abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98377214
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 17:15 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Onderzoeken is nooit een probleem, er in geloven wèl. Dat maakt het verschil.
Dus een wetenschapper in de evolutietheorie mag daar wel onderzoek naar doen, maar hij mag niet geloven dat die theorie WAAR is?

Weer wat geleerd

quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 17:17 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Das mooi, zolang ik het vermogen nog heb mensen te verrassen, dan zal het wel goed zitten.

Men kan ook negatief verrassen, en dat doe jij.

quote:
Neem je eigen advies ter harte, doe dat ook eens, voor een jaartje of 10 ofzo, totdat je dat haantjes gedrag hebt afgeleerd, want het komt mij mijn neus uit.
Met het verkeerde been uit bed stappen wil zeggen dat je chagrijnig bent. En heeft met haantjesgedrag niks te maken.

Maar goed, als je mijn advies opvolgt dan ben je niet meer chagrijnig, en dan stoor je je niet meer aan mijn haantjesgedrag. Eind goed, al goed?
pi_98389769
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 01:54 schreef Ceminon het volgende:
Ik geef ook niet God de schuld. Ik geloof niet dat het fysiologisch mogelijk is om zonder morele schuld te leven (elke plant die je eet, elke adem die je neemt, is er een die je een ander organisme ontzegt). Bovendien lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat de Judeo-Christelijke god bestaat. Ik constateer alleen dat de wereld waarin we leven, het bestaan dat we lijden, niet iets wenselijks is. Als er dus een god is die deze ellende in werking heeft gezet, moet die god ofwel een enorme fout hebben begaan of een sadistische tiran zijn.

Ik weet dat ik niet genoeg doe aan de ellende in de wereld, en geloof me of niet, maar dat is serieus een van de eerste gedachten waarmee ik elke dag wakker wordt, en het doet me pijn. De sociale conventies waarin ik leef hebben bepaald dat de meeste mensen om mij heen hier nauwelijks bij stilstaan en mijn zorgen hierover dus ook overdreven vinden. Ik wil niet leven, ik wil hier vanaf zijn, maar na jarenlang onderzoek te hebben gedaan ben ik er achter gekomen dat zelfmoord kennelijk niet een echte uitweg is, omdat zelfmoord een affirmatie van de wil is, en daarmee een affirmatie van alle ellende in de wereld. Zodoende blijf ik maar een beetje hangen en heb ik het min of meer op een drinken gezet om nog een beetje slaap te krijgen, maar het liefst zou ik morgen verongelukken.

Dat is waarom ik een waardering heb ontwikkeld voor een aantal Oosterse religies.. Hier een citaat van Schopenhauer:

[..]

Dan hebben we dat iig gemeen. Ik heb nooit begrepen waar ik mijn welvaart aan te danken heb, terwijl anderen het zo slecht hebben. Volgens mij zijn er genoeg middelen op de wereld om iedereen een fatsoenlijk leven te bieden, maar wij hier in het westen moeten zo nodig alles naar ons toetrekken. Waar halen wij het recht vandaan? En ja, daar doe ik zelf net zo goed aan mee.

Het is ook om moedeloos van te worden, zoveel onrecht en ellende en ik dacht ook altijd dat het zinloos en stom was om anderen te willen helpen. Maar ik heb wel ontdekt dat dàt een leugen is. Het is nìet stom en zinloos om anderen te willen helpen en van God krijg ik steeds weer de aansporing en de moed om wel wat te doen, hoe klein ook. Ik geloof dat dat van God komt, omdat ik voordat ik christen werd dat ook allemaal wel zo zag, maar echt de moed niet had om er ook maar iets aan te doen. En dat is ook mijn antwoord op de ellende om ons heen: God grijpt wel in, maar niet door opeens alles maar goed te maken. Ik geloof dat Hij door ons (mensen) heen werkt, door ons te motiveren en de kracht te geven elkaar te helpen.

Ik heb me ook wel eens afgevraagd of wij/deze wereld niet een foutje of mislukking is van God. Maar ik ben er op uitgekomen dat dat niet zo is, en dat God ons juist gewild heeft.
  maandag 20 juni 2011 @ 10:32:28 #53
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_98403025
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 16:39 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Als jij een atheïst bent, maar jij leeft vanuit de vruchten van Gods geest, dan kan Jezus ook voor jou pleiten. Je hebt 'goed' geleefd, dus waarom zou hij je dan weigeren? De deugden zijn natuurlijk ook onderdeel van het 'goede' leven (toen je de zwerver te eten gaf, gaf je mij te eten, etc.). 'goed', omdat iedereen een andere mening heeft over het goede leven en of je überhaupt wel goed kan leven.
Omdat hij zelf zegt: Niemand komt tot mijn vader dan door mij. Welnu, ik accepteer Jezus niet. Dan kan ik nog zo braaf leven, de poort blijft dicht.
  maandag 20 juni 2011 @ 10:33:12 #54
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_98403041
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 16:01 schreef Pu22el het volgende:

[..]

Dat spijt me oprecht. Hoe sta je er nu in?
Ik sta er nu boven. :)
  maandag 20 juni 2011 @ 10:34:13 #55
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_98403069
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 18:50 schreef Ceminon het volgende:
Overigens, als God bestaat en dit alles heeft geschapen, dan kies ik er bewust voor om hem de rug toe te keren. Een alwetend en almogend wezen dat een wereld van zulke haat, pijn, ziekte, ellende mogelijk maakt, die zal ik nooit vergeven. Wat zijn motief ook is geweest, zijn daden zijn de opsomming van alle gruweldaden die ooit op aarde zijn uitgevoerd, inclusief de holocaust (Godwin's law, whooptiedoooo), want hij heeft deze daden mogelijk gemaakt en zag ze altijd al aankomen.
Amen.
  maandag 20 juni 2011 @ 10:36:17 #56
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_98403107
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 10:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Omdat hij zelf zegt: Niemand komt tot mijn vader dan door mij. Welnu, ik accepteer Jezus niet. Dan kan ik nog zo braaf leven, de poort blijft dicht.
Wees gerust, er is geen poort er is zelfs geen ziel dus ook geen leven na de dood.
Er is ook geen zonde. Er zijn slechts daden die wij moreel verwerpelijk vinden en moraal is nogal een vluchtig iets.

Wat je overigens niet moet tegen houden je medemens te helpen zo af en toe. Ik vind mensen die hun medemens helpen om een plekkie in de hemel te veroveren nogal :r
  maandag 20 juni 2011 @ 10:37:12 #57
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_98403131
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 11:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Geen idee. Ik staar me niet blind op dat soort vragen die wat mij betreft onzinnig zijn.
Onzinnig? Door mezelf dit soort vragen te stellen zijn de schellen van mijn ogen gevallen.
pi_98670189
quote:
Dus ben ik nog te redden denken jullie ? en hoe lang moet ik nog boeten doen ? voordat ik me kan verzoenen met God ?
Slechte daden sleep je met je mee ("karma"), en kan je enkel ongedaan maken door voldoende goede daden te stellen die rechtstreeks of onrechstreeks het gedane kwaad ongedaan trachten te maken. Zoniet, leidt jouw slecht karma tot willekeurige calamiteiten in dit leven, of in het volgende. Spijt hebben -- op zich -- helpt dus niet. Je moet voldoende goede daden stellen, terwijl je met opgeheven hoofd de zelfgezochte lijdensweg doorstaat.
pi_98670192
quote:
Wees gerust, er is geen poort er is zelfs geen ziel dus ook geen leven na de dood.
Op die vraag, weet niemand met zekerheid het antwoord. Er bestaan noch voorbeelden noch tegenvoorbeelden voor die stelling. Dus geloof je het of je gelooft het niet.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 15:59:42 #60
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_98770611
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 06:09 schreef wapi het volgende:

[..]

Slechte daden sleep je met je mee ("karma"), en kan je enkel ongedaan maken door voldoende goede daden te stellen die rechtstreeks of onrechstreeks het gedane kwaad ongedaan trachten te maken. Zoniet, leidt jouw slecht karma tot willekeurige calamiteiten in dit leven, of in het volgende. Spijt hebben -- op zich -- helpt dus niet. Je moet voldoende goede daden stellen, terwijl je met opgeheven hoofd de zelfgezochte lijdensweg doorstaat.
welk geloof moet ik aanhangen om dit nu weer te geloven?
  dinsdag 28 juni 2011 @ 16:00:44 #61
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_98770654
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 06:13 schreef wapi het volgende:

[..]

Op die vraag, weet niemand met zekerheid het antwoord. Er bestaan noch voorbeelden noch tegenvoorbeelden voor die stelling. Dus geloof je het of je gelooft het niet.
is er dan wel een reden om er toch in te geloven?
pi_98771841
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 06:09 schreef wapi het volgende:

[..]

Nou ja, het is ook middel om je geweten te sussen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')