abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 25 mei 2011 @ 12:40:09 #51
249559 crew  Lavenderr
pi_97289719
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 12:29 schreef simmu het volgende:
ik zeg: eerst een cursus wetenschapfilosofie voordat je mee mag posten hier *)
Nou...al te hoogdrempelig moet het hier ook niet worden, daar hebben we het Wetenschap-forum voor.
pi_97289777
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 12:40 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nou...al te hoogdrempelig moet het hier ook niet worden, daar hebben we het Wetenschap-forum voor.
Dat is.... best vernederend om te zeggen... :%
  Moderator woensdag 25 mei 2011 @ 12:53:16 #53
249559 crew  Lavenderr
pi_97290171
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 12:41 schreef Gray het volgende:

[..]

Hoezo :?
pi_97290199
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 12:53 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Hoezo :?
Alsof het niveau hier te laag is voor wetenschapsfilosofie. :P :+
  Moderator woensdag 25 mei 2011 @ 12:55:39 #55
249559 crew  Lavenderr
pi_97290263
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 12:41 schreef Gray het volgende:

[..]

Je kunt het ook als vernederend voor de users van BNW zien dat ze geacht worden eerst een cursus wetenschappelijke filosofie te moeten volgen voor je hier mee mag posten.
pi_97290290
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 12:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Je kunt het ook als vernederend voor de users van BNW zien dat ze geacht worden eerst een cursus wetenschappelijke filosofie te moeten volgen voor je hier mee mag posten.
True!

Ik bedoelde er ook niets mee hoor, gewoon een beetje trollen. :P
  Moderator woensdag 25 mei 2011 @ 12:56:39 #57
249559 crew  Lavenderr
pi_97290297
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 12:54 schreef Gray het volgende:

[..]

Alsof het niveau hier te laag is voor wetenschapsfilosofie. :P :+
De suggestie van een cursus kwam niet van mij :P
pi_97290303
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 12:27 schreef Gray het volgende:

[..]

Je hoort mij toch ook niet zeggen dat men geen onderzoek zou moeten doen in eigen land? Het lijkt er alleen op dat jij op basis van de uitspraak van Merkel concludeert dat er hier iets mis moet zijn met de kernreactoren, omdat het in Japan niet goed ging.
Dat is jouw interpretatie. Iemand (jij denk ik) begon met te stellen dat Merkel een totaal onlogische beslissing had genomen door de reactoren stil te leggen voor onderzoek. Ik stelde dat die beslissing behoorlijk logisch was, en dat degene die dat niet kon zien waarschijnlijk niet had nagedacht.

Kan je nagaan. Loopt er een op dit topic te reageren en vóór de betrouwbaarheid van 'de wetenschap' de pleiten, denkt ie zelf niet na.

quote:
Gezien je wantrouwen in de wetenschap: wat doet jou denken dat het onderzoek naar de reactoren in eigen land wel te vertrouwen is?
Daar kan inderdaad aan getwijfeld worden. Het hangt er vanaf wie het 'onderzoek' initieert en wat de belangen/wensen van die persoon/groepering zijn. Inderdaad jammer, maar zo werkt het blijkbaar.

quote:
Het bredere circus eromheen is dus geen wetenschap, zoals de zin al duidelijk maakt. Of dat circus bepalend is voor de focus van wetenschap geldt slecht voor bepaalde vakgebieden, lang niet alle. Het is dus een verkeerde redenatie om op basis van enkele voorvallen het geheel te verwijzen.
Extrapoleren is altijd lastig ja. In elk geval heeft wetenschap daar waar het ons raakt vaak met geld te maken, en wordt wetenschap daar waar het om (veel) geld draait vaak gecorrumpeerd.

quote:
Niet? Ik zeg dat ik kritisch ben, maar toch vertrouwen heb. Dat laat jou denken dat dat niet steunend is voor betrouwbaarheid? Daar kan ik met m'n verstand niet bij. :?
Nou goed, dat wetenschappers elkaar vertrouwen zou kunnen betekenen dat ze van elkaar gezien hebben dat ze goed werkten, maar evengoed dat ze oogkleppen ophebben voor de werkelijkheid. Ik vind dat het dus geen argument.
pi_97290421
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 12:56 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

De suggestie van een cursus kwam niet van mij :P
dan kan je net zo goed stellen dat het best sneu is om een nieuwe user op die manier een sneer te geven wanneer er hier toch echt een discussie richting wetenschapsfilosofie loopt. moet je niet vreemd opkijken dat iemand iets (met een grappige smiley) zegt in die richting.

lekkere sfeer hier zeg!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_97290551
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 12:56 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Dat is jouw interpretatie. Iemand (jij denk ik) begon met te stellen dat Merkel een totaal onlogische beslissing had genomen door de reactoren stil te leggen voor onderzoek. Ik stelde dat die beslissing behoorlijk logisch was, en dat degene die dat niet kon zien waarschijnlijk niet had nagedacht.
Nee, hoor. Ik wist niets eens dat de reactoren waren stilgelegd. Ik wees er slechts op dat de redenering 'omdat daar iets niet klopte met de reactoren, dan zullen ze hier ook wel niet kloppen' niet logisch is.

quote:
Kan je nagaan. Loopt er een op dit topic te reageren en vóór de betrouwbaarheid van 'de wetenschap' de pleiten, denkt ie zelf niet na.
Ok.

quote:
[..]

Daar kan inderdaad aan getwijfeld worden. Het hangt er vanaf wie het 'onderzoek' initieert en wat de belangen/wensen van die persoon/groepering zijn. Inderdaad jammer, maar zo werkt het blijkbaar.
Jep.

quote:
[..]

Extrapoleren is altijd lastig ja. In elk geval heeft wetenschap daar waar het ons raakt vaak met geld te maken, en wordt wetenschap daar waar het om (veel) geld draait vaak gecorrumpeerd.
Ik zou eerder stellen dat niet de wetenschap gecorrumpeerd wordt, maar de gevolgen die vloeien uit de opgedane kennis.

quote:
[..]

Nou goed, dat wetenschappers elkaar vertrouwen zou kunnen betekenen dat ze van elkaar gezien hebben dat ze goed werkten, maar evengoed dat ze oogkleppen ophebben voor de werkelijkheid. Ik vind dat het dus geen argument.
Voor de werkelijkheid? Je bedoelt dat men met verkeerde data werkt? Zoals ik eerder al stelde blijkt dat snel genoeg. Die onderzoeken zullen al snel niet meer gebruikt worden als bronmateriaal, en dat maakt wetenschap zelfcorrigerend.
pi_97291019
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 13:03 schreef Gray het volgende:

[..]

Nee, hoor. Ik wist niets eens dat de reactoren waren stilgelegd. Ik wees er slechts op dat de redenering 'omdat daar iets niet klopte met de reactoren, dan zullen ze hier ook wel niet kloppen' niet logisch is.
Die redenering werd dan ook niet gemaakt.

quote:
Voor de werkelijkheid? Je bedoelt dat men met verkeerde data werkt? Zoals ik eerder al stelde blijkt dat snel genoeg. Die onderzoeken zullen al snel niet meer gebruikt worden als bronmateriaal, en dat maakt wetenschap zelfcorrigerend.
Nee hoor. Iemand hier was ook al heel blij dat hij soms zomaar een onderzoekje kon reproduceren en dacht daarom dat de wetenschap geweldig was.

Maar dan zit je nog steeds binnen de (superselectieve) focus van dat ene onderzoekje, en weet je niet wat je niet ziet/wat er niet onderzocht wordt.

Voorbeeldje uit de economie: daar zijn verschillende disciplines. De Keynesiaanse ziet de economie als een machine, waarbij de overheid door aan wat knoppen te draaien optimale uitkomsten kan bereiken. De 'Oostenrijkse school' ziet de economie meer als een organische verzameling van elementen.

Onderwijs wordt - zeker in de economie - veel door de overheid gefinancieerd. En er wordt enkel Keynes gedoceerd en onderzocht.

Ik weet daar de reden wel van, en als je nadenkt jij ook.

Kunnen al die (Keynesiaanse) onderzoekjes en theorietjes nog zo reproduceerdbaar zijn, en wetenschappers elkaar onderling nog zo geweldig vinden, het eindpunt is wel dat er één kant op gewerkt wordt. Niks zelf-corrigerend. Probeer jij maar eens financiering te vinden voor onderzoeken die op de Oostenrijkse school stoelen.

Toch waren het aanhangers van de Oostenrijkse school die deze crisis voorspelden. En nepwetenschappers van de Keynesiaanse universiteiten die hem nog ontkenden toen hij volop bezig was.

Een grote facade dus, vanwege de belangen die er spelen. Ook in de wetenschap geldt dat 'wie betaalt, bepaalt' en 'wie schrijft, die blijft'. Genoeg wetenschappers die naar een bepaalde uitkomst toewerken. En als er geen (financiële) belangen zijn die zulke onzin willen ontkrachten dan gebeurt het gewoon niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door GoudIsEcht op 25-05-2011 13:23:48 ]
  Moderator woensdag 25 mei 2011 @ 13:17:51 #62
249559 crew  Lavenderr
pi_97291042
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 12:59 schreef simmu het volgende:

[..]

dan kan je net zo goed stellen dat het best sneu is om een nieuwe user op die manier een sneer te geven wanneer er hier toch echt een discussie richting wetenschapsfilosofie loopt. moet je niet vreemd opkijken dat iemand iets (met een grappige smiley) zegt in die richting.

lekkere sfeer hier zeg!
Maak je niet druk.
Het enige wat ik bedoelde te zeggen was: laten we het niet te hoogdrempelig maken, niet iedereen hier (incluis me) is wetenschappelijk onderlegd.
Vandaar dat ik me ook beperk tot zoveel mogelijk meelezen in de hoop er wat van op te steken.

En de sfeer is toch best goed? Dat gaat weleens anders hoor :)
  woensdag 25 mei 2011 @ 13:25:39 #63
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_97291304
wetenschappelijke filosofie is niet hetzelfde als wetenschapsfilosofie.
Ergens hier of in W&T heeft iemand een hele mooie post gemaakt met echt de rgondbeginselen, kost je misschien een kwartiertje om te lezen maar maakt je ook meteen bekend met wat echt de basis is van alle wetenschap en deels de oorzaak is dat we nu hier op deze manier zitten i.p.v. zijn blijven hangen in de middeleeuwen.
Als je het zo ziet valt de moeite toch best wel mee? :P

Zal eens kijken of ik die post terug kan vinden.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_97291626
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 13:17 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Die redenering werd dan ook niet gemaakt.

[..]

Nee hoor. Iemand hier was ook al heel blij dat hij soms zomaar een onderzoekje kon reproduceren en dacht daarom dat de wetenschap geweldig was.

Maar dan zit je nog steeds binnen de (superselectieve) focus van dat ene onderzoekje, en weet je niet wat je niet ziet/wat er niet onderzocht wordt.
Is dat niet logisch? Men beseft zich heel goed dat een enkel onderzoek niets zegt over een onderzoek dat een andere hypothese onderzoekt. Maar dat ene onderzoek is ook wetenschap. Het is dankzij goede toepassing van de wetenschappelijke methode dat men het kan reproduceren. Dat is dan toch een geweldig voorbeeld van wetenschap bedrijven?

quote:
Voorbeeldje uit de economie: daar zijn verschillende disciplines. De Keynesiaanse ziet de economie als een machine, waarbij de overheid door aan wat knoppen te draaien optimale uitkomsten kan bereiken. De 'Oostenrijkse school' ziet de economie meer als een organische verzameling van elementen.

Onderwijs wordt - zeker in de economie - veel door de overheid gefinancieerd. En er wordt enkel Keynes gedoceerd en onderzocht.

Ik weet daar de reden wel van, en als je nadenkt jij ook.

Kunnen al die (Keynesiaanse) onderzoekjes en theorietjes nog zo reproduceerdbaar zijn, en wetenschappers elkaar onderling nog zo geweldig vinden, het eindpunt is wel dat er één kant op gewerkt wordt. Niks zelf-corrigerend. Probeer jij maar eens financiering te vinden voor onderzoeken die op de Oostenrijkse school stoelen.

Toch waren het aanhangers van de Oostenrijkse school die deze crisis voorspelden. En nepwetenschappers van de Keynesiaanse universiteiten die hem nog ontkenden toen hij volop bezig was.

Een grote facade dus, vanwege de belangen die er spelen. Ook in de wetenschap geldt dat 'wie betaalt, bepaalt' en 'wie schrijft, die blijft'. Genoeg wetenschappers die naar een bepaalde uitkomst toewerken. En als er geen (financiële) belangen zijn die zulke onzin willen ontkrachten dan gebeurt het gewoon niet.
Economie ben ik persoonlijk geen fan van. Maar waar het mij om gaat is dat je hier weer een voorbeeld aanhaalt waarin politieke belangen een grote rol spelen, waardoor wetenschap niet op een degelijke manier bedreven is.
Vervolgens scheer je het over een kam, is plotseling alle wetenschap een grote facade en een grote corrupte zooi. Dat is nogal zwart-wit. Prima als je zo wil denken, maar dan kan je beter met lambiekje en bankfurt praten, ipv met een aantal wetenschappelijk opgeleide posters op dit forum.
pi_97291642
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 13:25 schreef oompaloompa het volgende:
Ergens hier of in W&T heeft iemand een hele mooie post gemaakt met echt de rgondbeginselen, kost je misschien een kwartiertje om te lezen maar maakt je ook meteen bekend met wat echt de basis is van alle wetenschap en deels de oorzaak is dat we nu hier op deze manier zitten i.p.v. zijn blijven hangen in de middeleeuwen.

Oeh, leuk!
  Moderator woensdag 25 mei 2011 @ 13:39:14 #66
249559 crew  Lavenderr
pi_97291837
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 13:25 schreef oompaloompa het volgende:

Ja, zou leuk zijn :)
pi_97292764
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 13:17 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Maak je niet druk.
Het enige wat ik bedoelde te zeggen was: laten we het niet te hoogdrempelig maken, niet iedereen hier (incluis me) is wetenschappelijk onderlegd.
Vandaar dat ik me ook beperk tot zoveel mogelijk meelezen in de hoop er wat van op te steken.

En de sfeer is toch best goed? Dat gaat weleens anders hoor :)
geen idee hoe de sfeer in bw normaal is, dit is mijn eerste uitstapje hier ;)
wetenschapsfilosofie is idd iets anders dan wetenschappelijke filosofie. wetenschapsfilosofie speelt (onder andere) ook om de vraag wanneer iets dan wetenschap is. die vraag speelt best vaak op. denk dan bv ook aan allerlei psuedowetenschappelijke dingetjes zoals die wereldcreatietheorietjes enzo
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Moderator woensdag 25 mei 2011 @ 14:39:45 #68
249559 crew  Lavenderr
pi_97294217
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 14:04 schreef simmu het volgende:

[..]

geen idee hoe de sfeer in bw normaal is, dit is mijn eerste uitstapje hier ;)
wetenschapsfilosofie is idd iets anders dan wetenschappelijke filosofie. wetenschapsfilosofie speelt (onder andere) ook om de vraag wanneer iets dan wetenschap is. die vraag speelt best vaak op. denk dan bv ook aan allerlei psuedowetenschappelijke dingetjes zoals die wereldcreatietheorietjes enzo
Welkom op BNW :)
pi_97297927
quote:
Ahum,

dus jij wil de mensen eerst brainwashen voordat ze hier iets mogen posten ? *)

jij hebt nog niet veel begrepen van BNW.
pi_97301070
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:05 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Ahum,

dus jij wil de mensen eerst brainwashen voordat ze hier iets mogen posten ? *)

jij hebt nog niet veel begrepen van BNW.
Zegt meneer met het negeerlijstje voor mensen die anders denken dan hij.
pi_97301344
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 17:17 schreef Gray het volgende:

[..]

Zegt meneer met het negeerlijstje voor mensen die anders denken dan hij.
Er waren hier ook mensen die op een irritante manier zaten te zuigen, al lijkt dat inmiddels behoorlijk bijgedraaid.

Staat overigens los van al dan niet brainwashen (algemene ingangseisen stellen is iets anders dan mensen individueel negeren), maar ik begrijp waar je opmerking vandaan komt.
  woensdag 25 mei 2011 @ 20:47:53 #72
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_97311249
quote:
Een cursus grenswetenschap lijkt me eerder.

En wat Lavender zegt, welkom bij BNW.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  woensdag 25 mei 2011 @ 22:04:23 #73
339798 AwesomeSauce
Is een autist.
pi_97315579
Ik snap niet dat wetenschap niet open staat voor onverklaarbare dingen :?
Wetenschap bestaat uit vallen en opstaan, en dat iets niet te verklaren is betekend alleen dat er (nog) geen manier is om het aan te tonen.
Ik zie wetenschap dan ik meer als een rebellie tegen geloofsovertuigingen dan als waarheid.
Want als een man met een titel en een witte jas iets zegt is het natuurlijk wel waarheid....
leden van de spellings- en grammaticagestapo hoeven niet op mijn reacties (inclusief openingspost) te reageren.
  woensdag 25 mei 2011 @ 22:06:25 #74
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_97315689
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 22:04 schreef AwesomeSauce het volgende:
Ik snap niet dat wetenschap niet open staat voor onverklaarbare dingen :?
Wetenschap bestaat uit vallen en opstaan, en dat iets niet te verklaren is betekend alleen dat er (nog) geen manier is om het aan te tonen.
Ik zie wetenschap dan ik meer als een rebellie tegen geloofsovertuigingen dan als waarheid.
Want als een man met een titel en een witte jas iets zegt is het natuurlijk wel waarheid....
Hoezo staat de wetenschap daar dan niet voor open?
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  woensdag 25 mei 2011 @ 22:16:40 #75
339798 AwesomeSauce
Is een autist.
pi_97316282
Ze nemen die mensen die paranormale/onverklaarbare gebeurtenissen hebben meegemaakt niet eens serieus... :N "Het was gewoon een muis" of "Het schilderij bewoog doordat er een vrachtwagen langs reed". Ze staan er niet eens open voor, ze gaan er gewoon vanuit dat het nep is.
En het zal altijd onverklaarbaar blijven als ze er niet neutraal tegen aan zullen kijken.
Niet om iedereen over een kam te scheren, maar spirituele zaken en wetenschap gaan nu eenmaal niet hand in hand :'(
leden van de spellings- en grammaticagestapo hoeven niet op mijn reacties (inclusief openingspost) te reageren.
pi_97322700
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 22:16 schreef AwesomeSauce het volgende:
Ze nemen die mensen die paranormale/onverklaarbare gebeurtenissen hebben meegemaakt niet eens serieus... :N "Het was gewoon een muis" of "Het schilderij bewoog doordat er een vrachtwagen langs reed". Ze staan er niet eens open voor, ze gaan er gewoon vanuit dat het nep is.
En het zal altijd onverklaarbaar blijven als ze er niet neutraal tegen aan zullen kijken.
Niet om iedereen over een kam te scheren, maar spirituele zaken en wetenschap gaan nu eenmaal niet hand in hand :'(
interessante post, heel duidelijk, kort en krachtig.

gelukkig zijn er ook echte wetenschappers, die erkennen spritualiteit als de hoogste wetenschap.
pi_97322904
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 22:16 schreef AwesomeSauce het volgende:
De meeste van dat soort claims worden gewoon onderzocht zolang ze reproduceerbaar zijn.

Natuurlijk verdwijnt de "magie" er dan misschien wel van.

Er is genoeg wetenschap gedaan naar hypnose, het zien van bepaalde verschijningen, precognitie, placebo effecten, meditatie, acupunctuur, etcetc. Komt alleen niet altijd uit wat men hoopt, maar dat is een tweede.
  donderdag 26 mei 2011 @ 07:35:33 #78
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_97325284
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 00:36 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

De meeste van dat soort claims worden gewoon onderzocht zolang ze reproduceerbaar zijn.

Er is genoeg wetenschap gedaan naar hypnose, het zien van bepaalde verschijningen, precognitie, placebo effecten, meditatie, acupunctuur, etcetc. Komt alleen niet altijd uit wat men hoopt, maar dat is een tweede.
Zolang de ervaringen van mensen blijven uitwijzen dat het echt is , is er blijkbaar nog lang niet genoeg onderzoek naar gedaan en verdwijnt de "magie" ook niet .
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
  donderdag 26 mei 2011 @ 07:54:39 #79
8372 Bastard
Persona non grata
pi_97325453
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 07:35 schreef Summers het volgende:

[..]

Zolang de ervaringen van mensen blijven uitwijzen dat het echt is , is er blijkbaar nog lang niet genoeg onderzoek naar gedaan en verdwijnt de "magie" ook niet .
Zolang je het niet wil erkennen als aanwezig en mogelijk, bestaat het ook niet.
Die wereld is ongrijpbaar, het is niet onder een microscooop uit elkaar te trekken en te classificeren. Logisch, het zijn stoffen waar geen meetapparatuur voor bestaat.
Maar het niet aanwezig zijn van een bewijs, wil niet zeggen dat het niet bestaat, het wil zeggen dat je het nu nog niet kan bewijzen.
The truth was in here.
pi_97327325
Wetenschappers houden wel van transparantie zo te zien: http://www.guardian.co.uk(...)ws-harass-scientists
pi_97327916
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:39 schreef GoudIsEcht het volgende:
Wetenschappers houden wel van transparantie zo te zien: http://www.guardian.co.uk(...)ws-harass-scientists
huh?
Dat artikel gaat over hoe de regel dat je als onderzoeker al je spullen vrij beschikbaar moet hebben misbruikt wordt om wetenschappers te pesten...
pi_97327999
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:58 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

huh?
Dat artikel gaat over hoe de regel dat je als onderzoeker al je spullen vrij beschikbaar moet hebben misbruikt wordt om wetenschappers te pesten...
Misschien.

Het kan er ook over gaan dat die regel zou moeten worden afgeschaft...
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:14:12 #83
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_97328386
Genoeg meetbare effecten van meditatie , misschien toch maar niet alles op 1 hoop gooien .

http://www.abc-van-meditatie.nl/waarommeditatie/mentale.asp
http://www.hartenziel.nl/(...)pure_hersentraining/
pi_97328894
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 00:36 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:14 schreef Summers het volgende:
Genoeg meetbare effecten van meditatie , misschien toch maar niet alles op 1 hoop gooien .

http://www.abc-van-meditatie.nl/waarommeditatie/mentale.asp
http://www.hartenziel.nl/(...)pure_hersentraining/
Dat zeg ik toch?

quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:01 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Misschien.

Ja of misschien dat er eigenlijk meer nijlpaarden aan moeten worden gekocht
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:37:02 #85
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_97329099
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:30 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

[..]

Dat zeg ik toch?

[..]

oww idd , dan heb ik met mijn neus gelezen , sorry :*
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:38:35 #86
8372 Bastard
Persona non grata
pi_97329149
quote:

Wat een argument.
The truth was in here.
pi_97329227
quote:

Begrijp jij dat als Bin Laden in Pakistan 'gepakt' wordt dat een voorbode kan zijn voor een aanstaande oorlog/destabilisatie van het land?

Of laat ik het anders proberen: als je die info-wetgeving zou willen afschaffen, kan je dat dan van de een op de andere dag doen, of moet er eerst een 'probleem' zijn?

Het is altijd maar de vraag of en wat men met berichtgeving wil bereiken.

Een beetje vooruit proberen te kijken of nadenken is er voor jou niet bij hè oompa. Gewoon lezen wat er staat en dat reproduceren. En dan denken dat je slim bent...

Overigens geeft de conclusie nog enige hoop:

quote:
He added that the best way for scientists to respond was with more openness. "Scientists are going to have to get used to the idea that transparency means being transparent to your critics as well as your allies.

[ Bericht 6% gewijzigd door GoudIsEcht op 26-05-2011 10:48:47 ]
pi_97329431
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 07:35 schreef Summers het volgende:

[..]

Er zijn zat zaken die echt lijken voor een mens, maar dat ondertussen niet zijn. Ik weet nog die tijd dat ik in sinterklaas geloofde. Bleek ie niet (meer) te leven!

Natuurlijk is een mogelijke verklaring dat bepaalde zaken nog niet zijn te verifieren. Er is echter ook een mogelijkheid dat het fenomeen een product is van het brein, en niet een bovennatuurlijke oorzaak heeft. Een goed voorbeeld van zoiets is de god-helmet:
.
pi_97330825
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:37 schreef Summers het volgende:

[..]

oww idd , dan heb ik met mijn neus gelezen , sorry :*
Haha maakt niet uit, doe ik ook regelmatig :)
Maar ja, er wordt dus best wel veel onderzoek gedaan naar dat soort zaken. Gevolg is alleen wel dat zodra men weet hoe het werkt, het niet meer een onverklaarbare zaak is ;)

quote:
9s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:38 schreef Bastard het volgende:

[..]

Wat een argument.
Nou ja, als je mag gaan verzinnen wat er in berichten staat, waarom dan echtgoud wel en oompaloompa niet?
het is natuurlijk onzin, maar wilde op een iets creatievere manier zeggen dat echtgoud dingen erbij verzint die er helemaal niet in staan. Wordt ook saai op een gegeven moment ;)
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:40 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Begrijp jij dat als Bin Laden in Pakistan 'gepakt' wordt dat een voorbode kan zijn voor een aanstaande oorlog/destabilisatie van het land?

Of laat ik het anders proberen: als je die info-wetgeving zou willen afschaffen, kan je dat dan van de een op de andere dag doen, of moet er eerst een 'probleem' zijn?

Het is altijd maar de vraag of en wat men met berichtgeving wil bereiken.

Een beetje vooruit proberen te kijken of nadenken is er voor jou niet bij hè oompa. Gewoon lezen wat er staat en dat reproduceren. En dan denken dat je slim bent...

Overigens geeft de conclusie nog enige hoop:

[..]

Ik begrijp oorzaak en gevolg wel degelijk maar je verzint gewoon zaken die er niet in staan. Als je enig onderzoek naar je eigen claim had gedaan had je geweten dat dat never nooit niet zou gebeuren omdat het de basis is van de manier waarop wetenschap werkt.

Om eerlijk te zijn is mijn nijlpaarden claim nog een stuk geloofwaardiger dan jouw claim...

[ Bericht 4% gewijzigd door oompaloompa op 26-05-2011 12:10:27 ]
pi_97331596
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:01 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Misschien.

Dan heb je het niet goed gelezen. Er worden juist ideeen opgeworpen in het artikel om op verstandige wijze transparantie van onderzoeken mogelijk te maken, zonder dat het ten koste gaat van de tijd en kwaliteit die vereist is voor goed onderzoek.
  donderdag 26 mei 2011 @ 12:28:43 #91
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_97333000
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:48 schreef Gray het volgende:

[..]

Er zijn zat zaken die echt lijken voor een mens, maar dat ondertussen niet zijn. Ik weet nog die tijd dat ik in sinterklaas geloofde. Bleek ie niet (meer) te leven!
Tja , toen waren we kinderen en wisten we het verschil tussen werkelijkheid en fantasie nog niet en kon je ons alles wijsmaken .
quote:
Natuurlijk is een mogelijke verklaring dat bepaalde zaken nog niet zijn te verifieren. Er is echter ook een mogelijkheid dat het fenomeen een product is van het brein, en niet een bovennatuurlijke oorzaak heeft. Een goed voorbeeld van zoiets is de god-helmet:
.
1 filmpje zegt zo weinig , mensen met bijna doodervaringen worden jaren gevolgt en veranderen hun leven radicaal na zo'n ervaring , het blijft niet bij "ik zag een tunnel met licht " het werkt door , dat word niet duidelijk in dit filmpje , als het echt van het brein komt moet je de levenslange gevolgen ook
kunnen reproduceren , ik zie in ieder geval niet terug wat de gevolgen zijn van de ervaringen van de mensen die mee hebben gedaan met het experiment .

Verder zijn er genoeg persoonlijke ervaringen zoals telepathie en precognitie of boodschappen van overleden mensen die overeenkomen met de werkelijkheid en het dus onmogelijk is voor mensen om te zeggen dat het puur van het brein komt en dat het bovennatuurlijke niet bestaat .
Of iemand dat nou gelooft of niet en of de wetenschap nou wel of niet zover is om het aan te wijzen .

[ Bericht 1% gewijzigd door Summers op 26-05-2011 12:31:16 (..) ]
pi_97333486
edit -- duh
pi_97333577
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 12:28 schreef Summers het volgende:

[..]

Tja , toen waren we kinderen en wisten we het verschil tussen werkelijkheid en fantasie nog niet en kon je ons alles wijsmaken .
Jezelf iets wijs maken is niet aan leeftijd gebonden. Ontkenning van de realiteit zoals we die kennen is van alle leeftijden.

quote:
[..]

1 filmpje zegt zo weinig , mensen met bijna doodervaringen worden jaren gevolgt en veranderen hun leven radicaal na zo'n ervaring , het blijft niet bij "ik zag een tunnel met licht " het werkt door , dat word niet duidelijk in dit filmpje , als het echt van het brein komt moet je de levenslange gevolgen ook
kunnen reproduceren , ik zie in ieder geval niet terug wat de gevolgen zijn van de ervaringen van de mensen die mee hebben gedaan met het experiment .
Dat is dan ook een geheel ander onderzoek, waarin de vraagstelling zou zijn: Welke invloed hebben ervaringen op mensen die als epifanien zijn, of gelijkenis vertonen aan intense spirituele ervaringen?

Bij dit onderzoek lieten ze zien dat men geen bovennatuurlijke oorzaken hoeft te hebben voor het reproduceren van die spirituele ervaringen, maar simpelweg een brein dat op een zekere manier geprikkeld is.

Je kan niet zeggen dat A niet waar is omdat naar B niet gekeken is, terwijl B geen invloed heeft op A. Dat is logischerwijs niet correct.

quote:
Verder zijn er genoeg persoonlijke ervaringen zoals telepathie en precognitie of boodschappen van overleden mensen die overeenkomen met de werkelijkheid en het dus onmogelijk is voor mensen om te zeggen dat het puur van het brein komt en dat het bovennatuurlijke niet bestaat .
Of iemand dat nou gelooft of niet en of de wetenschap nou wel of niet zover is om het aan te wijzen .
Er wordt ook niet gesteld dat het bovennatuurlijke niet bestaat, in heel dat onderzoek niet. Het is je angst voor het mogelijk fout zijn van je eigen geloofsovertuiging die je verbanden laat leggen die in dat onderzoek niet worden gelegd.
Verder zijn overeenkomsten geen bewijs voor verbanden, laat staan causale verbanden. Het onderzoek geeft slechts aan dat er natuurwetenschappelijke oorzaken kunnen zijn voor het reproduceren van ervaringen zoals beschreven in religies en geschiedenis.
pi_97334712
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 12:28 schreef Summers het volgende:
Laat ik precognitie er uit halen: waarom zijn daar dan geen experimenten mee gedaan die als resultaat hebben dat precognitie echt een significant "beter" resultaat levert? En als die er wel zijn: waar kan ik die vinden?
pi_97334923
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:07 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Laat ik precognitie er uit halen: waarom zijn daar dan geen experimenten mee gedaan die als resultaat hebben dat precognitie echt een significant "beter" resultaat levert? En als die er wel zijn: waar kan ik die vinden?
Bem, feeling the future (JPP, journal of personality and social psychology) is een recent paper dat erg veel stof op heeft doen waaien.

(alhoewel daar echt veel andere issues mee zijn maar daar moeten we dan een nieuw topic voor openen denk ik, gelieve in w&t ;))
pi_97334970
quote:

[..]

die zijn er !! zoek en gij zult vinden (wel je ogen openhouden, hoor).
pi_97335137
quote:

[..]

Waarom zouden spiritueel begaafde mensen er behoefte aan hebben erkenning van mensen als jij of Gray?
pi_97336111
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:16 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Waarom zouden spiritueel begaafde mensen er behoefte aan hebben erkenning van mensen als jij of Gray?
Omdat het bestaan en begrip van precognitie heel erg veel leed zou kunnen voorkomen en daarnaast enorm veel inzicht kan geven in de wereld waar we in wonen?

Denk je echt dat wetenschap om erkenning gaat? Ja nee dat klopt helemaal hoor baksteen, jij valt vanwege de zwaartekracht. Pfoe wat een opluchting, eindelijk zwaartekracht erkend?
pi_97336580
quote:

[..]

Dat weet ik niet; het lijkt mij persoonlijk alleen interessant als het ook wetenschappelijk aantoonbaar zou zijn :)

Ik vraag me af waarom je nou net weer deze vraag stelt. Denk je dat ik dat meen ("spiritueel begaafde mensen zoeken erkenning van mensen zoals ik")?
pi_97336872
quote:

[..]

Hummm, wie spreekt van erkenning?

Zie het zo: als het echt zulke goede resultaten op zou leveren, dan hadden wetenschappers er bovenop gezeten. We zouden gek zijn als we niet een graantje mee zouden pikken van een vooruitziende blik dankzij spiritualiteit! Maar blijkbaar werkt het niet (goed genoeg).

Overigens zijn veel wetenschappers ook spiritueel. Zelf schaar ik me daar ook onder; het opdoen van nieuwe kennis is voor mij een spirituele ervaring.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')