Dat is niet inconsequent, Omdat het over twee verschillende dingen gaat. De kans dat het gebeurt, verschilt dus tussen de twee. Zoals je kunt voorspellen dat mensen binnen 5 jaar een keer ziek gaan worden, maar niet kunt voorspellen dat ze de loterij winnen.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:09 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Als jij zegt dat er geen concrete aanwijzing komt in de toekomst dat dit kan, maar ondertussen wel mij gaat zeggen dat er ooit wel een concrete aanwijzing komt dat 'iets uit niets' of 'altijd iets' kan, dan handel je ook niet écht consequent.
Ik acht het onwaarschijnlijk dat er ooit een concrete aanwijzing zal komen dat 'iets uit niets' of 'altijd iets' kan, net als ik het onwaarschijnlijk acht dat er een concrete aanwijzing komt dat iemand uit de dood kan opstaan. Toch blijft het mogelijk, als je het bestaan van een God (een bovennatuurlijk wezen, of: alles is mogelijk) erkent.
Op jouw laatste vraag: wellicht komt er ooit een concrete aanwijzing voor god, ja.
Je blijft maar hameren op hetzelfde debiele punt waar je zelf notabene mee kwam.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:09 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Als jij zegt dat er geen concrete aanwijzing komt in de toekomst dat dit kan, maar ondertussen wel mij gaat zeggen dat er ooit wel een concrete aanwijzing komt dat 'iets uit niets' of 'altijd iets' kan, dan handel je ook niet écht consequent.
Ik acht het onwaarschijnlijk dat er ooit een concrete aanwijzing zal komen dat 'iets uit niets' of 'altijd iets' kan, net als ik het onwaarschijnlijk acht dat er een concrete aanwijzing komt dat iemand uit de dood kan opstaan. Toch blijft het mogelijk, als je het bestaan van een God (een bovennatuurlijk wezen, of: alles is mogelijk) erkent.
Op jouw laatste vraag: wellicht komt er ooit een concrete aanwijzing voor god, ja.
Dat weet ik niet. Daarvoor zou ik m'n glazen bol moeten raadplegen.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 16:41 schreef naatje_1 het volgende:
Komt er ooit een concrete aanwijzing dat het wel mogelijk is?
Hoezo? Als er iets is buiten dit universum dat de oorzaak is van dit universum, dan moet datgene wat buiten dit universum is toch ook een oorzaak hebben? Dat impliceert dat er altijd iets is, maar hoe is dat dan mogelijk? Als datgene wat buiten dit universum is uit het niets is ontstaan, hoe is dat dan mogelijk? Toevoegend:quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:14 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Om maar met het laatste te beginnen dat is per definitie niet mogelijk.
Om Nietzsche's worden te gebruiken "God is dood en hij blijft dood". De wetenschap heeft god vermoord. Ieder geval wel de christelijke schepper god. En de goden die er nu nog zouden zijn, zijn per definitie niet bewijsbaar of ontkrachtbaar.
Met de iets en niets discussie ga je er voor het gemak vanuit dat er niets is buiten ons universum.
Er hoeft niet eens niets geweest te zijn er zijn wel meer mogelijkheden.
Ik hamer hier steeds op (HH), omdat ik nog steeds geen bevredigend antwoord vind om atheïst te worden.quote:(...) de wet van oorzaak - gevolg heeft in deze dimensie altijd stand, of denken sommigen dat de wet van oorzaak en gevolg ooit is ontstaan? Dat zou ook niet logisch zijn, want dan heeft de wet van oorzaak en gevolg een oorzaak, wat mij voorkomt alsof die zijn eigen theorie onderuit haalt.
Ja, maar dat verklaart niet waarom het universum er is. Ook al lijkt iemand als Stephen Hawking bijna anders te impliceren in zijn "The Grand Design".quote:Op dinsdag 7 juni 2011 16:52 schreef Daniel1976 het volgende:
Materie is slechts een manifestatie van pure energie. In principe is voldoende energie afdoende om materie te vormen. Dat is ook de reden waarom de som van heel het universum 0 zou moeten zijn.
Heb ik nou goed opgelet bij natuurkunde Haushofer?
Het heeft niks met atheïsme te maken; dit is wetenschap.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:25 schreef naatje_1 het volgende:
Ik hamer hier steeds op (HH), omdat ik nog steeds geen bevredigend antwoord vind om atheïst te worden.
Koffiedik kijken mag ookquote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Daarvoor zou ik m'n glazen bol moeten raadplegen.
-edit: die is wel heel erg dubbel![]()
Natuurlijk wel! Tertullianus doet hier een uitspraak over de Mithras-religie. Dat kan een gekleurde uitspraak zijn, maar het zou juist in het voordeel van jouw claim zijn dat Tertullianus hier de waarheid spreekt!quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:02 schreef ATON het volgende:
[..]
Welke tekst bedoel je nu eigenlijk ? Een van Tertullianus of een van Freke & Gandy ? Als het een tekst van Tertullianus betreft : nogmaals, dit is bij de duivel te biechten gaan en heeft helemaal geen historische waarde.
Zeg, kunnen we dat "heb je dit of dat boek al gelezen" es achterwege laten? Ik stel je gewoon een normale vraag.quote:Dit is enkel een kritiek op de gnostici. Wat hebben Freke & Gandy hierover te vertellen, of heb je nog steeds dit boek niet gelezen ? Waaarom betrek je ze dan in deze discussie ??
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:23 schreef Daniel1976 het volgende:
het valt wel op dat er op het internet minstens net zo veel topics zijn die de mythe ontkrachten.
Een oude originele bron zou zeker helpen in dit geval.
Ja, maar ik vraag hoe atheïsten tegenover deze wetenschap staan. Met de wetenschap die er nu is, krijg ik geen bevredigend antwoord om atheïst te worden en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de wetenschap ooit zal vinden hoe 'iets uit niets' of 'altijd iets' kan, net zo min als het mij onwaarschijnlijk lijkt dat de wetenschap ooit zal vinden hoe mensen uit de dood kunnen opstaan. Als ik enkel de wetenschappelijke visie van nu zou vragen, had ik dit topic in W&T geopend, maar ik vraag de atheïstische visie op dit vraagstuk en vooralsnog is deze niet bevredigend genoeg voor mij om atheïst te worden.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het heeft niks met atheïsme te maken; dit is wetenschap.
Waarom haal je deze dan ZELF aan als je die zelfs niet eens hebt gelezen ?? Is het dan zo abnormaal dat ik je deze vraag stel ?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:29 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk wel! Tertullianus doet hier een uitspraak over de Mithras-religie. Dat kan een gekleurde uitspraak zijn, maar het zou juist in het voordeel van jouw claim zijn dat Tertullianus hier de waarheid spreekt![quote]
1- ik claim niks. 2- Hoe kan de kritiek van Tertullianus enig neurtale inbreng zijn waar we iets van wijzer worden ?
[quote]Zeg, kunnen we dat "heb je dit of dat boek al gelezen" es achterwege laten? Ik stel je gewoon een normale vraag.
JA. S.G.F.Brandon, E.Pagels, W.R. Inge, G.Lüdemann, en ik heb geen zin die hier allemaal voor jou te citeren. Als je met enige kennis van zaken hierover wil discusiëren moet je wel iets hierover hebben gelezen, mag ik veronderstellen. Ik heb ook geen zin om hier bladzijden vol over te typen.quote:Dus, nogmaals: zijn er andere tekstuele aanwijzingen uit oude teksten voor jouw claim behalve die van Tertullianus? Een simpel ja of nee.
Van mij hoef je niet perse atheist te worden. Iedereen heeft recht op zijn eigen geloof.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:33 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ja, maar ik vraag hoe atheïsten tegenover deze wetenschap staan. Met de wetenschap die er nu is, krijg ik geen bevredigend antwoord om atheïst te worden en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de wetenschap ooit zal vinden hoe 'iets uit niets' of 'altijd iets' kan, net zo min als het mij onwaarschijnlijk lijkt dat de wetenschap ooit zal vinden hoe mensen uit de dood kunnen opstaan. Als ik enkel de wetenschappelijke visie van nu zou vragen, had ik dit topic in W&T geopend, maar ik vraag de atheïstische visie op dit vraagstuk en vooralsnog is deze niet bevredigend genoeg voor mij om atheïst te worden.
Dat is dan ook de reden waarom ik vind dat atheïsten een groot geloof hebben.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:45 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Van mij hoef je niet perse atheist te worden. Iedereen heeft recht op zijn eigen geloof.
Doch het één is geen voorwaarde voor het ander. Je kunt prima atheïst zijn zonder je blind te starten op iets uit niets. Je kunt er rustig mee leven dat we niet alles kunnen bevatten / snappen nu. En misschien wel nooit. Maar dat is geen noodzaak voor een god, het is niet de keuze tussen het een of het ander en je moet kiezen. Nee zo werkt dat niet.
Het feit dat er een boel energie een enorme bang heeft gegeven waarbij op enig moment het ene universum zo groot was als een atoom of zelfs nog kleiner, zo klein dat de wetten van QM op het hele universum van toepassing waren en waar die energie dan vandaan kwam, of dat zelfs die hele oerknal wel of niet plaats gevonden kan hebben kan nooit een valide reden zijn om in een god te geloven.
Je krijgt niet de antwoorden die jou bevredigen, daar kan ik ook niets aan doen.
Oké, ik zal het nog even snel samenvatten:quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:33 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ja, maar ik vraag hoe atheïsten tegenover deze wetenschap staan. Met de wetenschap die er nu is, krijg ik geen bevredigend antwoord om atheïst te worden en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de wetenschap ooit zal vinden hoe 'iets uit niets' of 'altijd iets' kan, net zo min als het mij onwaarschijnlijk lijkt dat de wetenschap ooit zal vinden hoe mensen uit de dood kunnen opstaan. Als ik enkel de wetenschappelijke visie van nu zou vragen, had ik dit topic in W&T geopend, maar ik vraag de atheïstische visie op dit vraagstuk en vooralsnog is deze niet bevredigend genoeg voor mij om atheïst te worden.
Een groot geloof in het niet geloven in goden?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:53 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dat is dan ook de reden waarom ik vind dat atheïsten een groot geloof hebben.
Juist en de rest van de wereldbeelden of wiskundige natuurkundige problemen die je dan hebben hebben weinig met atheisme te maken.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:00 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Een groot geloof in het niet geloven in goden?
atheïst
•een persoon die niet gelooft in het bestaan van goden.
Ik vind het heel moeilijk om te ontkennen dat er een bovennatuurlijk wezen bestaat en jullie vinden het heel moeilijk om te erkennen dat er een bovennatuurlijk wezen bestaat. Dat maakt dat jullie mij een groot geloof vinden hebben en dat ik jullie een groot geloof vind hebben.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:05 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Juist en de rest van de wereldbeelden of wiskundige natuurkundige problemen die je dan hebben hebben weinig met atheisme te maken.
Zodra je god erbij betrekt heb je dezelfde problemen? Was god er altijd al? Nee wat heeft god dan gemaakt? of ja god was er altijd al. En dan is de vraag hoe kun jij beseffen wat eeuwig is.
Zelfde probleem dan met een religieus sausje. Maar als het over god gaat heb jij er ineens geen moeite mee dat je iets niet kunt bevatten. Dat is de het verhaal van die pot en die ketel.
Kortom, zodra je het moeilijk te bevatten god mag noemen ben je blij. Maar dat is geen goede logische reden natuurlijk.
Dat is alleen maar jouw geloof, iddquote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:53 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dat is dan ook de reden waarom ik vind dat atheïsten een groot geloof hebben.
Dat kun je doen. Je kunt ook vragen hoe atheïsten tegenover het energieprobleem staan. Of wat atheïsten vinden van het feit dat we niet weten hoe asperine werkt. Of wat atheïsten van het Goldbach vermoeden vinden.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:33 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ja, maar ik vraag hoe atheïsten tegenover deze wetenschap staan.
Achja niet geloven is ook een geloof.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:16 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik vind het heel moeilijk om te ontkennen dat er een bovennatuurlijk wezen bestaat en jullie vinden het heel moeilijk om te erkennen dat er een bovennatuurlijk wezen bestaat. Dat maakt dat jullie mij een groot geloof vinden hebben en dat ik jullie een groot geloof vind hebben.
Omdat het een claim is die ik in veel meer literatuur vind. Daarvoor hoef ik dat boek niet te lezenquote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:45 schreef ATON het volgende:
[..]
Waarom haal je deze dan ZELF aan als je die zelfs niet eens hebt gelezen ?? Is het dan zo abnormaal dat ik je deze vraag stel ?
Kennelijk is het lastig om jou normaal een vraag te stellen, zonder dat je in het gebruikelijke "je hebt geen kennis hierover" vervalt. In elk geval bedankt voor de bronnen. Pagels ken ik ondertussen, dus die al ik sowieso nakijken.quote:JA. S.G.F.Brandon, E.Pagels, W.R. Inge, G.Lüdemann, en ik heb geen zin die hier allemaal voor jou te citeren. Als je met enige kennis van zaken hierover wil discusiëren moet je wel iets hierover hebben gelezen, mag ik veronderstellen. Ik heb ook geen zin om hier bladzijden vol over te typen.
Met God heb ik nog niet definitief vastgelegd welke godsdienst ik dan aanneem, dus dan kan ik ook net zo goed in de Griekse of oud-Egyptische godsdiensten geloven of een eigen geloof creëren op basis van wat ik om me heen hoor.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:22 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Achja niet geloven is ook een geloof.![]()
Nou kan ik alleen voor mezelf spreken maar ik vind het vele malen logischer om bepaalde zaken niet bij voorbaat voor waar aan te nemen wanneer daar geen solide argumenten icm bewijzen voor zijn, daar heb ik geen groot geloof voor nodig.
Vind je het net zo moeilijk om zeus en andere goden te ontkennen of werkt dat dan toch ineens anders?
En de mens creëerde god naar zijn evenbeeld. I rest my case.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:24 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Met God heb ik nog niet definitief vastgelegd welke godsdienst ik dan aanneem, dus dan kan ik ook net zo goed in de Griekse of oud-Egyptische godsdiensten geloven of een eigen geloof creëren op basis van wat ik om me heen hoor.
Dat geeft de indruk bij mij dat je niet veel geeft om het waarheidsgehalte van de desbetreffende godsdiensten maar dat je er eentje kiest waar je je prettig bij voelt, dat mag uiteraard.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:24 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Met God heb ik nog niet definitief vastgelegd welke godsdienst ik dan aanneem, dus dan kan ik ook net zo goed in de Griekse of oud-Egyptische godsdiensten geloven of een eigen geloof creëren op basis van wat ik om me heen hoor.
M.J. Vermaseren geeft in "Mithras, de geheimzinnige god" een uitgebreide toelichting op de iconografie van de Mithrascultus zoals die tot 1959 bekend was en haalt flink wat schriftelijke bronnen aan. Uit zijn materiaal blijkt wel dat er een aantal parallellen tussen de Mithrasdienst en het christendom getrokken kunnen worden, maar de enige twee zaken met betrekking tot Mithras die, als ik het goed begrijp, op een opstanding zouden wijzen zijn:quote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:06 schreef ATON het volgende:
[..]
De opstanding na 3 dagen komt helemaal niet uit, en is ook niet vergelijkbaar met het joodse denken, maar een perfecte kopij uit de Mithras-mysterie-leer, zoals er wel meer van deze overnames in het christendom zitten.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |