Ik heb het wel eens gegeten in Elburg, toch nog weer zo'n 20 km zuidelijker!quote:
Dat is inderdaad een klein stukje verderop!quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:26 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Ik heb het wel eens gegeten in Elburg, toch nog weer zo'n 20 km zuidelijker!
Inderdaad, dat ze staafjes gefrituurd aardappelpoeder "versbereid" noemen, is mooi eufemistisch reclamegebabbel.quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:29 schreef VitaminWater het volgende:
In de Randstad is het ook verkrijgbaar. Vind het ook wel lekker als afwisseling soms. Maar het klinkt wel minder als je leest hoe het wordt gemaakt.
Toch niet die ene die grenst aan de Grote Markt hè? Dat is in ieder geval de enige die ik ken die het heeftquote:Op woensdag 18 mei 2011 11:28 schreef Cheiron het volgende:
Heerlijk. Toen ik in Den Haag woonde had een snackbar het. Eerste en enige plek waar ik het ooit gegeten heb
Raspatat bewijst wel dat patat nooit friet kan heten, nooit gehoord van Rasfriet.quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:33 schreef Sant. het volgende:
Als ik het eens ergens tegenkom, zal ik het proberen.
Verder mag je die "verse" aardappelpoeder patat houden
Ohjah, wij noemen het trouwens gewoon friet ipv patat!
BAM! jonge!
Scherp.quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:34 schreef MCH het volgende:
[..]
Raspatat bewijst wel dat patat nooit friet kan heten, nooit gehoord van Rasfriet.
Nee, wij maken geen "verse" friet van aardappelpoeder..quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:34 schreef MCH het volgende:
[..]
Raspatat bewijst wel dat patat nooit friet kan heten, nooit gehoord van Rasfriet.
En in Westervoort kan je het ook bestellen.quote:
Het is patatquote:Op woensdag 18 mei 2011 11:37 schreef Sant. het volgende:
[..]
Nee, wij maken geen "verse" friet van aardappelpoeder..
Knuppel.. don't start..
In dit geval wel ja.quote:
PIET PATAT!!! FTW!!!quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:31 schreef bas-beest het volgende:
[..]
Toch niet die ene die grenst aan de Grote Markt hè? Dat is in ieder geval de enige die ik ken die het heeft
en zo is het.quote:Op woensdag 18 mei 2011 12:16 schreef Zorro het volgende:
[..]
In dit geval wel ja.
Echte gefrituurde aardappels heten friet.
soms heb je zin in de normale patat en soms heb je zin in raspatatquote:Op woensdag 18 mei 2011 12:56 schreef Weltschmerz het volgende:
Omdat het niet lekker is?
Ik snap niet waaarom je een aardappel zou vernielen om er dan vervolgens weer iets van te maken wat op een gesneden aardappel lijkt. Je krijgt dus eenvormigheid, ten koste van de smaak, maar waarom zou je eenvormigheid willen?
Ik snap pringles ook niet, hetzelfde principe. Ik ben ook niet zo'n chipsliefhebber, maar als er nou iets is wat nog wat toevoegt aan zowel chips als friet is dat ze allemaal net even iets anders zijn, waardoor je afwisseling hebt in smaak binnen dezelfde smaak.
En soms wil je een klein chipje met zo'n luchtbel waar veel zout aan is aan blijven hangen, en dan weer een mooie grote dunne, soms wil je een mooie grote friet met een nog wat zachte aardappel, dan weer zo'n klein hard patatje. Ook al zou ik de meelsmaak lekker vinden, dan nog zou ik die 100% monotone smaakbeleving vervelend vinden.quote:Op woensdag 18 mei 2011 13:05 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
soms heb je zin in de normale patat en soms heb je zin in raspatat
soms heb je zin in chips en soms heb je zin in pringels
ik zie niet hoe het een het ander uit zou sluiten. geen van beide is beter dan de ander: het smaakt totaal anders
Nee, het bewijst eerder dat patat de naam friet niet waardig is...quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:34 schreef MCH het volgende:
[..]
alsof je elke dag raspatat eetquote:Op woensdag 18 mei 2011 13:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En soms wil je een klein chipje met zo'n luchtbel waar veel zout aan is aan blijven hangen, en dan weer een mooie grote dunne, soms wil je een mooie grote friet met een nog wat zachte aardappel, dan weer zo'n klein hard patatje. Ook al zou ik de meelsmaak lekker vinden, dan nog zou ik die 100% monotone smaakbeleving vervelend vinden.
Totaal onvergelijkbaar.quote:Op woensdag 18 mei 2011 13:29 schreef Sjeen het volgende:
De grote variant is overigens wel bekend hier in het Zuiden
[ afbeelding ]
aardappelkroketten zijn veel lekkerder, hoeven ook niet zo donker gebakken te worden.quote:Op woensdag 18 mei 2011 13:29 schreef Sjeen het volgende:
De grote variant is overigens wel bekend hier in het Zuiden
[ afbeelding ]
Leg mij eens uit wat het verschil is tussen gefrituurde aardappelpuree staafjes en gefrituurde aardappelpuree stavenquote:
smaakquote:Op woensdag 18 mei 2011 13:42 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Leg mij eens uit wat het verschil is tussen gefrituurde aardappelpuree staafjes en gefrituurde aardappelpuree staven
Er zit wel veel verschil in raspatat, bij domino in zwolle vind ik het tot nu toe het lekkerst.quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:24 schreef MCH het volgende:
De meest zuidelijk plek waar ik dit ooit gegeten heb is geloof ik Emmen.
iets vers bereiden van een poeder kan toch niet??quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:26 schreef Adames het volgende:
Raspatat
portie Ras-patat
Ras-patat is patates frites op basis van aardappelpoeder.
Ras-patat wordt gemaakt door aardappelpoeder met water te mengen. Er ontstaat dan een soort aardappelpuree. Deze puree wordt door middel van de Ras-patat- machine in de vorm van staafjes geperst. De staafjes worden per portie op dezelfde lengte afgesneden en vervolgens op de gebruikelijke wijze gefrituurd.
Het resultaat is een portie patates frites met karakteristieke eigenschappen: altijd versbereid en gelijkmatig van samenstelling, maar ook wat donkerder van kleur, minder vet en iets anders van smaak dan traditionele patat. Omdat Ras-patat exact op maat kan worden gesneden, zijn de frietjes even lang.
De naam Ras is ontstaan in 1953. In dat jaar verwierf het Groningse bedrijf Rixona het patent voor het drogen van aardappelen tot poeder. Dit patent was afkomstig van de Amerikaan Richard Anthony Simon Templeton. Toen Rixona het drogings-procédé aankocht, was een deel van de overeenkomst dat ook de initialen van de uitvinder gebruikt zouden worden.
Ras-patat wordt verkocht in een select aantal cafetaria’s verspreid over Nederland. Producent Rixona heeft vestigingen in Warffum en Venray. Naast Ras-aardappel- poeder fabriceert Rixona aardappelgranulaten en –vlokken ten behoeve van de retail, foodservice en voedingsindustrie
Ah gadver
Bij die staven kun je nooit zo'n luchtige smaak creëren die je bij goede raspatat wel hebt. Ik merk wel dat je geen kenner bent.quote:Op woensdag 18 mei 2011 13:42 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Leg mij eens uit wat het verschil is tussen gefrituurde aardappelpuree staafjes en gefrituurde aardappelpuree staven
Omdat raspatat geen gepaneerde aardappelpuree is?quote:Op woensdag 18 mei 2011 13:42 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Prima... Ik ben overigens niet van plan om een 'kenner' te wordenquote:Op woensdag 18 mei 2011 13:53 schreef MCH het volgende:
[..]
Bij die staven kun je nooit zo'n luchtige smaak creëren die je bij goede raspatat wel hebt. Ik merk wel dat je geen kenner bent.
Niet zo mokken als een oud wijf dan.quote:Op woensdag 18 mei 2011 17:48 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Prima... Ik ben overigens niet van plan om een 'kenner' te worden
Daar heb je ook precies de reden waarom het lang niet overal verkrijgbaar is. Op plekken waar mensen praten over friet gaan ze natuurlijk geen raspatat verkopen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:34 schreef MCH het volgende:
Kijk eens 1 post boven je...quote:Op woensdag 18 mei 2011 22:12 schreef Piger het volgende:
[..]
Daar heb je ook precies de reden waarom het lang niet overal verkrijgbaar is. Op plekken waar mensen praten over friet gaan ze natuurlijk geen raspatat verkopen.
sommige snacktenten frituren dan ook in erg slecht en/of oud vet, volgens mij is raspatat daaar wel erg gevoelig voor...quote:Op vrijdag 20 mei 2011 12:36 schreef Bosbeetle het volgende:
Wel grappig idd dat de kwaliteit van ras patat zo verschilt
Ik heb het idee dat er bij sommige kruiden doorheen zitten en bij andere nietquote:Op vrijdag 20 mei 2011 12:36 schreef Bosbeetle het volgende:
Wel grappig idd dat de kwaliteit van ras patat zo verschilt
Waar in zaandam?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 21:12 schreef Spezza19 het volgende:
In Zaandam en Lelystad is er ook raspatat te koop!
Wat houdt je tegen?quote:Op vrijdag 27 mei 2011 13:51 schreef Leipo666 het volgende:
godver, nu heb ik zin om vanavond raspatat te eten
ik eet de afgelopen tijd gezonder zodat ik wat kilo's kwijt kan rakenquote:
Als die goed zijn bereid, zijn die inderdaad erg lekkerquote:Op vrijdag 27 mei 2011 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Geef mij maar dikke friet, knapperig van buiten, bloemig aardappelig van binnen
Volgens mij verkoopt die alleen maar raspatat , neem daar altijd de grootste en dan hoef ik een jaar geen raspatat meer.quote:Op woensdag 18 mei 2011 13:43 schreef Bosbeetle het volgende:
Er zit wel veel verschil in raspatat, bij domino in zwolle vind ik het tot nu toe het lekkerst.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
Niet erg misselijk van geworden?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:35 schreef Soury het volgende:
Ras patat kan je kopen bij de Jumbo. Tip gooi er geen zout over
Portie heb ik weggegooid. Ik deed er zout over als "normale" patat. Het is al gezouten denk ik.quote:
De Supercoop hier verkoopt het ook al een tijdje, maar die diepvries raspatat is lang niet zo lekker als wat ze bij de cafetaria verkopen, smaakt heel anders.quote:Op donderdag 27 februari 2014 17:49 schreef pjay het volgende:
Raspatat is nu ook verkrijgbaar bij de supermarkt om de hoek.
De Appie hein
Ik denk dat het beter smaakt als de raspatat uit de oven komt, omdat het al erg vet is wanneer het uit de zak komt.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:21 schreef Soury het volgende:
[..]
Portie heb ik weggegooid. Ik deed er zout over als "normale" patat. Het is al gezouten denk ik.
Op zijn tijd is het wel lekker.Maar zef gemaakte is toch beter
Smaken verschillen, het is best lekker. En ik frituur het minder lang dan de verpakking zegtquote:Op zondag 2 maart 2014 17:56 schreef Isabeau het volgende:
Aantal maal 'gedwongen' om raspatat te eten omdat iemand me wilde bekeren tot de raspatatkerk. En elke keer moet ik weer zeggen dat ik het echt smerig vind. En als mensen dat dan horen dan geloven ze het niet en ja hoor....dan moet ik weer raspatat van hún snackbar proberen want dat is wèl lekker! Nee hoor, blijft dezelfde gefrituurde aardappelpuree
Belgische frietquote:Op vrijdag 27 mei 2011 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Geef mij maar dikke friet, knapperig van buiten, bloemig aardappelig van binnen
Met Belgische mayonaisequote:
Nog nooit echt gehadquote:
Ik ken het maar van één snackbar, maar vind het daar ook wat kruidiger smaken dan gewone patat. Het is best lekker vind ik.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 16:15 schreef honeyblack het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat er bij sommige kruiden doorheen zitten en bij andere niet
Ik kan geen ingredienten declaratie vinden in het internet, heb jij er eentje?quote:Op dinsdag 4 maart 2014 11:04 schreef klaarover het volgende:
De trucs van Raspatat:
-er zit paprikapoeder in gemengd. Kleur is donkerder en je denkt: 'hmm extra knapperig."
-er zit zout doorheen gemengd. Best veel ook.
-er zit MSG (e621) doorheen gemengd. Daardoor ga je watertanden.
Trucs dus. Ik eet liever voedsel.
nope, sorry!quote:Op dinsdag 4 maart 2014 11:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik kan geen ingredienten declaratie vinden in het internet, heb jij er eentje?
hoe weet je dan dat er MSG en paprikapoeder doorheen zit?quote:
weten, weten... je hebt gelijk ik vermoed alleen maar.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 13:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
hoe weet je dan dat er MSG en paprikapoeder doorheen zit?
Je roept dus maar watquote:Op dinsdag 4 maart 2014 15:29 schreef klaarover het volgende:
[..]
weten, weten... je hebt gelijk ik vermoed alleen maar.
Het zijn de geijkte trucs van de voedingsmiddelenindustrie EN de raspatat moet z'n oranje kleurtje ergens van krijgen EN dat watertanden (want dat doet raspatat) kan ook maar van 1 ding komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |