abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95911487
Natuurlijk kun je er niet heel precies iets over zeggen, maar ik zoek even wat richtlijnen:

Een huis waarvoor men 239K vraagt, in prima staat, alleen een likje verf nodig en de verkoper heeft als doel binnen 6 maanden te verkopen. De WOZ waarde ligt op 229K.

Wat zou je openingsbod zijn?
  Moderator zondag 24 april 2011 @ 10:28:59 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_95911519
Ik heb helemaal geen ervaring met het bieden op huizen, maar gezien de markt die hartstikke op slot ligt en het feit dat mensen hem binnen 6 maanden verkocht willen hebben zou ik beginnen op 220K oid.
  zondag 24 april 2011 @ 10:30:23 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_95911540
2 ton
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 24 april 2011 @ 10:30:44 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_95911547
200k
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_95911561
Bepaal eerst eens waar je op wil uitkomen. Dan is het makkelijker om een openingsbod te bepalen.
pi_95911591
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 10:31 schreef Tja..1986 het volgende:
Bepaal eerst eens waar je op wil uitkomen. Dan is het makkelijker om een openingsbod te bepalen.
Zo weinig mogelijk natuurlijk, 229K denk ik aan
  zondag 24 april 2011 @ 10:34:13 #7
45206 Pietverdriet
pi_95911607
2 ton bieden en vasthouden, niet verhogen. Het is een kopersmarkt.
pi_95911622
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:
2 ton bieden en vasthouden, niet verhogen. Het is een kopersmarkt.
Is dat niet ietwat overdreven om zo laag te gaan zitten? Denk niet dat ze me serieus nemen
  zondag 24 april 2011 @ 10:35:57 #9
45206 Pietverdriet
pi_95911628
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 10:35 schreef Monco10 het volgende:

[..]

Is dat niet ietwat overdreven om zo laag te gaan zitten? Denk niet dat ze me serieus nemen
Dat is dan jammer voor ze.
pi_95911752
Er kan op dit moment geloof ik nog zo'n 10% af. Dus dat is ongeveer 25000 in dit geval. 2k is eigenlijk niet eens zo'n heel gek openingsbod. Helemaal omdat ze het binnen een half jaar willen verkopen. Dom trouwens dat ze dat bekend maken.
Je kan trouwens op jaap.nl zien hoelang huizen gemiddeld te koop staan in die wijk. En hoeveel andere prijzen zijn gezakt.
pi_95911862
Dank voor de tips... ik zat zelf veel meer te denken aan 225K als openingsbod.
Misschien kan ik er inderdaad veel meer uithalen...
pi_95911872
Hoe graag wil je het hebben? Als je 239 biedt, is het voor jou.
pi_95911905
200k beginnen.
  zondag 24 april 2011 @ 10:49:02 #14
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_95911909
Begin gewoon met 215 en als ze het niet willen verkopen bied je 225. Zijn jullie beide blij.
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
  zondag 24 april 2011 @ 11:02:10 #15
45206 Pietverdriet
pi_95912195
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 10:49 schreef Joosterd het volgende:
Begin gewoon met 215 en als ze het niet willen verkopen bied je 225. Zijn jullie beide blij.
Als TS het voor 2 ton krijgt is hij blij genoeg voor beide partijen.
  zondag 24 april 2011 @ 11:02:47 #16
45206 Pietverdriet
pi_95912217
Oh, en de grootste fout die je kan maken is het graag te willen hebben
pi_95913403
Graag hebben ben ik allang vanaf, ik heb al zo'n 15 huizen gezien de laatste 2 jaar en hap niet meer zo snel
pi_95913752
Momenteel worden huizen die scherp geprijsd in de markt staan snel verkocht.
Huizen die te duur in de markt staan worden momenteel niet snel verkocht en vaak veel lager dan wat de eigenaar er voor wilde hebben.

De verkopers van de woning waar jij nu je oog op hebt laten vallen hebben het in ieder geval niet scherp geprijsd in de markt gezet, dan hadden ze maximaal op de woz waarde gaan zitten.

Denk dat 2 ton een prima openingsbod is.
Mochten ze dat afwijzen, wat ze naar alle waarschijnlijkheid zullen doen, dan kun je vragen om een sterk geprijsd tegenbod te doen.
pi_95913951
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 11:46 schreef Monco10 het volgende:
Graag hebben ben ik allang vanaf, ik heb al zo'n 15 huizen gezien de laatste 2 jaar en hap niet meer zo snel
Dan inderdaad laag beginnen. Als ze je niet serieus nemen is dat hun probleem.

2 ton bieden en niet te hard stijgen als er een tegenbod komt die nog steeds dicht bij de vraagprijs zit.
pi_95914069
Wat vinden jullie van een huis van 278k dat al 3 jaar leeg staat? Prijs is al 2 jaar hetzelfde, werd op markt gezet voor 200k. Geen grote problemen verder, goede wijk, hoeft niet veel geklust te worden. Is nog nooit een bod uitgebracht voor zover ik weet. Starten op 240 en uitkomen op 2,5 ton lijkt me best reeel. Of niet?

[ Bericht 5% gewijzigd door Appelblauwzeegroen op 24-04-2011 15:08:40 ]
  zondag 24 april 2011 @ 12:13:25 #21
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_95914160
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 12:10 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Wat vinden jullie van een huis van 345k dat al 3 jaar leeg staat? Prijs is al 2 jaar hetzelfde, werd op markt gezet voor 364k. Geen grote problemen verder, goede wijk, hoeft niet veel geklust te worden. Is nog nooit een bod uitgebracht voor zover ik weet. Starten op 270 en uitkomen op 3 ton lijkt me best reeel. Of niet?
Mij ook, maar ja, de verkoper vast niet :) Anders had hij het wel niet 3 jaar leeg laten staan.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_95914293
quote:
7s.gif Op zondag 24 april 2011 12:13 schreef eleusis het volgende:

[..]

Mij ook, maar ja, de verkoper vast niet :) Anders had hij het wel niet 3 jaar leeg laten staan.
Hij krijgt nauwelijks kijkers... dus ook geen biedingen. Om eerlijk te zijn snap ik het niet, hoewel het wel een klassiek pand wat erg strak en modern gemaakt is van binnen... Dat is misschien nogal tegenstrijdig voor veel kopers?
pi_95914852
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 12:18 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:

[..]

Hij krijgt nauwelijks kijkers... dus ook geen biedingen. Om eerlijk te zijn snap ik het niet, hoewel het wel een klassiek pand wat erg strak en modern gemaakt is van binnen... Dat is misschien nogal tegenstrijdig voor veel kopers?
Misschien heeft de verkoper geen enkele haast. Zo klinkt het wel een beetje. Maar je kan altijd een bod doen natuurlijk.
pi_95916176
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 12:42 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Misschien heeft de verkoper geen enkele haast. Zo klinkt het wel een beetje. Maar je kan altijd een bod doen natuurlijk.
Haast of niet, ik zou het niet tof vinden om een huis waar ik niet in woon 3 jaar leeg te laten staan. dat geeft toch altijd stress zoiets.
pi_95916438
Wij hebben ongeveer 15 procent minder dan de vraagprijs betaald, de verkoper wilde er ook graag vanaf. Het bieden moet je dus laag inzetten. 2 ton is netjes, verhogen kan altijd nog.

Woz is leuk maar zegt niet zoveel. Je weet niet wat voor hypotheek ze hebben, hoeveel reserves enz.
met een koekje
pi_95917937
Je kunt qua hypotheek wel een beetje kijken in het kadaster wat ze ervoor betaald hebben natuurlijk.
  zondag 24 april 2011 @ 14:51:46 #27
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_95918171
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 11:46 schreef Monco10 het volgende:
Dat is vooral belangrijk. Wat vind jij het huis waard? Bedenk wat je het maximaal waard vindt en ga daar een stuk onder zitten. Gewoon een bod doen en je ziet wel waar het schip strandt. Gezien de markt nu, heb jij de troeven in handen.

Je kunt ook wat meer risico nemen en gewoon een maand of twee wachten met een bod doen, om te kijken of ze uit zichzelf al gaan zakken.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_95920973
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 13:35 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:

[..]

Haast of niet, ik zou het niet tof vinden om een huis waar ik niet in woon 3 jaar leeg te laten staan. dat geeft toch altijd stress zoiets.
Tenzij je geld zat hebt, en je het je ruim kan veroorloven.
  zondag 24 april 2011 @ 17:48:48 #29
283085 TWP
kassalade
pi_95924543
Kratje bier een een mooie sigaar.
:)
pi_96041589
205000 start bod doen
pi_96048450
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 14:44 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Je kunt qua hypotheek wel een beetje kijken in het kadaster wat ze ervoor betaald hebben natuurlijk.
Dat is op zich helemaal niet relevant.
Als ze er net een jaar of 2 wonen heb je misschien een aardige richtlijn maar die heb je zeer zeker niet als ze daar al 30 jaar wonen.
Huizen zijn op de korte termijn misschien wat gedaald in waarde, maar op de lange termijn zijn de meeste woningen nog altijd gestegen.

Je kunt beter kijken naar de gemiddelde woz waarde dan naar wat zij betaald hebben.
Met een eigen makelaar kun je wat dat betreft vaak nog beter tot een reële prijs komen.
  woensdag 27 april 2011 @ 16:34:49 #32
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_96049103
Een openingsbod 10% a 15% onder de vraagprijs lijkt me niet irreel; dus ergens tussen de 203 en 215 starten?

Uit een tegen-bod kun je dan een idee krijgen van waar de verkopende partij op uit wil komen
pi_96049608
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 16:19 schreef klipper het volgende:

[..]

Dat is op zich helemaal niet relevant.
Als ze er net een jaar of 2 wonen heb je misschien een aardige richtlijn maar die heb je zeer zeker niet als ze daar al 30 jaar wonen.
Huizen zijn op de korte termijn misschien wat gedaald in waarde, maar op de lange termijn zijn de meeste woningen nog altijd gestegen.

Je kunt beter kijken naar de gemiddelde woz waarde dan naar wat zij betaald hebben.
Met een eigen makelaar kun je wat dat betreft vaak nog beter tot een reële prijs komen.
@klipper, als je een koopsommen overzicht aanvraagt dan zie je ze volgens mij alleen van de afgelopen 10 jaar o.i.d. en dan kun zelf wel zo slim zijn om vanaf 2005 te loeren :) Tevens kost het maar 2,50 euro dus baat het niet dan schaadt het niet
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  woensdag 27 april 2011 @ 16:53:57 #34
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_96049939
In ons kleine appartementencomplex staan momenteel 4 appartementen te koop, allemaal zo rond de 165.000 euro.
Ons appartement stond net als de rest al zeker 1 jaar te koop.
Wij hebben uiteindelijk 136.000 euro betaald.
Dus ik zou niet zo vasthouden aan van "je mag maar zoveel onder de vraagprijs bieden".

De rest is nu uiteindelijk ook flink in prijs gedaald.
Rayen 2½ jaar!
pi_96052370
Een makelaar zou op 200K beginnen. Dan zie je gelijk tot hoeveel minder ze bereid zijn..

Twee maand terug heeft m'n makelaar op 110K gestart tegenover de 129K vraagprijs. Dus daar kan het zelfs ook.
  woensdag 27 april 2011 @ 18:05:46 #36
545 dop
:copyright: dop
pi_96052714
wat een koe handel

hoe kun je verder iets zinnigs zeggen als je niets vertelt over grote ligging leefttijd plaats.

woz kan een indicatie zijn maar sommige gemeentes zijn heel conserfatief met schatten en andere juist heel optimistisch, dus ook daar bij is plaats / gemeente belangerijk om te weten.

verder kan het juist nuttig te weten wat de verkoper er zelf ooit voor heeft betaald.
als er een rest schuld over blijft dan is men vaak ook huiveriger om een lager bod te accepeteren
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_96056187
139k Dat is iets meer dan 60% een mooi bedrag in deze barre tijden.
pi_96056434
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 17:56 schreef Eelcotje84 het volgende:
Twee maand terug heeft m'n makelaar op 110K gestart tegenover de 129K vraagprijs. Dus daar kan het zelfs ook.
En waar ben je toen op uitgekomen?
pi_96061524
Wij zijn met een huis van 239k begonnen met een 210k bod, en geeindigd op 224k.
Alcohol is the anesthesia by which we endure the operation of life.
Technical owner of www.shavingsociety.nl
pi_96086583
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:55 schreef DrParanoid het volgende:
Wij zijn met een huis van 239k begonnen met een 210k bod, en geeindigd op 224k.
Ons huis kwam van 270k af en is geindigd op 230k. Was tussentijds al een keer verkocht voor 239. De ander kreeg de financiering niet rond dus konden wij mooi nog lager zitten.
pi_96090949
quote:
12s.gif Op donderdag 28 april 2011 13:15 schreef rutgerf het volgende:

[..]

Ons huis kwam van 270k af en is geindigd op 230k. Was tussentijds al een keer verkocht voor 239. De ander kreeg de financiering niet rond dus konden wij mooi nog lager zitten.
Bodem van deze mensen was eigenlijk 225, staat al een jaar te koop, maar hoeven niet weg :)

Ligt allemaal aan de verkopers, de situatie, de locatie, het huis. Je hebt ook kans dat de OP voor 200k dit huis makkelijk kan kopen.

Enige manier om erachter te komen is een laag bod doen, kijken wat je terug krijgt. Wij deden 210, eigenaren kwamen terug met 234, dan weet je al dat je niet super laag gaat eindigen.

[ Bericht 0% gewijzigd door DrParanoid op 28-04-2011 18:26:05 ]
Alcohol is the anesthesia by which we endure the operation of life.
Technical owner of www.shavingsociety.nl
pi_96091513
Paar maanden geleden de onderhandelingen gehad, vr pr. 224.500 en we zijn uitgekomen op 197.500.

Ik heb de makelaar opdracht gegeven perse onder de 2 ton grens uit te komen. Gewoon een principekwestie. Vond hij zelf gelukkig ook wel een goed streven en was ivm zn makelaarseer blij dat het gelukt is :)
pi_96468638
Ik heb overigens donderdag een huis bekeken waar de vraagprijs 372000 was maar de woz slechts 289000. Het is een schitterend huis, heel unique, en bieden kan altijd, maar zo'n groot verschil...dan wil de verkoper de hoofdprijs en dat heb ik er niet voor over.
pi_96470547
Heb nu ook de aankoopmakelaar erop gezet... ben benieuwd
  maandag 9 mei 2011 @ 09:47:02 #45
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_96536559
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 11:47 schreef LoveProfuzion het volgende:
Ik heb overigens donderdag een huis bekeken waar de vraagprijs 372000 was maar de woz slechts 289000. Het is een schitterend huis, heel unique, en bieden kan altijd, maar zo'n groot verschil...dan wil de verkoper de hoofdprijs en dat heb ik er niet voor over.
De WOZ waarde is lang niet altijd representatief. Die wordt regelmatig geindexeerd, maar wordt slechts zelden bepaald door een taxatie. Een lage WOZ is als eigenaar gunstig omdat o.a. de gemeneetelijke belastingen daarvan afhangen.

Toen wij ons huis kochten was 1 van de eerste dingen die we deden, bezaar aantekenen tegen de WOZ. Die is toen met ruim 50k naar beneden bijgesteld, nog onder de prijs waarvoor wij het hebben gekocht.
pi_96536759
Je kunt ook aardig wat geld besparen door zelf te bieden, zo moeilijk is dat echt niet hoor, je faxt gewoon ik betaal dit, onder de volgende voorwaarden (en neem daarin alle voorwaarden op die je kunt bedenken in op, hoe belachelijk ook, ze worden er later toch wel weer uitonderhandeld als ze echt ridicuul zijn), akkoord?

Scheelt je toch al snel 2k :) Die er niet meer af onderhandelt hoeft te worden
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_96543959
Er zijn natuurlijk enorm veel (specifieke) zaken die van invloed zijn op het al-dan-niet slagen van verschillende strategieën, maar ik zelf vind het vooral nuttig om te kijken naar de positie van de verkopende partij.

In het algemeen zal een verkoper vooraf, samen met een makelaar, bepalen binnen welk tijdsbestek hij zijn huis verkocht wil hebben, en wat de grens zou zijn om een eindbod definitief niet te accepteren. Vervolgens wordt er dan een vraagprijs de markt in geslingerd die potentiele kopers moet aantrekken die zich aangetrokken voelen tot de vraagprijs, en waarschijnlijk niet massaal onder de uiterste grens zullen eindigen.

In jouw geval wordt jij dus gelokt met een vraagprijs van 239k, maar wil jij natuurlijk niet onnodig veel geld betalen voor het huis. Een beetje research van jouw kant is nodig om te bepalen of jij zo'n 230k zou betalen voor het huis of niet (WOZ, vergelijkbare huizen, staat van onderhoud, je financiele positie, je gevoel, etc.), maar voor het gemak ga ik er van uit dat jij dit al hebt gedaan en dat jij het huis wilt aanschaffen mits je een goed gevoel krijgt bij de koopprijs. Het is nu dus de sport/kunst om de grens van de verkoper te vinden. Ik denk dat, ondanks de huidige markt, je niet moet verwachten dat je verkopers in hun beurs kunt raken en 20-40k onder hun eigen uiterste prijs kunt eindigen. Ook voor verkopers zijn er andere mogelijkheden, zoals het annuleren van eventuele verhuisplannen of het bewust kiezen voor dubbele lasten in de hoop op een hoger bod (de overheid heeft deze keuze ook nog eens interessanter gemaakt door de dubbele HRA te verlengen). Bij een (absurd) laag bod kun je de verkoper dus laten kiezen tussen direct een flink verlies incasseren, of nog voor onbepaalde tijd dubbele lasten dragen. Nogmaals; verplaats je in de huid van de verkoper en bedenk wat je zelf zou kiezen als het zou gaan tussen een verlies van 30k of de 'gok' nemen om je huis nog 3 jaar lang leeg te laten staan (3 jaar voordat je 30k aan dubbele lasten hebt behaald).

Natuurlijk zullen er verhalen zijn van mensen die in deze prijsklasse 50k van de initiele vraagprijs af hebben gekregen, maar daar zullen de omstandigheden ook naar zijn geweest op zo'n moment. Ik geloof niet dat in Nederland de paniek onder de verkopers zo hoog is dat kopers aan de macht zijn en het gros van de transacties gebeurd met hoge verliezen voor de verkopende partij.

Blijf je research doen, want er is altijd wat informatie te achterhalen die voor jou relevant kan zijn om je te verplaatsen in de positie van de verkoper. Je weet dat de verkoper over 6 maanden eruit wilt, en je kunt mogelijk de transactieprijs ophalen bij het kadaster (mogelijk relevant bij recente transactie). Je kunt ook bij de makelaar doorvragen over de positie van de verkoper en de reden van verkoop (gezinsuitbreiding, scheiding, ander werk, oid).

Buiten dit verhaal en de talloze tips die je kunt krijgen (en al hebt gekregen) is het ook gewoon een spelletje en schuiven met hypotheekgelden.

Een laatste tip: verplaats je ook in de verkopende makelaar. De allermakkelijkste en meest doorzichtige truuk om een koper te 'dwingen' tot een hoger openingsbod, is gewoon simpelweg het eerste bod van tafel te vegen. Als jij dus op 215k wilt uitkomen is het niet verstandig om met 210k te beginnen.

Edit: En inderdaad, een aankoopmakelaar heeft in deze prijsklasse zelden een meerwaarde die die groter is dan de prijs die je hem betaalt. Je kunt zelf de telefoon/fax nemen om de verkopende makelaar het bedrag te noemen, of iemand daar 2k voor betalen. De verkopend makelaar is al het doorgeefluik waar jij mee communiceert, dus waarom zou je daar nog een doorgeefluik aan toevoegen? Uiteindelijk bepaalt de verkoper, en die maakt zijn keuze voor het grootste deel zelf. De verkopend makelaar zal hooguit de verkoper adviseren of hij vindt dat er een hoger bod te realiseren is (desnoods een andere koper), maar als jij gewoon een fax stuurt met het bedrag en de voorwaarden kan hij ook niet inschatten wat jouw positie is en dus alleen maar afgaan op zijn standaard ervaring (en weer geldt; verplaats je in de makelaar en de verkoper en bedenk hun gedachtengang al 3 stappen vooruit).

[ Bericht 11% gewijzigd door MichelBtje op 09-05-2011 13:40:03 ]
  donderdag 12 mei 2011 @ 22:35:56 #48
97685 YoWilly
No shit....sherlock
pi_96726265
10% onder de vraagprijs is altijd een mooi openingsbod.
Don't get shot....It hurts!!
  donderdag 12 mei 2011 @ 22:53:12 #49
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_96727744
1 tip: neem een aankoopmakelaar, die worden niet verliefd op een huis, dus hebben geen gevoel bij de onderhandeling...heeft ons 15k gescheeld voor 800,-
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_96728464
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 22:53 schreef dribbel79 het volgende:
1 tip: neem een aankoopmakelaar, die worden niet verliefd op een huis, dus hebben geen gevoel bij de onderhandeling...heeft ons 15k gescheeld voor 800,-
800 euro? Ben ook van plan om een aankoopmakelaar in te schakelen alleen die wilt 1750 ex btw..
  vrijdag 13 mei 2011 @ 08:57:13 #51
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_96737992
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 22:59 schreef ToerkCep het volgende:

800 euro? Ben ook van plan om een aankoopmakelaar in te schakelen alleen die wilt 1750 ex btw..
ehm, ja...hangt van wat factoren af ;)
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')