abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 mei 2011 @ 16:12:55 #126
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_96299182
quote:
19s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 15:14 schreef BrandX het volgende:

[..]

Daarbij, 18-19 jaar toen is heeeeeel anders als 18-19 jaar nu.
Ook als je kijkt wat een 18-jarige tegenwoordig mee krijgt van de (wereld) politiek en een 18-jarige toen, die echt nog net kind-af was, niet alleen qua leeftijd maar ook qua wereldwijsheid.
Ja en?

Een deel van die gasten is bij de SS gegaan om Joden te vermoorden of het communisme te bestrijden. Dan is je wereldbeeld redelijk duidelijk hoor.

En een ander deel is er gekomen inderdaad om het avontuur of gewoon omdat ze niet wisten waar ze aan begonnen.

Nu makkelijk zeggen ze waren jong en ze wisten het niet gaat echt te ver voor de hele groep.
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_96299479
Jammer dat ze nog steeds hun verhaal kunnen vertellen, van mij had de laatste kans voor ze op 5 mei 1945 mogen zijn. Maar ook hier blijkt alweer , rotzakken moet je vaak doodknuppelen, die verrekken het uit zichzelf dood te gaan.
Glimlach, morgen is het erger!
  dinsdag 3 mei 2011 @ 16:23:06 #128
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_96299553
Wat een onrecht weer in deze boze wereld. :')

Met mijn opmerking over leeftijd bedoelde ik niet dat je niet kunt nadenken. Het is alleen wat gemakkelijker op die leeftijd een verkeerde beslissing te nemen. Dat houdt niet in dat je na 1945, of veel eerder, redelijk snel bij jezelf had moeten ontdekken dat je een verkeerde beslissing had genomen.

[ Bericht 17% gewijzigd door Hyperdude op 03-05-2011 16:40:45 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_96310754

[ Bericht 100% gewijzigd door masterofthetelecaster op 03-05-2011 21:55:52 ]
  Boks-Chick dinsdag 3 mei 2011 @ 20:26:57 #130
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_96311199
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 16:12 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Ja en?

Een deel van die gasten is bij de SS gegaan om Joden te vermoorden of het communisme te bestrijden. Dan is je wereldbeeld redelijk duidelijk hoor.

En een ander deel is er gekomen inderdaad om het avontuur of gewoon omdat ze niet wisten waar ze aan begonnen.

Nu makkelijk zeggen ze waren jong en ze wisten het niet gaat echt te ver voor de hele groep.
Mee eens hoor, en ik wil het absoluut niet goedpraten. MIjn vader heeft de oorlog te bewust meegemaakt met de trauma's naderhand die ik van te dichtbij heb meegemaakt om daar grappen over te maken of om zaken te bagataliseren.

Maar het feit is wel dat ze dachten toe te treden bij iets wat er toen mooi, spannend, enz uitzag c.q. hun een uitzicht bood uit hun (toekomstige) werkeloosheid en honger, en eenmaal er in èn ze kwamen er achter wat er werkelijk aan de hand was/gebeurde konden ze er nog maar moeilijk tot niet weer uit. Bang om zelf neergeschoten te worden of in zo'n kamp terecht te komen. Het is vanaf het plekje hier achter de PC heel makkelijk praten van 'ze hadden er gewoon weer uit moeten gaan' of wat dan ook, maar de harde realiteit van toen was voor velen heel anders.

En ja, uiteraard waren er zat tussen die de beslissing wel overwogen namen omdat ze ook zonder de komst van hitler al racisten waren of jodenhaat hadden, wat toentertijd al best voor kwam.
lolwut
pi_96314281
quote:
19s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 20:26 schreef BrandX het volgende:

[..]

Mee eens hoor, en ik wil het absoluut niet goedpraten. MIjn vader heeft de oorlog te bewust meegemaakt met de trauma's naderhand die ik van te dichtbij heb meegemaakt om daar grappen over te maken of om zaken te bagataliseren.

Maar het feit is wel dat ze dachten toe te treden bij iets wat er toen mooi, spannend, enz uitzag c.q. hun een uitzicht bood uit hun (toekomstige) werkeloosheid en honger, en eenmaal er in èn ze kwamen er achter wat er werkelijk aan de hand was/gebeurde konden ze er nog maar moeilijk tot niet weer uit. Bang om zelf neergeschoten te worden of in zo'n kamp terecht te komen. Het is vanaf het plekje hier achter de PC heel makkelijk praten van 'ze hadden er gewoon weer uit moeten gaan' of wat dan ook, maar de harde realiteit van toen was voor velen heel anders.

En ja, uiteraard waren er zat tussen die de beslissing wel overwogen namen omdat ze ook zonder de komst van hitler al racisten waren of jodenhaat hadden, wat toentertijd al best voor kwam.
Racisme is ook een vrij gewone mindsetting, denk ik.
Dankzij Verlichting en daarna nog eeuwenlang ontwikkeling is dat er een beetje uitgeschuurd.
I´m back.
pi_96314435
Huh, niet te zien via uitzending gemist? :?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  dinsdag 3 mei 2011 @ 21:24:59 #133
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_96314634
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 16:12 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Ja en?

Heb je de documentaire gezien? Want er was er niet één bij die mij het idee gaf dat hij bij de SS ging om Joden te vermoorden of het communisme te bestrijden. Dat waren voor sommigen prettige bijkomstigheden, maar zoals ik hierboven al aangaf durf ik niet te zeggen of dat komt door de indoctrinatie in het leger of doordat ze die denkbeelden al hadden. Ik neig toch eerder naar het eerste. Ze gaven mij allemaal de indruk vooral bij de SS te zijn gegaan vanwege het avontuur, omdat ze jong waren en niet veel nadachten.

Die eerste kerel zal het het duidelijkste uitgedrukt hebben: hij zag een afbeelding met een romantisch beeld van een SS'er, schreef zich in een opwelling in, en schrok zich een hoedje toen hij aan het front stond. Vermoedelijk geldt dat voor de overgrote meerderheid van de Nederlanders bij de SS.

Uiteraard zullen er ook enkelen bij de SS gegaan zijn omdat ze echte fascisten waren, maar dat zal een minderheid wezen. Je moet niet vergeten dat de echte nazi's in Nederland al veelal bij de NSB of de WA zaten.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 21:26:06 #134
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_96314686
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 21:21 schreef DancingPhoebe het volgende:
Bovenaan deze pagina staat een linkje, daar heb ik het ook gekeken.
pi_96315155
Ik wou hem net even bekeken via uitzending gemist.

Althans een poging ondernomen tot.

Ik werd misselijk van die tweede gast. Wat een gek.

Ik snap niet dat dit soort mensen een podium geboden wordt.

Ik heb de documentaire afgezet, totaal niet interessant. Denk dat het de documentairemaker te doen was om reacties uit te lokken.

Waarom zou je die ene vent anders zou aan het woord laten. Dat heeft toch geen enkel doel?
pi_96315268
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 21:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Bovenaan deze pagina staat een linkje, daar heb ik het ook gekeken.
Dank je :)
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  Boks-Chick dinsdag 3 mei 2011 @ 21:36:12 #137
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_96315280
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 21:21 schreef DancingPhoebe het volgende:
http://player.omroep.nl/?aflID=12470328

Werd eerder dit topic gegeven.

Ik heb het net zitten kijken. Heel, heel, heel erg indrukwekkend.
Erg bijzondere documentaire.
lolwut
pi_96315406
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 21:34 schreef Gulo het volgende:
Ik wou hem net even bekeken via uitzending gemist.

Althans een poging ondernomen tot.

Ik werd misselijk van die tweede gast. Wat een gek.

Ik snap niet dat dit soort mensen een podium geboden wordt.

Ik heb de documentaire afgezet, totaal niet interessant. Denk dat het de documentairemaker te doen was om reacties uit te lokken.

Waarom zou je die ene vent anders zou aan het woord laten. Dat heeft toch geen enkel doel?
Het is natuurlijk altijd interessant om te zien hoe zo'n persoon redeneert, en blijkbaar zo veel decennia later nog steeds.
Wat ik miste was de biografie van deze mensen en aftekening tegen het tijdsbeeld. De docu was gewoon tekort om allerlei interacties te laten zien tussen persoon, achtergrond, specifieke ervaringen en tijdsbeeld.
Wat dat betreft hoopte ik een beetje op een docu à la Shoa van Claude Lanzmann, maar dat kregen we natuurlijk niet.
I´m back.
pi_96315621
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 21:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk altijd interessant om te zien hoe zo'n persoon redeneert, en blijkbaar zo veel decennia later nog steeds.
Mwa, zo interessant vind ik dat niet. Sowieso, redeneert deze persoon niet zo veel volgens mij, hij kwam bepaald niet pienter over. Het lijkt me gewoon een sadistische machtswellusteling die handelt voor eigen gewin.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 21:54:14 #140
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_96316427
Indrukwekkende documentaire. Al vond ik de stemmingmakende montage van de beelden tussen de gesprekken door wel enigszins storend.

De tweede vond ik nog wel het ergst, de rest was soldaat maar de tweede...

Aan de andere kant, kind van de crisis en de amsterdamse krotten, gepest en gekleineerd op school met een uniform, macht, wapen en een broederschap. Geen wonder dat het hem naar de kop steeg.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 21:55:04 #141
3185 Adelante
To let it go now
pi_96316500
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 21:41 schreef Gulo het volgende:

[..]

Mwa, zo interessant vind ik dat niet. Sowieso, redeneert deze persoon niet zo veel volgens mij, hij kwam bepaald niet pienter over. Het lijkt me gewoon een sadistische machtswellusteling die handelt voor eigen gewin.
Is het waarschijnlijk ook, maar dan kan zo'n type nog wel interessant zijn voor een docu. Wat ik wel wil weten is hoe zo'n man na de oorlog heeft geleefd: getrouwd, kinderen, vrienden en hoe verhoudt hij zich sociaal tov familie en vrienden en heeft die omgeving dezelfde ideeen of worden die afgekeurd...
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  Milf dinsdag 3 mei 2011 @ 22:10:12 #142
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_96317464
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 21:55 schreef Adelante het volgende:

[..]

Is het waarschijnlijk ook, maar dan kan zo'n type nog wel interessant zijn voor een docu. Wat ik wel wil weten is hoe zo'n man na de oorlog heeft geleefd: getrouwd, kinderen, vrienden en hoe verhoudt hij zich sociaal tov familie en vrienden en heeft die omgeving dezelfde ideeen of worden die afgekeurd...
Ik ben ook benieuwd naar het leven na de oorlog.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 22:13:50 #143
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_96317740
Ik wil trouwens de complete gesprekken zien, ik heb af en toe het idee dat er net iets teveel in geknipt is, in wat ze zeggen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  Milf dinsdag 3 mei 2011 @ 22:20:59 #144
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_96318249
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 22:13 schreef Dagonet het volgende:
Ik wil trouwens de complete gesprekken zien, ik heb af en toe het idee dat er net iets teveel in geknipt is, in wat ze zeggen.
Precies.

Ik heb de docu net helemaal bekeken. Ik kan begrijpen dat ze een keuze hebben gemaakt om bij de Zwarte Soldaten aan te sluiten. Wat ik niet begrijp is dat er iemand was die zei dat hij geen berouw had, terwijl de tweede/derde(?) het op een gegeven moment duidelijk moeilijk had.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 22:22:54 #145
177114 Demon_Hunter
Tell the truth and then run.
pi_96318371
quote:
Dat dus, volgens mij zien we nog niet de helft :P
Minds are like parachutes. They only function when open.
  woensdag 4 mei 2011 @ 06:37:09 #146
336227 Mores
Nil Nobis Absurdum
pi_96328809
Al bij al wil geen oordeel over hen vellen, want dat was een tijd waarin Nederland een rijk en onafhankelijk land was, Amerika niet interessant was want daar zag je niets van en in de grensgebieden de Duitsers gewoon als buren werden gezien, dus wij, met onze tv, boeken, internet kunnen wel een mening vellen ovcer deze naieve personen, maar ze wisten gewoon niet beter.
pi_96328835
Ik heb altijd moeite met te oordelen over personen die in een compleet andere tijd, met de informatie en gevoelens van toen, een keuze hebben gemaakt.

Dit neemt echter niet weg dat ik af en toe flink heb gevloekt bij de uitlatingen van enkele van deze mannen en dat ik waarschijnlijk de SS’er die Joden chanteerde met arrestatie een klap had verkocht als ik aan hem had gekund!

Ik vind het voor de familie's erg triest. Het zou je opa maar zijn.
  Forum Admin woensdag 4 mei 2011 @ 08:01:42 #148
58651 crew  murp
murp
pi_96329224
ik vond dat alle mannen toch wel iets van agressie in zich hadden
  woensdag 4 mei 2011 @ 09:49:07 #149
202348 Susi
Temple of Love
pi_96330995
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 22:22 schreef Demon_Hunter het volgende:

[..]

Dat dus, volgens mij zien we nog niet de helft :P
Inderdaad, er zijn zeker geen meer delen ?
Ik miste inderdaad ook het verhaal van de mannen na de oorlog, wat ik misschien nog wel veel interessanter vind dan alleen over de oorlog zelf. Misschien was die ene man wel bewust in Duitsland blijven wonen. Vandaar dat het net lijkt inderdaad of het alleen maar sensatie is: die mannen komen met z'n zessen in zestig minuten aan het woord. Dat geeft hen helemaal niet de kans om hun eigen verhaal écht te vertellen en nu zijn alleen maar de aansprekende stukjes eruit gepikt, lijkt wel. Een beetje een incomplete documentaire, ik had gehoopt dat de documentairemaker wat meer liet zien.

Ik had overigens niet echt een haat tegenover de mannen, zeker door de manier waarop ze voor de camera geplaatst waren leken ze kwetsbaarder. Een deel wist niet waarvoor ze tekenden, en ik denk ook dat de meesten hier niet goed realiseren hoe weinig men destijds wist en kon weten.
Al met al hebben die gebeurtenissen het leven van die mannen heel erg beïnvloed en gekleurd.
En als ze allemaal in huilen uit waren gebarst en hun excuses hadden aangeboden, dan had die maker ze waarschijnlijk nooit geïnterviewd.
  Admin woensdag 4 mei 2011 @ 10:12:47 #150
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_96331632
quote:
Het had voor mij stukken langer mogen duren.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')