Het draait in de wereld niet alleen maar om geld. Macht is bijna nog lekkerder.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het punt is natuurlijk dat Amerika echt geen landen zal aanvallen als daar geen financiele baten achter zitten. (uitzonderingen daargelaten)
Jawel. Politieke baten.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het punt is natuurlijk dat Amerika echt geen landen zal aanvallen als daar geen financiele baten achter zitten. (uitzonderingen daargelaten)
Financiele baten voor enkelen of voor de hele economie?quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat oorlog voeren geld op zou leveren is gewoon een 'broken window fallacy'.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:35 schreef GSbrder het volgende:
Oorlog voeren kost geld. Het is een welhaast pre-bastiatse opvatting te denken dat het goed is voor de economie om oorlog te voeren.
Israëlquote:Op dinsdag 26 april 2011 18:39 schreef Mutant01 het volgende:
Iedereen die kritiek uit op Israel is de Geweldige antisemiet.
U bent helaas niet uniek.
quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:38 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat oorlog voeren geld op zou leveren is gewoon een 'broken window fallacy'.
Kom op, je weet toch hoe kut Amerika het had na wo2.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Sorry php, maar zo zit het wel.
Oorlog voeren kost geld. Het is een welhaast pre-bastiatse opvatting te denken dat het goed is voor de economie om oorlog te voeren.
Ik heb over die stelling wel zo mijn twijfels dus zoals ik aangaf. Op grond van de beschikbare data en de daarbij behorende nuanceringen vind ik het een wat te boude stelling om direct te ondersteunen.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het riool is onderdeel van de infrastructuur en het gemeentefonds is natuurlijk weer deels afkomstig van het rijk. Maar met nieuwe grondexploitatieplannen kunnen infrastructurele lasten doorberekend worden aan projectontwikkelaars. Daarmee hebben gemeenten nieuwe instrumenten om de lasten van nieuwe projecten weer bij de marktpartijen te leggen.
Afijn, we kunnen hier nooit alle cijfers publiceren, maar ik denk dat je het wel met me eens bent dat een gemiddelde ondernemer meer kwijt is aan belasting dan de baten van "goede infrastructuur" hem oplevert.
Geloof je echt dat die hele oorlog meer gaat opleveren dan die gekost heeft? Check die staatsschuld vriend, hoeveel olie wil je daar tegenover stellen?quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kom op, je weet toch hoe kut Amerika het had na wo2.
Moeilijk te zeggen, dat is hetzelfde als je jezelf afvraagt als de winning van olie ten gunste voor het arabische volk is of voor een paar rijke sjeiks. Maar ik geloof niet dat Amerika oorlog voert uit een gevoel van filantropie of macht. Macht hebben ze sowieso al op heel veel plekken. Maar je kent het begrip oorlogseconomie?quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:38 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Financiele baten voor enkelen of voor de hele economie?
Uiteindelijk zal het de belastingbetaler geld kosten en dit ten dele terugkomen vanwege een profiterend bedrijfsleven.
Ik weet niet als er een causaal verband zit tussen het enerzijds terugdringen van de staatsschuld en anderzijds het op de gang brengen van de economie dmv olie. Maar het moge bekend zijn dat Amerika veel verdient aan de verkoop van olie.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:44 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Geloof je echt dat die hele oorlog meer gaat opleveren dan die gekost heeft? Check die staatsschuld vriend, hoeveel olie wil je daar tegenover stellen?
Wat zegt dat?quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kom op, je weet toch hoe kut Amerika het had na wo2.
Wat heeft dat er mee te maken?quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:45 schreef phpmystyle het volgende:
Maar je kent het begrip oorlogseconomie?
Behoorlijkquote:Op dinsdag 26 april 2011 18:44 schreef eriksd het volgende:
Ik zie dat de linkse kerk weer ongesteld is?
Je kent het begrip 'achterhaalde denkbeelden' ?quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:45 schreef phpmystyle het volgende:
Moeilijk te zeggen, dat is hetzelfde als je jezelf afvraagt als de winning van olie ten gunste voor het arabische volk is of voor een paar rijke sjeiks. Maar ik geloof niet dat Amerika oorlog voert uit een gevoel van filantropie of macht. Macht hebben ze sowieso al op heel veel plekken. Maar je kent het begrip oorlogseconomie?
Dat is zo'n cliche.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:47 schreef Mutant01 het volgende:
Amerika is trouwens (infrastructureel gezien) nogsteeds een 3e wereldland.
Dat Amerika zo nu en dan een oorlogje nodig heeft om hun economie op peil te houden (natuurlijk, ook macht en ideologische verschillen spelen mee, evenals terrorisme.)quote:
Uiteraard ken ik dit begrip, maar het hebben van een oorlogseconomie vermindert de verliezen in plaats van dat het winst genereerd. Als je eigen materieel kunt produceren en technieken kunt verkopen, kost het weinig omdat je evengoed werkgelegenheid produceert.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Moeilijk te zeggen, dat is hetzelfde als je jezelf afvraagt als de winning van olie ten gunste voor het arabische volk is of voor een paar rijke sjeiks. Maar ik geloof niet dat Amerika oorlog voert uit een gevoel van filantropie of macht. Macht hebben ze sowieso al op heel veel plekken. Maar je kent het begrip oorlogseconomie?
De Amerikaan bestaat niet.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Een cliche die de Amerikanen zelf durven te beamen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |