Ja en?quote:Op dinsdag 3 mei 2011 15:14 schreef BrandX het volgende:
[..]
Daarbij, 18-19 jaar toen is heeeeeel anders als 18-19 jaar nu.
Ook als je kijkt wat een 18-jarige tegenwoordig mee krijgt van de (wereld) politiek en een 18-jarige toen, die echt nog net kind-af was, niet alleen qua leeftijd maar ook qua wereldwijsheid.
Mee eens hoor, en ik wil het absoluut niet goedpraten. MIjn vader heeft de oorlog te bewust meegemaakt met de trauma's naderhand die ik van te dichtbij heb meegemaakt om daar grappen over te maken of om zaken te bagataliseren.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 16:12 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ja en?
Een deel van die gasten is bij de SS gegaan om Joden te vermoorden of het communisme te bestrijden. Dan is je wereldbeeld redelijk duidelijk hoor.
En een ander deel is er gekomen inderdaad om het avontuur of gewoon omdat ze niet wisten waar ze aan begonnen.
Nu makkelijk zeggen ze waren jong en ze wisten het niet gaat echt te ver voor de hele groep.
Racisme is ook een vrij gewone mindsetting, denk ik.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 20:26 schreef BrandX het volgende:
[..]
Mee eens hoor, en ik wil het absoluut niet goedpraten. MIjn vader heeft de oorlog te bewust meegemaakt met de trauma's naderhand die ik van te dichtbij heb meegemaakt om daar grappen over te maken of om zaken te bagataliseren.
Maar het feit is wel dat ze dachten toe te treden bij iets wat er toen mooi, spannend, enz uitzag c.q. hun een uitzicht bood uit hun (toekomstige) werkeloosheid en honger, en eenmaal er in èn ze kwamen er achter wat er werkelijk aan de hand was/gebeurde konden ze er nog maar moeilijk tot niet weer uit. Bang om zelf neergeschoten te worden of in zo'n kamp terecht te komen. Het is vanaf het plekje hier achter de PC heel makkelijk praten van 'ze hadden er gewoon weer uit moeten gaan' of wat dan ook, maar de harde realiteit van toen was voor velen heel anders.
En ja, uiteraard waren er zat tussen die de beslissing wel overwogen namen omdat ze ook zonder de komst van hitler al racisten waren of jodenhaat hadden, wat toentertijd al best voor kwam.
Heb je de documentaire gezien? Want er was er niet één bij die mij het idee gaf dat hij bij de SS ging om Joden te vermoorden of het communisme te bestrijden. Dat waren voor sommigen prettige bijkomstigheden, maar zoals ik hierboven al aangaf durf ik niet te zeggen of dat komt door de indoctrinatie in het leger of doordat ze die denkbeelden al hadden. Ik neig toch eerder naar het eerste. Ze gaven mij allemaal de indruk vooral bij de SS te zijn gegaan vanwege het avontuur, omdat ze jong waren en niet veel nadachten.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 16:12 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ja en?
Een deel van die gasten is bij de SS gegaan om Joden te vermoorden of het communisme te bestrijden. Dan is je wereldbeeld redelijk duidelijk hoor.
En een ander deel is er gekomen inderdaad om het avontuur of gewoon omdat ze niet wisten waar ze aan begonnen.
Nu makkelijk zeggen ze waren jong en ze wisten het niet gaat echt te ver voor de hele groep.
Bovenaan deze pagina staat een linkje, daar heb ik het ook gekeken.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 21:21 schreef DancingPhoebe het volgende:
Huh, niet te zien via uitzending gemist?
Dank jequote:Op dinsdag 3 mei 2011 21:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Bovenaan deze pagina staat een linkje, daar heb ik het ook gekeken.
http://player.omroep.nl/?aflID=12470328quote:Op dinsdag 3 mei 2011 21:21 schreef DancingPhoebe het volgende:
Huh, niet te zien via uitzending gemist?
Het is natuurlijk altijd interessant om te zien hoe zo'n persoon redeneert, en blijkbaar zo veel decennia later nog steeds.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 21:34 schreef Gulo het volgende:
Ik wou hem net even bekeken via uitzending gemist.
Althans een poging ondernomen tot.
Ik werd misselijk van die tweede gast. Wat een gek.
Ik snap niet dat dit soort mensen een podium geboden wordt.
Ik heb de documentaire afgezet, totaal niet interessant. Denk dat het de documentairemaker te doen was om reacties uit te lokken.
Waarom zou je die ene vent anders zou aan het woord laten. Dat heeft toch geen enkel doel?
Mwa, zo interessant vind ik dat niet. Sowieso, redeneert deze persoon niet zo veel volgens mij, hij kwam bepaald niet pienter over. Het lijkt me gewoon een sadistische machtswellusteling die handelt voor eigen gewin.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 21:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk altijd interessant om te zien hoe zo'n persoon redeneert, en blijkbaar zo veel decennia later nog steeds.
Is het waarschijnlijk ook, maar dan kan zo'n type nog wel interessant zijn voor een docu. Wat ik wel wil weten is hoe zo'n man na de oorlog heeft geleefd: getrouwd, kinderen, vrienden en hoe verhoudt hij zich sociaal tov familie en vrienden en heeft die omgeving dezelfde ideeen of worden die afgekeurd...quote:Op dinsdag 3 mei 2011 21:41 schreef Gulo het volgende:
[..]
Mwa, zo interessant vind ik dat niet. Sowieso, redeneert deze persoon niet zo veel volgens mij, hij kwam bepaald niet pienter over. Het lijkt me gewoon een sadistische machtswellusteling die handelt voor eigen gewin.
Ik ben ook benieuwd naar het leven na de oorlog.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 21:55 schreef Adelante het volgende:
[..]
Is het waarschijnlijk ook, maar dan kan zo'n type nog wel interessant zijn voor een docu. Wat ik wel wil weten is hoe zo'n man na de oorlog heeft geleefd: getrouwd, kinderen, vrienden en hoe verhoudt hij zich sociaal tov familie en vrienden en heeft die omgeving dezelfde ideeen of worden die afgekeurd...
Precies.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 22:13 schreef Dagonet het volgende:
Ik wil trouwens de complete gesprekken zien, ik heb af en toe het idee dat er net iets teveel in geknipt is, in wat ze zeggen.
Dat dus, volgens mij zien we nog niet de helftquote:Op dinsdag 3 mei 2011 22:13 schreef Dagonet het volgende:
Ik wil trouwens de complete gesprekken zien, ik heb af en toe het idee dat er net iets teveel in geknipt is, in wat ze zeggen.
Inderdaad, er zijn zeker geen meer delen ?quote:Op dinsdag 3 mei 2011 22:22 schreef Demon_Hunter het volgende:
[..]
Dat dus, volgens mij zien we nog niet de helft
Het had voor mij stukken langer mogen duren.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 22:13 schreef Dagonet het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |