quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:13 schreef Hephaistos. het volgende:
Interessant onderwerp! Ik heb er best een mening over, maar niet als het topic over 5 minuten weer dicht is vanwege huiswerk of enquete...
Nou.. Wat dan? Ingeleverd op school?quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:21 schreef Krantenmeisje het volgende:
Bronnen:
Irene Costera Meijer; 'De toekomst van het nieuws' (2006)
Met de info wordt trouwens iets heel concreets gedaan.
Je wilde dus eigenlijk onze reacties zonder dat even mede te delen gaan gebruiken in een krant? Dan van mij geen antwoord.quote:
Noem mijn naam, Juicyhil, wel even. Ik ben een Bekende Nederlander.quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:32 schreef Krantenmeisje het volgende:
Maak je niet druk, hoor, ik zal de naam kwiwi niet noemen. En jullie meningen worden niet verwerkt in een krant. Dit is gewoon om erachter te komen hoe jongeren er nou zelf over denken, aangezien ik alleen literatuur kon vinden geschreven door mensen van andere generaties en die over het algemeen een beetje negatief zijn. Dus, als je een mening hebt, dan hoor ik die graag. Zo niet; it's a free world...
hahahaquote:Op woensdag 25 mei 2011 13:31 schreef speknek het volgende:
Ik ben het eens met de stelling. Tegenwoordig gebruiken landelijke dagbladen sociale websites als fok! als autoritaire bron voor informatie, in plaats van het aan de hoogopgeleide onderzoekers te vragen die er daadwerkelijk onderzoek naar gedaan hebben. Deze verslechtering van de aangeboden kennis door wat voorheen de media waren die de gewone mens diende te emanciperen met nuttige en wetenchappelijke informatie, heeft ongetwijfeld tot gevolg dat jongeren steeds dommer worden.
Ligt aan de hoeveelheid en diversiteit van de berichten die je leest.quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:10 schreef Krantenmeisje het volgende:
Denken jullie dat dit gedrag (dus: geen kranten meer lezen, maar alleen maar snelle oppervlakkige berichten) een negatief effect heeft op onze algemene kennis?
Interessant wat je daar zegt, haha. Toch zijn er ook kranten als de Volkskrant en het NRC, bijv., waarin nog wel steeds grote moeite wordt gedaan om nieuws op een zo objectief mogelijke manier te brengen. Maar toch kiezen wij eerder voor de gratis krantjes... Willen we sensationeel nieuws?quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:31 schreef speknek het volgende:
Ik ben het eens met de stelling. Tegenwoordig gebruiken landelijke dagbladen sociale websites als fok! als autoritaire bron voor informatie, in plaats van het aan de hoogopgeleide onderzoekers te vragen die er daadwerkelijk onderzoek naar gedaan hebben. Deze verslechtering van de aangeboden kennis door wat voorheen de media waren die de gewone mens diende te emanciperen met nuttige en wetenchappelijke informatie, heeft ongetwijfeld tot gevolg dat jongeren steeds dommer worden.
Ik denk ook dat de kwaliteit van de kranten een stuk lager is omdat de journalisten niet meer goed proberen te begrijpen wat mensen nou echt zeggen.quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:37 schreef Krantenmeisje het volgende:
[..]
Interessant wat je daar zegt. Toch zijn er ook kranten als de Volkskrant en het NRC, bijv., waarin nog wel steeds grote moeite wordt gedaan om nieuws op een zo objectief mogelijke manier te brengen. Maar toch kiezen wij eerder voor de gratis krantjes... Willen we sensationeel nieuws?
Eh nee, we willen niet betalen. Zelf lees ik liever de NRC dan een gratis krantje (ofschoon ik de Pers best aardig vind, ook qua kwaliteit). Maar ik lees de krant als ik niets te doen heb, en dan is de NRC niet voorhanden, die bemachtigen (omdat het geld kost) is een intentionele activiteit, in plaats van een timesink.quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:37 schreef Krantenmeisje het volgende:
Interessant wat je daar zegt, haha. Toch zijn er ook kranten als de Volkskrant en het NRC, bijv., waarin nog wel steeds grote moeite wordt gedaan om nieuws op een zo objectief mogelijke manier te brengen. Maar toch kiezen wij eerder voor de gratis krantjes... Willen we sensationeel nieuws?
Fok! is sneller. Het staat nu nog niet in de krant, en deze discussie komt daar helemaal niet in.quote:
Zouden mensen echt liever gratis kranten lezen omdat ze zo sensationeel geschreven zijn, of zou het toch meer met de prijs te maken hebben?quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:37 schreef Krantenmeisje het volgende:
Maar toch kiezen wij eerder voor de gratis krantjes... Willen we sensationeel nieuws?
Mooie six-word-storyquote:
Fok heeft in 10 jaar nog NOOIT iets aan nieuwsgaring gedaanquote:Op woensdag 25 mei 2011 13:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Fok! holt de traditionele media links en rechts voorbij als het om objectieve nieuwsgaring gaat.
Mea culpa, ga me even in een hoekje zitten schamen. Te snel gelezen. Mark zegt: de jongeren worden steeds dommer, vanwege het internet: http://www.dumbestgeneration.com/home.htmlquote:Op woensdag 25 mei 2011 13:38 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik denk ook dat de kwaliteit van de kranten een stuk lager is omdat de journalisten niet meer goed proberen te begrijpen wat mensen nou echt zeggen.
Overigens komt de op niet overeen met wat Mark Bauerlein zegt, maar dat terzijde.
Wel. We hadden een correspondent in Benghazi en op Malta.quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:41 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Fok heeft in 10 jaar nog NOOIT iets aan nieuwsgaring gedaan
Of met beschikbaarheid en gebruiksaanwijzing (als je toch niks te doen hebt in de trein).quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:41 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Zouden mensen echt liever gratis kranten lezen omdat ze zo sensationeel geschreven zijn, of zou het toch meer met de prijs te maken hebben?
Hoeveel van zijn claims zijn nou echt toepasbaar op nieuws, volgens mij vrij weinig namelijk. Hoogstens dat je via internet selectief kunt zijn in het nieuws dat je tegenkomt, maar dat is dan weer niet relevant voor nieuwssites als nu.nl.quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:42 schreef Krantenmeisje het volgende:
[..]
Mea culpa, ga me even in een hoekje zitten schamen. Te snel gelezen. Mark zegt: de jongeren worden steeds dommer, vanwege het internet: http://www.dumbestgeneration.com/home.html
De gemiddelde kranten (Spits, Metro, AD, Pers etc) lopen achter de feiten aan. Meestal heb ik dingen al dagen eerder via google news gelezen. NRC vind ik wel een aardige krant, aparte onderwepen en zaterdags het goeie oude NRC handelsblad =)quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:37 schreef MuRKie het volgende:
Alsof mensen die een gedrukte krant lezen wel de mogelijkheid hebben om achtergrond informatie te raadplegen
Men doelt op websites waarbij een artikel uit drie korte alinea's bestaat i.v.m. een papierenkrant die voor hetzelfde artikel twee pagina's gebruikt. Zodoende krijg je meer achtergrondinformatie. Misschien is ‘oppervlakkiger’ een beter woord dan ‘dommer’.quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:46 schreef HeatWave het volgende:
dus het nieuws van websites maakt jongeren dommer? En als je het nieuws in de krant leest niet?
Rare titel...
Goed punt. Bauerlein lijkt te zeggen dat kinderen dommer worden, omdat er minder literatuur gelezen wordt, en dit komt weer doordat er meer afleiding is. Of hetzelfde opgaat voor nieuws is niet duidelijk. Door de alomwezigheid van gratis kranten en nieuwssites zou het best kunnen dat jongeren nu veel vaker het nieuws volgen of lezen dan voorheen.quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:45 schreef oompaloompa het volgende:
Hoeveel van zijn claims zijn nou echt toepasbaar op nieuws, volgens mij vrij weinig namelijk. Hoogstens dat je via internet selectief kunt zijn in het nieuws dat je tegenkomt, maar dat is dan weer niet relevant voor nieuwssites als nu.nl.
Dus welke onderzoekers claimen dat we er dommer van worden en waarom?
Op websites als Nu.nl wordt vaak gebruik gemaakt van suggestieve titels, zoals ''jongen doodgekookt in bron in Australië'', terwijl de jongen aan brandwonden is overleden in het ziekenhuis. Irene Costera Meijer (onderzoekster van het NOS), beschrijft dat jongeren erg houden van 'snack nieuws', feitelijke nieuws snippers, waar achtergrondinformatie wordt weggelaten. Zo weten jongeren wel dat er iets aan de hand is, maar niet wat. Aldus Irene. Ook dit: http://nu.web-log.nl/nu/2010/02/jongeren-houden.html.quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:46 schreef HeatWave het volgende:
dus het nieuws van websites maakt jongeren dommer? En als je het nieuws in de krant leest niet?
Rare titel...
Je zegt 'we', dus je voelt je een onderdeel van Fok?quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wel. We hadden een correspondent in Benghazi en op Malta.
We zijn een community, dus jaquote:Op woensdag 25 mei 2011 13:54 schreef Krantenmeisje het volgende:
[..]
Je zegt 'we', dus je voelt je een onderdeel van Fok?
De telegraaf heeft ook zulke titels en bbc-nieuws weer niet.quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:52 schreef Krantenmeisje het volgende:
[..]
Op websites als Nu.nl wordt vaak gebruik gemaakt van suggestieve titels, zoals ''jongen doodgekookt in bron in Australië'', terwijl de jongen aan brandwonden is overleden in het ziekenhuis. Irene Costera Meijer (onderzoekster van het NOS), beschrijft dat jongeren erg houden van 'snack nieuws', feitelijke nieuws snippers, waar achtergrondinformatie wordt weggelaten. Zo weten jongeren wel dat er iets aan de hand is, maar niet wat. Aldus Irene. Ook dit: http://nu.web-log.nl/nu/2010/02/jongeren-houden.html.
Thanks (goede grap ook van jouquote:Op woensdag 25 mei 2011 13:51 schreef speknek het volgende:
[..]
Goed punt. Bauerlein lijkt te zeggen dat kinderen dommer worden, omdat er minder literatuur gelezen wordt, en dit komt weer doordat er meer afleiding is. Of hetzelfde opgaat voor nieuws is niet duidelijk. Door de alomwezigheid van gratis kranten en nieuwssites zou het best kunnen dat jongeren nu veel vaker het nieuws volgen of lezen dan voorheen.
En dan NRC of nrc next?quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:50 schreef niels0 het volgende:
[..]
De gemiddelde kranten (Spits, Metro, AD, Pers etc) lopen achter de feiten aan. Meestal heb ik dingen al dagen eerder via google news gelezen. NRC vind ik wel een aardige krant, aparte onderwepen en zaterdags het goeie oude NRC handelsblad =)
Zackly! Beetje uit de tent lokken moet kunnen, toch?quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:51 schreef Aether het volgende:
[..]
Men doelt op websites waarbij een artikel uit drie korte alinea's bestaat i.v.m. een papierenkrant die voor hetzelfde artikel twee pagina's gebruikt. Zodoende krijg je meer achtergrondinformatie. Misschien is ‘oppervlakkiger’ een beter woord dan ‘dommer’.
ja god, zo kun je alles wel rechtbreien, werk je echt voor een krant?quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:06 schreef Krantenmeisje het volgende:
[..]
Zackly! Beetje uit de tent lokken moet kunnen, toch?
Gelukkig heeft de huidige generatie dan wel genoeg zelfvertrouwen. Bedankt voor deze bevestigende woorden.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:09 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
ja god, zo kun je alles wel rechtbreien, werk je echt voor een krant?
Je titel klopt niet, je stukje daaronder klopt niet en je aannames kloppen niet. Is dat allemaal gewoon uit de tent lokken of misschien toch een beetje "niet goed vooronderzoek doen"?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |