abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 23 april 2011 @ 17:26:40 #76
336390 hopppppppp
http://www.openbaring.org/
pi_95891424
maar effe over de oerknal
als er niks was hoe kan dat ontploffen?
jep
pi_95891462
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:13 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Hehe, ik veronderstelde dat we niet in een multiversum leven.
In geval van een multiversum is hij een beetje lui geweest, want dan heeft hij zelfs niet de moeite genomen de beste natuurwetten eruit te zoeken.
nu geef je die god een menselijke eigenschap en de mogelijkheid van een vrije wil
terwijl de deïstische god geen vrije wil heeft
pi_95891465
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Evolutie als verklaring voor de diversiteit en complexiteit van leven is eigenlijk zo obvious dat het mij verbaast dat men nooit eerder op dit idee is gekomen. En de toepasbaarheid van dit principe is ongelofelijk breed. We hebben het zeker niet alleen over genetische evolutie.
Waar zou het creationisme vandaan komen, denk je ? Bestaat nog steeds, zoook mazelen en pokken.
  zaterdag 23 april 2011 @ 17:28:34 #79
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_95891482
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is dat nou niet precies waarin het pantheisme zich onderscheidt? Het feit dat pantheisten dat onderscheid nu juist niet maken? En dan vraag ik mij dus af: wat heeft het dan nog met religie te maken?
Er bestaan verschillende vormen van pantheïsme, waaronder paganisme. In het paganisme gelooft men dat het goddelijke tot uiting komt in de natuur. Je krijgt dan natuurgoden, ...

quote:
[..]

Dat er geen bewijs is van het tegendeel lijkt me ieg niet zo'n sterke casus.
Ik zeg niet dat er geen zijn, maar dat ik er geen zie. Ik wacht nog steeds op een sterke bron van TS.

quote:
[..]

Religie zoals wij dat kennen is volgens mij toch vooral een cultureel verschijnsel, dat welliswaar goed gedijt onder mensen die onvankelijk zijn voor zulke verhalen.

Daniel Dennett verwoordt dit uitstekend:

Volgens mij krijg je automatisch een vorm van paganisme, indien je kinderen geïsoleerd van cultuur laat opgroeien.
pi_95891509
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:26 schreef hopppppppp het volgende:
Dit is een vraag die ze in Irak zich regelmatig stellen.
pi_95891531
quote:
Twee misvattingen over de oerknal in 1 zin.

Ten eerste is het idee dat de oerknal daadwerkelijk uit niks ontstond op zijn best controversieel. Het kan een quantumfluctuatie zijn geweest, het kan een botsing van branen zijn geweest, het kan vanalles zijn geweest en geen enkel wetenschapper durft hier op het moment stellige uitspraken over te doen.

Ten tweede is de oerknal niet echt vergelijkbaar met wat wij kennen als een explosie. We praten over een toestand van extreme dichtheid van energie die steeds verder afkoelt terwijl de dichtheid van energie afneemt. Maar dat is waar de analogie ophoudt. Het is niet zo dat er een soort explosie was in een lege ruimte, die ruimte zelf was er niet. Noch kun je stellen dat die explosie (of het huidige universum) een rand had.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 23 april 2011 @ 17:31:03 #82
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_95891545
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:17 schreef Arcee het volgende:

[..]

Maar ik neem aan dat je onderstaande ook niet als een uitleg ziet?

Yarnamc schreef : "Oplossing is eenvoudig : hij kon het niet, met al zijn omnipotentie, beter doen."
Nee, maar wat heeft dat met evolutie te maken?
pi_95891553
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:27 schreef ATON het volgende:

[..]

Waar zou het creationisme vandaan komen, denk je ? Bestaat nog steeds, zoook mazelen en pokken.
Eerste pogingen tot wetenschap. Ik til er niet te zwaar aan. :)
pi_95891583
quote:
implosie van een eerder universum
quantum fluctuatie
God
...

of een andere manier

Als God altijd heeft kunnen bestaan zou ook een ander mechanisme altijd al kunnen bestaan
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 23 april 2011 @ 17:33:34 #85
862 Arcee
Look closer
pi_95891601
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:31 schreef yarnamc het volgende:
Nee, maar wat heeft dat met evolutie te maken?
Die geeft er een verklaring voor. ^O^
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_95891639
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Eerste pogingen tot wetenschap. Ik til er niet te zwaar aan. :)
Ik ook niet, afgaande op mijn reactie. Mooi antwoord van je om 17.30 .Volkomen mee eens.
  zaterdag 23 april 2011 @ 17:37:24 #87
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_95891681
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Voor wie of voor wat ?
Voor een wetenschapper maakt elk verschil uit. Net zoals het voor een wetenschapper een verschil maakt dat het heliocentrisme klopt en niet het geocentrisme.

quote:
[..]

Het ontbreken van tijd wil zeggen dat er geen begin is en ook geen eind. Ik denk dat het lineair is, maar het kan ook circulair zijn. Daar is men lang nog niet uit. Belangrijk te weten: als er geen begin of geen eind is aan het universum-proces is er ook geen schepper van dit proces. Men kan niet iets scheppen wat tijdloos is.
Is wel interessant, dat impliceert dan ook de Ewige Wiederkunft theorie, niet? Wij hebben deze discussie al oneindig maal gevoerd in het verleden en zullen hem nog eens oneindig maal in de toekomst voeren. :)
pi_95891700
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:28 schreef yarnamc het volgende:

Volgens mij krijg je automatisch een vorm van paganisme, indien je kinderen geïsoleerd van cultuur laat opgroeien.
Dit lijkt me een wat moeizame hypothese. Het enige dat ons werkelijk onderscheidt van aapachtige holbewoners (die weinig religie kenden) is enkele duizenden tot tienduizenden jaren van culturele evolutie. Genetisch zijn we nagenoeg gelijk gebleven.

Ik zie niet hoe je in dit gedachtenexperiment een kind geisoleerd van cultuur wilt laten opgroeien.
pi_95891764
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik ook niet, afgaande op mijn reactie. Mooi antwoord van je om 17.30 .Volkomen mee eens.
Dank! 8-)
  zaterdag 23 april 2011 @ 17:42:50 #90
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_95891804
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Het kan ook een ' zij ' geweest zijn he ? Enne, zijn er inferieure natuurwetten. Dat is het eerste wat ik daar van verneem. Leg eens uit.
Ja, hij ( :9 ) kan zelfs hermafrodiet zijn. :)

Vanuit hedonistisch utilistisch standpunt zal in het multiversum één set van natuurwetten (en dus één universum dat ermee overeenkomt) superieur zijn aan het andere, dat betekent gunstiger zijn voor de levende wezens die zich erin zullen manifesteren.
  zaterdag 23 april 2011 @ 17:44:33 #91
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_95891844
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:27 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

nu geef je die god een menselijke eigenschap en de mogelijkheid van een vrije wil
terwijl de deïstische god geen vrije wil heeft
Dat hangt ongelooflijk sterk af van welke stroming in het deïsme.
pi_95892022
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:42 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Ja, hij ( :9 ) kan zelfs hermafrodiet zijn. :)

Vanuit hedonistisch utilistisch standpunt zal in het multiversum één set van natuurwetten (en dus één universum dat ermee overeenkomt) superieur zijn aan het andere, dat betekent gunstiger zijn voor de levende wezens die zich erin zullen manifesteren.
Levende wezens ontstaan volgens de natuurwetten uit het universum. Of er andere natuurwetten zijn in andere universa is nog niet geweten, maar indien er andere wetmatigheden zijn, zoals bv. het ontbreken van materie, moet je daar geen levensvormen verwachten zoals wij die omschrijven. Het is best mogelijk dat in dit universum planeten zijn die gunstiger zijn voor leven als de onze, en ook die reeds duizenden jaren voorop zijn en wij voor hen primaten zijn. Maar natuurwetten vallen niet te kwalificeren onder mindere of betere.
  zaterdag 23 april 2011 @ 17:51:50 #93
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_95892028
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit lijkt me een wat moeizame hypothese. Het enige dat ons werkelijk onderscheidt van aapachtige holbewoners (die weinig religie kenden) is enkele duizenden tot tienduizenden jaren van culturele evolutie. Genetisch zijn we nagenoeg gelijk gebleven.

Ik zie niet hoe je in dit gedachtenexperiment een kind geisoleerd van cultuur wilt laten opgroeien.
Er is toch wel een evolutie, inzake verstand. Waren troglodieten trouwens niet paganist?
Om het te bestuderen zou je een paar kinderen op een (mensvriendelijk) eiland kunnen zetten.
Ik denk dat ze na een tijdje automatisch vuurgoden, boomgoden, ... gaan vereren.
  zaterdag 23 april 2011 @ 17:55:40 #94
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_95892126
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Levende wezens ontstaan volgens de natuurwetten uit het universum. Of er andere natuurwetten zijn in andere universa is nog niet geweten, maar indien er andere wetmatigheden zijn, zoals bv. het ontbreken van materie, moet je daar geen levensvormen verwachten zoals wij die omschrijven. Het is best mogelijk dat in dit universum planeten zijn die gunstiger zijn voor leven als de onze, en ook die reeds duizenden jaren voorop zijn en wij voor hen primaten zijn. Maar natuurwetten vallen niet te kwalificeren onder mindere of betere.
Ik baseer me op 'het grote ontwerp' van Hawking. Hij stelt dat er 10^500 universa zijn, met allemaal andere natuurwetten. De volledige verzameling aan natuurwetten kan zo bijgesteld worden, dat het leven zo waarschijnlijk mogelijk wordt en zo optimaal mogelijk.
Voor een deïstische god is uit hedonistisch utilistisch perspectief dan een set aan natuurwetten superieur aan de andere.

De natuurwetten in een universum met geslaagd leven zijn beter dan die in een universum met mislukt of geen leven.
pi_95892161
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:44 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Dat hangt ongelooflijk sterk af van welke stroming in het deïsme.
Het deïsme uit de verlichting is vooral ontstaan omdat de deïsten niets konden met een theistische God maar nog steeds een god nodig hadden voor de creatie van alles en die creator wel groter moest zijn dan de mens om bijvoorbeeld een mens te kunnen creëren.

totdat Darwin een 150 jaar geleden met een manier kwam die geen complexere intelligente schepper nodig heeft enkel simpele, niet denkende algoritmes
pi_95892233
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:51 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Om het te bestuderen zou je een paar kinderen op een (mensvriendelijk) eiland kunnen zetten.
Ik denk dat ze na een tijdje automatisch vuurgoden, boomgoden, ... gaan vereren.
Ik denk niet dat er zoiets is als een dusdanig kindvriendelijk eiland dat ze geheel zonder opvoeding een volwassen leeftijd kunnen bereiken. Kinderen hebben opvoeding en begeleiding nodig, of dat nou de opvoeding is van een holbewoner, een wolf, of een religieuze moderne mens. Zonder dat overleven ze zelfs niet onder de meest gunstige omstandigheden.

Maar mochten ze dat onverhoopt toch overleven dan verwacht ik geen zaken zoals taal of religie, maar uitsluitend primitief oermensachtig gedrag.
  zaterdag 23 april 2011 @ 18:04:04 #97
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_95892368
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:57 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Het deïsme uit de verlichting is vooral ontstaan omdat de deïsten niets konden met een theistische God maar nog steeds een god nodig hadden voor de creatie van alles en die creator wel groter moest zijn dan de mens om bijvoorbeeld een mens te kunnen creëren.

totdat Darwin een 150 jaar geleden met een manier kwam die geen complexere intelligente schepper nodig heeft enkel simpele, niet denkende algoritmes
Ja, het is uitgevonden door Descartes, omdat men hem vroeg wat de rol was van god, indien het universum zoals hij beweerde deterministisch is.
  zaterdag 23 april 2011 @ 18:05:08 #98
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_95892402
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er zoiets is als een dusdanig kindvriendelijk eiland dat ze geheel zonder opvoeding een volwassen leeftijd kunnen bereiken. Kinderen hebben opvoeding en begeleiding nodig, of dat nou de opvoeding is van een holbewoner, een wolf, of een religieuze moderne mens. Zonder dat overleven ze zelfs niet onder de meest gunstige omstandigheden.

Maar mochten ze dat onverhoopt toch overleven dan verwacht ik geen zaken zoals taal of religie, maar uitsluitend primitief oermensachtig gedrag.
Nee, het was niet mijn bedoeling het ook werkelijk te gaan doen.
Toch denk ik dat als ze overleven ze een eigen (primitieve) 'taal' en religie zullen ontwikkeld hebben.
  zaterdag 23 april 2011 @ 18:13:08 #99
336390 hopppppppp
http://www.openbaring.org/
pi_95892621
nou ik moet zeggen dat de bijbel keihard aan het uitkomen is

http://www.gabbertijd.nl/tekeningeindtijd.jpg
jep
pi_95892717
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:55 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Ik baseer me op 'het grote ontwerp' van Hawking. Hij stelt dat er 10^500 universa zijn, met allemaal andere natuurwetten. De volledige verzameling aan natuurwetten kan zo bijgesteld worden, dat het leven zo waarschijnlijk mogelijk wordt en zo optimaal mogelijk.
Voor een deïstische god is uit hedonistisch utilistisch perspectief dan een set aan natuurwetten superieur aan de andere.

De natuurwetten in een universum met geslaagd leven zijn beter dan die in een universum met mislukt of geen leven.
Ik heb groot respect voor Dawking, maar zijn stelling blijft een stelling. Waarom moet elk universum leven bevatten zoals wij dit kennen ? Mislukkingen zijn een menselijk begrip.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')