Ik denk dat dat wel meevalt. Het zou niet bepaald uit de lucht komen vallen als Griekenland een deel van zijn schulden niet afbetaald. Daarnaast, waarom zou je je aandelen Shell de deur uit doen als de Grieken een deel van hun schuld niet afbetalen?quote:Op maandag 13 juni 2011 18:30 schreef sitting_elfling het volgende:
Met 1 voordeel. Beurzen knallen weer naar beneden en de euro gaat weer flink wieberen.
Het gaat me er meer om als er bijv. een conferentie komt en daar een besluit moet worden gemaakt. Op het moment dat dat uitkomt zie je dat de financiele markten dat direct al inprijzen. Maar als de uitkomst van die conferentie dan anders zal zijn zul je toch weer grote fluctuaties krijgen. Zelfde geld als er toch weer wat riots komen en er een aantal doden vallen, of misschien veel schade aanrichten.quote:Op maandag 13 juni 2011 18:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel meevalt. Het zou niet bepaald uit de lucht komen vallen als Griekenland een deel van zijn schulden niet afbetaald. Daarnaast, waarom zou je je aandelen Shell de deur uit doen als de Grieken een deel van hun schuld niet afbetalen?
Een default zit al ingeprijst Dus zelfs als er een default komt (lager dan ingeprijst) is dit in principe goed nieuws.quote:Op maandag 13 juni 2011 18:59 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het gaat me er meer om als er bijv. een conferentie komt en daar een besluit moet worden gemaakt. Op het moment dat dat uitkomt zie je dat de financiele markten dat direct al inprijzen. Maar als de uitkomst van die conferentie dan anders zal zijn zul je toch weer grote fluctuaties krijgen. Zelfde geld als er toch weer wat riots komen en er een aantal doden vallen, of misschien veel schade aanrichten.
Maar je hebt helemaal gelijk, qua logica zou je zeggen dat het niet zo veel zou moeten uitmaken. Beter nog, zelfs dat het positief moet worden gezien maar ik vrees dat dat niet zo werkt.
Een default is nog niet ingeprijst. Er kan nog heel veel vanaf. Dit aandeel bijv.quote:Op maandag 13 juni 2011 19:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een default zit al ingeprijst Dus zelfs als er een default komt (lager dan ingeprijst) is dit in principe goed nieuws.
Lijkt mij een volledig juiste analyse.quote:Op zondag 12 juni 2011 11:17 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik zie het toch anders DVR en wel om de volgende redenen:
- De Grieken hebben ons helemaal niet bij de ballen, maar wij hun. Wij dwingen hen immers maatregelen te nemen om geen natte voeten te maken en kunnen daar op elk moment de stekker uittrekken. Iets dat desastreuzer is voor de Grieken dan voor ons. Vroeg of laat gaat dat ook gebeuren alleen willen we zelf bepalen wanneer. Gezien de mechanisme/wetgevingen in de maak is het zonder onvoorziene omstandigheden waarschijnlijk rond/na 2013.
- De reden waarom het Griekse bankwezen nog enigzins overeind blijft is door alle kapitaalinjecties en steun-beloftes/aannamens van de ECB en andere Europese landen. Weliswaar is de wisselkoers'pijn' na een exit grotendeels geleden, maar het faillisement/liquiditeits-risico nog lang niet. Pas na zon exit komen de werkelijke verliezen en diverse defaults en word de liquitditeitsstroom richting andere europese landen grotendeels afgesneden. Als de Grieken en andere beleggers/spaarders beseffen dat ze er dan alleen voor staan zal dat ongetwijfeld tot een nog grotere kapitaalsvlucht leiden.
- Kapitaalristricties zijn niet toegestaan onder de huidige Europese verdragen. Griekenland zal dus bij een exit ook de EU moeten verlaten en dat zal, zoals je zelf al aangeeft, leiden tot een gigantische isolement en een einde aan allerlei subsidies. Kapitaalristrcities bij een exit zijn een vrijwel zekerheid, ook onder je eigen visie.
- Het enige echte voordeel aan een exit uit de euro is de verbeterde concurrentiepositie. Het is imo te naief om te denken dat de Grieken dan wel genoegen gaan nemen met reeel lagere lonen, aangezien er tamelijk wat inflatie zal ontstaan. Dat is ook de reden waarom devaluatie in vrijwel alle gevallen een continuerend proces is en op termijn leid tot een armoed(ig)e (economie).
Al met al vind ik een exit niet waarschijnlijk en zeker niet in het belang van de Grieken zelf. Ik zie dat dan ook alleen gebeuren in een daad van populisme/nationalisme. Al hoop ik natuurlijk van wel, zodat het een forse precedent werking heeft op andere lidstaten. De hele Europese schuldentragedie zie ik als een zeer positief iets. Over enkele jaren hebben wij orde op zaken en zijn landen als de VS en Japan aan de beurt. Ik zie de eurozone dan als een relatief stabiel blok en wie weet zelfs als een 'veilige haven'.
Gaat er niet om of de Euro er is, DE euro bestaat nietquote:Op dinsdag 14 juni 2011 01:23 schreef HiZ het volgende:
[..]
Lijkt mij een volledig juiste analyse.
Probleem is alleen dat je aan het discussieren bent met mensen die tegen de euro zijn om welke reden dan ook en hun hele denkwereld bestaat dan ook uit een situatie waarin de euro er eigenlijk niet zou moeten zijn. Ze krijgen het gewoon niet voor elkaar om te leven met de realiteit dat de euro er is, ongeacht of je dat nou leuk vindt of niet.
Volgens mij spelen de financiële instellingen een spelletje met de overheden.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 02:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De zwakke landen zijn nu in gijzeling van de sterken, tot wanneer??
Standard & Poors is "wederom" een US company en een politiek gemotiveerd bedrijf. Zolang ze Amerika stelselmatig het hand boven het hoofd blijven houden in hun beoordeling vind ik hun ratings behoorlijk ongeloofwaardigquote:Op dinsdag 14 juni 2011 09:16 schreef SeLang het volgende:
Standard & Poors op 14 dec 2010:
"If Belgium fails to form a government soon, a downgrade could occur, potentially within six months."
Het is nu 14 juni, 6 maanden later dus en geen regering...
10yr Spread Belgie - Duitsland
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
QED. Bedankt voor het leveren van het bewijs voor mijn stelling. Het probleem is niet dat er verschillende rentes moeten worden betaald, het probleem is dat banken deden alsof iedereen even kredietwaardig was en de zelfde lage rente als Duitsland mocht krijgen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 02:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Gaat er niet om of de Euro er is, DE euro bestaat niet
Er is geen Europese bank die alle Europese Bonds uitgeeft , er is geen Fiscale Unie, Er is geen politiek unie, Een rentebeleid is dus onmogelijk, dus worden alle bonds met 17 verschillende rentes gewaardeerd.
De zwakke landen zijn nu in gijzeling van de sterken, tot wanneer??
Derhalve zijn er 17 munten die toevallig allemaal Euro heten
Eeen goudstandaard is ook niet goed voor een economie, de waarde van goud kan volstrekt tegengesteld zijn aan het economisch functioneren van een land, dan kan de waarde van een munt stijgen, terwijl de economie het noodzakelijk maakt dat de munteenheid gaat deprecieren / devalueren, hierdoor kan de economie nog verder ontregelt raken, dan al het geval wasquote:Op dinsdag 14 juni 2011 11:35 schreef SeLang het volgende:
De euro is een soort van goudstandaard, maar dan flexibeler. Er zouden verschillende marktrentes tot stand moeten komen afhankelijk van de kredietwaardigheid van de debiteur. De huidige crisis is eigenlijk juist het bewijs dat dit mechanisme werkt.
Aan de ene kant wel, aan de andere kant spelen ook andere belangen mee, zoals dat het ontbreken van een valutarisico de handel kan vergemakkelijken, politieke argumenten, etc.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:02 schreef meth77 het volgende:
[..]
Het beste is als iedere zelfstandige economie zijn/ haar eigen munteenheid aanhoudt, die niet gekoppeld is aan andere munteenheden of materialen, zodat de koers kan schommelen, indien ontwikkelingen dat noodzakelijk maken
quote:di 14 jun 2011, 12:00
Rente op Griekse leningen naar recordniveau
ATHENE (AFN) - De rente op Griekse tienjarige staatsleningen is dinsdag gestegen tot 17,51 procent. Dat is het hoogste niveau sinds het land toetrad tot de eurozone.
ANP Investeerders maken zich grote zorgen over de schuldencrisis in Griekenland en vrezen dat een herstructurering van de schulden vrijwel onafwendbaar is. Kredietbeoordelaar Standard & Poor's verlaagde maandag nog de Griekse kredietwaardigheid met drie stappen naar CCC. Griekenland heeft daarmee de laagste kredietwaardigheid ter wereld.
Dit is wel het slechtste reden voor het bestaan van de euro ooitquote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Aan de ene kant wel, aan de andere kant spelen ook andere belangen mee, zoals dat het ontbreken van een valutarisico de handel kan vergemakkelijken, politieke argumenten, etc.
Een zelfstandig economie is een economie met een fiscale, politieke eenheid en een rentebeldiquote:En het is maar de vraag wat dan een zelfstandige economie is. In ieder geval komt dat lang niet altijd overeen met landsgrenzen - denk maar aan België. En ook in de VS zijn er wel mensen die menen dat de dollar maar beter opgedeeld kan worden.
Dit gaat dus nooit lukken, we willen niets samen, geen defensie , geen fiscus, zelfs geen zorgverzekering, daar is Balkenende zelf persoonlijk voor naar Brussel geweestquote:Daarnaast is ook nog eens het hele doel van de EU, eigenlijk het hele bestaansrecht ervan, het integreren van de Europese economieën zodat ze geen zelfstandige eenheid meer zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |