Dank voor dit grote inzicht. Het is de soort reacties waarvan we niet genoeg kunnen krijgen.quote:Op donderdag 9 juni 2011 09:58 schreef KhaZ het volgende:
[..]
God bestaat niet, dus ik denk dat je je nergens druk om hoeft te maken. Het is een sprookje waarin alleen goedgelovigen geloven.
En waarom kun je daar geen genoeg van krijgen?quote:Op donderdag 9 juni 2011 10:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dank voor dit grote inzicht. Het is de soort reacties waarvan we niet genoeg kunnen krijgen.
Omdat het domme twoliners zijn die alleen jou van je gal bevrijden, en verder niks bijdragen aan de discussie. Reacties als "God bestaat niet" met een stelligheid en gebrek aan argumenten waar de gemiddelde gelovige nog wat van kan leren kunnen we missen als kiespijn in F&L.quote:Op donderdag 9 juni 2011 11:09 schreef KhaZ het volgende:
[..]
En waarom kun je daar geen genoeg van krijgen?
Zodat je in je eigen waanbeelden blijft geloven? Self-fulfilling prophecy...
Het bestaan van God is nooit wetenschappelijk aangetoond, dus bestaat hij niet. Daarom ben ik ook zo stellig, dat is niet voor niets.quote:Op donderdag 9 juni 2011 11:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat het domme twoliners zijn die alleen jou van je gal bevrijden, en verder niks bijdragen aan de discussie. Reacties als "God bestaat niet" met een stelligheid en gebrek aan argumenten waar de gemiddelde gelovige nog wat van kan leren kunnen we missen als kiespijn in F&L.
Wees maar gerust, ik ben al van "de waanbeelden" bevrijd. Dus je hoeft je pijlen niet op mij te richten
Ik denk dat de gemiddelde wetenschapsfilosoof tranen in de ogen zou krijgen van deze redenatie. Ten eerste is God geen (of in elk geval, niet slechts een!) wetenschappelijke hypothese. Ten tweede kun je niet met deze stelligheid zeggen dat "iets niet bestaat" omdat het "nooit wetenschappelijk is aangetoond".quote:Op donderdag 9 juni 2011 11:33 schreef KhaZ het volgende:
[..]
Het bestaan van God is nooit wetenschappelijk aangetoond, dus bestaat hij niet. Daarom ben ik ook zo stellig, dat is niet voor niets.
maar het is ook niet bewezen dat God niet bestaatquote:Op donderdag 9 juni 2011 11:33 schreef KhaZ het volgende:
[..]
Het bestaan van God is nooit wetenschappelijk aangetoond, dus bestaat hij niet. Daarom ben ik ook zo stellig, dat is niet voor niets.
Hoe weet je dat? En waarom worden er dan wel over weetikveel hoeveel aspecten van religie allerlei waarheidsclaims gedaan? En waarom zijn er gelovigen die er wel antwoord op denken te hebben, bv. uit de bijbel?quote:Op donderdag 9 juni 2011 09:56 schreef naatje_1 het volgende:
Wat Gods bedoeling is geweest? Dat zal je nooit te weten komen.
Even for argument's sake dat je het idd niet te weten zal komen, wat ga je dan precies vragen? "Kan je dat te weten komen?" "Nee." Aan wie vraag je dat dan? Een dominee ofzo? Die doet ook niks meer dan interpreteren interpreteren interpreteren.quote:Je kan er alleen naar raden, denk dat ik dat ook maar eens ga vragen bij godsdienst.
Dus iedereen verzint z'n eigen waarheid? Zo werkt het dus niet in 2011..quote:Op donderdag 9 juni 2011 11:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat de gemiddelde wetenschapsfilosoof tranen in de ogen zou krijgen van deze redenatie. Ten eerste is God geen (of in elk geval, niet slechts een!) wetenschappelijke hypothese. Ten tweede kun je niet met deze stelligheid zeggen dat "iets niet bestaat" omdat het "nooit wetenschappelijk is aangetoond".
Je kunt hoogstens zeggen dat er tot nu toe geen rationele redenen zijn om in het bestaan van een Goddelijke entiteit te geloven.
Dat is recht lullen wat krom is. Feit is gewoon dat het allemaal sprookjes zijn en dat hierin wordt geloofd omdat de kinderen van gelovigen hiermee opgroeien (welke godsdienst dan ook).quote:Op donderdag 9 juni 2011 12:01 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
maar het is ook niet bewezen dat God niet bestaat
of dat rendieren niet kunnen vliegen
Ja, iedereen verzint zijn/haar eigen wereldbeeld. Jij ook. Zo "werkt het in 2011". Hoe geloofwaardig al die verschillende wereldbeelden zijn, dat is dan weer een tweede, maar daar deed ik ook geen uitspraken over.quote:Op donderdag 9 juni 2011 12:17 schreef KhaZ het volgende:
Dus iedereen verzint z'n eigen waarheid? Zo werkt het dus niet in 2011..
Als de geloofwaardigheid laag is, het is toch een "sprookje"?quote:Op donderdag 9 juni 2011 12:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, iedereen verzint zijn/haar eigen wereldbeeld. Jij ook. Zo "werkt het in 2011". Hoe geloofwaardig al die verschillende wereldbeelden zijn, dat is dan weer een tweede, maar daar deed ik ook geen uitspraken over.
nu lijk je te denken dat sprookjes geen waarde of een (kern van) waarheid kunnen bezittenquote:Op donderdag 9 juni 2011 12:35 schreef KhaZ het volgende:
[..]
Als de geloofwaardigheid laag is, het is toch een "sprookje"?
Het wordt al wat lastiger als blijkt dat er wel 1500 verschillende sprookjes bestaan die allemaal claimen echt gebeurd te zijn.quote:Op donderdag 9 juni 2011 12:38 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
nu lijk je te denken dat sprookjes geen waarde of een (kern van) waarheid kunnen bezitten
Hahaha, de posting van de dag !quote:Op donderdag 9 juni 2011 14:57 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het wordt al wat lastiger als blijkt dat er wel 1500 verschillende sprookjes bestaan die allemaal claimen echt gebeurd te zijn.
Ahja, maar het is ook niet wetenschappelijk aangetoond dat iets uit niets kan ontstaan, of dat iets er altijd kan zijn en toch nemen de atheïsten dat voor waar aan. Bacteriën, voor Antonie van Leeuwenhoek waren deze nog niet wetenschappelijk aangetoond, bestonden deze dan niet? Evolutietheorie, voor Darwin was deze theorie nog niet bedacht, was dat dan ook geen verklaring? Binnen het wetenschappelijke kader wat we nu hebben is het niet aan te tonen of God bestaat en daarnaast is het niet aan te tonen binnen het wetenschappelijke kader wat we nu hebben of iets uit niets kan ontstaan, of dat iets er altijd kan zijn. Meer over die discussie:quote:Op donderdag 9 juni 2011 11:33 schreef KhaZ het volgende:
[..]
Of terwijl, zelfs als er een god is, is het helemaal niet duidelijk of die eigenschappen die jij aan hem geeft er ook wel zijn, in andere woorden, is god wel een aanbidwaardig wezen?quote:Hume was een agnosticus en sloot dus niet uit dat er een God bestond. In zijn An Enquiry Concerning Human Understanding analyseert hij de voorstelling van God als perfect wezen. Hij stelt dat de "orde van de natuur" het meest toonaangevende argument is dat door gelovigen wordt gebruikt om het bestaan van God te bewijzen. Hume trekt het bestaan van God niet in twijfel, maar hij gebruikt het argument om aan te tonen dat men niet zeker kan zijn dat God absoluut goed en vergevingsgezind is. Het enige bewijs dat men heeft van God is het bestaan van de wereld, en in de wereld is het kwade en de chaos aanwezig. En omdat we het bestaan van God enkel als oorzaak van de wereld kennen, mogen er geen kwaliteiten aan God gegeven worden die niet nodig waren om de wereld te scheppen. We kennen de oorzaak enkel door zijn gevolg, en dus mag de oorzaak enkel gezien worden met de attributen die het mogelijk maken om het gevolg te produceren. Hume zegt niet dat God niet perfect is, maar hij stelt dat die bewering enkel speculatief is en nooit bewezen kan worden. Omdat de taak van een filosoof volgens de auteur het oogsten van de rede is, moet er door hen geen belang geschonken worden aan het geloof in een perfecte God of het paradijs.
In een ander werk Gesprekken over Natuurlijke Religie toont hij zich als een ware scepticus onder het personage Philo. Philo beargumenteert dat de ontwerp-hypothese steunt op slecht redeneren (het analogie-argument) zowel als op slecht geloof (het antropomorfisme).
Als we er van uit gaan dat er zoiets als een god bestaat, zal die zeker niet handelen met primitieve regeltjes als goed en slecht. Zelfs op dit korreltje in het universum, wat we aarde noemen, zijn er al verschillen in invullen wat goed en slecht is. Deze begrippen zijn dan nog eens tijdgebonden.quote:Op donderdag 9 juni 2011 17:12 schreef Daniel1976 het volgende:
@naatje, laten we een stukje over Hume nemen:
[..]
Of terwijl, zelfs als er een god is, is het helemaal niet duidelijk of die eigenschappen die jij aan hem geest er ook wel zijn, in andere woorden, is god wel een aanbidwaardig wezen?
Is hij wel vergevingsgezind voor wat jij zonden noemt? Hoe kunnen we dat weten?
Dat is weer een ander hiaat aan de godshypothese.
Als hij dit prachtige universum heeft veroorzaakt die buiten onze veronderstelling gaat, ja.quote:Op donderdag 9 juni 2011 17:12 schreef Daniel1976 het volgende:
@naatje, laten we een stukje over Hume nemen:
[..]
Of terwijl, zelfs als er een god is, is het helemaal niet duidelijk of die eigenschappen die jij aan hem geest er ook wel zijn, in andere woorden, is god wel een aanbidwaardig wezen?
Hoezo moet hij daar vergevingsgezind voor zijn? Volgens mij rust de vraag niet of hij kan vergeven, maar of hij moet vergeven.quote:Is hij wel vergevingsgezind voor wat jij zonden noemt?
Ik weet dat ik niets weet, maar ik kan het enkel vermoedenquote:Hoe kunnen we dat weten?
quote:Dat is weer een ander hiaat aan de godshypothese.
Ik denk dat het belangrijker is om jezelf te vergeven en om vergiffenis te vragen aan de mensen die je hebt gekwetst. Tenslotte leef je met hen en jezelf op deze aardbol.quote:Op zondag 22 mei 2011 21:10 schreef Hypno2314 het volgende:
Ik heb in mijn bestaan ongelofelijk veel gezondigd, niet zozeer tegen andere mensen maar vooral tegenover mezelf, ik heb mezelf naar de totale vernietiging geholpen, letterlijk. Ik heb zelfs bewust gezondigd met de kennis dat ik wist dat het slecht voor me was. Ongelofelijk dom en krankzinnig, ik weet het, de berouw die erover heb is niet in woorden uit te drukken. Ook heb ik mij schuldig gemaakt aan godslatering in poetische vorm. Maar let wel er zat geen overtuiging aanvast ik deed het puur voor de kunstzinnige waarde. Want diep in mijn hart zou ik God nooit vragen om mijn eigen verdoemenis. Maar goed door al mijn verschrikkelijke daden heb ik mezelf er wel naartoe geleid natuurlijk. Dus ben ik nog te redden denken jullie ? en hoe lang moet ik nog boeten doen ? voordat ik me kan verzoenen met God ?
Heb je nou dat stuk van over Hume ook nog gelezen of alleen dat stukje van mij er onder?quote:Op donderdag 9 juni 2011 17:36 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Als hij dit prachtige universum heeft veroorzaakt die buiten onze veronderstelling gaat, ja.
Die sofismen zouden dan door de niet christelijken onder ons zijn geuit?quote:Op vrijdag 10 juni 2011 17:27 schreef Ceminon het volgende:
Er zijn in dit topic een aantal atheïsten die bijna een positief geloof te hebben in het niet-bestaan van God, en een aantal (of eigenlijk volgens mij maar één) Christen(en), en ik zie een hoop sofismen voorbij komen hier.
quote:Op vrijdag 10 juni 2011 17:44 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Die sofismen zouden dan door de niet christelijken onder ons zijn geuit?
Enlighten us, welke drogredenen?
EDIT: nouja, het valt ook eigenlijk allemaal wel mee. Alleen dat eigenlijk. Het stoort me alleen als ik zoiets zie. Dat soort uitspraken geven religieuzen vaak een bepaald beeld van atheïsme dat niet strookt met hoe de meeste atheïsten tegen het God-concept aan kijken.quote:Op donderdag 9 juni 2011 11:33 schreef KhaZ het volgende:
Het bestaan van God is nooit wetenschappelijk aangetoond, dus bestaat hij niet.
ook dat stukje over Hume. (ik negeer niets, het betekent alleen dat ik erover nadenk)quote:Op vrijdag 10 juni 2011 14:20 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Heb je nou dat stuk van over Hume ook nog gelezen of alleen dat stukje van mij er onder?
Zoek eens de definitie van het woord geloven op en zie dat jouw reactie voor geen enkel gelovige nuttig is.quote:Op donderdag 9 juni 2011 09:58 schreef KhaZ het volgende:
[..]
God bestaat niet, dus ik denk dat je je nergens druk om hoeft te maken. Het is een sprookje waarin alleen goedgelovigen geloven.
Eigenlijk zo je deze eens moeten lezen van Hume:quote:Op zaterdag 11 juni 2011 01:21 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
ook dat stukje over Hume. (ik negeer niets, het betekent alleen dat ik erover nadenk)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |