Mijn vraag sloeg eigenlijk op deze regel:quote:Op maandag 23 mei 2011 23:12 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nee hij gelooft niet in een letterlijke schepping zegt ie zelf.
Ook bij hem is het besef van de evolutieleer binnen gesijpeld, dus nu beroept hij zich op gatentheologie.
Als de evolutieleer reeds is binnengesijpeld, is God dan ook mee geëvolueerd of lijkt ie nog steeds op de eerste mens ? Dan moet God veel weg hebben van een Bonobo.quote:God schiep ons immers naar zijn gelijkenis volgens de Bijbel.
Deut.7:quote:Op maandag 23 mei 2011 23:40 schreef Naxilor het volgende:
[..]
God zou dit niet doen. Dit weten we omdat het haaks staat op de morele inzichten die Hij ons gegeven heeft.
Maar als het in de Bijbel zou staan zou het moreel zijn?!?!
Deut.20:quote:Straks zal de HEER, uw God, u naar het land brengen dat u in bezit zult nemen en veel volken voor u op de vlucht jagen: de Hethieten, de Girgasieten, de Amorieten, de Kanaänieten, de Perizzieten, de Chiwwieten en de Jebusieten – zeven volken die groter en machtiger zijn dan u. 2 Wanneer de HEER, uw God, u de overwinning op hen schenkt, moet u hen doden. U mag geen vredesverdrag met hen sluiten en hen niet sparen. 3 Sta ook geen huwelijksverbintenissen met hen toe; sta uw dochter niet af aan een van hun zonen en zoek bij hen geen vrouw voor uw eigen zoon. 4 Want zij zouden uw kinderen ertoe verleiden de HEER ontrouw te worden en andere goden te dienen. Daarmee zou u zijn toorn over u afroepen en dat zou u meteen met de dood moeten bekopen. 5 Nee, dít staat u te doen: u moet hun altaren slopen en hun gewijde stenen verbrijzelen, hun Asjerapalen omhakken en hun godenbeelden verbranden.
Jozua 6:quote:Voordat u een stad aanvalt, moet u eerst een vredesregeling aanbieden. 11 Als men op het voorstel ingaat en de poorten voor u opent, moeten alle inwoners van de stad tot herendienst worden gedwongen. 12 Als ze echter geen vrede willen sluiten en liever de strijd met u aangaan, 13 en de HEER, uw God, u de belegerde stad in handen geeft, moet u alle mannelijke inwoners ter dood brengen. 14 Maar de vrouwen en kinderen en het vee en alles wat er aan goederen in de stad is mag u buitmaken. U mag van de buit eten wat u wilt, want u krijgt het van de HEER, uw God. 15 Zo moet u te werk gaan bij de steden die op grote afstand van u liggen, buiten het gebied dat u nu gaat veroveren. 16 Maar daarbinnen, in de steden van het land dat de HEER, uw God, u als grondgebied zal geven, mag u geen mens in leven laten. 17 Alle Hethieten, Amorieten, Kanaänieten, Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten moet u doden, zoals de HEER, uw God, u heeft opgedragen, 18 om te voorkomen dat u de gruwelijke dingen die zij voor hun goden doen van hen overneemt, waardoor u tegen de HEER, uw God, zou zondigen.
Jozua 10:quote:Toen de ramshoorns klonken, brak het volk uit in een donderend geschreeuw. De muur stortte in en iedereen klom de stad binnen vanaf de plaats waar hij zich bevond. Ze namen de stad in 21 en doodden alles wat erin was, zowel mannen als vrouwen, zowel kinderen als bejaarden, zowel runderen en schapen als ezels.
Jozua 11:quote:Nadat het leger was teruggekeerd, beval Jozua: Haal die vijf koningen uit de grot en breng ze bij me. 23 Zijn bevel werd uitgevoerd, de vijf koningen werden bij Jozua gebracht: de koningen van Jeruzalem, Hebron, Jarmut, Lachis en Eglon. 24 Jozua liet het hele leger aantreden en riep de aanvoerders naar voren, de mannen die hem in de strijd terzijde hadden gestaan. Zet jullie voet op de nek van die koningen, beval hij hun. Nadat ze dit hadden gedaan, 25 zei hij: Wees niet bang en laat je door niets ontmoedigen, blijf vastberaden en standvastig. De HEER zal met alle vijanden die jullie nog moeten bevechten hetzelfde doen als met deze koningen. 26 En met die woorden sloeg Jozua de vijf koningen dood, waarna hij hen aan vijf bomen liet ophangen. Daar hingen ze tot de avond. 27 Bij zonsondergang gaf Jozua bevel hen van de bomen te halen, hen in de grot te gooien waarin ze zich hadden verscholen en die met grote stenen af te sluiten. Die stenen liggen er tot op de dag van vandaag.
28 Jozua had op dezelfde dag Makkeda ingenomen en de koning en alle inwoners gedood. Hij bracht iedereen die er woonde om, hij liet geen mens in leven. Met de koning van Makkeda deed hij hetzelfde als hij met de koning van Jericho had gedaan.
quote:Maar de HEER zei tegen Jozua: Je hoeft niet bang voor ze te zijn. Ik zorg ervoor dat jullie ze morgen om deze tijd allemaal dood op de grond zien liggen. Dan moet je hun paarden de pezen doorsnijden en hun strijdwagens verbranden. 7 Jozua ging toen met zijn leger de strijd met hen aan. De Israëlieten verrasten hen in een plotselinge aanval bij de bronnen van Merom, 8 en de HEER leverde hen uit aan Israël. Ze brachten hun een nederlaag toe en achtervolgden hen tot aan Groot-Sidon, Misrefot-Maïm en de Mispevallei in het oosten. Ze doodden hen tot er niemand meer over was. 9 En Jozua deed wat de HEER hem had opgedragen: hij liet hun paarden de pezen doorsnijden en hun strijdwagens verbranden.
Ik ben normaal niet zo van dit soort tekstquoten, maar dit geeft toch ook Gods moraal aan, en ik zou nog wel even door kunnen gaan. Wat dat betreft wordt de Christelijke rechtvaardiging van de kruistochten ook wat begrijpelijker; waarom zou God niet weer van dit soort oorlogstaal uitslaan? Kennelijk is het afslachten van mensen toegestaan, en helpt God ook nog een handje (zowel in de strijd als in het feit dat God de volkeren "eigenzinnig maakt", of hun "hart verhardt"), als de heiligheid van God gewaarborgd moet blijvenquote:Zo veroverde Jozua het hele land: de bergen van Juda, de hele Negev, het hele gebied rond Gosen, het heuvelland, de Jordaanvallei en de bergen van Israël met hun uitlopers. 17 Dit is het gebied vanaf de Kale Bergen, die oplopen naar Seïr, tot aan Baäl-Gad in de Libanonvallei aan de voet van het Hermongebergte. Jozua nam alle koningen gevangen en doodde hen zonder uitzondering. 18 Hij voerde lange tijd oorlog tegen die koningen, 19 want er was geen enkele stad die een vredesverdrag met de Israëlieten had gesloten, behalve Gibeon, de stad van de Chiwwieten. Er viel Israël niets zonder slag of stoot in handen. 20 De HEER had namelijk alle volken zo eigenzinnig gemaakt dat ze hoe dan ook oorlog tegen Israël wilden voeren. Daarom hoefden de Israëlieten die volken niet te sparen en konden ze die vernietigen. Ja, zo konden ze die volken uitroeien, zoals de HEER aan Mozes had opgedragen.
Maar wel dat we bepaalde interpretaties kunnen verwerpen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 08:06 schreef SingleCoil het volgende:
Het feit dat mensen van alles over God roepen wil niet zeggen dat je zijn bestaan op die gronden zou kunnen verwerpen.
Gelukkig stemmen deze verslagen niet steeds overeen met de werkelijke geschiedenis en zijn eerder politieke pamfletten waarbij ze de Heere voor hun karretje spannen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 09:00 schreef Haushofer het volgende:
't Is wat flauw, maar ala:
[..]
Deut.7:
[..]
Deut.20:
[..]
Jozua 6:
[..]
Jozua 10:
[..]
Jozua 11:
[..]
[..]
Ik ben normaal niet zo van dit soort tekstquoten, maar dit geeft toch ook Gods moraal aan, en ik zou nog wel even door kunnen gaan. Wat dat betreft wordt de Christelijke rechtvaardiging van de kruistochten ook wat begrijpelijker; waarom zou God niet weer van dit soort oorlogstaal uitslaan? Kennelijk is het afslachten van mensen toegestaan, en helpt God ook nog een handje (zowel in de strijd als in het feit dat God de volkeren "eigenzinnig maakt", of hun "hart verhardt"), als de heiligheid van God gewaarborgd moet blijven![]()
Wat doe jij ineens nogal geforceerd agnostisch?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 09:32 schreef SingleCoil het volgende:
Hoezo "niet bestond"? Er is meer tussen hemel en aarde dan bakbananen en vliegende spaghettimonsters. Wat kwalificeert iets om het predicaat "bestaat" te mogen hebben? Ook daarover zijn verschillende zienswijzen, of betekenissen van het begrip "bestaan" mogelijk.
Veel Christenen zien deze teksten wel als historisch, en dan vraag ik me af hoe ze dat verantwoorden.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 09:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Gelukkig stemmen deze verslagen niet steeds overeen met de werkelijke geschiedenis en zijn eerder politieke pamfletten waarbij ze de Heere voor hun karretje spannen.
Ik verzorg de trollen deze week. En probeer er nog iets van op te stekenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 10:01 schreef Modus het volgende:
[..]
Wat doe jij ineens nogal geforceerd agnostisch?
Vraag ik me ook af. Mijn commentaar is dan nog in het voordele van ' de Heer ', maar dan moeten ze weer bekennen dat het O.T. niet zo correct de geschiedenis weergeeft. Dan gaat men nog liever een excuse verzinnen voor deze volkenmoorden dan in te zien dat er iets niet klopt in de Bijbel. Raar...quote:Op dinsdag 24 mei 2011 10:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Veel Christenen zien deze teksten wel als historisch, en dan vraag ik me af hoe ze dat verantwoorden.
Ja! Dat vind ik dan weer jammer. Straks gaat Nalixor zich daar weer op beroepen, maargoed de bijbel staat vol met immoraliteit van god. Dus dan pakken we wel weer wat andere voorbeeld.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 10:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Vraag ik me ook af. Mijn commentaar is dan nog in het voordele van ' de Heer ', maar dan moeten ze weer bekennen dat het O.T. niet zo correct de geschiedenis weergeeft. Dan gaat men nog liever een excuse verzinnen voor deze volkenmoorden dan in te zien dat er iets niet klopt in de Bijbel. Raar...
De regels voor oorlogvoering zijn te begrijpen en nodig in die tijd maar om dat soort regels 1 op 1 toe te passen in deze tijdquote:Op dinsdag 24 mei 2011 10:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Vraag ik me ook af. Mijn commentaar is dan nog in het voordele van ' de Heer ', maar dan moeten ze weer bekennen dat het O.T. niet zo correct de geschiedenis weergeeft. Dan gaat men nog liever een excuse verzinnen voor deze volkenmoorden dan in te zien dat er iets niet klopt in de Bijbel. Raar...
dat dusquote:Op dinsdag 24 mei 2011 10:52 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
De regels voor oorlogvoering zijn te begrijpen en nodig in die tijd maar om dat soort regels 1 op 1 toe te passen in deze tijd
je kan een iemands God immoreel verklaren als hij die beelden 1 op 1 op deze tijd wil toepassenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 10:54 schreef SingleCoil het volgende:
Hoe kun je God immoreel noemen als je bijbelteksten, bedoelt voor een ander publiek en in een volledig andere tijd, in de context van het huidige moreel besef plaatst? Waren holbewoners immoreel omdat ze onverdoofd slachtten?
Waar dat boek dan nog raadplegen ???quote:Op dinsdag 24 mei 2011 10:54 schreef SingleCoil het volgende:
Hoe kun je God immoreel noemen als je bijbelteksten, bedoelt voor een ander publiek en in een volledig andere tijd, in de context van het huidige moreel besef plaatst? Waren holbewoners immoreel omdat ze onverdoofd slachtten?
Veel Christenen zien de moraal van God onveranderlijkquote:Op dinsdag 24 mei 2011 10:54 schreef SingleCoil het volgende:
Jap, zelfs het NT is niet zo halleluja vrede en hosana zoals je op het eerste gezicht wel zou denken.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Veel Christenen zien de moraal van God onveranderlijkDaarbij, als je dit idee al verwerpt en daarna het oudtestamentische godsbeeld verbindt aan het nieuwtestamentische, dan kom je wat mij betreft bij de conclusie uit dat God een nogal grillig karakter heeft.
Nogmaals, dit soort kritiek slaat op mensen die de bijbel vrij letterlijk lezen. Vrijzinnigen zullen dit niet zo interessant vinden, vermoed ik.
Er zijn mensen die ook andere passages lezenquote:
quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:07 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Jap, zelfs het NT is niet zo halleluja vrede en hosana zoals je op het eerste gezicht wel zou denken.
Maar dit gaat natuurlijk vooral in tegen Naxilor die meent dat gods moraal het absolute goed is.
de blijde boodschapquote:32 Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
33 Maar zo wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
35 Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
38 En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.
overleven is het goede woord hierquote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:08 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Er zijn mensen die ook andere passages lezen
Maar met een klein beetje goede wil kun je alles wat in de Bijbel geschreven staat ook wel in een hedendaagse context interpreteren.
Enniehauw: Had de holbewoner een minder moreel besef omdat hij onverdoofd slachtte? Of was het meer het tijdsgewricht wat dat vereiste? Waren de opdrachten die God gaf werkelijk zo imoreel of was het simpelweg een praktische en gebruikelijke aanpak om in vrede en vrijheid te kunnen leven?
Ook nu nog hanteren mensen een vergelijkbare aanpak
Inderdaad. Ongetwijfeld waren er ook geloven waar dat niet gepredikt werd. Daar hoor je niet zo veel meer van, hier in het westenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:13 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
overleven is het goede woord hier
een holocaust is een goede manier om ervoor te zorgen dat een ander volk niet meer aan kan vallen
En moet men voor moraal daar persé een god bijslepen ?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:08 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Er zijn mensen die ook andere passages lezen
Maar met een klein beetje goede wil kun je alles wat in de Bijbel geschreven staat ook wel in een hedendaagse context interpreteren.
Enniehauw: Had de holbewoner een minder moreel besef omdat hij onverdoofd slachtte? Of was het meer het tijdsgewricht wat dat vereiste? Waren de opdrachten die God gaf werkelijk zo imoreel of was het simpelweg een praktische en gebruikelijke aanpak om in vrede en vrijheid te kunnen leven?
Ook nu nog hanteren mensen een vergelijkbare aanpak
quote:Menselijk slachtoffer, genocide, slaveholding, en vrouwenhaat consequent gevierd. Natuurlijk, Gods raad aan de ouders is verfrissend eenvoudig: wanneer kinderen krijgen van de lijn, we moeten ze te verslaan met een stang (Spreuken 13:24, 20:30, 23:13-14 en). Als ze schaamteloos genoeg om terug te praten met ons, we moeten ze doden (Exodus 21:15, Leviticus 20:9, Deuteronomium 21:18-21, Markus 7:9-13 en Matteüs 15:4-7). We moeten ook stenen mensen ter dood voor ketterij, overspel, homoseksualiteit, het werken op de sabbat, het vereren van gesneden beelden, toverij, en een grote verscheidenheid aan andere ingebeelde misdaden.
quote:De meeste christenen denken dat Jezus afstand heeft gedaan met al deze barbarij en leverde een doctrine van pure liefde en verdraagzaamheid. Deed hij niet. (Zie Matteüs 5:18-19, Lucas 16:17, 2 Timoteüs 3:16, 2 Peter 20-21, Johannes 7:19.) Iedereen die gelooft dat Jezus alleen de Gouden Regel en de liefde tot de naaste geleerd moet terug en lees het Nieuwe Testament. En hij of zij bijzondere aandacht besteden aan de moraal die zullen te zien zijn als Jezus ooit terugkeert naar de aarde wolken van heerlijkheid (bijv. 2 Thessalonicenzen 1:7-9, 2:8; Hebreeën 10:28-29, 2 Peter 3:7; en alle Openbaring).
En dit is o.a. als je iets verder kijkt dan je neus lang is.quote:Matteüs 5:17
Jezus keurt sterk van de wet en de profeten. Hij heeft geen bezwaar tegen de wreedheden van het Oude Testament.
Lukas 16:17
In de gelijkenis van de rijke man en Lazarus, de rijke man gaat naar de hel, want als Abraham legt, hij had een goed leven op aarde en dus nu zal hij gepijnigd worden. Overwegende dat Lazarus, die ellendige op aarde, is nu in de hemel. Dit lijkt redelijk tot Jezus. 16:19-31
Jezus geloofde het verhaal van de ark van Noach. Hij dacht dat het echt gebeurd en had geen probleem met de idee van God verdrinking miljoenen mensen. 17:26-27
2 Tessalonicenzen
1:7-9 Jezus en zijn 'machtige engelen "zal komen in een vlammend vuur" om wraak te nemen op hen die God niet kennen, en dat gehoorzamen niet het evangelie van onze Heer Jezus Christus. "
01:09 Die ongelovigen zullen worden gestraft met een eeuwig verderf van het aangezicht van de Heer, en van de heerlijkheid van zijn macht;
2:8 En alsdan zal de wetteloze zich openbaren, wie de Heere zal verbruiken met de geest van zijn mond, en vernietigen met de helderheid van zijn komst.
Hebreeën
10:30 "Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Vengeance behoort tot Mij, Ik zal vergelden, zegt de Heer. En wederom: De Here zal zijn volk oordelen. "
10:31 "Het is een vreselijk ding om te vallen in de handen van de levende God," die zulke mensen gooien in "verderf."
2 Peter
03:07 Maar de hemelen en de aarde, die nu, door hetzelfde woord worden gehouden in de winkel, voorbehouden tot brand tegen den dag des oordeels en ondergang van de goddelozen.
Openbaring
Iedereen op aarde zal huilen als gevolg van de komst van Jezus. 01:07
God zal u vertellen dood en de hel tot een kwart van de bevolking van de aarde met het zwaard, honger doden, en "met de beesten van de aarde." 6:08
De martelaren zal worden ongeduldig om de slachting te zien. God zal hen witte gewaden en vertelt hen te wachten tot hij klaar is met zijn killing spree. 6:10-11
Na hagel en vuur, vermengd met bloed, "God zal zijn engelen erop uitsturen om een derde deel van alle bomen, gras, zeemonster, bergen, zon, maan, begint, en water te vernietigen. 8:7-13
De engelen zijn geïnstrueerd niet naar "het gras pijn ... maar alleen die mannen die niet het zegel van God op hun voorhoofd." Vertelt God zijn engelen om hen niet te vermoorden, maar ze kwelling als schorpioenen zou voor vijf maanden. Die gekweld zal smeken en verlangen om te sterven, maar God zal niet toestaan dat deze, in afwachting van meer marteling. 9:4-6
God zal een aantal sint / paarden met menselijke hoofden, vrouwen het haar, leeuw tanden, en schorpioen staarten. Ze steken mensen en gekwetst ze voor vijf maanden. 9:7-10
Vier engelen, met een leger van 200 miljoen, zal doden een derde van de bevolking van de aarde. 9:15-19
Iedereen die knoeit met Gods twee olijfbomen en twee kandelaars (God's getuigen) zal worden verbrand om de dood door het vuur dat uit de mond van deze getuigen. 11:3-5
Gods getuigen hebben speciale bevoegdheden. Ze kunnen de hemel toesluit, zodat het niet kan regenen, zullen ze weer rivieren in bloed, en continu de aarde slaan met plagen voor hun perverse genot. 11:06
Dode lichamen zullen overal zijn, maar de overlevenden zullen niet worden toegestaan om ze te begraven. 11:09.
Wanneer de getuigen in den hemel opklimmen, zal een aardbeving doden 7000 man. De doodsbange overlevenden zal dus worden verplaatst te geven "Eer aan de God van de hemel." Dit was de tweede wee. "De derde wee komt snel." 11:13-14
Er was een grote rode draak met zeven koppen, tien horens en zeven kronen op zijn hoofd. Hij at een vrouw baby. Er was oorlog "in de hemel." De draak gevochten tegen Michael de Aartsengel en zijn vriendjes. 12:2-9.
Niet-gelovigen zullen worden gedwongen om speciale wijn te drinken en zij zullen gepijnigd worden met vuur en zwavel ... en de rook van hun pijniging stijgt op in alle eeuwigheid. "14:10-11
De zeven fiolen van toorn: 1) zweren, 2) de zee in bloed veranderd, 3) rivieren in bloed veranderd, 4) mensen die met vuur verschroeid, 5) mensen hun tongen knagen van de pijn, 6) Eufraat opdroogt, 7) donder, bliksem, aardbeving, en hagel. 16:1-21
God gaf de heiligen en profeten bloed te drinken. 16:6
"Kom ... tot het avondmaal van de grote God." Een engel roept alle kippen om te feesten op het vlees van dode paarden en menselijke lichamen, "zowel vrijen en slaven, kleinen en groten." 19:17-18
Wie is niet gevonden in het boek des levens zal "geworpen in de poel van vuur." 20:15
"Alle leugenaars", alsmede degenen die bang zijn of ongelovig, zal worden gegoten in 21:8 "de poel, die brandt van vuur en zwavel." [. Opmerking: Als u hebt gelogen, dan, let op]
Nee, hoewel het voor veel mensen wel een richtsnoer blijkt te zijn, zeker als je de bijbel uitlegt in de hedendaagse context.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:15 schreef ATON het volgende:
[..]
En moet men voor moraal daar persé een god bijslepen ?
Dat is natuurlijk waar. Maar is het relevant ? Het is immers niet zo dat de gemiddelde gelovige wanneer hij of zij "ik geloof in God" zegt daar eigenlijk "ik geloof dat er ergens in de oneindige mogelijkheid van parallelle universa iets kan bestaan dat aan de volgende eisen voldoet" oid mee bedoelt.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 09:32 schreef SingleCoil het volgende:
Hoezo "niet bestond"? Er is meer tussen hemel en aarde dan bakbananen en vliegende spaghettimonsters. Wat kwalificeert iets om het predicaat "bestaat" te mogen hebben? Ook daarover zijn verschillende zienswijzen, of betekenissen van het begrip "bestaan" mogelijk.
Dat is duidelijk, en waarom de Bijbel raadplegen voor moraal is me dan ook weer een raadsel. Dan kan je beter bij Hypocrates of Plato te rade gaan, om al enkele te noemen. Nee, uitgerekend dit samenraapsel van politieke pamfletten waar men met véél moeite en goede wil nog moraal uit probeert te filteren met zéér slappe thee als resultaat.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:17 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nee, hoewel het voor veel mensen wel een richtsnoer blijkt te zijn, zeker als je de bijbel uitlegt in de hedendaagse context.
Maar moet men god er per se bijslepen omdat er in de bijbel zaken staan die wij nu immoreel zeggen te zijn? De bijbel is immers door mensen geschreven.
Ik weet niet war de gemiddelde gelovige denkt. Ik weet wel dat de meeste mensen die discusieren over het bestaan van God in ieder geval niet gelovenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:22 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk waar. Maar is het relevant ? Het is immers niet zo dat de gemiddelde gelovige wanneer hij of zij "ik geloof in God" zegt daar eigenlijk "ik geloof dat er ergens in de oneindige mogelijkheid van parallelle universa iets kan bestaan dat aan de volgende eisen voldoet" oid mee bedoelt.
Zij geloven in iets dat daadwerkelijk, concreet, invloed kan hebben op hun eigen leven volgens specifieke omschrijvingen - en zien dat als "bestaan". En hun eigen beeld van wat er wel of niet bestaat kan best fout zijn.
Vandaar mijn bakbanaan voorbeeld.
Ik wil hiermee zeggen dat christenen de Bijbel niet nodig hebben voor moraal en ze hun moraal ook niet moeten toeschrijven op dat boek. Ik kan dan ook zeggen dat christenen moreel gezien niet beter of slechter zijn dan andersgelovigen of atheïsten. Voorbeelden te over.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:36 schreef SingleCoil het volgende:
Wil je daarmee beweren dat de christenen in z'n algemeenheid een moreel probleem hebben? Degenen die ik ken lijken niet opmerkelijk imoreel.
Tja, dat zou wel kunnen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:37 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik weet niet war de gemiddelde gelovige denkt. Ik weet wel dat de meeste mensen die discusieren over het bestaan van God in ieder geval niet geloven
In dat geval kun je denk ik de moraliteit zoals jij die uit de bijbel leest geen invloed op de hedendaagse moraal toerekenen. Wat doet het er dan nog toe wat er in de Bijbel staat?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik wil hiermee zeggen dat christenen de Bijbel niet nodig hebben voor moraal en ze hun moraal ook niet moeten toeschrijven op dat boek. Ik kan dan ook zeggen dat christenen moreel gezien niet beter of slechter zijn dan andersgelovigen of atheïsten. Voorbeelden te over.
Nou nee hoor, die ontlenen hun moraal net als alle andere mensen ergens anders aan.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:36 schreef SingleCoil het volgende:
Wil je daarmee beweren dat de christenen in z'n algemeenheid een moreel probleem hebben? Degenen die ik ken lijken niet opmerkelijk imoreel.
Voor heel veel mensen alles, meer dan wetenschap en techniek. Die zullen altijd de bijbel kiezen boven een logische verklaring.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:42 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
In dat geval kun je denk ik de moraliteit zoals jij die uit de bijbel leest geen invloed op de hedendaagse moraal toerekenen. Wat doet het er dan nog toe wat er in de Bijbel staat?
Ik denk dat je schromelijk overdrijft, of geen gelovige mensen in je omgeving kent. Noem jij nou es 1 verschijnsel waarvoor alle christenen altijd de bijbel als verklaring kiezen inplaats van een logische verklaring?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:44 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Voor heel veel mensen alles, meer dan wetenschap en techniek. Die zullen altijd de bijbel kiezen boven een logische verklaring.
Niks, mijn idee. Overbodige lectuur.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:42 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
In dat geval kun je denk ik de moraliteit zoals jij die uit de bijbel leest geen invloed op de hedendaagse moraal toerekenen. Wat doet het er dan nog toe wat er in de Bijbel staat?
Ja God heeft wel duidelijk een voorkeur voor 'het doel heiligt de middelen'. Het probleem hiermee is dat God de consequenties van de acties wel kan doorzien, en opdracht kan geven tot dit soort dingen. Aan de andere kant kunnen wij mensen dat niet goed omdat we niet alwetend zijn, vanuit dat perspectief weten we dat het beter is om het doel de middelen niet te laten heiligen, en om ons op de wetten van God te focussen die directer zijn. Aan "gij zult niet doden" hebben mensen veel meer dan, "gij zult zo handelen, dat de uiteindelijke situatie de beste uit de verschillende mogelijkheden wordt" dat is veel te subjectief, en het zou dan makkelijker zijn om je eigen idiote ideeen zoals kruistochten te motiveren. God heeft de absolute moraal, maar de wetten die Hij gegeven heeft zijn niet zo zeer om die absolute moraal ook te bereiken, maar om ons niet alwetende mensen relatief gemakkelijk te volgen leidraden te geven.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 09:00 schreef Haushofer het volgende:
't Is wat flauw, maar ala:
[..]
Deut.7:
[..]
Deut.20:
[..]
Jozua 6:
[..]
Jozua 10:
[..]
Jozua 11:
[..]
[..]
Ik ben normaal niet zo van dit soort tekstquoten, maar dit geeft toch ook Gods moraal aan, en ik zou nog wel even door kunnen gaan. Wat dat betreft wordt de Christelijke rechtvaardiging van de kruistochten ook wat begrijpelijker; waarom zou God niet weer van dit soort oorlogstaal uitslaan? Kennelijk is het afslachten van mensen toegestaan, en helpt God ook nog een handje (zowel in de strijd als in het feit dat God de volkeren "eigenzinnig maakt", of hun "hart verhardt"), als de heiligheid van God gewaarborgd moet blijven![]()
Hier had ik me nog niet in verdiept, maar mijn mening is wel dat alles wat in de Bijbel staat een bedoeling heeft, of het nu historisch waar is of niet. Ik zal er dus nooit overheen kunnen lezen en het maar negeren. Misschien was dit alleen bedoeld voor de joden in die tijd en is het in deze tijden wat minder relevant, maar er zal iets mee bedoeld zijn.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 09:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Gelukkig stemmen deze verslagen niet steeds overeen met de werkelijke geschiedenis en zijn eerder politieke pamfletten waarbij ze de Heere voor hun karretje spannen.
In de tijd dat Het Assyrische rijk viel en Josia op de troon van Juda kwam, poogden sommige auteurs van het O.T. de Edomieten af te schilderen als een vreemd volk. In bepaalde passages wordt Edom beschreven als een heidens koninkrijk waartegen Juda met succes heilige oorlogen had gevoerd. Over koning David wordt verteld dat hij de Edomieten tot slaven maakte ( 1 Kon.11:15) en over Joram van Juda ( 848-841 v.C.) dat hij hun koninkrijk vernietigde (II Kon.8:20-21). En over Juda wordt verteld dat het onder Amasja ( 796-767 v.C.) het Edomitische leger een beslissende slag toebracht (II Kon.25:11). Beide beweringen zijn zeer onwaarschijnlijk. Niet alleen tonen de opgravingen op de plaats van Teman aan, dat de Edomieten van deze tjd een periode van aanzienlijke welvaart genoten, zonder enif teken van buitenlandse agressie, maar ook suggereert het O.T. elders zelf dat deze beide verhalen niet op waarheid berusten. In hoofdstuk 9 van II Kon. wordt verteld dat Joram zo'n zwak en incapabele koning was, dat Jehu van Israël zijn land aanviel en hem liet doden.
Heel betrouwbaar kan men het O.T. dan ook niet noemen en zit viel gespierde taal zonder achtergrond.
Zoals ik zei: Overbodige lectuur.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:47 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik denk dat je schromelijk overdrijft, of geen gelovige mensen in je omgeving kent. Noem jij nou es 1 verschijnsel waarvoor alle christenen altijd de bijbel als verklaring kiezen inplaats van een logische verklaring?
Zoals ik al schreef: Louter politieke pamfletten om 12 stammen onder één vlag te krijgen.quote:Hier had ik me nog niet in verdiept, maar mijn mening is wel dat alles wat in de Bijbel staat een bedoeling heeft, of het nu historisch waar is of niet. Ik zal er dus nooit overheen kunnen lezen en het maar negeren. Misschien was dit alleen bedoeld voor de joden in die tijd en is het in deze tijden wat minder relevant, maar er zal iets mee bedoeld zijn.
Jazeker, de Bijbel staat er vol van hoeveel keer Hij zich moest bedenken.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:53 schreef MouzurX het volgende:
Maar als god ons naar zijn eigenbeeld heeft gemaakt, en wij maken fouten, dan zou god toch ook fouten maken?
Ik kan je er zo een paar 1000 leveren die geloven dat de aarde in 6 dagen gemaakt is.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:47 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik denk dat je schromelijk overdrijft, of geen gelovige mensen in je omgeving kent. Noem jij nou es 1 verschijnsel waarvoor alle christenen altijd de bijbel als verklaring kiezen inplaats van een logische verklaring?
OK, maar wat is je probleem dan?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:56 schreef ATON het volgende:
Naxilor:
[..]
Zoals ik al schreef: Louter politieke pamfletten om 12 stammen onder één vlag te krijgen.
Da's niet zo'n gekke passage. Daarin wordt slechts geanticipeerd dat het radicale karakter van Jezus' leer familie en geliefden zal verdelenquote:
Dat klinkt als een redelijke verklaring.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:56 schreef ATON het volgende:
Naxilor:
[..]
Zoals ik al schreef: Louter politieke pamfletten om 12 stammen onder één vlag te krijgen.
Dat valt ook nog wel mee. Je hebt het dan meestal alleen over het ontstaan van het universum, het ontkennen van evolutie, het volgen van dualisme van de geest. Hoewel evolutie wel nuttig is in die biologie, maken die andere twee punten in de meeste wetenschap geen drol uit. Je kan nog eens een keer zeggen dat creationistische geologen en sterrenkundigen misschien wat vreemd zijn, maar in de meeste wetenschappen kunnen gelovigen prima thuis horen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:44 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Voor heel veel mensen alles, meer dan wetenschap en techniek. Die zullen altijd de bijbel kiezen boven een logische verklaring.
er is nogal een verschil tussen "altijd de bijbel als verklaring nemen in plaats van een logische verklaring" en 60 tot 70 % van wat er op een EO-jongerendag komt.Bovendienchargeer je, in mijn ogen onnodig. Ik denk dat de meeste christenen wel denken dat er evolutie bestaat. Maar we zouden het ze eens kunnen vragen natuurlijk.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:59 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik kan je er zo een paar 1000 leveren die geloven dat de aarde in 6 dagen gemaakt is.
Dat is ongeveer 60 tot 70% van wat er op een EO jongerendag komt.
En tuurlijk niet alle christenen, maar omdat die ene christen dapper weerstand bied tegen de scheppingstheorie overdrijf ik schromelijk?
Whoops...self-reference is a tricky path...quote:Sowieso kun je je afvragen of die mensen nog wel christelijk zijn in de enge zin van het woord.
Want de bijbel dien je letterlijk te nemen volgens de bijbel.
De moderne stelling is denk ik dat de schepper het universum geschapen heeft en dat evolutie volgens zijn bedoelingen verloopt. Wat die dan ook moge zijn en of wij dat nu wel of niet begrijpen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:03 schreef Naxilor het volgende:
[..]
Dat klinkt als een redelijke verklaring.
[..]
Dat valt ook nog wel mee. Je hebt het dan meestal alleen over het ontstaan van het universum, het ontkennen van evolutie, het volgen van dualisme van de geest. Hoewel evolutie wel nuttig is in die biologie, maken die andere twee punten in de meeste wetenschap geen drol uit. Je kan nog eens een keer zeggen dat creationistische geologen en sterrenkundigen misschien wat vreemd zijn, maar in de meeste wetenschappen kunnen gelovigen prima thuis horen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |