Want de Telegraaf liegt volgens jou?quote:
Nee maar ze gebruiken extra zout....quote:Op donderdag 21 april 2011 12:27 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Want de Telegraaf liegt volgens jou?
Hoe dom ben je dan?
En jij weet dat omdat je:quote:Op donderdag 21 april 2011 14:10 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Nee maar ze gebruiken extra zout....
Je weet hoeveel rendement je dan verliest?quote:Op donderdag 21 april 2011 14:37 schreef niels0 het volgende:
Daarom is het beter om windenergie op te slaan in de vorm van waterhoogte (spaarbekkencentrale) zodat je het kunt aanspreken wanneer dat wenselijk is.
Dat wordt ook deels benoemd in dat onderzoek meen ik, en op die manier schijn je in de UK grofweg 1 dag aan stroomverbruik te kunnen bergen. Gaat hem ook niet echt worden als totale vervanger, hooguit als toevoeging op.quote:Op donderdag 21 april 2011 14:37 schreef niels0 het volgende:
Daarom is het beter om windenergie op te slaan in de vorm van waterhoogte (spaarbekkencentrale) zodat je het kunt aanspreken wanneer dat wenselijk is.
Het is allang bekend dat de produktiefactor van een windmolen 0,25 tot 0,35 (tov het nominale vermogen) is. Niets nieuws dus.quote:
Want we hebben een onbeperkte hoeveelheid uranium op aardequote:Op donderdag 21 april 2011 08:07 schreef 19patje72 het volgende:
[..]
yups idd. Als nu na zonne energie ook wind energie nutteloos blijkt en duurder haalbaar wat blijft er dan nog over naast de fossiele brandstoffen als kolen en olie?
juist: kernenergie
Er is niet eens genoeg olie om te switchen naar duurzame energie, jullie zijn gewoon verloren!quote:Op donderdag 21 april 2011 15:26 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Want we hebben een onbeperkte hoeveelheid uranium op aarde![]()
..
..
..
..
..
ow wacht.
Het zal nog wat onderzoek nodig hebben, maar op dit moment wordt er maar een belachelijk klein deel van de potentie van Uranium gebruikt. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Integral_Fast_Reactor voor wat de toekomst kan brengen.quote:Op donderdag 21 april 2011 15:26 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Want we hebben een onbeperkte hoeveelheid uranium op aarde![]()
..
..
..
..
..
ow wacht.
Tuurlijk kan dat maar willen we dat als wereld zijnde of willen we liever meteen naar duurzame energiebronnen zonder afval problemen overstappen.quote:Op donderdag 21 april 2011 16:02 schreef anboni het volgende:
Het zal nog wat onderzoek nodig hebben, maar op dit moment wordt er maar een belachelijk klein deel van de potentie van Uranium gebruikt. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Integral_Fast_Reactor voor wat de toekomst kan brengen.
En als de Uranium op is, is er altijd nog Thorium: http://en.wikipedia.org/wiki/Thorium_fuel_cycle
Denk dat we nog wel een paar millenia vooruit kunnen op kernenergie.
ok, grondstofprobleem opgelost. Wat doen we dan met het afvalprobleempje?quote:Op donderdag 21 april 2011 16:02 schreef anboni het volgende:
[..]
Het zal nog wat onderzoek nodig hebben, maar op dit moment wordt er maar een belachelijk klein deel van de potentie van Uranium gebruikt. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Integral_Fast_Reactor voor wat de toekomst kan brengen.
En als de Uranium op is, is er altijd nog Thorium: http://en.wikipedia.org/wiki/Thorium_fuel_cycle
Denk dat we nog wel een paar millenia vooruit kunnen op kernenergie.
Het lijkt mij niet verstanding om op maar 1 paard te wedden. Ik zou liever zien dat er ook onderzocht wordt hoe kernenergie op redelijk korte termijn kolen- en oliecentrales kan vervangen. Dat zie ik zonne- en windenergie voorlopig nog niet doen.quote:Op donderdag 21 april 2011 16:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat maar willen we dat als wereld zijnde of willen we liever meteen naar duurzame energiebronnen zonder afval problemen overstappen.
Lees die wiki artikelen eens en formuleer dan je vraag nog 'ns...quote:Op donderdag 21 april 2011 16:15 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
ok, grondstofprobleem opgelost. Wat doen we dan met het afvalprobleempje?
Hoewel het minder is blijft er nog altijd (radioactief) afval over, daar moet je ook iets mee doen.quote:Op donderdag 21 april 2011 16:19 schreef anboni het volgende:
[..]
Lees die wiki artikelen eens en formuleer dan je vraag nog 'ns...
Het zal ook niet een enkelvoudige oplossing gaan worden. Maar met duurzame bronnen is veel meer mogelijk dan dat we tot nu toe benutten. En om even aan te geven hoe hard men hiermee bezig is zou ik je aanraden eens naar de het project desertec te zoeken op internet.quote:Op donderdag 21 april 2011 16:17 schreef anboni het volgende:
Dat zie ik zonne- en windenergie voorlopig nog niet doen.
3x normaal. 1e keer bij de eerste opwekking, 2e keer bij het verplaatsen van het water, 3e keer bij de opwekking en levering naar het net.quote:Op donderdag 21 april 2011 14:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je weet hoeveel rendement je dan verliest?
Desertec kom ik qua naam regelmatig tegenquote:Op donderdag 21 april 2011 16:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En om even aan te geven hoe hard men hiermee bezig is zou ik je aanraden eens naar de het project desertec te zoeken op internet.
Nou nou wat een problemen... De Sahara gaat van 60 naar 59 graden overdag in de schaduwquote:Op donderdag 21 april 2011 17:32 schreef Stokkie_ het volgende:
Ik las toevallig kort geleden dit stukje en het bevestigd ook wel wat ik al lang dacht:
http://www.zeitnews.org/e(...)-energy-balance.html
Als we alles zouden onttrekken aan duurzame bronnen heeft dat gewoon gevolgen voor het klimaat, dat alle energie in warmte weer terugkomt kan wel zijn maar dat is dan wel weer op een andere locatie. We hebben gewoon fossiele brandstoffen nodig, en op termijn kernenergie/fusie/traveling wave reactors. Daar gaan we niet onderuit komen. Bijv. het volplanten van de sahara met zonnepanelen is een leuk idee, en zal zeker veel energie opleveren echter verandert het locale klimaat daar dan ook enorm omdat er veel minder oppervlaktewarmte zal zijn.
Maar natuurlijk trekt Lambiekje op die manier een conclusie aan de hand van slechts één of twee artikelen...die passen namelijk in zijn straatje.quote:Op donderdag 21 april 2011 08:26 schreef goeiemoggel het volgende:
Het is wel extreem kortzichtig om uit dat rapport op te maken dat windmolens nutteloos zijn (dus niet alleen van Lambiekje, maar ook van die James Delingpole van het bronartikel).
Dat van de Sahara. Dat is een probleem?quote:Op donderdag 21 april 2011 17:32 schreef Stokkie_ het volgende:
Ik las toevallig kort geleden dit stukje en het bevestigd ook wel wat ik al lang dacht:
http://www.zeitnews.org/e(...)-energy-balance.html
Als we alles zouden onttrekken aan duurzame bronnen heeft dat gewoon gevolgen voor het klimaat, dat alle energie in warmte weer terugkomt kan wel zijn maar dat is dan wel weer op een andere locatie. We hebben gewoon fossiele brandstoffen nodig, en op termijn kernenergie/fusie/traveling wave reactors. Daar gaan we niet onderuit komen. Bijv. het volplanten van de sahara met zonnepanelen is een leuk idee, en zal zeker veel energie opleveren echter verandert het locale klimaat daar dan ook enorm omdat er veel minder oppervlaktewarmte zal zijn.
Het is meer dat de politiek er zo extreem voor gaat. Dan kun je zonder blikken en en blozen er van uitgaan dat er iets fundamenteels verkeerd zit.quote:Op donderdag 21 april 2011 18:27 schreef bas-beest het volgende:
[..]
Maar natuurlijk trekt Lambiekje op die manier een conclusie aan de hand van slechts één of twee artikelen...die passen namelijk in zijn straatje.
quote:Op donderdag 21 april 2011 22:20 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het is meer dat de politiek er zo extreem voor gaat. Dan kun je zonder blikken en en blozen er van uitgaan dat er iets fundamenteels verkeerd zit.
Er is geen andere oplossing. De zon is onze enige energiebron, dus die moet je aanspreken. Zonlicht direct afnemen is op dit moment nog niet mogelijk, maar de energie van zonlicht veroorzaakt wind en dus is dat een hele interessante bron. Net als golven.quote:Op donderdag 21 april 2011 22:20 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het is meer dat de politiek er zo extreem voor gaat. Dan kun je zonder blikken en en blozen er van uitgaan dat er iets fundamenteels verkeerd zit.
wintquote:Op donderdag 21 april 2011 23:11 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Er is geen andere oplossing. De zon is onze enige energiebron, dus die moet je aanspreken. Zonlicht direct afnemen is op dit moment nog niet mogelijk, maar de energie van zonlicht veroorzaakt wint en dus is dat een hele interessante bron. Net als golven.
Dat zouden pas budgetten zijn, dan zou zelf een kernfusie reactor allang ontwikkeld zijn.quote:Op donderdag 21 april 2011 17:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Desertec kom ik qua naam regelmatig tegenLeuk project, nu nog budget! En dan bedoel ik een budget wat qua orde-grootte overeenkomt met de wereld-olie-verkopen. Zeg maar 5 miljard euro per dag. Dat wordt het leuk
Op zich vind ik dit een gezonde grondhouding in het politieke klimaat van tegenwoordig, heel vaak zie je dat dingen gebeuren, die eigenlijk bijna niemand (in Nederland) wil, dat ze dan toch gebeuren heeft vaak een verborgen oorzaak: vriendjepolitiek, baantjesjagerij, geld, etc.quote:Op donderdag 21 april 2011 22:20 schreef Lambiekje het volgende:
Kan je dit onderbouwen met wetenschappelijke publicaties? Of is dit je onderbuikgevoel zonder echt te weten waar je het over hebt?!quote:Op vrijdag 22 april 2011 09:31 schreef DS4 het volgende:
Windenergie zorgt voor veel dode vogels.
Windenergie levert onder de streep geen donder op.
Dat is het eier eten. Een beter milieu valt niet veel op te belasten.quote:Op vrijdag 22 april 2011 09:31 schreef DS4 het volgende:
Je kan zeggen wat je wil, maar dat windenergie zo wordt bejubeld is toch wel vreemd. Milieu-organisaties hebben bij ieder bouwwerk wat boven de 1 meter uit komt het al snel over landschapsvervuiling, maar die idioot lelijke wit-oranje torens die je in wijde omtrek kan zien... het blijft oorverdovend stil.
Windenergie zorgt voor veel dode vogels.
Windenergie levert onder de streep geen donder op.
Het lijkt een beetje op de Brent Spar doctrine: milieu-organisaties weten op zeker moment wel dat het helemaal niet goed is voor het milieu, maar publicitair is het goed... dus volhouden!
Er zit gewoon potentieel veel meer in zonne-energie. Het enige "nadeel" is dat dit door mensen zelf kan worden opgewekt bij huis en dan kun je het veel lastiger belasten...
Voor dat ze maar eenvijfde hebben opgebracht is het al weer aan vervanging toe.quote:Het beste zou zijn om in te zetten op zonne-energie + kernenergie (gewoon een hele veilige vorm van energiewinning... veel veiliger dan windenergie om maar eens wat te noemen) en die windenergie maar te laten voor wat het is. We hebben al veel te veel van die lelijke turbines gebouwd en ze draaien niet op wind, maar op subsidie!
Dat staat toch in de OT artikel. Het levert geen drol op.quote:Op vrijdag 22 april 2011 09:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Kan je dit onderbouwen met wetenschappelijke publicaties? Of is dit je onderbuikgevoel zonder echt te weten waar je het over hebt?!
Mijn mening komt vanuit al hetgeen ik er over heb gelezen. W.o. wetenschappelijke publicaties. Nog afgezien van de man van een oud-collega van mijn moeder die er echt verstand van heeft die het niet kan laten om iedere keer daarover in mijn oren te tetteren...quote:Op vrijdag 22 april 2011 09:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Kan je dit onderbouwen met wetenschappelijke publicaties? Of is dit je onderbuikgevoel zonder echt te weten waar je het over hebt?!
Kun je de betrouwbaarheid van het artikel aantonen? En in hoeverre zijn er publicaties die dezelfde resultaten geven, of juist totaal tegengestelde? Hoe zit het met peer reviews?quote:Op vrijdag 22 april 2011 09:51 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Dat staat toch in de OT artikel. Het levert geen drol op.
Dat kan hij niet.quote:Op vrijdag 22 april 2011 09:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat vind ik veel. Jij misschien niet, dat mag.quote:Op vrijdag 22 april 2011 10:17 schreef Basp1 het volgende:
30.000 dode vogels door windmolens in denemarken,
Zelfs onder de streep leveren windmolens wat op. Mijn bron dat het wel wat oplevert is dat boek waar je de cijfers van de dode vogels ook in staan. Verder heb ik hier nog wel een artikelen over de eroei (energy return on energy investment) van windenergiequote:Op vrijdag 22 april 2011 10:35 schreef DS4 het volgende:
Het belangrijkste argument is dat het onder de streep niets oplevert behalve horizonvervuiling. En wederom: dat hoef jij geen probleem te vinden, ik vind dat dus wel een hele goede reden om er mee op te houden.
Niet echt. Het wisselende aanbod in energie is gewoon een probleem. Je wijst op Denemarken, maar die kunnen alleen maar zoveel windenergie produceren, omdat de capaciteit wordt bijgepast uit omringende landen.quote:Op vrijdag 22 april 2011 10:46 schreef Basp1 het volgende:
Zelfs onder de streep leveren windmolens wat op.
Voor die vogelaantallen is het belangrijkste eigenlijk om te weten om welke vogels het gaat (merk & type).quote:Op vrijdag 22 april 2011 10:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zelfs onder de streep leveren windmolens wat op. Mijn bron dat het wel wat oplevert is dat boek waar je de cijfers van de dode vogels ook in staan. Verder heb ik hier nog wel een artikelen over de eroei (energy return on energy investment) van windenergie
Maar ik ben heel benieuwd naar jou bron dat het niets zou opleveren. (de borreltafel met bitterballen? )
Het wisselende aanbod behoeft geen compleet probleem te zijn zolang we windernergie dan meer op een nog globalere schaal toepassen.quote:Op vrijdag 22 april 2011 10:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niet echt. Het wisselende aanbod in energie is gewoon een probleem. Je wijst op Denemarken, maar die kunnen alleen maar zoveel windenergie produceren, omdat de capaciteit wordt bijgepast uit omringende landen.
Maar als je het op wereldschaal wil gaan doen krijg je toch problemen. Misschien dat die in de toekomst nog wel rendabel gemaakt kunnen worden, maar met de huidige techniek zou je hele inefficiënte manieren van opwekken moeten gebruiken in de dalperiodes en daarmee is er onder de streep geen positief saldo.
En zelfs als we dat echt voor elkaar krijgen: heb je enig idee hoe lelijk de wereld er dan uit gaat zien?
Daarom ben ik voorstander van zonne-energie. Werkt veel constanter en kan in veel gevallen vrij onzichtbaar worden verwerkt.
Zonne-energie heeft net als windenergie te maken met fluctuaties op korte termijn (bewolking) en op de lange termijn (dag/nacht). In beide gevallen heb je het probleem van opslag. Wat je er mooier uit vindt zien is gewoon een kwestie van smaak. Als je kijkt naar windmolens bedoeld voor stedelijke omgevingen zien die er al een stuk aantrekkelijker uit. En anders zet je ze gewoon in zee.quote:Op vrijdag 22 april 2011 10:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niet echt. Het wisselende aanbod in energie is gewoon een probleem. Je wijst op Denemarken, maar die kunnen alleen maar zoveel windenergie produceren, omdat de capaciteit wordt bijgepast uit omringende landen.
Maar als je het op wereldschaal wil gaan doen krijg je toch problemen. Misschien dat die in de toekomst nog wel rendabel gemaakt kunnen worden, maar met de huidige techniek zou je hele inefficiënte manieren van opwekken moeten gebruiken in de dalperiodes en daarmee is er onder de streep geen positief saldo.
En zelfs als we dat echt voor elkaar krijgen: heb je enig idee hoe lelijk de wereld er dan uit gaat zien?
Daarom ben ik voorstander van zonne-energie. Werkt veel constanter en kan in veel gevallen vrij onzichtbaar worden verwerkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |