abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 mei 2011 @ 09:13:46 #101
78918 SeLang
Black swans matter
pi_97283431
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 09:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoe zou het eigenlijk gelopen zijn als de UK wel in de euro zou zijn gestapt. Want de pond is natuurlijk wel flink gedevalueerd tov de euro. Het is bijna een aziatisch land geworden om op vakantie te gaan. ;)
De UK is inderdaad een budget bestemming geworden. Ik geef hier elk jaar minder uit. Het is wel grappig dat de meeste Britten lopen te klagen over de gestegen euro als ze op vakantie gaan in Europa. Het komt niet bij hun op dat de £ gewoon is ingestort.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 25 mei 2011 @ 09:19:27 #102
324665 meth77
to do or not to do
pi_97283553
quote:
2s.gif Op woensdag 25 mei 2011 09:10 schreef Q. het volgende:

[..]

Ik denk ook dat dat de enige manier is om de andere PIGS in het gareel te krijgen en de bevolking daar te laten beseffen wat er kan gebeuren als ze geen maatregelen nemen.
Het is voor die landen juist een oplossing om uit de euro te stappen.

Lagere valutawaarde = meer toeristen
  woensdag 25 mei 2011 @ 09:29:31 #103
37248 BertV
Klei indiaan
pi_97283759
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:05 schreef Conspicuous het volgende:
Laten we eens ophouden die Euro overal bij te betrekken en het echte probleem aankaarten: de Griekse schuld en de Europese banken die daar zo veel van op hun boeken hebben staan.
De media, politici en banken hebben zo hun eigen agenda.

flink scoren door schamper te doen over de Grieken > media
simpeler uit te leggen, schuld volledig bij de ander > politici
opbrengsten incasseren, kosten voor de belastingbetaler > banken
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
pi_97283772
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 09:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

De UK is inderdaad een budget bestemming geworden. Ik geef hier elk jaar minder uit. Het is wel grappig dat de meeste Britten lopen te klagen over de gestegen euro. Het komt niet bij hun op dat de £ gewoon is ingestort.
Maar de vraag is eigenlijk wat er gebeurd zou zijn als men in engeland wel in de eurowaanzin was meegegaan zou dan de euro door de grote van de britse economie al wel geklapt zijn.
  woensdag 25 mei 2011 @ 09:39:50 #105
324665 meth77
to do or not to do
pi_97284008
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 09:29 schreef BertV het volgende:

[..]

De media, politici en banken hebben zo hun eigen agenda.

flink scoren door schamper te doen over de Grieken > media
simpeler uit te leggen, schuld volledig bij de ander > politici
opbrengsten incasseren, kosten voor de belastingbetaler > banken
Dat dus
  woensdag 25 mei 2011 @ 20:29:26 #106
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_97310272

evolutie belgische schuld. Waar zaten die ratingbureau's in de jaren 90? En omdat er een outlook is die eventueel een belgische AA+ naar beneden corrigeert; schreeuwt de helft van Nederland dat dat land failliet is???
wat een klucht , het zit me diep
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  woensdag 25 mei 2011 @ 20:40:24 #107
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_97310847
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 20:29 schreef misteriks het volgende:
[ afbeelding ]

evolutie belgische schuld. Waar zaten die ratingbureau's in de jaren 90? En omdat er een outlook is die eventueel een belgische AA+ naar beneden corrigeert; schreeuwt de helft van Nederland dat dat land failliet is???
wat een klucht , het zit me diep
Je kan toch zien dat tijdens de jaren 90 elk jaar de staatsschuld verminderde? Dat is dus positief; ergo, positieve outlook
The more debt, the better
  woensdag 25 mei 2011 @ 20:58:02 #108
344631 Conspicuous
Mensenrechtenactivist.
pi_97311759
Ik denk (hoop) dat misteriks het omgekeerde punt maakte, namelijk dat we nu ons te snel opwinden over zo'n rating en gaan lopen leuren met faillisement, terwijl de schuld in het verleden veel hoger was.

Ben ik het mee eens, wel één opmerking:

Zoals we allemaal weten is de formule voor een stabiele schuld (Domar formule): b* = p (1+g) / (g - i). b* = stabiele verhouding schuld/bbp, p = primaire overheidstekort, i = de rente op staatsschuld en g = de economische groei. De maximale grootte van je schuld op dit moment hangt dus onder andere af van de economische groei in de toekomst, iets wat vrij logisch is. (Overigens weet ik dat deze formule te simpel is, maar dit even voor uitleg.)

Zo gek is het dus nog niet dat kredietbeoordeelaars de vooruitzichten naar beneden aan het bijstellen zijn, omdat in de jaren '90 een voorspelling van gemiddeld 3% economische groei per jaar zinnig leek, maar het is wel duidelijk dat we gemiddeld in de komende 10 jaar niet boven de 1% gaan uitkomen--inclusief recessie dan. Op korte termijn was er weinig aan de hand omdat de rente zo kelderde tijdens de crisis, maar nu moeten landen als België gewoon gaan uitkijken. Maar roepen om een faillissement is stemmingmakerij.
pi_97316164
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:33 schreef Conspicuous het volgende:
Nog even extra..

De vergelijking met de Aziatische crisis is trouwens een goede, maar 'de koppeling laten vallen' terwijl je dezelfde munteenheid houdt is iets wezelijks anders dan een nieuwe munteenheid invoeren.

Vanwege het mechanisme met spaargeld dat ik hierboven beschrijf is het dus onmogelijk voor de Zuidelijke landen om de Euro te verlaten. Zo is de Euro ook ontworpen. Als de Euro er aan gaat kan dat dus alleen als de Noordelijke landen er uit stappen. Dat is iets realistischer, maar zie ik desondanks niet gebeuren.
-Zoals ik een paar posts terug schrijf vindt Duitsland het wel fijn dat de Euro een beetje deprecieert voor de export.
-Er is geen sterke anti-Europese politieke partij in Duitsland die dit politiek haalbaar gaat maken, maar dat kan nog gebeuren.
Mijn stelling was wat uit de euro stappen betreft was altijd 'Wie er uit wil kan er niet uit, en wie er uit kan wil er niet uit'.

Wat mij eigenlijk het meest verbijsterd aan deze hele crisis is dat de financiële wereld op geen enkele manier waarde heeft gehecht aan het gegeven dat ook al gebruiken Griekenland en Duitsland dezelfde munt, ze niet even kredietwaardig zijn. Als Griekenland vanaf het begin realistische rentes had moeten betalen, dan was het nooit in staat geweest om een zo diepe kuil voor zichzelf te graven.
pi_97317580
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 22:14 schreef HiZ het volgende:

[..]

Mijn stelling was wat uit de euro stappen betreft was altijd 'Wie er uit wil kan er niet uit, en wie er uit kan wil er niet uit'.

Wat mij eigenlijk het meest verbijsterd aan deze hele crisis is dat de financiële wereld op geen enkele manier waarde heeft gehecht aan het gegeven dat ook al gebruiken Griekenland en Duitsland dezelfde munt, ze niet even kredietwaardig zijn. Als Griekenland vanaf het begin realistische rentes had moeten betalen, dan was het nooit in staat geweest om een zo diepe kuil voor zichzelf te graven.
Daar heb ik ook al over zitten denken. Zouden de financiele markten zo hebben zitten slapen? Dat geloof ik bijna niet. Of zouden ze altijd erop hebben gerekend dat er een of ander bailout-mechanisme opgezet zou worden als het erop aan zou komen?
  woensdag 25 mei 2011 @ 22:53:43 #111
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_97318543
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 22:14 schreef HiZ het volgende:

[..]

En wie er voorheen graag in wilde, zoals Polen, die heeft zich bedacht
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_97318892
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 22:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

En wie er voorheen graag in wilde, zoals Polen, die heeft zich bedacht
Litouwen is er anders midden in de crisis gewoon ingestapt.
  woensdag 25 mei 2011 @ 23:11:50 #113
323876 michaelmoore
pi_97319504
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 23:00 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja, die had ook niet echt een munteenheid
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_97319561
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 23:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja, die had ook niet echt een munteenheid
Alsof de zloty ook maar iets beter is.
  woensdag 25 mei 2011 @ 23:13:39 #115
323876 michaelmoore
pi_97319592
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 23:12 schreef HiZ het volgende:

[..]

Alsof de zloty ook maar iets beter is.
Polen heeft nauwelijks schulden
http://finance.yahoo.com/q/bc?s=PLNEUR=X&t=5y&l=on&z=m&q=l&c=
pi_97319822
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 23:00 schreef HiZ het volgende:

[..]

Litouwen heeft toch geen euro?! Estland wel sinds 1 januari van dit jaar.
pi_97319952
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 23:18 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Litouwen heeft toch geen euro?! Estland wel sinds 1 januari van dit jaar.
:D ik had even moeten checken.
pi_97320091
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 23:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Polen heeft nauwelijks schulden
http://finance.yahoo.com/q/bc?s=PLNEUR=X&t=5y&l=on&z=m&q=l&c=
Ja, dat krijg je als je zo'n slecht risico bent dat niemand je tegen een normaal tarief wat wil lenen.
pi_97320130
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 23:22 schreef HiZ het volgende:

[..]

:D ik had even moeten checken.
Ik zat al vreemd te kijken. :) Overigens zag ik op Wikipedia dat de Litouwen net als Letland en Denemarken deelneemt aan het Europees wisselkoersmechanisme. Hun valuta's schommelen daardoor maximaal 15% ten opzichte van de euro.

[ Bericht 0% gewijzigd door lyolyrc op 26-05-2011 00:27:46 ]
pi_97326014
Net op het journaal zag de Griekse demonstranten er zeer vechtlustig uit. Ze hadden het zelfs al over revolutie, dus het zal vast niet zo'n vaart lopen met die bezuinigingen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:50:35 #121
78918 SeLang
Black swans matter
pi_97327656
Mijn reisverslagen
  donderdag 26 mei 2011 @ 13:14:45 #122
78918 SeLang
Black swans matter
pi_97335049
Binnenkort weer een EU lid erbij

quote:
Servische tv:Ratko Mladic opgepakt

Toegevoegd: donderdag 26 mei 2011, 13:07
De Servische oud-generaal Mladic is opgepakt. De Servische staatstelevisie heeft dat bekendgemaakt. Met Mladic' arrestatie is de laatste voortvluchtige hoofdrolspeler uit de Joegoslavische burgeroorlog in de jaren 90 opgepakt.

Mladic was opperbevelhebber van de Bosnisch-Servische troepen tijdens de burgeroorlog in Joegoslavië. Hij gaf onder meer leiding aan het wegvoeren en vermoorden van inwoners van Srebrenica. Hij is door het Joegoslavië-tribunaal aangeklaagd voor genocide.
Mijn reisverslagen
pi_97335368
quote:
6s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:14 schreef SeLang het volgende:
Binnenkort weer een EU lid erbij

[..]

Als de EU dan nog bestaat. Als straks de euro klapt omdat de Grieken geen worst lusten van de voorgestelde bezuinigingen kan het wel eens heel snel afgelopen zijn met het Europese Sprookje.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_97335620
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:22 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Als de EU dan nog bestaat. Als straks de euro klapt omdat de Grieken geen worst lusten van de voorgestelde bezuinigingen kan het wel eens heel snel afgelopen zijn met het Europese Sprookje.
"Europese sprookje" :')

Je kan net zo goed nationalisme als een sprookje zien.
  donderdag 26 mei 2011 @ 13:34:03 #125
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_97335865
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:28 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

"Europese sprookje" :')

Je kan net zo goed nationalisme als een sprookje zien.
:?

Dat is toch echt de werkelijke manier waarop niet-tribale samenlevingen zich de afgelopen eeuwen organiseerden..

Europa is een experiment, en deze organisatievorm lijkt me op zijn minst niet al te stabiel momenteel.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')