Gefeliciteerd! Het is ff vreemd straks dat als je wat wilt verbouwen je geen toestemming meer hoeft te vragen, maar binnen een paar jaar ben je daaraan wel gewend.quote:Op vrijdag 29 april 2011 21:43 schreef oinkoink12 het volgende:
Vanaf vandaag ben ik ook een leenkneus!
(tenminste, zijn we het mondeling eens geworden, ik ga er pas in oktober wonen)
Ik ben pas 23, woon pas een jaar op mezelf, maar nadat mijn ouders hun huurhuis na 20 jaar huren gekocht hebben voor een hoop, ging mij dat echt niet gebeuren.quote:Op vrijdag 29 april 2011 21:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Het is ff vreemd straks dat als je wat wilt verbouwen je geen toestemming meer hoeft te vragen, maar binnen een paar jaar ben je daaraan wel gewend.
In die 20 jaar hebben ze hem al bijna zelf betaald.quote:Op vrijdag 29 april 2011 21:56 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Ik ben pas 23, woon pas een jaar op mezelf, maar nadat mijn ouders hun huurhuis na 20 jaar huren gekocht hebben voor een hoop, ging mij dat echt niet gebeuren.
Leenkneus is een contradictio in terminis, gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 29 april 2011 21:43 schreef oinkoink12 het volgende:
Vanaf vandaag ben ik ook een leenkneus!
(tenminste, zijn we het mondeling eens geworden, ik ga er pas in oktober wonen)
En Xeno is een Zeepbel.quote:Op vrijdag 29 april 2011 22:22 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Leenkneus is een contradictio in terminis, gefeliciteerd!
(huurtokkie is een pleonasme)
En Terrorizer asfyxeert zijn ouders door in het nest te blijven hangen.quote:
Nope.quote:Op vrijdag 29 april 2011 22:43 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En Terrorizer asfyxeert zijn ouders door in het nest te blijven hangen.
Hebben we ze nu allemaal gehad?
godallemachtigquote:Op vrijdag 29 april 2011 15:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben netto voor een appartement van 90m^ 2, 215 euro kwijt, daar komt dan nog 100 euro servicekosten bij.(ow en dit is dus koop ja)
Maar dan wel alleen als je in Linburg woont. Het dekkingsgebied van de duitse banken is nogal beperkt.quote:
Ik heb dat niet begrepen. Waarom wel in Limburg, maar niet in de rest van Nederland.quote:Op zaterdag 30 april 2011 11:16 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Maar dan wel alleen als je in Linburg woont. Het dekkingsgebied van de duitse banken is nogal beperkt.
Omdat banken daarover afspraken hebben gemaakt, zodat ze niet te veel last van de EU regels hebbenquote:Op zaterdag 30 april 2011 11:20 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik heb dat niet begrepen. Waarom wel in Limburg, maar niet in de rest van Nederland.
Eenmaal de grens over zie ik niet in waarom een huis in Gelderland niet via een Duitse bank zou mogen lopen. Het is geen bel-signaal.
Dat snapte ik wel maar ik begreep het niet.quote:Op zaterdag 30 april 2011 11:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Omdat banken daarover afspraken hebben gemaakt, zodat ze niet te veel last van de EU hebben
maar het erge is dat die regels op EU niveau zijn opgesteldquote:Op zaterdag 30 april 2011 11:23 schreef BertV het volgende:
[..]
Dat snapte ik wel maar ik begreep het niet.
Nee, in dit geval komt het doordat Duitse banken vooral regionaal werken wanneer het gaat om hypotheken. Dat moet wel, want de bank wil daar IEDERE woning zien voordat die gefinancierd wordt .quote:Op zaterdag 30 april 2011 11:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Omdat banken daarover afspraken hebben gemaakt, zodat ze niet te veel last van de EU regels hebben
Daardoor moesten prijsvechters zoals RBS en Duitse banken zich terugtrekken van de Nederlandse markt
Je vindt dus eigenlijk dat de rente tarieven fors omlaag moeten kunnen, aangezien de Duitse banken goedkoper zijn EN de moeite nemen om zelf te komen kijken?quote:Op zaterdag 30 april 2011 17:38 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Nee, in dit geval komt het doordat Duitse banken vooral regionaal werken wanneer het gaat om hypotheken. Dat moet wel, want de bank wil daar IEDERE woning zien voordat die gefinancierd wordt .
Kun je nagaan wat voor zeepbel we hebben: Een Nederlandse bank komt niet eens ter plekke hun onderpand bekijken als ze hypotheek verstrekken, en nog zijn ze duurder dan die Duitse banken.
Wat een non stop onzin verkondig jij tochquote:Op zaterdag 30 april 2011 17:38 schreef droom_econoom8 het volgende:
Nee, in dit geval komt het doordat Duitse banken vooral regionaal werken wanneer het gaat om hypotheken. Dat moet wel, want de bank wil daar IEDERE woning zien voordat die gefinancierd wordt .
Kun je nagaan wat voor zeepbel we hebben: Een Nederlandse bank komt niet eens ter plekke hun onderpand bekijken als ze hypotheek verstrekken, en nog zijn ze duurder dan die Duitse banken.
Dit verklaart wel mooi waarom Duitse hypotheken alleen in de grensregio beschikbaar zijn.quote:Op zaterdag 30 april 2011 18:56 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Wat een non stop onzin verkondig jij tochBank vraagt altijd om een taxatierapport. Lekker boeiend dat dat niet iemand van de bank zelf is, maar een onafhankelijke taxateur.
Ik denk zeker dat de rentetarieven omlaag kunnen, als de lucht uit de zeepbel is en de banken minder risico lopen.quote:Op zaterdag 30 april 2011 18:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je vindt dus eigenlijk dat de rente tarieven fors omlaag moeten kunnen, aangezien de Duitse banken goedkoper zijn EN de moeite nemen om zelf te komen kijken?
We hebben dus een rente-zeepbel? Nou, daar ben ik het wel mee eens.
Uh, doe eens even geen onzin praten.quote:Op zaterdag 30 april 2011 17:38 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Kartelvorming is een zware beschuldiging. Kun je die onderbouwen met bewijs?quote:Op zaterdag 30 april 2011 23:25 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Uh, doe eens even geen onzin praten.
Duitse banken komen niet persoonlijk naar een huis kijken. Er zal vast wel *een* bank zijn die dat doet, maar dat is zeker niet de standaard. Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat bijvoorbeeld Sparkasse WestLB dat niet doet. Die sturen gewoon, net als in NL, een taxateur.
De reden dat die banken niet verder gaan dan "Regio-X" is vanwege de eerder genoemde afspraken. Als jij in DU woont en Rabobank Regio Den Haag komt vragen om een hypotheek krijg je ook gewoon nee als antwoord.
De reden dat Duitse banken lagere rentes geven heeft onder andere te maken met lagere risico's (Bauspar, zelf geld meenemen) en met het feit dat ze ook op spaarrekeningen een lagere rente geven.
Aangezien ik in DU werk en daar veel contacten heb, heb ik ook met Duitse banken gesproken voor de financiering en die houden zich simpelweg strikt aan de regio afspraken.
vors ??quote:Op zondag 1 mei 2011 09:54 schreef Censuur-152 het volgende:
De rente in Nederland moet vors omhoog. De leners hebben grote risico's genomen.
Met de rente verhoging kunnen de verstandige leners de verliezen van de leenkeusjes bij elkaar sparen.Dit zodat de banken en de overheid niet in hun personeelsbestand hoeven te snijden en nog iets langer kunnen zeggen dat er niets aan de hand is.
Mocht het alsnog fout gaan gooien we er nog wat staatssteun tegenaan en zullen de pensioenfondsen vol in de Nederlandse banken gaan. Een paar jaar later de belasting weer fors omhoog om de staatsschuld naar een acceptabel niveau terug te brengen.
Helaas ging dit alles ten kosten van de kredietverlening en dus de huizenprijzen.
Slavendrijven kan zo simpel zijn.....
Het vormen van een kartel is altijd een afspraak.quote:Op zondag 1 mei 2011 00:14 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Kartelvorming is een zware beschuldiging. Kun je die onderbouwen met bewijs?
Wel consequent blijven dan he... Dus niet dat 'werptentje, luchtbed en slaapzak' kopen, maar huren.quote:Op zondag 1 mei 2011 12:45 schreef xenobinol het volgende:
Zo..... weer lekker wezen kamperen... waarom zou je in eigenlijk ook een huis willen kopen? Een werptentje, luchtbed en slaapzak.... dat is alles wat een mens nodig heeft
quote:Op zondag 1 mei 2011 12:45 schreef xenobinol het volgende:
Zo..... weer lekker wezen kamperen... waarom zou je in eigenlijk ook een huis willen kopen? Een werptentje, luchtbed en slaapzak.... dat is alles wat een mens nodig heeft
De grond onder het tentje word wel gehuurd natuurlijkquote:Op zondag 1 mei 2011 13:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wel consequent blijven dan he... Dus niet dat 'werptentje, luchtbed en slaapzak' kopen, maar huren.
Grond gehuurd, en wat erop staat eigendom. Soort erfpacht dus.quote:Op zondag 1 mei 2011 13:51 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De grond onder het tentje word wel gehuurd natuurlijk
Geen erfpacht... een tentje kun je namelijk gewoon invouwen en ergens anders weer opzetten. Dus.... dat geeft zelfs nog meer vrijheid dan het huren van een woning. Nadeel is natuurlijk wel dat je geen HRA hebt voor de aanschaf van je tentje.quote:Op zondag 1 mei 2011 13:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Grond gehuurd, en wat erop staat eigendom. Soort erfpacht dus.
Misschien is een woonboot iets voor jou.quote:Op zondag 1 mei 2011 14:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Geen erfpacht... een tentje kun je namelijk gewoon invouwen en ergens anders weer opzetten. Dus.... dat geeft zelfs nog meer vrijheid dan het huren van een woning. Nadeel is natuurlijk wel dat je geen HRA hebt voor de aanschaf van je tentje.
Klopt, maar dat slaat in deze context als een lul op een drumstel.quote:Op zondag 1 mei 2011 12:18 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Het vormen van een kartel is altijd een afspraak.
Niet elke afspraak is een kartelvorming.
Moeilijk he, taal?
Khadaffi woont al jaren in een tent. Je schijnt er hele luxe van te hebben.quote:Op zondag 1 mei 2011 14:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Geen erfpacht... een tentje kun je namelijk gewoon invouwen en ergens anders weer opzetten. Dus.... dat geeft zelfs nog meer vrijheid dan het huren van een woning. Nadeel is natuurlijk wel dat je geen HRA hebt voor de aanschaf van je tentje.
Lijkt me niet.quote:Op zondag 1 mei 2011 15:47 schreef droom_econoom8 het volgende:
Is dit een slimme uitweg: Niet de hypotheekrente aftrekbaar, maar de aflossing van die hypotheek.
?
Ja, ik snap dat 'budgetneutraal' niet. Afschaffing van de HRA zou me 300 euro per maand kosten, veel meer dan wat ik nu aflos. Bovendien maak ik (en vele anderen) gebruik van een apart spaarpotje om af te lossen om zo lang mogelijk gebruik te maken van de HRA. Wordt dan deze constructie ook verboden?quote:Op zondag 1 mei 2011 15:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Lijkt me niet.
Als je de HRA afschaft kost dat de woningbezitter veel geld. Geld wat er vaak niet is. Die moeten dan alle zeilen bijzetten om overeind te blijven, dus geld om het fiscale voordeel van aflossen te benutten is er dan niet meer. Behalve voor de 'rijken' natuurlijk.
Ik zou bijna zeggen, maak het allebei aftrekbaar. Als aflossen op mijn woning fiscaal aftrekbaar zou zijn, wil ik dat best doen. En het scheelt de overheid jarenlang HRA over dat bedrag. Win-win.quote:Op zondag 1 mei 2011 16:22 schreef skrn het volgende:
[..]
Ja, ik snap dat 'budgetneutraal' niet. Afschaffing van de HRA zou me 300 euro per maand kosten, veel meer dan wat ik nu aflos. Bovendien maak ik (en vele anderen) gebruik van een apart spaarpotje om af te lossen om zo lang mogelijk gebruik te maken van de HRA. Wordt dan deze constructie ook verboden?
Toch is er niets aan de hand, alles draait om lokatie...quote:De Nederlandse sector als geheel trekt relatief veel marktfinanciering aan. Qua
langetermijnfinanciering nam de Nederlandse sector in 2010 zo’n 12 procent van de
totale Europese bancaire schulduitgifte voor zijn rekening. Dat is qua absolute
omvang vergelijkbaar met het Franse en Duitse bankwezen, terwijl beide in termen
van balanstotaal ongeveer driemaal groter zijn dan de Nederlandse bankensector.
Een belangrijke oorzaak is de hypothecaire schuld van Nederlandse huishoudens,
die hoog is ten opzichte van de besparingen. bron:dnb
De Huur en ook de Rentelasten jaquote:Op zondag 1 mei 2011 16:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik zou bijna zeggen, maak het allebei aftrekbaar.
Nou ik denk dat ze de huurwaardeforfait op gaan trekken zoals ook geadviseerd door het IMFquote:Op zondag 1 mei 2011 16:22 schreef skrn het volgende:
Bovendien maak ik (en vele anderen) gebruik van een apart spaarpotje om af te lossen om zo lang mogelijk gebruik te maken van de HRA. Wordt dan deze constructie ook verboden?
Daarin staat:quote:Op zondag 1 mei 2011 17:01 schreef michaelmoore het volgende:
goed stukje
http://opinie.volkskrant.(...)ossen_van_hypotheken
Hoe gaat dan Jan Modaal 5% aflossen als zijn woonlasten tegelijkertijd door afschaffen van de door de HRA met minimaal 33% stijgen...?quote:Hypotheekhoofdsom
Stel dat we toestaan dat de aflossing (bijvoorbeeld 5 procent) van de hypotheekhoofdsom jaarlijks fiscaal aftrekbaar is en de betaalde hypotheekrente niet meer. Dan behoudt men de belastingteruggave die men gewend is, maar zijn we over twintig jaar verlost van de fiscale voordelen van het hebben van schulden. Zo komen we weer in een reële woningmarkt zonder oneigenlijke fiscale instrumenten. De woningbezitters bouwen dan echt kapitaal op en door de tijdelijke belastingteruggave kunnen woningen zonder al te veel pijn in prijs dalen.
Mensen die minder dan 50% aflossen voelen dat in hun portomonnee. Dat klopt. Maar die voelen dat vroeg of laat toch. En leenkneusjes kun je beter vroeg confronteren. Laten ze maar gaan aflossen.quote:Op zondag 1 mei 2011 17:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Daarin staat:
[..]
Hoe gaat dan Jan Modaal 5% aflossen als zijn woonlasten tegelijkertijd door afschaffen van de door de HRA met minimaal 33% stijgen...?
Goed stukje inderdaad. Goed stukje fantasie welteverstaan.
Ehmmmm..... Nee.quote:Op zondag 1 mei 2011 17:31 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Mensen die minder dan 50% aflossen voelen dat in hun portomonnee. Dat klopt. Maar die voelen dat vroeg of laat toch. En leenkneusjes kun je beter vroeg confronteren. Laten ze maar gaan aflossen.
Waarbij men je doet geloven dat iedereen dan zonder problemen wat extra kan gaan aflossen, wat natuurlijk krankzinnig is als tegelijkertijd de HRA afgeschaft wordt. Dat begrijp ik dus niet. Maar jij als wannabee econoom kan me vast wel uitleggen waar ik de mist in ga. Toch?quote:Dan behoudt men de belastingteruggave die men gewend is
Ja, maar dat werkt in NL niet he. Daar meent elke net afgestudeerde Jostie recht te hebben op minimaal een koop-eengezinswoning met voor en achtertuin. Sparen? Doei...quote:Op zondag 1 mei 2011 17:28 schreef misteriks het volgende:
De cijfers leren ons ook dat een koper of bouwer langer spaart om een grotere eigen inbreng te hebben. Zo was de gemiddelde leeftijd van een koper/bouwer in 2007 nog 31,1 jaar. In 2010 was dat 34,5 jaar.
80.000 euro spaargeld vind ik ook ontzettend veel. Onrealistisch.quote:Op zondag 1 mei 2011 17:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, maar dat werkt in NL niet he. Daar meent elke net afgestudeerde Jostie recht te hebben op minimaal een koop-eengezinswoning met voor en achtertuin. Sparen? Doei...
Met de huurprijzen in NL wel ja. Maar met de Belgische huurprijzen valt er in 15 jaar best wat te sparen.quote:Op zondag 1 mei 2011 17:44 schreef skrn het volgende:
[..]
80.000 euro spaargeld vind ik ook ontzettend veel. Onrealistisch.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |