abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 mei 2011 @ 21:42:15 #51
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96671463
quote:
14s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:38 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Waarom wil je daar zo graag de Nederlandse agrarische industrie voor stilleggen?
Omdat de grond hier duurder is dan daar.
We kunnen deze grondwaarde beter benutten met intensief ruimtegebruik, daar past de argrarische sector niet bij.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_96671653
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:42 schreef GSbrder het volgende:

[..]

We kunnen deze grondwaarde beter benutten met intensief ruimtegebruik, daar past de argrarische sector niet bij.
Daar had ik nog niet over nagedacht. Nu nog dat verkopen in Groningen ^O^
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
pi_96671782
quote:
14s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:44 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Niemand wil daar heen.
  woensdag 11 mei 2011 @ 21:46:27 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_96671792
quote:

[..]

Er is geen ruimtegebrek in Nederland.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 11 mei 2011 @ 21:46:43 #55
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96671811
quote:
14s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:44 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Liever beginnen we in de duurdere gebieden. In Brabant en de Betuwe is het ruimtegebrek een stuk nijpender. Als dit zich verplaatst naar ruraal Groningen kunnen we daar kijken of de boeren ook moeten verkassen, maar de protectionistische plaats die de argrarische sector heeft in Nederland is irrationeel. Een groot deel krijg je al weg door de subsidies aan te pakken.
  woensdag 11 mei 2011 @ 21:46:54 #56
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96671829
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er is geen ruimtegebrek in Nederland.
Wel degelijk.
pi_96672216
Wat wil je daar gaan bouwen? huizen?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2011 21:54:43 ]
pi_96672374
quote:

[..]

De intensieve druk op onze grond komt juist deels van de Landbouw. Zij voegen veel waarde toe aan grond, meer dan recreatie veelal oplevert.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 11 mei 2011 @ 21:55:55 #59
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96672419
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:55 schreef du_ke het volgende:

[..]

De intensieve druk op onze grond komt juist deels van de Landbouw. Zij voegen veel waarde toe aan grond, meer dan recreatie veelal oplevert.
Hoe meet je de waarde van recreatie? Aantal bezoekers per jaar maal welk bedrag?
pi_96672442
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:55 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik ga je even 'Bronbarderen':
Heb je daar wel een vertrouwelijke, primaire, wetenschappelijke bron voor? :(
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
  woensdag 11 mei 2011 @ 21:58:00 #61
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96672563
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:52 schreef Tem het volgende:
Wat wil je daar gaan bouwen? huizen?
Er zijn tal van mogelijkheden om wat met die grond te doen.
In ieder geval scheelt het de belastingbetaler een hoop geld als er geen onteigeningsprocedures gestart hoeven te worden en boeren "natuurlijk" verdwijnen naar locaties waar de grond goedkoper is en er geen subsidies noodzakelijk zijn om een boerenbedrijf op te richten. Je kan aan vrije uitgifte van kavels denken, of aan recreatieruimte. Maar de landbouw legt, wat mij betreft, een behoorlijke druk op het grondgebruik.
pi_96672632
quote:
14s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:56 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Ik ga je even 'Bronbarderen':
Heb je daar wel een vertrouwelijke, primaire, wetenschappelijke bron voor? :(
Voor jou en GS. Er zijn veel onderzoeken over wat recreatie 'toevoegt'. Dat gaat dan om de gemiddelde uitgaven per bezoek per dag met de daarbij behorende spin-off. Aan de hand daarvan kan je een goede inschatting maken. op de schrale zandgronden van de Veluwe wint recreatie het vast maar op de vette klei in Groningen zou de landbouw dat kunnen zijn. Daarnaast kan je landschap ook meervoudig gebruiken maar dan zijn de hele intensieve vormen van landbouw niet zo praktisch.
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:08:04 #63
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96673339
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:58 schreef du_ke het volgende:

[..]

Voor jou en GS. Er zijn veel onderzoeken over wat recreatie 'toevoegt'. Dat gaat dan om de gemiddelde uitgaven per bezoek per dag met de daarbij behorende spin-off. Aan de hand daarvan kan je een goede inschatting maken. op de schrale zandgronden van de Veluwe wint recreatie het vast maar op de vette klei in Groningen zou de landbouw dat kunnen zijn. Daarnaast kan je landschap ook meervoudig gebruiken maar dan zijn de hele intensieve vormen van landbouw niet zo praktisch.
Buiten dat ik het een dubieus begrip vindt - hoeveel zijn je uitgaven nu per boswandeling? - kan je ook nadenken over de moeilijkheid van taxatie van recreatiegebieden. Hoeveel hebben burgers er voor over om een bos te behouden? Hoeveel kost het een gemeente om bos te onderhouden en welke inwoners trekt een gemeente aan door goede recreatiemogelijkheden te bieden?

Er is in veel gevallen al geen schatting te maken wat de opbrengst van een stadspark is, laat staan wat de economische of politieke waarde van bossen zijn.

De opbrengst van landbouw is net zo dubieus, hoeveel geld gaan er naar subsidies, hoeveel geld gaat er naar binnenlands personeel en hoeveel geld verdwijnt er doordat poolse freelancers de oogst kopen van boeren en hoeveel vloeit er via Europa af? Er zijn tal van vragen die "de opbrengst van recreatie" en "de opbrengst van landbouw" bij mij oproept. Daar heb ik niet zo gauw een antwoord op.
pi_96673481
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:58 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Er zijn tal van mogelijkheden om wat met die grond te doen.
In ieder geval scheelt het de belastingbetaler een hoop geld als er geen onteigeningsprocedures gestart hoeven te worden en boeren "natuurlijk" verdwijnen naar locaties waar de grond goedkoper is en er geen subsidies noodzakelijk zijn om een boerenbedrijf op te richten. Je kan aan vrije uitgifte van kavels denken, of aan recreatieruimte. Maar de landbouw legt, wat mij betreft, een behoorlijke druk op het grondgebruik.
Maar waarom zouden we die onteigeningsprocedures moeten gaan starten? recreatie gebieden zullen niet veel opleveren, vrije kavels voorlopig ook niet. Er staan ontzettend veel kantoorpanden leeg en kijk eens in treursteden als Almere waar onderhand hele wijken leeg staan dus voor de woningbouw is het ook niet erg rendabel. Naast dat het boeren een eeuwenoud beroep is wat een plaats zou moeten behouden in Nederland zie ik nergens een urgente reden om de huidige boerenbedrijven te elimineren. Nog steeds blijf ik voorstander voor stimulatie van biologisch verantwoord boeren en denk dat daar ook de toekomst in zit.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2011 22:10:51 ]
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:12:36 #65
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96673684
quote:
7s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:09 schreef Tem het volgende:

[..]

Maar waarom zouden we die onteigeningsprocedures moeten gaan starten? recreatie gebieden zullen niet veel opleveren, vrije kavels voorlopig ook niet. Er staan ontzettend veel kantoorpanden leeg en kijk eens in treursteden als Almere waar onderhand hele wijken leeg staan dus voor de woningbouw is het ook niet erg rendabel.
Kwantitatief versus kwalitatief.
Geef deze grond uit voor 8,- de vierkante meter in plaats van de gebruikelijke 280,- en je kan de complete argrarische sector in Nederland met gemak uitkopen.

quote:
Naast dat het boeren een eeuwenoud beroep is wat een plaats zou moeten houden in Nederland zie ik nergens een urgente reden om de huidige boerenbedrijven te elimineren. Nog steeds blijf ik voorstander voor stimulatie van biologisch verantwoord boeren en denk dat daar ook de toekomst in zit.
Ik vind het mooi dat het een oud beroep is en ik hoef het ook niet te elimineren omwille van de eliminatie, zie mijn claim dat Oost-Groningse boeren prima hun poten in de vette klei mogen houden, maar er zijn ook totaal onrendabele argrarische ondernemingen die op sublieme uitleglocaties zitten, waar een stijfkop van een boer z'n subsidie uit Europa loopt te trekken terwijl je in vergelijkbare regio's makkelijk 250k voor een semi-vrijstaande woning kunt vangen.
pi_96674271
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:12 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Kwantitatief versus kwalitatief.
Geef deze grond uit voor 8,- de vierkante meter in plaats van de gebruikelijke 280,- en je kan de complete argrarische sector in Nederland met gemak uitkopen.

[..]

Ik vind het mooi dat het een oud beroep is en ik hoef het ook niet te elimineren omwille van de eliminatie, zie mijn claim dat Oost-Groningse boeren prima hun poten in de vette klei mogen houden, maar er zijn ook totaal onrendabele argrarische ondernemingen die op sublieme uitleglocaties zitten, waar een stijfkop van een boer z'n subsidie uit Europa loopt te trekken terwijl je in vergelijkbare regio's makkelijk 250k voor een semi-vrijstaande woning kunt vangen.
Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk.

Maar wanneer je te maken hebt met eigendom en een boer zijn eigendom niet wil verkopen zou dat zijn goed recht moeten zijn. Dat lijkt me een vrij liberaal standpunt. :)
  † In Memoriam † woensdag 11 mei 2011 @ 22:23:23 #67
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_96674477
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 20:39 schreef du_ke het volgende:

[..]

Er vindt momenteel een hele stevige schaalvergroting plaats en dat zit mij niet zo lekker.
Niet in aantal dieren, alleen in lokatie.
Carpe Libertatem
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:23:29 #68
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96674484
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:20 schreef Tem het volgende:

[..]

Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk.

Maar wanneer je te maken hebt met eigendom en een boer zijn eigendom niet wil verkopen zou dat zijn goed recht moeten zijn. Dat lijkt me een vrij liberaal standpunt. :)
Dat ondersteun ik ook ten volle :)
Vergelijk het met de HRA, iedereen weet dat het moet verdwijnen en dat moet op een fatsoenlijke manier gebeuren, maar iedereen moet het recht houden een woning te kopen. Boeren krijgen belachelijke landbouwsubsidies, iedereen weet dat het moet verdwijnen en ook dit op een fatsoenlijke manier, iedereen die na afschaffing van deze subsidies het hoofd nog boven water kan houden, of dat nu hartje Randstad is of Oost-Groningen, moet het blijven behouden.
pi_96674573
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:23 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat ondersteun ik ook ten volle :)
Vergelijk het met de HRA, iedereen weet dat het moet verdwijnen en dat moet op een fatsoenlijke manier gebeuren, maar iedereen moet het recht houden een woning te kopen. Boeren krijgen belachelijke landbouwsubsidies, iedereen weet dat het moet verdwijnen en ook dit op een fatsoenlijke manier, iedereen die na afschaffing van deze subsidies het hoofd nog boven water kan houden, of dat nu hartje Randstad is of Oost-Groningen, moet het blijven behouden.
Dan zijn we het volgens mij wel eens :)
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:26:26 #70
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96674677
quote:
7s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:24 schreef Tem het volgende:

[..]

Dan zijn we het volgens mij wel eens :)
Ik ga er ook vanuit.
Wellicht dat ik het verkeerde beeld gaf door te stellen dat ik de boeren het land uit wilde.
Dat geld enkel voor de subsidieboeren :)
pi_96676686
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 20:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een verbod hierop is het enige effectieve. De massa gaat toch voor de kiloknaller.

En ik ben überhaubt te lui om vlees te kopen. Van welke soort dan ook!
Verbieden inderdaad. Consumenten kijken niet naar het productieproces en of het product vriendelijk is voor het milieu. Waarom zou je, want je weet feitelijk nog niets met zo'n sticker. Daarbij zijn die alternatieve en milieu-vriendelijke producten nog duurder dan ze moesten zijn omdat de schaalvergroting (in logistieke zin bijvoorbeeld) nog niet optimaal is doorgevoerd.
  woensdag 11 mei 2011 @ 23:16:08 #72
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_96677667
quote:
2s.gif Op woensdag 11 mei 2011 23:00 schreef skrn het volgende:

[..]

Verbieden inderdaad. Consumenten kijken niet naar het productieproces en of het product vriendelijk is voor het milieu. Waarom zou je, want je weet feitelijk nog niets met zo'n sticker. Daarbij zijn die alternatieve en milieu-vriendelijke producten nog duurder dan ze moesten zijn omdat de schaalvergroting (in logistieke zin bijvoorbeeld) nog niet optimaal is doorgevoerd.
Waarom zou je iets verbieden wat de mensen blijkbaar willen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_96677813
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:26 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik ga er ook vanuit.
Wellicht dat ik het verkeerde beeld gaf door te stellen dat ik de boeren het land uit wilde.
Dat geld enkel voor de subsidieboeren :)
Gelukkig is men dat al flink aan het afbouwen. Daar komt wel deels wat voor terug om het landschap te behouden maar dat stelt op het totaal niet veel voor (en het helpt de recreatie als de akkerranden mooi bloeien).
pi_96678213
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 23:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom zou je iets verbieden wat de mensen blijkbaar willen?
Mensen willen een heleboel, maar ze krijgen niet alles.
Oh, and that's a bad miss!
  † In Memoriam † woensdag 11 mei 2011 @ 23:25:38 #75
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_96678246
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 23:18 schreef du_ke het volgende:

[..]

Gelukkig is men dat al flink aan het afbouwen.
:D

Waar dan?
Carpe Libertatem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')