Mwa, fundamenteel onderzoek sponsoren is over het algemeen voor het bedrijfsleven totaal niet interessant.quote:Op woensdag 20 april 2011 10:46 schreef SicSicSics het volgende:
Misschien heb ik er geen verstand van en misschien ben ik wel heel kortzichtig, maar hebben we in Nederland niet nog 100'en andere kenniscentra en instituten die fundamenteel onderzoek sponsoren om het later in de markt proberen te zetten?
En ook op 'zielige mensen' wordt bezuinigd.
Kenniscentra en instituten zei ik ook. Niet het bedrijfsleven.quote:Op woensdag 20 april 2011 10:56 schreef Maverick_tfd het volgende:
Mwa, fundamenteel onderzoek sponsoren is over het algemeen voor het bedrijfsleven totaal niet interessant.
Precies wat ik dus ook al aangaf. Dat gaat prima. Goeie lui, bij TNO.quote:Op woensdag 20 april 2011 11:14 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Kenniscentra en instituten zei ik ook. Niet het bedrijfsleven.
Neem een TNO; die doen veel fundamenteel onderzoek. Die hebben zelfs een verdien model gebaseerd op het verkopen van de bruikbare onderdelen zodat de niet bruikbare onderdelen gefinancierd blijven worden.
Hoe kom je bij Shell (ik kan het niet terugvinden)?quote:Op woensdag 20 april 2011 11:17 schreef SicSicSics het volgende:
En nog even voor alle bijdehandjes. Ik snap dat Shell niet voor iedereen gaat betalen. Het was dan ook een voorbeeld om jullie verbeelding te prikkelen, niet omdat ik denk dat Shell iedereen gaat betalen voor dingen waar ze zelf niks aan hebben!
Shell heeft had bijvoorbeeld het Shell Centenary Scolarship Fund. En die hebben volgens mij al meer mensen opgeleid dan deze subsidie. Ik kom eraan via een praktijkvoorbeeld, maar dat is 'bullshit' en mag niet als voorbeeld dienen in dit topic.quote:Op woensdag 20 april 2011 12:08 schreef El_Matador het volgende:
Hoe kom je bij Shell (ik kan het niet terugvinden)?
Dat gebeurt al, over de hele wereld. Misschien dat er niche studies zijn die deze subsidie nodig hebben om toch dezelfde kansen te creëren, maar daar hoef je volgens mij niet zo dramatisch over te doen.quote:Denk dat het een goed idee is als bedrijven met hoge niveaus van technische kennis meer sponsoring geven aan relevante opleidingen inderdaad.
"Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek"quote:Op woensdag 20 april 2011 11:14 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Neem een TNO; die doen veel fundamenteel onderzoek. Die hebben zelfs een verdien model gebaseerd op het verkopen van de bruikbare onderdelen zodat de niet bruikbare onderdelen gefinancierd blijven worden.
Nee. Universiteiten zijn ongeveer tachtig procent, Philips en TNO beiden acht en voor de rest nog een klein handjevol. Qua fundamenteel onderzoek zelfs vrijwel alleen de universiteiten.quote:Op woensdag 20 april 2011 10:46 schreef SicSicSics het volgende:
Misschien heb ik er geen verstand van en misschien ben ik wel heel kortzichtig, maar hebben we in Nederland niet nog 100'en andere kenniscentra en instituten die fundamenteel onderzoek sponsoren om het later in de markt proberen te zetten?
Ah dat fonds kende ik niet. Goed initiatief!quote:Op woensdag 20 april 2011 12:30 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Shell heeft had bijvoorbeeld het Shell Centenary Scolarship Fund. En die hebben volgens mij al meer mensen opgeleid dan deze subsidie. Ik kom eraan via een praktijkvoorbeeld, maar dat is 'bullshit' en mag niet als voorbeeld dienen in dit topic.
Ik geloof ook niet dat Shell een uitzondering is in het aanbieden van deze mogelijkheden.
[..]
Dat gebeurt al, over de hele wereld. Misschien dat er niche studies zijn die deze subsidie nodig hebben om toch dezelfde kansen te creëren, maar daar hoef je volgens mij niet zo dramatisch over te doen.
Dat: En dan ontken ik niet dat er bij het bedrijfsleven ook zeer interessante dingen gebeuren.quote:Op woensdag 20 april 2011 01:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er is nogal veel fundamenteel onderzoek wat enkel van belastinggeld wordt betaald.
De salarissen zijn i.t.t. de semi´publieke` sector erg laag terwijl het onderzoek erg belangrijk is.
Briljante mensen die zelf een groot deel van hun studiekosten moeten betalen gaan niet zulk onderzoek verrichten, of het zou enkel aan de start van hun loopbaan moeten zijn zodat ze na een paar jaar het grote geld kunnen krijgen bij bedrijven.
Okee, nu kom je met ene Rob aan zetten die het volgens jou zonder 'extra middelen' gered heeft, ergo, die extra middelen zijn niet nodig.quote:Op dinsdag 19 april 2011 23:00 schreef Cherna het volgende:
[..]
Die hoeven zich niet druk te maken want die komen er toch wel ook zonder die hulp. Het bedrijfsleven plukt dit uitzonderlijke talenten wel op
http://www.linkedin.com/in/robmiesen
Ken hem en weet hoe hij dit bereikt heeft.
De uni is een mooie plek om je wilde haren kwijt te raken, en een manspersoon op te snorren.quote:Op woensdag 20 april 2011 19:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoeveel vrouwen gaan eigenlijk studeren om daarna zo snel mogelijk niet meer te werken en voor kinderen te zorgen en mannetje te laten zwoegen?
Vast veel maar heeft verder niet veel met dit topic te maken. Of wel in de zin 'laten ze daar maar op bezuinigen'.quote:Op woensdag 20 april 2011 19:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoeveel vrouwen gaan eigenlijk studeren om daarna zo snel mogelijk niet meer te werken en voor kinderen te zorgen en mannetje te laten zwoegen?
Bijna geen denk ik.quote:Op woensdag 20 april 2011 19:07 schreef Pietverdriet het volgende:
extreem weing, van de toptalenten die dit soort beurzen binnenhalen nagenoeg geen (n=12quote:Op woensdag 20 april 2011 19:07 schreef Pietverdriet het volgende:
12 mensen hebben m gekregen dit jaar?quote:Op woensdag 20 april 2011 19:32 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
extreem weing, van de toptalenten die dit soort beurzen binnenhalen nagenoeg geen (n=12)
Nee, ik ken 12 mensen met dat soort beurzen en geen van allen zitten thuis / zijn van plan met een kind thuis te gaan zitten. Twee hebben huismannen, de rest heeft zijn/haar shit gewoon goed geregeld.quote:Op woensdag 20 april 2011 19:35 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
12 mensen hebben m gekregen dit jaar?
Oh, zo! Nee deze categorie zal dat niet doen.quote:Op woensdag 20 april 2011 19:37 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Nee, ik ken 12 mensen met dat soort beurzen en geen van allen zitten thuis / zijn van plan met een kind thuis te gaan zitten. Twee hebben huismannen, de rest heeft zijn/haar shit gewoon goed geregeld.
Dat tweede kan ik niet beoordelen, over dat eerste heb ik een kleine anecdote.quote:Er zit wel verschil tussen de kwaliteit van opleidingen, maar niet tussen de kwaliteit van onderwijs van verschillende universiteiten in Nederland als je het niveau van afstudeerscripties vergelijkt.
Natuurlijk, dat spreek ik geenzins tegen. In de U.S.A. hebben de topuniversiteiten 10-100 keer zoveel geld (de rijkste universiteiten daar hebben een budget van 20-30 miljard). Natuurlijk kunnen wij onmogelijk net zo veel goed onderzoek verrichten als wat zij kunnen, daarom lijkt het mij verstandig beleid om niet dat beetje geld wat wij hebben gelijkmatig te verdelen over alle studierichtingen (wanneer je het verschil in kosten voor onderzoek van eenzelfde schaal buiten beschouwing laat) maar in te zetten op een aantal topgebieden.quote:Omdat er wel grote verschillen zitten in onderzoekskwaliteit, is een verband tussen de kwaliteit van onderzoek en de kwaliteit van onderwijs niet aannemelijk.
Krijg je niet gemakkelijker een onderzoeksplaats bij een topuniversiteit in het buitenland wanneer je aan die universiteit hebt gestudeerd?quote:Alleen als je onderzoek doet, kun je soms beter naar het buitenland te gaan.
Welke richting?quote:Voor mijn richting is het op dit moment extreem goed in Nederland m.b.t. de kwaliteit van de onderzoekers, maar de top zit natuurlijk in Amerika.
Het probleem is dat de overheden en universiteiten maar wat snel de kaasschaafmethode gebruiken bij de zoveelste bezuiniging.quote:Ik vind dat bovenop de subsidies die bedrijven geven, ook de overheid zeker mag investeren in academisch onderzoek. Maar dan wel in relevant onderzoek, niet het zoveelste (linkse) sociopatische enquetetje. Er vloeit daar een hoop geld weg, naar die zinloze onderzoekjes.
Dat vergeten veel te veel mensen. Ook, misschien zelfs wel juist, al diegenen die nog nooit een universiteit van binnen hebben gezien profiteren van het daar verrichte onderzoek.quote:Goed opgeleide mensen hebben we allemaal wat aan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |