Nee God maakte de wereld perfect ... en gaf mensen een eigen wil (gelukkig) Hij HOOPT dat de wereld perfect is/blijft maar er bestaat ook nog zo iets als naar de duivel luisteren ... we hebben het hier gister nog over gehad in de kerk.... iedereen zondigd (ik ook) maar daar hoef je je niet aan toe te geven.... Nobody's perfect alleen God hoopt nog altijd dat iedereen uiteindelijk bij Hem terecht komt!quote:Op zaterdag 23 april 2011 04:12 schreef ZureMelk het volgende:
Vorige deel van dit topic:
Waarom zou God niet bestaan?
Mijn redenen om niet in God te geloven:
Als de perfecte, alwetende en almachtige God zou bestaan dan moet zijn schepping daar een weerspiegeling van zijn en dus ook perfect zijn.
Laten we kijken of dit het geval is.
God maakte de mens toch naar zijn evenbeeld? Deze vrije wil, en ons beoordelingsvermogen hebben we dan ook van god.. Als wij als mens naar de duivel kunnen neigen, dan zou god zelf dus ook door de duivel beïnvloed kunnen worden?quote:Op zaterdag 23 april 2011 06:05 schreef PuntMutss het volgende:
[..]
Nee God maakte de wereld perfect ... en gaf mensen een eigen wil (gelukkig)
Volgens mij wordt dat ook niet toegezegd; De bonus van geloven komt pas na de dood. (Dat is uiteraard ook makkelijker te verdedigen, aangezien niemand dat kan beoordelen)quote:Op zaterdag 23 april 2011 04:13 schreef ZureMelk het volgende:
Gelovigen worden niet aantoonbaar ontzien op wat voor manier dan ook door God.
Het is inderdaad een amusant verhaal met een aantal leermomenten, maar dat zie je ook terug in b.v. sprookjes. Eng wordt het pas als mensen het verhaal als waarheid aannemen, met alle vreemde gevolgen van dien.quote:Op zaterdag 23 april 2011 07:06 schreef Plugin het volgende:
Het oude testament is niet meer van deze tijd (afgezien er best mooie verhalen in staan), in het nieuwe staan in elk geval genoeg levenslessen.
Geloven in het "goede". Wat behelst dat goede precies?quote:Op zaterdag 23 april 2011 07:06 schreef Plugin het volgende:
Dus voor mij is het niet zozeer het geloven in god maar het geloven in het goede, en ja god zou dan goed zijn.
Dat het niet-bestaan niet kan worden bewezen vind ik altijd zo'n kromme bocht. Ik kan wel honderden theorieën bedenken welke niet kunnen worden ontkracht, maar toch door ieder weldenkend mens als fictie worden weggezet.quote:Op zaterdag 23 april 2011 08:55 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
sindsdien aanvaarden vrijwel alle serieuze denkers dat gods bestaan, of niet-bestaan, niet kan worden bewezen.
Mag ik even opmerken dat volgens mij al de onderstaande 'gebreken' geen bewijs leveren dat de wereld niet door God geschapen zou kunnen zijn.quote:Op zaterdag 23 april 2011 04:12 schreef ZureMelk het volgende:
Vorige deel van dit topic:
Waarom zou God niet bestaan?
Mijn redenen om niet in God te geloven:
Als de perfecte, alwetende en almachtige God zou bestaan dan moet zijn schepping daar een weerspiegeling van zijn en dus ook perfect zijn.
Laten we kijken of dit het geval is.
(...)
Simpel voorbeeld:quote:Op zaterdag 23 april 2011 10:45 schreef yarnamc het volgende:
Waarom heeft Leibniz ongelijk toen hij stelde : "Alhoewel de wereld niet perfect is, is deze wereld de beste onder de mogelijke."
Met andere woorden : het kan zijn dat alles gebrekkig is, maar er bestond geen mogelijkheid alles overeenkomstig met natuurwetten beter te maken.
Welke religie hangt een baby dan aan volgens jou ?quote:Ik zou ook graag even weten hoe je "We worden allemaal als atheïsten geboren (...)" onderbouwt, aangezien het AMP altijd al religie omvatte. Ik zou eerder stellen : "We worden allemaal religieus en spiritueel geboren".
Deels eens. Iets dat niet falsificeerbaar is hoort per definitie buiten wetenschappelijke discussies te worden gehouden - maar er is geen enkele reden om dergelijke zaken in niet-wetenschappelijke discussies te negeren.quote:"De God hypothese is niet falsifieerbaar dus neemt de logisch denkende mens God niet voor waar aan. Iets dat bestaat kan worden omschreven, God niet. Iets dat per definitie niet falseficeerbaar is dient buiten discussies aangaande zaken die bestaan gehouden te worden."
Het is namelijk een argumentum ad ignoratiam.
Ik zou het nog net iets anders willen formuleren: we worden allemaal geboren met een aanleg voor religie. Maar niemand wordt geboren met een specifieke religieuze overtuiging.quote:Op zaterdag 23 april 2011 10:45 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik zou ook graag even weten hoe je "We worden allemaal als atheïsten geboren (...)" onderbouwt, aangezien het AMP altijd al religie omvatte. Ik zou eerder stellen : "We worden allemaal religieus en spiritueel geboren".
Misschien niet helemaal waar. Er zijn onderzoeken zijn die stellen dat de aanleg voor religie (in het algemeen, idd geen specifieke overtuiging) genetisch bepaald is - en dat het mogelijk is er geen aanleg voor te hebben.quote:Op zaterdag 23 april 2011 10:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou het nog net iets anders willen formuleren: we worden allemaal geboren met een aanleg voor religie.
Zou dit behandelbaar zijn ?quote:Op zaterdag 23 april 2011 10:56 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Misschien niet helemaal waar. Er zijn onderzoeken zijn die stellen dat de aanleg voor religie (in het algemeen, idd geen specifieke overtuiging) genetisch bepaald is - en dat het mogelijk is er geen aanleg voor te hebben.
Er zou vast op geselecteerd kunnen worden in de baarmoeder.quote:
I concur. Mensen dommer maken is lijkt me ook eenvoudiger dan ze slimmer maken.quote:Op zaterdag 23 april 2011 11:04 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Er zou vast op geselecteerd kunnen worden in de baarmoeder.
Maar aangezien de overweldigende meerderheid van de wereldbevolking een geloof heeft denk ik dat men eerder de atheisten eruit zou filteren.
Maar moet je als ontwerper van het universum niet alles gaan wijzigen, opdat die blinde vlek er niet is? Stel je bent ontwerper en je hebt alles al uitgedacht : zwaartekracht, elektromagnetisme, abiogenese, evolutietheorie,... Alles zit in je hoofd, zodat leven mogelijk wordt en zodat het leven het zogoed mogelijk heeft. Je redeneert echter even en ziet dat die evolutietheorie ervoor zal zorgen dat mensen een blinde vlek hebben, hoe wil jij dat als ontwerper dan aanpakken, zodat die blinde vlek er niet is? Is dat niet onmogelijk zonder heel die evolutietheorie, al die wetten, ... aan te passen? Mogelijk zal dat weer andere beperkingen opleveren. Aldus komt Leibniz tot de conclusie : dit is de beste wereld van de mogelijke.quote:Op zaterdag 23 april 2011 10:52 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Simpel voorbeeld:
Onze ogen zijn stompzinnig ontworpen. De blinde vlek kan eenvoudig vermeden worden.
Evolutionair gezien is dit logisch. Een ontwerper moet echter hebben zitten slapen.
Er zijn miljoenen voorbeelden van dingen die beter zouden kunnen als je er echt voor gaat zitten.
Ik zou eigenlijk, in mijn onwetendheid (want ik heb het nooit onderzocht), denken dat babies pantheïstisch of ietsistisch zijn.quote:[..]
Welke religie hangt een baby dan aan volgens jou ?
Atheisme is niets meer of minder dan niet actief in een god geloven. Als je het begrip god niet kan begrijpen ben je dus een impliciete atheist.
Hoewel ik toegeef dat "de heilige borsten" mogelijk een religie zijn voor babies.
Volledig mee eens, want dat is wat ik probeerde duidelijk te maken met mijn reactie op ZureMelk.quote:[..]
Deels eens. Iets dat niet falsificeerbaar is hoort per definitie buiten wetenschappelijke discussies te worden gehouden - maar er is geen enkele reden om dergelijke zaken in niet-wetenschappelijke discussies te negeren.
Nou, dán zijn pas de rapen gaar.quote:Op zaterdag 23 april 2011 11:04 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Er zou vast op geselecteerd kunnen worden in de baarmoeder.
Maar aangezien de overweldigende meerderheid van de wereldbevolking een geloof heeft denk ik dat men eerder de atheisten eruit zou filteren.
Dan zitten we volgens jou opgezadeld met een God met menselijke beperktheden? Alsdus, komt je dan tot de conclusie: dit is de beste god van de mogelijke?quote:Maar moet je als ontwerper van het universum niet alles gaan wijzigen, opdat die blinde vlek er niet is? Stel je bent ontwerper en je hebt alles al uitgedacht : zwaartekracht, elektromagnetisme, abiogenese, evolutietheorie,... Alles zit in je hoofd, zodat leven mogelijk wordt en zodat het leven het zogoed mogelijk heeft. Je redeneert echter even en ziet dat die evolutietheorie ervoor zal zorgen dat mensen een blinde vlek hebben, hoe wil jij dat als ontwerper dan aanpakken, zodat die blinde vlek er niet is? Is dat niet onmogelijk zonder heel die evolutietheorie, al die wetten, ... aan te passen? Mogelijk zal dat weer andere beperkingen opleveren. Aldus komt Leibniz tot de conclusie : dit is de beste wereld van de mogelijke.
quote:Op zaterdag 23 april 2011 11:24 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik zie nu echter wel dat ik zonder het te beseffen een deïstische God verondersteld heb, in plaats van de christelijke.
Daar heeft hij in zijn almachtige wijsheid ongetwijfeld een almachtig mooie oplossing voor.quote:Op zaterdag 23 april 2011 11:24 schreef yarnamc het volgende:
hoe wil jij dat als ontwerper dan aanpakken, zodat die blinde vlek er niet is?
Mee eens, alhoewel ik het mogelijk acht dat een baby direct pantheïstisch of ietsistisch wordt bij het aanschouwen van de wereld. Geen enkele baby wordt echter volgens mij atheïstisch geboren.quote:Op zaterdag 23 april 2011 10:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou het nog net iets anders willen formuleren: we worden allemaal geboren met een aanleg voor religie. Maar niemand wordt geboren met een specifieke religieuze overtuiging.
Overigens is de vraag of mensen wel of niet religieus worden geboren niet zo heel interessant voor de vraag of goden daadwerkelijk bestaan: er zijn goed verklaringen mogelijk voor het bestaan van religie die geheel niets te maken hebben met het daadwerkelijke bestaan van goden.
Nee, de conclusie heeft niets met God te maken. De conclusie is : dit is de beste wereld van de mogelijke. En als het de beste wereld van de mogelijke is, dan kan die geschapen zijn door de beste God van de mogelijke natuurlijk (hoeft ook niet noodzakelijk zo te zijn). De deïstische God is niet beperkt, dus ik zie niet goed waar je die menselijke beperktheden ziet. Een perfecte God kan nooit een wereld scheppen, die perfecter is, dan mogelijk is. Daarom is hij nog niet beperkt.quote:Op zaterdag 23 april 2011 11:50 schreef ATON het volgende:
yamamc:
[..]
Dan zitten we volgens jou opgezadeld met een God met menselijke beperktheden? Alsdus, komt je dan tot de conclusie: dit is de beste god van de mogelijke?
Dat is juist het punt : ik denk van niet.quote:Op zaterdag 23 april 2011 12:02 schreef Arcee het volgende:
[..]
Daar heeft hij in zijn almachtige wijsheid ongetwijfeld een almachtig mooie oplossing voor.
De imperfecties gaan veel en veel verder als alleen het luisteren naar de Duivel. Alleen in de categorie menselijke psyche zou je dat kunnen gebruiken als excuus maar zelfs daar is het overduidelijk een onzinning argument. We weten van een groot deel van de psychiatrische en psychologische aandoeningen waardoor ze veroorzaakt worden en ondanks dat het vaak niet makkelijk is om die zaken te behandelen is het onweerlegbaar dat de uitleg het is de duivel totaal niet werkt en zaken als therapie, medicijnen en in enkele gevallen medische handelingen wel een significant effect hebben.quote:Op zaterdag 23 april 2011 06:05 schreef PuntMutss het volgende:
[..]
Nee God maakte de wereld perfect ... en gaf mensen een eigen wil (gelukkig) Hij HOOPT dat de wereld perfect is/blijft maar er bestaat ook nog zo iets als naar de duivel luisteren ... we hebben het hier gister nog over gehad in de kerk.... iedereen zondigd (ik ook) maar daar hoef je je niet aan toe te geven.... Nobody's perfect alleen God hoopt nog altijd dat iedereen uiteindelijk bij Hem terecht komt!
Ik blijf het vreemd vinden dat mensen de God van Abraham als goed blijven verdedigen.quote:The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.
Pantheisme en atheisme sluiten elkaar volgens mij helemaal niet uit. Tenminste, zoals ik het altijd heb begrepen is pantheisme niet veel meer dan natuurkunde verheffen tot een religie. Dat heeft in essentie niets met goden of religie te maken.quote:Op zaterdag 23 april 2011 12:03 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Mee eens, alhoewel ik het mogelijk acht dat een baby direct pantheïstisch of ietsistisch wordt bij het aanschouwen van de wereld. Geen enkele baby wordt echter volgens mij atheïstisch geboren.
Kan je iets specifieker zijn?quote:Op zaterdag 23 april 2011 08:55 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
We zullen het hier ook nog maar eens vermelden
Het was Immanuel Kant die alle zogenaamde 'godsbewijzen' met de grond gelijk maakte, en sindsdien aanvaarden vrijwel alle serieuze denkers dat gods bestaan, of niet-bestaan, niet kan worden bewezen.
Nee hoor, het is van God verwachten dat hij 1 + 1 = 2 kan uitrekenen en dat hij dan 1 + 1 neemt en met behulp van integraalrekening, goniometrie, Booleaanse logica en de abc-formule op 2,0013 uitkomt.quote:Op zaterdag 23 april 2011 12:04 schreef yarnamc het volgende:
Dat is juist het punt : ik denk van niet.
Het is zoals van een God verwachten dat hij twee reële getallen kan optellen, zodat hij een complex getal uitkomt.
Kritiek van de zuivere redequote:Op zaterdag 23 april 2011 12:08 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Kan je iets specifieker zijn?
Welk boek en vanaf welke bladzijde?
Dat hangt er vanaf : "In het pantheïsme is er geen grens tussen het goddelijke en het natuurlijke. In plaats van transcendentie te bezitten - los van alles - bevindt god zich in alles (alles in al). Volgens het pantheïsme kan men een god niet persoonlijk indenken. Elk object is in wezen goddelijk."quote:Op zaterdag 23 april 2011 12:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Pantheisme en atheisme sluiten elkaar volgens mij helemaal niet uit. Tenminste, zoals ik het altijd heb begrepen is pantheisme niet veel meer dan natuurkunde verheffen tot een religie. Maar dat heeft in essentie niets met goden te maken.
Dat kan perfect, maar ik weet niet zeker of het ook zo is. Waarom is het onwaarschijnlijk dat een baby die geboren wordt, 'denkt' : "Oh, wat een wondere wereld, dit alles is goddelijk.". En waarom is het onwaarschijnlijk dat de baby denkt dat er iets meer is, iets dat deze wereld overstijgt.quote:Maar je kunt best stellen dat babies worden geboren zonder de overtuiging dat er frans sprekende smurfen op mars bestaan. Waarom zou je dan niet op dezelfde manier kunnen stellen dat babies geboren worden zonder overtuiging dat er een god bestaat? Want dat is in essentie wat atheisme is. Niet zozeer de overtuiging dat er geen god bestaat, maar de afwezigheid van de overtuiging dat die wel zou kunnen bestaan.
Tnxquote:Op zaterdag 23 april 2011 12:15 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Kritiek van de zuivere rede
en dan het 2de deel van het boek
En dat boek is berucht om zijn leesbaarheid
of in beknopte en iets leesbare form zijn Prolegomena
Het is een andere metafoor, maar waar verschilt zijn boodschap van de mijne?quote:Op zaterdag 23 april 2011 12:13 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee hoor, het is van God verwachten dat hij 1 + 1 = 2 kan uitrekenen en dat hij dan 1 + 1 neemt en met behulp van integraalrekening, goniometrie, Booleaanse logica en de abc-formule op 2,0013 uitkomt.
Wat bedoel je dan in hemelsnaam met "het goddelijke" als we het niet hebben over een persoonlijke god? Is dit niet gewoon krampachtig twee dingen gelijk stellen die dat helemaal niet zijn?quote:Op zaterdag 23 april 2011 12:26 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf : "In het pantheïsme is er geen grens tussen het goddelijke en het natuurlijke. In plaats van transcendentie te bezitten - los van alles - bevindt god zich in alles (alles in al). Volgens het pantheïsme kan men een god niet persoonlijk indenken. Elk object is in wezen goddelijk."
Je kan dit zien als het de natuur verheffen tot Goddelijk, maar ook als dat het Goddelijke zich manifesteert in het immanente : het theophanisme en paganisme zijn vormen van pantheïsme.
Ik doelde op het laatste.
Ik denk niet dat je het soort verwondering dat met name kinderen (maar ook volwassenen) hebben wanneer ze iets ervaren dat hun verstand te boven gaat nou moet verwarren met het concept "god". Een kind zal zeker denken "wat een wondere wereld", maar ik denk niet dat het woord of concept "goddelijk" bij een gemiddeld kind snel van nature opkomt.quote:Op zaterdag 23 april 2011 12:26 schreef yarnamc het volgende:
Dat kan perfect, maar ik weet niet zeker of het ook zo is. Waarom is het onwaarschijnlijk dat een baby die geboren wordt, 'denkt' : "Oh, wat een wondere wereld, dit alles is goddelijk.". En waarom is het onwaarschijnlijk dat de baby denkt dat er iets meer is, iets dat deze wereld overstijgt.
Ruim de helft van de kinderen praat wel eens met imaginaire vriendjes. En het klopt dat dit 1 van de cognitieve mechanismen is die mensen ontvankelijk maken voor religie. Maar dat lijkt me meer het toedichten van persoonlijke eigenschappen aan dingen die helemaal niet persoonlijk zijn. Dat noemen ze ook wel "hyperactive agency detection": we zijn erg geneigd om doelen achter dingen te zoeken, en niet zozeer oorzaken.quote:Op zaterdag 23 april 2011 12:26 schreef yarnamc het volgende:
Ik kan mij nog net herinneren dat toen ik 3 jaar was, ik geloofde dat de zon een god was. Ik sprak toen tot de zon en geloofde dat deze harder zou schijnen. Mogelijk was ik al paganist vanaf mijn geboorte.
Er zijn zat zaken die simpel beter gemaakt hadden kunnen worden en buiten dat zou God die natuurwetten zelf gemaakt hebben en aangezien hij als alwetend gezien wordt had hij simpelweg andere wetten kunnen nemen net zo olang tot het goed is.quote:Op zaterdag 23 april 2011 10:45 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Mag ik even opmerken dat volgens mij al de onderstaande 'gebreken' geen bewijs leveren dat de wereld niet door God geschapen zou kunnen zijn.
Waarom heeft Leibniz ongelijk toen hij stelde : "Alhoewel de wereld niet perfect is, is deze wereld de beste onder de mogelijke."
Met andere woorden : het kan zijn dat alles gebrekkig is, maar er bestond geen mogelijkheid alles overeenkomstig met natuurwetten beter te maken.
Atheïsme is het niet geloven in het bestaan van God/Goden.quote:Ik zou ook graag even weten hoe je "We worden allemaal als atheïsten geboren (...)" onderbouwt, aangezien het AMP altijd al religie omvatte. Ik zou eerder stellen : "We worden allemaal religieus en spiritueel geboren".
Je kan prima over de gevolgen van het bestaan van een hypothetische God filosoferen maar als je het over het bestaan ervan hebt ben je snel uitgepraat aangezien je dat niet kunt hardmaken gezien het feit dat God ons volgens veel geloven de keuze wil laten om wel of niet in hem te geloven en er dus per definitie geen bewijs voor te vinden zal zijn en het ook per definitie niet mogelijk is om te bewijzen dat God niet bestaat.quote:Ook lijkt onderstaand citaat mij niet juist:
"De God hypothese is niet falsifieerbaar dus neemt de logisch denkende mens God niet voor waar aan. Iets dat bestaat kan worden omschreven, God niet. Iets dat per definitie niet falsifieerbaar is dient buiten discussies aangaande zaken die bestaan gehouden te worden."
Het is namelijk een argumentum ad ignoratiam.
Ik vraag me af hoe Leinniz vast kan stellen dat dit de best mogelijke wereld is. Er is namelijk geen enkele reden om dat aan te nemen.quote:Op zaterdag 23 april 2011 11:24 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Maar moet je als ontwerper van het universum niet alles gaan wijzigen, opdat die blinde vlek er niet is? Stel je bent ontwerper en je hebt alles al uitgedacht : zwaartekracht, elektromagnetisme, abiogenese, evolutietheorie,... Alles zit in je hoofd, zodat leven mogelijk wordt en zodat het leven het zo goed mogelijk heeft. Je redeneert echter even en ziet dat die evolutietheorie ervoor zal zorgen dat mensen een blinde vlek hebben, hoe wil jij dat als ontwerper dan aanpakken, zodat die blinde vlek er niet is? Is dat niet onmogelijk zonder heel die evolutietheorie, al die wetten, ... aan te passen? Mogelijk zal dat weer andere beperkingen opleveren. Aldus komt Leibniz tot de conclusie : dit is de beste wereld van de mogelijke.
Dat noem ik dan weer de God of the Gaps.quote:Ik zie nu echter wel dat ik zonder het te beseffen een deïstische God verondersteld heb, in plaats van de christelijke.
Het lijkt me niet dat een baby zo snel al conclusies over de wereld kan trekken.quote:Op zaterdag 23 april 2011 12:03 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Mee eens, alhoewel ik het mogelijk acht dat een baby direct pantheïstisch of ietsistisch wordt bij het aanschouwen van de wereld. Geen enkele baby wordt echter volgens mij atheïstisch geboren.
God zou hebben bepaald wat mogelijk is. Het scheppen van een wereld is dus voor God niet beperkt tot wat mogelijk is.quote:Nee, de conclusie heeft niets met God te maken. De conclusie is : dit is de beste wereld van de mogelijke. En als het de beste wereld van de mogelijke is, dan kan die geschapen zijn door de beste God van de mogelijke natuurlijk (hoeft ook niet noodzakelijk zo te zijn). De deïstische God is niet beperkt, dus ik zie niet goed waar je die menselijke beperktheden ziet. Een perfecte God kan nooit een wereld scheppen, die perfecter is, dan mogelijk is. Daarom is hij nog niet beperkt.
Omdat een pasgeboren baby niet weet wat goddelijk is, wat de wereld is (even geleden dacht het nog dat de baarmoeder de wereld was) en hoe deze concepten in verhouding tot elkaar zouden kunnen staan. Daar is toch een klein beetje geestelijke ontwikkeling voor nodig. Dat komt vrij snel aangezien zeer jonge kinderen al geïndoctrineerd kunnen worden door hun gelovige ouders.quote:Op zaterdag 23 april 2011 12:26 schreef yarnamc het volgende:
Dat kan perfect, maar ik weet niet zeker of het ook zo is. Waarom is het onwaarschijnlijk dat een baby die geboren wordt, 'denkt' : "Oh, wat een wondere wereld, dit alles is goddelijk.". En waarom is het onwaarschijnlijk dat de baby denkt dat er iets meer is, iets dat deze wereld overstijgt.
Ik kan mij nog net herinneren dat toen ik 3 jaar was, ik geloofde dat de zon een god was. Ik sprak toen tot de zon en geloofde dat deze harder zou schijnen. Mogelijk was ik al paganist vanaf mijn geboorte.
Ik probeer aan te geven dat God het onnodig ingewikkeld maakt. Onnodig dus. Terwijl jij zegt dat hij niet anders kan.quote:Op zaterdag 23 april 2011 12:27 schreef yarnamc het volgende:
Het is een andere metafoor, maar waar verschilt zijn boodschap van de mijne?
Juist, zo blijft hij nieuwe natuurwetten nemen totdat hij absoluut de beste eruit haalde.quote:Op zaterdag 23 april 2011 13:10 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Er zijn zat zaken die simpel beter gemaakt hadden kunnen worden en buiten dat zou God die natuurwetten zelf gemaakt hebben en aangezien hij als alwetend gezien wordt had hij simpelweg andere wetten kunnen nemen net zo olang tot het goed is.
Dat wij ons dat niet voor kunnen stellen is niet relevant aangezien wij gevangen zitten in onze menselijke beperkingen en God niet.
Ik wil niet muggenziften, maar je verandert de stelling. De stelling was:quote:[..]
Atheïsme is het niet geloven in het bestaan van God/Goden.
Een pasgeboren baby heeft nog weinig concepten gevormd over de wereld. Het is dus niet aannemelijk dat de baby in de baarmoeder al over het bestaan van een God is gaan filosoferen en tot de conclusie is gekomen dat er een God bestaat.
Je argumenten veranderen echter niets aan de waarschijnlijkheid van een God. Dus beschouw je elke stelling die niet te verifiëren noch te falsifiëren valt, als ongeloofwaardig (zoals je bij God doet)?quote:[..]
Je kan prima over de gevolgen van het bestaan van een hypothetische God filosoferen maar als je het over het bestaan ervan hebt ben je snel uitgepraat aangezien je dat niet kunt hardmaken gezien het feit dat God ons volgens veel geloven de keuze wil laten om wel of niet in hem te geloven en er dus per definitie geen bewijs voor te vinden zal zijn en het ook per definitie niet mogelijk is om te bewijzen dat God niet bestaat.
Desondanks ga ik er op basis van diverse argumenten die niet op absolute zekerheid/100% bewijs rusten toch vanuit dat God niet bestaat. Dit is namelijk ook het geval van vrijwel aannames die je in het leven doet dus waarom voor God een uitzondering maken?
Dat vraag ik me ook af, net zoals ik me afvraag hoe Hawking aan zijn 10^500 parallelle universa komt. Dat er geen reden is om het aan te nemen, vind ik kort door de bocht. Hawking's idee lijkt namelijk ook uit de lucht gegrepen voor iemand die hem niet kan volgen. Toch denk ik dat er redenen voor hem zijn om het aan te nemen.quote:[..]
Ik vraag me af hoe Leinniz vast kan stellen dat dit de best mogelijke wereld is. Er is namelijk geen enkele reden om dat aan te nemen.
De onvolledigheidsstellingen van Gödel bewijzen dat er altijd voldoende God zal overblijven.quote:[..]
Dat noem ik dan weer de God of the Gaps.
Hoe minder je aan een God toedicht, hoe makkelijker deze te verdedigen is.
Er blijft alleen wel steeds minder God over.
Uiteindelijk is God dan niet veel meer dan enkele natuurwetten die in een hoop zaken geresulteerd hebben waaronder de vorming van waterstof wat uiteindelijk de complexiteit waar leven in kan ontstaan. Dit alles zonder plan en zonder doel.
Oké, nu nog even een betrouwbare bron indien mogelijk en ik ben het met je eens.quote:[..]
Het lijkt me niet dat een baby zo snel al conclusies over de wereld kan trekken.
Een baby weet helemaal niet dat er een wereld is op dat moment. De baby reageert op vrij primitieve wijze op impulsen maar heeft het vermogen om patronen te herkennen, te associëren en samen met die associaties op te slaan in het geheugen. Voor de impulsen in de baarmoeder kan het kind dus al wat ontwikkeling hebben doorgemaakt maar voor de nieuwe ervaringen na de geboorte nog niet. In dat stadium is een God concept nog ver weg ook al is de baby hoogbegaafd.
Dus je denkt dat het voor een God mogelijk is én evolutie a.h.v. natuurlijke selectie te hebben én perfectie van de homo sapiens sapiens in het jaar 2011 na Christus?quote:[..]
God zou hebben bepaald wat mogelijk is. Het scheppen van een wereld is dus voor God niet beperkt tot wat mogelijk is.
Zou je van dit alles een bron kunnen geven die het bewijst? Voornamelijk van : "Omdat een pasgeboren baby niet weet wat goddelijk is, wat de wereld is (even geleden dacht het nog dat de baarmoeder de wereld was) en hoe deze concepten in verhouding tot elkaar zouden kunnen staan. Daar is toch een klein beetje geestelijke ontwikkeling voor nodig."quote:[..]
Omdat een pasgeboren baby niet weet wat goddelijk is, wat de wereld is (even geleden dacht het nog dat de baarmoeder de wereld was) en hoe deze concepten in verhouding tot elkaar zouden kunnen staan. Daar is toch een klein beetje geestelijke ontwikkeling voor nodig. Dat komt vrij snel aangezien zeer jonge kinderen al geïndoctrineerd kunnen worden door hun gelovige ouders.
Dat is dan ook de reden dat religie nog steeds zo sterk aanwezig is ondanks dat het al lang niet meer nodig hebben. Kinderen zijn geprogrammeerd om dingen te leren zonder vragen te stellen over het nut ervan. Dat is bij de mens het sterkst aanwezig en onze kracht en zwakte.
Proeven met apen en jonge mensenkinderen laten dat mooi zien:
Chimpanzee vs. Human child learning (1/2)
Chimpanzee vs. Human child learning (2/2)
In het pantheïsme bestaat het goddelijke toch? Hoe pantheïsten als Spinoza het precies definiëren weet ik niet, maar voor mij volstaat de definitie : iets is goddelijk als het de wereld overstijgt.quote:Op zaterdag 23 april 2011 12:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat bedoel je dan in hemelsnaam met "het goddelijke" als we het niet hebben over een persoonlijke god? Is dit niet gewoon krampachtig twee dingen gelijk stellen die dat helemaal niet zijn?
Ik weet het niet, mogelijk ervaart hij wel een concept "goddelijk". Ik kan niet met bewijzen komen voor deze hypothese, maar ik zie ook geen bewijzen voor het tegendeel. Ze zijn tot zover beide mogelijk. Ik hoop echter dat TS, die met zelfvertrouwen pretendeerde dat pasgeboren babies van natura het concept "goddelijk" nooit ervaren, hiervoor bewijzen/argumenten heeft.quote:[..]
Ik denk niet dat je het soort verwondering dat met name kinderen (maar ook volwassenen) hebben wanneer ze iets ervaren dat hun verstand te boven gaat nou moet verwarren met het concept "god". Een kind zal zeker denken "wat een wondere wereld", maar ik denk niet dat het woord of concept "goddelijk" bij een gemiddeld kind snel van nature opkomt.
Exact en daarom is de mens van natura geneigd om goden te vereren. Daarom zou het goed kunnen dat een pasgeboren baby direct gelovig wordt (zonder het zelf te beseffen eventueel).quote:[..]
Ruim de helft van de kinderen praat wel eens met imaginaire vriendjes. En het klopt dat dit 1 van de cognitieve mechanismen is die mensen ontvankelijk maken voor religie. Maar dat lijkt me meer het toedichten van persoonlijke eigenschappen aan dingen die helemaal niet persoonlijk zijn. Dat noemen ze ook wel "hyperactive agency detection": we zijn erg geneigd om doelen achter dingen te zoeken, en niet zozeer oorzaken.
Hoe zou hij het makkelijker kunnen maken dan?quote:Op zaterdag 23 april 2011 13:30 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik probeer aan te geven dat God het onnodig ingewikkeld maakt. Onnodig dus. Terwijl jij zegt dat hij niet anders kan.
God kan toch alles? Hoeft zich niet aan natuurwetmatigheden te houden als je menig gelovige mag geloven. Dan kan ie vast wel een oplossing bedenken die wij nu níet kunnen bedenken.quote:Op zaterdag 23 april 2011 14:19 schreef yarnamc het volgende:
Hoe zou hij het makkelijker kunnen maken dan?
Vraag het hem, hij is de almachtige.quote:Op zaterdag 23 april 2011 14:19 schreef yarnamc het volgende:
Hoe zou hij het makkelijker kunnen maken dan?
God is inderdaad beinvloedbaar door de duivel ja ... maar Hij geeft er niet aan toe.... Wij daarintegen wel en God heeft ons ook inderdaad naar zijn evenbeeld gemaakt maar er is nog steeds die "eigen wil" die wij misbruikenquote:Op zaterdag 23 april 2011 06:53 schreef John5 het volgende:
[..]
God maakte de mens toch naar zijn evenbeeld? Deze vrije wil, en ons beoordelingsvermogen hebben we dan ook van god.. Als wij als mens naar de duivel kunnen neigen, dan zou god zelf dus ook door de duivel beïnvloed kunnen worden?
[..]
Adam en eva .....quote:Op zaterdag 23 april 2011 08:56 schreef Fokkie2 het volgende:
als god de wereld zo pefect maakt waarom is er dan geweld misdaad moord etc.??
Oplossing is eenvoudig : hij kon het niet, met al zijn omnipotentie, beter doen.quote:Op zaterdag 23 april 2011 14:37 schreef Arcee het volgende:
[..]
Vraag het hem, hij is de almachtige.
Heb je je wel eens in de evolutietheorie verdiept, trouwens?
Ik heb al toegegeven dat ik een deïstische God veronderstelde.quote:Op zaterdag 23 april 2011 14:34 schreef Modus het volgende:
[..]
God kan toch alles? Hoeft zich niet aan natuurwetmatigheden te houden als je menig gelovige mag geloven. Dan kan ie vast wel een oplossing bedenken die wij nu níet kunnen bedenken.
Het concept van het kwaad in het jodendom verschilt radicaal van dat in andere geloofstradities. Er bestaat in de joodse wereldvisie niet een persoon in welke vorm dan ook met de naam 'Satan', zoals in het christendom het geval is. In de Tenach en de rabbijnse literatuur staan wel meerdere referenties aan 'Satan,' maar dit is geen persoon, en aan Satan worden steeds verschillende karakteristieken en handelingen toegeschreven.quote:Op zaterdag 23 april 2011 14:46 schreef PuntMutss het volgende:
[..]
God is inderdaad beinvloedbaar door de duivel ja ... maar Hij geeft er niet aan toe.... Wij daarintegen wel en God heeft ons ook inderdaad naar zijn evenbeeld gemaakt maar er is nog steeds die "eigen wil" die wij misbruiken
de duivel was ooit de belangrijkste engel van God .... ik heb ooit gelezen waarom hij nu slecht is maar dat ben ik vergeten
Er is dus nog hoop voor deze wereld.quote:Op zaterdag 23 april 2011 14:47 schreef PuntMutss het volgende:
volgens mij zijn er super weinig Christenen in dit topic
Wat wil dat volgens jou zeggen: atheïstisch agnost ?quote:Op zaterdag 23 april 2011 15:32 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik heb al toegegeven dat ik een deïstische God veronderstelde.
Ik zeg er even bij, om me niet hypocriet te voelen dat ik in werkelijkheid eigenlijk atheïstisch agnost ben.
Daar begon je zelf over:quote:Op zaterdag 23 april 2011 15:31 schreef yarnamc het volgende:
Nu vraag ik me af wat je met deze vraag probeert te achterhalen...
Het komt over als een retorische vraag, waarin jou spot tot uiting komt en waarmee je de discussie van het objectieve naar de man begint te sleuren.
Vergeef me deze interpretatie en leg me aub uit waarom je ineens over de evolutietheorie begint.
Als jij het als spot ziet dan ligt dat toch echt aan jezelf.quote:Op zaterdag 23 april 2011 11:24 schreef yarnamc het volgende:
Maar moet je als ontwerper van het universum niet alles gaan wijzigen, opdat die blinde vlek er niet is? Stel je bent ontwerper en je hebt alles al uitgedacht : zwaartekracht, elektromagnetisme, abiogenese, evolutietheorie,... Alles zit in je hoofd, zodat leven mogelijk wordt en zodat het leven het zogoed mogelijk heeft. Je redeneert echter even en ziet dat die evolutietheorie ervoor zal zorgen dat mensen een blinde vlek hebben, hoe wil jij dat als ontwerper dan aanpakken, zodat die blinde vlek er niet is? Is dat niet onmogelijk zonder heel die evolutietheorie, al die wetten, ... aan te passen? Mogelijk zal dat weer andere beperkingen opleveren. Aldus komt Leibniz tot de conclusie : dit is de beste wereld van de mogelijke.
Ik zie nu echter wel dat ik zonder het te beseffen een deïstische God verondersteld heb, in plaats
Iemand die erkent dat hij niet kan weten of er een god bestaat of niet, maar tegelijk inziet dat hij wel een keuze dient te maken om daarnaar te kunnen leven. Aldus gelooft hij dat er geen goden bestaan en weet hij dat hij het niet kan weten.quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat wil dat volgens jou zeggen: atheïstisch agnost ?
In het geval van een deistische god is god niet meer dan een eerste beweger en natuurwet en zit zo dicht tegen atheïsme dat er eigenlijk geen verschil tussen die 2 isquote:Op zaterdag 23 april 2011 15:32 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik heb al toegegeven dat ik een deïstische God veronderstelde.
Ik zeg er even bij, om me niet hypocriet te voelen dat ik in werkelijkheid eigenlijk atheïstisch agnost ben.
Ik bedoelde het eigenlijk metaforisch, ik had de evolutietheorie niet nodig om uit te leggen wat ik wou uitleggen.quote:
Daar ben ik blij om. Het kwam over alsof je wou zeggen dat ik niets van evolutie begreep.quote:[..]
Als jij het als spot ziet dan ligt dat toch echt aan jezelf.
Wetenschappelijk gezien is er volgens mij toch een verschil.quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:19 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
In het geval van een deistische god is god niet meer dan een eerste beweger en natuurwet en zit zo dicht tegen atheïsme dat er eigenlijk geen verschil tussen die 2 is
nou neee .... niet in jouw bedoeling... als alle mensen van God hebben gehoord komt Jezus terug aangezien jullie allemaal van God hebben gehoord is er minder hoop (voor jou dan) voor deze wereld dan je denktquote:
Dan pas.quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:30 schreef PuntMutss het volgende:
[..]
nou neee .... niet in jouw bedoeling... als alle mensen van God hebben gehoord komt Jezus terug aangezien jullie allemaal van God hebben gehoord is er minder hoop (voor jou dan) voor deze wereld dan je denkt
het enige verschil isquote:Op zaterdag 23 april 2011 16:23 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Wetenschappelijk gezien is er volgens mij toch een verschil.
Nu ben ik even niet mee.. wat voor hoop moeten we eigenlijk hebben ?quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:30 schreef PuntMutss het volgende:
[..]
nou neee .... niet in jouw bedoeling... als alle mensen van God hebben gehoord komt Jezus terug aangezien jullie allemaal van God hebben gehoord is er minder hoop (voor jou dan) voor deze wereld dan je denkt
Er is maar één verschil, maar het is een enorm verschil :quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:43 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
het enige verschil is
een onpersoonlijke god die de natuurwetten niet kan breken en geen gebeden verhoord
en geen god waardoor er geen natuurwetten gebroken kunnen worden en er geen gebeden worden verhoord
Moet het univerum/universa een doel hebben om te bestaan ?quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:54 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Er is maar één verschil, maar het is een enorm verschil :
oftewel is het universum ontworpen door een ontwerpen, wat dus betekent dat alles met een doel neergezet is. Mogelijk is dit dan de beste schepping onder de mogelijke.
Oftewel is het universum tot stand gekomen door kwantumfluctuaties of iets dergelijks, en is heel het universum zonder doel neergezet. Dan is het heelal maar een willekeurige heelal onder de mogelijke, mogelijk het slechtste heelal onder alle mogelijke universa, die leven bevatten.
In het deïsme kan god ook functioneren als de 'fellow sufferer' van A.N. Whitehead.
Ik weet niet. Wat vind jij?quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:57 schreef ATON het volgende:
[..]
Moet het univerum/universa een doel hebben om te bestaan ?
Moet er een begin geweest zijn ?
Een deistische god betekend niet automatisch dat er maar 1 universum is en dat we dus nog steeds in een willekeurig heelal zitten.quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:54 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Er is maar één verschil, maar het is een enorm verschil :
oftewel is het universum ontworpen door een ontwerpen, wat dus betekent dat alles met een doel neergezet is. Mogelijk is dit dan de beste schepping onder de mogelijke.
Oftewel is het universum tot stand gekomen door kwantumfluctuaties of iets dergelijks, en is heel het universum zonder doel neergezet. Dan is het heelal maar een willekeurige heelal onder de mogelijke, mogelijk het slechtste heelal onder alle mogelijke universa, die leven bevatten.
In het deïsme kan god ook functioneren als de 'fellow sufferer' van A.N. Whitehead.
quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:07 schreef hopppppppp het volgende:
maar ik moet zeggen dat de bijbel gewoon keihard uitkomt
het is ook niet voor niets dat mensen alleen vloeken met Gvd of Jezus en niet met een ander geloof dat kan gewoon geen toeval zijn
Het eerste is niet noodzakelijk, maar het maakt wel een verschil.quote:
Lekker he, in 't zonnetje, maar zet wel iets op je hoofd.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:07 schreef hopppppppp het volgende:
God heeft de mensen geschapen
en na de zonde val hadden de mensen de keuze om voor God te kiezen of de niet (duivel)
veel mensen kozen/kiezen niet voor God en na honderden moorden verkrachtingen enzo
geven mensen God de schuld waarom er zo veel slechte dingen gebeuren
maar ik moet zeggen dat de bijbel gewoon keihard uitkomt
het is ook niet voor niets dat mensen alleen vloeken met Gvd of Jezus en niet met een ander geloof dat kan gewoon geen toeval zijn
en ook niet dat satanisten een omgekeerd kruis gebruiken of kruizen in de fik steekt
en geen dingen gebruiken van andere geloven
er zit echt veel en veel meer achter
en iets wat je niet ziet hoeft er niet persee te zijn
http://www.verhoevenmarc.be/_stervenVoorLeugen.doc
http://www.scheppingofevolutie.nl/
Hehe, ik veronderstelde dat we niet in een multiversum leven.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:01 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Een deistische god betekend niet automatisch dat er maar 1 universum is en dat we dus nog steeds in een willekeurig heelal zitten.
Heilige Ganesha! Zo had ik het nog niet bekeken!quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:07 schreef hopppppppp het volgende:
God heeft de mensen geschapen
en na de zonde val hadden de mensen de keuze om voor God te kiezen of de niet (duivel)
veel mensen kozen/kiezen niet voor God en na honderden moorden verkrachtingen enzo
geven mensen God de schuld waarom er zo veel slechte dingen gebeuren
maar ik moet zeggen dat de bijbel gewoon keihard uitkomt
het is ook niet voor niets dat mensen alleen vloeken met Gvd of Jezus en niet met een ander geloof dat kan gewoon geen toeval zijn
en ook niet dat satanisten een omgekeerd kruis gebruiken of kruizen in de fik steekt
en geen dingen gebruiken van andere geloven
er zit echt veel en veel meer achter
en iets wat je niet ziet hoeft er niet persee te zijn
http://www.verhoevenmarc.be/_stervenVoorLeugen.doc
http://www.scheppingofevolutie.nl/
Is dat nou niet precies waarin het pantheisme zich onderscheidt? Het feit dat pantheisten dat onderscheid nu juist niet maken? En dan vraag ik mij dus af: wat heeft het dan nog met religie te maken?quote:Op zaterdag 23 april 2011 14:18 schreef yarnamc het volgende:
[..]
In het pantheïsme bestaat het goddelijke toch? Hoe pantheïsten als Spinoza het precies definiëren weet ik niet, maar voor mij volstaat de definitie : iets is goddelijk als het de wereld overstijgt.
Dat er geen bewijs is van het tegendeel lijkt me ieg niet zo'n sterke casus.quote:Op zaterdag 23 april 2011 14:18 schreef yarnamc het volgende:
Ik weet het niet, mogelijk ervaart hij wel een concept "goddelijk". Ik kan niet met bewijzen komen voor deze hypothese, maar ik zie ook geen bewijzen voor het tegendeel.
Religie zoals wij dat kennen is volgens mij toch vooral een cultureel verschijnsel, dat welliswaar goed gedijt onder mensen die ontvankelijk zijn voor zulke verhalen. Of liever gezegd: memen.quote:Op zaterdag 23 april 2011 14:18 schreef yarnamc het volgende:
Exact en daarom is de mens van natura geneigd om goden te vereren. Daarom zou het goed kunnen dat een pasgeboren baby direct gelovig wordt (zonder het zelf te beseffen eventueel).
Maar ik neem aan dat je onderstaande ook niet als een uitleg ziet?quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:22 schreef yarnamc het volgende:
Ik bedoelde het eigenlijk metaforisch, ik had de evolutietheorie niet nodig om uit te leggen wat ik wou uitleggen.
quote:Op zaterdag 23 april 2011 15:31 schreef yarnamc het volgende:
Oplossing is eenvoudig : hij kon het niet, met al zijn omnipotentie, beter doen.
Zeker.quote:Maar nu heb je mijn interesse geprikkeld : heb jij je al in evolutietheorie verdiept?
Voor wie of voor wat ?quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:11 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Het eerste is niet noodzakelijk, maar het maakt wel een verschil.
Het ontbreken van tijd wil zeggen dat er geen begin is en ook geen eind. Ik denk dat het lineair is, maar het kan ook circulair zijn. Daar is men lang nog niet uit. Belangrijk te weten: als er geen begin of geen eind is aan het universum-proces is er ook geen schepper van dit proces. Men kan niet iets scheppen wat tijdloos is.quote:Het tweede is ook niet noodzakelijk, maar wat voor tijdsloop heb je dan in gedachten?
Een lineaire maar onbegrensde tijd of een circulaire?
Het kan ook een ' zij ' geweest zijn he ? Enne, zijn er inferieure natuurwetten. Dat is het eerste wat ik daar van verneem. Leg eens uit.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:13 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Hehe, ik veronderstelde dat we niet in een multiversum leven.
In geval van een multiversum is hij een beetje lui geweest, want dan heeft hij zelfs niet de moeite genomen de beste natuurwetten eruit te zoeken.
Toch wel zéér leerzaam, zo'n forum.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:15 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Heilige Ganesha! Zo had ik het nog niet bekeken!
Evolutie als verklaring voor de diversiteit en complexiteit van leven is eigenlijk zo obvious dat het mij verbaast dat men nooit eerder op dit idee is gekomen. En de toepasbaarheid van dit principe is ongelofelijk breed. We hebben het zeker niet alleen over genetische evolutie.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:17 schreef Arcee het volgende:
[..]
Zeker.Buitengewoon fascinerend hoe al het leven tot stand is gekomen en hoe het allemaal klopt.
nu geef je die god een menselijke eigenschap en de mogelijkheid van een vrije wilquote:Op zaterdag 23 april 2011 17:13 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Hehe, ik veronderstelde dat we niet in een multiversum leven.
In geval van een multiversum is hij een beetje lui geweest, want dan heeft hij zelfs niet de moeite genomen de beste natuurwetten eruit te zoeken.
Waar zou het creationisme vandaan komen, denk je ? Bestaat nog steeds, zoook mazelen en pokken.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Evolutie als verklaring voor de diversiteit en complexiteit van leven is eigenlijk zo obvious dat het mij verbaast dat men nooit eerder op dit idee is gekomen. En de toepasbaarheid van dit principe is ongelofelijk breed. We hebben het zeker niet alleen over genetische evolutie.
Er bestaan verschillende vormen van pantheïsme, waaronder paganisme. In het paganisme gelooft men dat het goddelijke tot uiting komt in de natuur. Je krijgt dan natuurgoden, ...quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dat nou niet precies waarin het pantheisme zich onderscheidt? Het feit dat pantheisten dat onderscheid nu juist niet maken? En dan vraag ik mij dus af: wat heeft het dan nog met religie te maken?
Ik zeg niet dat er geen zijn, maar dat ik er geen zie. Ik wacht nog steeds op een sterke bron van TS.quote:[..]
Dat er geen bewijs is van het tegendeel lijkt me ieg niet zo'n sterke casus.
Volgens mij krijg je automatisch een vorm van paganisme, indien je kinderen geïsoleerd van cultuur laat opgroeien.quote:[..]
Religie zoals wij dat kennen is volgens mij toch vooral een cultureel verschijnsel, dat welliswaar goed gedijt onder mensen die onvankelijk zijn voor zulke verhalen.
Daniel Dennett verwoordt dit uitstekend:
Dit is een vraag die ze in Irak zich regelmatig stellen.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:26 schreef hopppppppp het volgende:
maar effe over de oerknal
als er niks was hoe kan dat ontploffen?
Twee misvattingen over de oerknal in 1 zin.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:26 schreef hopppppppp het volgende:
maar effe over de oerknal
als er niks was hoe kan dat ontploffen?
Nee, maar wat heeft dat met evolutie te maken?quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:17 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar ik neem aan dat je onderstaande ook niet als een uitleg ziet?
Yarnamc schreef : "Oplossing is eenvoudig : hij kon het niet, met al zijn omnipotentie, beter doen."
Eerste pogingen tot wetenschap. Ik til er niet te zwaar aan.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Waar zou het creationisme vandaan komen, denk je ? Bestaat nog steeds, zoook mazelen en pokken.
implosie van een eerder universumquote:Op zaterdag 23 april 2011 17:26 schreef hopppppppp het volgende:
maar effe over de oerknal
als er niks was hoe kan dat ontploffen?
Die geeft er een verklaring voor.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:31 schreef yarnamc het volgende:
Nee, maar wat heeft dat met evolutie te maken?
Ik ook niet, afgaande op mijn reactie. Mooi antwoord van je om 17.30 .Volkomen mee eens.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eerste pogingen tot wetenschap. Ik til er niet te zwaar aan.
Voor een wetenschapper maakt elk verschil uit. Net zoals het voor een wetenschapper een verschil maakt dat het heliocentrisme klopt en niet het geocentrisme.quote:
Is wel interessant, dat impliceert dan ook de Ewige Wiederkunft theorie, niet? Wij hebben deze discussie al oneindig maal gevoerd in het verleden en zullen hem nog eens oneindig maal in de toekomst voeren.quote:[..]
Het ontbreken van tijd wil zeggen dat er geen begin is en ook geen eind. Ik denk dat het lineair is, maar het kan ook circulair zijn. Daar is men lang nog niet uit. Belangrijk te weten: als er geen begin of geen eind is aan het universum-proces is er ook geen schepper van dit proces. Men kan niet iets scheppen wat tijdloos is.
Dit lijkt me een wat moeizame hypothese. Het enige dat ons werkelijk onderscheidt van aapachtige holbewoners (die weinig religie kenden) is enkele duizenden tot tienduizenden jaren van culturele evolutie. Genetisch zijn we nagenoeg gelijk gebleven.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:28 schreef yarnamc het volgende:
Volgens mij krijg je automatisch een vorm van paganisme, indien je kinderen geïsoleerd van cultuur laat opgroeien.
Dank!quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik ook niet, afgaande op mijn reactie. Mooi antwoord van je om 17.30 .Volkomen mee eens.
Ja, hij (quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Het kan ook een ' zij ' geweest zijn he ? Enne, zijn er inferieure natuurwetten. Dat is het eerste wat ik daar van verneem. Leg eens uit.
Dat hangt ongelooflijk sterk af van welke stroming in het deïsme.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:27 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
nu geef je die god een menselijke eigenschap en de mogelijkheid van een vrije wil
terwijl de deïstische god geen vrije wil heeft
Levende wezens ontstaan volgens de natuurwetten uit het universum. Of er andere natuurwetten zijn in andere universa is nog niet geweten, maar indien er andere wetmatigheden zijn, zoals bv. het ontbreken van materie, moet je daar geen levensvormen verwachten zoals wij die omschrijven. Het is best mogelijk dat in dit universum planeten zijn die gunstiger zijn voor leven als de onze, en ook die reeds duizenden jaren voorop zijn en wij voor hen primaten zijn. Maar natuurwetten vallen niet te kwalificeren onder mindere of betere.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:42 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ja, hij () kan zelfs hermafrodiet zijn.
![]()
Vanuit hedonistisch utilistisch standpunt zal in het multiversum één set van natuurwetten (en dus één universum dat ermee overeenkomt) superieur zijn aan het andere, dat betekent gunstiger zijn voor de levende wezens die zich erin zullen manifesteren.
Er is toch wel een evolutie, inzake verstand. Waren troglodieten trouwens niet paganist?quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit lijkt me een wat moeizame hypothese. Het enige dat ons werkelijk onderscheidt van aapachtige holbewoners (die weinig religie kenden) is enkele duizenden tot tienduizenden jaren van culturele evolutie. Genetisch zijn we nagenoeg gelijk gebleven.
Ik zie niet hoe je in dit gedachtenexperiment een kind geisoleerd van cultuur wilt laten opgroeien.
Ik baseer me op 'het grote ontwerp' van Hawking. Hij stelt dat er 10^500 universa zijn, met allemaal andere natuurwetten. De volledige verzameling aan natuurwetten kan zo bijgesteld worden, dat het leven zo waarschijnlijk mogelijk wordt en zo optimaal mogelijk.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Levende wezens ontstaan volgens de natuurwetten uit het universum. Of er andere natuurwetten zijn in andere universa is nog niet geweten, maar indien er andere wetmatigheden zijn, zoals bv. het ontbreken van materie, moet je daar geen levensvormen verwachten zoals wij die omschrijven. Het is best mogelijk dat in dit universum planeten zijn die gunstiger zijn voor leven als de onze, en ook die reeds duizenden jaren voorop zijn en wij voor hen primaten zijn. Maar natuurwetten vallen niet te kwalificeren onder mindere of betere.
Het deïsme uit de verlichting is vooral ontstaan omdat de deïsten niets konden met een theistische God maar nog steeds een god nodig hadden voor de creatie van alles en die creator wel groter moest zijn dan de mens om bijvoorbeeld een mens te kunnen creëren.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:44 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Dat hangt ongelooflijk sterk af van welke stroming in het deïsme.
Ik denk niet dat er zoiets is als een dusdanig kindvriendelijk eiland dat ze geheel zonder opvoeding een volwassen leeftijd kunnen bereiken. Kinderen hebben opvoeding en begeleiding nodig, of dat nou de opvoeding is van een holbewoner, een wolf, of een religieuze moderne mens. Zonder dat overleven ze zelfs niet onder de meest gunstige omstandigheden.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:51 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Om het te bestuderen zou je een paar kinderen op een (mensvriendelijk) eiland kunnen zetten.
Ik denk dat ze na een tijdje automatisch vuurgoden, boomgoden, ... gaan vereren.
Ja, het is uitgevonden door Descartes, omdat men hem vroeg wat de rol was van god, indien het universum zoals hij beweerde deterministisch is.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:57 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Het deïsme uit de verlichting is vooral ontstaan omdat de deïsten niets konden met een theistische God maar nog steeds een god nodig hadden voor de creatie van alles en die creator wel groter moest zijn dan de mens om bijvoorbeeld een mens te kunnen creëren.
totdat Darwin een 150 jaar geleden met een manier kwam die geen complexere intelligente schepper nodig heeft enkel simpele, niet denkende algoritmes
Nee, het was niet mijn bedoeling het ook werkelijk te gaan doen.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er zoiets is als een dusdanig kindvriendelijk eiland dat ze geheel zonder opvoeding een volwassen leeftijd kunnen bereiken. Kinderen hebben opvoeding en begeleiding nodig, of dat nou de opvoeding is van een holbewoner, een wolf, of een religieuze moderne mens. Zonder dat overleven ze zelfs niet onder de meest gunstige omstandigheden.
Maar mochten ze dat onverhoopt toch overleven dan verwacht ik geen zaken zoals taal of religie, maar uitsluitend primitief oermensachtig gedrag.
Ik heb groot respect voor Dawking, maar zijn stelling blijft een stelling. Waarom moet elk universum leven bevatten zoals wij dit kennen ? Mislukkingen zijn een menselijk begrip.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:55 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik baseer me op 'het grote ontwerp' van Hawking. Hij stelt dat er 10^500 universa zijn, met allemaal andere natuurwetten. De volledige verzameling aan natuurwetten kan zo bijgesteld worden, dat het leven zo waarschijnlijk mogelijk wordt en zo optimaal mogelijk.
Voor een deïstische god is uit hedonistisch utilistisch perspectief dan een set aan natuurwetten superieur aan de andere.
De natuurwetten in een universum met geslaagd leven zijn beter dan die in een universum met mislukt of geen leven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |