Ik denk dat dat wel meevalt. Het zou niet bepaald uit de lucht komen vallen als Griekenland een deel van zijn schulden niet afbetaald. Daarnaast, waarom zou je je aandelen Shell de deur uit doen als de Grieken een deel van hun schuld niet afbetalen?quote:Op maandag 13 juni 2011 18:30 schreef sitting_elfling het volgende:
Met 1 voordeel. Beurzen knallen weer naar beneden en de euro gaat weer flink wieberen.
Het gaat me er meer om als er bijv. een conferentie komt en daar een besluit moet worden gemaakt. Op het moment dat dat uitkomt zie je dat de financiele markten dat direct al inprijzen. Maar als de uitkomst van die conferentie dan anders zal zijn zul je toch weer grote fluctuaties krijgen. Zelfde geld als er toch weer wat riots komen en er een aantal doden vallen, of misschien veel schade aanrichten.quote:Op maandag 13 juni 2011 18:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel meevalt. Het zou niet bepaald uit de lucht komen vallen als Griekenland een deel van zijn schulden niet afbetaald. Daarnaast, waarom zou je je aandelen Shell de deur uit doen als de Grieken een deel van hun schuld niet afbetalen?
Een default zit al ingeprijst Dus zelfs als er een default komt (lager dan ingeprijst) is dit in principe goed nieuws.quote:Op maandag 13 juni 2011 18:59 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het gaat me er meer om als er bijv. een conferentie komt en daar een besluit moet worden gemaakt. Op het moment dat dat uitkomt zie je dat de financiele markten dat direct al inprijzen. Maar als de uitkomst van die conferentie dan anders zal zijn zul je toch weer grote fluctuaties krijgen. Zelfde geld als er toch weer wat riots komen en er een aantal doden vallen, of misschien veel schade aanrichten.
Maar je hebt helemaal gelijk, qua logica zou je zeggen dat het niet zo veel zou moeten uitmaken. Beter nog, zelfs dat het positief moet worden gezien maar ik vrees dat dat niet zo werkt.
Een default is nog niet ingeprijst. Er kan nog heel veel vanaf. Dit aandeel bijv.quote:Op maandag 13 juni 2011 19:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een default zit al ingeprijst Dus zelfs als er een default komt (lager dan ingeprijst) is dit in principe goed nieuws.
Lijkt mij een volledig juiste analyse.quote:Op zondag 12 juni 2011 11:17 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik zie het toch anders DVR en wel om de volgende redenen:
- De Grieken hebben ons helemaal niet bij de ballen, maar wij hun. Wij dwingen hen immers maatregelen te nemen om geen natte voeten te maken en kunnen daar op elk moment de stekker uittrekken. Iets dat desastreuzer is voor de Grieken dan voor ons. Vroeg of laat gaat dat ook gebeuren alleen willen we zelf bepalen wanneer. Gezien de mechanisme/wetgevingen in de maak is het zonder onvoorziene omstandigheden waarschijnlijk rond/na 2013.
- De reden waarom het Griekse bankwezen nog enigzins overeind blijft is door alle kapitaalinjecties en steun-beloftes/aannamens van de ECB en andere Europese landen. Weliswaar is de wisselkoers'pijn' na een exit grotendeels geleden, maar het faillisement/liquiditeits-risico nog lang niet. Pas na zon exit komen de werkelijke verliezen en diverse defaults en word de liquitditeitsstroom richting andere europese landen grotendeels afgesneden. Als de Grieken en andere beleggers/spaarders beseffen dat ze er dan alleen voor staan zal dat ongetwijfeld tot een nog grotere kapitaalsvlucht leiden.
- Kapitaalristricties zijn niet toegestaan onder de huidige Europese verdragen. Griekenland zal dus bij een exit ook de EU moeten verlaten en dat zal, zoals je zelf al aangeeft, leiden tot een gigantische isolement en een einde aan allerlei subsidies. Kapitaalristrcities bij een exit zijn een vrijwel zekerheid, ook onder je eigen visie.
- Het enige echte voordeel aan een exit uit de euro is de verbeterde concurrentiepositie. Het is imo te naief om te denken dat de Grieken dan wel genoegen gaan nemen met reeel lagere lonen, aangezien er tamelijk wat inflatie zal ontstaan. Dat is ook de reden waarom devaluatie in vrijwel alle gevallen een continuerend proces is en op termijn leid tot een armoed(ig)e (economie).
Al met al vind ik een exit niet waarschijnlijk en zeker niet in het belang van de Grieken zelf. Ik zie dat dan ook alleen gebeuren in een daad van populisme/nationalisme. Al hoop ik natuurlijk van wel, zodat het een forse precedent werking heeft op andere lidstaten. De hele Europese schuldentragedie zie ik als een zeer positief iets. Over enkele jaren hebben wij orde op zaken en zijn landen als de VS en Japan aan de beurt. Ik zie de eurozone dan als een relatief stabiel blok en wie weet zelfs als een 'veilige haven'.
Gaat er niet om of de Euro er is, DE euro bestaat nietquote:Op dinsdag 14 juni 2011 01:23 schreef HiZ het volgende:
[..]
Lijkt mij een volledig juiste analyse.
Probleem is alleen dat je aan het discussieren bent met mensen die tegen de euro zijn om welke reden dan ook en hun hele denkwereld bestaat dan ook uit een situatie waarin de euro er eigenlijk niet zou moeten zijn. Ze krijgen het gewoon niet voor elkaar om te leven met de realiteit dat de euro er is, ongeacht of je dat nou leuk vindt of niet.
Volgens mij spelen de financiėle instellingen een spelletje met de overheden.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 02:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De zwakke landen zijn nu in gijzeling van de sterken, tot wanneer??
Standard & Poors is "wederom" een US company en een politiek gemotiveerd bedrijf. Zolang ze Amerika stelselmatig het hand boven het hoofd blijven houden in hun beoordeling vind ik hun ratings behoorlijk ongeloofwaardigquote:Op dinsdag 14 juni 2011 09:16 schreef SeLang het volgende:
Standard & Poors op 14 dec 2010:
"If Belgium fails to form a government soon, a downgrade could occur, potentially within six months."
Het is nu 14 juni, 6 maanden later dus en geen regering...
10yr Spread Belgie - Duitsland
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
QED. Bedankt voor het leveren van het bewijs voor mijn stelling. Het probleem is niet dat er verschillende rentes moeten worden betaald, het probleem is dat banken deden alsof iedereen even kredietwaardig was en de zelfde lage rente als Duitsland mocht krijgen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 02:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Gaat er niet om of de Euro er is, DE euro bestaat niet
Er is geen Europese bank die alle Europese Bonds uitgeeft , er is geen Fiscale Unie, Er is geen politiek unie, Een rentebeleid is dus onmogelijk, dus worden alle bonds met 17 verschillende rentes gewaardeerd.
De zwakke landen zijn nu in gijzeling van de sterken, tot wanneer??
Derhalve zijn er 17 munten die toevallig allemaal Euro heten
Eeen goudstandaard is ook niet goed voor een economie, de waarde van goud kan volstrekt tegengesteld zijn aan het economisch functioneren van een land, dan kan de waarde van een munt stijgen, terwijl de economie het noodzakelijk maakt dat de munteenheid gaat deprecieren / devalueren, hierdoor kan de economie nog verder ontregelt raken, dan al het geval wasquote:Op dinsdag 14 juni 2011 11:35 schreef SeLang het volgende:
De euro is een soort van goudstandaard, maar dan flexibeler. Er zouden verschillende marktrentes tot stand moeten komen afhankelijk van de kredietwaardigheid van de debiteur. De huidige crisis is eigenlijk juist het bewijs dat dit mechanisme werkt.
Aan de ene kant wel, aan de andere kant spelen ook andere belangen mee, zoals dat het ontbreken van een valutarisico de handel kan vergemakkelijken, politieke argumenten, etc.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:02 schreef meth77 het volgende:
[..]
Het beste is als iedere zelfstandige economie zijn/ haar eigen munteenheid aanhoudt, die niet gekoppeld is aan andere munteenheden of materialen, zodat de koers kan schommelen, indien ontwikkelingen dat noodzakelijk maken
quote:di 14 jun 2011, 12:00
Rente op Griekse leningen naar recordniveau
ATHENE (AFN) - De rente op Griekse tienjarige staatsleningen is dinsdag gestegen tot 17,51 procent. Dat is het hoogste niveau sinds het land toetrad tot de eurozone.
ANP Investeerders maken zich grote zorgen over de schuldencrisis in Griekenland en vrezen dat een herstructurering van de schulden vrijwel onafwendbaar is. Kredietbeoordelaar Standard & Poor's verlaagde maandag nog de Griekse kredietwaardigheid met drie stappen naar CCC. Griekenland heeft daarmee de laagste kredietwaardigheid ter wereld.
Dit is wel het slechtste reden voor het bestaan van de euro ooitquote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Aan de ene kant wel, aan de andere kant spelen ook andere belangen mee, zoals dat het ontbreken van een valutarisico de handel kan vergemakkelijken, politieke argumenten, etc.
Een zelfstandig economie is een economie met een fiscale, politieke eenheid en een rentebeldiquote:En het is maar de vraag wat dan een zelfstandige economie is. In ieder geval komt dat lang niet altijd overeen met landsgrenzen - denk maar aan Belgiė. En ook in de VS zijn er wel mensen die menen dat de dollar maar beter opgedeeld kan worden.
Dit gaat dus nooit lukken, we willen niets samen, geen defensie , geen fiscus, zelfs geen zorgverzekering, daar is Balkenende zelf persoonlijk voor naar Brussel geweestquote:Daarnaast is ook nog eens het hele doel van de EU, eigenlijk het hele bestaansrecht ervan, het integreren van de Europese economieėn zodat ze geen zelfstandige eenheid meer zijn.
Mij was dat duidelijk. Geen 100% maar 20% ofzo.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:29 schreef SeLang het volgende:
Livestream:
"U stuurt dus aan op een haircut!"
"Ehm, ja, een gedeeltelijke haircut"
Een gedeeltelijke haircut![]()
Politici
Wat heeft een fiscale of politieke eenheid in godsnaam te maken met de optimale wisselkoers voor de economie van een bepaalde regio?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:26 schreef meth77 het volgende:
[..]
Een zelfstandig economie is een economie met een fiscale, politieke eenheid en een rentebeldi
Een gedeeltelijke haircutquote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mij was dat duidelijk. Geen 100% maar 20% ofzo.
CU-vrouwtje snapt het trouwens best wel.
Ja, dat snap ik ook wel. Maar wat ze wilde zeggen was dat niet alle schulden aan Griekenland kwijtgescholden werden.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een gedeeltelijke haircut
Een haircut is per definitie gedeeltelijk. Maar ik was niet de enige die dubbel lag van het lachen.
er valt daar makkelijk voor een paar miljard te herstructureren.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:43 schreef Terrorizer het volgende:
Volgens de bankeconomen moet er dus niet geherstructureerd worden.
Ok dan.
+1. Ze zijn te lang overal mee weg gekomen, tijd dat er wat gebeurt, anders gaan andere landen ook de boel bij elkaar liegen en bedriegen. Er moet een voorbeeld gemaakt worden van Griekenland!quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:47 schreef LXIV het volgende:
De Grieken moeten bezuinigingen gewoon keihard afgedwongen worden. Dat is niet zo moeilijk toch? Griekenland geeft bijvoorbeeld relatief 4x zoveel geld uit aan defensie. Deel dat bedrag door acht. Zo kun je dat wel op meer departementen toepassen.
En de Grieken moeten gewoon op jacht naar geld in eigen land. Al die vele miljarden die weggesluisd zijn naar het buitenland (Kreta) moeten gewoon teruggevorderd worden en hierop moeten boetes van 25% oid geheven worden.
Ja dat klopt. Maar het is óf ze geld lenen, of ze failliet te laten gaan. Als ze failliet gaan betalen ze hun schulden dus uiteindelijk gewoon niet. Daarom is het standpunt van het CDA het juiste: we laten ze niet defaulten, ze moeten de broekriem zeer strak aanhalen en ons terugbetalen. Tot de laatste cent. Om dit mogelijk te maken moeten we ze nu dus toch lenen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:48 schreef Q. het volgende:
[..]
+1. Ze zijn te lang overal mee weg gekomen, tijd dat er wat gebeurt, anders gaan andere landen ook de boel bij elkaar liegen en bedriegen. Er moet een voorbeeld gemaakt worden van Griekenland!
quote:di 14 jun 2011, 12:05
Griekenland failliet
AMSTERDAM - Standard & Poor's (S&P) heeft de Griekse kredietwaardigheid verlaagd naar CCC. De kredietbeoordelaar geeft hiermee aan dat er “aanzienlijk grotere waarschijnlijkheid is op een of meerdere wanbetalingen”. De Griekse tienjaarsrente liep dinsdag op tot 17% doordat de obligaties massaal werden verkocht door beleggers.
Wie gelooft er nog in Griekenland? Vrijwel dagelijks worden we overspoeld met nieuwe schandalen uit dit Zuid-Europese land. Zo hebben de Grieken recent besloten tot de aanleg van een Formule 1 circuit en honderden Griekse (oud-)parlementariėrs eisen voor de rechter nabetalingen van gemiddeld ¤ 250.000 per persoon.
Afgelopen week nog verscheen het bericht dat 4500 ambtenaren die waren overleden, nog steeds pensioen kregen. Die hebben in ieder geval hun pensioen goed geregeld. Het is één van de voorbeelden die illustratief zijn voor de manier waarop Grieken omgaan met de regels.
Dat dusquote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:52 schreef SeLang het volgende:
Die Grieken trekken straks zelf de stekker eruit nadat ze eerst nog even de maximale hoeveelheid geld hebben losgepeuterd van Nederland en anderen. Er is namelijk helemaal geen geloofwaardig scenario waarin het ooit kan worden terugbetaald.
Dit dus. En in hoeverre geloven wij nog enige toezeggingen op papier van de Grieken nadat ze ons jaren lang bedrogen hebben?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:52 schreef SeLang het volgende:
Die Grieken trekken straks zelf de stekker eruit nadat ze eerst nog even de maximale hoeveelheid geld hebben losgepeuterd van Nederland en anderen. Er is namelijk helemaal geen geloofwaardig scenario waarin het ooit kan worden terugbetaald.
Ik denk niet dat de bevolking daar heel veel trek in heeft. Keiharde lastenverhogingen/bezuinigingen, dat gaat de politiek echt niet lukken. En terecht daarmee zou een onevenredig deel van de opgebouwde schuld op de huidige generatie belastingbetalers worden afgewenteld, dat vind ik moreel gezien niet te accepteren. Toch de bezuinigingen er doorheen rammen, zoals de EU ongetwijfeld zou willen, is niet democratisch te noemen (dat past op zich natuurlijk wel uitstekend bij de EUquote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:47 schreef LXIV het volgende:
De Grieken moeten bezuinigingen gewoon keihard afgedwongen worden. Dat is niet zo moeilijk toch? Griekenland geeft bijvoorbeeld relatief 4x zoveel geld uit aan defensie. Deel dat bedrag door acht. Zo kun je dat wel op meer departementen toepassen.
En de Grieken moeten gewoon op jacht naar geld in eigen land. Al die vele miljarden die weggesluisd zijn naar het buitenland (Kreta) moeten gewoon teruggevorderd worden en hierop moeten boetes van 25% oid geheven worden.
Dat zou werkelijk the bloody limit zijn! Maar je weet het inderdaad nooit. Het zou wel een stunt zijn.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:52 schreef SeLang het volgende:
Ze hoeven niets onmenselijks te doen. Niets meer dan dat bijvoorbeeld Nederland gedaan heeft. Om nogmaals terug te komen op defensie: Nederland heeft hierop 15% bezuinigd. Kunnen de Grieken niet af met een defensie die relatief net zo groot is als de Nederlandse? Zo zijn er mogelijkheden genoeg.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de bevolking daar heel veel trek in heeft. Keiharde lastenverhogingen/bezuinigingen, dat gaat de politiek echt niet lukken. En terecht daarmee zou een onevenredig deel van de opgebouwde schuld op de huidige generatie belastingbetalers worden afgewenteld, dat vind ik moreel gezien niet te accepteren. Toch de bezuinigingen er doorheen rammen, zoals de EU ongetwijfeld zou willen, is niet democratisch te noemen (dat past op zich natuurlijk wel uitstekend bij de EU). En dan hebben we na een financieel faillissement ook nog een moreel faillissement te pakken.
Dan moet je Griekenland onder curatele stellen. Dus gewoon de regering naar huis sturen en het land laten besturen door Noord-Europeanen. Dat wij bepalen hoeveel geld er naar welk departement gaat. Die Grieken zullen moeten betalen, linksom of rechtsom. Zolang er in Griekenland geen mensen omkomen van de honger is er wat mij betreft nog steeds geld te halen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:53 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dit dus. En in hoeverre geloven wij nog enige toezeggingen op papier van de Grieken nadat ze ons jaren lang bedrogen hebben?
Ik kan me voorstellen dat Griekenland niet kan/ wil bezuinigen op defensie.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze hoeven niets onmenselijks te doen. Niets meer dan dat bijvoorbeeld Nederland gedaan heeft. Om nogmaals terug te komen op defensie: Nederland heeft hierop 15% bezuinigd. Kunnen de Grieken niet af met een defensie die relatief net zo groot is als de Nederlandse? Zo zijn er mogelijkheden genoeg.
Ha de Grieken geven niet eens toestemming dat de EU zich mag bemoeien met de verkoop van spoorwegen en vliegvelden voor welke waarde en aan wiequote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan moet je Griekenland onder curatele stellen. Dus gewoon de regering naar huis sturen en het land laten besturen door Noord-Europeanen. Dat wij bepalen hoeveel geld er naar welk departement gaat. Die Grieken zullen moeten betalen, linksom of rechtsom. Zolang er in Griekenland geen mensen omkomen van de honger is er wat mij betreft nog steeds geld te halen.
Ze hebben niks te willen en ze kunnen het niet meer betalen. Zo simpel is het.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:15 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat Griekenland niet kan/ wil bezuinigen op defensie.
Er is toch zo'n eiland in de buurt waar ze over twisten en hun buren zijn nu wel vriendjes, maar niet zo betrouwbaar als de onze als het gaat om oorlog
Dat zijn dan voorwaarden die aan een nieuwe lening kunnen worden verbonden. Al denk ik dat dit wel ver gaat, ik verwacht dat het gewoon om bedragen en tijdspaden gaat.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:16 schreef meth77 het volgende:
[..]
Ha de Grieken geven niet eens toestemming dat de EU zich mag bemoeien met de verkoop van spoorwegen en vliegvelden voor welke waarde en aan wie
Cyprus bedoel jequote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:15 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat Griekenland niet kan/ wil bezuinigen op defensie.
Er is toch zo'n eiland in de buurt waar ze over twisten en hun buren zijn nu wel vriendjes, maar niet zo betrouwbaar als de onze als het gaat om oorlog
Dat is alleen in het belang van de Grieken als ze het begrotingstekort hebben weggewerkt of zodanig hebben teruggebracht dat het intern kan worden gefinancierd/in korte tijd kan worden omgebogen na een overschot. Daar word op aangestuurd, dat is toch geen geheim meer?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:52 schreef SeLang het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |