Alleen het dikgedrukte ben ik met je eens. Al denk ik dat je twee dingen door elkaar haalt. Het gaat hier niet om studiefinanciering (die voor iedere jan lul met het juiste diploma klaar ligt) maar voor een exclusieve beurs voor minder dan 100 studenten.quote:Op dinsdag 19 april 2011 23:48 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee, Maar helaas als er teveel hoogopgeleiden in de samenleving staan dan moet het veranderen. Het is toch te gek voor woorden dat je nu bv vrijetijdskunde kunt studeren. Er ontstaat nu een samenleving waarbij niemand meer met zijn handen wilt werken. Het is een zeepbel die net als de onroerend goed markt zal klappen als de eisen niet strenger worden
En dan blijf ik van mening dat de echte talenten het wel redden. Dit is altijd al zo geweest. De selectie procedure zal strenger moeten worden. Dan zal de beurs naar de juiste personen gaan.
Dat D66 steeds maar de kenniseconomie aanhaalt als zijnde de toekomst is een farce.
Misschien dat we elkander niet goed begrijpen. Ik mekker niet over geld en dat er ingeleverd moet worden. Maar het moet wel de bedoeling zijn dat het geld bij de juiste personen terecht komt(talent). Maar ik blijf hier een dubbel gevoel over houden omdat talenten zoals zo vaak zich heel goed kunnen redden. Maar eerst zal dan de selectie procedure strenger moeten om het kaf van het koren te kunnen scheiden. Want tegenwoordig noemt iedereen zich wel een talent of slimme jongenquote:Op dinsdag 19 april 2011 23:57 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Alleen het dikgedrukte ben ik met je eens. Al denk ik dat je twee dingen door elkaar haalt. Het gaat hier niet om studiefinanciering (die voor iedere jan lul met het juiste diploma klaar ligt) maar voor een exclusieve beurs voor minder dan 100 studenten.
En toch jammer dat je er bij mensen die wel een substantiële bijdrage aan de maatschappij er zo maar vanuit gaat dat ze het wel redden, en mekkert over geld terwijl je bij zielige gevallen er wel vanuit gaat dat we daar gemeenschapsgeld aan geven. Of zie ik het verkeerd?
Dan heb je (weer) niet gelezen waar het over gaat. Dit bericht gaat namelijk over een beurs voor uitmuntende studenten om die in het buitenland te laten studeren en wordt slechts aan de top van de applicaties uitgekeerd.quote:Op dinsdag 19 april 2011 23:48 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee, Maar helaas als er teveel hoogopgeleiden in de samenleving staan dan moet het veranderen. Het is toch te gek voor woorden dat je nu bv vrijetijdskunde kunt studeren. Er ontstaat nu een samenleving waarbij niemand meer met zijn handen wilt werken. Het is een zeepbel die net als de onroerend goed markt zal klappen als de eisen niet strenger worden.
En dan blijft je mening (weer) nergens op gebaseerd.quote:En dan blijf ik van mening dat de echte talenten het wel redden. Dit is altijd al zo geweest. De selectie procedure zal strenger moeten worden. Dan zal de beurs naar de juiste personen gaan.
Dat D66 steeds maar de kenniseconomie aanhaalt als zijnde de toekomst is een farce.
Met die selectieprocedure zit het wel goed.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:08 schreef Cherna het volgende:
[..]
Misschien dat we elkander niet goed begrijpen. Ik mekker niet over geld en dat er ingeleverd moet worden. Maar het moet wel de bedoeling zijn dat het geld bij de juiste personen terecht komt(talent). Maar ik blijf hier een dubbel gevoel over houden omdat talenten zoals zo vaak zich heel goed kunnen redden. Maar eerst zal dan de selectie procedure strenger moeten om het kaf van het koren te kunnen scheiden. Want tegenwoordig noemt iedereen zich wel een talent of slimme jongen
En het is niet erg om te investeren in mensen die het zonder ook wel redden (in die zin dat ze niet op straat terecht komen) want dat is gewoon een investering.quote:http://www.nuffic.nl/nede(...)ordeling-en-selectie
Een door de minister van OCW benoemde onafhankelijke commissie onder voorzitterschap van Trude Maas-de Brouwer adviseert de Nuffic over de beoordeling. De commissie is met de Nuffic een werkwijze voor de beoordeling overeengekomen.
Je aanvraag wordt uitsluitend op basis van je aanvraagdossier beoordeeld. Er vinden geen selectiegesprekken plaats. Bij de beoordeling van je aanvraag wordt op alle onderdelen van het dossier gelet. Ter indicatie (niet uitputtend) hier een paar dingen die een rol spelen:
* voordracht: status van degene die voordraagt, mate waarin hij jou kent, informatie over academische capaciteiten, details over studieverleden, studieplannen;
* cv: studieverleden en studietempo, relevante extracurriculaire activiteiten, internationale ervaring, academisch netwerk, prijzen, eventuele publicaties, presentaties congressen, ordelijk opgesteld cv, geen gaten in de chronologie;
* cijfers: beste 10% of beter, liefst van heel de faculteit of instelling; eventueel opgaande lijn;
* motivatiebrief: waarom dít vak (eventueel bij díe docent) aan díe instelling; uitleg over aansluiting van studieplannen bij vooropleiding; relevantie voor verdere (wetenschappelijke of andere) carrière. Motiveer de keuze van referenten ook in de motivatie;
* referenties: (academische) status van de referent; mate waarin hij/zij jou kent, details over academische capaciteiten; details over studieverleden, studieplannen, en de instelling waar je naar toe wilt;
Waarin moet toptalent zich bewijzen. Leg mij dat dan maar eerst eens uit. Het bedrijfsleven bepaalt en draagt zorg voor toptalent zodat ze in hun tak zich kunnen ontwikkelen en ook de mogelijkheden hebben. Het is een kwestie van vraag en aanbod.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:10 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dan heb je (weer) niet gelezen waar het over gaat. Dit bericht gaat namelijk over een beurs voor uitmuntende studenten om die in het buitenland te laten studeren en wordt slechts aan de top van de applicaties uitgekeerd.
[..]
En dan blijft je mening (weer) nergens op gebaseerd.
Je blijft roepen dat het kaf van het koren gescheiden moet worden, maar legt niet uit waarom deze beurs (en de Rubicon wat dat betreft) dat juist niet doen. Door mogelijkheden waarin toptalent zich kan bewijzen af te schaffen krijg je juist meer een grijze ambigue massa binnen de academische wereld aangezien de talenten nog meer dan nu weggekaapt zullen worden door het bedrijfsleven.
Tja maar het is wel het bedrijfsleven die je vaak de tools verschaft om onderzoek te kunnen doen.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:16 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Met die selectieprocedure zit het wel goed.
[..]
En het is niet erg om te investeren in mensen die het zonder ook wel redden (in die zin dat ze niet op straat terecht komen) want dat is gewoon een investering.
Zijn gaan ook iets terug doen voor de maatschappij, zeker als je ze de ruimte geeft fundamenteel onderzoek te doen, iets waar het bedrijfsleven lang niet altijd geld in ziet.
Het berdijfsleven wil niet betalen voor onderzoek waar geen direct geld in zit, maar waar wij als maatschapij wel wat aan hebben.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:18 schreef Cherna het volgende:
[..]
Waarin moet toptalent zich bewijzen. Leg mij dat dan maar eerst eens uit. Het bedrijfsleven bepaalt en draagt zorg voor toptalent zodat ze in hun tak zich kunnen ontwikkelen en ook de mogelijkheden hebben. Het is een kwestie van vraag en aanbod.
In die tijd is hij ook gepromoveerd.quote:Op dinsdag 19 april 2011 23:39 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Daarnaast heeft jouw voorbeeld van 1983 tot 1990 gestudeerd dus begrijp ik niet waarom je opeens met de jaren 70 aan komt zetten :/
Nee, maar je maakt me niet wijs dat je geen keuze kunt maken als je eenmaal door het bedrijfsleven(die je notabene de tools verschaft) en zo ervaring opdoet daarna je eigen keuzes kunt maken. Sterker nog juist het bedrijfsleven bied je de mogelijkheden tot bronnen die je anders nooit zou kunnen bereiken.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:26 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
Het berdijfsleven wil niet betalen voor onderzoek waar geen direct geld in zit, maar waar wij als maatschapij wel wat aan hebben.
Wil je dat de knappe knappe koppen van deze wereld zich alleen maar bezig gaan houden met het bedenken van gadgets, knalgames, doortrapte reclametechnieken en finaciele graaiconstructies?
Yeap zag dat inderdaad. Haalt niet weg dat de jaren 70 nog steeds uit de lucht komen vallenquote:Op woensdag 20 april 2011 00:33 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
In die tijd is hij ook gepromoveerd.
Ik snap al dat buitenlandgedoe met studeren niet zo. De universiteiten hier zijn prima.
Ik snap niet wat je bedoelt, of wil je weten hoe de selectieprocedure voor die beurs werkte? Kan je vast wel ergens opzoeken.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:18 schreef Cherna het volgende:
[..]
Waarin moet toptalent zich bewijzen. Leg mij dat dan maar eerst eens uit. Het bedrijfsleven bepaalt en draagt zorg voor toptalent zodat ze in hun tak zich kunnen ontwikkelen en ook de mogelijkheden hebben. Het is een kwestie van vraag en aanbod.
Nee? Nou ja ligt natuurlijk aan je definitie van "vaak". Meeste Nobel-prijzen worden niet verdiend uit onderzoek "in opdracht van".quote:Op woensdag 20 april 2011 00:26 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja maar het is wel het bedrijfsleven die je vaak de tools verschaft om onderzoek te kunnen doen.
Dat is niet waar. Vallen niet veel meer woorden aan vuil te maken. Het bedrijfsleven beperkt je resources in extreme mate.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:44 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee, maar je maakt me niet wijs dat je geen keuze kunt maken als je eenmaal door het bedrijfsleven(die je notabene de tools verschaft) en zo ervaring opdoet daarna je eigen keuzes kunt maken. Sterker nog juist het bedrijfsleven bied je de mogelijkheden tot bronnen die je anders nooit zou kunnen bereiken.
Tja als je contacten niet belangrijk vindt dan houd alles op. Dat het niet in je opkomt nadat je voor het bedrijfsleven onderzoek hebt gepleegt en zo contacten ontstaan en naam maakt zodat je voor jezelf desnoods je eigen onderzoek kunt beginnen dat jij belangrijk vindt voor de maatschappij kan ik niets aan doen.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:54 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Vallen niet veel meer woorden aan vuil te maken. Het bedrijfsleven beperkt je resources in extreme mate.
Contacten leveren geen baanbrekend onderzoek op.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:58 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja als je contacten niet belangrijk vindt dan houd alles op. Dat het niet in je opkomt nadat je voor het bedrijfsleven onderzoek hebt gepleegt en zo contacten ontstaan en naam maakt zodat je voor jezelf desnoods je eigen onderzoek kunt beginnen dat jij belangrijk vindt voor de maatschappij kan ik niets aan doen.
Op andere zaken heb ik voorheen gereageerd. Als voorbeeld de jaren 70 was de basis. Maar goed het gym tel jij dan niet mee.
Nee contacten zijn je bronnen om een onderzoek te kunnen starten. Of heb je geen geld en apparatuur nodig om tot een baanbrekend onderzoek te komen. Laat staan de ervaring die je opdoet, want vaak bezeil je de gehele wereld, zodat je je eigen keuzes altijd nog kan maken door je eigen onderzoek te starten. Dus waarom in het buitenland studeren als je het bedrijfsleven de mogelijkheden biedquote:Op woensdag 20 april 2011 01:05 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Contacten leveren geen baanbrekend onderzoek op.
Andere vragen heb je nog steeds niet gereageerd.
Behalve als je echt niet begrijpt dat een top-talent beurs juist binnen de sample studenten op kunde onderscheid maakt.
En als je echt niet begrijpt dat het bedrijfsleven niet voor 100% dezelfde wensen heeft als de samenleving.
Maar dan is het waarschijnlijk eerder een soort onderbuik-wrok-gevoel omdat jij die beurs nooit zou kunnen krijgen
Overigens is het enige moment dat je de jaren 70 noemde in relatie tot je linked-in profiel van iemand die in de jaren 80 studeerde, dus wat het punt daarvan was ontgaat me nog steeds.
Dan heb je meer aan academische contacten.quote:Op woensdag 20 april 2011 01:18 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee contacten zijn je bronnen om een onderzoek te kunnen starten.
Dat is aanwezig op een universiteit, niet standaard in een bedrijf.quote:Of heb je geen geld en apparatuur nodig om tot een baanbrekend onderzoek te komen.
Die ervaring is per definitie natuurlijk lager dan op een universiteit.quote:Laat staan de ervaring die je opdoet zodat je je eigen keuzes altijd nog kan maken door je eigen onderzoek te starten.
Dus klopt je claim, "dat hij studeerde toen er nog geen voorzieningen waren", niet aangezien je in diezelfde post claimde dat die voorzieningen er in de jaren 80 wel waren. Je spreekt jezelf tegen.quote:In jaren 70 zat hij op het Gym en is dus de basis tot
Weer een vreemd soort tegeltjesspreuk. Als je inziet dat het bedrijfsleven andere belangen heeft, waarom ben je dan overtuigd dat het bedrijfsleven hetzelfde type onderzoek zal financieren? Of kom je terug op die eerdere claim?quote:Nee het bedrijfsleven heeft andere belangen dan de maatschappij, maar beide draaien om geld (wat anders). Maar helaas je hebt het bedrijfsleven nu eenmaal nodig(de macht)
Nee, maar het zou fijn zijn als je de claims die je maakt op de een of andere manier zou kunnen onderbouwen.quote:Ik heb geen wrok en hoef me niet te verantwoorden wat ik doe of wat ik bereik heb.
Serieus?quote:De universiteiten hier zijn prima.
Natuurlijk, er is niets mis mee wanneer een briljante academicus ook wat ervaring opdoet in het bedrijfsleven en er is niets mis mee wanneer universiteiten en bedrijven samenwerken. Bedrijven zijn echter ook in heel veel onderzoek niet geïnteresseerd en niet iedere briljante onderzoeker is geschikt voor het bedrijfsleven. Een samenleving die zulk onderzoek en zulke toptalenten verwaarloost zal hier de rekening voor betalen. Letterlijk en figuurlijk.quote:Ik zeg steeds nadat je ervaring hebt opgedaan in het bedrijfsleven ga je voor jezelf beginnen met je eigen onderzoek. Desnoods door je eigen onderzoekscentrum op te richten ism met een UNI
Laatste poging want ik heb een paper te schrijven.quote:Op woensdag 20 april 2011 01:38 schreef Cherna het volgende:
Als je denkt dat het bedrijfsleven niet belangrijk is voor je ontwikkeling dan zit je er volledig naast.
dat je op een UNI meer ervaring opdoet dan in het bedrijfsleven betwijfel ik.
Heb ik ooit gesproken dat het bedrijfsleven hetzelfde onderzoek zal financieren. Kennelijk begrijp je me niet.
Ik zeg steeds nadat je ervaring hebt opgedaan in het bedrijfsleven ga je voor jezelf beginnen met je eigen onderzoek. Desnoods door je eigen onderzoekscentrum op te richten ism met een UNI
Je zegt steeds dat die dure buitenland studie nodig is voor talent. Op welk gebied ben je erg onduidelijk. Wat kan een UNI in het buitenland je meer bieden dan een UNI in NL.
Voor mijn richting is het op dit moment extreem goed in Nederland m.b.t. de kwaliteit van de onderzoekers, maar de top zit natuurlijk in Amerika.quote:Op woensdag 20 april 2011 01:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Serieus?
Wat is jouw referentiekader? Ik meen mij te herinneren ergens gelezen te hebben dat jij een PhD-traject volgt. Voor welk vakgebied?
Naar mijn indruk varieert het niveau van onze universiteiten qua onderwijs tussen slecht en goed tot zeer goed. Naar mijn indruk is er dus niet zoiets als het niveau van het Nederlandse universitaire onderwijs maar hangt het compleet af van de studierichting en de universiteit. Er zijn opleidingen waarbij je praktisch je bul cadeau krijgt en er zijn opleidingen die door hooguit 5% van de Nederlanders kunnen worden gevolgd. Hopelijk blijven de werkgevers de verschillen kennen en waarderen.
Maar wacht ff. De EU voorziet je van de middelen. Daarbij verschaft het bedrijfsleven ook veel apparatuur aan de UNI. Dacht je dat de UNI in Aachen zonder de DB kan als het om een studie transport techniek gaat. Trouwens het is aan de UNI om dan een toptalent in te lijven en hem specifiek voor zijn onderzoek zal moeten financieren.quote:Op woensdag 20 april 2011 01:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk, er is niets mis mee wanneer een briljante academicus ook wat ervaring opdoet in het bedrijfsleven en er is niets mis mee wanneer universiteiten en bedrijven samenwerken. Bedrijven zijn echter ook in heel veel onderzoek niet geïnteresseerd en niet iedere briljante onderzoeker is geschikt voor het bedrijfsleven. Een samenleving die zulk onderzoek en zulke toptalenten verwaarloost zal hier de rekening voor betalen. Letterlijk en figuurlijk.
Niemand claimt dat bedrijven niks doen. De claim is dat er een gat zal vallen wanneer diverse subsidies stoppen. Jij claimt dat bedrijven dat gat op kunnen vullen, en dat kunnen ze niet omdat bedrijven (zoals je al toe hebt gegeven) andere doelstellingen hebben.quote:Op woensdag 20 april 2011 02:07 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar wacht ff. De EU voorziet je van de middelen. Daarbij verschaft het bedrijfsleven ook veel apparatuur aan de UNI. Dacht je dat de UNI in Aachen zonder de DB kan als het om een studie transport techniek gaat. Trouwens het is aan de UNI om dan een toptalent in te lijven en hem specifiek voor zijn onderzoek zal moeten financieren.
We betalen helemaal niks, daar is geen geld voor !quote:Op woensdag 20 april 2011 01:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een samenleving die zulk onderzoek en zulke toptalenten verwaarloost zal hier de rekening voor betalen. Letterlijk en figuurlijk.
Het is niet alsof er een buitenlandse brede universiteit is waar alle studies door maar 5% is nog veel van de Nederlanders kunnen worden gevolgd. Er zit wel verschil tussen de kwaliteit van opleidingen, maar niet tussen de kwaliteit van onderwijs van verschillende universiteiten in Nederland als je het niveau van afstudeerscripties vergelijkt. Omdat er wel grote verschillen zitten in onderzoekskwaliteit, is een verband tussen de kwaliteit van onderzoek en de kwaliteit van onderwijs niet aannemelijk. De goede onderzoekers die rijke buitenlandse universiteiten aan kunnen trekken, zorgen dus waarschijnlijk ook niet voor beter onderwijs. Alleen als je onderzoek doet, kun je soms beter naar het buitenland te gaan.quote:Op woensdag 20 april 2011 01:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Naar mijn indruk varieert het niveau van onze universiteiten qua onderwijs tussen slecht en goed tot zeer goed. Naar mijn indruk is er dus niet zoiets als het niveau van het Nederlandse universitaire onderwijs maar hangt het compleet af van de studierichting en de universiteit. Er zijn opleidingen waarbij je praktisch je bul cadeau krijgt en er zijn opleidingen die door hooguit 5% van de Nederlanders kunnen worden gevolgd. Hopelijk blijven de werkgevers de verschillen kennen en waarderen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |