Wat heeft het WO dan nog voor zin als alles grotendeels toch waardeloos is?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:40 schreef fusionfake het volgende:
Tijdens een college van mijn (WO) studie vroeg iemand een keer "Wat heeft wat u net verteld nou voor nut in de praktijk?". De professor antwoorde met "Als alles wat wij jullie vertellen nut zou moeten hebben hadden we het een hbo opleiding genoemd". En imo gaat het daarom. Academisch denken, het is niet voor niets W-onderwijs, en niet m of B onderwijs.
Persoonlijke, geestelijke, wetenschappelijke ontplooing en vrijheid is waar de uni bij mij deels om draait.
Lang geleden. Er zijn misschien inmiddels betere alternatieven.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:31 schreef Pluteau het volgende:
[..]
[..]
Heb je zelf Natuurkunde gestudeerd?Dat lijken mij echt interessante boeken.
Je wordt tijdens je studie al volgepropt. Dat nodigt niet uit om zelf op zoek te gaan.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bier zuipen en pizza eten dus
Wat mij verbaasde tijdens mijn (wetenschappelijke) studie is dat er maar weinig studenten echt actief aan het zelf-ontplooien waren, in de zin van zelf kennis zoeken en vergaren. Zelfontplooiing op gebied van uitgaan, laat uitslapen en zuipen volop![]()
En wat me ook verbaasde is dat 'leren leren' ook niet echt leek te worden gestimuleerd, zelfs op de uni. Misschien is dat nu inmiddels anders, het is inmiddels al ruim 10 jaar geleden dat ik daar rondliep. Ook met 't studiehuis op 't VWO leer je hopelijk al wat meer zelf een actieve houding aan te nemen.
Tegenwoordig lees ik veel meer (wetenschappelijke) boeken voor mijn plezier en ontplooiing dan toen ik tijdens mijn studietijd deed, iig.
Maar isquote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:43 schreef soklos het volgende:
[..]
Een sterke basis in de Nederlandse taal maakt het leren van de Engelse taal een stuk makkelijker.
Slapen is goed voor de hersenen. Niets mis mee.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je wordt tijdens je studie al volgepropt. Dat nodigt niet uit om zelf op zoek te gaan.
Wat is geadvanceerd? Gewoon de Nederlandse taal beheersen is niet hetzelfde als het zijn van een Neerlandicus. En hoe kan je van iemand die de Nederlandse taal niet beheerst na zes jaar vwo, verwachten dat die wel de Engelse taal goed beheerst. Alles komt neer op het leren van de regels. Als je daar te lui voor bent geloof ik niet dat je wel de Engelse taal zal gaan beheersen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:56 schreef Zith het volgende:
[..]
Maar is
[gemiddelde kennis NLse taal (beginpunt)] + [geadvanceerde kennis NLse taal] + [geadvanceerde kennis Engelse taal]
niet langer in leer-uren dan,
[gemiddelde kennis NLse taal (beginpunt)] + [geadvanceerde kennis Engelse taal] ?
Voor niet-alfastudies is dat nut er steeds minder, waardoor IMO ook geen extra aandacht gegeven hoeft te worden aan de taal voor deze studies.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 15:33 schreef simmu het volgende:
dan kan je je denk ik beter afvragen wat het nut van nederlands an sich is.
en je ziet zelf niet de tegenstrijdigheid? kunnen we ook wel driekwart van alle wetenschappelijke studies opheffenquote:Op dinsdag 1 mei 2012 15:38 schreef Zith het volgende:
[..]
Voor niet-alfastudies is dat nut er steeds minder, waardoor IMO ook geen extra aandacht gegeven hoeft te worden aan de taal voor deze studies.
Na 6 jaar vwo kan ik ook geen zin frans.duits spreken, op 'je ne parlais francais' en 'ich spreche keine Deuts' naquote:Op dinsdag 1 mei 2012 15:01 schreef soklos het volgende:
[..]
Wat is geadvanceerd? Gewoon de Nederlandse taal beheersen is niet hetzelfde als het zijn van een Neerlandicus. En hoe kan je van iemand die de Nederlandse taal niet beheerst na zes jaar vwo, verwachten dat die wel de Engelse taal goed beheerst. Alles komt neer op het leren van de regels. Als je daar te lui voor bent geloof ik niet dat je wel de Engelse taal zal gaan beheersen.
Zou je de tegenstrijdigheid willen uitleggen? Ik zie hem niet.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 15:40 schreef simmu het volgende:
[..]
en je ziet zelf niet de tegenstrijdigheid? kunnen we ook wel driekwart van alle wetenschappelijke studies opheffen
Interessant betoog. Je valt een norm aan door (1) te argumenteren dat er een onlogische voorkeur is voor taalkennis ivm. o.a. geschiedenis, en (2) door het utilisme ter discussie te stellen. Maar dat laatste doet je 1e argument al direct de das om, en de onderbouwing van het 2e schiet tekort. Het is niet interessant of een wetenschapper met zijn buur praat, maar het is zeker wel noodzakelijk dat een wetenschapper communiceert met zijn gelijken.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:24 schreef Zith het volgende:
[..]
Waarom? Als het dus blijkbaar niet relevant zal zijn voor de persoon z'n kennis/carriere, waarom dan wel correct de [Nederlandse taal kunnen gebruiken] maar niet correct de [Nederlandse geschiedenis kunnen vertellen] of correct de [Natuurkundige formules kunnen toepassen]?
De (het?) enige correcte antwoord (dus niet een 'gewoon, dat hoort zo!') die je je hierop kan geven herleidt zich weer naar relevantie (dagelijks gebruik met je buren, ofzo?), waarvan gesteld werd dat dit niet belangrijk/interessant was.
De politiek is weer rijkelijk laat met zorgen maken en staat verder compleet los van mijn beoordelingsgedrag van een paar jaar terug. Prima dat taal lastig is, een wiskundige master is ook lastig. Zeker lastiger dan basaal taalgebruik; als ze daarop opeens 'door de wringer' moeten dan zitten ze niet op de goede plek (generiek genomen).quote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als de taalbeheersing over de hele linie zozeer gedaald is dat de politiek zich zorgen begint te maken, dan moet ineens iedereen zijn taal perfectioneren. Voor sommigen is taal lastig en die moeten nu ook ineens door de wringer gehaald worden.
Vermoedde ik al ;pquote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:33 schreef simmu het volgende:
[..]
zelfs mijn naam is niet met hoofdletter
is een welbewuste statementgrappig genoeg gaan veel taalpuristen dan zo ver om mijn naam met hoofdletter te schrijven en zien de ironie niet
op een forum begin ik niet aan dergelijke ongein, dat maakt mijn smileygebruik in de war
``Leer-uren"? Beter wordt er door de universiteit niets actief aan taalkennis geleerd (tenzij het een taalstudie is natuurlijk). Als je natuurkunde studeert krijg je les over natuurkunde; Nederlands is geen natuurkunde. Het is de verantwoordelijkheid van die student zelf om proper te kunnen schrijven, doet hij dat niet dan krijgt hij vanzelf de gevolgen (van puntenmindering op de uni tot niet uitgenodigd worden op sollicitatiegesprekken vanwege spelfouten in sollicitatiebrieven indien de student te lui blijft).quote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:56 schreef Zith het volgende:
[..]
Maar is
[gemiddelde kennis NLse taal (beginpunt)] + [geadvanceerde kennis NLse taal] + [geadvanceerde kennis Engelse taal]
niet langer in leer-uren dan,
[gemiddelde kennis NLse taal (beginpunt)] + [geadvanceerde kennis Engelse taal] ?
je stelt: niet alphastudies behoeven geen aandacht te besteden aan correct nederlands. want dat is niet relevant.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 15:59 schreef Zith het volgende:
[..]
Zou je de tegenstrijdigheid willen uitleggen? Ik zie hem niet.
Dit soort moralisme Pffff. Ze zullen je een leuke vent vinden.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 16:10 schreef trancethrust het volgende:
``Leer-uren"? Beter wordt er door de universiteit niets actief aan taalkennis geleerd (tenzij het een taalstudie is natuurlijk). Als je natuurkunde studeert krijg je les over natuurkunde; Nederlands is geen natuurkunde. Het is de verantwoordelijkheid van die student zelf om proper te kunnen schrijven, doet hij dat niet dan krijgt hij vanzelf de gevolgen (van puntenmindering op de uni tot niet uitgenodigd worden op sollicitatiegesprekken vanwege spelfouten in sollicitatiebrieven indien de student te lui blijft).
Sorry maar uit jouw schrijfwijze kan ik opmaken dat jij geen alfastudie hebt gevolgd. Immers, daar laar je argumenteren zoals ik nu du in deze reactie (volgens de opbouw van standpunt, signaalwoord, toelichting) en jij niet op de middelbare school hebt geleerd. Bovendien ontbreekt het kritische denken, want je hebt geen vraagtekens geplaatst bij de veronderstelling over wat wel of niet hoort op een universiteit. Ik raad je daarom een studie Filosofie aan.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 16:39 schreef simmu het volgende:
overigens vind ik taalles geen plaats hebben op een universiteit hoor. of een hbo for that matter. bok op, dan had je maar beter op moeten letten op de middelbare. die is er voor om je algemene vaardigheden te leren die je de rest van je leven zult gebruiken
als je geen fatsoenlijk verslag kan maken hoor je er niet
alphastudies is toch waar ze nederlands leren?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 16:47 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Sorry maar uit jouw schrijfwijze kan ik opmaken dat jij geen alfastudie hebt gevolgd. Immers, daar laar je argumenteren zoals ik nu du in deze reactie (volgens de opbouw van standpunt, signaalwoord, toelichting) en jij niet op de middelbare school hebt geleerd. Bovendien ontbreekt het kritische denken, want je hebt geen vraagtekens geplaatst bij de veronderstelling over wat wel of niet hoort op een universiteit. Ik raad je daarom een studie Filosofie aan.
Met een hoofdletter N. Nee typfouten zijn boeiend. Wel is het zo dat je betoog de prullenbak ziet als je meer dan 3 typfouten inleverd, maar dan typ je niet voor de lol op een forum.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 16:50 schreef simmu het volgende:
[..]
alphastudies is toch waar ze nederlands leren?
Er zijn allerlei randgevallen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 16:39 schreef simmu het volgende:
overigens vind ik taalles geen plaats hebben op een universiteit hoor. of een hbo for that matter. bok op, dan had je maar beter op moeten letten op de middelbare. die is er voor om je algemene vaardigheden te leren die je de rest van je leven zult gebruiken
Hangt ervan af of het gaat om essentiele academische vaardigheden. Inzicht is daarvan de belangrijkste. Ik lees liever in gebrekkig nederlands een intelligente gedachtengang, dan een domme in perfect Nederlands. Evengoed ga ik liever om met een vriendelijk mens in een oude broek en trui, dan een hufter in een glanzend maatpak. Presentatie en gepolijste omgangsvormen staan niet hoog op mijn prioriteiten lijstje. Dat wil niet zeggen dat ik ga afdwingen dat anderen daarin meegaan.quote:als je geen fatsoenlijk verslag kan maken hoor je er niet
Met een t. Kijk ik kan het gewoon niet op een forum.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 16:53 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Met een hoofdletter N. Nee typfouten zijn boeiend. Wel is het zo dat je betoog de prullenbak ziet als je meer dan 3 typfouten inleverd, maar dan typ je niet voor de lol op een forum.
emacs.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 16:51 schreef simmu het volgende:
deze discussie is zo ongeveer gelijk aan zeggen dat je alleen een echte informaticus bent als je altijd vi gebruikt![]()
:q!
En hoeveel wetenschappers komen er na het afronden van hun master?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:33 schreef Asphias het volgende:
het WO heeft als functie om de wetenschap en kennis van de mensheid in algemene zin naar een hoger niveau te tillen.
natuurlijk kan je bij sommige disciplines vragen stellen over het nut, en het is belangrijk dat dit continue gebeurt. echter, over het algemeen genomen komt verreweg het grootste deel van de doorbraken in wetenschap en technologie vanuit de universiteit of mensen met een universitaire studie.
natuurlijk heb je zo nu en dan de brilliante kerel die 3 jaar op een zolderkamertje of in een patentenkantoor aan zijn theorie werkt, en hiermee een brilliante doorbraak veroorzaakt, maar vooralsnog gaat het grootste deel van de doorbraken toch via universiteiten. en waarom ook niet?
als je de inteligentie hebt om een nieuwe theorie of doorbraak te bedenken, dan is er natuurlijk geen betere plek dan daar waar er brilliante medemensen zitten aan wie je je theorieën kan voorleggen, vragen kan stellen, eerdere theorieën over het onderwerp kan leren, etc.
in het kort, dankzei het WO hebben we computers, het apollo programma, een geavanceerde stroomvoorziening, etc.
Ja dat is wetenschap en het probleem is dat bedrijven en overheden daar geen gebruik van maken. Studenten in deze richtingen weten bijvoorbeeld hoe je het personeelsbeleid effectiever kan maken zodat je collega's krijgt die competenter en gelukkiger zijn. In plaats daarvan krijgen ze geestdodend werk en blijft zo'n H**R (pun intended) debiele vacatureteksten schrijven.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:45 schreef Pluteau het volgende:
[..]
En hoeveel wetenschappers komen er na het afronden van hun master?
De enige reden dat men op het wo zit en niet naar het hbo/mbo gaat, is vanwege het papier. Nou heeft niet iedereen het geluk 550 te scoren op de cito-toets, maar als men braaf zijn/haar opdrachten heeft vervuld dan gaat men (vooral in NL waar het papiertjescultuur heerst) echt niet een vak volgen en erin specialiseren. De meesten doen het enkel voor hun papier.
Of er moet iets wetenschappeljks bestaan in Bedrijfskunde, Bestuurskunde, rechten...
Je insinuatie is off the mark en ook nog eens compleet irrelevant.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 16:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dit soort moralisme Pffff. Ze zullen je een leuke vent vinden.
Mensen studeren natuurkunde om natuurkundige te worden. Als ze alleen een terloopse interesse hadden kunnen ze zich abonneren op de Kijk. Mijn punt is juist exact dat een Neerlandicus geen wiskunde hoeft te leren als dat niet relevant is, maar het is compleet banaal een `perfecte taalbeheersing' gelijk te stellen aan bewijzen dat de reële getallen overaftelbaar zijn, om maar iets wiskundigs te noemen.quote:Mensen studeren natuurkunde uit interesse. Mensen zijn niet overal in geinteresseerd en vinden ook niet alles belangrijk. Een typisch alfa hoeft van mij geen wiskunde te leren. Een uitgesproken beta hoeft van mij geen perfecte taalbeheersing te hebben.
Hoeveel Nederlanders klagen of de 'hordes' allochtonen die 'geen woord Nederlands' kunnen terwijl ze zelf de d/t-regel niet voorelkaar hebben?quote:Ik zie vaker dat mensen die zelf iets beheersen, de neiging hebben om het van anderen te eisen. Zelden zie je iemand pleiten voor een beter beheersing van iets wat hij zelf niet kan.
Wat bedoel jij met die laatste zin? Dat elektrotechniek, werktuigkunde enz. niet op een TU gegeven zouden moeten worden of dat die opleidingen op een TU vooral theoretisch van aard moeten zijn? Indien je dat laatste bedoelt dan ben ik het met je eens.quote:Wat mij betreft is het WO er om mensen op te leiden tot wetenschapper. Dat is maatschappelijk relevant in zichzelf. De hoeveelheid mensen die nu wetenschapper willen worden niet natuurlijk, maar dat is meer iets voor de markt om uit te zoeken. Ingenieursvaardigheden is eigenlijk iets voor het HBO, of university of applied sciences zoals ze het nu hebben.
Je zeurt een beetje over dat toetsje van het CITO.quote:En hoeveel wetenschappers komen er na het afronden van hun master?
De enige reden dat men op het wo zit en niet naar het hbo/mbo gaat, is vanwege het papier. Nou heeft niet iedereen het geluk 550 te scoren op de cito-toets, maar als men braaf zijn/haar opdrachten heeft vervuld dan gaat men (vooral in NL waar het papiertjescultuur heerst) echt niet een vak volgen en erin specialiseren. De meesten doen het enkel voor hun papier.
dit ben ik helemaal met je eens, hoewel er natuurlijk ook genoeg "wetenschappelijke" functies binnen bedrijven te vinden zijn, zou wat mij betreft het wetenschappelijk onderwijs een stuk kleiner mogen. genoeg studies zijn op het moment nauwelijks nog wetenschappelijk.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:45 schreef Pluteau het volgende:
[..]
En hoeveel wetenschappers komen er na het afronden van hun master?
De enige reden dat men op het wo zit en niet naar het hbo/mbo gaat, is vanwege het papier. Nou heeft niet iedereen het geluk 550 te scoren op de cito-toets, maar als men braaf zijn/haar opdrachten heeft vervuld dan gaat men (vooral in NL waar het papiertjescultuur heerst) echt niet een vak volgen en erin specialiseren. De meesten doen het enkel voor hun papier.
Of er moet iets wetenschappeljks bestaan in Bedrijfskunde, Bestuurskunde, rechten...
Dit lijkt me een beetje spijkers op laag water zoeken, ik vind beide irrelevant voor studies die hier geen relevantie mee hebben. Mijn bedoeling was om taalkennis én geschiedenis irrelevant te verklaren door het utilisme ervan ter discussie te stellen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 16:10 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Interessant betoog. Je valt een norm aan door (1) te argumenteren dat er een onlogische voorkeur is voor taalkennis ivm. o.a. geschiedenis, en (2) door het utilisme ter discussie te stellen. Maar dat laatste doet je 1e argument al direct de das om,
En in mijn 'wereldje' merk ik dat de gelijken van de wetenschapper in steeds grotere mate Engels praat. Niet alleen zijn steeds meer vakken in het Engels, academische boeken zijn veel meer in het engels en de scientific journals zijn in het Engels, de taal verdringt ook het Nederlands op de werkvloer (note: bij niet-alfastudies/-carrieres).quote:en de onderbouwing van het 2e schiet tekort. Het is niet interessant of een wetenschapper met zijn buur praat, maar het is zeker wel noodzakelijk dat een wetenschapper communiceert met zijn gelijken.
Helemaal eens. Echter is dit geen betoog voor 'beter Nederlands' maar 'beter een taal kunnen'. Met de stelling dat communicatie in de wereld van niet-alfastudenten steeds meer in het Engels gebeurd is dit dus een pleidooi voor de Engelse taal.quote:Als je ontevreden bent met de norm dan hier wat argumenten. Een wetenschapper moet:
• kunnen communiceren (en die communicatie is liever niet gehinderd door taalfouten)
• doortastend zijn (onwil om de taal te leren is een indicatie van het tegenovergestelde)
• kundig zijn (onkunde om de taal te leren is een indicatie van het tegenovergestelde)
• serieus worden genomen door zijn gelijken (continue taalfouten hebben zeker het tegenovergestelde effect).
Het zal vast verschillen, maar ik heb in mijn 6 jaar studie geen enkel Nederlands vak gevolgd en alleen op NLse instituten gezeten.quote:Voor mij is het nochtans voornamelijk gewoon de norm, en als ik weer in het Nederlands wetenschappelijk onderwijs terecht kom dan blijf ik die norm gewoon hanteren.
Eens.quote:``Leer-uren"? Beter wordt er door de universiteit niets actief aan taalkennis geleerd (tenzij het een taalstudie is natuurlijk). Als je natuurkunde studeert krijg je les over natuurkunde; Nederlands is geen natuurkunde. Het is de verantwoordelijkheid van die student zelf om proper te kunnen schrijven, doet hij dat niet dan krijgt hij vanzelf de gevolgen (van puntenmindering op de uni tot niet uitgenodigd worden op sollicitatiegesprekken vanwege spelfouten in sollicitatiebrieven indien de student te lui blijft).
Mijn moeder schrijft wiskundeboeken voor de middelbare school (voor de grote uitgever, waarbij een tiental wiskundigen/pedagogen aan 1 boek werken). Ze doet het wiskundige, niet de taal - die wordt later gecontroleerd door iemand die daar weer goed in is.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 16:36 schreef simmu het volgende:
[..]
je stelt: niet alphastudies behoeven geen aandacht te besteden aan correct nederlands. want dat is niet relevant.
het hele topic gaat over de zin en onzin van wetenschappelijk onderwijs. wie denk je dat alle wiskundeboeken voor de middelbare school schrijft? een hbo'er? een belangrijk onderdeel van een afgeronde wetenschappelijke opleiding is de overdracht van kennis.
Ik stel dat WO studenten moeten leren wat voor hun studie relevant is. Ik heb liever dat natuurkundigen geen Nederlandse les krijgen of geschiedenis. Ik wil dat geschiedenisstudenten geschiedenis krijgen. Kun je een voorbeeld geven van een studie die men kan opdoeken als deze studie geen irrelevante vakken meer gaat aanbieden?quote:als je jouw redenatie doorvoert op alle weteschappelijke opleidingen, kunnen we die wel opdoeken wegens "niet relevant".
De uitwisselingsstudenten die ik kende volgden allemaal een Engelse vakkenpakket en hoefden geen cursus Nederlands te doen. Dus waarom eigenlijk?quote:waarom denk je dat uitwisselingsstudenten vaak verplicht op cursus nederlands moeten eigenlijk?
besef je nu wel dat je zeurt over technische vakken en deelgebieden aan een technische universiteit?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat bedoel jij met die laatste zin? Dat elektrotechniek, werktuigkunde enz. niet op een TU gegeven zouden moeten worden of dat die opleidingen op een TU vooral theoretisch van aard moeten zijn? Indien je dat laatste bedoelt dan ben ik het met je eens.
Dit soort opleidingen zijn een beetje gekke uitzonderingen: enerzijds zeer complexe theorie, anderzijds ook praktisch van aard. Persoonlijk vind ik de technische opleidingen zwaarder dan de pure wetenschappen: 80% van de theorie die je daar krijgt maar minstens 50% extra tijd kwijt aan practische zaken. Ik zal me zeker niet laten belemmeren om aanvullend op mijn technische opleiding flink wat extra wiskunde- en natuurkundetheorie te verwerken zodat ik het beste van 2 werelden heb. Ik zie dan wel wat ik voor de masterfase van mijn opleiding kies en hoe ik die wiskunde- en natuurkundekennis die ik heb kan inzetten maar daar zullen vast wel interessante mogelijkheden voor zijn.
my, elitair geneuzel hier. hbo'ers voeren alleen door wo'ers bedachte regeltjes uitquote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:12 schreef Asphias het volgende:
[..]
dit ben ik helemaal met je eens, hoewel er natuurlijk ook genoeg "wetenschappelijke" functies binnen bedrijven te vinden zijn, zou wat mij betreft het wetenschappelijk onderwijs een stuk kleiner mogen. genoeg studies zijn op het moment nauwelijks nog wetenschappelijk.
en aan de andere kant, is rechten juist iets wat zeer wetenschappelijk kan zijn. de analyse en het onderzoek naar waarom we precies recht spreken, welke straffen terecht zouden zijn voor welke misdrijven, wanneer we iemand toerekeningsvatbaar moeten verklaren en wanneer niet, etc. het is dan ook jammer dat recht op het moment vooral een opleiding tot advocaat of rechter is, terwijl er veel minder ruimte is voor het verder ontwikkelen van recht in het algemeen.
aan de andere kant verbaas ik mij er ook weer niet over dat een bedrijf liever een WO'er heeft dan een HBO'er. je moet er misschien meer tijd in investeren, omdat een WO'er niet op het bedrijfsleven is ingespeeld, maar hij heeft bewezen de intelligentie te hebben om WO aan te kunnen, en heeft daarnaast als het goed is aangeleerd gekregen om verder en creatiever te denken dan een HBO'er, die alleen de regeltjes kan uitvoeren die een WO'er bedacht heeft.
maar dat zou een keuze van het bedrijfsleven zelf moeten zijn. het WO leidt studenten op tot wetenschapper, en een bedrijf heeft dan de keuze tussen een HBO'er die op het bedrijfsleven is ingespeeld, of een wetenschapper die ze waarschijnlijk nog wat bij moeten leren, maar daarna mogelijk beter is.
er is altijd vrijetijdskunde als voorbeeld voor dit soort vragenquote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:15 schreef Zith het volgende:
[..]
<snip>
Kun je een voorbeeld geven van een studie die men kan opdoeken als deze studie geen irrelevante vakken meer gaat aanbieden?
Dan kan mojo geen eventmanagers meer zoeken als die studie opgedoekt wordtquote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:29 schreef simmu het volgende:
[..]
er is altijd vrijetijdskunde als voorbeeld voor dit soort vragen
Waarom is vrijetijdskunde nutteloos. Als je in de ww terecht komt weet je wel uitstekend met je vrijetijd om te gaan.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:29 schreef simmu het volgende:
[..]
er is altijd vrijetijdskunde als voorbeeld voor dit soort vragen
Bier zuipen met je klasgenoten en sociaal actief zijn werkt ook persoonlijk. In je hok de brave student uithangen zal persoonlijke ontplooiing minder tot uiting komen. Is het menselijke psyche dan zo simpel? Antwoord is denk ik jaquote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bier zuipen en pizza eten dus
Wat mij verbaasde tijdens mijn (wetenschappelijke) studie is dat er maar weinig studenten echt actief aan het zelf-ontplooien waren, in de zin van zelf kennis zoeken en vergaren. Zelfontplooiing op gebied van uitgaan, laat uitslapen en zuipen volop![]()
En wat me ook verbaasde is dat 'leren leren' ook niet echt leek te worden gestimuleerd, zelfs op de uni. Misschien is dat nu inmiddels anders, het is inmiddels al ruim 10 jaar geleden dat ik daar rondliep. Ook met 't studiehuis op 't VWO leer je hopelijk al wat meer zelf een actieve houding aan te nemen.
Tegenwoordig lees ik veel meer (wetenschappelijke) boeken voor mijn plezier en ontplooiing dan toen ik tijdens mijn studietijd deed, iig.
Wie heeft gezegd dat alles grotendeels 'waardeloos' is? Naast het persoonlijke en geestelijke, wat volgens jou dus waardeloos is (leuk leven zal je leiden met zo'n gedachtegoed) leer je genoeg praktische info op mijn opleiding.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:46 schreef Pluteau het volgende:
[..]
Wat heeft het WO dan nog voor zin als alles grotendeels toch waardeloos is?
Tijdverdrijf?
Geestelijke ontplooiing? Het is boek lezen, stampen en toetsen maken.
Typisch het antwoord ook van een wereldvreemde professor die niet weet hoe het in de praktijk aan toe gaat.
De beste man was dus verzekerd van uitstekende werkgelegenheid na zijn studie en hoefde zich dus geenszins bezig te houden met de Aardse zaken als brood en onderdak. Noch hoeven zijn studenten zich te bekommeren om zoiets triviaals als functionaliteit. Dit in tegenstelling tot de Letteren student, die niet alleen een veel geestveruimender keuze heeft gemaakt dan een arts in wording, maar ook nog na zijn studie zonder beroepsopleiding in de goot belandt omdat niemand anders dan pretentieuze leraren zich er wat van aantrekt wat hij heeft geleerd.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:45 schreef fusionfake het volgende:
[..]
Bier zuipen met je klasgenoten en sociaal actief zijn werkt ook persoonlijk. In je hok de brave student uithangen zal persoonlijke ontplooiing minder tot uiting komen. Is het menselijke psyche dan zo simpel? Antwoord is denk ik ja
Dat je nu wetenschappelijke artikelen leest en begrijpt is ten dele ook voortgekomen uit je opleiding waarschijnlijk. Wel in mijn geval in ieder geval.
[..]
Wie heeft gezegd dat alles grotendeels 'waardeloos' is? Naast het persoonlijke en geestelijke, wat volgens jou dus waardeloos is (leuk leven zal je leiden met zo'n gedachtegoed) leer je genoeg praktische info op mijn opleiding.
En het antwoord kwam van een professor arts die ook gewoon 40 a 50 uur in de week draait waarin een groot deel niet direct aan onderzoek of wetenschap gerelateerd is.
Ik ben ook verzekerd van een goede werkgelegenheid en woon zo ver van het centrum van amsterdam dat ik dichter bij utrecht woon dan andersom en heb weinig geld te besteden. Wie is er dan al rijk door zijn opleiding als student?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:54 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
De beste man was dus verzekerd van uitstekende werkgelegenheid na zijn studie en hoefde zich dus geenszins bezig te houden met de Aardse zaken als brood en onderdak. Noch hoeven zijn studenten zich te bekommeren om zoiets triviaals als functionaliteit. Dit in tegenstelling tot de Letteren student, die niet alleen een veel geestveruimender keuze heeft gemaakt dan een arts in wording, maar ook nog na zijn studie zonder beroepsopleiding in de goot belandt omdat niemand anders dan pretentieuze leraren zich er wat van aantrekt wat hij heeft geleerd.
Ik volg je niet. Waarom kies je voor een studie Geneeskunde als je van mening bent dat WO draait om academisch denken?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:59 schreef fusionfake het volgende:
[..]
Ik ben ook verzekerd van een goede werkgelegenheid en woon zo ver van het centrum van amsterdam dat ik dichter bij utrecht woon dan andersom en heb weinig geld te besteden. Wie is er dan al rijk door zijn opleiding als student?
En ja ik vind wel dat andere WO banen bar weinig salaris krijgen. Maar daar over klagen is één ding, je kiest er immers zelf voor.
sorry. als ik mijn positie exact wil duidelijk maken ben ik 10 pagina's kwijt per post en leest niemand het.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:27 schreef simmu het volgende:
[..]
my, elitair geneuzel hier. hbo'ers voeren alleen door wo'ers bedachte regeltjes uit![]()
ik zit me hier oprecht te verbazen over sommige posts. even terug komend dan op het geauwehoer over dat fatsoenlijk nederlands niet nodig is: klaarblijkelijk is het onderdeel van de wo'ers takenpakket om regeltjes op te stellen voor hbo'ers. dat zal in nederlands moeten he
Tuurlijk, geneeskunde is minder academisch dan een studie als laten we zeggen filosofie, maar let op het woord minder.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:10 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Ik volg je niet. Waarom kies je voor een studie Geneeskunde als je van mening bent dat WO draait om academisch denken?
Mijn vraag was uiteraard aan Speknek gericht. Hij stelt dat ingenieursvaardigheden op het HBO thuishoren, aan TU's worden ook veel ingenieursvaardigheden geleerd dus wat bedoelt hij hier precies mee?quote:besef je nu wel dat je zeurt over technische vakken en deelgebieden aan een technische universiteit?
Ja. TUs waren natuurlijk niet zo lang geleden technische hogescholen. Daar begon de devaluering van de universiteitquote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat bedoel jij met die laatste zin? Dat elektrotechniek, werktuigkunde enz. niet op een TU gegeven zouden moeten worden of dat die opleidingen op een TU vooral theoretisch van aard moeten zijn? Indien je dat laatste bedoelt dan ben ik het met je eens.
Zwaarte is geen demarcatiecriterium voor wetenschap.quote:Dit soort opleidingen zijn een beetje gekke uitzonderingen: enerzijds zeer complexe theorie, anderzijds ook praktisch van aard. Persoonlijk vind ik de technische opleidingen zwaarder dan de pure wetenschappen
De theoretische zwaarte lijkt mij wel relevant.quote:Zwaarte is geen demarcatiecriterium voor wetenschap.
Wat is wel hèt criterium voor wetenschap?quote:Zwaarte is geen demarcatiecriterium voor wetenschap.
Farmacie op zich wel, want volgens mij word je daar wel opgeleid om proefjes te doen en waarheidsvinding uit te voeren. Voor de rest, inderdaad.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De theoretische zwaarte lijkt mij wel relevant.
Als je redeneert dat toegepaste wetenschappen niet thuishoren op het WO dan kan ik heel wat meer opleidingen bedenken: geneeskunde, farmacie, bmw (biomedisch), recht, bedrijfskunde, ...
Talen lijkt mij ook per definitie nogal toegepast aangezien ze door mensen zijn ontwikkeld en in de loop van de tijd veranderen.
Sociale wetenschappen horen er gedeeltelijk ook bij, het viel me op dat ze daar (nouja bij sommige studies) meer aan grondslagen van de wetenschap, waarheidsvinding en statistiek en algemene wetenschappelijke vorming deden dan bij ons theoretisch veel zwaardere informatica. Die studies vind ik derhalve meer opleiden tot wetenschapper dan bepaalde ingenieursstudies. Laat ik het zo zeggen, ik vind het bespottelijk dat er wetenschappelijke studies zijn waar je niet begint met Hume, empiricisme en statistiek.quote:Wat blijft er nog over buiten wiskunde (geen wetenschap maar dat terzijde), natuurkunde en chemie?
Zoals ik al zei waren de TU's vroeger hogescholen, die weliswaar veel zwaarder en van hoger aanzien waren dan de andere hogescholen, en daarom zichzelf universiteit mochten gaan noemen. Maar eigenlijk is dat een wat raar demarcatiecriterium. Niet dat het veel uitmaakt, zoals je stelt zijn in het huidige bestel alfastudies ook onderdeel van het wetenschappelijke onderwijs, ookal zijn ze niet wetenschappelijk en krijg je er dan ook een master of arts voor. Maar dat leidt dus tot de vraag: wat is nou eigenlijk het doel van het wetenschappelijk onderwijs, als het schijnbaar niet het opleiden tot wetenschapper is.quote:Een ander belangrijk probleem, ingenieurs moeten op een hoog niveau wiskunde en natuurkunde krijgen om zelf bij te dragen aan ontwkkelingen. Wie gaat hen op dit niveau deze vakken onderwijzen wanneer dit op een HBO-school zou moeten plaatsvinden? Ik zie het al voor me.![]()
Nouja zoveel anders is de huidige situatie ook weer niet, maar het is wel iets waar ze naartoe willen door universiteiten te laten specialiseren, waarbij studenten bij verschillende universiteiten vakken gaan volgen.quote:Hier kan eindeloos over worden gediscussiëerd, ik vrees dat rationele argumenten ons niet tot 1 ultieme waarheid zullen leiden. Voor mijn gevoel zou het logischer zijn als wiskunde en de pure wetenschappen natuurkunde, chemie, biologie geïntegreerd zouden worden in de TU's. Dat hoort onder 1 dak thuis. Het is niet logisch dat dit nu gescheiden is, in Nederland wel te verstaan. In tal van andere landen zitten de faculteiten wetenschappen en toegepaste wetenschappen naast elkaar en worden de ingenieurs in wording in de eerste jaren opgeleid door de faculteiten wetenschappen. Het is jammer dat we in Nederland nog niet die stap hebben gezet.
Wetenschap is het vergaren van synthetisch a posteriori kennis, en een wetenschapper is iemand die dit goed uitvoert.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat is wel hèt criterium voor wetenschap?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |