abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96384506
Zoals gezegd was ik wat te snel, excuus. Nu even beter gelezen.

quote:
China had been importing for many months far more copper than was needed for real use.
Imports continued even when London prices exceeded Shanghai prices by more than the equivalent of China’s value-added tax.

Instead of being shipped to end users, it seems that copper was being stockpiled in warehouses.

But there seemed to be a lot more hoarding than normal, and anyway with London prices often above the tax-adjusted Shanghai prices, why would anyone want to speculate on foreign copper when it could be bought more cheaply domestically?

It turns out, that the copper purchases were not entirely, or even mainly, speculative. They were part of a financing scheme for companies that, in spite of the avalanche of new lending occurring both within and outside normal RMB lending, were having trouble accessing bank credit. 

credit-starved companies were importing copper because they could obtain trade finance or some other sort of foreign financing, and then used the physical copper (or warehouse receipts, I guess) as collateral for domestic borrowing. The financing was continually rolled over. Buying copper was just a way to borrow for companies that needed loans and were otherwise unable to get them.

Borrowers are resorting to some fairly convoluted and expensive ways of obtaining short-term credit largely because they cannot obtain financing from the local banks.

Even when London prices are above Shanghai prices, companies eager for loans are importing copper in order to get back-door financing, whereas local traders, noticing that domestic demand isn’t strong enough to justify those import quantities, and perhaps eager to arbitrage the prices, are selling copper abroad. The weird distortions in the banking system, where credit isn’t rationed by price but by quantity and hierarchy, has turned China, at least temporarily, into a revolving door for copper imports and exports. This is great for copper traders, of course, but perhaps not so good for the overall economy since someone has to pay for those outsized trading profits.

What is most noteworthy about these tables, of course, is the disproportion between China’s share of global GDP and China’s commodity consumption.
Tekst lijkt me - andere interpretaties welkom - niet helemaal consistent:
• In het begin wordt gesteld dat China koper aan het stockpilen is.
• Dat blijken ze ook nog eens met buitenlands krediet te doen.
• Maar er blijkt ook koper verkocht te worden en zo wordt China een draaideur voor koper.
• In de tabel zien we dat China relatief veel grondstoffen 'consumeert'.

Ik kan die hoge impact op grondstoffenmarkten en het 'stockpilen' van koper niet goed rijmen met het draaideur stukje. Of je ben aan het hoarden, of je bent een draaideur. Beide tegelijk lijkt me onmogelijk.

Indien het toch om hoarden gaat, en ook nog eens met buitenlands krediet, dan lijkt het me toch een signaal dat China liever een voorraad koper heeft dan een voorraad dollares (en evt. nog liever een negatieve voorraad van de laatste).
pi_96384728
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 12:08 schreef SeLang het volgende:

Verlies van "reservestatus" van de dollar en/of dat vervangen door goud is wel het allerlaatste wat China zou willen (zoals ik al vaak heb uitgelegd). Reserve status is grotendeels het gevolg van China's strategie om een groot handelstekort te runnen dmv een kunstmatig lage munt. Het oppotten van dollar assets is simpelweg het mathematische gevolg daarvan. En als dat ze niet bevalt dan kunnen ze er morgen mee stoppen (uiteraard met dramatische gevolgen voor hun exportmodel).
Dat is wat jij stelt (je onderbouwing heb ik gemist).

Natuurlijk is China in het verleden naast in dollars ook in productiecapaciteit en know-how betaald (veel Westerse investeringen daar), en zo kregen ze toch nog wat 'tastbare' zaken voor hun arbeid.

Een plotselinge val van de dollar zou in China ook voor veel onrust zorgen, dus ook daar zitten ze niet op te wachten.

Maar de stelling dat China zich graag te pletter werkt voor een almaar groeiende stapel steeds waardelozer papier lijkt mij toch een wat vreemde. Op de wat langere termijn is China echt niet blij met de (petro-) dollar en de manipulaties van de Amerikaanse financiële industrie, en bovendien wil niemand structuur werken voor een 'product' dat bestaat uit enkel bedrukt papier.

Bovendien is China niet voor niets alles op alles aan het zetten om aan zoveel mogelijk goud te geraken (zonder de markt te plotsklaps te verstoren).

In die strategie is het opbouwen van grondstofvoorraden (ze zitten overigens ook niet voor niets met zoveel man in Afrika) helemaal niet gek, en nog minder gek als het tegen buitenlands krediet kan.

Dan China intern ook een inflatieprobleem heeft vanwege de dollarpeg hoeven we daarbij niet te negeren, maar dat neemt niet weg dat ze ook een gezonde interesse naar tastbare welvaart - in plaats van papierbergen - hebben.
pi_96384777
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 13:03 schreef SeLang het volgende:Maar de centrale regering voert momenteel actief beleid om te snelle credit expansie tegen te gaan. Die achterdeur via commodities omzeilt precies dat.
Het is een mogelijkheid. Om dat te beoordelen zouden we denk ik toch wat meer data - draaideur of niet - moeten hebben.
  donderdag 5 mei 2011 @ 13:53:06 #154
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96386067
Zo, eventjes gestemd op de Conservatives in de local elections.
Paycuts up to 5,5% ^O^
Bevriezen van counciltax (normaal gaat die elk jaar omhoog) ^O^

Deflation is a bitch :P

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 05-05-2011 14:00:08 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 5 mei 2011 @ 14:30:40 #155
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96387723
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 13:14 schreef GoudIsEcht het volgende:
Zoals gezegd was ik wat te snel, excuus. Nu even beter gelezen.

[..]

Tekst lijkt me - andere interpretaties welkom - niet helemaal consistent:
• In het begin wordt gesteld dat China koper aan het stockpilen is.
• Dat blijken ze ook nog eens met buitenlands krediet te doen.
• Maar er blijkt ook koper verkocht te worden en zo wordt China een draaideur voor koper.
• In de tabel zien we dat China relatief veel grondstoffen 'consumeert'.

Ik kan die hoge impact op grondstoffenmarkten en het 'stockpilen' van koper niet goed rijmen met het draaideur stukje. Of je ben aan het hoarden, of je bent een draaideur. Beide tegelijk lijkt me onmogelijk.
Die zouden elkaar inderdaad gedeeltelijk op kunnen heffen maar beide stromen zijn niet even groot (daardoor krijg je per saldo stockpiling)

quote:
Indien het toch om hoarden gaat, en ook nog eens met buitenlands krediet, dan lijkt het me toch een signaal dat China liever een voorraad koper heeft dan een voorraad dollares (en evt. nog liever een negatieve voorraad van de laatste).
Ongeacht jouw overtuiging wat betreft grondstoffen, in dit verhaal gaat het in elk geval om een constructie om aan meer krediet te komen en niets anders. De redenen om dit te doen zijn volkomen rationeel vanuit het oogpunt van Chinese bedrijven die geld willen lenen.

quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 13:21 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Dat is wat jij stelt (je onderbouwing heb ik gemist).

Natuurlijk is China in het verleden naast in dollars ook in productiecapaciteit en know-how betaald (veel Westerse investeringen daar), en zo kregen ze toch nog wat 'tastbare' zaken voor hun arbeid.

Een plotselinge val van de dollar zou in China ook voor veel onrust zorgen, dus ook daar zitten ze niet op te wachten.

Maar de stelling dat China zich graag te pletter werkt voor een almaar groeiende stapel steeds waardelozer papier lijkt mij toch een wat vreemde. Op de wat langere termijn is China echt niet blij met de (petro-) dollar en de manipulaties van de Amerikaanse financiële industrie, en bovendien wil niemand structuur werken voor een 'product' dat bestaat uit enkel bedrukt papier.
Ik las ergens dat China in de laatste jaren naar schatting zo'n $270 miljard heeft verloren op die reserves. Daar zijn ze natuurlijk niet blij mee, maar dat neemt niet weg dat ze de voordelen van dollars accumuleren nog steeds hoger inschatten dan de nadelen die daaraan zitten. Je moet het zien als een subsidie aan hun export ten koste van de koopkracht van de bevolking. Dat is een bewuste keuze.

quote:
Bovendien is China niet voor niets alles op alles aan het zetten om aan zoveel mogelijk goud te geraken (zonder de markt te plotsklaps te verstoren).
Als ze dat al dan doen dan staat het los van die dollar reserves. Ze kunnen die dollarreserves namelijk niet "omwisselen" in goud, tenzij ze dat goud van Amerikaanse producenten kopen. Kopen ze het bijvoorbeeld in Australie dan zit Australië met die dollars. Wat moeten die ermee? Iemand moet dan bereid zijn om die dollars op te potten. Je blijft net zo lang met de hot potato zitten totdat iemand bereid is ze als "reservemunt" op te potten. Totdat je ze gebruikt om iets in de USA te kopen, maar dat impliceert dat het handelstekort met de wereld omdraait en dat wilden ze nu juist voorkomen.

quote:
In die strategie is het opbouwen van grondstofvoorraden (ze zitten overigens ook niet voor niets met zoveel man in Afrika) helemaal niet gek, en nog minder gek als het tegen buitenlands krediet kan.

Dan China intern ook een inflatieprobleem heeft vanwege de dollarpeg hoeven we daarbij niet te negeren, maar dat neemt niet weg dat ze ook een gezonde interesse naar tastbare welvaart - in plaats van papierbergen - hebben.
Hiervoor geldt hetzelfde als wat ik hierboven al schreef. Overigens zijn de activiteiten in Afrika vooral gericht op invloed op commodity producenten (landen), niet zozeer het fysiek oppotten daarvan.

En vergeet ook niet dat veel acties en gepraat politiek geinspireerd zijn. Natuurlijk zien die Chinezen liever een sterkere dollar en ze hopen de Amerikanen onder druk te zetten met retoriek en het aanwakkeren van inflatie angst in de USA. Maar vooralsnog zijn ze zelf degenen die de "reservemunt" status van de dollar faciliteren.
Mijn reisverslagen
  donderdag 5 mei 2011 @ 14:47:44 #156
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_96388483
quote:
14s.gif Op donderdag 5 mei 2011 13:53 schreef SeLang het volgende:
Zo, eventjes gestemd op de Conservatives in de local elections.
Paycuts up to 5,5% ^O^
Bevriezen van counciltax (normaal gaat die elk jaar omhoog) ^O^

Deflation is a bitch :P
Ja deflation is zeker een bitch en een garantie op recessie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_96388520
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 14:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Die zouden elkaar inderdaad gedeeltelijk op kunnen heffen maar beide stromen zijn niet even groot (daardoor krijg je per saldo stockpiling)

[..]

Ongeacht jouw overtuiging wat betreft grondstoffen, in dit verhaal gaat het in elk geval om een constructie om aan meer krediet te komen en niets anders. De redenen om dit te doen zijn volkomen rationeel vanuit het oogpunt van Chinese bedrijven die geld willen lenen.

[..]

Ik las ergens dat China in de laatste jaren naar schatting zo'n $270 miljard heeft verloren op die reserves. Daar zijn ze natuurlijk niet blij mee, maar dat neemt niet weg dat ze de voordelen van dollars accumuleren nog steeds hoger inschatten dan de nadelen die daaraan zitten. Je moet het zien als een subsidie aan hun export ten koste van de koopkracht van de bevolking. Dat is een bewuste keuze.

[..]

Als ze dat al dan doen dan staat het los van die dollar reserves. Ze kunnen die dollarreserves namelijk niet "omwisselen" in goud, tenzij ze dat goud van Amerikaanse producenten kopen. Kopen ze het bijvoorbeeld in Australie dan zit Australië met die dollars. Wat moeten die ermee? Iemand moet dan bereid zijn om die dollars op te potten. Je blijft net zo lang met de hot potato zitten totdat iemand bereid is ze als "reservemunt" op te potten. Totdat je ze gebruikt om iets in de USA te kopen, maar dat impliceert dat het handelstekort met de wereld omdraait en dat wilden ze nu juist voorkomen.

[..]

Hiervoor geldt hetzelfde als wat ik hierboven al schreef. Overigens zijn de activiteiten in Afrika vooral gericht op invloed op commodity producenten (landen), niet zozeer het fysiek oppotten daarvan.

En vergeet ook niet dat veel acties en gepraat politiek geinspireerd zijn. Natuurlijk zien die Chinezen liever een sterkere dollar en ze hopen de Amerikanen onder druk te zetten met retoriek en het aanwakkeren van inflatie angst in de USA. Maar vooralsnog zijn ze zelf degenen die de "reservemunt" status van de dollar faciliteren.
Hoe die stromen lopen blijft de vraag. Netto-stockpiling houdt in elk geval de mogelijkheid open dat ze onder de streep liever tastbare voorraden hebben dan dollars.

Het de beschreven dynamiek in het stuk kan inderdaad gaan om het verkrijgen van krediet. De schrijver geeft aan dat het niet veel meer dan een vermoeden is, en zonder veel data kunnen we over de grootte/het belang van het verhaal niet veel zeggen, maar het kan inderdaad om kredietverkrijgen gaan. Als er per saldo ook wordt gestockpiled in die beweging an sich kan ook dat een doel zijn. Intenties kunnen we slechts gissen, en daarbij moeten we de resultaten niet negeren.

Voor China is het inderdaad een bewuste keuze om hun industrie (capaciteit en know-how) aan te zwengelen tegen de kost van wat dollars. Daarover lijken we het eens. Prima.

Dat ze die reserves niet kunnen wisselen zal ze denk ik niet zoveel interesseren; die hebben ze al lang afgeschreven. Zoals boven aangegeven heeft China al lang de keuze gemaakt deze instabiliteit in stand te houden tegen andere voordelen. Waar het ze om gaat is voldoende goud te verkrijgen om 'inspraak' in een 'nieuw' monetair systeem te krijgen, en in die zoektocht naar goud staan ze niet alleen.

De invloed in Afrika is inderdaad gericht op invloed. Maar invloed over een voorraad in de grond is vergelijkbaar met een voorraad in de eigen kelder. Het 'grotere doel' is hetzelfde.
  donderdag 5 mei 2011 @ 16:56:25 #158
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96394240
Hoe staat men hier tegenover dit soort participaties?
Naast verscheidene fiscale voordelen (o.a. dubbele aftrek box 1 & geen box3 bel.) kun je een rendement van 20% verwachten als de film de diamanten status krijgt (1.000.000 bezoekers); wat op kan lopen tot 63% bij 1.7 miljoen bezoekers.

De voorloper van deze film 'New kids turbo' was - hoe belabberd de film ook was - een enorm kassucces en heeft in een recordtijd de diamanten status (= 20%) gekregen.
Critici namen nauwelijks de moeite om de film te beoordelen ( ;( ) maar aan het aantal kinderen te zien dat new-kids-termen' riep lijkt het me dat een vervolg toch wel het succes van de eerste film kan evenaren?

trouwens ook mogelijk voor een andere speelfilm van Eyeworks: 'Nova Zembla'
zelf atm niet genoeg vrij om hierin te participeren.
  donderdag 5 mei 2011 @ 17:16:56 #159
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96395077
Wie was er trouwens op tijd bij met short commo's ? :P
  donderdag 5 mei 2011 @ 17:21:54 #160
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96395288
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 17:16 schreef Sokz het volgende:
Wie was er trouwens op tijd bij met short commo's ? :P
Ik mag hopen dat SE keihard short zit met z'n 10000x leverage.
De euro heeft het ook even gehad trouwens. Trichet was zeker te soft in z'n persconferentie. Meer dan 3 cent eraf in een paar uur...

Mijn reisverslagen
  donderdag 5 mei 2011 @ 17:41:14 #161
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96395875
Ik heb een paar dagen geleden voor het eerst sinds augustus weer eens getankt en heb gelijk een gigantisch koersverlies op m'n tank benzine te pakken.
Mijn reisverslagen
pi_96396335
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 16:56 schreef Sokz het volgende:
Naast verscheidene fiscale voordelen (o.a. dubbele aftrek box 1 & geen box3 bel.) kun je een rendement van 20% verwachten als de film de diamanten status krijgt (1.000.000 bezoekers); wat op kan lopen tot 63% bij 1.7 miljoen bezoekers.
Leuk initiatief maar ik vind de rendementen vrij belabberd. Bij gewone filmparticipaties krijg je een veelvoud van de inleg als het een kaskraker wordt maar bij eyeworks moet je blij zijn als je je inleg terug krijgt. Daarnaast lijkt de yieldcurve te dalen bij hogere omzetten wat opzich apart is. Als je namelijk bij 833k bezoekers break-even draait volgens de 20% yield dan wil je bij het dubbele aantal bezoekers (1.7M) 100% rendement en geen 63%. Misschien dat hier een verklaring voor is maar erg plausibel klinkt het niet.

Dit doet me overigens denken aan het tijdperk waarin Valve (Steam) een tijdje had overwogen om particuliere investeerders aan te trekken om Half-Life 2 te financieren. Velen wisten van te voren al dat HL2 een succes zou worden aangezien de HL1 scene zou overstappen naar deel 2 maar de markt was nog niet zo bekend met de gamingindustrie. Uiteindelijk zijn ze er niet mee door gegaan wat een verstandige beslissing is gebleken nu Valve een miljoenenbedrijf (misschien zelfs miljarden).

Eyeworks doet nu exact hetzelfde maar ditmaal ten gunste van hun eigen investeerders want ik kan me niet voorstellen dat iemand bereid is zoveel risico te lopen voor een beetje rendement.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  donderdag 5 mei 2011 @ 17:55:06 #163
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96396339
Weken achter elkaar mooi weer is trouwens rampzalig voor je beleggings carriere
Mijn reisverslagen
pi_96396413
quote:
9s.gif Op donderdag 5 mei 2011 17:55 schreef SeLang het volgende:
Weken achter elkaar mooi weer is trouwens rampzalig voor je beleggings carriere
Ik had eigenlijk wel verwacht dat je project nu wel klaar zou zijn. :7
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  donderdag 5 mei 2011 @ 18:03:58 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96396605
quote:
10s.gif Op donderdag 5 mei 2011 17:57 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ik had eigenlijk wel verwacht dat je project nu wel klaar zou zijn. :7
Ik ook, maar het enige resultaat tot nu toe is dat ik poepbruin ben en dat ik een zeldzame eend heb gezien :')
Mijn reisverslagen
pi_96396739
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 16:56 schreef Sokz het volgende:
Kan interessant zijn, maar deel 2 van een film flopt meestal (met een paar vermaarde uitzonderingen).

Het fiscale voordeel krijg je hoe dan ook, maar het invullen van je teruggave formulier kan behoorlijk lastig worden; je bent deels ondernemer/commanditair vennoot. Als je het zelf kan dan is het geen probleem, maar anders heb je ook de extra kosten om een boekhouder in te huren.
pi_96400427
Volgens ZH is het debt ceiling zo goed als bereikt. What does it mean? Geen POMO meer?
http://www.zerohedge.com/article/getting-close-now
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  donderdag 5 mei 2011 @ 20:07:46 #168
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_96401376
quote:
10s.gif Op donderdag 5 mei 2011 18:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ook, maar het enige resultaat tot nu toe is dat ik poepbruin ben en dat ik een zeldzame eend heb gezien :')
Ohh, welk eendje? oO<
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 5 mei 2011 @ 20:51:00 #169
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96403835
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 20:07 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ohh, welk eendje? oO<
Nr.9, Zomertaling (Garganey). Waar ik woon komen die normaal niet/ nauwelijks voor. (Volgens de Collins Bird Guide <100 broedparen in de UK. In NL zijn er volgens mij meer). oO<
Er was ook een pijlstaart trouwens (nr.6). Die is juist in NL redelijk schaars begrijp ik. In de UK minder bijzonder (al was het wel mijn eerste). Prachtig beest :Y
Mijn reisverslagen
  donderdag 5 mei 2011 @ 21:10:12 #170
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96405261
De olieprijs is gewoon bijna 10% gezakt in een dagje :7
Je zal maar net hebben getankt ;(
Mijn reisverslagen
pi_96405614
Wat een spektakel vandaag zeg c_/
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  donderdag 5 mei 2011 @ 21:18:01 #172
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96405781
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 21:15 schreef fedsingularity het volgende:
Wat een spektakel vandaag zeg c_/
Ja, alleen op de aandelenmarkten gebeurt weer niks }:|
Maar een instortend commodity complex is wel weer eens leuk.
Mijn reisverslagen
pi_96405896
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 21:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja, alleen op de aandelenmarkten gebeurt weer niks }:|
Maar een instortend commodity complex is wel weer eens leuk.
Denk je niet dat de beurzen er achteraan gaan hobbelen?
Morgen is de flash crash jarig trouwens.
  donderdag 5 mei 2011 @ 21:20:14 #174
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96405927
Je zou maar gisteren fysiek zilver hebben gekocht. Dan zit je na een dag op -30% (19% BTW + 11% koersdaling)
Mijn reisverslagen
  donderdag 5 mei 2011 @ 21:22:55 #175
38496 Perrin
pi_96406107
Hm, de beurs lijkt nu de commodities te volgen.. Dacht ff dat 't alleen de commodities waren die kraakten.

quote:
14s.gif Op donderdag 5 mei 2011 20:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nr.9, Zomertaling (Garganey). Waar ik woon komen die normaal niet/ nauwelijks voor. (Volgens de Collins Bird Guide <100 broedparen in de UK. In NL zijn er volgens mij meer). oO<
Er was ook een pijlstaart trouwens (nr.6). Die is juist in NL redelijk schaars begrijp ik. In de UK minder bijzonder (al was het wel mijn eerste). Prachtig beest :Y
Beide nog nooit gezien, jammergenoeg!

Wel deze week een stel nijlganzen bijna uit mijn hand laten eten, maar die hebben zo te lezen niet lang meer :(.
  donderdag 5 mei 2011 @ 21:27:25 #176
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96406454
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 21:19 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Denk je niet dat de beurzen er achteraan gaan hobbelen?
Morgen is de flash crash jarig trouwens.
Uiteindelijk verwacht ik dat die twee weer tegelijkertijd gaan zakken, tijdens de komende deflatoire bust. Maar nu lijkt het me nog iets te vroeg daarvoor. Ik verwacht eigenlijk dat de trigger daarvoor uit China gaat komen (koffiedik inderdaad :P)
Mijn reisverslagen
  donderdag 5 mei 2011 @ 21:33:50 #177
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96406907
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 21:22 schreef Perrin het volgende:
Hm, de beurs lijkt nu de commodities te volgen.. Dacht ff dat 't alleen de commodities waren die kraakten.

[ afbeelding ]

[..]

Beide nog nooit gezien, jammergenoeg!

Wel deze week een stel nijlganzen bijna uit mijn hand laten eten, maar die hebben zo te lezen niet lang meer :(.
Hier zitten veel Canada Goose, en er zaten heel veel van die zwarte rotganzen (no pun intended :P) uit Rusland, maar die zijn alweer terug naar huis.

Van dat kaartje dat je postte heb ik hier (op één plek) dit jaar trouwens nr 1, 4, 5, 6, 7, 9 en 10 gezien. Beste vogelgebied van zuid Engeland zeggen velen. (Pennington Marshes)
Mijn reisverslagen
  donderdag 5 mei 2011 @ 21:37:31 #178
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96407158
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 21:27 schreef SeLang het volgende:

Ik verwacht eigenlijk dat de trigger daarvoor uit China gaat komen (koffiedik inderdaad :P)
Ik las wel het e.e.a. over HK op zerohedge vanochtend: http://www.zerohedge.com/(...)-transactions-plunge

Als we een beduidende dip krijgen, ben ik trouwens van plan mijn eerste puts ooit te schrijven. Omdat ik nogal weinig te beleggen heb, moet het een aandeel onder de 20e zijn.
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 5 mei 2011 @ 21:42:55 #179
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96407524
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 21:37 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ik las wel het e.e.a. over HK op zerohedge vanochtend: http://www.zerohedge.com/(...)-transactions-plunge
Real estate is inderdaad al een tijd aan het kraken. Maar de banken zitten ook nog eens vol met slechte leningen en je hebt al die niet-rendabele investeringen van de laatste paar jaar... Er is ook nog substantieel potentieel voor sociale onrust. Veel Chinezen gaan hun spaargeld dat ze hebben verdiend met hun veel te lage salaris straks in rook zien opgaan, zeker als ze dat in onroerend goed hadden gestoken.
Mijn reisverslagen
pi_96408527
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 21:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Real estate is inderdaad al een tijd aan het kraken. Maar de banken zitten ook nog eens vol met slechte leningen en je hebt al die niet-rendabele investeringen van de laatste paar jaar... Er is ook nog substantieel potentieel voor sociale onrust. Veel Chinezen gaan hun spaargeld dat ze hebben verdiend met hun veel te lage salaris straks in rook zien opgaan, zeker als ze dat in onroerend goed hadden gestoken.
Zeker niet alles rozegeur en maneschijn daar. Overigens adviseert de overheid het volk oa daarom ook goud kopen.
  donderdag 5 mei 2011 @ 22:04:18 #181
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96409235
Toch uiterst teleurstellend hoor. Best wel een leuke dag en toch nog nieteens een procentje eraf (S&P500). :{
Dan te bedenken dat fair value (op basis van Shiller P/E) ligt op ongeveer 900. Ik kan rustig een paar maanden op vakantie zonder een instaplijst mee te nemen.
Mijn reisverslagen
pi_96409452
quote:
15s.gif Op donderdag 5 mei 2011 22:04 schreef SeLang het volgende:
Toch uiterst teleurstellend hoor. Best wel een leuke dag en toch nog nieteens een procentje eraf (S&P500). :{
Dan te bedenken dat fair value (op basis van Shiller P/E) ligt op ongeveer 900. Ik kan rustig een paar maanden op vakantie zonder een instaplijst mee te nemen.
Je bedoelt dat de index overgewaardeerd is?

Zou dat heel eventueel op een afwaardering (verwachting) van de dollar kunnen duiden?
  donderdag 5 mei 2011 @ 22:31:06 #183
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96410996
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 22:06 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Je bedoelt dat de index overgewaardeerd is?
Ja

quote:
Zou dat heel eventueel op een afwaardering (verwachting) van de dollar kunnen duiden?
Nee, Shiller P/E corrigeert voor inflatie. Bij een hoge inflatie worden je historische winsten gerekend in geld van vandaag meer waard en mag de index dus evenredig duurder zijn. Dus in het onderstaande plaatje reken je met de blauwe lijn, niet de rode. En om de business cycle uit te filteren neem je het 10-jaars gemiddelde daarvan (= de gele lijn). Dat is je referentie.

En als je het hebt over een verwachte afwaardering, dat zou niet consistent zijn met de huidige Treasury prijzen.

Mijn reisverslagen
pi_96411711
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 22:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja

[..]

Nee, Shiller P/E corrigeert voor inflatie. Bij een hoge inflatie worden je historische winsten gerekend in geld van vandaag meer waard en mag de index dus evenredig duurder zijn. Dus in het onderstaande plaatje reken je met de blauwe lijn, niet de rode. En om de business cycle uit te filteren neem je het 10-jaars gemiddelde daarvan (= de gele lijn). Dat is je referentie.

En als je het hebt over een verwachte afwaardering, dat zou niet consistent zijn met de huidige Treasury prijzen.
Ik had het inderdaad over de verwachting.

Dat die in dat geval niet consistent zou zijn met de prijzen van treasuries is inderdaad waar.

Ik ben persoonlijk van mening dat treasuries kunstmatig hoog gehouden worden, maar dat het niet helemaal consistent zou zijn als 'de markt' hoge infla-verwachtingen wel in aandelen maar niet in obligaties verrekent zal ik niet ontkennen.

Tja.. ik geloof ook niet zo in de vrije markt, al helemaal niet op de korte termijn.

Wie weet vloeit het inflationaire geld op een wat kunstmatige manier dan toch ook naar de bond-market, of er moet een andere verklaring voor de 'discrepantie' zijn.
pi_96412098
Hallo, ik lees regelmatig mee maar heb toch een vraagje over de AEX opties. Zover ik heb begrepen zijn opties op de AEX europese stijl.

Als ik een optie koop voor een langere looptijd is het dan mogelijk dat de uitgevende instantie die optie schrapt? Of de beursgenoteerde euronext de notering schrapt?
pi_96412462
quote:
10s.gif Op donderdag 5 mei 2011 21:20 schreef SeLang het volgende:
Je zou maar gisteren fysiek zilver hebben gekocht. Dan zit je na een dag op -30% (19% BTW + 11% koersdaling)
Voordeel van de daling is in die zin wel dat het relatief lineair naar beneden gaat zoals het de week geleden relatief lineair naar boven ging. Voor mensen die het wouden shorten om hun long verliezen recht te zetten zijn er genoeg kansen geweest afgelopen dag.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_96413258
Dalende commodityprijzen + verslechterende economische data = QE3?
pi_96414059
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 22:48 schreef Beestachtige het volgende:
Als ik een optie koop voor een langere looptijd is het dan mogelijk dat de uitgevende instantie die optie schrapt? Of de beursgenoteerde euronext de notering schrapt?
Een optie is een kontraktuele overeenkomst, dus die kan niet zomaar geschrapt worden. Euronext zou in theorie de notering van een optie kunnen schrappen. Ik zou daar echter geen goede reden voor kunnen bedenken. Dit zou alleen maar de goede naam van Euronext aantasten. Ik heb daar nog nooit van gehoord eigenlijk. Alleen aandelen in failliete bedrijven worden op een gegeven moment geschrapt.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 mei 2011 @ 01:10:26 #189
862 Arcee
Look closer
pi_96418294
quote:
10s.gif Op donderdag 5 mei 2011 21:20 schreef SeLang het volgende:
Zilverprijs crasht
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_96420260
De euro daalt ook lekker. :)
  vrijdag 6 mei 2011 @ 07:23:54 #191
38496 Perrin
pi_96420423
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 23:05 schreef piepeloi55 het volgende:
Denk dat je wat voorbarig bent, maar uiteindelijk wel.. Eerst al het klotsende geld even flink richting dollar en staatspapier jagen.
pi_96421505
quote:
De kans zit er heel dik in. Wat dat betreft is de 'vrije markt' weer eens keurig op tijd.
pi_96422196
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 07:23 schreef Perrin het volgende:
Denk dat je wat voorbarig bent, maar uiteindelijk wel.. Eerst al het klotsende geld even flink richting dollar en staatspapier jagen.
Dat is inderdaad nog wat voorbarig, vandaar het vraagteken. Feit is wel dat de druk op het CPI de komende tijd gaat zakken als commodityprijzen niet meer stijgen en zelfs beginnen te dalen. Die commoditystijgingen waren immers voor bijna 2/3 oorzaak van de CPI-stijging en zonder dit effect (of het effect zelfs in reverse) plak je toch weer dicht tegen de deflatie grens aan. Als daarnaast ook nog de economische data verslechteren ontbreekt het de FED niet aan mandaat.

De grote vraag is natuurlijk of de FED het gaat aandurven en/of de FED nog steeds gelooft in de stuurbare markt na het toch wel enigzins mislukken van QE2.
pi_96422429
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 09:43 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

De grote vraag is natuurlijk of de FED het gaat aandurven en/of de FED nog steeds gelooft in de stuurbare markt na het toch wel enigzins mislukken van QE2.
Je weet niet of QE2 mislukt is want je weet niet wat er anders gebeurd was.

Als de Fed wil bijdrukken om een reden die niet zo goed verkoopt (voorkomen schuldimplosie) dan zullen ze dat onder een andere vlag verkopen (stimuleren economie).

Maar het verkooppraatje hoeft niet het werkelijke doel te zijn (geweest), en enkel daarop afrekenen is (kan zijn) dan ook wat beperkt/kortzichtig.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 09:54:24 #195
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96422471
Ook als de economie weer vertraagt blijft de afweging of de verwachte voordelen van verdere QE wel opwegen tegen het nadeel van de steeds moeilijker wordende exit. De voordelen nemen per QE dollar namelijk af terwijl tegelijkertijd de uiteindelijke exit met elke QE dollar toeneemt.

Dat was dit verhaal:

En van The Bernank himself een paar dagen geleden:

"Going forward we'll have to continue to make judgments about whether additional steps are warranted. But as we do so, we have to keep in mind that we do have a dual mandate, that we do have to worry about both the rate of growth but also the inflation rate. And, as I was indicating earlier, I think that even purely from an employment perspective that if inflation were to become unmoored - inflation expectations were to rise significantly - that the cost of that in terms of employment loss in the future if we had to respond to that would be quite significant."
Mijn reisverslagen
pi_96422554
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 09:54 schreef SeLang het volgende:
Ook als de economie weer vertraagt blijft de afweging of de verwachte voordelen van verdere QE wel opwegen tegen het nadeel van de steeds moeilijker wordende exit. De voordelen nemen per QE dollar namelijk af terwijl tegelijkertijd de uiteindelijke exit met elke QE dollar toeneemt.
Het doel van de QE is om schulden (die nog steeds zwaar onder druk zijn al zien we daar door zaken als mark-to-fantasy waardering niet altijd evenveel van) cash te maken, niet om de economie te 'stimuleren'.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 10:11:49 #197
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96423001
quote:
Je kunt nog niet echt van dalende commodity prijzen praten lijkt me, zie onderstaande grafiek. In vergelijking met de vorige crash hebben we nog wel even te gaan.

En zo'n daling als wat we afgelopen dagen hebben gehad stelt eigenlijk helemaal niks voor zoals je ziet in deze onderstaande grafiek.

CRB is de commodity index.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_96424691
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 10:11 schreef sitting_elfling het volgende:
Je kunt nog niet echt van dalende commodity prijzen praten lijkt me, zie onderstaande grafiek. In vergelijking met de vorige crash hebben we nog wel even te gaan.
Helemaal gelijk in, al zijn een aantal voor het CPI belangrijke commoditys wel al flink gedaald. Ik doelde dan ook meer op het feit dat de commodityprijzen moeten blijven stijgen om het CPI op te drijven. Gelijkblijvende of zelfs dalende commodityprijzen zullen een drukkend effect op dat CPI hebben en zelfs richting een negatief CPI kunnen drijven.

Neem daarbij 'verslechterende' economische data en het ontbreekt de FED niet meer aan mandaat voor een QE3. De vraag is alleen, zoals Selang ook aangeeft, of de FED het gaat aandurven en/of de FED gelooft in de positieve effecten van een QE3 na het toch wel enigzins mislukken van QE2.
pi_96425161
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 11:01 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

De vraag is alleen, zoals Selang ook aangeeft, of de FED het gaat aandurven en/of de FED gelooft in de positieve effecten van een QE3 na het toch wel enigzins mislukken van QE2.
Voor de Fed is QE2 helemaal niet mislukt, en er is dus weinig twijfel over een nieuwe ronde.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 11:35:11 #200
38496 Perrin
pi_96426162
quote:
ECB Wellink: "Ideal Environment" For Serious Accidents

HELSINKI (Dow Jones)--The current era in global finance is "an ideal environment for serious accidents," Nout Wellink, a member of the European Central Bank's Governing Council, said Friday.

Deregulation and liberalization in the financial sector outpaced risk management schemes, leading to the banking crisis that began in 2007, said Wellink, who heads the Dutch central bank.

Given high levels of uncertainty, "the best thing to do now is to build buffers" in fiscal budgets and on bank capital and bank liquidity, said Wellink.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 12:48:46 #201
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96429302
Het lijkt erop dat de nonfarm payroll het beeld gaan bepalen vandaag.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 14:19:26 #202
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_96433286
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 12:48 schreef JimmyJames het volgende:
Het lijkt erop dat de nonfarm payroll het beeld gaan bepalen vandaag.
No shit. Mén, extreem stressen altijd die payroll cijfers. Nog 11 minuten..
Overal verstand van.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 mei 2011 @ 14:32:39 #203
862 Arcee
Look closer
pi_96433776
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 14:19 schreef macondo het volgende:
No shit. Mén, extreem stressen altijd die payroll cijfers. Nog 11 minuten..
AEX schiet omhoog, dus blijkbaar positieve cijfers. :s)

Nou ja, schiet... bijna 3 punten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Arcee op 06-05-2011 14:39:07 ]
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 14:40:37 #204
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96434068
Goed genoeg blijkbaar.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 mei 2011 @ 14:44:52 #205
862 Arcee
Look closer
pi_96434241
Banencijfers VS verrassend goed

In de maand maart is het aantal nieuwe banen in de Verenigde Staten onverwachts gestegen naar 244.000. Economen gepolst door Bloomberg hadden gerekend op een daling naar 185.000 banen.

Het cijfer over de maand februari werd opwaarts herzien van een eerder gerapporteerde 216.000 naar 221.000 banen. Ondanks de forse stijging van het aantal banen, liep ook de werkloosheid op, van 8,8% naar 9% in maart.

Kort na bekendmaking van de banencijfers schoten de aandelenbeurzen omhoog. Zo noteert de AEX-index rond 14.45 op 356,93 punten, een winst van 0,6%.

De euro, die in aanloop naar de cijfers al terrein verloor tegen de Amerikaanse dollar, staat rond die tijd 0,3% lager op $1,45.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 14:47:05 #206
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96434340
Dat is toch dat cijfer die aan 't begin van de week zo slecht was? Als 'zeer duidelijke voorbode' ? :P
  vrijdag 6 mei 2011 @ 14:51:35 #207
38496 Perrin
pi_96434523
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 14:47 schreef Sokz het volgende:
Dat is toch dat cijfer die aan 't begin van de week zo slecht was? Als 'zeer duidelijke voorbode' ? :P
Dat waren de 'unemployment claims'..
  vrijdag 6 mei 2011 @ 14:55:05 #208
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96434656
Sja...

Mijn reisverslagen
  vrijdag 6 mei 2011 @ 14:59:29 #209
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96434867
Het draait ten slotte allemaal om de perceptie. Als de cijfers zo zijn dat de MSM er een positieve spin aan kunnen geven dan stijgen de beurzen.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 15:18:51 #210
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96435760
Nu heb ik vier maanden lang de zilverprijs lopen volgen om op het geschikte moment te gaan shorten. Ben ik één weekje even op vakantie (zonder internet), kom ik terug, staat zilver opeens 33% lager!! De grote worst is dus er weer vandoor!!
The End Times are wild
pi_96435988
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 14:47 schreef Sokz het volgende:
quote:
The jobless rate rose to 9 percent, the first increase since November.
Het is een beetje een 'mixed blessing'.

De stimulus heeft dus wat gewerkt (humhum), maar wie weet kunnen ze nog wel een extra boost gebruiken.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:27:47 #212
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96441295
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 15:18 schreef LXIV het volgende:
Nu heb ik vier maanden lang de zilverprijs lopen volgen om op het geschikte moment te gaan shorten. Ben ik één weekje even op vakantie (zonder internet), kom ik terug, staat zilver opeens 33% lager!! De grote worst is dus er weer vandoor!!
" The unknown investor's mid-April $1M bet that iShares Silver Trust (SLV) would hit $25 or lower before mid-July is worth more than $7M after this week's plunge. Not just the drop in price, but huge jump in price volatility, has goosed has enriched this trader's options position. "The investor didn't get this trade right. He or she got it spectacularly right."

Could have been you...
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 mei 2011 @ 17:46:06 #213
862 Arcee
Look closer
pi_96441908
quote:
Ja, op de FP denkt iemand dat die grote worst er nog is:

quote:
Op donderdag 5 mei 2011 @ 18:57 schreef be2712 het volgende:
de ideale kans om te shorten!
Uit: Zilverprijs crasht
  vrijdag 6 mei 2011 @ 18:32:18 #214
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96443334
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:46 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ja, op de FP denkt iemand dat die grote worst er nog is:

[..]

Uit: Zilverprijs crasht
Als ik nu een positie zou moeten kiezen zou ik ook short gaan.
The End Times are wild
pi_96443747
De euro knalt gewoon omlaag! :)
  vrijdag 6 mei 2011 @ 18:46:39 #216
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96443861
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:43 schreef Lucas15 het volgende:
De euro knalt gewoon omlaag! :)
Wie weet is het nog waar ook
Mijn reisverslagen
pi_96444272
Openingsgok ING maandag: -8%
pi_96444770
quote:
Je had het wel weer goed gezien. Zat zelf te spinzen op een speeder short 50 maar kon die maandag niet handelen. Daarna was het weer te volatiel. :')
  vrijdag 6 mei 2011 @ 19:22:37 #219
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96445442
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:59 schreef fedsingularity het volgende:
Openingsgok ING maandag: -8%
Is al ingeprijsd, joh. Zo niet heb ik nog wat waardeloze juni 5,60 puts liggen :z
  vrijdag 6 mei 2011 @ 19:35:10 #220
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96446107
De vraag is of het uit de eurozone gaan van Griekenland zo slecht is op de lange termijn. Als ze niet weggaan houden we tot in het oneindige een zwakke, onbetrouwbare, corrupte factor in het systeem.

Het is als met een scheiding: in eerste instantie kost het je geld, op de lange termijn ben je blij dat het zo gegaan is (spreek niet uit eigen ervaring overigens)
The End Times are wild
  vrijdag 6 mei 2011 @ 19:50:32 #221
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96446969
Uit de eurozone gaan is slecht voor Griekenland en goed voor de euro. Er gaan immers bakken geld naar Griekenland vanuit de gezonde lidstaten. Dat Griekenland baat zou hebben bij devaluatie is onzin imo. Misschien de eerste 1-2 jaar, maar daarna heeft inflatie het concurrentie voordeel alweer weggewerkt en zitten ze blijvend met een veel hogere reële rente.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 6 mei 2011 @ 19:54:28 #222
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96447191
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 19:50 schreef SeLang het volgende:
Uit de eurozone gaan is slecht voor Griekenland en goed voor de euro. Er gaan immers bakken geld naar Griekenland vanuit de gezonde lidstaten. Dat Griekenland baat zou hebben bij devaluatie is onzin imo. Misschien de eerste 1-2 jaar, maar daarna heeft inflatie het concurrentie voordeel alweer weggewerkt en zitten ze blijvend met een veel hogere reële rente.
Ik dacht dat het voordeel voor Griekenland voornamelijk een goedkopere munt was, zodat ze toch in staat waren om concurrerend te zijn tov bijv. Duitsland.
Een Griek is natuurlijk niet in staat om per uur voor net zoveel euro te produceren als een Duitser. Met een eigen, gedevalueerde munt is dat dan ook niet meer nodig. Alleen de import wordt voor de Grieken dan erg duur. (Maar economisch gezien ook niet slecht)
The End Times are wild
  vrijdag 6 mei 2011 @ 20:01:20 #223
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96447587
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 19:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik dacht dat het voordeel voor Griekenland voornamelijk een goedkopere munt was, zodat ze toch in staat waren om concurrerend te zijn tov bijv. Duitsland.
Een Griek is natuurlijk niet in staat om per uur voor net zoveel euro te produceren als een Duitser. Met een eigen, gedevalueerde munt is dat dan ook niet meer nodig. Alleen de import wordt voor de Grieken dan erg duur. (Maar economisch gezien ook niet slecht)
Dat zou nog kunnen werken als de Grieken een lagere levensstandaard zouden accepteren, dwz geen loonsverhogingen om het verlies van koopkracht (tgv duurdere inport) te compenseren. Maar je ziet nu al hoe het gaat als ze een paar % moeten inleveren: rellen en gedoe. Het is naief om te denken dat er na een devaluatie niet gelijk een enorme loongolf tot stand komt. En dan zijn ze dus na een paar jaar weer terug naar af kwa concurrentiekracht, maar wel met rentelasten die veel hoger zijn en zonder subsidies uit de EU.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 6 mei 2011 @ 20:04:52 #224
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96447757
"PIMCO'S GROSS SAYS WILL CHANGE HIS MIND ON SHORTING US TREASURIES IF THERE IS POTENTIAL FOR ANOTHER RECESSION"

Leuk, het verschil dat een paar dagen kan uitmaken. Hij heeft trouwens wel gelijk denk ik, want als dat commodity complex in elkaar dondert dan kun je een flink hogere dollar verwachten.
Mijn reisverslagen
pi_96448292
quote:
WASHINGTON (MarketWatch) -- A spokesman for the Greece embassy in the U.S. called leaving the euro "absurd" and "out of the question," adding there's no mechanism for doing so even if the country wanted. An article in the German publication Spiegel, citing German government sources, said the Greek government is considering abandoning the euro and reintroducing its own currency.
EURUSD
1.46
1.45
1.44
1.43
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')