Zo weinig mogelijk natuurlijk, 229K denk ik aanquote:Op zondag 24 april 2011 10:31 schreef Tja..1986 het volgende:
Bepaal eerst eens waar je op wil uitkomen. Dan is het makkelijker om een openingsbod te bepalen.
Is dat niet ietwat overdreven om zo laag te gaan zitten? Denk niet dat ze me serieus nemenquote:Op zondag 24 april 2011 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:
2 ton bieden en vasthouden, niet verhogen. Het is een kopersmarkt.
Dat is dan jammer voor ze.quote:Op zondag 24 april 2011 10:35 schreef Monco10 het volgende:
[..]
Is dat niet ietwat overdreven om zo laag te gaan zitten? Denk niet dat ze me serieus nemen
Als TS het voor 2 ton krijgt is hij blij genoeg voor beide partijen.quote:Op zondag 24 april 2011 10:49 schreef Joosterd het volgende:
Begin gewoon met 215 en als ze het niet willen verkopen bied je 225. Zijn jullie beide blij.
Dan inderdaad laag beginnen. Als ze je niet serieus nemen is dat hun probleem.quote:Op zondag 24 april 2011 11:46 schreef Monco10 het volgende:
Graag hebben ben ik allang vanaf, ik heb al zo'n 15 huizen gezien de laatste 2 jaar en hap niet meer zo snel
Mij ook, maar ja, de verkoper vast nietquote:Op zondag 24 april 2011 12:10 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Wat vinden jullie van een huis van 345k dat al 3 jaar leeg staat? Prijs is al 2 jaar hetzelfde, werd op markt gezet voor 364k. Geen grote problemen verder, goede wijk, hoeft niet veel geklust te worden. Is nog nooit een bod uitgebracht voor zover ik weet. Starten op 270 en uitkomen op 3 ton lijkt me best reeel. Of niet?
Hij krijgt nauwelijks kijkers... dus ook geen biedingen. Om eerlijk te zijn snap ik het niet, hoewel het wel een klassiek pand wat erg strak en modern gemaakt is van binnen... Dat is misschien nogal tegenstrijdig voor veel kopers?quote:Op zondag 24 april 2011 12:13 schreef eleusis het volgende:
[..]
Mij ook, maar ja, de verkoper vast nietAnders had hij het wel niet 3 jaar leeg laten staan.
Misschien heeft de verkoper geen enkele haast. Zo klinkt het wel een beetje. Maar je kan altijd een bod doen natuurlijk.quote:Op zondag 24 april 2011 12:18 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
[..]
Hij krijgt nauwelijks kijkers... dus ook geen biedingen. Om eerlijk te zijn snap ik het niet, hoewel het wel een klassiek pand wat erg strak en modern gemaakt is van binnen... Dat is misschien nogal tegenstrijdig voor veel kopers?
Haast of niet, ik zou het niet tof vinden om een huis waar ik niet in woon 3 jaar leeg te laten staan. dat geeft toch altijd stress zoiets.quote:Op zondag 24 april 2011 12:42 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Misschien heeft de verkoper geen enkele haast. Zo klinkt het wel een beetje. Maar je kan altijd een bod doen natuurlijk.
Dat is vooral belangrijk. Wat vind jij het huis waard? Bedenk wat je het maximaal waard vindt en ga daar een stuk onder zitten. Gewoon een bod doen en je ziet wel waar het schip strandt. Gezien de markt nu, heb jij de troeven in handen.quote:Op zondag 24 april 2011 11:46 schreef Monco10 het volgende:
Graag hebben ben ik allang vanaf, ik heb al zo'n 15 huizen gezien de laatste 2 jaar en hap niet meer zo snel
Tenzij je geld zat hebt, en je het je ruim kan veroorloven.quote:Op zondag 24 april 2011 13:35 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
[..]
Haast of niet, ik zou het niet tof vinden om een huis waar ik niet in woon 3 jaar leeg te laten staan. dat geeft toch altijd stress zoiets.
Dat is op zich helemaal niet relevant.quote:Op zondag 24 april 2011 14:44 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Je kunt qua hypotheek wel een beetje kijken in het kadaster wat ze ervoor betaald hebben natuurlijk.
@klipper, als je een koopsommen overzicht aanvraagt dan zie je ze volgens mij alleen van de afgelopen 10 jaar o.i.d. en dan kun zelf wel zo slim zijn om vanaf 2005 te loerenquote:Op woensdag 27 april 2011 16:19 schreef klipper het volgende:
[..]
Dat is op zich helemaal niet relevant.
Als ze er net een jaar of 2 wonen heb je misschien een aardige richtlijn maar die heb je zeer zeker niet als ze daar al 30 jaar wonen.
Huizen zijn op de korte termijn misschien wat gedaald in waarde, maar op de lange termijn zijn de meeste woningen nog altijd gestegen.
Je kunt beter kijken naar de gemiddelde woz waarde dan naar wat zij betaald hebben.
Met een eigen makelaar kun je wat dat betreft vaak nog beter tot een reële prijs komen.
En waar ben je toen op uitgekomen?quote:Op woensdag 27 april 2011 17:56 schreef Eelcotje84 het volgende:
Twee maand terug heeft m'n makelaar op 110K gestart tegenover de 129K vraagprijs. Dus daar kan het zelfs ook.
Ons huis kwam van 270k af en is geindigd op 230k. Was tussentijds al een keer verkocht voor 239. De ander kreeg de financiering niet rond dus konden wij mooi nog lager zitten.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:55 schreef DrParanoid het volgende:
Wij zijn met een huis van 239k begonnen met een 210k bod, en geeindigd op 224k.
Bodem van deze mensen was eigenlijk 225, staat al een jaar te koop, maar hoeven niet wegquote:Op donderdag 28 april 2011 13:15 schreef rutgerf het volgende:
[..]
Ons huis kwam van 270k af en is geindigd op 230k. Was tussentijds al een keer verkocht voor 239. De ander kreeg de financiering niet rond dus konden wij mooi nog lager zitten.
De WOZ waarde is lang niet altijd representatief. Die wordt regelmatig geindexeerd, maar wordt slechts zelden bepaald door een taxatie. Een lage WOZ is als eigenaar gunstig omdat o.a. de gemeneetelijke belastingen daarvan afhangen.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 11:47 schreef LoveProfuzion het volgende:
Ik heb overigens donderdag een huis bekeken waar de vraagprijs 372000 was maar de woz slechts 289000. Het is een schitterend huis, heel unique, en bieden kan altijd, maar zo'n groot verschil...dan wil de verkoper de hoofdprijs en dat heb ik er niet voor over.
800 euro? Ben ook van plan om een aankoopmakelaar in te schakelen alleen die wilt 1750 ex btw..quote:Op donderdag 12 mei 2011 22:53 schreef dribbel79 het volgende:
1 tip: neem een aankoopmakelaar, die worden niet verliefd op een huis, dus hebben geen gevoel bij de onderhandeling...heeft ons 15k gescheeld voor 800,-
ehm, ja...hangt van wat factoren afquote:Op donderdag 12 mei 2011 22:59 schreef ToerkCep het volgende:
800 euro? Ben ook van plan om een aankoopmakelaar in te schakelen alleen die wilt 1750 ex btw..
232.500,- en duidelijk aangeven dat het hierbij blijft.quote:Op maandag 16 mei 2011 19:10 schreef Michael30 het volgende:
Wij hebben een huis op het oog van ¤ 266.000,- (kwam van ¤ 280.000,-). het huis staat imiddels al 8 maanden te koop en wij hebben nu een bod gedaan van ¤ 232.500.
Wij kregen nu een tegenbod van 262.500,-
Wat vinden jullie dat we als volgende bod zouden moeten doen?
Als je zo denkt kan je ook naar de bakker gaan en zeggen '50 cent, en niets meer.'quote:Op maandag 16 mei 2011 21:38 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
232.500,- en duidelijk aangeven dat het hierbij blijft.
Wij hebben een huis gekocht van nog een stukje meer geld en hebben een bod een half jaar laten staan. Daarmee hebben we 17% van de vraagprijs afgekregen. Ons openingsbod is hetgeen we het huis voor gekocht hebben - geen euro meer geboden, vanaf dag 1 duidelijk geweest, dit is wat we bieden. Het is geen spelletje, jij hebt een bepaald bedrag over voor het huis en dat is het. Kunnen ze 'tegenbieden' wat ze willen. Vind het zo vreemd dat alles in NL een vaste prijs heeft, maar over huizen gaan we in ene handjeklap doen. Er staan bijna 250.000 huizen op Funda - in tegenstelling tot wat de makelaar je wellicht wijs probeert te maken is er dus echt wel een ander huis mocht dit niets worden.
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 02:15 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Als je zo denkt kan je ook naar de bakker gaan en zeggen '50 cent, en niets meer.'
Je bepaalt natuurlijk eerst wat je wil betalen, en dan ga je daar een eindje onder zitten. Op die mannier hoef je niet een half jaar te wachten op je huis. Was zelf in een dag of 2 rond, en nog onder het bedrag uitgekomen wat ik zelf wilde.
Het gaat erom dat je biedt wat het jou waard is. Als je daar tevreden over bent, is het toch prima?quote:Op woensdag 18 mei 2011 22:09 schreef Libres het volgende:
wij hebben de vraagprijs betaald voor ons huis. Iets wat totaal tegen mijn natuur ingaat, maar in dit geval zou het huis wat van 300.000 -> 249000 was gegaan gewoon meteen verkocht worden. De vraagprijs was 4500 euro boven de uiteindelijk getaxeerde marktwaarde. Het was voor ons zo'n bijzonder huis dat we het echt graag wilde hebben. Bovendien wou de verkoper het appartement inclusief garage verkopen en die garage wilde wij niet hebben. Door de vraagprijs te bieden konden we de verkoper dwingen ons het huis te verkopen zonder de garage en in een appartement wonen van 140m2 in een buurt waar je ruim 70.000 euro meer voor die oppervlakte zou betalen.
dat dus.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:13 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je biedt wat het jou waard is. Als je daar tevreden over bent, is het toch prima?
Ik had vastgehouden aan de 180K take it or leave it.quote:Op donderdag 19 mei 2011 14:03 schreef ToerkCep het volgende:
Heb een mooie ruime appartement gezien van 101 m2 hij is wel helemaal kaal. vraagprijs 209.000 heb 180.000 geboden, ze zijn gezakt naar 200.000 en was hun definitieve voorstel. Heb maar nog een bod gedaan van 190.000 en nu zijn ze gezakt naar 195.000. Is dit goed genoeg denken jullie?
Dat kon ik inderdaad doen, en ik denk dat ze er uiteindelijk wel mee akkoord zouden gaan, maar niet snel. Zou een paar maanden duren denk ik, en er bestaat altijd een kans dat ie verkocht zou worden. Heb het toch maar gedaan voor 195.000quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik had vastgehouden aan de 180K take it or leave it.
15.000 Euro weggegeven.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:10 schreef ToerkCep het volgende:
[..]
Dat kon ik inderdaad doen, en ik denk dat ze er uiteindelijk wel mee akkoord zouden gaan, maar niet snel. Zou een paar maanden duren denk ik, en er bestaat altijd een kans dat ie verkocht zou worden. Heb het toch maar gedaan voor 195.000
Hahaquote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat jij wilt
Als ik nu een bod op een huis zou doen zeg ik erbij, je kan er rustig over nadenken, iedere dag dat je er over na denkt is het bod 1000 euro lager,
Ja. Dat zal indruk maken...quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat jij wilt
Als ik nu een bod op een huis zou doen zeg ik erbij, je kan er rustig over nadenken, iedere dag dat je er over na denkt is het bod 1000 euro lager,
Ja, maar ook daar worden malle pietjes niet serieus genomen hoor.quote:
Kwestie van een verkoper die het water aan de lippen staat.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 17:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, maar ook daar worden malle pietjes niet serieus genomen hoor.
Nou, succes met bieden dan maar.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Kwestie van een verkoper die het water aan de lippen staat.
10% is niet verkeerd om uiteindelijk te komen. Dus openen met 15 tot 20% lager.quote:Op donderdag 12 mei 2011 22:35 schreef YoWilly het volgende:
10% onder de vraagprijs is altijd een mooi openingsbod.
Wie dit soort onzin bedenkt kost veel mensen veel geld.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 18:44 schreef skrn het volgende:
[..]
10% is niet verkeerd om uiteindelijk te komen. Dus openen met 15 tot 20% lager.
Dat verhaal gaat slechts op als je een 13 in een dozijn woning wilt kopen natuurlijk....quote:Op zondag 5 juni 2011 18:58 schreef blomke het volgende:
Bedenk dat op het moment dat de verkoper i.c. de verkopend makelaar in de gaten heeft dat jij het huis echt graag wil hebben, hij/zij z'n poot stijf zal houden! Probeer die schijn dus te voorkómen.
Doe dus één laag bod, kijk waarmee ze terug komen. Daarna laat je een hele tijd niets meer van je horen!! (Wel zo makkelijk voor jou) en ga evt. andere huizen bekijken.
Zodra zij (verkopers) weer contact opnemen, kan jij je poot stijf gaan houden met je initiële bod!.
quote:Op zondag 5 juni 2011 11:36 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Wie dit soort onzin bedenkt kost veel mensen veel geld.
Als je eens begint met op funda en jaap de verkoopgeschiedenis in de wijk bekijken. Daarna vraag je van je favo woning bij het kadaster het woning rapport op. Nu heb je een beeld bij verkoopprijzen en van historie van vergelijkbare huizen. Vervolgens doe je bezichtiging en maak je een lijstje van wat jij denkt te moeten doen om er leuk te kunnen wonen.
Daarna kom je tot een prijs die je er voor over hebt. Dat kan, zoals in mijn geval, 70k onder de vraagprijs zijn. Vervolgens zou je er nog een bod op kunnen doen, maar verval je snel in het 'halverwege ontmoeten'. Ik blijf me erover verbazen dat we bij de bakker en de autodealer gewoon de prijs betalen (of genoegen nemen met een mattensetje van 15,-) en dan bij een huis zo'n handjeklap ding doen. Gewoon je prijs neerleggen en geduld hebben. Na 8 maanden woon ik in mijn droomhuis voor de prijs die we 8 maanden terug bedacht hadden (70k onder vraagprijs dus).
De meeste woningen zijn van 13 in een dozijn en het enige echte droomhuis bestaat niet. Bij alle huizen zijn mitsen en maren en voordelen te vinden. Lukt het ene huis niet met de "poot stijf houden" methode, dan op naar een volgend waar ook wel voor- en nadelen aan zitten.quote:Op zondag 5 juni 2011 19:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat verhaal gaat slechts op als je een 13 in een dozijn woning wilt kopen natuurlijk....
Als jij echt een woning hebt gezien waarvan je denkt dat je er zonder meer 20 jaar wilt blijven wonen dan zorgt jouw methode ervoor dat je uiteindelijk in een huis terechtkomt waar je in eerste instantie niet had willen zijn.
Ik vermoed dat jij nog nimmer een huis hebt gekocht...quote:Op zondag 5 juni 2011 21:07 schreef blomke het volgende:
[..]
De meeste woningen zijn van 13 in een dozijn en het enige echte droomhuis bestaat niet. Bij alle huizen zijn mitsen en maren en voordelen te vinden. Lukt het ene huis niet met de "poot stijf houden" methode, dan op naar een volgend waar ook wel voor- en nadelen aan zitten.
Een verkopend makelaar zal er alles aan doen om jou in je droom van het ware huis waar er echt maar één van iste laten. Een aankomend makelaar helpt je om halverwege (en dus te duur) uit te komen.
Ik heb 2 maal een huis volgens de "poot stijf houden" methode gekocht. De laatste keer voor ¤313.000,- terwijl de taxatie voor de hypotheek op ¤345.000,- uitkwam, dus een verschil van ¤32.000,-quote:Op zondag 5 juni 2011 22:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik vermoed dat jij nog nimmer een huis hebt gekocht...
Ik wel.
2 maal zelfs.
Ik zoek desnoods 50 jaar tot ik het huis zie waarin IK 30 jaar ouder zou willen worden.
En daar bied ik op.
Dat jij op elk huis bied wat binnen je budget ligt is JOUW probleem. Niet het mijne.
Daar komt het wel op neer ja.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 07:54 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ik vergat nog even een einde te maken aan het belachelijke idee dat je een makelaar ervan moet overtuigen dat je - terwijl je een bod uit brengt - eigenlijk het huis helemaal niet zo graag wilt hebben. Dacht je dat makelaars gek zijn en niet doorhebben dat als je een bod van vele honderdduizenden euro's op een huis biedt je dit eigenlijk niet wilt hebben? Onzin!
Dus nog maar een keertje; het schaadt je onderhandelingspositie niet als je laat blijken dat je het huis graag wilt hebben. Je kunt best melden dat je bedrag x over hebt voor het huis, maar dat het daarbij blijft. Geduld, vastberadenheid en discipline.
Tjah, wel slim om een huis te kopen wat je eigenlijk niet echt wil, maar misschien kan krijgen voor een goede prijs. Wij hebben vanaf het begin hetzelfde gemeld aan de makelaar: Ja, we willen het huis heel graag kopen, maar we hebben bedrag x er voor over. Dit is ons enige bod. Daarbij is onze hoogste prioriteit het niet hebben van twee woningen - dus we kopen pas wat nieuws als ons oude huis is verkocht.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 08:47 schreef blomke het volgende:
Er is nog een heel scala aan attitudes tussen "het huis echt graag willen hebben" (dan betaal je de hoofdprijs) en "eigenlijk het huis helemaal niet zo graag wilt hebben" (dan bied je niet).
Bijvoorbeeld: dit huis is passend, voor een bepaalde prijs willen we het kopen. Lukt dat niet, dan is er wel een andere huis.
Waarom?quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:07 schreef Monco10 het volgende:
En de makelaar heeft 2 partijen tegen elkaar uitgespeeld waardoor zij nu het huis hebben en ik niet. Binnen 2 weken verkocht. Dat zij dan erin zijn getrapt en de volle mep betaald hebben betekent dat ik dan toch wel weer een beetje erom kan lachen...
De hoeveelheid korting die je kan krijgen is doorgaans afhankelijk van de prijsstelling in het begin. Sommigen zetten hoog in om hoge kortingen te krijgen. Sommigen laag, maar doen er ook weinig vanaf.quote:Op maandag 16 mei 2011 21:38 schreef NiGeLaToR het volgende:
Wij hebben een huis gekocht van nog een stukje meer geld en hebben een bod een half jaar laten staan. Daarmee hebben we 17% van de vraagprijs afgekregen.
Het probleem is alleen dat van die 250.000 huizen vrijwel alles afvalt omdat het niet ligt waar je wil wonen, te klein is, te duur is, te lelijk is, enz. enz.quote:Er staan bijna 250.000 huizen op Funda - in tegenstelling tot wat de makelaar je wellicht wijs probeert te maken is er dus echt wel een ander huis mocht dit niets worden.
Mijn antwoord zou dan zijn: succes met het vinden van een woning in uw prijsklasse.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat jij wilt
Goeie tactiek!quote:Op zondag 5 juni 2011 11:36 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Als je eens begint met op funda en jaap de verkoopgeschiedenis in de wijk bekijken. Daarna vraag je van je favo woning bij het kadaster het woning rapport op. Nu heb je een beeld bij verkoopprijzen en van historie van vergelijkbare huizen. Vervolgens doe je bezichtiging en maak je een lijstje van wat jij denkt te moeten doen om er leuk te kunnen wonen.
Daarna kom je tot een prijs die je er voor over hebt. Dat kan, zoals in mijn geval, 70k onder de vraagprijs zijn. Vervolgens zou je er nog een bod op kunnen doen, maar verval je snel in het 'halverwege ontmoeten'. Ik blijf me erover verbazen dat we bij de bakker en de autodealer gewoon de prijs betalen (of genoegen nemen met een mattensetje van 15,-) en dan bij een huis zo'n handjeklap ding doen. Gewoon je prijs neerleggen en geduld hebben. Na 8 maanden woon ik in mijn droomhuis voor de prijs die we 8 maanden terug bedacht hadden (70k onder vraagprijs dus).
1 Mooi denkt die verkopend makelaar, dat bod heb ik nog lange tijd achter de hand. Ga ik op zoek (of wachten) naar een hoger bod. Komt dat niet, dan kan ik altijd nog met dit bod als zijnde een uiterst bod bij m'n klant/verkoper terugkoppelen .quote:Op dinsdag 7 juni 2011 09:24 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Wij hebben vanaf het begin hetzelfde gemeld aan de makelaar: Ja, we willen het huis heel graag kopen, maar we hebben bedrag x er voor over. Dit is ons enige bod.
Ik weet dat emotie een grote rol speelt in dit soort trajecten en dat makelaars daar goed op in spelen. Ik probeer met mijn posts alleen te laten zien dat als je het (zeker in deze markt van overvloed) zakelijk speelt, je je droomhuis voor een droomprijs kunt kopen.
Overigens heb je hierbij mijn insziens meer aan een norse en volhardende schoonvader, opa of verre neef dan aankoopmakelaar - want die laatste heeft maar 1 doel: Jou een huis laten kopen.
Daarom moet je ook zelf het 'rechercheren van kadastrale gegevens á 195,-' wat een NVM makelaar doet, doen. Kun je zelf even checken wat de huizen in de straat doen en deden. Kun je zelf bepalen of het huis qua prijs al heel scherp zit. Ons oude huis verkocht ik 2 maanden terug voor de koopsom, in 1 week. Had gewoon alle opsmuk qua 'onderhandelruimte' eraf gehaald; makelaar wist inmiddels de werkwijze en de kopers vonden het (incl aankoopmakelaar) een goede prijs voor een prima huis. 0 euro 'korting'.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 10:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
De hoeveelheid korting die je kan krijgen is doorgaans afhankelijk van de prijsstelling in het begin. Sommigen zetten hoog in om hoge kortingen te krijgen. Sommigen laag, maar doen er ook weinig vanaf.
Zelfde huis tegen 300K in de markt zetten, verkocht voor 240K en de kopers roepen dat ze wel 20% van de prijs afkregen. Kunnen ze mooi over opscheppen tegen de mensen die exact hetzelfde huis een straat verder kochten voor 235K na een vraagprijs van 250K. Die sukkels konden natuurlijk niet onderhandelen!
Dat speelt zich grootendeels tussen je oren af. Het is simpelweg niet waar. Er staan 250.000 unieke huizen te koop - hetgeen het 'uniek' maakt is de emotie die jij er aan toekent. Maargoed, ik geloof dan ook dat er tussen de 3,5 miljard vrouwen op aarde gerust nog een 'ware liefde' rondloopt - gelukkig heb ik er al eentje, dus heb ik het zoeken gestaaktquote:Het probleem is alleen dat van die 250.000 huizen vrijwel alles afvalt omdat het niet ligt waar je wil wonen, te klein is, te duur is, te lelijk is, enz. enz.
Als er 4 exact dezelfde woningen in een wijk te koop staan heb je gelijk. Maar bij de meer unieke huizen heb je dat niet.
Leuk verhaal, maar jij hebt dus betaald wat je er voor over had, en nog een half jaar moeten wachten ook. Ik heb minder betaald dan ik er voor over had en was binnen een paar dagen rond.quote:goed verhaal, zeker ook meteen bijna 20% van de vraagprijs af?
Omdat je je gek laat maken door de aankoop en de makelaar denk je dat het nodig is om 'ertussenin' te gaan zitten. Dus je biedt al te hoog, dan ga je ook nog in stapjes 'ertussenin zitten' omdat 'het moet'.
Jij doet het nog handiger; gaat naar de bakker, zegt '10 cent', bakker zegt '1 euro 95', jij weer '15 cent' bakker: '1 euro 90' en zo ga je dus maanden door. Omdat te voorkomen biedt je meteen maar 1 euro 80 en betaal je 1 euro 90.
Ik ging niet bieden maar heb een bedrag genoemd wat wij er voor over hebben en het hierbij gelaten. Geen euro meer, want dit hadden wij er voor over. Dat ze er na een half jaar voor kozen alsnog in te gaan op het bod leverde me tientallen duizenden euro's lagere prijs op - daar wil ik best een paar maanden op wachten, zo snel verdien ik het niet hoor.
Nogmaals; het hele bieden-tegenbieden-opbieden spelletje is niet in het belang van de koper.
Als ik er 70k meer voor over had, was het ook in een paar dagen rond. Nu heb ik 10.000,- per maand verdiend met een beetje geduld, als je wilt. Als je jouw situatie op mijn situatie projecteert heb je met je haast 70.000,- meer betaald dan ik.quote:Op donderdag 9 juni 2011 11:35 schreef Tja..1986 het volgende:
NiGeLaToR:
[..]
Leuk verhaal, maar jij hebt dus betaald wat je er voor over had, en nog een half jaar moeten wachten ook. Ik heb minder betaald dan ik er voor over had en was binnen een paar dagen rond.
Aso? Te veel betalen, das pas asoquote:Op donderdag 9 juni 2011 11:23 schreef Inu het volgende:
Ik merk dat van die emoties nu inderdaad maar al te goedHuis is van een oude dame die graag kleiner wil gaan wonen en gelijkvloers. Ze woont er al sinds 1977 en het huis is te koop voor 180.000 k.k. Nu heeft dit al in de prijs dat er nog wel wat aan geklust moet worden, maar het ligt iets boven budget (we willen het perse op 1 inkomen houden).
Maar ik heb geen problemen om gewoon te zeggen; 150.000 kk is wat we kunnen(/willen) betalen en daarmee klaar. Daar kun je best een mooi 1-kamer appartementje voor kopen, toch? En zo iemand heeft ook vast wel wat spaargeld lijkt me... Maar mn vriend vindt dat aso
precies want als de verkoper door heeft dat jij het huis graag wilt hebben dan is hij uiteindelijk degene die het laatst lacht.quote:Op zondag 24 april 2011 11:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Oh, en de grootste fout die je kan maken is het graag te willen hebben
99% waar, die ene procent afwijking omdat hij heel soms niet bluft dat er andere kapers op de kust zijnquote:Op zondag 12 juni 2011 13:10 schreef galtfactory het volgende:
[..]
precies want als de verkoper door heeft dat jij het huis graag wilt hebben dan is hij uiteindelijk degene die het laatst lacht.
Erg kort door de bocht, er zijn wel kopers alleen krijgen velen de hypotheek niet meer rond.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 06:49 schreef NiGeLaToR het volgende:
Alleen al het feit dat men zakt na het doen van een definitief eindbod zegt genoeg. Er zijn nog nooit zo weinighuizen verkocht als de laatste maanden, als koper geeft dit je de kans om te zoeken en een goede prijs te betalen. Lees mijn verhaal nog eens door hierboven, ben inmiddels lekker aan het klussen in ons nieuwe betaalbare huis
Kssst, ga weg met galzen-bol-onzinquote:Op zondag 12 juni 2011 22:21 schreef blomke het volgende:
Kortom, de huizenprijzen dalen nog veel verder (-30%), zodat we in het "normale" segment terechtkomen.
Niet "iedereen" zit vast aan een hoge hypotheek, alleen de knurften die zo stom zijn om het advies van verkeerde hypotheekadviseurs op te volgen: "neemt u een zo hoog mogelijke hypotheek en beleg overwaarde in aandelen. Tja, wie z'n gatje brandt........en dan draait uiteindelijk de NHG voor deze trieste gevallen op.quote:Op maandag 13 juni 2011 09:20 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Dan zit iedereen vast aan de hoge hypotheek en zal de rente inmiddels weer ouderwets > 10% zijn. Dan kun jij nog steeds geen huis betalen...
Ik denk dat dat een goed openingsbod is,heb je zelf al opgezocht wat de verkopers er destijds voor betaald hebben?quote:Op maandag 27 juni 2011 23:16 schreef joers1 het volgende:
Ik heb ook wel een casus:
Ik ben al enige tijd, met vrouwlief op de woningmarkt aan het kijken voor ons eerste koophuis.
Al diverse bezichtigingen gedaan en nu gestuit op een woning die ons boeit.
Ik heb een vraag waar slechts heel globaal antwoord op te geven is:
Vraagprijs is 225.000
Is een openingsbod van 199.000 dan een beetje redelijk?
Situatie: woning staat nu 9 maanden te koop, bewoners zijn VANDAAG in hun nieuwe huis getrokken, dus de woning die wij willen kopen staat vanaf heden leeg (met dus een vraagprijs van 225k. Volgens makelaar die onze eerste bezichtiging deed, willen de verkopers er écht vanaf)
Woning is op zich prima in orde, nieuwe keuken, nieuwe ketel, badkamer moet vervangen....
Mwoah. Ik heb een jaar geleden een huis gekocht in Delft. Het probleem van Delft is dat er te weinig koophuizen zijn en met name gewone leuke starterswoningen. Ik ondervond dat tijdens het huizen zoeken en het aanbod is toch niet al te best. Ja, ik heb 10% eraf gekregen (en op Funda was het huis ook al 10% gezakt in prijs) maar meer zit er echt niet in in deze markt. Ik houd Funda nog steeds aardig bij en woningen in mijn categorie die gewoon normaal geprijsd zijn, zijn vaak binnen drie maanden weg.quote:Op zondag 5 juni 2011 11:36 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Huh???quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:16 schreef draaijer het volgende:
Ik dacht dat je zo succesvol was?! Slecht kwartaal gehad dat je in de 3e persoon moet praten?
Afhankelijk van hoe graag ik het zou willen hebben. Maar ik denk wel onder de 200k
Bied 190.000quote:Op woensdag 30 november 2011 23:39 schreef Printerkabel het volgende:
Goed topic. Zie toevallig ook een huis staan van 239.000 maar staat net 5 weken te koop. Eens kijken of daar wat af te snoepen valt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |