editquote:Op vrijdag 3 juni 2011 23:51 schreef Bayswater het volgende:
Vroeger stonden er nog vakmensen in de bouw, tegenwoordig wordt het vak uitgeoefend door VMBO roemenen . Wellicht dat het materiaal wat beter is maar van vakmanschap is geen sprake meer.
Yep, beetje zitten zuipen in de tuin, bbq, buren enzo.quote:
Klagen over de jeugdquote:Op zaterdag 4 juni 2011 00:00 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Yep, beetje zitten zuipen in de tuin, bbq, buren enzo.
Foto van vroeger en the pianoman draaien enzo.
quote:
Terwijl de kopers hun huis goed vastzetten met stormlijntjes gaan huurders lekker op stap met een ultra light tentje.... vol vertrouwen dat het voor hun wel lekker weer zal wordenquote:Perfect storm voor de huizenmarkt
AMSTERDAM - Van alle huishoudens in Nederland woont 60% in een koopwoning. En als u tussen de 50 en 70 jaar bent, is deze kans nog veel groter. Uw huis zal in veel gevallen het grootste deel van uw vermogen uitmaken. Dit komt niet in de laatste plaats doordat het eigen woningbezit in de jaren 60 en 70 zeer sterk gepromoot is door de overheid.
Dit leidde tot een enorme verschuiving van huur- naar koophuizen. Deze vraag naar woningen, mede gevoed door de sterke bevolkingsgroei, leidde tot een enorme prijsstijging; ruwweg een vertienvoudiging van de prijs in 40 jaar tijd.
Juist nu het grootste deel van de huishoudens een eigen woning bezit, de bevolkingsgroei stokt en de vergrijzing toeslaat, rijst de vraag aan wie u uw huis gaat verkopen voor een goede prijs. De markt, die al een tijdje dalende prijzen laat zien, zit muurvast vanwege economische onzekerheden en strengere banken.
En daar komt als klap op de vuurpijl waarschijnlijk per 1 augustus een nieuwe overheidswet bij. Het wordt dan verplicht om minstens 50% in 30 jaar af te lossen op elke nieuwe hypotheek. Ook voor kleine verhogingen (bv voor een uitbouw) gaat dit gelden. De gevolgen zijn haast niet te overzien, want het afkappen van de aflossingsvrije hypotheek mogelijkheid leidt gemakkelijk tot vele honderden euro’s extra maandlasten.
Aangezien woningen vooral gekocht worden op de netto maandlasten, heeft dit grote gevolgen voor alle huizen die boven de NHG (Nationale Hypotheek Garantie) grens liggen. De zo geroemde middenklasse die Nederland groot heeft gemaakt, waartoe u in veel gevallen behoort, zal de komende jaren waarschijnlijk niet veel lol beleven aan het eigen woningbezit.
Als u de zaak niet af wilt wachten, zou u kunnen overwegen uw woning op een softe prijs over te dragen aan uw nazaten, dan wel te verkopen en te gaan huren. Nog niet zo’n slechte optie voor de komende jaren lijkt mij. Vergeet vervolgens niet voor vrijkomend geld een goede schuilhaven te zoeken tegen mogelijke inflatie, anders is de hele exercitie uiteindelijk weinig zinvol.
Bron: Telegraaf
Niet om het een of ander, maar ik zou me niet lekker voelen als uitgerekend de Telegraaf mijn standpunten zou onderschrijven. Dan zou ik me juist zorgen gaan maken.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:26 schreef xenobinol het volgende:
Terwijl de kopers hun huis goed vastzetten met stormlijntjes gaan huurders lekker op stap met een ultra light tentje.... vol vertrouwen dat het voor hun wel lekker weer zal worden
Hoi, Gisteravond belt net en zegt dat hij zijn telegraaf-stukje terug wil.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Terwijl de kopers hun huis goed vastzetten met stormlijntjes gaan huurders lekker op stap met een ultra light tentje.... vol vertrouwen dat het voor hun wel lekker weer zal worden
En dan op de FP:quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:46 schreef Whuzz het volgende:
Als ik dan naar buiten kijk zal ik even naar je zwaaien als je langs komt vliegen, vastgeklamptgeketend aan je huurtent
Pssssttt.... Die FP headline ging over de toekomst, dat is nog niet gebeurt...quote:
Zullen je kinderen blij met zijn.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 21:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan nog, je kunt beter dood gaan met 10 miljoen schuld, dan met 10 miljoen op de bank.
Want dan heb je (bij gelijke omstandigheden) toch mooi 20 miljoen meer uit kunnen geven tijdens je leven.
Die zeggen dan toch gewoon nee tegen de erfenis? Denk jij heus dat die dan niet allang voorzien zijnquote:
Kortom je laat de belastingbetaler opdraaien voor je schulden.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die zeggen dan toch gewoon nee tegen de erfenis? Denk jij heus dat die dan niet allang voorzien zijn
Nee, de bank.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
Kortom je laat de belastingbetaler opdraaien voor je schulden.
Klaag me tegen die tijd maar aanquote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:25 schreef Piet_Piraat het volgende:
Die dan weer gered moeten worden door de belastingbetaler.
Klopt, net zoals "ze" dat met de Staatsschuld doen. Ik stem voor een EU-breed verbod op overheidsschulden, binnen 5 jaar alles aflossen en daarna nooit meer lenen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Kortom je laat de belastingbetaler opdraaien voor je schulden.
Ben jij nog niet gesmolten met dit weer?quote:
Ik stel voor dat we net als de grieken gewoon wat verkopen om de schulden mee af te lossen. Dronten... Delft... ik noem maar een dwarsstraatquote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Klopt, net zoals "ze" dat met de Staatsschuld doen. Ik stem voor een EU-breed verbod op overheidsschulden, binnen 5 jaar alles aflossen en daarna nooit meer lenen.
Wat een goed stuk zeg, de telegraaf lijkt tegenwoordig ook wel een maatje van xeno!quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nare weg? Even 3 jaar zwart bijbeunen op een houtje bijten en al je schulden zijn pleitte. Moet je eens omrekenen wat sommige mensen daar voor netto jaarsalaris aan overhouden.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 16:28 schreef Censuur-152 het volgende:
In een dergelijk geval zal de nare weg van schuldsanering bewandeld moeten worden.
Reden te meer om de HRA te handhaven.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 16:28 schreef Censuur-152 het volgende:
In 2008 zaten zon 430 duizend huishouden op of boven de probleemquote
Vandaag even naar de bouwmarkt geweest. Was een rib uit mijn lijf.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 18:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Vandaag nog een nieuwe rib gekocht. Heerlijk varen met dit weer
We hebben het slecht als trotse huizenbezittersquote:Op zaterdag 4 juni 2011 18:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vandaag even naar de bouwmarkt geweest. Was een rib uit mijn lijf.
Gelukkig dekt de HRA ruimschoots de bouwmarktlading.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 18:08 schreef Revolution-NL het volgende:
We hebben het slecht als trotse huizenbezitters
Wait, what? 425.000? Hoeveel koopwoningen hadden we ook weer? 3,5 miljoen ofzo?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 16:28 schreef Censuur-152 het volgende:
Een indicatie voor het restschuldrisico is de LTV-ratio, de verhouding tussen de omvang van de lening en de aanschafprijs van de woning. In 2008 hadden zon 425 duizend huishoudens een LTV hoger dan 100%.
Ik ken het ja. In EHV hebben is de Praxis niet meer de Praxis, maar de "Plan-It" (by Praxis. Stiekum toch praxis dusquote:Op zaterdag 4 juni 2011 18:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vandaag even naar de bouwmarkt geweest. Was een rib uit mijn lijf.
Gewoon je grijze massa gebruiken, vrij logischquote:Op zaterdag 4 juni 2011 16:28 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Wat een goed stuk zeg, de telegraaf lijkt tegenwoordig ook wel een maatje van xeno!
Nu gaat iedereen snel zijn huis te koop zetten, het wordt dringen bij de uitgang
Practice what you preach!quote:Op zaterdag 4 juni 2011 18:44 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Gewoon je grijze massa gebruiken, vrij logisch
Je kunt natuurlijk ook na 10 jaar huren op de top instappen. Vrijwel niets gespaard, compleet gefinancierd. tja dat kan ook.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 18:44 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Gewoon je grijze massa gebruiken, vrij logisch
Of nadat je je boerderij met verlies verkocht hebt verhuizen naar zweden en rancuneuze weblogjes opzetten. tja dat kan ook.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 19:00 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk ook na 10 jaar huren op de top instappen. Vrijwel niets gespaard, compleet gefinancierd. tja dat kan ook.
Sparen moet je aan de HRA overlaten. Kun jij niet tegenop sparen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 19:00 schreef Censuur-152 het volgende:
Je kunt natuurlijk ook na 10 jaar huren op de top instappen. Vrijwel niets gespaard, compleet gefinancierd. tja dat kan ook.
LOlquote:Op zaterdag 4 juni 2011 20:23 schreef pberends het volgende:
Even spammen: Villa's op Funda en goedkope kutzooi
Lijkt me verstandig om daar eens te gaan shoppen.quote:
zet eens een andere plaat op, het begint seniel aan te doen onderhandquote:Op zondag 5 juni 2011 11:31 schreef Censuur-152 het volgende:
Landen die te veel lenen, inwoners die te veel lenen, janken als ze moeten terugbetalen.
Dat betekent dus minder hoge hypotheken die de banken verstrekken. Gevolg daarvan is geen goede doorstroom in de huizenmarkt.quote:Op zondag 5 juni 2011 12:53 schreef michaelmoore het volgende:
Net op buitenhof zegt Wellink dat de koopwoningmarkt een bedreiging voor de banken is, dus die moeten het risico veel meer beperken
Gevolg daarvan is dat de huurders wederom naast een eigen woning grijpen. Daar zit je dan, Xeno zijnde, helemaal met een stijf pikkie omdat de huizenprijzen zakken, krijg je spontaan een slappe als je hoort dat je geen hypotheek krijgt van de bankquote:Op zondag 5 juni 2011 13:18 schreef antfukker het volgende:
[..]
Dat betekent dus minder hoge hypotheken die de banken verstrekken. Gevolg daarvan is geen goede doorstroom in de huizenmarkt.
Ha Jan, heb je weer wat weblog bezoekers nodig?quote:Op zondag 5 juni 2011 11:31 schreef Censuur-152 het volgende:
Landen die te veel lenen, inwoners die te veel lenen, janken als ze moeten terugbetalen.
Men? Wie is men? Is dat die 12% van de huizenbezitters die ik eerder aanwees? De rest heeft gewoon een positief eigen vermogen.quote:
Ik denk dat het gros gewoon mensen zijn die er per ongeluk op terecht komen en zich dan realiseren wat een crap er op staat.quote:Op zondag 5 juni 2011 13:21 schreef Scorpie het volgende:
En de boodschap wordt ook steeds minder belangrijk, ze vluchten massaal weg van de site:
Als je maar eigen geld hebt dan is er niets aan de hand, men wil gewoon het risicoprofiel van de banken fors verminderen ten aanzien van vastgoed in het algemeen.quote:Op zondag 5 juni 2011 13:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gevolg daarvan is dat de huurders wederom naast een eigen woning grijpen. Daar zit je dan, Xeno zijnde, helemaal met een stijf pikkie omdat de huizenprijzen zakken, krijg je spontaan een slappe als je hoort dat je geen hypotheek krijgt van de bank
lol. Nee, als er een geldboom in de achtertuin groeide was er ook niets aan de hand. Of als je een kip hebt die gouden eieren legde. Of een magische koelkast die al zijn voedsel zelf maakt.quote:Op zondag 5 juni 2011 13:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als je maar eigen geld hebt dan is er niets aan de hand,
Klopt wat betreft huurders, maar wil jij je hele leven in je huidige woning blijven wonen. Als dat niet zo is, geld het probleem ook bij jou als je wilt verkassen..quote:Op zondag 5 juni 2011 13:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gevolg daarvan is dat de huurders wederom naast een eigen woning grijpen. Daar zit je dan, Xeno zijnde, helemaal met een stijf pikkie omdat de huizenprijzen zakken, krijg je spontaan een slappe als je hoort dat je geen hypotheek krijgt van de bank
Uh, nee. Aangezien de kopert die verkast geen last heeft van die hypotheekeisen, aangezien hij al een hypotheek heeft, waar hij waarschijnlijk binnen blijft als die prijzen zo zakken.quote:Op zondag 5 juni 2011 13:43 schreef antfukker het volgende:
[..]
Klopt wat betreft huurders, maar wil jij je hele leven in je huidige woning blijven wonen. Als dat niet zo is, geld het probleem ook bij jou als je wilt verkassen..
Snap je nu het nut van sparen? Jeweetz.... geld opzij zetten dat al reeds je eigendom is?quote:Op zondag 5 juni 2011 13:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee hoor, je hebt immers al een hypotheek en die kun je meenemen. Een hypotheek krijgen is daarentegen wat lastiger aan het worden.quote:Op zondag 5 juni 2011 13:43 schreef antfukker het volgende:
[..]
Klopt wat betreft huurders, maar wil jij je hele leven in je huidige woning blijven wonen. Als dat niet zo is, geld het probleem ook bij jou als je wilt verkassen..
Het is de vraag nog maar of je een hypotheek kan meenemen, je doet het voorkomen alsof dit een grondrecht is.quote:Op zondag 5 juni 2011 14:19 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Nee hoor, je hebt immers al een hypotheek en die kun je meenemen. Een hypotheek krijgen is daarentegen wat lastiger aan het worden.
En als je een hogere hypotheek moet?quote:Op zondag 5 juni 2011 14:19 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Nee hoor, je hebt immers al een hypotheek en die kun je meenemen. Een hypotheek krijgen is daarentegen wat lastiger aan het worden.
Een hypotheek meenemen is soms ook lastiger, omdat ze strenger zijn geworden. Dan voldeed de oude niet aan de strenge regels, maar dat werd 'toegestaan', en de nieuwe wordt beoordeeld met de strengere eisen, en dan krijg je deze wellicht niet. Je neemt namelijk alleen de voorwaarden mee, de hypotheek zelf wordt helemaal opnieuw verstrekt en de oude wordt opgeheven.quote:Op zondag 5 juni 2011 14:19 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet kunnen aangezien je hypotheek een doorlooptijd heeft van 30 jaarquote:Op zondag 5 juni 2011 14:23 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het is de vraag nog maar of je een hypotheek kan meenemen, je doet het voorkomen alsof dit een grondrecht is.
Ooh? Is dat zo? Dus wat je aflost of bij wilt lenen doet daar niets aan af? En het onderpand is natuurlijk helemaal niet relevantquote:Op zondag 5 juni 2011 14:26 schreef Tem het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet kunnen aangezien je hypotheek een doorlooptijd heeft van 30 jaar
Jawel voor het aanvullende bedrag sluit je een nieuwe hypotheek afquote:Op zondag 5 juni 2011 14:29 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ooh? Is dat zo? Dus wat je aflost of bij wilt lenen doet daar niets aan af? En het onderpand is natuurlijk helemaal niet relevant
Wanneer jij met je aanvullende gedeelte niet boven je maximaal te verkrijgen hypotheek bedrag uitkomt zal er niet veel aan de hand zijn lijkt me. Opgebouwde betrouwbaarheid doen ze niet veel mee, je moet gewoon de rente en aflossing kunnen betalen.quote:Op zondag 5 juni 2011 14:30 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
@xeno, antfukker & gws
ik denk dat wanneer je altijd netjes je hypotheek hebt betaald en anderszins een betrouwbare klant bent gebleken ze niet zo moeilijk zullen doen
zeker niet als je niet een veel hogere hypotheek wilt afsluiten
Dan sluit je voor het hogere deel een nieuwe hypotheek af. Stel je hebt een spaarhypotheek van 120.000 euro waarvan al 50.000 euro in de spaarpot zitten. Maar je koopt een nieuw huis waardoor je een hypotheek van 180.000 euro nodig hebt. Dan neem je voor 60.000 euro een andere hypo vorm en de bestaande hypo neem je mee over etc. Je moet dat natuurlijk bekijken wat gunstiger is. Het kan soms voordeliger zijn je oude hypotheek(wat dan een deel is) niet mee over te nemen en een geheel nieuwe hypotheek te nemen. Dan komt die 50.000 euro vrij en zou je kunnen inzetten.quote:
Volgens Xeno en Zuurtje gaan de huizenprijzen met 40% omlaag, dus wie heeft het over avullend gedeelte? Als ik zou willen verhuizen (over een jaartje of 15-20 misschien) kan ik volgens die theorie binnen mijn bestaande hypotheek een villa aan de kust kopen.quote:
Haha.... over 15-20 jaar staat jou huis toch als een villa aan de kustquote:Op zondag 5 juni 2011 19:34 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Volgens Xeno en Zuurtje gaan de huizenprijzen met 40% omlaag, dus wie heeft het over avullend gedeelte? Als ik zou willen verhuizen (over een jaartje of 15-20 misschien) kan ik volgens die theorie binnen mijn bestaande hypotheek een villa aan de kust kopen.
Echt niet, want die wil ik ook.quote:Op zondag 5 juni 2011 19:34 schreef Whuzz het volgende:
kan ik volgens die theorie binnen mijn bestaande hypotheek een villa aan de kust kopen.
Crap. Naja, dan verkoop ik die voor (huidige_villa_prijs_aan_kust-40%) en ga ik ergens anders wonen. Al die Duitse toeristen zijn toch maar irritantquote:Op zondag 5 juni 2011 19:35 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Haha.... over 15-20 jaar staat jou huis toch als een villa aan de kust
Fixed.quote:Op zondag 5 juni 2011 19:36 schreef xenobinol het volgende:
1000 euro sparen gaat best moeilijk met een bijstandsuitkeringals huurder.
Je zou je internet op kunnen zeggen. Scheelt je weer twee tientjes in de maand. En ons een hoop tijd.quote:Op zondag 5 juni 2011 19:36 schreef xenobinol het volgende:
1000 euro sparen gaat best moeilijk met een bijstandsuitkering
Wifi jat ik van de burenquote:Op zondag 5 juni 2011 19:37 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Je zou je internet op kunnen zeggen. Scheelt je weer twee tientjes in de maand. En ons een hoop tijd.
Hij heeft desondanks wel gelijk.quote:Op zondag 5 juni 2011 19:48 schreef Piet_Piraat het volgende:
Aan je postgeschiedenis te zien voor jou in ieder geval aanzienlijk.
Dat is je vergeven.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |