abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97342968
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 16:23 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

http://dbem.ws/FeelingFuture.pdf
Had ik ook al op de vorige pagina geschreven...
Ten eerste ging het gesprek niet enkel over precog. Ten tweede zie ik niet in waar dit artikel stelt dat precog 'de hele wereld zou kunnen helpen'.
  donderdag 26 mei 2011 @ 16:30:46 #152
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_97343091
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 16:27 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Ten eerste ging het gesprek niet enkel over precog. Ten tweede zie ik niet in waar dit artikel stelt dat precog 'de hele wereld zou kunnen helpen'.
Dat heb je snel gelezen, poe hee

Misschien, ik weet dat nog niemand het eerder heeft gezegd, moet je het eerst even lezen voordat je er claims over maakt...
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_97343175
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 16:30 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Dat heb je snel gelezen, poe hee

Misschien, ik weet dat nog niemand het eerder heeft gezegd, moet je het eerst even lezen voordat je er claims over maakt...
Haal de claim uit het artikel maar aan hoor. Ik stelde hem niet te hebben gevonden.
Zo'n harde claim maakte ik zelf overigens niet, en ik ben zeker bereid die bij te stellen zodra jouw claim wel gevonden is in het stuk. Ik zal dan zelfs erkennen dat ik op dat punt gefaald heb in het lezen ervan.
  donderdag 26 mei 2011 @ 16:37:06 #154
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_97343390
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 16:32 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Haal de claim uit het artikel maar aan hoor. Ik stelde hem niet te hebben gevonden. Zo'n harde claim maakte ik zelf overigens niet, en ik ben zeker bereid hem bij te stellen zodra hij wel gevonden is. Ik zal dan zelfs erkennen dat ik op dat punt gefaald heb in het lezen van het stuk.
Het kunnen voorspelen van een nucleaire meltdown (ik noem maar iets) zou zeker heel veel mensen redden, zelfde gaat om het voorspellen van een komeet die de aarde zou raken of een invasie van bloeddorstige giraffen.
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_97343754
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 16:37 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Het kunnen voorspelen van een nucleaire meltdown (ik noem maar iets) zou zeker heel veel mensen redden, zelfde gaat om het voorspellen van een komeet die de aarde zou raken of een invasie van bloeddorstige giraffen.
We weten dus niet wat de reactie van de wereld/het universum/etc. zou zijn. Bovendien zouden deze mensen ook best eens gedwongen kunnen worden andere zaken te voorspellen (zoals zwakke punten in de verdediging van een tegenstander in de oorlog, etc.).

Maar goed, niets is onmogelijk, dus wellicht 'zouden ze inderdaad de hele wereld kunnen helpen', maar evengoed kan het de andere kant op gaan.

Ik zou het dan ook niet zonder meer als egoïstisch bestempelen als mensen die er meer verstand van hebben ervoor kiezen hun gave niet, of slechts beperkt, te delen.
  donderdag 26 mei 2011 @ 16:52:43 #156
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_97344117
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 16:45 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

We weten dus niet wat de reactie van de wereld/het universum/etc. zou zijn.
lees die paper dan, dan zie je dat er geen tegenreacties waren, god....

quote:
Bovendien zouden deze mensen ook best eens gedwongen kunnen worden andere zaken te voorspellen (zoals zwakke punten in de verdediging van een tegenstander in de oorlog, etc.).
Als het specifieke mensen waren wel ja, maar als de de paper zou hebben gelezen zou je zien dat het niet om een specifieke enkeling gaat.

quote:
Maar goed, niets is onmogelijk, dus wellicht 'zouden ze inderdaad de hele wereld kunnen helpen', maar evengoed kan het de andere kant op gaan.
Hetzelfde geldt voor al het aangeleerd gedrag en kennis, of vind jij het beter mensen kunstmatig dom en incompetent te houden omdat sommigen misschien iets slechts zouden doen?

quote:
Ik zou het dan ook niet zonder meer als egoïstisch bestempelen als mensen die er meer verstand van hebben ervoor kiezen hun gave niet, of slechts beperkt, te delen.
Zie hierboven.
pi_97344561
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 15:52 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

W&T heeft een cordon sanitaire opgeworpen tegen visies en toelichtingen en bewijzen die "alternatief" zijn of lijken met BNW te maken te hebben.

Noodgedwongen moet ik dan een N-lijstje opstellen, om enige vastgeroeste inflexibele lieden te omzeilen, anders is het geen houden meer aan hier op Fok en vooral op BNW.

[..]

Dat is nou net het probleem met wetenschap en "wetenschap"; je hebt n.l. natuurwetten en "natuurwetten"; afhankelijk van de mid-set of indoctrinatie van de persoon die het er over heeft.
Nee. Het is een wetenschapsforum, waar wetenschap bediscussieerd wordt. Voordat iets aan wetenschap voldoet, moet het aan de bijbehorende voorwaarden voldoen. Jij probeert te dammen met schaakstukken, en vervolgens snap je niet waarom het je niet lukt een dam te maken. Je schuift de schuld af op anderen wanneer jij het verschil tussen wetenschap en niet-wetenschap niet inziet.

quote:
12s.gif Op donderdag 26 mei 2011 16:07 schreef Bastard het volgende:

[..]

... euh right ok .. helder. Nu weet ik weer waarom ik steeds in slaap viel op school. ;)
Maar goed.. leuk wat ik net las van Oompa, dat als dat hicks (?) deeltje niet gevonden word, er wetten aangepast moeten gaan worden.

Ok, dus je hebt een theorie dat het deeltje zou kunnen bestaan, je vind het niet, dus je moet een wet aanpassen.
Nu weet ik nog wel meer dingen op te noemen die niet te meten zijn door de huidige wetenschap, ik zeg aanpassen al die wetten!
Een van de verklaringen kan zijn dat die wetten niet kloppen. Anderen zijn: dat het de beredenatie voor het Higgs-deeltje niet klopt, of simpelweg de meetmethode of apparatuur niet geschikt is. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Gray op 26-05-2011 17:11:20 ]
pi_97344689
quote:
maar dat zou het effect toch niet tegen moeten houden? Dat snap ik niet.
Moest de wetenschap het kunnen verklaren, dan moet er eerst een soort van spirituele (r)evolutie plaatsvinden imo.
pi_97345516
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 17:05 schreef Loppe het volgende:

[..]

Moest de wetenschap het kunnen verklaren, dan moet er eerst een soort van spirituele (r)evolutie plaatsvinden imo.
* Gray kijkt nog eens naar topic-titel...
pi_97345555
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 16:52 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

lees die paper dan, dan zie je dat er geen tegenreacties waren, god....
De paper stelt dat precog bestaat? Interessant! Had je wel even duidelijker kunnen melden. Er waren er hier nog die dachten van niet.

quote:
Als het specifieke mensen waren wel ja, maar als de de paper zou hebben gelezen zou je zien dat het niet om een specifieke enkeling gaat.
Iedereen heeft de gave van precog? Nog interessanter! Dat maakt je eerdere claim over egoïsme trouwens irrelevant. Als iedereen het kan, wat maakt het dan uit dat sommigen het voor zich zouden houden?

quote:
Hetzelfde geldt voor al het aangeleerd gedrag en kennis, of vind jij het beter mensen kunstmatig dom en incompetent te houden omdat sommigen misschien iets slechts zouden doen?
Als je niet weet wat een uitwerking gaat zijn moet je het niet egoïstisch noemen er niet aan te beginnen.
pi_97345645
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 17:25 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

De paper stelt dat precog bestaat? Interessant! Had je wel even duidelijker kunnen melden. Er waren er hier nog die dachten van niet.

[..]

Iedereen heeft de gave van precog? Nog interessanter! Dat maakt je eerdere claim over egoïsme trouwens irrelevant. Als iedereen het kan, wat maakt het dan uit dat sommigen het voor zich zouden houden?

[..]

Als je niet weet wat een uitwerking gaat zijn moet je het niet egoïstisch noemen er niet aan te beginnen.
Discussier jij om het discussieren of ben je daadwerkelijk overtuigd van dat je alles beter weet?
pi_97345769
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 17:27 schreef Gray het volgende:

[..]

Discussier jij om het discussieren of ben je daadwerkelijk overtuigd van dat je alles beter weet?
Nee. Ik ben er van overtuigd dat je geen oordelen moet vellen op basis van veronderstellingen. En dus niet paranormaal begaafde mensen voor egoïst moet gaan uitmaken zonder dat je weet hoe dat paranormale werkt.

En als Oompa uit dat paper stelt te weten hoe precog werkt, dan moet het bestaan ervan daarin zijn aangetoond. Evengoed geldt dat als het bestaan van precog niet in het bewuste paper is aangetoond, Oompa niet uit dat paper kan hebben gehaald hoe het werkt, en dus geen morele uitspraken moet gaan doen op basis van dat paper.

Zo moeilijk is het niet.

[ Bericht 4% gewijzigd door GoudIsEcht op 26-05-2011 17:38:53 ]
pi_97345843
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 17:24 schreef Gray het volgende:

* Gray kijkt nog eens naar topic-titel...
ik vertrouw op de wetenschap
  donderdag 26 mei 2011 @ 17:48:48 #164
8372 Bastard
Persona non grata
pi_97346597
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 17:02 schreef Gray het volgende:

Een van de verklaringen kan zijn dat die wetten niet kloppen. Anderen zijn: dat het de beredenatie voor het Higgs-deeltje niet klopt, of simpelweg de meetmethode of apparatuur niet geschikt is. ;)
Daar kan ik mij goed in vinden.
Er word vaak aangenomen dat... iets niet bestaat, iets niet waarschijnlijk is omdat proeven uitwijzen dat er dingen niet te herhalen zijn. Maar dan heb je geen meetinstrumenten die voldoende fijnstoffelijke energie kunnen meten.
The truth was in here.
pi_97346678
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 17:29 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Nee. Ik ben er van overtuigd dat je geen oordelen moet vellen op basis van veronderstellingen. En dus niet paranormaal begaafde mensen voor egoïst moet gaan uitmaken zonder dat je weet hoe dat paranormale werkt.

En als Oompa uit dat paper stelt te weten hoe precog werkt, dan moet het bestaan ervan daarin zijn aangetoond. Evengoed geldt dat als het bestaan van precog niet in het bewuste paper is aangetoond, Oompa niet uit dat paper kan hebben gehaald hoe het werkt, en dus geen morele uitspraken moet gaan doen op basis van dat paper.

Zo moeilijk is het niet.
Nou goed, voordat het nog verder gaat ontsporen: ik maakte eerder de stelling dat het goed mogelijk is dat paranormaal begaafde mensen liever wegblijven van de wetenschap, juist omdat teveel aandacht voor hun gaven wel eens perverse uitwerkingen zou kunnen hebben.

Vervolgens kwamen we op dit forum al mensen tegen die graag een graantje van hun gaven wilde meepikken of ze voor egoïst uitmaakten omdat ze niet bij 'de wetenschap' langskwamen.

Samen met eerdere opmerkingen over de financieel gerichte aansturing van de wetenschappelijke sector (en bijbehorende corrumpering) kan ik me eens te meer voorstellen dat bijzonder begaafde mensen er wegblijven.
  donderdag 26 mei 2011 @ 17:56:57 #166
8372 Bastard
Persona non grata
pi_97346911
quote:

[..]

Dat is nou het punt.. ook al geef je meteen een vergaarbak aan met "het paranormale" evenzo gaat dat op voor "de wetenschap overigens. Hoe werkt het dan? Ook in de wereld van paranormaal begaafde mensen is er geen eenduidig antwoord voor. Ik heb er geen eenduidig antwoord op.
Voorspellen, toekomst kijken alleen al, is zo ontzettend moeilijk omdat de toekomst slechts deels vaststaat. En het vaste gegeven er van zal vaak door karmische wetten al niet meegedeeld mogen worden. Daarnaast hebben we ook te maken met het begrip tijd, er is geen tijd, er is alleen een geplande gebeurtenis. Een fukushima had zeer misschien aangegeven kunnen worden, maar mag je ingrijpen zou je je moeten afvragen, is het bedoeld met een grotere reden, een reden die we niet kunnen bevatten.
Wij mensen zijn zo ontzettend onwetende over de ware reden van gebeurtenissen, het heeft helemaal nog geen zin om er wetenschap op te willen bedrijven, zinloos want we behandelen het met de verkeerde gedachte, we zouden onszelf willen verrijken, het willen gebruiken voor onszelf, contradictie! :D
The truth was in here.
pi_97346929
quote:

[..]

Nu lieg je of heb je eerder gelogen. Jij was diegene die eerder al sprak over hoe belangrijk onderbuikgevoelens zijn en dat je op basis daarvan beter besluiten kan nemen dan over feiten. Ook heb ik zelf al menige reactie opnieuw moeten uitleggen/toelichten omdat je woorden verdraaide, betekenissen aan zinnen verbond die er niet eens te lezen waren en je maar al te vaak hypocriete uitspraken doet. Zoals hierboven: je bent iets aan het verdedigen waarvan je zelf niet weet hoe het werkt. De kans is even groot dat het wel egoisten zijn als niet.

quote:

Zo moeilijk is het niet.
Heeft hij gesteld te weten hoe precog werkt? Dacht het niet. Wat zei je ook alweer over veronderstellingen en uitspraken doen?

De reden dat ik die vragen aan je stelde is omdat het (voor mij) soms erg vermoeiend wordt om met je te discussieren omdat we beiden niets verder komen. Continu zitten we triviale zaken te bediscussieren, omdat je weer op semantiek of miniscule foutjes wijst. Wat op zich niet erg zou zijn wanneer het ter verduidelijking was. Maar het lijkt wel alsof je waar dan ook gelijk in moet hebben, zelfs al valt dat niet te behalen. Komt nogal 'zuigend', maar vooral nogal vermoeiend (op mij) over.
Wat je hier mee doet, is volledig aan jou. Ik wil je niet beledigen of afzagen, slechts confronteren met hoe ik je manier van posten ervaar. Stiekem hoop ik dat dit het topic verbeteren kan, maar daar kan ik alleen maar op hopen.
pi_97346971
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 17:31 schreef Loppe het volgende:

[..]

ik vertrouw op de wetenschap
Was ff trollen: ik zag imo staan en moest toen aan de TT denken. :P
pi_97350124
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 16:23 schreef Zith het volgende:

[..]

Er zijn genoeg dingen die de wetenschap niet kan verklaren maar toch accepteert. De observatie is genoeg, dat is stap 1; is er iets? Stap 2 is dan om uit te vogelen waarom dat zo is/gebeurd.

Het punt is nou juist dat nog niemand op een acceptabele manier heeft kunnen aantonen dat para-normale dingen bestaan.
acceptabele manier = poliiek correcte manier volgens "officiele (door overheid betaalde) wetenschappers", d.w.z. aan censuur gebonden.

*)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bankfurt op 26-05-2011 19:28:58 ]
pi_97350464
Met wantrouwen win je toch niks? Denk voor jezelf, enige wat je kan doen.
  donderdag 26 mei 2011 @ 19:29:25 #171
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_97350713
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 17:25 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

[..]

[..]

nogmaals, lees wat ik schrijf:

quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:07 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Laat ik precognitie er uit halen: waarom zijn daar dan geen experimenten mee gedaan die als resultaat hebben dat precognitie echt een significant "beter" resultaat levert? En als die er wel zijn: waar kan ik die vinden?
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:12 schreef oompaloompa het volgende:

Bem, feeling the future (JPP, journal of personality and social psychology) is een recent paper dat erg veel stof op heeft doen waaien.

(alhoewel daar echt veel andere issues mee zijn maar daar moeten we dan een nieuw topic voor openen denk ik, gelieve in w&t ;))
-------------
quote:

[..]

Zo moeilijk is het niet.
:')
Ik stel nergens te weten wat precog is. Als je toch continu verzint wat ik zou stellen, heeft het echt totaal geen nut meer om op je in te gaan je verzint toch wel wat je het beste uitkomt...

Overigens doe je nu, lekker hypocriet net zo hard een morele uitspraak, je vind het namelijk belachelijk. Waarom? Welk bewijs heb je er voor dat het echt belachelijk is? Kun je aantonen dat het schade doet? Hoe weet je zo zeker dat het ongegrond is?

Ik kan dat spelletje ook spelen, wordt er alleen niet gezelliger op op die manier dus ik stop er wel mee, het lijkt me ondertussen duidelijk dat je totaal geen behoefte hebt aan enige nuance en 0 tegenspraak duldt, misschien kun je beter op een eiland gaan zitten met een bal die Wilson heet....
quote:
14s.gif Op donderdag 26 mei 2011 17:48 schreef Bastard het volgende:

[..]

Daar kan ik mij goed in vinden.
Er word vaak aangenomen dat... iets niet bestaat, iets niet waarschijnlijk is omdat proeven uitwijzen dat er dingen niet te herhalen zijn. Maar dan heb je geen meetinstrumenten die voldoende fijnstoffelijke energie kunnen meten.
Volgens mij wordt er dan niet per sé aangenomen dat het niet bestaat, maar er vooral niet vanuit gegaan dat het wel bestaat :P

De onderzoeken die er zijn binnen b.v. parapsychologie gaan ook allemaal over claims en ideeen die inderdaad herhaaldelijk waar genomen worden. Soms vloeit zoiets voort uit bepaalde theoriën, maar meestal precies andersom. Bijvoorbeeld m.b.t. de placebo-effecten, continu werden er effecten gevonden van "lege" medicijnen. Gaf je mensen een lege kapsule en zei je dat het goed voor de bloeddruk was, kregen ze ook echt een lagere bloeddruk..
De subliminal priming experimenten zijn ook op zo'n rare manier begonnen. Een cola verkoper claimde ooit meer cola te verkopen door in een bioscoop heel de tijd het woord coca cola te flashen. Uiteindelijk bleek dat verhaal een leugen te zijn, maar ondertussen zijn er wel echte effecten gevonden.

Het moeilijke van incidentele gevallen, zoals iemand die ooit een keer ergens een geest heeft gezien, is dat je het gewoon niet kunt testen.
(alhoewel er wel een interessant stuk is over iemand die continu over een soort van schaduwdemonen zag, bleek na veel onderzoek een hersenaantasting te zijn)

quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 17:56 schreef Bastard het volgende:

[..]

Dat is nou het punt.. ook al geef je meteen een vergaarbak aan met "het paranormale" evenzo gaat dat op voor "de wetenschap overigens. Hoe werkt het dan? Ook in de wereld van paranormaal begaafde mensen is er geen eenduidig antwoord voor. Ik heb er geen eenduidig antwoord op.
Voorspellen, toekomst kijken alleen al, is zo ontzettend moeilijk omdat de toekomst slechts deels vaststaat. En het vaste gegeven er van zal vaak door karmische wetten al niet meegedeeld mogen worden. Daarnaast hebben we ook te maken met het begrip tijd, er is geen tijd, er is alleen een geplande gebeurtenis. Een fukushima had zeer misschien aangegeven kunnen worden, maar mag je ingrijpen zou je je moeten afvragen, is het bedoeld met een grotere reden, een reden die we niet kunnen bevatten.
Wij mensen zijn zo ontzettend onwetende over de ware reden van gebeurtenissen, het heeft helemaal nog geen zin om er wetenschap op te willen bedrijven, zinloos want we behandelen het met de verkeerde gedachte, we zouden onszelf willen verrijken, het willen gebruiken voor onszelf, contradictie! :D
Die zaken zijn natuurlijk goed te testen omdat je op basis van ervaring of op basis van het bestaande idee voorspellingen kunt doen over wanneer je die effecten zou moeten zien en wanneer niet. In het voorbeeld van de pillen, als je de lege pillen in het eten zou verstoppen zou je geen effect moeten zien, laat je de mensen de pillen echt nemen dan wel. Daarom zijn over deze zaken veel experimenten gedaan en is het ondertussen niet meer paranormaal/spiritueel/magisch, maar onderdeel van de gevestigde wetenschap.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 17:57 schreef Gray het volgende:

[..]
Heeft hij gesteld te weten hoe precog werkt? Dacht het niet. Wat zei je ook alweer over veronderstellingen en uitspraken doen?

De reden dat ik die vragen aan je stelde is omdat het (voor mij) soms erg vermoeiend wordt om met je te discussieren omdat we beiden niets verder komen. Continu zitten we triviale zaken te bediscussieren, omdat je weer op semantiek of miniscule foutjes wijst. Wat op zich niet erg zou zijn wanneer het ter verduidelijking was. Maar het lijkt wel alsof je waar dan ook gelijk in moet hebben, zelfs al valt dat niet te behalen. Komt nogal 'zuigend', maar vooral nogal vermoeiend (op mij) over.
Wat je hier mee doet, is volledig aan jou. Ik wil je niet beledigen of afzagen, slechts confronteren met hoe ik je manier van posten ervaar. Stiekem hoop ik dat dit het topic verbeteren kan, maar daar kan ik alleen maar op hopen.
zij, en thanks O+
  donderdag 26 mei 2011 @ 19:44:29 #172
8372 Bastard
Persona non grata
pi_97351369
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 19:29 schreef oompaloompa het volgende:

Die zaken zijn natuurlijk goed te testen omdat je op basis van ervaring of op basis van het bestaande idee voorspellingen kunt doen over wanneer je die effecten zou moeten zien en wanneer niet. In het voorbeeld van de pillen, als je de lege pillen in het eten zou verstoppen zou je geen effect moeten zien, laat je de mensen de pillen echt nemen dan wel. Daarom zijn over deze zaken veel experimenten gedaan en is het ondertussen niet meer paranormaal/spiritueel/magisch, maar onderdeel van de gevestigde wetenschap.
Je begrijpt niet wat ik schreef heb ik het idee, maar dat maakt mijn punt juist.
The truth was in here.
  donderdag 26 mei 2011 @ 19:58:38 #173
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_97351993
quote:
14s.gif Op donderdag 26 mei 2011 19:44 schreef Bastard het volgende:

[..]

Je begrijpt niet wat ik schreef heb ik het idee, maar dat maakt mijn punt juist.
Ik ben het ook helemaal met je eens volgens mij, alleen niet dat er zo strak gezegd wordt: bestaat niet, maar dat er eerder gezegd wordt: we hebben geen reden om aan te nemen dat het bestaat.
Klein nuance verschil op het eerste gezicht, maar volgens mij wel belangrijk, omdat in het eerste geval een paranormale claim per definitie nooit serieus genomen zou worden en in het tweede geval een paranormale claim onderzocht zal worden :)

Voor de rest ben ik het denk ik helemaal met je eens.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 12:03:57 #174
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_97377267
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 15:52 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

W&T heeft een cordon sanitaire opgeworpen tegen visies en toelichtingen en bewijzen die "alternatief" zijn of lijken met BNW te maken te hebben.

Noodgedwongen moet ik dan een N-lijstje opstellen, om enige vastgeroeste inflexibele lieden te omzeilen, anders is het geen houden meer aan hier op Fok en vooral op BNW.

[..]

Dat is nou net het probleem met wetenschap en "wetenschap"; je hebt n.l. natuurwetten en "natuurwetten"; afhankelijk van de mid-set of indoctrinatie van de persoon die het er over heeft.
"Natuurwet" is dan ook een achterhaalde term. Van de wetten van Newton is bijvoorbeeld allang aangetoond dat ze niet volledig (en dus eigenlijk gewoon fout) zijn. Wat de meeste mensen als "natuurwet" zien is helemaal niet zo rotsvast als diezelfde mensen denken.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_97377421
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 12:03 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

"Natuurwet" is dan ook een achterhaalde term. Van de wetten van Newton is bijvoorbeeld allang aangetoond dat ze niet volledig (en dus eigenlijk gewoon fout) zijn. Wat de meeste mensen als "natuurwet" zien is helemaal niet zo rotsvast als diezelfde mensen denken.
Of, in termen van paradigma's: in het Newtoniaanse paradigma "gelden de Newtoniaanse natuurwetten". We weten echter dat het paradigma alleen voor bepaalde gevallen (lage snelheden en zwakke en statische zwaartekrachtsvelden) overeenkomt met wat we meten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')