Zolang het echt nodig is is echt echt nodigquote:Op woensdag 11 mei 2011 21:34 schreef leeell het volgende:
Proefdieren voor cosmetica vind ik ook schandalig, maar als het noodzakelijke medische middelen zijn die voor mensen worden gemaakt, dan kan ik het wel begrijpen
ook oefeningen voor micro-chirurgie waarbij bloedende voorwerpen noodzakelijk zijn kan ik ook nog wel begrijpen.
Agh er is al een namaak rat.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:56 schreef Ulpianus het volgende:
Ik heb op het Hoger Laboranten Onderwijs gehoord dat ze
A: Sowieso geen alternatief voor proefdieren kunnen voor stellen in de komende 20 jaar.
B: Het zo goed als illegaal is om te doen als er alternatieven zijn.
Zeker wetenquote:Op woensdag 11 mei 2011 22:28 schreef Azreal het volgende:
Proefdieren... vooruit dan:
De eisen voor experimenten op dieren zijn tegenwoordig in Nederland al behoorlijk streng. Het beperken van ongerief voor de dieren staat voorop, net als het beperken van het aantal dieren. Ironisch daarin is, dat mensen van mening schijnen te zijn dat het beter is meer dieren aan een mindere mate van ongerief te onderwerpen, terwijl de WoD voor de meeste experimenten voorschrijft dat de dieren na de experimenten geeuthaniseerd worden. Lees: door het ongerief te beperken, kan het zijn dat er meer dieren vermoord moeten worden.
Nog zoiets moois is dat er bij mijn weten een wettelijke verplichting is om cosmetica (en uiteraard medicijnen) op dieren te testen, zodat de veiligheid van mensen niet in gevaar wordt gebracht. Dit is dus naast wetgeving die zegt dat indien er een geschikt alternatief is, er altijd voor dat alternatief gekozen moet worden. Ook is de realiteit dat de alternatieven die vandaag de dag mogelijk zijn, zelden een gelijkwaardig resultaat opleveren in vergelijking met dierproeven. Met andere woorden, als er voor zo'n alternatief gekozen wordt, dan moeten waarschijnlijk de dierproeven in een later stadium alsnog gedaan worden, simpelweg om volledig zeker van je zaak te zijn.
Overigens zijn er dingen die je met geen mogelijkheid kunt leren van een PVC-rat. Voor anatomie-les is zoiets prima (aan de andere kant, met het aantal ratten dat er jaarlijks doorheen gejaagd wordt zou je ook die lijkjes daar prima voor kunnen gebruiken), maar als je daadwerkelijk met dierproeven aan de gang gaat, dan dwingt een levende rat je om jezelf een aantal dingen te realiseren.
In principe ben ik trouwens ook tegen dierproeven, maar dan moeten er wel gelijkwaardige alternatieven zijn en zoals Ulpianus al zegt, dat gaat nog wel even duren.
Ik denk ook altijd aan al dat verspilde konijnenbont. Dat is ook nog prima te gebruiken. In plaats daarvan gaat het keihard de kliko in.quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:31 schreef Pixie. het volgende:
Zeker weten
Met dierenlijkjes ben ik het volkomen mee eens die zouden natuurlijk gewoon gebruikt kunnen worden.
Honden/apen etc horen niet in een laboratorium thuis.
Ratten/muizen daar kan ik nog mee leven. Zolang ze goed behandeld worden en niet vol met rare troep worden gespoten waardoor ze veel pijn ervaren.
WHAT THE?!quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:43 schreef Azreal het volgende:
[..]
Ik denk ook altijd aan al dat verspilde konijnenbont. Dat is ook nog prima te gebruiken. In plaats daarvan gaat het keihard de kliko in.
Over honden en apen, tja, het is vervelend, maar ik vind het persoonlijk sneuer dat het dierenlab vaak het laatste thuis van politiehonden is. Of honden die afgekeurd zijn als politiehond. Heb je van die prachtige mechelse herders, laat je ze zo met pensioen gaan...
Wat ook zonde is, is dat voor dierproeven ook geldt dat een hoop onderzoek uiteindelijk niets praktisch oplevert. Terwijl het wel goed en bruikbaar onderzoek was, maar het uiteindelijk in de industrie zorgt voor minder winst.
"Rare troep" is nogal een vage term. Ik weet me nog wat spotjes van Proefdiervrij te herinneren waar ze inderdaad met rare troep aan kwamen zetten. Ironisch genoeg waren dat allemaal voorbeelden die in Nederland dus expliciet niet zouden worden toegestaan. Een chemokuur, antibiotica, paracetamol, etc is ook allemaal rare troep, als je het maar op de juiste manier brengt.
Thnx ik doe me bestquote:Op woensdag 11 mei 2011 23:17 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Pixie Top !![]()
http://www.proefdiervrijetechnieken.nl/fonds
Proefdiervrij investeert al jaren in de ontwikkeling van proefdiervrije technieken.
Om deze ontwikkeling nog meer kracht bij te zetten is Proefdiervrij haar eigen Fonds proefdiervrije
technieken gestart.
Het fonds financiert onderzoek naar en de ontwikkeling van proefdiervrije technieken.
Het fonds is onderdeel van het programma Dierproeven Begrensd van ZonMw (de Nederlandse
organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie).
Dit programma heeft tot doel om de ontwikkeling en toepassing van alternatieven voor dierproeven
te stimuleren.
Proefdiervrij maakt voor het fonds gebruik van de infrastructuur en deskundigheid die aanwezig is
bij ZonMw. Het fonds van Proefdiervrij financiert uitsluitend projecten die proefdieren vervangen.
Proefdiervrije technieken
Dierproeven worden vervangen door een reeks proefdiervrije technieken die vaak goedkoper,
betrouwbaarder en effectiever zijn.
Proefdiervrije technieken zijn er in vele soorten en maten.
De techniek kan een computermodel zijn of een reageerbuisje met cellen, maar ook een cd-rom
waarop een dierenarts in spe virtueel een hond kan ontleden.
Op deze website doet Proefdiervrij verslag van de verschillende mooie proefdiervrije technieken
die inmiddels zijn ontwikkeld. Bekijk bijvoorbeeld eens het filmpje over huidmodel of de microchirurgierat.
http://www.proefdiervrijetechnieken.nl/page/films
quote:Op woensdag 11 mei 2011 23:21 schreef Pixie. het volgende:
[..]
WHAT THE?!
Dat wist ik serieus niet eens
Hebben die beesten zo goed werk gedaan voor de mens
worden ze zo bedankt
Belachelijk.
Geloof me, het gemiddelde dierproefcentrum is beter dan het gemiddelde asiel en die beesten worden echt goed verzorgd. Veel beter dan in bijvoorbeeld de voedselindustrie, of bij mensen thuis die niet met dieren weten om te gaan, wat er schrikbarend veel zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2011 23:30 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
![]()
en nog meer ellende,,,
http://www.stopdierproeve(...)=8&limit=10&start=10
Honden-en kattencampagne Nederland
Campagnes/Honden-en kattencampagne NL
Verborgen honden- en kattenleed in laboratoria! Begin jaren tachtig werden er in een laboratorium
van de Universiteit Utrecht video opnames gemaakt van een gruwelijk experiment op een kat.
Op de beelden is te zien hoe onderzoekers de schedel van de kat opensnijden en er een deel van
de hersenen uithalen. Vervolgens vullen ze de leegte weer op met wattenpropjes en naaien ze het
kopje weer dicht.
Deze ingreep werd voor het eerst in Utrecht gedaan in 1957 en daarna jarenlang routinematig
uitgevoerd. Ook vandaag de dag vinden dit soort praktijken plaats!
In Den Bosch is Notox gevestigd en dat is één van de grootverbruikers van beagle hondjes.
Zij worden vooral ingezet in giftigheidstesten waarbij de arme hondjes hoge doseringen
chemicaliën moeten inhaleren.
In Maastricht worden al jaren lang hondjes gebruikt als proefdier.
In een experiment werd een lange biopsienaald gebruikt die door de zijkant van de borstkas
geprikt werd om zo het hart te kunnen binnendringen. Hoewel deze methode volgens de
onderzoekers 'minimaal invasief' was stierven 4 hondjes als gevolg van deze procedures!
Dit gebeurt dagelijks terwijl miljoenen honden en katten WEL een gelukkig leventje leiden bij de
mensen thuis.
Ondertussen zitten honden en katten in een kil dierproefcentrum te wachten op hun dood.
Voordat de diertjes sterven, worden ze eerst nog ingezet in verschillende experimenten zoals
giftigheidstesten en hersenonderzoek.
In de afgelopen 50 jaar werden er in Nederland alleen al minstens 13.000 katten en 100.000
honden gebruikt in experimenten.
zondag, 27 december 2009
Proefdieren zijn een noodzakelijk kwaad, dat zal iedereen wel begrijpen, medicijnen is daar een goed voorbeeld van, maar cosmetica en ander onzin heb je allang geen proefdieren meerquote:Op donderdag 12 mei 2011 02:22 schreef Azreal het volgende:
[..]
Geloof me, het gemiddelde dierproefcentrum is beter dan het gemiddelde asiel en die beesten worden echt goed verzorgd. Veel beter dan in bijvoorbeeld de voedselindustrie, of bij mensen thuis die niet met dieren weten om te gaan, wat er schrikbarend veel zijn.
Dit stukje komt echt over als propaganda. Sowieso, komen met experimenten van 50 jaar geleden is echt een non-argument, aangezien de regels omtrent proefdieronderzoek elke 2-3 jaar strenger worden. Als er nog steeds stukken hersenen uit een levende kat gesneden worden, denk ik dat daar een veel betere reden voor is dan bijvoorbeeld een lusje om het oog van een cavia leggen en daar aan gaan trekken, om zenuwschade te bestuderen.
Bij de beschreven hondjes in Maastricht wordt vaak operatief eerst een hartafwijking aangebracht, dus ze overleven het experiment uberhaupt niet/niet lang. En mocht dat wel zo zijn, dan krijgen ze alsnog een spuitje. Ook is het grappig dat ze voor het gemak even de geiten, konijnen, kippen, vissen, varkens, katten, muizen, ratten, cavia's, etc vergeten te noemen...
Wat betreft de vervangende technieken van proefdiervrij: op het moment is het niet eens mogelijk met een computermodel 1 enkele cel volledig te simuleren. Je zult dan altijd ergens concessies moeten doen. Zo is ook een reageerbuisje met cellen niet gelijk aan een weefsel, laat staan aan een levend weefsel of een weefsel in een levend wezen. Voorbeeldje: 6 uur na het slachten van een varken, zijn er nog genoeg cellen in de hersenen in leven, alleen zijn die hersenen dan echt niet meer functioneel. Ook het huidmodel wat proefdiervrij beschrijft is praktisch niet te vergelijken met huid. Ja het zijn dezelfde cellen, maar waar zijn de bloedvaten, haarzakjes, vetlaag, collageenvezels, etc, etc.
Dat is naar mijn mening een beetje het punt van groepen als proefdiervrij. Ze geven een enorm gekleurd en onrealistisch beeld van zowel dierproeven als de alternatieven. Daarmee wil ik niet zeggen dat er dus niet naar alternatieven gezocht moet worden, maar een beetje meer eerlijkheid over de realiteit zou ik enorm op prijs stellen.
Ben je wel eens in "het gemiddelde asiel "geweest ? Ik wel, je hebt mijn nieuwsgierigheid geprikkeld waarom proefdieren het zoveel beter zouden hebben dan het gemiddelde asieldier wat gewoon onderdak, medische verzorging, voedsel, een buitenren en ja, ook nog wat aandacht krijgt ? Krijgen proefdieren ook nog massages ofzo ?quote:Op donderdag 12 mei 2011 02:22 schreef Azreal het volgende:
[..]
Geloof me, het gemiddelde dierproefcentrum is beter dan het gemiddelde asiel en die beesten worden echt goed verzorgd. Veel beter dan in bijvoorbeeld de voedselindustrie, of bij mensen thuis die niet met dieren weten om te gaan, wat er schrikbarend veel zijn.
Eens, zat cosmetica die a genoeg getest is b niet noodzakelijk isquote:Op woensdag 11 mei 2011 21:34 schreef leeell het volgende:
Proefdieren voor cosmetica vind ik ook schandalig, maar als het noodzakelijke medische middelen zijn die voor mensen worden gemaakt, dan kan ik het wel begrijpen
ook oefeningen voor micro-chirurgie waarbij bloedende voorwerpen noodzakelijk zijn kan ik ook nog wel begrijpen.
Toch even reageren, (sorry Pixiequote:Op donderdag 12 mei 2011 18:23 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Eens, zat cosmetica die a genoeg getest is b niet noodzakelijk is
Maar softenon is zo'n dingetje in de geschiedenis dat aantoont dat je haast niet genoeg op dieren kunt testen
Mensen die geen medelijden hebben met proefdieren of dieren in de Bio-industrie daarquote:Op donderdag 12 mei 2011 20:54 schreef Rana het volgende:
De filmpjes die FANNvanhetlaatsteuur heeft geplaatst vind ik echt totale onzin, dit mag allang al niet meer in NL.
En ook make-up wordt al jaren niet meer getest op dieren! Er zijn hele strenge regels in nederland en om op dieren te mogen test moet er est een aanvraag gedaan worden die heel streng wordt beoordeeld door een commissie. Deze gaat ook na of er niet de mogelijkheis is om op een alternatieve manier te testen.
Als de mensen die nu commentaar leveren later in het ziekenhuis komen te liggen om wat voor reden dan ook dan moeten jullie je ook niet laten behandelen wat dit is eerst ook getest op dieren voor jullie eigen veiligheid! En anders moeten jullie niet klagen!
In de toekomst zal het waarschijnlijk ook niet voorkomen dat er geen gebruik van dierproeven wordt gemaakt. Omdat de alternatieven nog lang niet ver genoeg ontwikkeld zijn.
Er wordt trouwens ook bijna nier meer op apen getest aangezien dit niet meer mag! De meeste proeven vinden nog altijd plaatst op muisjes en ratten. (en nee dit praat ik verder niet goed ofzo)
Ik heb een zeer groot wantrouwen tegen medicijnen inderdaad en ik hoop ook dat ikquote:Op donderdag 12 mei 2011 21:41 schreef Rana het volgende:
Ik neem aan dat jij geen medicijnen slikt en hoop voor je dat je nooit in een ziekenhuis terecht komt! En anders neem ik aan dat je dan dus je behandeling afslaat! Want alle medicijnen/behandelingen zijn eerst getest en dit moet (helaas) ook.
En ik ben het ermee eens dat botox niet goed is om te testen maar dit zijn waarschijnlijk dan ook illegalen testen want alle dierproeven moeten eerst langs de DEC. En botox zou daar nooit doorheen komen!
En zonder zouden we nooit helemaal kunnen... aangezien er nog gewoon geen methodes zijn om alles te testen.. er wordt al heelveel getest met celkweek en met simulatie programma's maar helaas kan daar gewoon nog niet alles mee gedaan worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toch nog even het goede nieuws melden voor de mensen die hier nog interesse in hadden.quote:Op donderdag 12 mei 2011 21:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ADC start radiospot tegen apenexperimenten in Nijmegen!
11 MEI 2011
Vanaf maandag 16 mei zendt Omroep Gelderland een radiospot uit over de afschuwelijke
apenexperimenten die plaatsvinden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. In de radiospot roept
ADC de universiteit op om te stoppen met deze experimenten en de 16 apen die er momenteel
verblijven uit te plaatsen bij een opvangcentrum.
[ afbeelding ]
De radiospot is hier te beluisteren.
ADC campagneleider Robert Molenaar:
'De apen die de Radboud Universiteit gebruikt voor hersenonderzoek wordt bewust drinkwater
onthouden om hen vervolgens opdrachten te laten uitvoeren waarvoor zij worden beloond met
slechts enkele druppels water.
Tijdens de opdrachten zitten de dieren vastgebonden in een primatenstoel.
In hun hersenen worden elektroden geplaatst.
Zitten de apen niet in de verschrikkelijke primatenstoel, dan zitten zij wel in krappe hokken, waar zij
jarenlang verblijven.
Uiteindelijk komen ze met een spuit aan hun einde.
ADC wil dat de apen niet langer als gebruiksvoorwerpen worden gezien, maar als levende wezens
met gevoel.
en DIT is een primatenstoel !!!
Onzin. Als de alternatieven bestaan, worden deze ook zeker gebruikt. Er zijn echter geen alternatieven voor een diermodel, waarbij rekening gehouden moet worden met bijvoorbeeld de absorptie, distributie, metabolisme en excretie van een geneesmiddel. In gekweekte cellen en losse organen zijn dit soort dingen niet te testen. Ook niet in computermodellen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 17:07 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Gebruik van proefdieren is op geen enkele manier meer goed te praten, zeker niet
omdat er allang proefdiervrije technieken bestaan.
Iemand die meedoet aan geneesmiddelenonderzoek, wordt betaald voor de tijd die hij/zij hiervoor moet opofferen. Zo'n vrijwilliger wordt nooit betaald voor het risico, waar ze zeker van op de hoogte gesteld worden. Simpelweg omdat het risico niet uit te betalen is (als je komt te overlijden, heb je niks aan het geld). Ik zie dus niet in waarom dit niet kan, zo iemand heeft zelf de keuze. De risico's worden uitgelegd, dat het niet gevaarlijk zou zijn, zijn jouw woorden.quote:Ook is het op geen enkele manier goed te praten dat er nog steeds farmaceutische bedrijven
mensen proberen te strikken (vaak onder jonge studenten die graag een zakcentje
extra willen hebben of in ontwikkelingslanden waar mensen wanhopig zijn) om mee te doen
aan programma's waar ze medicijnen krijgen en zo hun gezondheid voor een habbekrats
op het spel zetten.
Ah, ja.... ze hebben er ook mooie praatjes bij natuurlijk bijvoorbeeld dit:
Meer dan een vergoeding
Het testen van medicijnen levert niet alleen een aardige financiële vergoeding op, je levert
ook een belangrijke maatschappelijke bijdrage. Door het testen van deze medicijnen op eventuele
bijwerkingen help jij mensen die ziek zijn.
Dankzij jouw bijdrage aan geneesmiddelenonderzoek staan de ontwikkelingen niet stil.
Of het geneesmiddel uiteindelijk wel of niet op de markt komt, jij helpt de medische wetenschap
altijd een stapje vooruit.
En natuurlijk dat dat het helemaaaaaaaaaaaaal niet gevaarlijk is en nee er gaat nooit iets mis...
of toch wel?
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/2021
er zijn ook nog wel recentere voorbeelden dit voorbeeld is uit 2006, maar dan moeten jullie
maar even googelen, ik zou het in ieder geval niemand aanraden.
Maar inderdaad, mensen hebben altijd nog zelf de keuze en een dier NIET.
Er zijn WEL al alternatieven http://www.proefdiervrij.nl/proefdiervrijetechnieken#huidmodelquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 19:05 schreef Levolution het volgende:
[..]
Onzin. Als de alternatieven bestaan, worden deze ook zeker gebruikt. Er zijn echter geen alternatieven voor een diermodel, waarbij rekening gehouden moet worden met bijvoorbeeld de absorptie, distributie, metabolisme en excretie van een geneesmiddel. In gekweekte cellen en losse organen zijn dit soort dingen niet te testen. Ook niet in computermodellen.
Wanneer proefdieren gebruikt worden, wordt er zo zuinig mogelijk mee omgesprongen. In Nederland hebben we een 'nee, tenzij'-beleid, dat wil zeggen dat alleen proefdieren gebruikt worden als dit noodzakelijk is. Als er bijvoorbeeld leverslices nodig zijn, worden deze zo flinterdun gesneden dat ze er ontzettend veel uit één rat kunnen halen.
[..]
Iemand die meedoet aan geneesmiddelenonderzoek, wordt betaald voor de tijd die hij/zij hiervoor moet opofferen. Zo'n vrijwilliger wordt nooit betaald voor het risico, waar ze zeker van op de hoogte gesteld worden. Simpelweg omdat het risico niet uit te betalen is (als je komt te overlijden, heb je niks aan het geld). Ik zie dus niet in waarom dit niet kan, zo iemand heeft zelf de keuze. De risico's worden uitgelegd, dat het niet gevaarlijk zou zijn, zijn jouw woorden.
Besef dat geneesmiddelen door een zeer streng procedure gaan voordat ze op de markt gebracht worden. Dat kan 10 jaar duren. Hierin zit een fase waarbij op proefdieren getest wordt, maar ook een fase waarbij op gezonde vrijwilligers wordt getest (dat is dus waar mensen voor betaald worden). Als je dit allemaal niet doet, breng je de patiënten waarvoor de geneesmiddelen bedoeld zijn, in groot gevaar.
Het artikel dat je geeft van die zes mensen, is een uitzonderingsgeval wat mij al bekend was. Die studie staat er bekend om dat niet alles gegaan is zoals het hoort. Er werd een potentieel geneesmiddel tegen leukemie onderzocht, TGN1412, deze rotzooide met het immuunsysteem. En dat is behoorlijk risicovol. Hoewel ons DNA grotendeels overeenkomt met die van proefdieren, kan een geneesmiddel toch heel anders uitpakken bij de mens. En dat gebeurde hier. Ook zouden er honden gestorven zijn tijdens de onderzoeken, maar zou dit genegeerd zijn. In ieder geval had er nog niet getest mogen worden op zes mensen tegelijk. Een heel eng en naar verhaal dus, maar wel een uitzonderingsgeval. Overigens zou jij zo'n onderzoek ook al te graag zien gebeuren als je zelf leukemie had.
Zo zie je dat dierproeven nog altijd noodzakelijk zijn. Hoewel zelfs proefdieren niet altijd representatief zijn voor de mens, kunnen ze een heleboel betekenen. Veel meer dan gekweekte cellen van één celtype in vitro. Ik ben zelf een grote dierenliefhebber, ik ben zelf ook erg kritisch op de proefdieren die tijdens onze studie gebruikt worden. Voor onderzoek is het noodzakelijk, maar als leermiddel vind ik het minder noodzakelijk. Bij ons zijn de verwachte resultaten vaak al duidelijk, ik zie niet in waarom we niet altijd met computermodellen werken (doen we echter wel steeds vaker). Maar stiekem moet ik zeggen dat dergelijke practica erg leerzaam zijn, veel meer dan een boek. Dus het heeft wel degelijk nut. We worden overigens altijd op de hoogte gebracht van dierproeven, de wetgeving en de ethiek. Soms werken we met leverslices, dat kost heel weinig proefdieren. Maar we hebben ook ooit een rat moeten ontleden, dat was één rat per persoon. Persoonlijk vond ik dat behoorlijk onnodig en verkwistend, doch leerzaam.
Dogmatische reactie zeg. Ik heb je in mijn vorige post al geprobeerd uit te leggen waarom in vitro celkweken niet altijd werken. We spreken dan van één orgaan (niet eens een orgaan eigenlijk, want zelfs een orgaan heeft gedifferentieerde cellen). In mijn vorige post kun je precies teruglezen waarom dat niet in alle studies voldoet.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 20:44 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Er zijn WEL al alternatieven http://www.proefdiervrij.nl/proefdiervrijetechnieken#huidmodel
Ik praat niemand om. Ik gaf alleen aan dat de risico's duidelijk vermeld worden en dat we het onderzoek wel degelijk nodig hebben. Als je een andere mening deelt, prima, maar dan moet je ook geen paracetamol meer slikken als je hoofdpijn hebt.quote:en voor de rest lepel je precies dit verhaaltje op waarmee ze argeloze mensen
(vaak jonge studenten) om weten te praten om mee te doen aan dit soort
testen.
Dit verhaaltje dus:
http://www.studenten.net/(...)58/medicijnen_testen
en zie de eerste reactie hier
http://gebedsbroeders.nl/blog/medicijnen-testen-geld-verdienen
Hallo mensen,
Ik zit nu in het laatste jaar van mijn opleiding tot verpleegkundige en dit onderwerp is meerdere malen ter sprake tijdens de opleiling.
Persoonlijk zou ik het niet doen. De onderzoeken van het medicijn zijn vaak al ver gevorderd maar toch blijft er een risico. Hoe meer geld je krijgt voor het uit testen van het medicijn des te gevaarlijker is het hahah. Ik weet niet precies of dat zo is maar ik zou mijn lichaam daar niet voor beschikking stellen.
Duss ja...
Maar als jij met een rustig geweten kan slapen door de mensen dit verhaaltje voor te
bliijven houden, moet je dat vooral doen, ik doe er niet aan mee in elk geval.
Het is prima dat er zo'n fonds is. Maar besef dat we niet zomaar dierproeven kunnen afschaffen. Hoezeer ik het zelf ook zou willen. Je moet begrijpen dat een geneesmiddel een zeer complexe werking kan hebben (van sommige geneesmiddelen is de werking niet eens bekend). Stel dat geneesmiddel X in een huidcelkweek zijn werk doet en geen bijwerkingen vertoont. Vervolgens dien je geneesmiddel X toe aan een mens: zijn lever zet het geneesmiddel om in een toxische metaboliet, die de bloed-hersenbarrière kan passeren en daar schade aanricht. Hoe wil je in een huidcelkweek testen wat er in de lever en hersenen gebeurt? Dat kan alleen met volledig functionerende lichamen, inclusief bloedvatenstelsel.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:05 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Omdat niet voor alles een alternatief is is er ook een Fonds in het leven geroepen,
want van de overheid hoeven we niet veel te verwachten die geeft het geld liever aan
andere dingen uit.
En alle medicijnen die er NU bestaan daar hebben al genoeg dieren voor geleden (en misschien
wel menselijke proefdieren ook, want van de gevolgen achteraf die mensen hebben die zich
als proefkonijn hebben opgegeven hoor je weinig en ga het maar eens bewijzen... )
Om een lang verhaal kort te maken er zou dus gewoon meer geld moeten gaan naar dat Fonds
zodat er zoveel mogelijk alternatieven komen en zo min mogelijk proefdieren nodig zijn en zeker
geen studenten lokken met DIT soort verhaaltjes....
Deze lokverhaaltjes vind ik zelf ook ronduit smerig en ethisch onverantwoord. Maar mensen zijn in staat om zich te informeren, vooral van studenten mag dat verwacht worden. Het blijft toch je eigen verantwoordelijkheid, vind ik. En de risico's worden echt zoveel mogelijk beperkt. Natuurlijk gaat er wel eens zo nu en dan iets mis, maar zoals ik al zei, daar ben je voor gewaarschuwd. Wat moeten we dan doen? Het onderzoek in gezonde vrijwilligers platleggen, zodat er geen nieuwe geneesmiddelen meer ontwikkeld kunnen worden?quote:http://www.studenten.net/(...)58/medicijnen_testen
Gezellig met een groepje
Als je eenmaal hebt besloten om je op te geven als proefpersoon volgt er altijd een medische
keuring. Op het moment dat je aan de specifieke voorwaarden voldoet kan het onderzoek
beginnen. Je krijgt het medicijn dagelijks toegediend en verblijft meerdere dagen achtereen in een
kliniek. Dit klinkt akeliger als dat het is, want het complex ligt prachtig in het bos. Het doet
absoluut niet ziekenhuisachtig aan.
Pimp the Clinic
Onlangs is www.vrijwilligerpra.com druk bezig geweest om de kliniek een beetje te pimpen.
De playstations 1 zijn vervangen voor de Playstation 3, er is een supersnelle WIFI verbinding
waarmee je je externe harde schijf van 200 GB vol kan gooien met films en muziek, pc`s met
internet, flatscreens, biljart, voetbaltafels, een eigen "videotheek" waar je je eigen films kunt halen
en ook zijn er stilte kamers waar je een potje kunt schaken of studeren natuurlijk.
Ideaal is daarom natuurlijk een opname vlak voor je tentamens.
Je hebt nog nooit zo goed kunnen leren!
Ook kun je je gezellig met een groepje vrienden aanmelden, geen probleem.
In mijn omgeving is bijna niemand ingeënt. Zoals ik al zei, denk voor jezelf.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:14 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ook voor de Mexicaanse Griep werden proefpersonen gezocht.
En tja het medicijn was nog niet getest maar er moesten toch maar alvast een
heleboel mensen ingeent worden, dat was wel zo veilig...
http://www.scientias.nl/v(...)de-slaapziekte/24526
Veroorzaakt vaccin tegen Mexicaanse griep de slaapziekte?
Ik denk wel voor mijzelf, maar blijkbaar kunnen een heleboel mensen dat niet en zeker geenquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:16 schreef Levolution het volgende:
[..]
In mijn omgeving is bijna niemand ingeënt. Zoals ik al zei, denk voor jezelf.
Ik ben zelf ook maar 21, studenten van mijn leeftijd kunnen prima voor zichzelf denken.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:22 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik denk wel voor mijzelf, maar blijkbaar kunnen een heleboel mensen dat niet en zeker geen
kleine kinderen en de moeders van de kleine kinderen die zo gek worden gemaakt met
verhalen dat ze hun kind toch maar laten inenten.
En ik weet niet of je van een student van rond de 20 jaar mag verwachten dat hij alle
gevaren kan inschatten om aan die medicijntesten deel te nemen, ik denk van niet, zeker
niet als je met dat soort verhaaltjes aan komt zetten en dan ook nog eens geld toe geeft.
Maar goed, het is blijkbaar Big Bussiness, dus erg veel hoop op verandering heb zelfs IK
niet.
Daar was ik ook al mee bezig geweest, struikel niet over de boze boerenquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:29 schreef Levolution het volgende:
[..]
In de bio-industrie gaat het er niet alleen erger aan toe, maar is er ook sprake van een aanzienlijk groter aantal dieren. Terwijl bij dierproeven zoveel mogelijk dieren bespaard worden en er strenge regels zijn, is er in de bio-industrie sprake van een zeer grote verkwisting. Laten we eerst de overbodige vraatzucht van dit land aanpakken, voordat we zieke mensen met noodzaak aan geneesmiddelen benadelen.
Je bent wel fanatiek zeg.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:32 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Daar was ik ook al mee bezig geweest, struikel niet over de boze boeren![]()
De Bio-industrie
Ik at nog niet zo heel lang geleden alleen Biologisch vlees nu eet ik helemaal geen vlees meer.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:40 schreef Levolution het volgende:
[..]
Je bent wel fanatiek zeg.
Ik vind het allemaal maar moeilijke kwesties. Het is niet zo zwart-wit als je zou willen, we moeten rekening houden met diverse percepties. Mag ik zeuren over dierproeven als ik elke avond vlees eet? Mag ik zeuren over de bio-industrie als ik thuis huisdieren heb, die daar ook niet voor gekozen hebben? Heb jij huisdieren trouwens?
Wat ik wel met zekerheid durf te stellen, is dat het ongerief voor dieren waar wij gebruik van maken, zo minimaal mogelijk moet zijn. In de dierproeven wordt dit al nagestreefd. In de bio-industrie nog lang niet.
Wat betreft halal slachten overigens: een dier is volgens de islam pas echt halal als het dier een waardig leven heeft gehad, de kop er in één slag afgehakt is etc. In principe is de echte definitie van halal nog humaner dan de westerse denkwijze. Echter is halalvlees nog steeds een industrie en wordt er niets waargemaakt van dat 'waardige leven'. De kop gaat er ook niet in één slag af.
Ik vind een 'waardig leven' (lees: leven zonder ongerief), zwaarder wegen dan de manier van doden. Het doden kan allang heel snel en goedkoop. Een guillotine bijvoorbeeld, zou ik behoorlijk humaan vinden.
Haha, ik ga het ook niet proberen, ook omdat ik er toch niets mee opschiet. Ik begin wel bij mezelf. Ik behandel dieren altijd met respect. Sorry dat ik offtopic ging, om maar weer ontopic te gaan eindig ik met een samenvatting:quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:47 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik at nog niet zo heel lang geleden alleen Biologisch vlees nu eet ik helemaal geen vlees meer.
Ik had ooit 2 katten uit het asiel gehaald, beide probleemgevallen die niemand wilde hebben
die zijn inmiddels dood en nee ik neem nooit meer huisdieren.
Maar laten we het hier verder over proefdieren hebben, als je een vervolg wilt maken op
mijn topic De Bio-industrie zou ik zeggen, Doen ! maak een topic De Bio-industrie 2
en vraag of ze hem hier bij zetten Het nuttige linkjes topic ik zal je volgen
en als ik iets kan bijdragen aan het topic zal ik dat doen.
Ik heb de puf er niet meer voormaar ik wens je veel succes.
en nog een prettige avond voordat we hier geheel ''off topic'' gaan.
Bron? Ik heb familie bij de politie en voor zover ik weet gaan politiehonden die met pensioen gaan gewoon bij de medewerkers waar ze hun werkzame leven hebben gesleten als huishond wonen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:43 schreef Azreal het volgende:
[..]
Ik denk ook altijd aan al dat verspilde konijnenbont. Dat is ook nog prima te gebruiken. In plaats daarvan gaat het keihard de kliko in.
Over honden en apen, tja, het is vervelend, maar ik vind het persoonlijk sneuer dat het dierenlab vaak het laatste thuis van politiehonden is. Of honden die afgekeurd zijn als politiehond. Heb je van die prachtige mechelse herders, laat je ze zo met pensioen gaan...Wat ook zonde is, is dat voor dierproeven ook geldt dat een hoop onderzoek uiteindelijk niets praktisch oplevert. Terwijl het wel goed en bruikbaar onderzoek was, maar het uiteindelijk in de industrie zorgt voor minder winst.
"Rare troep" is nogal een vage term. Ik weet me nog wat spotjes van Proefdiervrij te herinneren waar ze inderdaad met rare troep aan kwamen zetten. Ironisch genoeg waren dat allemaal voorbeelden die in Nederland dus expliciet niet zouden worden toegestaan. Een chemokuur, antibiotica, paracetamol, etc is ook allemaal rare troep, als je het maar op de juiste manier brengt.
Ah... we hebben weer een Dokter Jozef Mengele zie ik.quote:Op vrijdag 30 december 2011 11:23 schreef desiredbard het volgende:
Hmme een kunstrat voor ¤20 ... nee dus
je neemt twee ratten van tegenovgesteld geslacht, voor ¤20 granen en laat de beestjes neucken end paeren
resultaat: veul meer van dienen beeschtjes
En een rat die netjes inslaapt voor een student zich de minister van onderwijs voor de geest haalt en de scalpel ter hand neemt.... daar is niks mis mee.
Een student zal ook moeten leren zo'n beestje dood te maken. Ethisch
En dat gevoel krijg je toch niet van een Rubbie de Rubber Rat
...
Het argument tegen dierproeven is dat het teveel mensen in leven houdt.
Waar vroeger mensen onvruchtbaar werden dood gingen aan bijverschijnsdelen is het resultaat nu 7 miljard inwoners van deze aardkloot
Verder 53 chimpansees?
Waren de Martijn leden al op?
Een konijn vind ik ook niet erg....quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:44 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ah... we hebben weer een Dokter Jozef Mengele zie ik.
Wat vindt je van dit medisch experiment?
Oogkleur veranderen.
[quote]
Niet noodzakelijk miz.... mag op Martijnleden gelieve de vuit te gebruiken
[quote]
Maar op wie of wat zijn die testen daarvoor uitgevoerd, ratten zou je niet erg vinden, maar
zo'n lief poezelig konijntje weldaar werden vroeger ook alle oog makeup op getest,
er komen toch nog steeds nieuwe kleuren bij en die zijn echt niet allemaal proefdiervrij.
Softenon is inderdaad een reden om dus heel goed op dieren te testenquote:Een dier is geen mens, dat is het punt, dus je kan wel allemaal medicijnen en experimenten
op dieren gaan uitvoeren, maar er zijn zat voorbeelden van medicijnen die weer snel
uit de handel zijn genomen, omdat ze toch niet zo veilig waren als dat de Experts dachten.![]()
Bekendste voorbeeld:
Softenon
http://www.medicijnen-op-(...)ilige-medicijnen.htm
Ik geloof dat je me niet goed begrijptquote:Op vrijdag 30 december 2011 14:14 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Een konijn vind ik ook niet erg....
Je legt me wel wat in de mond.
Vind ik niet erg maar mijn konijn graag gebraden intreseert mij niet zoveel wat "Fiver" voor oogkleur had"
[..]
Softenon is inderdaad een reden om dus heel goed op dieren te testen
En op menselijke proefpersonen
....
het vogelgriep virus is miz dan ook niet genoeg getest
Medicijnen is iets anders dan cosmetica testen en al helemaal as we het over cosmetische modificatie hebben
Natuurlijk moet je menselijke proeven uitvoerenquote:Op vrijdag 30 december 2011 14:22 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik geloof dat je me niet goed begrijpt![]()
![]()
![]()
Softenon was op dieren getest maar bleek achteraf toch niet geschikt voor de mens,
en dat is zo met een heleboel medicijnen, ga de geschiedenis maar eens na.
Dat probeer ik je juist uit te leggen, maar het komt niet helemaal over geloof ik.
Dus dan maar op mensen testen?
Op wie? Op 20 jarige studentjes die een extraatje wel kunnen gebruiken en die wel
in mooie beloftes en praatjes trappen zoals dit:
Gezellig met een groepje
Als je eenmaal hebt besloten om je op te geven als proefpersoon volgt er altijd een medische
keuring. Op het moment dat je aan de specifieke voorwaarden voldoet kan het onderzoek
beginnen. Je krijgt het medicijn dagelijks toegediend en verblijft meerdere dagen achtereen in een
kliniek. Dit klinkt akeliger als dat het is, want het complex ligt prachtig in het bos. Het doet
Pimp the Clinic
Onlangs is www.vrijwilligerpra.com druk bezig geweest om de kliniek een beetje te pimpen.
De playstations 1 zijn vervangen voor de Playstation 3, er is een supersnelle WIFI verbinding
waarmee je je externe harde schijf van 200 GB vol kan gooien met films en muziek, pc`s met
internet, flatscreens, biljart, voetbaltafels, een eigen "videotheek" waar je je eigen films kunt halen
en ook zijn er stilte kamers waar je een potje kunt schaken of studeren natuurlijk.
Ja meer proeven dus met meer soorten en uiteindelijk proef mensen, zoals ik hiervoo net schreef.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:33 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Het softenon schandaal Het softenon schandaal
Waarom proefdiertjes faalden
http://www.jdruiter.nl/published_work/Het_softenon_schandaal.pdf
Wetenschappers vroegen zich af hoe dit had kunnen gebeuren.
Waarom hadden ratten en muizen geen probleem met het medicijn maar mensen wel?
Moeten er nog meer dierproeven worden gedaan met meerdere diersoorten?
Of zijn dierproeven totaal zinloos omdat mens en dier teveel van elkaar verschillen?
Dus dierproeven veroorzaken niet alleen onnodig veel dierenleed maar het slaat ook nog eens
nergens op.
Sjezus jij bent echt eng... dan maar op gevangenen ?quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:32 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Natuurlijk moet je menselijke proeven uitvoeren
Je kunt een dier niet volledig vergelijken met een mens
(Ik hoor triuwens niemand zeuren over vieze stingende lelijke varkens die gebruikt worden...alleen maar huilende konijnie verhalen)
En ja vrijwillige testen en gedwongen testen op bijvoorbeeld gevangen
het voor wat hoort wat principe met betrekking tot honegerend afrika waar we all decennia geld in pompen zonder effect is zo'n idee
Een malaria injectie hoeft helemaal geen geld te kosten...we testen een nieuw malaria medicijn gewoon daar:
Je krijgt de keuze uit 3
1) geen mallaria vaccinatie
2) gratis malaria vaccinatie
3) zelf betaalde vaccinatie
Je vergeleek me al met Mengele...
Wel, ik vind zo'n hang oor konijntje veel liever dan zo'n "vlieg-ogend opgezwollen buikje aankomende lotto spammer
Waar je je al niet druk over maaktquote:Op vrijdag 30 december 2011 14:39 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Sjezus jij bent echt eng... dan maar op gevangenen ?
Heb je ook nog een voorkeur voor welke gevangenen?
Of maakt je dat niks uit?
Iemand die gestolen heeft niet, iemand die een moord heeft gepleegd wel?
Zoiets?
En over varkens, kippen en ander dierenleed heb ik me ook al druk gemaakt,
en daar blijf ik me ook druk om maken.
lees je maar even in![]()
De Bio-industrie
Zelfs om die klote olifanten en rot tijgers en nare aapjes maak ik me druk
tis wat heh...
Circussen geen vergunning meer nodig voor wilde dieren
Deze post zegt zoveel meer over jou dan over mijquote:Op vrijdag 30 december 2011 15:18 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Waar je je al niet druk over maakt
Dieren zijn geen mensen
Ach diefstal etc... mischien als vrijwilliger.
Maar nare aapjes zoals Mohammedjes , Volkertjes, Dutrouxjes , Fritzl-tjes.
Mensen die alvorens ze de wereld een beter plek maken door haar te verlaten nog een positieve bijdrage kunnen leveren..... waar mag iki het infuus inhameren.
Al die dierknuffelende vego en vegaatjes
Leuk maar zo'n beest is ondergeschikt en dus lager in de voedselketen dan ik.
(Ok als ik mij in een leeuwenkooi bevind verandart dat snel.... maar dan zal ik ook niet zeuren)
Het is eten en gegeten worden
Ik wist dat er een heleboel niet naar buiten gebracht werd en dat er nog veel meer misgaatquote:Op vrijdag 30 december 2011 15:00 schreef TechXP het volgende:
Kijk ook op www.dierproeveninformatie.nl
Ik vind het interessant topic. Het kost mij veel tijd om er op in te gaan, maar ik raad zeker iedereen aan eens de boeken te lezen van Dr. Greek e.a. die tegen dierproeven zijn. Goed om ook eens de andere kant te lezen.
Dierproeven falen enorm. Dit is bekend. Daarom laatste tijd veel berichten van wetenschappers die het diermodel bekritiseren. Dit is echt goed nieuws!
Ik heb afgelopen jaren veel mensen uit het veld gesproken, bij dierenlabs wezen kijken, debatten geweest e.d. Conclusie is dat het diermodel steeds minder draagvlak heeft. Iemand van farma bedrijf gaf aan dat ze liever geen dierproeven willen doen, maar dit verplicht word. Dierproeven geven minder kans op dat het product op de markt komt, dus voor bedrijven vaak beter die dierproeven niet te hoeven doen. Maar ook steeds meer initiatieven voor de toekomst van de medische sector, nl. mensspecifiek onderzoek.
Proefdiervrij vind ik een slechte organisatie. Ze zijn erg close met dierproefnemers, zijn tegen activisten en houden dierproeven in stand met hun 3V beleid/promotie (3V beleid is bedacht door de dierproefsector..). Ondanks dat ze allerlei medische informatie hebben over falen dierproeven geven ze deze niet aan de achterban. Ze publiceren het niet. Wat ik erg vreemd vind. Echter als je ziet dat bij debatten rond dierproeven hun directrice naar dierproefnemers sprint voor schudden van de hand en lekker kletsen (hun noemend bij voornaam en lachen, grapjes maken etc.) en ondertussen collega-dierenbeschermers negeert, dan zegt dat genoeg.
Yepquote:Op vrijdag 30 december 2011 15:47 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Deze post zegt zoveel meer over jou dan over mij![]()
Je fobo ook trouwens waarin je trots poseert met je ( zelf geschoten? ) Fanzant en
die stoere foto met je zelf gevangen vis.
Die wereld is ONDERMEER zo vervuild omdat er idioten zijn die zonodig op die plasticsandaaltjes moeten rondlopen. Want plastic is zo'n fijn product.quote:Nee mensen zoals jou leveren echt een goede bijdrage aan de maatschappij.
Ik hoop dat je je kleinkinderen later kunt uitleggen waarom de wereld zo vervuild
en verkankerd is, en misschien hebben ze dan nog wel alle bedreigde diersoorten
op film staan, dan kan je nog eens gezellig met ze zo'n filmpje bekijken.
Zijn we het daar eens (En je hebt aanmerkingen op mijn scharrel fazant)quote:Ik lust namelijk wel vlees, ik vind het zelfs lekker, ik ben ook niet tegen het eten van
Vlees, ik ben tegen de Bio-Industrie dat is heel iets anders.
Hier ga je wel erg makkelijk doen of het dit geen producten zijn met een grote impact. Weet je wel de impact van de veeindustrie op de wereld? Even een korte samenvatting:quote:Op vrijdag 30 december 2011 16:23 schreef desiredbard het volgende:
Die wereld is ONDERMEER zo vervuild omdat er idioten zijn die zonodig op die plasticsandaaltjes moeten rondlopen. Want plastic is zo'n fijn product.
Een multifunctionele koe daarentegen : Mest - Vlees - Lijm - Leer
Volledig Natuurlijk en volledig afbreekbaar ... in tegenstelling tot jouw plastic
De trend in de wetenschappelijke wereld is dat dit dus ter discussie staat. Dit was 150 jaar geleden ook al het geval. Toen had je twee kampen. Echter dierproefindustrie won. De argumenten van toen worden nu weer meer gebruikt door het kap dat pleit voor meer mensspecifiek onderzoek. De dierproefindustrie heeft ook minder macht gekregen dan vroeger. Dus deze groep groeit daardoor weer goed. In de UK willen ze onafhankelijk onderzoek over het nut/noodzaak van dierproeven, maar dierproefindustrie lobbyt er flink tegenin.quote:Dierproeven.... een noodzakelijk kwaad,
Softenon was juist een van de bekende voorbeelden waarin dierproeven faalde!!!quote:Medicatie .... kan niet genoeg getest worden...over een breed genoeg soortengroep...softenon is hier het bewijs van.
Om weer even On Topic te komen, want er wordt nu van alles en nog wat bij gehaald.quote:Op vrijdag 30 december 2011 17:54 schreef TechXP het volgende:
[..]
Softenon was juist een van de bekende voorbeelden waarin dierproeven faalde!!!
Dat bewezen is dat vele medicijnen die getest zijn op dieren niet alleen voor onnodig veelquote:Op vrijdag 30 december 2011 11:23 schreef desiredbard het volgende:
Hmme een kunstrat voor ¤20 ... nee dus
je neemt twee ratten van tegenovgesteld geslacht, voor ¤20 granen en laat de beestjes neucken end paeren
resultaat: veul meer van dienen beeschtjes
Nou kiek eens aan... snap jij het nog?quote:Op vrijdag 30 december 2011 19:19 schreef TechXP het volgende:
Dierproefalternatieven zijn meestal juist goedkoper. Waar succes rate van dierproeven soms onder 1% zit liggen gemiddeld de succesen bij mensspecifieke testen boven de 50%, en zelfs meer rond de 70 a 80%.
Excess is nooit goed ...echter veganisten zijn ook niet de gezondste mensen.... tekorten aan bepaalde stoffenquote:Op vrijdag 30 december 2011 17:54 schreef TechXP het volgende:
[..]
Hier ga je wel erg makkelijk doen of het dit geen producten zijn met een grote impact. Weet je wel de impact van de veeindustrie op de wereld? Even een korte samenvatting:
- Mens: te veel slecht voor gezondheid (grote kosten voor zorg ivm consumptie van dierlijke eiwitten, meer doden door promotie van vlees/zuivel)
BSquote:- Mens: veel mensenrechtenschendingen ivm verjagen inheemse volkeren van land waar veevoer verbouwd gaat worden, vis: slavenarbeid op visserijschepen
?????? je bedoeld we stoppen het erin al jaren voedsel en geld...en nog steed leren die sufkutten het nietquote:- Mens: wegvangen van voedsel bij afrika door europa
Alweer door overpopolatie... ziekten en mutaties zijn een NATUURLIJKE remming op overpopulatie: Er is sterfte nodig (onder zowel mes als dier) totdat zich een nieu equilibrium insteltquote:- Dier/mens: ontstaan van nieuwe ziekten en verspreiding bekende ziekten, mutaties, etc.
Alweer door overpopolatie... ziekten en mutaties zijn een NATUURLIJKE remming op overpopulatie: Er is sterfte nodig (onder zowel mes als dier) totdat zich een nieuw equilibrium insteltquote:- Milieu: grote impact op milieu. Broeikaseffect versterkend. 18% uitstoot, meer dan vervoer.
Niet iedereen , soms ik ook,quote:- Mens: verspilling van voedsel (inefficientie)
Alles is chemischquote:Wat betreft leer.. dit word behandeld met chemicalien. In arme landen veel mensen de dupe van die chemicalien. Ook veel ziekte daardoor. En ook slechte arbeidsomstandigheden.
Sorry maar hier ga ik liever niet op in ...doe een beetje researchquote:Verder is kunststof heel breed. En er zijn nog zoveel meer stoffen. Wat betreft sandalen, schoenen enzo, het beste is om schoenen van hennep te kopen. Dat heeft minste impact. Qua leer en kunsstof is ongeveer gelijk qua impact (hoewel in het onderzoek wat ik ken er geen rekening is gehouden met uitstoot van dieren). Daarnaast veel soorten kunststof. Ook verschillende blends. En je hebt ook bioplastics. Beter afbreekbaar.
Omdat er te weinig en niet breed genoeg getest werd.quote:Softenon was juist een van de bekende voorbeelden waarin dierproeven faalde!!!
Zat ik ook net te denkenquote:Op vrijdag 30 december 2011 23:47 schreef TechXP het volgende:
Hm.. daar is niet mee te discussiëren.
? Bron? wat is resultaat?quote:Op vrijdag 30 december 2011 19:19 schreef TechXP het volgende:
Dierproefalternatieven zijn meestal juist goedkoper. Waar succes rate van dierproeven soms onder 1% zit liggen gemiddeld de succesen bij mensspecifieke testen boven de 50%, en zelfs meer rond de 70 a 80%.
De verschillenquote:Op zaterdag 31 december 2011 00:12 schreef desiredbard het volgende:
[..]
? Bron? wat is resultaat?
kunstrat = ¤20 & levende ratte pup <20 ct --- Da's 100%
Natuurlijk zijn er minder negatieve uitwerkingen bij menselijke proven....
Als een middel niet door de DIERPROEF stage heenkomt wordt het niet op de mens getest.
De kans dat een mens dus reactie vertoont is daardoor veel kleiner
om te beginnen mooie OP voor de TSquote:Op woensdag 11 mei 2011 23:21 schreef Pixie. het volgende:
[..]
WHAT THE?!
Dat wist ik serieus niet eens
Hebben die beesten zo goed werk gedaan voor de mens
worden ze zo bedankt
Belachelijk.
Lekker neutraal stukje maar niet heus.quote:Op zaterdag 31 december 2011 00:08 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Zat ik ook net te denken![]()
Misschien dat hij tijd en zin heeft om dit artikel te lezen![]()
http://www.dierproeveninformatie.nl/content/40
Waarom zijn dierproeven een gevaar voor de menselijke gezondheid?
Een lang verhaal, maar de conclusie
Tijd voor een andere weg
Het is tijd voor het inslaan van een andere weg.
Dierproeven falen en zijn gevaarlijk.
Ook belemmeren ze ons inziens de vooruitgang richting oplossingen voor mensen.
Er zijn andere benaderingen om onderzoek te doen, van in vitro methoden tot computermodellen.
Ook valt er veel terrein te winnen met het voorkomen van ziekten.
Epidemiologisch onderzoek kan daarin perfect blootleggen waar de verbanden liggen, zodat
mensen hun leefwijze, dieet e.d. kunnen aanpassen ter voorkoming van bepaalde ziekten.
survival of the fittest ....
hmmmm het is te hopen voor desiredbard nooit ziek zal worden
quote:Op vrijdag 30 december 2011 23:47 schreef TechXP het volgende:
Hm.. daar is niet mee te discussiëren.
Onzin verhaal van die politiehonden....quote:Op zaterdag 31 december 2011 00:24 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
om te beginnen mooie OP voor de TS
zelf vind ik dit soort topics altijd moeilijk omdat het vreselijk is wat die dieren moeten doorstaan, maar als het niet gebeurd zullen bepaalde medicijnen op mensen uitgetest moeten worden om maar iets te noemen.
dierproeven voor cosmetica vind ik echt keiharde onzin, maar voor medicijnen ben ik wel voor. al vind ik wel dat die dieren zo goed als mogelijk behandeld moeten worden.
wat betreft het afdanken van politie honden heb je daar een bron van? want ik heb altijd begrepen dat die bij de agent blijven
Welke proef wil je hier vergelijken? Want je moet wel de hele proef uitleggen, anders is het erg kort door de bocht.quote:Op zaterdag 31 december 2011 00:12 schreef desiredbard het volgende:
kunstrat = ¤20 & levende ratte pup <20 ct --- Da's 100%
Die deskundige heb je nog steeds nodig om resultaten te interpreterenquote:Op zaterdag 31 december 2011 01:24 schreef TechXP het volgende:
[..]
Welke proef wil je hier vergelijken? Want je moet wel de hele proef uitleggen, anders is het erg kort door de bocht.
En welke kunstrat doel je nu op? De PVC rat is toch echt geen 20 euro, maar veel duurder (paar honderd euro tot duizenden euro's. Ligt aan welk model). Anderzijds dus veel vaker te gebruiken. Verder geen kosten wat betreft voer, behuizing, welzijnseisen, proefdierdeskundige, dierenarts kosten etc. En die kosten van wat ik opsom is geen 20ct.
Veterinaire zorg kan altijd nodig zijn. De proefdierdeskundige is niet degene voor de dierproef, maar die advies geeft o.a. over 3V beleid e.d. en opzet proef.quote:Op zaterdag 31 december 2011 01:31 schreef desiredbard het volgende:
Die deskundige heb je nog steeds nodig om resultaten te interpreteren
Welke dierenarts?
Een werkelijk proefdier kan idd maar een maal gebruilkt worden .
Even voor de duidelijkheid. Er zijn alternatieven die duurder zijn en die goedkoper zijn, maar dat is erg afhankelijk van wat voor dieren ook. Muizen enzo zijn goedkoper dan bv. chimpansees. Maar over het algemeen zijn alternatieven goedkoper. Dit is ook wat de sector zelf erkend. Dit is ook helemaal niet het punt namelijk.quote:20 euri leek me al aan de lage kant maar dat kwanm uit de OP
De kosten van een levende rat zijn echter nog steeds te verwaarlozen tov het diervriendelijk alternatief.
Het probleem zit hem meer in dat bv. bij de ECVAM nog een groep oude gasten zit die erg conservatief zijn. In Utrecht en Leiden waar diverse alternatieven zijn ontwikkeld ergeren ze zich kapot aan dat instituut, want het kan wel tot 15 jaar duren voordat een alternatief 'er door' komt. Pas als dat er door is mag men dat alternatief ipv dierproeven gebruiken.quote:Men was namelijk uit econom,ische redenen al lang overgestapt als het goedkoper zou zijn
goed topic !quote:Op zaterdag 31 december 2011 01:14 schreef desiredbard het volgende:
Oh en een kruispostje:
'Jamie Olivers eten levensgevaarlijk'
Ja, maar dat ligt aan de levensomstandigheden van de beestjes, en niet aan het feit dat het een andere diersoort is.quote:Op zondag 1 april 2012 11:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
UTRECHT – Negen op de tien medicijnen die succesvol zijn getest op muizen slaan niet aan bij mensen.
Lees meer: http://www.nujij.nl/weten(...).lynkx#ixzz1qmORhIvl
Als je het topic zou doorlezen heb ik echt al talloze voorbeelden gegeven waarin is bewezenquote:Op maandag 2 april 2012 00:59 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ja, maar dat ligt aan de levensomstandigheden van de beestjes, en niet aan het feit dat het een andere diersoort is.
Maar nogmaals deze documentaire vanaf deel 5 die begin op 1uur 13 dus je kan doorspoelenquote:Op vrijdag 30 december 2011 14:22 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik geloof dat je me niet goed begrijpt![]()
![]()
![]()
Softenon was op dieren getest maar bleek achteraf toch niet geschikt voor de mens,
en dat is zo met een heleboel medicijnen, ga de geschiedenis maar eens na.
Dat probeer ik je juist uit te leggen, maar het komt niet helemaal over geloof ik.
Dus dan maar op mensen testen?
Op wie? Op 20 jarige studentjes die een extraatje wel kunnen gebruiken en die wel
in mooie beloftes en praatjes trappen zoals dit:
Gezellig met een groepje
Pimp the Clinic
Volgens mij is 10% grosso modo de succesrate bij het ontwikkelen van medicijnen in het algemeen? Maw 1 op de 10 medicijnen die in ontwikkeling zijn, zijn uiteindelijk geschikt om te gebruiken. Dat heeft niks te maken met het wel/niet testen op dieren, maar met de complexiteit van het ontwikkelen van medicijnen.quote:Op zondag 1 april 2012 11:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
UTRECHT – Negen op de tien medicijnen die succesvol zijn getest op muizen slaan niet aan bij mensen.
Lees meer: http://www.nujij.nl/weten(...).lynkx#ixzz1qmORhIvl
Ik denk het ook niet, zeker niet als al mijn linkjes dan ook als ''twijfelachtig'' worden weggezet.quote:Op maandag 2 april 2012 09:24 schreef Aneurism het volgende:
Ik vraag me af of je met 100 linkjes met twijfelachtige informatie in een topic een verschil maakt, ik denk het niet.
Ik heb welgeteld één voorbeeld gezien, dat je eindeloos blijft herhalen: softenon. Thalidomide zorgde in enkele gevallen voor miskramen bij apen, maar dit werd genegeerd, en is nooit getest op zwangere dieren of mensen. Dankzij het falen van softenon is het nu de regel om de werking van nieuwe geneesmiddelen ook te testen bij zwangerschap.quote:Op maandag 2 april 2012 08:00 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Als je het topic zou doorlezen heb ik echt al talloze voorbeelden gegeven waarin is bewezen
dat dierproeven niet alleen onnodig zijn maar ook nog eens gevaarlijk.
Nee, dat is het niet. Uit dat bericht blijkt niet dat muizen niet geschikt zijn als proefdier, er blijkt uit dat het gebrek aan nestmateriaal ze minder geschikt maakt als proefdier. Een gebrek dat de muizen in Nederland vanwege strenge regels overigens niet hebben.quote:en dit voorbeeld van die muizen is er eentje uit talloze voorbeelden.
Wat je niet inziet is dat geen enkel kunstmatig systeem zo complex kan zijn als de mens. De complexiteit op cellulair niveau, de samenwerking tussen organen, alle stoffen die voorkomen in bloed en lymfevaten, de vele facetten van het immuunsysteem... Dat kan simpelweg niet worden nagemaakt. Het testen van geneesmiddelen op mensen is daarom in alle gevallen nodig.quote:Wat dan zou je zeggen, dan maar testen op mensen?
Nee, natuurlijk niet, er zijn alternatieven en die vind je terug in dit topic, alternatieven
waar geen dieren bij hoeven te worden gebruikt, omdat dit niet alleen voor héél veel
onnodig dierenleed zorgt maar omdat het dan ook nog niet eens veilig blijkt te zijn,
(en dat blijkt meestal achteraf, als er al slachtoffers zijn gevallen) en argeloze studentjes
lokken is natuurlijk helemaal gewetenloos.
Nou meid, meldt je aan zou ik zeggen !quote:Op maandag 2 april 2012 10:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Het testen van geneesmiddelen op mensen is daarom in alle gevallen nodig.
Ik overweeg het. Overigens is het 'meld' en vind ik het spijtig dat je op de rest van mijn reactie niet in gaat.quote:Op maandag 2 april 2012 10:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Nou meid, meldt je aan zou ik zeggen !
Ik ben aardig als ''proefdier'' gebruikt mag ik wel zeggen.quote:Op maandag 2 april 2012 10:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik overweeg het. Overigens is het 'meld' en vind ik het spijtig dat je op de rest van mijn reactie niet in gaat.
Ben jij nou ook principieel genoeg om geen enkel geneesmiddel te gebruiken? Ze zijn immers allemaal getest op dier en mens.
Alle medicijnen in de handel zijn al op dieren of mensen getest. Geen argument dus.quote:Op maandag 2 april 2012 10:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik ben aardig als ''proefdier'' gebruikt mag ik wel zeggen.
En ik ben gestopt met de hele zooi, het enige dat ik nog gebruik is 10 mg Prednison anders
zou ik het niet redden. Prednison is al zeer oud dus daar zijn hebben al dieren en/of mensen
voor geleden, dat is niet meer terug te draaien.
Meer medicijnen gebruiken dan nodig is ook nooit heel slim, maar er worden wel degelijk vele levens mee gered. Als jij ziek bent (en dan niet een simpel griepje, maar echt ziek), geloof je dan nog steeds in andere middelen dan medicijnen om beter te worden?quote:Zonder Prednison zou ik het waarschijnlijk niet redden en wie weet als ik nog even langer leef
dat ik WEL een verschil kan maken.
Enne... nadat ik met al die andere zooi ben gestopt ging het pas beteren ja dat is echt
waar.
Ik ga hier niemand aanraden om te stoppen met zijn medicijnen maar ik weet zeker dat
er een groot aantal mensen zijn die medicijnen krijgen of hebben gekregen waar ze alleen
maar zieker van zijn geworden.
En met mij gaat het ondertussen HÉÉL GOED ! dank je wel
''zuch''quote:Op maandag 2 april 2012 10:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Alle medicijnen in de handel zijn al op dieren of mensen getest. Geen argument dus.
[..]
Meer medicijnen gebruiken dan nodig is ook nooit heel slim, maar er worden wel degelijk vele levens mee gered. Als jij ziek bent (en dan niet een simpel griepje, maar echt ziek), geloof je dan nog steeds in andere middelen dan medicijnen om beter te worden?
Dus wat je nu zegt is dat jij er nu zo mee kan leven, ook al gebruik je medicijnen. Prednison bestaat al een tijdje dus het is oke. Maar bedoel je hiermee dan ook dat andere mensen met een aandoening waar nog geen medicatie voor bestaat dat ze het maar uit mogen zoeken?quote:Op maandag 2 april 2012 10:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik ben aardig als ''proefdier'' gebruikt mag ik wel zeggen.
En ik ben gestopt met de hele zooi, het enige dat ik nog gebruik is 10 mg Prednison anders
zou ik het niet redden. Prednison is al zeer oud dus daar zijn hebben al dieren en/of mensen
voor geleden, dat is niet meer terug te draaien.
NEE dat heb je mij niet zien zeggen, nergens heb ik dat gezegd !quote:Op maandag 2 april 2012 10:54 schreef luciferist het volgende:
[..]
Maar bedoel je hiermee dan ook dat andere mensen met een aandoening waar nog geen medicatie voor bestaat dat ze het maar uit mogen zoeken?
Noem dan eens een ander voorbeeld dan Softenon, waar je nu al het hele topic over zaagt. Over het algemeen zitten zoogdieren onderling niet heel verschillend in elkaar hoor. Uitzonderingen zouden bij andere tests moeten worden uitgefilterd, dierproeven zijn namelijk niet de enige drempel voordat een geneesmiddel verkocht mag worden.quote:Op maandag 2 april 2012 10:52 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
''zuch''
dit is echt mijn laatste reactie op jou, ik probeer duidelijk te maken dat medicijnen die
op dieren zijn getest vaak helemaal niet veilig zijn voor mensen en daar zijn echt meer voorbeelden
van dan softenon.
Klopt. Ze werken alleen minder goed, waarom staat ook al overal in het topic uitgelegd.quote:En er zijn WEL alternatieven om medicijnen te testen, daar heb je geen mensen en geen dieren
voor nodig en dat staat allemaal in DIT topic.
quote:En ja als ik gewoon een griepje krijg, zal ik mezelf niet volstoppen met vage medicijnen,
dat klopt, een ibrofennetje tegen de pijn in mijn kop zal ik wel nemen.
Ik sluit de optie niet uit, maar heb zeker de nodige twijfels en ga het voorlopig dan ook niet doenquote:Van mij hoef je het niet te geloven, alle ''vage links'' hoef je ook niet te geloven, doe wat jou
het beste lijkt zal ik zeggen dan doe ik dat ook.
ga je je aanmelden als ''proefkonijn'' trouwens" ?
en zo ja voor wat en wanneer, zou je een topic over kunnen openen lijkt me wel interessant en
dan zal ik het zeker gaan volgen.
Oke, zo kwam het wel over.quote:Op maandag 2 april 2012 10:58 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
NEE dat heb je mij niet zien zeggen, nergens heb ik dat gezegd !
Ik heb gezegd dat er alternatieven zijn die VEILIGER zijn dan medicijnen aan mensen geven die
gestest zijn op dieren.
En dat ik het gewetenloos vind dat er mensen (vaak studentjes die wel een extra zakcentje
willen verdien) worden ''gelokt'' om zich als proefdier te laten gebruiken.
DAT heb ik gezegd !
Er zijn er nog wel meer TNG1412 bv. Recent geval.quote:Op maandag 2 april 2012 10:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik heb welgeteld één voorbeeld gezien, dat je eindeloos blijft herhalen: softenon.
Nou, er waren zeldzame gevallen binnen het testen waarbij geboortedefecten optraden. Later is men verder gaan testen en toen ook bij een apensoort gelukt dat effect te krijgen.quote:Thalidomide zorgde in enkele gevallen voor miskramen bij apen, maar dit werd genegeerd, en is nooit getest op zwangere dieren of mensen.
Het hele gebeuren van softenon heeft geleid tot verplichtingen van testen. Erg stom, want vandaag de dag zitten we met een hoop mensen van de oude garde die ontwikkelingen tegenhouden. Bedrijven en wetenschappers zitten vast aan verplichte testen, terwijl ze eigenlijk er af willen omdat niet-dierproeven betere resultaten leveren over de werking bij mensen.quote:Dankzij het falen van softenon is het nu de regel om de werking van nieuwe geneesmiddelen ook te testen bij zwangerschap.
Heb je weleens de dieren in de laboratoria gezien? Ik wel. En ze hebben het niet zo bijzonder hier hoor. In Nijmegen gaven ze dat ook toe. Ze waren wel aan het kijken (2 jaar terug iig) in denemarken of zweden bij een nieuw soort kooien die welzijn zou moeten verbeteren, maar zover ik weet is dat nog geen norm. Natuurlijk is een proefdier altijd beperkt. Overigens stellen de NL regels niet veel voor, maar natuurlijk kan je het altijd ergens 'erger' vinden.quote:Nee, dat is het niet. Uit dat bericht blijkt niet dat muizen niet geschikt zijn als proefdier, er blijkt uit dat het gebrek aan nestmateriaal ze minder geschikt maakt als proefdier. Een gebrek dat de muizen in Nederland vanwege strenge regels overigens niet hebben.
Dat laatste klopt inderdaad. Maar die gegevens geven goed aan waarom dierproeven dus ongeschikt is voor de mens. Juist omdat elk wezen zo complex in elkaar zit kan een genafwijking al zorgen voor een totaal andere uitkomt.quote:Wat je niet inziet is dat geen enkel kunstmatig systeem zo complex kan zijn als de mens. De complexiteit op cellulair niveau, de samenwerking tussen organen, alle stoffen die voorkomen in bloed en lymfevaten, de vele facetten van het immuunsysteem... Dat kan simpelweg niet worden nagemaakt. Het testen van geneesmiddelen op mensen is daarom in alle gevallen nodig.
Dierproeven zijn zeer onbetrouwbaar. Voor kankermedicatie is de succesrate iets van 5%. Sommige wetenschappers zeggen zelfs 1%. Ik ga al jaren naar bijeenkomsten en de laatste jaren valt mij op dat de wetenschappers dit zelf nu eindelijk erkennen. De nieuwe generatie wetenschappers is in opkomst.quote:Op maandag 2 april 2012 11:17 schreef luciferist het volgende:
Maar geloof me maar dat er geen echte alternatieven zijn voor complexe systemen. In mijn gedachten zijn die alternatieven gevaarlijker dan dierproeven. Bijvoorbeeld, een langdurige cellijn waarin je humane cellen kweekt zijn afkomstig van een tumor en daarom is er al iets mis met die cellen. Ik vertrouw liever de werkende systemen in enkele andere dierensoorten.
TGN1412 is vrij recent. Maar een groot geval recent is natuurlijk nog VIOXX. Honderdduizenden slachttoffers.quote:En volgens mij was de laatste keer dat er doden vielen tijdens een trial doordat ze te weinig op dieren getest hadden, ergens in 1996 oid?
De reden waarom ze die medicijnen éérst testen op kleine dieren zoals ratten, en bij positieve resultaten op primaten, is om te kijken of het daarna testen op mensen, en vervolgens op de markt brengen, kan of niet. Zonder de resultaten van die dierproeven, zouden er tijdens de laatste testen op mensen veel meer ongelukken gebeuren, omdat die eerste screening van de dierproeven niet plaats vind.quote:Op maandag 21 mei 2012 07:43 schreef blue-eye het volgende:
ik ben tegen dierproeven. Er worden veel dierproeven gaan doen voor medicatie die uiteindelijk niet op de markt komt. Voor het op de markt komt moet het min. op een een x aantal levende wezens getest zijn. Als het daarom persé moet, doe het dan alleen met producten die daadwerkelijk op de markt komen. De meeste mensen denken bij dierproeven aan ratten en muizen. Als je laat weten dat het ook konijntjes,poezen,honden en apen gebruikt worden zijn ze geschokt.
Mij is geleerd, dieren zijn niet gelijk aan mensen. Een dier reageert heel anders dan een mens op bepaalde stoffen.
Er zijn zinloze proeven zoals kijken hoeveel suiker een muis kan hebben voor een mars-reep. Zo zijn er nog meer dingen die terug te lezen zijn in magazines van proefdiervrij.
Je gebruikt zeker wel medicijnen die op proefdieren worden getest?quote:Op maandag 21 mei 2012 07:43 schreef blue-eye het volgende:
ik ben tegen dierproeven. Er worden veel dierproeven gaan doen voor medicatie die uiteindelijk niet op de markt komt. Voor het op de markt komt moet het min. op een een x aantal levende wezens getest zijn. Als het daarom persé moet, doe het dan alleen met producten die daadwerkelijk op de markt komen. De meeste mensen denken bij dierproeven aan ratten en muizen. Als je laat weten dat het ook konijntjes,poezen,honden en apen gebruikt worden zijn ze geschokt.
Mij is geleerd, dieren zijn niet gelijk aan mensen. Een dier reageert heel anders dan een mens op bepaalde stoffen.
Er zijn zinloze proeven zoals kijken hoeveel suiker een muis kan hebben voor een mars-reep. Zo zijn er nog meer dingen die terug te lezen zijn in magazines van proefdiervrij.
Ze noemt een paar keer het magazine van proefdiervrij, en dat is natuurlijk niet echt een objectieve bron in dit verhaal, of ten minste schuldig aan eenzijdige berichtgeving te noemen. In dat opzicht zijn ze vergelijkbaar met de PR machine van de medische wereld, wat ik dan maar even de pro-dierproeven club noem. Die zeggen dat het zonder dierproeven onmogelijk is om nog medicijnen te kunnen ontwikkelen, en dat de doden en het onnodig lijden van patiënten/mensen daardoor, 100% de schuld is van de anti-proefdier organisaties.quote:Op maandag 21 mei 2012 09:33 schreef dralion13 het volgende:
[..]
Je gebruikt zeker wel medicijnen die op proefdieren worden getest?
De reactie over proefdiervrij? zo heb ik het nog nooit bekeken. Dacht altijd dat hun de grootste anti-dierproeven waren en correct waren met de voorlichting. Nouja correct? het is toch altijd in belang van de organisatie dat ze het vertrouwen winnen van de mensen daardoor krijgen ze sponsors/donateurs. Hoever iets echt correct is zet ik mijn vraagtekens bij.quote:Op maandag 21 mei 2012 09:50 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ze noemt een paar keer het magazine van proefdiervrij, en dat is natuurlijk niet echt een objectieve bron in dit verhaal, of ten minste schuldig aan eenzijdige berichtgeving te noemen. In dat opzicht zijn ze vergelijkbaar met de PR machine van de medische wereld, wat ik dan maar even de pro-dierproeven club noem. Die zeggen dat het zonder dierproeven onmogelijk is om nog medicijnen te kunnen ontwikkelen, en dat de doden en het onnodig lijden van patiënten/mensen daardoor, 100% de schuld is van de anti-proefdier organisaties.
Helaas is bij vlagen de nuancering bij beide groepen ver te zoeken.
Yep, tot mijn grotequote:Op maandag 21 mei 2012 09:33 schreef dralion13 het volgende:
[..]
Je gebruikt zeker wel medicijnen die op proefdieren worden getest?
Dan zijn dit nog steeds maar twee gevallen waarbij het niet goed ging, waarbij een tijdens de testfase, op een totaal aantal met succes op de markt gebrachte medicijnen van toch wel iets meer. Natuurlijk is het verschrikkelijk voor de proefpersonen die hiervan het slachtoffer werden, maar dat dierproeven niets garanderen is al bekend; daarom worden ze ook gevolgd door proeven op mensen.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:28 schreef TechXP het volgende:
[..]
Er zijn er nog wel meer TNG1412 bv. Recent geval.
Softenon is wel een klassiek voorbeeld maar het geeft duidelijk het probleem weer van dat dierproeven geen nut hebben als resultaten voor mensen.
Mensen en andere zoogdieren lijken fysiologisch vrij veel op elkaar, maar inderdaad is de gelijkenis niet 100%. Maar dat beweert hier ook niemand. Bij dierproeven wordt wel steeds gekeken naar het dier dat op het gebied dat van belang is het meest lijkt op de mens.quote:[..]
Nou, er waren zeldzame gevallen binnen het testen waarbij geboortedefecten optraden. Later is men verder gaan testen en toen ook bij een apensoort gelukt dat effect te krijgen.
Wat het leert is nog steeds dat resultaten niet toepasbaar zijn op mensen. Omdat elk dier anders werkt en reageert.
Bron?quote:[..]
Het hele gebeuren van softenon heeft geleid tot verplichtingen van testen. Erg stom, want vandaag de dag zitten we met een hoop mensen van de oude garde die ontwikkelingen tegenhouden. Bedrijven en wetenschappers zitten vast aan verplichte testen, terwijl ze eigenlijk er af willen omdat niet-dierproeven betere resultaten leveren over de werking bij mensen.
Een proefdier is altijd beperkt, en ik wil ook niet beweren dat die beesten het mooiste leven op aarde hebben. Nestmateriaal en dergelijke was echter al verplicht in Nederland, en sinds 2012 ook een Europese richtlijn.quote:[..]
Heb je weleens de dieren in de laboratoria gezien? Ik wel. En ze hebben het niet zo bijzonder hier hoor. In Nijmegen gaven ze dat ook toe. Ze waren wel aan het kijken (2 jaar terug iig) in denemarken of zweden bij een nieuw soort kooien die welzijn zou moeten verbeteren, maar zover ik weet is dat nog geen norm. Natuurlijk is een proefdier altijd beperkt. Overigens stellen de NL regels niet veel voor, maar natuurlijk kan je het altijd ergens 'erger' vinden.
Voor het filteren van de meeste risico's zijn dierproeven geschikt, maar er moet gewoon niet verwacht worden dat dier en mens identiek zijn. Net als menselijke proefpersonen blijven ze voorlopig nodig. Als er een alternatief komt dat even goed of beter werkt juich ik dit toe, en volgens de drie V's waarnaar onderzoekers moeten handelen (vervanging, vermindering, verfijning) zouden zij dit ook moeten doen.quote:[..]
Dat laatste klopt inderdaad. Maar die gegevens geven goed aan waarom dierproeven dus ongeschikt is voor de mens. Juist omdat elk wezen zo complex in elkaar zit kan een genafwijking al zorgen voor een totaal andere uitkomt.
De toekomst is juist die nieuwe technieken die mensspecifieke resultaten afgeven. Over een tijdje gaat alles zo snel dat getest kan worden bij individuen en of die er goed op reageren.
Jij bent wel erg snel aan het twijfelen te brengen, wie heeft jou wijsgemaakt danquote:Op maandag 21 mei 2012 12:17 schreef blue-eye het volgende:
[..]
De reactie over proefdiervrij? zo heb ik het nog nooit bekeken. Dacht altijd dat hun de grootste anti-dierproeven waren en correct waren met de voorlichting. Nouja correct? het is toch altijd in belang van de organisatie dat ze het vertrouwen winnen van de mensen daardoor krijgen ze sponsors/donateurs. Hoever iets echt correct is zet ik mijn vraagtekens bij.
[..]
Yep, tot mijn grote. Dat blijft een dubbel gevoel ik kan niet zonder medicatie terwijl ik anti-dierproeven ben. Op internet ga ik me niet verdiepen in dierproeven die mogelijk zinloos zijn. Ieder zijn mening c.q. visie daarover.
ik ben het laatste jaar er niet meer bezig. hiervoor las ik wel dingen over dierproefvrije producten etc. Daardoor twijfel ik inderdaad al snel. Ik gebruik nu dingen van hema/kruidvat etc. waarbij vermeld staat of bekend is dat het dierproefvrij is.quote:Op maandag 21 mei 2012 17:17 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Jij bent wel erg snel aan het twijfelen te brengen, wie heeft jou wijsgemaakt dan
Cometica (op dieren getest) wel veilig is dan?
Zo veilig is het niet hoor..
http://www.wecf.eu/cms/download/2006/Poster_WECF_bw.pdf
Ik lees veel woorden als "kan" etc op die poster. Op die fiets kan je alle bekende stoffen en elementen wel op die poster zetten, want les 1 van scheikunde leert ons dat álles giftig is, en dat de toxiciteit afhangt van de verschijningsform, manier van toediening/inname, en de hoeveelheid tijdens die toediening/inname.quote:Op maandag 21 mei 2012 17:17 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Jij bent wel erg snel aan het twijfelen te brengen, wie heeft jou wijsgemaakt dan
Cometica (op dieren getest) wel veilig is dan?
Zo veilig is het niet hoor..
http://www.wecf.eu/cms/download/2006/Poster_WECF_bw.pdf
Ja en als je iedere dag je tandjes poetst is ook al niet bestquote:Op maandag 21 mei 2012 17:26 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik lees veel woorden als "kan" etc op die poster. Op die fiets kan je alle bekende stoffen en elementen wel op die poster zetten, want les 1 van scheikunde leert ons dat álles giftig is, en dat de toxiciteit afhangt van de verschijningsform, manier van toediening/inname, en de hoeveelheid tijdens die toediening/inname.
Ter illustratie asbest. Van een plak op brood schijt je 2 dagen brandwerend, als fijn stof ingeademd schieten de kansen op longkanker omhoog...
Die link is van hetzelfde laken een pak, veel bangmakerij (het stukje over aspartaam is een bjoetiequote:Op maandag 21 mei 2012 17:32 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ja en als je iedere dag je tandjes poetst is ook al niet best![]()
http://www.freewebs.com/pfwstandpasta/gevaarlijkestoffen.htm
Gewoon 100 % plantaardige produkten nemen die hoeven niet op dieren te worden getest
dat zijn ze ook niet en ze zijn veilig, zeep gebruik je ook iedere dag en jij weet vast wel
wat er in ''gewone'' zeep zit toch? vertel dat dan ook even dan weet blue-eye waar ze om moet
letten, wel zo handig, toch?
Proefdiervrij is dé PR-organisatie van de dierproefsector voor dierenvrienden nederland.quote:Op maandag 21 mei 2012 09:50 schreef fruityloop het volgende:
Ze noemt een paar keer het magazine van proefdiervrij, en dat is natuurlijk niet echt een objectieve bron in dit verhaal, of ten minste schuldig aan eenzijdige berichtgeving te noemen. In dat opzicht zijn ze vergelijkbaar met de PR machine van de medische wereld, wat ik dan maar even de pro-dierproeven club noem.
Ah kom op, ga je het zo spelen? Omdat ik een ander geval noem zijn het er maar '2'. Even uit mijn hoofd een aantal: cyclosporin, prenylamine, eraldin, encainide, flosint, nomifensine, methoxyflurane,quote:Op maandag 21 mei 2012 15:11 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Dan zijn dit nog steeds maar twee gevallen waarbij het niet goed ging, waarbij een tijdens de testfase, op een totaal aantal met succes op de markt gebrachte medicijnen van toch wel iets meer. Natuurlijk is het verschrikkelijk voor de proefpersonen die hiervan het slachtoffer werden, maar dat dierproeven niets garanderen is al bekend; daarom worden ze ook gevolgd door proeven op mensen.
Maar dat is het probleem. Ze kijken vaak naar een specifiek deel van het dier, maar dat is vaak het argument dat ze geven als het gaat om in vitro testen en lab on chip oplossingen, dat het maar een klein onderdeel is van het geheel. Echter als je dat weer zegt, dan roepen ze dat een dier een heel wezen is en daarom dan beter is. Maar dan verhoudt dat zich weer tegen het argument wat je noemt, nl. dat niet alles van het dier dan zo werkt als bij mensen. De effectiviteit en voorspellende waarde van de nieuwe technieken is sowieso al van veel meer waarde gebleken dan dierproeven.quote:Mensen en andere zoogdieren lijken fysiologisch vrij veel op elkaar, maar inderdaad is de gelijkenis niet 100%. Maar dat beweert hier ook niemand. Bij dierproeven wordt wel steeds gekeken naar het dier dat op het gebied dat van belang is het meest lijkt op de mens.
Bewering over oude garde die dierproeven tegen houden. Stond in artikel van Abdoel El Ghalbzouri van het LUMC (leiden). Er was irritatie over dat het zo lang duurde om alternatieven voor dierproeven door ECVAM goedgekeurd te krijgen. Artikel niet bij de hand. Is verder 1 bron. Verder gesproken met veel mensen bij dierenlabs, debatten, congressen enzo.quote:Bron?
Op Europees gebied zijn er een hoop kansen niet benut helaas. Ook door dierenorganisaties. Te veel focus op zeehondenbontimportverbod en daardoor kansen gemist mbt veranderingen in beleid dierproeven. En momenteel sterke lobby mbt REACH. WNF was 1 van de aanvoerders. Maar L'Oreal is de krachtigste. En ondanks dat ze The Bodyshop hebben zijn ze flink bezig om 2013 niet door te laten gaan.quote:Een proefdier is altijd beperkt, en ik wil ook niet beweren dat die beesten het mooiste leven op aarde hebben. Nestmateriaal en dergelijke was echter al verplicht in Nederland, en sinds 2012 ook een Europese richtlijn.
Wat vind je de definitie van 'meeste risico's'? Anders is dit een opmerking waar ik weinig mee kan.quote:Voor het filteren van de meeste risico's zijn dierproeven geschikt,
Maar dat is het probleem. Een van de stichters van de dierproefindustrie was Claude Bernard en deze zei dat dieren meer mens zijn dieren mensen zelf. Dit is de basis de vivisectie. En dit heb ik mensen horen herhalen. Zeker bij de oudere generatie werd dit er in gestopt, terwijl nu ook wel in diverse boeken aangegeven wordt dat diermodellen niet zo goed zijn. Maar het is lastig deze basis eruit te krijgen, maar het verandert langzamerhand wel.quote:maar er moet gewoon niet verwacht worden dat dier en mens identiek zijn.
Als iets vaak maar 1% effectief is, dan is dat niet iets waarmee je door zou moeten gaan. Als er voor de beurzen een checksysteem was die maar 1% effectief zou zijn, zou dit dan toegestaan zijn?quote:Net als menselijke proefpersonen blijven ze voorlopig nodig. Als er een alternatief komt dat even goed of beter werkt juich ik dit toe, en volgens de drie V's waarnaar onderzoekers moeten handelen (vervanging, vermindering, verfijning) zouden zij dit ook moeten doen.
zo leer ik weer wat. Dank je! ik was jarenlang lid van proefdiervrij. heb me eind vorig jaar afgemeld ivm inkomsten vermindering door ziekte. Alleen was degene aan de telefoon van mening dat ik nog wel iets kon betalen.quote:Op maandag 21 mei 2012 18:15 schreef TechXP het volgende:
[..]
Proefdiervrij is dé PR-organisatie van de dierproefsector voor dierenvrienden nederland.
Bij debatten schud ze graag de hand van de dierproefnemers en negeert ze 'collega's' van de dierenorganisatie. Daar wil ze niets mee te maken hebben. Dierenactivisten veroordelen ze. En ze onthouden mensen van informatie.
Jij hebt toch doorgestudeerd zeg je, heb jij dan geen voorbeeld?quote:Op maandag 21 mei 2012 17:57 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Die link is van hetzelfde laken een pak, veel bangmakerij (het stukje over aspartaam is een bjoetie) en niet eens een simpele LD50 waarde van de stoffen die ze noemen, of een link naar de onderzoeken waar ze hun mening op baseren. Als jij die gasten achter die site kent, hier staat meer info over het Italiaanse onderzoek naar aspartaam, dan kunnen ze dat er even bij vermelden. En van dat trichloorfenol waar ze het over hebben, is zeker niet definitief bekend of het kankerverwekkend is, enkel dat men vermoed dat het in sommige verschijningsvormen kankerverwekkend kán zijn. Een subtiel, maar o zo belangrijk verschil.
Maar goed, "gewone" zeep kan op van alles slaan, eigenlijk elk stuk zeep wat men regelmatig gebruik, en dus als gewoon ziet. Heb je een voorbeeld? Door mijn opleiding levensmiddelen- en milieutechnologie kan ik wel redelijk chocola maken van een label op zeep, afwasmiddel etc etc, alhoewel ik zeker niet van elk individueel ingrediënt zo op kan lepelen wat de mitsen/maren/gezondheidsrisico's zijn, zover heb ik er niet voor doorgeleerd, en het is ook niet mijn dagelijkse werk.
Mwoa, dat doen we maar even niet, zeker gezien het feit dat ik aangaf een opleiding levensmiddelen- en milieutechnologie te hebben gedaan, en ik weet aardig zeker dat je zeep en cosmetica niet behoort te eten...quote:Op maandag 21 mei 2012 21:50 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Jij hebt toch doorgestudeerd zeg je, heb jij dan geen voorbeeld?
Dus je weet niet dat er bijvoorbeeld olijfoliezeep bestaat?
Die is gemaakt van 100 % olijfolie dat staat er ook in KOEIENLETTERSop.
Je weet ook niet dat er bijv, shampoo van 100 % koskosolie bestaat?
Soms zijn er enkele ''natuurlijke'' ingrediënten aan toegevoegd, want mensen willen
graag een zeep die ''lekker schuimt'' 100 % olijfoliezeep is gewoon overal te koop
de kosos shampoo en aanverwanten artikelen ook, en nee die is niet héél duur,
In ''gewone'' zeep, wat daar in zit?
Zal ik een voorbeeldje noemen, zonder bron.
Een trucje van de fabrikant
Toen uit laboratoriumonderzoek bleek dat diethanolamina, oftewel DEA/cocamide DEA, kanker
veroorzaakte bij proefdieren, realiseerde verschillende shampoofabrikanten zich dat dit ingrediënt op
het etiket van hun product stond.
Dus wat deden ze?
Waarschijnlijk meer vanuit marketingoverwegingen dan vanuit de zorg om de gezondheid van de
consument, besloten ze cocamide DEA te elimineren en in plaats daarvan ingrediënten zoals
lauramide DEA te gebruiken, maar al snel leerde de fabrikanten dat ook deze stof tot de groep van
kankerverwekkers behoorde.
Dus werd ook uit de meeste, niet alle shampoos, deze stof weggelaten. In plaats van wakker te
worden en het feit te accepteren dat DEA en soortgelijke stoffen niet in lichaamsverzorgende
producten thuishoren, werd er nu overgestapt op het gebruik van cocomide MEA.
Dit is een stof die nog niet getest is, maar nog steeds DEA bevat.
Het kan dus net als DEA in combinatie met SLS of gelijkende stoffen nitrosominen vormen en als
kankerverwekkend beschouwd worden.
Ingrediënten die DEA kunnen bevatten zijn:
Cocamide DEA
Cocamide MEA
DEA-Cetyl Phosphate
DEA Oleth-3 Phosphate
Lauramide DEA
Linoleamide MEA
Myristamide DEA
Oleamide DEA
Stearamide MEA
TEA-Lauryl Sulfate
Triethanolamine
Met uitzondering van kleurstoffen en een paar verboden of aan banden gelegde ingrediënten, behoren cosmetica en lichaamsverzorgende producten tot de minst gecontroleerde consumentenproducten van vandaag de dag.
Een cosmeticafabrikant mag bijna elk ruw materiaal als cosmetisch ingrediënt gebruiken.
Ik zou mijn schoolgeld terughalen als ik jou was.![]()
Ah... u is gespecialiseerd in Levensmiddelen !quote:Op dinsdag 22 mei 2012 09:43 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Mwoa, dat doen we maar even niet, zeker gezien het feit dat ik aangaf een opleiding levensmiddelen- en milieutechnologie te hebben gedaan, en ik weet aardig zeker dat je zeep en cosmetica niet behoort te eten...Zeep zit meer in de chemie-hoek.
Je stipt wel wat leuks aan trouwens, aangezien de (mogelijk) kankerverwekkende eigenschappen van nitrosamines, exclusief gebaseerd is op onderzoek op proefdieren. Extrapolatie van die onderzoeken naar de mens, liet ook zien dat de vermoedelijke kankerverwekkende eigenschappen zich primair voordoen bij het oraal innemen van nitrosamines, niet via cutaan gebruik zoals men cosmetica/zeep gebruikt. Hier komen we dus op iets wat ik al eerder noemde in het kader van het bepalen van toxiciteit, namelijk de verschijningsvorm. Als je nitrosamines eet is het niet echt gezond, tenzij het in een voedselproduct gecombineerd wordt met ascorbinezuur, wat het grotendeels neutraliseert. Als je het smeert, of als shampoo gebruikt, dan is het hele plaatje compleet anders.
Ah, dus nu springen we van cosmetica additieven en ingrediënten naar levensmiddelen en E-nummers? Daar heb ik inderdaad mee gewerkt, en dus ook wel wat verstand van. Waarom fabrikanten ingrediënten zo klein op de verpakking zetten weet ik niet exact, maar het zal zeker iets te maken hebben met het feit dat ze de beschikbare etiket-ruimte liever gebruiken om zoveel mogelijk op te vallen in het supermarkt schap, om zo de verkoop te stimuleren. Voor hen zijn die etiket regels en bepalingen een noodzakelijk kwaad, en dus proberen ze zich tot aan de letter er aan te houden, maar ook niks meer. Begrijpelijk, maar ik wordt er als consument ook niet vrolijk van.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 10:54 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ah... u is gespecialiseerd in Levensmiddelen !
Dus u weet alles over de schadelijke E-nrs. e.d.?
E-nummers, Additieven
E-nummers, ook wel additieven genoemd, zijn hulpstoffen die levensmiddelen "verbeteren" door
ze bijvoorbeeld meer kleur, aroma of volume te geven.
Ook worden ze gebruikt om voedsel langer houdbaar te maken.
Meestal zijn het chemische verbindingen die bij overmaat schadelijk kunnen zijn voor mens en dier.
Ons lichaam kan heel goed omgaan met een klein hoeveelheid schadelijke en giftige stoffen, die
worden keurig door ons afweersysteem opgeruimd.
Maar als de hoeveelheden te groot worden dan kan dit tot ernstige gezondheidsklachten leiden.
Ieder mens reageert weer anders en het hoeft niet te beteken dat, als men van een bepaalde stof erg
veel binnen krijgt, men ook daadwerkelijk ziek wordt.
Het is net als met roken: roken verhoogt de kans op longkanker maar er zijn mensen die al rokend
90 jaar worden!
Onderstaande E-nummers zijn toegestaan in Nederland maar ze kunnen voor heftige bijwerkingen
zorgen.
http://mens-en-gezondheid(...)lijke-e-nummers.html
Zouden ze daarom die lettertjes zo klein maken op de verpakkingen?
Maar eh... u weet ook alles van medicijnen?
Of dat dan weer niet?
Ah, dus eigenlijk ligt het allemaal aan de ''kritische consument'' het is hun schuld.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 12:33 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Laatste geintje is dat ze de ingrediënten allemaal moeten vermelden, maar de consument is nogal huiverig voor E-nummers aan het worden, mede dankzij sites zoals in je voorbeeld, dus schrijft men die ingrediënten voluit op de verpakking, in plaats van de corresponderende E-nummers. Hebben ze aan de regels voldaan, maar de consument weet niet wat die chemische termen inhouden, en denken dat er geen E-nummers in zitten.![]()
Nog iets leuks wat in opkomst is, biologische E-nummers. Koop je als consument biologisch eten, ben je nog niet veilig.![]()
Hoho, in deze post maak jij de sprong naar E-nummers, als antwoord op een post van mij, met een stuk over nitrosamides, welke ontstaan door de samenkomst van DEA uit shampoos en nitriet.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 17:29 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ah, dus eigenlijk ligt het allemaal aan de ''kritische consument'' het is hun schuld.
Maar goed Open er een topic over zou ik zeggen, het ging hier over proefdieren en
hoe veilig medicijnen wel of niet zijn als ze op proefdieren worden getest, maar ik
begrijp nu dat jij daar helemaal niets van af weet, is niet erg, maar ik snap niet
dat je hier steeds blijft reageren dan.
Zal ook wel aan mij liggen
Dus jij vindt eigenlijk dat dat wel een ''nuttige'' proef was?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 17:54 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hoho, in deze post maak jij de sprong naar E-nummers, als antwoord op een post van mij, met een stuk over nitrosamides, welke ontstaan door de samenkomst van DEA uit shampoos en nitriet.![]()
Maar zoals je terecht al zegt, back on topic. Nou ben ik wel benieuwd, de vermoedde giftigheid van DEA voor mensen, is enkel en alleen gebaseerd op onderzoek wat gedaan is op proefdieren, en vervolgens geëxtrapoleerd is naar mensen. Zijn dierproeven in dat kader dan wél geoorloofd volgens jou?
Ze, als in de EU en vergelijkbare instanties in de EU en ook Engeland en Japan meen ik, hebben op basis van die dierproeven, en de daar op geëxtrapoleerde menselijke effecten, een aantal voedsel-additieven verboden, het gebruik binnen levensmiddelen aan banden gelegd, en/of de max hoeveelheid die je er van mag gebruiken in een product verlaagd. Maar goed, ik ben niet zo'n fan van dit soort geredigeerde hapklare brokken tekst, ik lees liever het originele onderzoek van die Dr. Epstein, heb je daar ook een link van?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 20:29 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dus jij vindt eigenlijk dat dat wel een ''nuttige'' proef was?
Wat hebben ''ze'' dan met die kennis gedaan?
Hebben ze die stof uit de zeep en shampoo gehaald?
Nee dus, dus wat voor zin had die dierproef dan volgens jou?
Voor de mensen die niet weten wat DEA is.
DEA (diethanolamine) MEA (monoethanolamine) TEA (triethanolamine)
Deze chemicaliën staan doorgaans op het etiket vermeld in samenhang met stof die ermee
wordt geneutraliseerd.
(Zoek naar namen zoals cocamide DEA of cocamide MES, lauramide DEA etc.)
Dit zijn hormoonverstorende chemicaliën en er is van bekend dat ze kankerveroorzakende nitraten
en nitrosamines vormen. Ze worden doorgaans aangetroffen in de meeste persoonlijke
verzorgingsproducten die schuimen, waaronder badzout (bubbelbadzout), badschuim, shampoos,
zepen en gezichtsreinigers.
Dr. Samuel Epstein, professor in de milieugezondheidsleer aan de universiteit van illinois
stelde dat “herhaald op de huid aanbrengen van op DEA-gebaseerde oplosmiddelen resulteerde
in massale toename van de incidentie van twee soorten kanker, met name leverkanker en nierkanker”.
(Incidentie is de frequentie waarmee een bepaalde ziekte optreedt).
Het risico neemt aanzienlijk toe bij kinderen, wiens snellere stofwisseling deze stoffen veel sneller
absorbeert.
Dialyse – wat gebeurt er wanneer je lever ermee ophoudt:
Je lever zorgt ervoor dat het bloed uit je darmkanaal wordt gereinigd, zodat het schoon genoeg
is voordat het terugkeert naar je hart. Aangezien meer dan 80% van de dingen die je op je huid
aanbrengt worden opgenomen in de bloedstroom, wordt de lever rechtstreeks belast elke keer
dat er producten met DEA, MEA, TEA en andere chemicaliën worden aangebracht.
Leverfalen is onvermijdelijk wanneer het niveau van giftige stoffen in het bloed hoger worden dan
de lever aan kan. Zonder dit afvalstoffen verwijderende orgaan zal het lichaam gebruik moeten
maken van een mechanische methode zoals dialyse, of uitschakelen – voorgoed.
p.s.
Ik zou wel iets meer willen weten over die biologische E-nummers waar de consument dus
blijkbaar OOK besodemieterd gaat worden.
Waarom open je daar geen topic over of is het nog ''een geheim''?
nee, ga zelf maar googelen, de één zit te zeiken over linkjes die toch niet gelezen wordenquote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:42 schreef fruityloop het volgende:
[..]
ik lees liever het originele onderzoek van die Dr. Epstein, heb je daar ook een link van?
Pertinent onwaar. Eén van de bekendste uitspraken in de wetenschap die te maken heeft met stoffen en hun giftigheid is dat alles, maar dan ook ALLES, zelfs water, giftig is in bepaalde hoeveelheden. 'Maar ik ga toch niet dood aan water?' Als je gewoon 2 liter per dag drinkt ga je niet dood nee, sterker nog, dat is juist de bedoeling. Het verschil tussen water en een stof die als zeer gevaarlijk wordt gezien, is dat je van water veel meer binnen moet krijgen wil het gevaarlijk zijn, en van die andere stof maar een klein beetje. (http://www.scientificamer(...)-much-water-can-kill)quote:Op maandag 21 mei 2012 17:32 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ja en als je iedere dag je tandjes poetst is ook al niet best![]()
http://www.freewebs.com/pfwstandpasta/gevaarlijkestoffen.htm
Gewoon 100 % plantaardige produkten nemen die hoeven niet op dieren te worden getest
dat zijn ze ook niet en ze zijn veilig, zeep gebruik je ook iedere dag en jij weet vast wel
wat er in ''gewone'' zeep zit toch? vertel dat dan ook even dan weet blue-eye waar ze om moet
letten, wel zo handig, toch?
quote:Op maandag 2 april 2012 10:54 schreef luciferist het volgende:
[..]
Ik werk trouwens zelf ook met proefdieren;
Wij van W.C. eend....quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:42 schreef Muisraket het volgende:
[..]
Aangezien ik vanuit mijn opleiding in de toekomst misschien ook met proefdieren zal moeten werken,
Pardon? Het enige waar ik nu mee gewerkt heb zijn dus zebravisembryo's en misschien ga ik helemaal niet met proefdieren werken, dat weet ik nog niet. En dat ik er *misschien* ooit mee moet werken, betekent niet dat ik geen bezwaren heb hè. Wanneer er goede alternatieven zijn, vind ik dat geweldig! En ik ben ook heel blij dat de proefdierwetgeving in Nederland vrij streng is en dat heel veel onderzoeken van vroeger inmiddels verboden zijn.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 11:47 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
[..]
Wij van W.C. eend....
Ik ben blij dat jij ook niet extreem positief bent over dierproeven, ik ben dat ook niet namelijk.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 11:50 schreef Muisraket het volgende:
[..]
Pardon? Het enige waar ik nu mee gewerkt heb zijn dus zebravisembryo's en misschien ga ik helemaal niet met proefdieren werken, dat weet ik nog niet. En dat ik er *misschien* ooit mee moet werken, betekent niet dat ik geen bezwaren heb hè. Wanneer er goede alternatieven zijn, vind ik dat geweldig! En ik ben ook heel blij dat de proefdierwetgeving in Nederland vrij streng is en dat heel veel onderzoeken van vroeger inmiddels verboden zijn.
Als je mijn tekst zou lezen i.p.v. af te haken bij één opmerking over mij die alleen maar aangeeft dat ik colleges heb gehad van mensen die weten waar ze over praten (en ook echt niet altijd even positief waren over dierproeven), i.p.v. profielwerkstukken en mensen van Proefdiervrij (over WC eend gesproken!), zou je zien dat ik ook een nieuw onderwerp aansnijd wat met proefdieren te maken heeft en waar ik niet extreem positief over ben, dat ik zie dat dierproeven wel degelijk gebreken hebben en een alternatief waar ik ik blij mee ben.
eens.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:42 schreef Muisraket het volgende:
Pertinent onwaar. Eén van de bekendste uitspraken in de wetenschap die te maken heeft met stoffen en hun giftigheid is dat alles, maar dan ook ALLES, zelfs water, giftig is in bepaalde hoeveelheden.
Dat is een beetje kort door de bocht. Het is toch duidelijk dat sadisme voor komt. En dat wanneer je de knop omzet om dieren maar niet als levend wezen te zien dat dit bij sommige zorgt voor het niet nadenken over de pijn. Daarom zie je ook dat in diverse labs enorm slecht met dieren omgegaan wordt e.d.quote:Ieder persoon zou natuurlijk liever alternatieven voor proefdieren gebruiken, want zo goed als niemand vindt het leuk om dieren leed toe te brengen.
Ik snap dit niet zo, want Proefdiervrij is juist onderdeel van de vivisectiesector. Heel vroeger was het nog een goede organisatie, maar ze zitten nu juist te zorgen dat 3V beleid behouden wordt. Dat is contraproductief.quote:Er worden daarom inderdaad veel alternatieven ontwikkeld. Je moet je echter wel bedenken dat de lovende woorden van Proefdiervrij nogal gekleurd zijn. Proefdiervrij handelt vanuit een belang/ideaal en is dus per definitie bevooroordeeld. De mensen in dit topic zijn geen ongelovige thomassen, maar hebben bijvoorbeeld andere bronnen gelezen of beoordelen ze anders dan jij. Aangezien ik vanuit mijn opleiding in de toekomst misschien ook met proefdieren zal moeten werken, heb ik er wat neutralere, betrouwbaardere informatie over opgezocht.
Je weerlegt zelf je argument eigenlijk. Natuurlijk is niet direct altijd dat het anders werkt tussen rassen of leefstijl, maar het kan wel het geval zijn. En dat kan je dus niet testen in dieren.quote:1. Je argument over dat elk middel op elk mens anders werkt door leefstijl en dergelijke, is zeker niet in alle gevallen waar. Als je het botulinetoxine (één van de giftigste stoffen die er bestaat, wordt gemaakt door een bacterie) binnen krijgt, heb je gewoon een vet probleem, of je nou veel sport of niet. Het is wel zo dat bijvoorbeeld de anticonceptiepil meer risico's voor je heeft als je rookt, te zwaar bent en een hogere bloeddruk hebt. Dit is echter gewoon bekend bij artsen en hier wordt naar gevraagd als je wilt beginnen aan de pil. Dit is ook bij andere geneesmiddelen zo. Die worden namelijk juist op mensen met andere achtergronden (rassen bestaan bij mensen niet. Dat zeg ik niet om politiek correct te doen, maar biologisch gezien is het voor een groot deel onzin) en andere leefstijlen getest, om alle mogelijke bijwerkingen in kaart te brengen.
Het is een classic case van falen van dierproeven.quote:2. Van de markt halen van stoffen: ja, softenon was verschrikkelijk, daar is iedereen het over eens. Dit kwam echter niet alleen maar door de overgang van proefdier naar mens. Wanneer je softenon gebruikte als je niet zwanger was, was er niets aan de hand namelijk.
Niets is 100% zeker, maar als je niet mensspecifieke resultaten verkrijgt zit je gewoonweg niet betrouwbare data te gebruiken. Er zijn wel technieken die een voorspelling kunnen maken, maar het blijft altijd wat onzeker. Daarom wordt door wetenschappers ook gepleit dat de monitoring nadat medicatie op de markt komt veel beter wordt. Dit is niet zo goed momenteel.quote:Andere stoffen worden later van de markt gehaald. Waarom? Omdat het vaak niet (goed) mogelijk en zelfs onwenselijk is om eerst 50 jaar een stof te onderzoeken op alle mogelijke nadelen die pas na jaren (dus op de lange termijn) optreden. O.a. omdat tegen die tijd vaak al lang veel betere medicijnen ontwikkeld zijn. Ze kijken wel naar aanwijzingen voor effecten op de lange termijn en de medicijnen worden wel jaren getest, maar niet een halve eeuw. Daardoor gebeurt het dus soms dat blijkt dat een stof pas schadelijk effecten heeft na vele jaren. Dat is tot op heden niet altijd te voorspellen, niet met dierproeven, niet met mensproeven, niet met alternatieven en niet met computersimulaties.
Ik kan mij voorstellen dat dit voor bepaalde groepen acceptabeler zal klinken. Niet voor mij, maar dat is logischquote:3. De proefdierwet zit ingewikkelder in elkaar dan mensen denken. Bij testen over de giftigheid van bepaalde stoffen, worden vaak dieren/embryo's gebruikt die niet onder de proefdierwet vallen, namelijk zebravisembryo's. Dit zijn embryo's die nog maar heel erg jong zijn (soms zelfs maar 12 uur oud), waardoor heel veel pijn bespaard wordt. Hier heb ik zelf op school mee moeten werken en vind ik zelf - voorlopig - best een goed alternatief, omdat het in tegenstelling tot cellijnen betrouwbaarder is, maar dieren die geboren zijn veel leed kan worden bespaard.
Naar proefdiervrij moet je sowieso niet luisterenquote:4. Nog een keer waarom een stukje huid vaak niet goed werkt, ook al zegt proefdiervrij van wel: een stof kan zorgen voor schade in heel veel verschillende organen. Het kan ook gebeuren dat een stof niet schadelijk is als je hem bijv. op je huid smeert, maar alleen maar als je het binnen krijgt via je neus, bijvoorbeeld. Of dat een stof onschadelijk is, tenzij die veranderd wordt door stofjes in je maag of in je darmen. En dat de veranderde stof bijvoorbeeld naar je hersenen gaat, waar die voor schade zorgt. Dit zou je niet kunnen testen als je de stof in de hersenen in zou spuiten, aangezien de stof dan niet veranderd is. Dat is het grote bezwaar bij cellijnen: het klinkt geweldig en dat is het soms ook, alleen sommige dingen kun je er niet mee te weten komen. Dat is heel jammer en een reden om inderdaad door te blijven zoeken naar alternatieven, zodat we hopelijk ooit dierproeven kunnen afschaffen.
Dat komt vooral omdat de dieren ook ingekocht worden bij Harlan e.d. en die fokken op voorraad hebben zodat bij vraag ze makkelijk kunnen leveren. Het zou al schelen qua aantal dieren als niet op 'voorraad' wordt gefokt.quote:5. Wat veel mensen zich niet schijnen te realiseren: er worden relatief weinig proefdieren daadwerkelijk gebruikt. Veel proefdieren gaan 'ongetest' dood of worden ingeslapen. Hier kan men niet altijd iets aan doen, omdat bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van medicijnen voor bepaalde ziektes dieren met een bepaalde eigenschap nodig zijn, maar toch. Wat vinden we daarvan?
Het proefdiercentrum op geheime locatie? Zitten ze niet gewoon nog op dezelfde locatie? Dan is dat niet zo geheim hoorquote:Voor mensen die zowel woorden van voor- als van tegenstanders willen horen en een kijkje willen in de échte wereld van de proefdieren, raad ik dit artikel aan.
http://www.advalvas.vu.nl(...)er%20proefdieren.pdf
Toegegeven, dat was kort door de bocht. Natuurlijk bestaat er sadisme, maar voordat je een dierproef mag uitvoeren, moet dit eerst goedgekeurd worden. Hier zijn relatief strenge regels aan verbonden, dus wanneer jij bij een proef onnodig veel dierenleed veroorzaakt, is er grote kans dat je aanvraag afgekeurd wordt.quote:Op zondag 27 mei 2012 17:47 schreef TechXP het volgende:
[..]
Dat is een beetje kort door de bocht. Het is toch duidelijk dat sadisme voor komt. En dat wanneer je de knop omzet om dieren maar niet als levend wezen te zien dat dit bij sommige zorgt voor het niet nadenken over de pijn. Daarom zie je ook dat in diverse labs enorm slecht met dieren omgegaan wordt e.d.
Ik moet bekennen dat ik me niet enorm verdiept heb in Proefdiervrij, maar dat was mijn doel ook niet. Ik haalde Proefdiervij enkel aan als voorbeeld het feit dat je voor betrouwbare informatie over het algemeen niet op zoek gaat naar verenigingen met een bepaalde bias.quote:Ik snap dit niet zo, want Proefdiervrij is juist onderdeel van de vivisectiesector. Heel vroeger was het nog een goede organisatie, maar ze zitten nu juist te zorgen dat 3V beleid behouden wordt. Dat is contraproductief.
Dat vind ik ook vrij logisch. Er is een verschil tussen het echt leuk vinden om dieren pijn te doen (sadisme) en niet tegen dierproeven zijn of ze zelf uitvoeren. Als het in jouw ogen geoorloofd is om een aantal proefdieren tijdelijk leed toe te brengen zodat er uiteindelijk een medicijn ontwikkeld kan worden of inzicht gegeven kan worden in een ziekte waar enorm veel mensen aan dood gaan, kan ik me voorstellen dat je niet tegen dierproeven bent als wetenschapper.quote:Ik heb diverse bronnen gelezen, met mensen uit de sector gediscussieerd. Ik heb echt heel wat huiswerk gedaanGeen wetenschappelijke achtergrond helaas, maar ik heb wel een goed beeld gekregen. En het valt mij juist op dat activisten en wetenschappers tegen dierproeven wel beide kanten van het verhaal kennen, maar dat dierproefnemers amper wetenschappers kennen die tegen dierproeven zijn.
Slechte resultaten, slechte resultaten... Zijn ze echt zo slecht? Ik heb wel eens verhalen gehoord, maar ik kan me even geen harde cijfers herinneren, dus daar kan ik weinig over zeggen. Wel zeg ik dit: er zijn volgens mij inderdaad heel veel potentiële geneesmiddelen die in de proefdierfase of in de fase waarin het op mensen wordt getest, afgekeurd worden. In dat opzicht zou je het slechte resultaten kunnen noemen. Daar staat echter tegenover dat het ook niet realistisch is om te verwachten van zoiets complex als de mens, waar we nog zoveel niet van weten, dat de modellen die we gebruiken, welke dan ook, ten alle tijden effectief zullen zijn. Maar stel dat we wel zouden zeggen dat het 'slechte resultaten geeft', dus bijv. een kleine kans op succes. Dan is dat in heel veel gevallen nog steeds betrouwbaarder dan de meeste alternatieven. En beter vaak falen en 1 keer wel succes hebben (alhoewel falen ook succes is in de vorm van 'dit hebben we onderzocht, dit werkte toch niet zoals gehoopt, hier hoeven andere wetenschappers niet meer te zoeken), dan helemaal geen proeven meer, of alternatieven gebruiken die nog minder betrouwbaar zijn.quote:Ikzelf vind het verhaal van dieren en lijden niet zo interessant. De focus zou moeten liggen op hoe kan het zijn dat ondanks dat dierproeven zo een slechte resultaten geven en dus niet goed toepasbaar zijn op mensen, dat dit nog steeds het gouden model is.
Dat doe ik niet. Het kán een ander effect hebben door genetica of door leefstijl, maar dat valt te testen door te testen op bijv. muizen met een bepaalde genmutatie. Daarnaast lijkt leefstijl misschien iets wat niet of nauwelijks terug te vinden is in het lichaam, maar dat is het wel. Zo komen bijvoorbeeld bepaalde stoffen die zorgen voor ontstekingen veel meer voor in mensen met obesitas. Dit zou je kunnen testen met, inderdaad, ratten met obesitas.quote:Je weerlegt zelf je argument eigenlijk. Natuurlijk is niet direct altijd dat het anders werkt tussen rassen of leefstijl, maar het kan wel het geval zijn. En dat kan je dus niet testen in dieren.
Nee, want softenon faalde voor zover ik weet niet zozeer door de overgang van mens naar dier, maar omdat het niet bij zwangere dieren getest was. Softenon bij niet-zwangere vrouwen was volgens mij gewoon veilig, alleen bij zwangere vrouwen niet.quote:Het is een classic case van falen van dierproeven.
Dieren zijn een heel organisme, een systeem. De mens heeft in extreem grote lijnen 'hetzelfde' systeem als de meeste gewervelden, de basis is hetzelfde. Er zijn natuurlijk wel terreinen waarop wij wel (erg) verschillen van een bepaald dier. Daarom worden bij dierproeven altijd dieren gekozen met een subsysteem dat er het meest op lijkt(bijv. dieren met een vergelijkbaar cadiovasculair stelsel als het om hartstoornissen gaat) of dieren waarvan een groot deel van het genoom in kaart is gebracht.quote:Naar proefdiervrij moet je sowieso niet luisterenMaar ik mis hier de argumentatie waarom dierproeven hier verschil maken en wel die gegevens over mensen zouden leveren?
Ik weet het niet, ik heb het artikel niet geschreven en ben er zelf nooit geweest, dus ik geloof je graag.quote:Het proefdiercentrum op geheime locatie? Zitten ze niet gewoon nog op dezelfde locatie? Dan is dat niet zo geheim hoorBij het proefdiercentrum op VU ben ik weleens binnen geweest. Ze hadden daar toen o.a. varkens voor proeven mbt brandwondencentrum.
Nou, dat ben ik niet met je eens. De regelgeving stelt niet zoveel voor en je kan met proeven erg ver gaan met het dierenleed wat je veroorzaakt. Tuurlijk zijn er wel regels die de resultaten moeten wegen tegenover het leed, maar zolang binnen die regels gepraat wordt over 'ongerief' en andere bewoording om het zachter te doen klinken zal het niet zo zijn dat het zomaar afgekeurd wordt.quote:Op zondag 27 mei 2012 19:35 schreef Muisraket het volgende:
Toegegeven, dat was kort door de bocht. Natuurlijk bestaat er sadisme, maar voordat je een dierproef mag uitvoeren, moet dit eerst goedgekeurd worden. Hier zijn relatief strenge regels aan verbonden, dus wanneer jij bij een proef onnodig veel dierenleed veroorzaakt, is er grote kans dat je aanvraag afgekeurd wordt.
Ik denk dat het lastig is. Wetenschappers die tegen dierproeven zijn vanuit een wetenschappelijke basis worden al erg lang verketterd door collega's. En dan word hun info niet als serieus genomen. Wetenschappers die tegen dierproeven zijn worden al snel ontslagen e.d. als ze tegen dierproeven zijn of iig weggepest.quote:Ik moet bekennen dat ik me niet enorm verdiept heb in Proefdiervrij, maar dat was mijn doel ook niet. Ik haalde Proefdiervij enkel aan als voorbeeld het feit dat je voor betrouwbare informatie over het algemeen niet op zoek gaat naar verenigingen met een bepaalde bias.
Mijn punt was daar vooral dat wetenschappers die voor dierproeven zijn niet bekend zijn met collega's die tegen zijn. Beide kanten zouden ook binnen opleidingen goed belicht moeten worden. Ik weet wel dat Proefdiervrij lezingen geeft bij cursussen proefdierkunde, maar zoals mensen al daar zeggen is Proefdiervrij erg soft. Ik ben ooit gevraagd of ik ook interesse had eens bij zo een cursus voor de klas te staan. Omdat ik natuurlijk een harder standpunt inneem dan Proefdiervrij. Ze moesten echter even overleggen met Proefdiervrij of die dat goed vonden (ik zou dan tegelijkertijd daar dan spreken). Proefdiervrij wilde dat blijkbaar niet hebben.. want niets meer gehoord. Echter het zou goed zijn als diverse boeken van wetenschappers tegen dierproeven verplicht materiaal wordt.quote:Dat vind ik ook vrij logisch. Er is een verschil tussen het echt leuk vinden om dieren pijn te doen (sadisme) en niet tegen dierproeven zijn of ze zelf uitvoeren. Als het in jouw ogen geoorloofd is om een aantal proefdieren tijdelijk leed toe te brengen zodat er uiteindelijk een medicijn ontwikkeld kan worden of inzicht gegeven kan worden in een ziekte waar enorm veel mensen aan dood gaan, kan ik me voorstellen dat je niet tegen dierproeven bent als wetenschapper.
1 op de 20 kankerbehandelmethoden die maar op de markt komt. (Gardiner Harris, “New Drug Points Up Problems in Developing Cancer Cures,” The New York Times 21-12-2005.)quote:Slechte resultaten, slechte resultaten... Zijn ze echt zo slecht? Ik heb wel eens verhalen gehoord, maar ik kan me even geen harde cijfers herinneren, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Je moet toch eens zijn dat mensspecifieke data toch dichterbij mensen ligt dan resultaten van dierproeven?quote:Daar staat echter tegenover dat het ook niet realistisch is om te verwachten van zoiets complex als de mens, waar we nog zoveel niet van weten, dat de modellen die we gebruiken, welke dan ook, ten alle tijden effectief zullen zijn.
Nee, dus niet. De alternatieven laten al zien dat ze veel beter zijn in voorspellen. Het is toch gek dat de dierproefindustrie een initiatief tegen houden die de resultaten van dierproeven en de huidige alternatieven (oude en nieuwe technieken) tegen elkaar gaan houden door onafhankelijk onderzoek? Die zijn erg tegen dit initiatief. In de UK proberen ze echter het er door te krijgen dat die evaluatie gaat plaatsvinden. Ik hoop dat het lukt, want er werken veel machten tegen.quote:Maar stel dat we wel zouden zeggen dat het 'slechte resultaten geeft', dus bijv. een kleine kans op succes. Dan is dat in heel veel gevallen nog steeds betrouwbaarder dan de meeste alternatieven.
Dat is zo een goedpraatargument. Van elk resultaat is een geslaagde proef... zo ken ik er natuurlijk ook een paar, maar m.i. is dat slechte wetenschap, want je moet juist de insteek hebben dat er een grote kans is dat iets goed gaat. En als je dan een instelling hebt dat als het fout gaat het een geslaagd experiment is?quote:En beter vaak falen en 1 keer wel succes hebben (alhoewel falen ook succes is in de vorm van 'dit hebben we onderzocht, dit werkte toch niet zoals gehoopt, hier hoeven andere wetenschappers niet meer te zoeken), dan helemaal geen proeven meer, of alternatieven gebruiken die nog minder betrouwbaar zijn.
Je weerlegde het wel. Maar volgens mij begrijp je het verkeerd. Ik weet dat juist heel veel factoren mee kunnen spelen. Je gaf echter aan dat het voor een bepaald gif sowieso voor allemaal giftig is. Maar zelfs al ga je er allemaal dood aan, dan kan het nog verschillend zijn. Denk maar aan bv. de snelheid waarmee het gif door het lichaam gaat e.d. en ook als iemand veel vet heeft kan dat effect hebben op hoe snel iemand dood gaat aan gif.quote:Dat doe ik niet. Het kán een ander effect hebben door genetica of door leefstijl, maar dat valt te testen door te testen op bijv. muizen met een bepaalde genmutatie. Daarnaast lijkt leefstijl misschien iets wat niet of nauwelijks terug te vinden is in het lichaam, maar dat is het wel. Zo komen bijvoorbeeld bepaalde stoffen die zorgen voor ontstekingen veel meer voor in mensen met obesitas. Dit zou je kunnen testen met, inderdaad, ratten met obesitas.
Het klopt dat het niet getest was op zwangere dieren voordat het op de markt kwam, maar daarna zijn er een hoop testen uitgevoerd op een hele hoop diersoorten en daar bleek het alleen heel soms een geboortedefect te creeeren. Pas later vonden ze bij een soort konijn en bepaalde soorten primaten eenzelfde effect bij hele hoge dosissen. Bij de konijn (nieuw-zeelandse witte konijnen) was de dosis 300x zoveel als het effect was bij mensen. Dus als je de dierproeven ook met zwangere dieren had gehouden, was de kans vrij groot dat het toegelaten was op de markt.quote:Nee, want softenon faalde voor zover ik weet niet zozeer door de overgang van mens naar dier, maar omdat het niet bij zwangere dieren getest was. Softenon bij niet-zwangere vrouwen was volgens mij gewoon veilig, alleen bij zwangere vrouwen niet.
Zie ook een post een stuk terug. Dit argument wordt veel gebruikt, maar het is raar om dieren met een specifieke overeenkomst te nemen terwijl de rest van het dier minder op mens lijkt. Daarnaast... dit 'inzicht' verandert nogal veel bij wetenschappers. Vroeger waren muizen/ratten zo een gouden model voor kankeronderzoek. En nu opeens niet meer. Zie: http://www.fiercebiotechr(...)therapies/2009-03-24quote:Dieren zijn een heel organisme, een systeem. De mens heeft in extreem grote lijnen 'hetzelfde' systeem als de meeste gewervelden, de basis is hetzelfde. Er zijn natuurlijk wel terreinen waarop wij wel (erg) verschillen van een bepaald dier. Daarom worden bij dierproeven altijd dieren gekozen met een subsysteem dat er het meest op lijkt(bijv. dieren met een vergelijkbaar cadiovasculair stelsel als het om hartstoornissen gaat) of dieren waarvan een groot deel van het genoom in kaart is gebracht.
Hmm, tussen de titel van het artikel, en de inhoud van het onderzoek, zitten nog wel wat subtiele, maar belangrijke, verschillen zo te lezen.quote:Op zondag 10 juni 2012 06:46 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
'Medicijnonderzoekers houden resultaten achter'
9 juni 2012
Negatieve resultaten van onderzoeken naar medicijnen worden vaak achtergehouden.
Daardoor slikken mensen soms pillen die niet werken of zelfs meer kwaad dan goed doen.
Dat zeggen althans deskundigen tegen RTL Nieuws.
Volgens hen worden miljoenen euro's aan onderzoeksgeld van donateurs en belastingbetalers
verspild.
Wetenschappers zouden het eigen succes vaak boven het belang van de patiënt stellen.
Ze zijn eerder geneigd positieve artikelen naar buiten te brengen dan negatieve, zegt voorzitter van
de Nederlandse Vereniging voor Farmaceutische Geneeskunde Henk Jan Out.
Onderzoekers staan volgens hoogleraar Huub Schellekens onder grote druk om met successen
te komen. "Ze kunnen vaak de verleiding niet weerstaan en gaan dan maar heel selectief publiceren
wat ze gevonden hebben. Dat is de patiënt neppen", zegt hij.
Avandia
RTL Nieuws haalt als voorbeeld het diabetesmedicijn Avandia aan. Het medicijn mag vanaf 2010
niet meer in Europa verkocht worden, toen bleek dat groepen patiënten die het middel slikten risico
liepen op ernstige hartklachten.
Het medicijn was toen al tien jaar voorgeschreven aan tienduizenden patiënten in Nederland.
Er zouden aanwijzingen zijn dat bewust bijwerkingen zijn achtergehouden.
http://www.nu.nl/binnenla(...)sultaten-achter.html
Word door sommige partijen tegen gehouden.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:56 schreef fruityloop het volgende:
Maar goed, als je al het preken voor eigen parochie van RTL er even af schud, is het nog steeds een goed plan om het met wetgeving verplicht te maken om alle (dier)proeven resultaten openbaar te maken tijdens een onderzoek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |