Bron: De Stentorquote:Meer Nederlanders tegen dan voor megastallen
DEN HAAG – Bijna de helft (49 procent) van de Nederlanders wijst het fenomeen megastallen af of neigt daartoe. Het aantal voorstanders ligt op 42 procent, 9 procent heeft geen mening.
Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd publieksonderzoek, dat bedoeld is startschot voor een maatschappelijke discussie over megastallen en veehouderij.
Staatssecretaris Henk Bleker (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) riep eerder dit jaar op tot het voeren van een discussie over de grote dierenverblijven.
Dieronvriendelijker
Van de ondervraagden zegt 66 procent nog van mening te kunnen veranderen. Dat blijken relatief vaak mensen te zijn die voorstander zijn van de stallen of daartoe neigen. Dat duidt er volgens de onderzoekers op dat het aantal tegenstanders van megastallen tijdens de discussie eerder toe dan af zal nemen.
Volgens critici van megastallen zijn die dieronvriendelijker, milieubelastender en beeldvervuilender dan de gewone stallen. Ook is er de vrees dat de schaalvergroting negatieve gevolgen heeft voor de volksgezondheid, bijvoorbeeld doordat infectieziekten overgebracht worden van dier op mens. Maar deze punten worden bestreden door veel boeren.
Ideale toekomst
In de studie, die gebaseerd is op een enquête onder bijna 1100 mensen en op gesprekken met veehouders en burgers, werd deelnemers gevraagd naar de ideale toekomst van de veehouderij. 55 procent kiest voor de ' toekomstbestendige veehouderij', waarbij het accent ligt op duurzame ontwikkeling.
33 procent heeft een voorkeur voor 'de concurrerende veehouderij' (waarbij het accent ligt op de economische betekenis van de sector), 27 procent kiest voor ' de zorgzame veehouderij' (met het accent op het welzijn van mens en dier).
Hoogopgeleide vrouwen
Voorstanders van megastallen zijn vaker man, eten vaker vlees en hebben vaker banden met de sector. Tegenstanders zijn vaker vrouw, eten minder vaak vlees en zijn vaker lid van een natuur- of dierenbeschermingsorganisatie. Vooral hoogopgeleide vrouwen van middelbare leeftijd zijn vaak tegen megastallen.
De discussie over megastallen zal gevoerd worden onder leiding van oud-minister Hans Alders. Bleker wil op basis van zijn bevindingen beslissen over de toekomst van deze grootschalige veeteelt.
Waarom?quote:
Zorgt ervoor dat het vlees goedkoper wordt.quote:
Het ligt natuurlijk iets gecompliceerder dan dat. Ik ben op zich wel voor het idee van stemmen met je portemonnee, maar het kader waarbinnen je die keuze zou moeten maken is van boven tot onder door de overheid getrokken. De intensieve veehouderij is daarmee in feite een politieke keuze.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bron: De Stentor
Al die Nederlanders kunnen wel roepen dat ze tegen de megastallen zijn, maar praatjes vullen geen gaatjes. Als je wilt dat varkens een goed leven hebben voor de slacht moet je biologisch varkensvlees gaan kopen, niet een beetje boe lopen roepen. Stemmen met je voeten en je Euro, niet met je mond.
Ik koop al tijden gelukkig varkensvlees. Als iedereen die vind dat het zo moet niet naar de kiloknaller of de supermarkt rent om daar zijn vlees te halen maar bij een slager die diervriendelijk vlees verkoopt, dan komen we er.
Door een beetje te roepen als je gevraagd wordt niet.
Feit, de meeste mensen gillen wel dat ze tegen megastallen zijn, maar van de 50 mensen die roepen tegen te zijn is er maar 1 die biologisch vlees koopt.
En dat is de fout, de markt bepaald.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het ligt natuurlijk iets gecompliceerder dan dat. Ik ben op zich wel voor het idee van stemmen met je portemonnee, maar het kader waarbinnen je die keuze zou moeten maken is van boven tot onder door de overheid getrokken. De intensieve veehouderij is daarmee in feite een politieke keuze.
En nog meer regelgeving, nog meer controleurs, nog meer overhead wat uit belastinggeld betaald moet worden waardoor mensen het geld niet meer hebben om beter vlees te kiezen.quote:Leg de rekening van alle ruimingen, dierziekten en bijvoorbeeld ook antibiotica-resistentie neer bij de veroorzakers, de intensieve veehouderij, en verplicht ze zich daarvoor te verzekeren, en het plaatje ziet er al heel anders uit. Zet de uitzondering van het lage BTW-tarief stop voor producten van de intensieve veeteelt, en het ziet er ook al anders uit. Maak andere regels voor het transport van dieren en verbied het verhogen van risico's op ziekten, en de intensieve veehouderij kan zowat inpakken. En dan heb ik het nog niet eens over vergunningenbeleid en subsidies.
En wat voor een vlees koop jij?quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:52 schreef LXIV het volgende:
Ik ben tegen megastallen, of het vlees daardoor duurder wordt boeit me niet.
Overigens denk ik helemaal niet dat een varken in zo'n megastal een slechter leven heeft hoor. Maar ik vind het geen gezicht in het landschap.
Mijn vrouw koopt het vlees. Meestal het vlees waar zo'n oranje sticker op zit RECLAMEquote:
Gelukkig is je vrouw dus wel voor megastallen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mijn vrouw koopt het vlees. Meestal het vlees waar zo'n oranje sticker op zit RECLAME
Dus eigenlijk ben je gewoon hypocriet, je roept lekker wat, maar wat doen is teveel moeitequote:Op woensdag 11 mei 2011 19:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mijn vrouw koopt het vlees. Meestal het vlees waar zo'n oranje sticker op zit RECLAME
Ik wil toch best wel meer betalen voor vlees zonder megastal. Het gaat mij dus niet om dierenwelzijn, want dat is in zo'n megastal net zo goed. Het gaat mij erom dat ik niet het hele Brabantse platteland vol met megastallen wil zien staan. De industrialisering van het platteland.quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus eigenlijk ben je gewoon hypocriet, je roept lekker wat, maar wat doen is teveel moeite
je wilt dat anderen het voor je doen, je wilt zelf geen moeite doen. Leuk voor die biologische varkensboeren. Die zijn vast erg blij met je morele support maar je koopt hun producten niet.quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik wil toch best wel meer betalen voor vlees zonder megastal. Het gaat mij dus niet om dierenwelzijn, want dat is in zo'n megastal net zo goed. Het gaat mij erom dat ik niet het hele Brabantse platteland vol met megastallen wil zien staan. De industrialisering van het platteland.
Dus gewoon verbieden, wordt het vlees iets duurder of die varkensboeren gaan naar Denemarken. Ook prima.
Nee, ik vind dat het wettelijk verboden moet worden. Dat het vlees in de winkels dan duurder is accepteer ik.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
je wilt dat anderen het voor je doen, je wilt zelf geen moeite doen. Leuk voor die biologische varkensboeren. Die zijn vast erg blij met je morele support maar je koopt hun producten niet.
Dankbaar zullen die zijn
Omdat je zelf te lui bent behoorlijk vlees te kopen moet het wettelijk geregeld worden.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, ik vind dat het wettelijk verboden moet worden. Dat het vlees in de winkels dan duurder is accepteer ik.
Verder vind ik biologische producten een beetje onzinnig, kwalitatief merk ik geen verschil. Met uitzondering van eigen producten, zoals zelfgeslachtte kippen en zelfgekweekte tomaten. Die wil ik wel omdat ik die lekkerder vind.
Een verbod hierop is het enige effectieve. De massa gaat toch voor de kiloknaller.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Omdat je zelf te lui bent behoorlijk vlees te kopen moet het wettelijk geregeld worden.
Dat is precies de houding die me vaak doet kotsen, mensen willen helemaal geen eigen verantwoording, maar wel dat de overheid alles maar verbied of verplicht
Dat is dus maar heel beperkt zo, omdat de overheid op allerlei manieren die markt creeert en organiseert.quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En dat is de fout, de markt bepaald.
Als mensen echt zo tegen megastallen zijn, dan moeten ze die keuze maken bij het kopen van vlees, niet als een meisje met een hees stemmetje ze telefonisch vraagt of ze willen dat dieren lief worden behandeld.
Bij de antibiotica zie je de intensieve veehouderij dus gewoon een kostenbesparing doorvoeren en de gevolgen daarvan over de schutting gooien, waarvan de kosten dan weer elders terechtkomen. Maar die moeten uiteindelijk wel betaalt. Dat komt dus niet in de prijs terug, zoals er nog veel meer niet in de prijs terugkomt. Stel de gebruikers en leveranciers van die antibiotica aansprakelijk voor de door hen gecreeerde resistentie, en de intensieve veehouderij is alweer een stukje duurder tov de duurzame veehouderij.quote:En nog meer regelgeving, nog meer controleurs, nog meer overhead wat uit belastinggeld betaald moet worden waardoor mensen het geld niet meer hebben om beter vlees te kiezen.
Als je het vraagt wel ja. Maar als ze dan in de super voor het rek staan pakken ze toch de goedkoopste verpakking...quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:12 schreef du_ke het volgende:
Van mij mag het vlees wel wat duurder als daar meer dierenwelzijn tegenover staat. En als die verschillen niet te groot zijn kiezen best veel mensen daar volgens mij wel voor.
Volgens mij heeft een Ah best veel succes met haar Puur & Eerlijk producten om maar een voorbeeld te noemen. En legbatterij eieren zijn ook geschrapt onder druk van consumentenorganisaties.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:16 schreef Piles het volgende:
[..]
Als je het vraagt wel ja. Maar als ze dan in de super voor het rek staan pakken ze toch de goedkoopste verpakking...
En wat koop jij?quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:31 schreef Zeeland het volgende:
Veiligheid en volksgezondheid staan voor mij voorop. Doe maar geen megastallen.
Het heeft nadelen maar juist die dingen kan je vrij goed reguleren in megastallen. Je hebt daar gecontroleerde omstandigheden in moderne schone stallen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:31 schreef Zeeland het volgende:
Veiligheid en volksgezondheid staan voor mij voorop. Doe maar geen megastallen.
Dat is het toch al?quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het heeft nadelen maar juist die dingen kan je vrij goed reguleren in megastallen. Je hebt daar gecontroleerde omstandigheden in moderne schone stallen.
Echter je maakt ook echt een industrie van de vleesproductie en dat staat mij tegen.
Er vindt momenteel een hele stevige schaalvergroting plaats en dat zit mij niet zo lekker.quote:
Je kunt het boerderij noemen of vleesindustrie. In principe is het gewoon hetzelfde of dat nou op grote of op kleine schaal is.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het heeft nadelen maar juist die dingen kan je vrij goed reguleren in megastallen. Je hebt daar gecontroleerde omstandigheden in moderne schone stallen.
Echter je maakt ook echt een industrie van de vleesproductie en dat staat mij tegen.
Daar ben ik het toch niet echt mee eensquote:Op woensdag 11 mei 2011 20:39 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Je kunt het boerderij noemen of vleesindustrie. In principe is het gewoon hetzelfde of dat nou op grote of op kleine schaal is.
Nee, maar denken dat als megastallen verboden zijn, dat alle dieren dan netjes behandeld worden is ook hypocrietquote:Op woensdag 11 mei 2011 20:41 schreef du_ke het volgende:
[..]
Daar ben ik het toch niet echt mee eens
Daar zullen veel boeren het met je oneens zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:44 schreef Zeeland het volgende:
Op de radio hoorde ik laast een vrouw het volgende zeggen: "Boer is geen beroep, boer zijn is een levensstyle." Ik vind dat geromantiseer van de boerderij zo ontsettend stom, 't is gewoon een beroep.
Het zij zo. Aan de andere kant vind ik de beleving van het (lokale) voedsel wel heel belangrijk. Dat men weet wat men eet.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:46 schreef Tem het volgende:
[..]
Daar zullen veel boeren het met je oneens zijn.
Uiteraard.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:44 schreef Zeeland het volgende:
Op de radio hoorde ik laast een vrouw het volgende zeggen: "Boer is geen beroep, boer zijn is een levensstyle." Ik vind dat geromantiseer van de boerderij zo ontsettend stom, 't is gewoon een beroep.
Het gaat het erom dat het boerenbedrijf eerder familie gebonden is. Vaak is de vader en grootvader al boer geweest en neem je de boerderij over. Wat dat aangaat grenst het wel aan een levensstijl. Dat is heel wat anders dan een bankier. Mensen die niet uit het boerenbedrijf komen kiezen niet snel een carriëre als boer.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:51 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Het zij zo. Aan de andere kant vind ik de beleving van het (lokale) voedsel wel heel belangrijk. Dat men weet wat men eet.
Hoe eerder de argrarische sector failliet is, hoe beterquote:Op woensdag 11 mei 2011 20:56 schreef Tem het volgende:
[..]
Het gaat het erom dat het boerenbedrijf eerder familie gebonden is. Vaak is de vader en grootvader al boer geweest en neem je de boerderij over. Wat dat aangaat grenst het wel aan een levensstijl. Dat is heel wat anders dan een bankier. Mensen die niet uit het boerenbedrijf komen kiezen niet snel een carriëre als boer.
Door ruilverkaveling en uittreders zal dit uiteindelijk wel verdwijnen. Ik kan er niet rouwig om zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:56 schreef Tem het volgende:
[..]
Het gaat het erom dat het boerenbedrijf eerder familie gebonden is. Vaak is de vader en grootvader al boer geweest en neem je de boerderij over. Wat dat aangaat grenst het wel aan een levensstijl. Dat is heel wat anders dan een bankier. Mensen die niet uit het boerenbedrijf komen kiezen niet snel een carriëre als boer.
Jij eet liever niks?quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Hoe eerder de argrarische sector failliet is, hoe beter
Tja,lijkt mij een verlies maar goed.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Hoe eerder de argrarische sector failliet is, hoe beter
Wat is er mis met het boerenbedrijf? waar ga jij je vlees, melk, graan, eieren en andere producten vandaan halen? Buitenland zeker, daar zijn er net zo goed megastallen dus verleg je het probleem.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:57 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Door ruilverkaveling en uittreders zal dit uiteindelijk wel verdwijnen. Ik kan er niet rouwig om zijn.
Dat denk ik dan ook zeker niet.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:42 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee, maar denken dat als megastallen verboden zijn, dat alle dieren dan netjes behandeld worden is ook hypocriet
Dat laatste ben ik geheel met je eens. In de beleving van het voedsel, weten waar het vandaan komt is belangrijk. Echter kan dat ook gewoon vanuit grote bedrijven komen, dat vader op zoon gedoe is niet meer van deze tijd. Grote bedrijven kunnen ook duurzaamheid, voedselbeleving en dierenwelzijn meewegen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:02 schreef Tem het volgende:
[..]
Tja,lijkt mij een verlies maar goed.
[..]
Wat is er mis met het boerenbedrijf? waar ga jij je vlees, melk, graan, eieren en andere producten vandaan halen? Buitenland zeker, daar zijn er net zo goed megastallen dus verleg je het probleem.
Ik denk dat je eerder biologisch boeren moet stimuleren en mensen bewust maken wat ze eten.
Dat is juist van deze tijd. Kleine boerenbedrijven zijn weer enorm in opkomst. Mensen willen betalen voor exclusiviteit en de hele biologische markt is in opmars. In Amerika zijn de Farmers Markets de laatste jaren enorm groot. Nee, ik denk juist dat er behoefte is aan dit soort "kleinschalige" bedrijven, mensen zijn onderhand wel klaar met die eenheidsworsten. Men prefereert een biologische entrecote met biologisch geteelde worteltjes ipv de Van der Valk biefstuk inclusief appelmoes met kers.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:06 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik geheel met je eens. In de beleving van het voedsel, weten waar het vandaan komt is belangrijk. Echter kan dat ook gewoon vanuit grote bedrijven komen, dat vader op zoon gedoe is niet meer van deze tijd. Grote bedrijven kunnen ook duurzaamheid, voedselbeleving en dierenwelzijn meewegen.
Ik vind sperziebonen uit Nigeria, graan uit Oekraine en paprika's uit Spanje prima te etenquote:
Waarom wil je daar zo graag de Nederlandse agrarische industrie voor stilleggen?quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik vind sperziebonen uit Nigeria, graan uit Oekraine en paprika's uit Spanje prima te eten
Omdat de grond hier duurder is dan daar.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:38 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Waarom wil je daar zo graag de Nederlandse agrarische industrie voor stilleggen?
Daar had ik nog niet over nagedacht. Nu nog dat verkopen in Groningenquote:Op woensdag 11 mei 2011 21:42 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Omdat de grond hier duurder is dan daar.
We kunnen deze grondwaarde beter benutten met intensief ruimtegebruik, daar past de argrarische sector niet bij.
Niemand wil daar heen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:44 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Daar had ik nog niet over nagedacht. Nu nog dat verkopen in Groningen
Er is geen ruimtegebrek in Nederland.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:42 schreef GSbrder het volgende:
[..]
We kunnen deze grondwaarde beter benutten met intensief ruimtegebruik, daar past de argrarische sector niet bij.
Liever beginnen we in de duurdere gebieden. In Brabant en de Betuwe is het ruimtegebrek een stuk nijpender. Als dit zich verplaatst naar ruraal Groningen kunnen we daar kijken of de boeren ook moeten verkassen, maar de protectionistische plaats die de argrarische sector heeft in Nederland is irrationeel. Een groot deel krijg je al weg door de subsidies aan te pakken.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:44 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Daar had ik nog niet over nagedacht. Nu nog dat verkopen in Groningen
Wel degelijk.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er is geen ruimtegebrek in Nederland.
De intensieve druk op onze grond komt juist deels van de Landbouw. Zij voegen veel waarde toe aan grond, meer dan recreatie veelal oplevert.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:42 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Hoe meet je de waarde van recreatie? Aantal bezoekers per jaar maal welk bedrag?quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
De intensieve druk op onze grond komt juist deels van de Landbouw. Zij voegen veel waarde toe aan grond, meer dan recreatie veelal oplevert.
Ik ga je even 'Bronbarderen':quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
De intensieve druk op onze grond komt juist deels van de Landbouw. Zij voegen veel waarde toe aan grond, meer dan recreatie veelal oplevert.
Er zijn tal van mogelijkheden om wat met die grond te doen.quote:
Voor jou en GS. Er zijn veel onderzoeken over wat recreatie 'toevoegt'. Dat gaat dan om de gemiddelde uitgaven per bezoek per dag met de daarbij behorende spin-off. Aan de hand daarvan kan je een goede inschatting maken. op de schrale zandgronden van de Veluwe wint recreatie het vast maar op de vette klei in Groningen zou de landbouw dat kunnen zijn. Daarnaast kan je landschap ook meervoudig gebruiken maar dan zijn de hele intensieve vormen van landbouw niet zo praktisch.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:56 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Ik ga je even 'Bronbarderen':
Heb je daar wel een vertrouwelijke, primaire, wetenschappelijke bron voor?
Buiten dat ik het een dubieus begrip vindt - hoeveel zijn je uitgaven nu per boswandeling? - kan je ook nadenken over de moeilijkheid van taxatie van recreatiegebieden. Hoeveel hebben burgers er voor over om een bos te behouden? Hoeveel kost het een gemeente om bos te onderhouden en welke inwoners trekt een gemeente aan door goede recreatiemogelijkheden te bieden?quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voor jou en GS. Er zijn veel onderzoeken over wat recreatie 'toevoegt'. Dat gaat dan om de gemiddelde uitgaven per bezoek per dag met de daarbij behorende spin-off. Aan de hand daarvan kan je een goede inschatting maken. op de schrale zandgronden van de Veluwe wint recreatie het vast maar op de vette klei in Groningen zou de landbouw dat kunnen zijn. Daarnaast kan je landschap ook meervoudig gebruiken maar dan zijn de hele intensieve vormen van landbouw niet zo praktisch.
Maar waarom zouden we die onteigeningsprocedures moeten gaan starten? recreatie gebieden zullen niet veel opleveren, vrije kavels voorlopig ook niet. Er staan ontzettend veel kantoorpanden leeg en kijk eens in treursteden als Almere waar onderhand hele wijken leeg staan dus voor de woningbouw is het ook niet erg rendabel. Naast dat het boeren een eeuwenoud beroep is wat een plaats zou moeten behouden in Nederland zie ik nergens een urgente reden om de huidige boerenbedrijven te elimineren. Nog steeds blijf ik voorstander voor stimulatie van biologisch verantwoord boeren en denk dat daar ook de toekomst in zit.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Er zijn tal van mogelijkheden om wat met die grond te doen.
In ieder geval scheelt het de belastingbetaler een hoop geld als er geen onteigeningsprocedures gestart hoeven te worden en boeren "natuurlijk" verdwijnen naar locaties waar de grond goedkoper is en er geen subsidies noodzakelijk zijn om een boerenbedrijf op te richten. Je kan aan vrije uitgifte van kavels denken, of aan recreatieruimte. Maar de landbouw legt, wat mij betreft, een behoorlijke druk op het grondgebruik.
Kwantitatief versus kwalitatief.quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:09 schreef Tem het volgende:
[..]
Maar waarom zouden we die onteigeningsprocedures moeten gaan starten? recreatie gebieden zullen niet veel opleveren, vrije kavels voorlopig ook niet. Er staan ontzettend veel kantoorpanden leeg en kijk eens in treursteden als Almere waar onderhand hele wijken leeg staan dus voor de woningbouw is het ook niet erg rendabel.
Ik vind het mooi dat het een oud beroep is en ik hoef het ook niet te elimineren omwille van de eliminatie, zie mijn claim dat Oost-Groningse boeren prima hun poten in de vette klei mogen houden, maar er zijn ook totaal onrendabele argrarische ondernemingen die op sublieme uitleglocaties zitten, waar een stijfkop van een boer z'n subsidie uit Europa loopt te trekken terwijl je in vergelijkbare regio's makkelijk 250k voor een semi-vrijstaande woning kunt vangen.quote:Naast dat het boeren een eeuwenoud beroep is wat een plaats zou moeten houden in Nederland zie ik nergens een urgente reden om de huidige boerenbedrijven te elimineren. Nog steeds blijf ik voorstander voor stimulatie van biologisch verantwoord boeren en denk dat daar ook de toekomst in zit.
Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk.quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Kwantitatief versus kwalitatief.
Geef deze grond uit voor 8,- de vierkante meter in plaats van de gebruikelijke 280,- en je kan de complete argrarische sector in Nederland met gemak uitkopen.
[..]
Ik vind het mooi dat het een oud beroep is en ik hoef het ook niet te elimineren omwille van de eliminatie, zie mijn claim dat Oost-Groningse boeren prima hun poten in de vette klei mogen houden, maar er zijn ook totaal onrendabele argrarische ondernemingen die op sublieme uitleglocaties zitten, waar een stijfkop van een boer z'n subsidie uit Europa loopt te trekken terwijl je in vergelijkbare regio's makkelijk 250k voor een semi-vrijstaande woning kunt vangen.
Niet in aantal dieren, alleen in lokatie.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er vindt momenteel een hele stevige schaalvergroting plaats en dat zit mij niet zo lekker.
Dat ondersteun ik ook ten vollequote:Op woensdag 11 mei 2011 22:20 schreef Tem het volgende:
[..]
Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk.
Maar wanneer je te maken hebt met eigendom en een boer zijn eigendom niet wil verkopen zou dat zijn goed recht moeten zijn. Dat lijkt me een vrij liberaal standpunt.
Dan zijn we het volgens mij wel eensquote:Op woensdag 11 mei 2011 22:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat ondersteun ik ook ten volle
Vergelijk het met de HRA, iedereen weet dat het moet verdwijnen en dat moet op een fatsoenlijke manier gebeuren, maar iedereen moet het recht houden een woning te kopen. Boeren krijgen belachelijke landbouwsubsidies, iedereen weet dat het moet verdwijnen en ook dit op een fatsoenlijke manier, iedereen die na afschaffing van deze subsidies het hoofd nog boven water kan houden, of dat nu hartje Randstad is of Oost-Groningen, moet het blijven behouden.
Ik ga er ook vanuit.quote:
Verbieden inderdaad. Consumenten kijken niet naar het productieproces en of het product vriendelijk is voor het milieu. Waarom zou je, want je weet feitelijk nog niets met zo'n sticker. Daarbij zijn die alternatieve en milieu-vriendelijke producten nog duurder dan ze moesten zijn omdat de schaalvergroting (in logistieke zin bijvoorbeeld) nog niet optimaal is doorgevoerd.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een verbod hierop is het enige effectieve. De massa gaat toch voor de kiloknaller.
En ik ben überhaubt te lui om vlees te kopen. Van welke soort dan ook!
Waarom zou je iets verbieden wat de mensen blijkbaar willen?quote:Op woensdag 11 mei 2011 23:00 schreef skrn het volgende:
[..]
Verbieden inderdaad. Consumenten kijken niet naar het productieproces en of het product vriendelijk is voor het milieu. Waarom zou je, want je weet feitelijk nog niets met zo'n sticker. Daarbij zijn die alternatieve en milieu-vriendelijke producten nog duurder dan ze moesten zijn omdat de schaalvergroting (in logistieke zin bijvoorbeeld) nog niet optimaal is doorgevoerd.
Gelukkig is men dat al flink aan het afbouwen. Daar komt wel deels wat voor terug om het landschap te behouden maar dat stelt op het totaal niet veel voor (en het helpt de recreatie als de akkerranden mooi bloeien).quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:26 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik ga er ook vanuit.
Wellicht dat ik het verkeerde beeld gaf door te stellen dat ik de boeren het land uit wilde.
Dat geld enkel voor de subsidieboeren
Mensen willen een heleboel, maar ze krijgen niet alles.quote:Op woensdag 11 mei 2011 23:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je iets verbieden wat de mensen blijkbaar willen?
quote:Op woensdag 11 mei 2011 23:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Gelukkig is men dat al flink aan het afbouwen.
In Europa. De stevige subsidies op graan, suikerbieten en zetmeelaardappelen worden vanaf 2013 stevig afgebouwd of zelfs afgeschaft.quote:
Er is dus helemaal nog niets afgebouwd en men zegt alleenmaar van alles van plan te zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2011 23:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
In Europa. De stevige subsidies op graan, suikerbieten en zetmeelaardappelen worden vanaf 2013 stevig afgebouwd of zelfs afgeschaft.
De melkquota worden ieder jaar zo verruimd dat het effect van de quota verdwijnt en de subsidies op melk worden afgebouwd.
We zijn er nog niet maar de ontwikkelingen komen er wel degelijk aan.
Volgens mij zijn ze er al wel mee bezig op bepaalde gebieden.quote:Op woensdag 11 mei 2011 23:44 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Er is dus helemaal nog niets afgebouwd en men zegt alleenmaar van alles van plan te zijn.
Ik zou er niet al te hard oprekenen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 23:53 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij zijn ze er al wel mee bezig op bepaalde gebieden.
vergroten van de melkquota en daarmee verkapte steun schrappen gebeurt gewoon al.quote:Op woensdag 11 mei 2011 23:54 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik zou er niet al te hard oprekenen.
Omdat de lasten van de productie van vlees niet evenredig worden gedeeld. Ik vergelijk het maar met de glastuinbouw in mijn omgeving. Veel licht 's nachts, aantasting van het landschap, en Poolse en Bulgaarse kroegen schieten als paddenstoelen uit de grond. Consumenten zien gewoon niet alles. Of willen het niet zien.quote:Op woensdag 11 mei 2011 23:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je iets verbieden wat de mensen blijkbaar willen?
Baarlijke nonsens.quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik wil toch best wel meer betalen voor vlees zonder megastal. Het gaat mij dus niet om dierenwelzijn, want dat is in zo'n megastal net zo goed.
Intensieve landbouw put de grond uit, wat de noodzaak voor (op olie gebaseerde) kunstmest doet toenemen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee, Weltschmertz heeft gelijk. Op dit moment IS er juist heel veel regelgeving die de kiloknallers mede veroorzaakt. Leg de daadwerkelijke kosten van bio-industrievlees bij de producenten, dan ziet de consument dat biologisch vlees helemaal niet zo duur is. Het is namelijk gewoon wat vlees kost.quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:42 schreef Pietverdriet het volgende:
En nog meer regelgeving, nog meer controleurs, nog meer overhead wat uit belastinggeld betaald moet worden waardoor mensen het geld niet meer hebben om beter vlees te kiezen.Nee
Je wilt toch niet net als Volkert van der G. de boeren het land uit pesten?quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:36 schreef GSbrder het volgende:
Ik vind sperziebonen uit Nigeria, graan uit Oekraine en paprika's uit Spanje prima te eten
Prachtig soort van Godwin.quote:Op donderdag 12 mei 2011 08:49 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Je wilt toch niet net als Volkert van der G. de boeren het land uit pesten?
Als we voor ons voedsel van het buitenland afhankelijk zjn en er gebeurt iets ernstigs in de wereld (de kans daarop is groot) dan verhongeren we.
Wat is er mis met het houden van koeien?quote:Op donderdag 12 mei 2011 09:46 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Prachtig soort van Godwin.![]()
Als we voedsel onafhankelijkheid willen zouden we géén vlees moeten produceren. De bio-industrie maakt van 7 eenheden voedsel 1 eenheid voedsel.
Je zou er dan ook iets anders als gras op kunnen planten he!quote:Op donderdag 12 mei 2011 13:01 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wat is er mis met het houden van koeien?
(of wou jij soms gras eten)
Als je onafhankelijk wil zijn van het buitenland moet je de bioindustrie afschaffen en vleesimporteren. Dan kunnen we onze eigen grond optimaal benutten.quote:Op donderdag 12 mei 2011 13:01 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wat is er mis met het houden van koeien?
(of wou jij soms gras eten)
quote:Op donderdag 12 mei 2011 16:19 schreef Caland het volgende:
Boeiend, als het maar op mijn bord terecht komt.
Bij C1000 !quote:
Wel je bord leegeten !!!quote:
We zijn voor heel veel producten toch al afhankelijk van het buitenland.quote:Op donderdag 12 mei 2011 08:49 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Je wilt toch niet net als Volkert van der G. de boeren het land uit pesten?
Als we voor ons voedsel van het buitenland afhankelijk zjn en er gebeurt iets ernstigs in de wereld (de kans daarop is groot) dan verhongeren we.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |