij, gekke betyarquote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:03 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, jij vindt dat, wat jij vindt hoeft geen waarheid te zijn, en is het gelukkig ook niet.
Ze mogen best bescherming genieten en ik wil ze best beschermen.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik snap je statement wel hoor. Maar je kent mij ook lang genoeg om te weten dat ik van mening ben dat we met z'n allen een samenleving vormen waarbij de zwaksten enige bescherming mogen genieten.
Is dat deels ook niet wat je wilt zien? Zoals een SP'er ziet dat de VVD er alles op zet om de bankiers maar zoveel mogelijk te ontzien?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:08 schreef eriksd het volgende:
Er is ook niemand tegen het beschermen van "de zwaksten". Het lijkt er echter wel op alsof er zoveel mogelijk "zwakkeren" worden gecreerd om zo maar als partij/stroming je ideologie niet te hoeven herzien.
Ik geef een mening en jij zet het neer als een feit, dat is een groot verschil.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:08 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik doe exact dezelfde uitspraken als jij, gekke betyar
Die hobbel gaan we inderdaad niet nemen vandaagquote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ze mogen best bescherming genieten en ik wil ze best beschermen.
Zolang het maar vrijwillig is, maar daar komen we nooit uit.
Dat weet ik niet. Ik vraag mij oprecht af of de groepen die momenteel weggezet worden als zwak daar zelf bij hebben.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Is dat deels ook niet wat je wilt zien? Zoals een SP'er ziet dat de VVD er alles op zet om de bankiers maar zoveel mogelijk te ontzien?
Iets zegt me dat die 2700 een wat creatief berekend getal isquote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:11 schreef Tem het volgende:
2700 netto pm is al snel tegen de 5000 bruto dat is niet echt een armzalig inkomen.
Die berekening heb ik ooit eens laten zien. Daar ga ik niet nog eens aan beginnen. Misschien dat sommige zich dat topic nog kunnen herinneren.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:11 schreef Tem het volgende:
2700 netto pm is al snel tegen de 5000 bruto dat is niet echt een armzalig inkomen.
Is het zo dat die grote groepen als zwak worden weggezet? Net als de vraag of het echt zo is dat de VVD alles doet om de bankiers te ontzien?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:12 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Ik vraag mij oprecht af of de groepen die momenteel weggezet worden als zwak daar zelf bij hebben.
Ik denk eerder dat we het dan over de gehandicapten en ouderen moeten hebben. Dat zijn de allerzwaksten in de samenleving. Voor de rest kan men volgens mij best een aardig inkomen vergaren om een normaal leven te leiden. Men wil alleen van alles (tv op de wc, 2 auto's, 3x per jaar op vakantie etc etc) wat veel mensen zich niet kunnen permiteren.quote:Daarom mijn vraag: wie zijn nou de echte "allerzwaksten" die beschermd dienen te worden tegen rechts? Zijn die er uberhaupt nog wel?
Dat is dan ook over de Topquote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:17 schreef Tem het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat we het dan over de gehandicapten en ouderen moeten hebben. Dat zijn de allerzwaksten in de samenleving. Voor de rest kan men volgens mij best een aardig inkomen vergaren om een normaal leven te leiden. Men wil alleen van alles (tv op de wc, 2 auto's, 3x per jaar op vakantie etc etc) wat veel mensen zich niet kunnen permiteren.
Dit is toch gewoon goedkope retoriek en het creeren van "zwakken"?quote:Op het verjaardagsfeestje van de sociaal-democraten in Zwolle zei Cohen dat de zwaksten in de samenleving de dupe worden van het beleid van het kabinet. In 'Rutteland' worden volgens Cohen de mensen aan hun lot overgelaten. Het beleid van Rutte leidt volgens hem niet tot kwaliteit van leven, maar tot kaaslag. ''Die aantasting van de fundamentele waarden, dat zint ons niet.''
Het is wat aangezet inderdaad maar opzich zit daar wel een probleem. Veel mensen eigenen zich bepaalde rechten toe die ze zich niet kunnen permiteren en zijn niet bereid om keuzes te maken. Alles moet maar kunnen en de commercie speelt perfect in op dat gevoel. Natuurlijk is er armoede maar dat staat in geen verhouding tot heel veel andere landen.quote:
Nou ja er wordt gesneden in zorg, sociale zaken, onderwijs etc etc dus nogal logisch dat degenen die daar (mede) van afhankelijk zijn daar flink onder te lijden hebben. En als je hiervan afhankelijk bent hoor je inderdaad bij de zwakkeren in de samenleving (anders trek je geen uitkering over het algemeen). En tijdens een jubileumcongres gaat je niet de definitie van zwak aanhalen lijkt mequote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:30 schreef eriksd het volgende:
Neem dit nou:
[..]
Dit is toch gewoon goedkope retoriek en het creeren van "zwakken"?
Ik weet dat het jezelf zielig vinden in dit land een groot goed is en daarom ook momenteel het stokpaardje van links, maar een fundamenteel debat over wie die zwaksten nou zijn, en belangrijker, of ze daadwerkelijk wel zwak zijn, daar hoor ik niemand over.
Dit. Vooral het vetgedrukte. Als kinderen door ouders ondanks dat zij werken niet de kinderen een goede basis kunnen geven is er iets mis.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:35 schreef du_ke het volgende:
Nou ja er wordt gesneden in zorg, sociale zaken, onderwijs etc etc dus nogal logisch dat degenen die daar (mede) van afhankelijk zijn daar flink onder te lijden hebben. En als je hiervan afhankelijk bent hoor je inderdaad bij de zwakkeren in de samenleving
Ongetwijfeld, maar de verantwoordelijkheid daarvoor ligt niet perse bij de overheid. Het is juist die verwachting dat de overheid wel even in zal springen dat we nu met gigantische tekorten zitten.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:41 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit. Vooral het vetgedrukte. Als kinderen door ouders ondanks dat zij werken niet de kinderen een goede basis kunnen geven is er iets mis.
En dat is nog steeds gewoon mogelijk, al dan niet in de vorm van een sociaal leenstelsel. Ik zie dan ook niet in waarom mensen die daarvan gebruik moeten maken als zwak betiteld moeten worden.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:41 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit. Vooral het vetgedrukte. Als kinderen door ouders ondanks dat zij werken niet de kinderen een goede basis kunnen geven is er iets mis.
Waht je kent me wel. Maar ik ben wel voor sociale hulp maar dan wel een eerlijke. Als voorbeeld neem ik even die ziektekosten. Deze zijn geheel uit de klauwen gelopen waar je niets tegen kunt doen al werk je nog zo hard. Als je een gezin met kinderen hebt boven de 18 waarvan er een nog een chronische ziekte heeft ook betaal je de hoofdprijs van maar liefst 700 euro per maand dat is meer dan een huur/?hypotheek bedrag. En omdat je werkt krijg je geen enkele steun. Dit is te idioot voor woorden. Want kinderen van 18 jaar dienen nog te studeren voor een toekomst. Gevolg veel ouders sturen hun kinderen maar van school om al met 18 jaar zelf hun boontjes te doppen. Een slechte ontwikkeling en een zwaktebod van de maatschappij die de mond vol heeft van een kenniseconomie. Dat kinderen dan een lening moeten nemen vind ik slecht.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:48 schreef waht het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar de verantwoordelijkheid daarvoor ligt niet perse bij de overheid. Het is juist die verwachting dat de overheid wel even in zal springen dat we nu met gigantische tekorten zitten.
Dit. Studenten zijn juist de sterkste categorie burgers.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:55 schreef eriksd het volgende:
[..]
En dat is nog steeds gewoon mogelijk, al dan niet in de vorm van een sociaal leenstelsel. Ik zie dan ook niet in waarom mensen die daarvan gebruik moeten maken als zwak betiteld moeten worden.
Nee de gebruiker hoeft niet als zwak betiteld te worden, maar de maatschappij. Zwak zijn degene die zichzelf niet in hun onderhoud kunnen voorzien. Helaas zijn er inderdaad mensen die misbruik van het systeem maken en daar gaan de werkelijk zwakkeren onder lijden.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:55 schreef eriksd het volgende:
[..]
En dat is nog steeds gewoon mogelijk, al dan niet in de vorm van een sociaal leenstelsel. Ik zie dan ook niet in waarom mensen die daarvan gebruik moeten maken als zwak betiteld moeten worden.
Had een dubbele betekenis. Mooi album trouwens maar dat ff ter zijde. Op het gebied van muziek zullen wel het wel eens worden.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:33 schreef Tem het volgende:
[..]
Het is wat aangezet inderdaad maar opzich zit daar wel een probleem. Veel mensen eigenen zich bepaalde rechten toe die ze zich niet kunnen permiteren en zijn niet bereid om keuzes te maken. Alles moet maar kunnen en de commercie speelt perfect in op dat gevoel. Natuurlijk is er armoede maar dat staat in geen verhouding tot heel veel andere landen.
I'm always right.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 20:41 schreef Voorschrift het volgende:
GS vertolkt weer eens de waarheid, chapeau.
Niet per se en je kunt het er over hebben hoe je het regelt maar ik vind dat de samenleving wel degelijk een verantwoordelijkheid heeft om er voor te zorgen dat je talent en niet het geld van je pa bepalend is voor de vraag of je al of niet kan studeren.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:48 schreef waht het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar de verantwoordelijkheid daarvoor ligt niet perse bij de overheid. Het is juist die verwachting dat de overheid wel even in zal springen dat we nu met gigantische tekorten zitten.
Het huidige kabinet wil anders maar al te graag weer een enorme groep zeer zwakken vormen in de samenleving die men kan uitbuiten.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 16:33 schreef eriksd het volgende:
Vroeger was alles beter. Althans, als het gaat om overzichtelijkheid van de vaderlandse politiek. Je had ter rechterzijde partijen die dingen zei die je van links niet mocht zeggen: of het nou ging om minder belastingen, vraagtekens bij het uithangen van een filantropische instelling op mondiaal gebied of marktwerking: er was een duidelijke tweestrijd zichtbaar.
Dit was een goed iets in een tijd waarin er nog een daadwerkelijke onderklasse was die verheven wilde worden maar deze ambities gehinderd zag worden door rechts-conservatief kapitalisme welke haar verworvenheden in stand wilde houden. Want laten we wel wezen: de sociaal democratie kende ook haar goede kanten. Naarmate de tijd vorderde heeft nagenoeg iedereen die dat wilde, de kans gekregen er iets van te maken. En krijgt dat nog steeds.
En dat levert een probleem op ter linkerzijde. Want op wie moest men zich nu immers richten? Een eigen verhaal en gemeenschappelijke vijand was er niet meer. De voormalige arbeiders hadden het goed met een koophuis, twee auto's en kinderen die konden "doorleren", en begonnen als klap op de vuurpijl ook te ageren tegen de voormalige linkse heilige huisjes. Dus restte de vraag: voor wie moeten wij nu opkomen? Wie zijn nu de allerzwaksten?
Vooralsnog lijken vooral "allochtone minderheden / nieuwe nederlanders" in deze fuik te lopen. Ook gezinnen met een inkomen van 2700 netto hebben het nu zwaar, getuige de opstelling van de PvdA in de discussie over bijstand en het kijken naar gezinsinkomens.
Dit komt op mij over als een nogal desperate poging stemvee voor je te winnen, omdat je inhoudelijke verhaal eigenlijk gewoon niet meer van de tijd is. En daar schuilt het werkelijke probleem mijns inziens: doordat ter linkerzijde men eigenlijk weinig heeft om over te klagen, worden groepen in de samenleving gelabeld zijnde zwak, en vindt er vervolgens een verhitte discussie plaats over problemen die relatief gezien eigenlijk niets voorstellen.
Daarom mijn vraag: wie zijn nou de echte "allerzwaksten" die beschermd dienen te worden tegen rechts? Zijn die er uberhaupt nog wel?
De laatste jaren is rechts-conservatief kapitalisme anders weer behoorlijk met een opmars bezig dankzij het neo-liberalisme. De linkse partijen zijn er om te waken dat belangrijke verworvenheden niet zomaar te grabbel worden gegooid.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 16:33 schreef eriksd het volgende:
Vroeger was alles beter. Althans, als het gaat om overzichtelijkheid van de vaderlandse politiek. Je had ter rechterzijde partijen die dingen zei die je van links niet mocht zeggen: of het nou ging om minder belastingen, vraagtekens bij het uithangen van een filantropische instelling op mondiaal gebied of marktwerking: er was een duidelijke tweestrijd zichtbaar.
Dit was een goed iets in een tijd waarin er nog een daadwerkelijke onderklasse was die verheven wilde worden maar deze ambities gehinderd zag worden door rechts-conservatief kapitalisme welke haar verworvenheden in stand wilde houden.
Je maakt een grap zeker, de mensen die vroeger in een dergelijke positie zaten waren gedoemd in een plaggenhut knollen te eten, maar nu hebben ze een minimaal inkomen, verzorgde gezondheidszorg, een goed gevarieerd dieet en ga zo maar door.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 09:53 schreef Hexagon het volgende:
De zwaksten van tegenwoordig zijn de mensen die niet zo slim/talentvol/intelligent/handig/knap/assertief en dergelijke zijn. Vooral eigenlijk de mensen die niet zoveel kunnen en daardoor een moeite hebben met het meekomen in de huidige samenleving die steeds complexer wordt en al lang niet meer zo overzichtelijk als vroeger.
Dit dus. Iedereen in Nederland heeft het geweldig. Alleen zit het kennelijk in de aard van de mens om te zeuren en om meer te willen. Zelfs als je er zelf niets voor doet (kunt doen). Treurig, maar de lasten van de zwakste in de samenleving worden allemaal gedragen door mensen die wel werken om er wat van te maken. Wat wil men dan nog meer????quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:34 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je maakt een grap zeker, de mensen die vroeger in een dergelijke positie zaten waren gedoemd in een plaggenhut knollen te eten, maar nu hebben ze een minimaal inkomen, verzorgde gezondheidszorg, een goed gevarieerd dieet en ga zo maar door.
Ja, niet iedereen is manager tegenwoordig, en ja niet iedereen verdient een ruim inkomen of heeft de mogelijkheden daartoe. Maar moeten we echt naar een samenleving toe waar alles onder de top wordt geclassificeerd als "zwak" en "hulpbehoevend" en alle incentives tot hard werken worden weggenomen omdat iedereen maar een bestedingspatroon moet kennen die overeenkomt met ten minste de middenklasse of hoger?
Mensen hebben het nooit zo goed gehad historisch gezien, jij met je "vroeger was alles beter" gezanik, maar het geklaag wordt enkel groter. Het enige wat ik er mee kan is geen greintje respect hebben voor dit soort geneuzel, en ben het derhalve ook volledig eens met GS en Erik die vraagtekens zetten bij dit doorgeschoten verzorgings-(en leefstijl-verzerkings) gedrag.
Die vergelijkingen met vroeger.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:34 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je maakt een grap zeker, de mensen die vroeger in een dergelijke positie zaten waren gedoemd in een plaggenhut knollen te eten, maar nu hebben ze een minimaal inkomen, verzorgde gezondheidszorg, een goed gevarieerd dieet en ga zo maar door.
Ja, niet iedereen is manager tegenwoordig, en ja niet iedereen verdient een ruim inkomen of heeft de mogelijkheden daartoe. Maar moeten we echt naar een samenleving toe waar alles onder de top wordt geclassificeerd als "zwak" en "hulpbehoevend" en alle incentives tot hard werken worden weggenomen omdat iedereen maar een bestedingspatroon moet kennen die overeenkomt met ten minste de middenklasse of hoger?
Mensen hebben het nooit zo goed gehad historisch gezien, jij met je "vroeger was alles beter" gezanik, maar het geklaag wordt enkel groter. Het enige wat ik er mee kan is geen greintje respect hebben voor dit soort geneuzel, en ben het derhalve ook volledig eens met GS en Erik die vraagtekens zetten bij dit doorgeschoten verzorgings-(en leefstijl-verzerkings) gedrag.
Wat voor mensen zijn dat dan, nogal een algemeen begrip? putjesscheppers? lopende band medewerkers? worstendraaiers?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 09:53 schreef Hexagon het volgende:
De zwaksten van tegenwoordig zijn de mensen die niet zo slim/talentvol/intelligent/handig/knap/assertief en dergelijke zijn. Vooral eigenlijk de mensen die niet zoveel kunnen en daardoor een moeite hebben met het meekomen in de huidige samenleving die steeds complexer wordt en al lang niet meer zo overzichtelijk als vroeger.
Ook arbeidsgehandicapten blijven een zeer moeilijke groep in dat opzciht.
Een tweedeling denk ik niet. Maar dat de zorg en opleidingen onbetaalbaar worden voor een arbeider is wel duidelijk. Wat dat betreft kunnen we op het gebied van zorg en studeren iets van Noorwegen leren. Ook kinderopvang is daar goed geregeld. Zelfs van Belgie valt er iets te leren als het om studeren gaat.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 16:05 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik sluit me wat betreft de tweedeling aan bij Bram van Loon, en wil daar aan toevoegen dat kapitalisme natuurlijk alleen werkt bij gelijke kansen voor mensen, maar niet iedereen heeft gelijke kansen, en het liberale beleid van de afgelopen 20 jaar vergroot de kloof tussen de "kansrijken" en de "kansarmen", terwijl ik van mening ben dat de overheid er is om voor iedereen gelijke kansen te waarborgen. Vooral wat zorg en opleiding betreft.
Dit. Het valt me op dat degene zoals Voorschrift door zijn egoïsme totaal de weg kwijt is. Het gaat hier niet om auto's, boten , gadgets, vakanties en luxe. Ik heb het over een toekomst creëren voor je kinderen als arbeider.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Die vergelijkingen met vroeger.
Vroeger was je al rijk als je 1 auto had en als je op vakantie kon naar de Belgische kust.
Dat is tegenwoordig toch ook niet meer de maatstaf of wel?
Het begrip armoede of "zwak" is uiteraard relatief en meet je af aan de maatstaven van de huidige maatschappij. De maatschappij stelt tegenwoordig nu eenmaal hele andere eisen dan vroeger. De kapitalistische samenleving is veeleisender bovenal.
Logisch dat er dan meer mensen niet mee kunnen komen, en aangezien alles veel duurder is geworden leven er steeds meer mensen met een inkomen waarmee ze net kunnen rondkomen. Dan zijn er mensen zoals jij die menen dat er nog veel meer verworvenheden kunnen worden afgebroken omdat we toch zo welvarend zijn, waardoor mensen helemaal niet meer rond kunnen komen. Terwijl ik denk dat als we toch zo welvarend zijn we net zo goed iedereen kunnen laten profiteren van die welvaart toch? We zijn rijk genoeg met z'n allen. We zullen er niet minder door op vakantie gaan.
Waar zanik ik trouwens dat vroeger alles beter was? Daar heb ik juist een gruwelijke hekel aan.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:34 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Natuurlijk dat is altijd al zo geweest en daar is ook niets mis mee. Maar er is een verschil. Jarenlang is er de mogelijkheid geweest dat iedereen kon studeren en van een goede zorg kon genieten. De basis daar gaat het om. Was dat niet het geval geweest hadden we nu niet een forum vol met egoïsten(niet alleen in deze thread). Dat vind ik persoonlijk nog het ergste.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:54 schreef Tem het volgende:
[..]
Wat voor mensen zijn dat dan, nogal een algemeen begrip? putjesscheppers? lopende band medewerkers? worstendraaiers?
Ik vind dat niet "de allerzwaksten" van de samenleving, ze hebben alleen wat minder te besteden dan mensen uit het top segment. Dit is altijd zo geweest trouwens. Trouwens die managers bubble die er nu is knalt ook nog wel een keer en dan mag je blij zijn dat je een tastbaar beroep hebt.
Ja niet dus, wanneer ik meer moet afstaan zal ik er wel minder door op vakantie moeten inderdaad, dus ja het heeft wel directe impact op mijn leven. En als ik kijk naar de levenskwaliteit nu in vergelijking met decennia geleden dan vind ik niet dat mensen moeten zaniken nee.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Logisch dat er dan meer mensen niet mee kunnen komen, en aangezien alles veel duurder is geworden leven er steeds meer mensen met een inkomen waarmee ze net kunnen rondkomen. Dan zijn er mensen zoals jij die menen dat er nog veel meer verworvenheden kunnen worden afgebroken omdat we toch zo welvarend zijn, waardoor mensen helemaal niet meer rond kunnen komen. Terwijl ik denk dat als we toch zo welvarend zijn we net zo goed iedereen kunnen laten profiteren van die welvaart toch? We zijn rijk genoeg met z'n allen. We zullen er niet minder door op vakantie gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |