abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 april 2011 @ 17:58:08 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95676065

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
Beursvloer #186 Geef ons brood en spelen
Beursvloer #187 waar inflatie zijn tol eist
Beursvloer #188 Waar zelfs de grond onder onze voeten niet veilig is
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 18 april 2011 @ 18:05:30 #2
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95676394
Volg je nu automatisch het volgende topic als je al aan het volgen was?

Anyway, vanwaar die spike in zilver vanmiddag?

maandag 18 april 2011 @ 18:13:38 #3
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_95676755
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 18:05 schreef Sokz het volgende:
Volg je nu automatisch het volgende topic als je al aan het volgen was?
Jep.
Bedankt Hans.
pi_95678833
Het gebruiksgemak neemt wel met de dag toe op FOK! Je kunt nu ook multiquoten door de alt-knop ingedrukt te houden. Geniaal.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  maandag 18 april 2011 @ 18:57:34 #5
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_95678859
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 16:41 schreef piepeloi55 het volgende:
Amerika ook naar een negatieve outlook. Bezuinigingen die zich aandringen en het langzame einde van het ruime monetair beleid dienen zich aan. Het lijkt imo erop dat we aan de vooravond staan van een hervatting van de crisis nu de stimuleringen langzaam worden teruggetrokken en de echte pijn nog genomen moet worden.

Ben serieus aan het overwegen om met een goed moneymanagement te shorten middels futures.
Tot nu toe waren dit soort paniekmomenten altijd prima koopgelegenheden 'buy the dip'. Wat ik me afvraag is of een Amerikaanse 'schuldencrisis' of aanhoudende dollarzwakte ervoor kunnen zorgen dat verdere monetaire verruiming politiek niet meer te verkopen is. Ik zie een serieuze daling (zeg: onder de 300 punten) eigk alleen gebeuren bij het wegvallen van de 'Bernanke put' en dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik zou me nu dus niet snel wagen aan het kopen van puts.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_95679782
quote:
14s.gif Op maandag 18 april 2011 18:57 schreef Mendeljev het volgende:
Het gebruiksgemak neemt wel met de dag toe op FOK! Je kunt nu ook multiquoten door de alt-knop ingedrukt te houden. Geniaal.
Je hoeft alt- niet eens ingedrukt te houden. Gewoon 'quote deze post' bij zoveel postings als je wilt indrukken en ze worden toegevoegd aan je eigen nieuwe bericht. Of bedoel je iets anders ?
pi_95680393
quote:
14s.gif Op maandag 18 april 2011 18:13 schreef bascross het volgende:

[..]

Jep.
Nice, na jaren is deze functionaltiteit er eindelijk _O_
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_95680547
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 18:57 schreef JimmyJames het volgende:
Tot nu toe waren dit soort paniekmomenten altijd prima koopgelegenheden 'buy the dip'. Wat ik me afvraag is of een Amerikaanse 'schuldencrisis' of aanhoudende dollarzwakte ervoor kunnen zorgen dat verdere monetaire verruiming politiek niet meer te verkopen is. Ik zie een serieuze daling (zeg: onder de 300 punten) eigk alleen gebeuren bij het wegvallen van de 'Bernanke put' en dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Die bernanke put is er eigenlijk al niet meer. De rente staat al op 0 en QE sorteert niet in het gewenste effect en doet er al helemaal niet toe voor de werkelijke economie omdat de kredietmotor hapert (werkt eerder averechts door stijgende commoditys en rente). De enige 'put' die dit hele feestje draaiende houd is die van Obama, maar ook die lijkt weg te vallen nu men langzaamaan `gedwongen` word te bezuinigen. De markt schrikt hier duidelijk van, aangezien de gedachtenbel (=perceptie) van almachtige autoriteiten langzaam maar zeker word doorgeprikt. Al zal de echte illusionaire bel nog doorgeprikt gaan worden, gezien velen hun reacties.

De hele 'opleving' vanaf begin 2009 is kunstmatig geweest en mogelijke gemaakt door alle stimuleringen van autoriteiten terwijl de werkelijke problemen voor zich uit zijn geschoven en mogelijk zelfs vergroot. De echte pijn moet dus nog genomen worden en dat gaat imo gebeuren zodra de fiscale en monetaire speelruimte zijn opgebruikt of niet meer toereikend zijn. Dat die langzaam maar zeker zijn opgebruikt, daar wijzen op dit moment alle signalen op en het is dan ook een kwestie van tijd voordat dat merkbaar is en de pijn genomen moet worden.

Het nadeel is dat die dingen lang op zich kunnen laten wachten. Toen de top in de huizenmarkt werd gezet in 2006 en de mogelijk toekomstige problemen bloot lagen en zelfs een recessie veroorzaakten hebben we ook een dikke 2 jaar moeten wachten voordat de gevolgen pas echt merkbaar werden. Ik denk dat het nu geen jaren meer zal duren gezien de onstabiliteiten maar niemand die dat weet. Het is dan ook om een goed moneymanagement te hanteren waarin je rekening houd met een forse verhoging van de margin eisen en een forse stijging van de onderliggende waarde in jouw nadeel. Een 'worst-case-scenario' zeg maar, zodat je een lange rit kunt uitzitten.
  maandag 18 april 2011 @ 19:32:04 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95680784
quote:

[..]

Ondanks de stevige dalingen zitten we natuurlijk nog gewoon in een uptrend. Ik zou helemaal geen posities innemen op dit moment. Zelf denk ik pas aan uitbreiden wanneer de koersen significant lager staan, ING 7,20, BAM 5,00, TT 4,50. Tot die tijd wacht ik wel gewoon af.

Ik denk zelf dat ze gewoon doorgaan met hun monetaire verruiming omdat een andere oplossing niet zo voor de hand ligt. Die inflatie is dan gewoon de prijs die ervoor betaald wordt. Dat zal zich voor de Amerikanen toch voornamelijk uiten in een hogere olieprijs, leuke incentive om eens wat zuinigere auto's te kopen.
The End Times are wild
  maandag 18 april 2011 @ 19:32:20 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95680799
quote:

[..]

Dit dipje (mwah, dat is het zelfs nog nieteens) en de forse neerwaardse bijstelling van verwachte GDP komt wel weer perfect overeen met het moment waarop QE2 zou moeten eindigen. Tot nu toe wees alles op geen QE3 maar het zal me weer niks verbazen als.... Het blijft uitstel van executie imo, maar het is zo zonde van onze tijd.... }:|
Mijn reisverslagen
  maandag 18 april 2011 @ 19:33:52 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95680884
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 19:27 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Die bernanke put is er eigenlijk al niet meer. De rente staat al op 0 en QE sorteert niet in het gewenste effect en doet er al helemaal niet toe voor de werkelijke economie omdat de kredietmotor hapert (werkt eerder averechts door stijgende commoditys en rente). De enige 'put' die dit hele feestje draaiende houd is die van Obama, maar ook die lijkt weg te vallen nu men langzaamaan `gedwongen` word te bezuinigen. De markt schrikt hier duidelijk van, aangezien de gedachtenbel (=perceptie) van almachtige autoriteiten langzaam maar zeker word doorgeprikt. Al zal de echte illusionaire bel nog doorgeprikt gaan worden, gezien velen hun reacties.

De hele 'opleving' vanaf begin 2009 is kunstmatig geweest en mogelijke gemaakt door alle stimuleringen van autoriteiten terwijl de werkelijke problemen voor zich uit zijn geschoven en mogelijk zelfs vergroot. De echte pijn moet dus nog genomen worden en dat gaat imo gebeuren zodra de fiscale en monetaire speelruimte zijn opgebruikt of niet meer toereikend zijn. Dat die langzaam maar zeker zijn opgebruikt, daar wijzen op dit moment alle signalen op en het is dan ook een kwestie van tijd voordat dat merkbaar is en de pijn genomen moet worden.

Het nadeel is dat die dingen lang op zich kunnen laten wachten. Toen de top in de huizenmarkt werd gezet in 2006 en de mogelijk toekomstige problemen bloot lagen en zelfs een recessie veroorzaakten hebben we ook een dikke 2 jaar moeten wachten voordat de gevolgen pas echt merkbaar werden. Ik denk dat het nu geen jaren meer zal duren gezien de onstabiliteiten maar niemand die dat weet. Het is dan ook om een goed moneymanagement te hanteren waarin je rekening houd met een forse verhoging van de margin eisen en een forse stijging van de onderliggende waarde in jouw nadeel. Een 'worst-case-scenario' zeg maar, zodat je een lange rit kunt uitzitten.
Ik vind dat je te gemakkelijk voorbij gaat aan de gestegen bedrijfswinsten. Die kun je niet enkel afschuiven op de stimuleringen door de overheid. Bedrijven hebben wel degelijk hun kosten gesneden en ook gewoon meer verkocht!
The End Times are wild
  maandag 18 april 2011 @ 19:37:19 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95681098
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 19:32 schreef LXIV het volgende:

Ik denk zelf dat ze gewoon doorgaan met hun monetaire verruiming omdat een andere oplossing niet zo voor de hand ligt.
Dit is het soort denken dat deze bubble drijft en het is bijna unaniem: er kan niks gebeuren want de FED/ Obama grijpen toch wel in bij elke downtick. Deste groter natuurlijk het crashpotential als blijkt dat ze hun inmiddels zaad verschoten hebben.
Mijn reisverslagen
pi_95681123
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 19:13 schreef jaco het volgende:
Je hoeft alt- niet eens ingedrukt te houden. Gewoon 'quote deze post' bij zoveel postings als je wilt indrukken en ze worden toegevoegd aan je eigen nieuwe bericht. Of bedoel je iets anders ?
Het lijkt nu niet te werken maar het idee is dus om via alt meerdere mensen te kunnen quoten zonder steeds op en neer te scrollen naar het invoervak.

Nieuw: de multi-quickquote
Greece
  maandag 18 april 2011 @ 19:38:33 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95681174
quote:
10s.gif Op maandag 18 april 2011 19:37 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit is het soort denken dat deze bubble drijft en het is bijna unaniem: er kan niks gebeuren want de FED/ Obama grijpen toch wel in bij elke downtick. Deste groter natuurlijk het crashpotential als blijkt dat ze hun inmiddels zaad verschoten hebben.
Go with the flow, zeggen we maar.

Maar hoe kunnen ze hun zaad dan verschieten? Er kan toch -oneindig- geld bijgedrukt worden? En een redelijke inflatie (tot 5% ofzo) werkt toch enkel in het voordeel van de schuldhebbers?
The End Times are wild
pi_95681180
quote:
zaad verschoten hebben.
:')
Greece
pi_95681307
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 19:38 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

:')
echt geen idee waarom je dit triggert :X
pi_95681590
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 19:33 schreef LXIV het volgende:Ik vind dat je te gemakkelijk voorbij gaat aan de gestegen bedrijfswinsten. Die kun je niet enkel afschuiven op de stimuleringen door de overheid. Bedrijven hebben wel degelijk hun kosten gesneden en ook gewoon meer verkocht!
Voor een groot deel kun je dat weldegelijk, omdat de overheid een economisch vangnet heeft geboden waar die bedrijfswinsten van meeprofiteren. Het is dan wel zo dat de meeste bedrijven in de kosten hebben gesneden, maar als iedereen dat doet gaat dat ten kosten van de gehele economie en dus weer van de toekomstige bedrijfswinsten. Dat word nu nog grotendeels opgevangen door de overheid en is dus eigenlijk voor een groot deel kunstmatig.

Nu die kostenbesparingen zijn geweest en bij veel bedrijven zijn max hebben gehaald moet de toekomstige winststijging van omzetgroei komen en dat lijkt me niet zo waarschijnlijk. Vooral als je rekening houd dat in de economien waar nog omzetgroei is (bijvoorbeeld China) enorm veel luchtbellen zitten die vroeg of laat knappen en die veel van die omzetgroei veroorzaken. Daarnaast moeten de autoriteiten aldaar vol op de rem gaan staan om de inflatie en die luchtbellen in te dammen.

Ik zie dus heel veel kunstmatigheden (waaronder een deel van de bedrijfswinsten) die niet houdbaar zijn op de lange termijn.
pi_95682301
quote:
Dat is ook precies de reden waarom ik uberhaupt nadenk om te shorten. Zodra die illusionaire luchtbel word doorgeprikt gaan we denk ik héél hard down. Heb alleen het gevoel dat die perceptie pas veranderd als de nood aan de man is en we al keihard op een recessie afstevenen terwijl de autoriteiten niets meer (kunnen) doen. In dat licht heeft de FED en overheid zijn werk wel goed gedaan. Ik sta dan ook niet te popelen om nu al te shorten, al denk ik dat ik op termijn een forse winst ermee maak. Rekening houdende met verdubbelde margineisen en een stijging van 100% in mijn nadeel.
pi_95683267
Voor de VS is het gewoon kiezen uit twee kwaden, simpeler is het niet.

Theoretisch kan het kruit namelijk nooit verschoten zijn (nieuwe dollardigits kunnen altijd worden aangemaakt).

De vraag is dan welke het minste van die twee kwaden is.

Blijven bijdrukken met allerlei spin of zelfs via de achterdeur, of een flinke schuldimplosie à la Lehman in het kwadraat.

Ik zie voor de laatste toch absoluut de minste mogelijkheden. Als dat gebeurt wil niemand meer wat met het financiële systeem te maken hebben vanwege het enorm oplopen van de risico's.

Dan liever het relatief voorspelbare risico van een dollar die steeds minder waard is.
pi_95683287
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 19:55 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat is ook precies de reden waarom ik uberhaupt nadenk om te shorten. Zodra die illusionaire luchtbel word doorgeprikt gaan we denk ik héél hard down. Heb alleen het gevoel dat die perceptie pas veranderd als de nood aan de man is en we al keihard op een recessie afstevenen terwijl de autoriteiten niets meer (kunnen) doen. In dat licht heeft de FED en overheid zijn werk wel goed gedaan. Ik sta dan ook niet te popelen om nu al te shorten, al denk ik dat ik op termijn een forse winst ermee maak. Rekening houdende met verdubbelde margineisen en een stijging van 100% in mijn nadeel.
Het is een beetje een strijd der geesten.

In hoeverre is de financiele markt stuurbaar, of wordt deze beheerst door (natuur)wetten.

Ik heb toch nog steeds de neiging om het eerste te denken. En ik denk dat de zakken van de FED c.s. dieper zijn dan de mijne :) Maar durf er niet vol op te gokken. Nou ja, dat doe ik toch nooit :)
  maandag 18 april 2011 @ 20:13:55 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95683416
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 19:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zeker

quote:
Maar hoe kunnen ze hun zaad dan verschieten? Er kan toch -oneindig- geld bijgedrukt worden? En een redelijke inflatie (tot 5% ofzo) werkt toch enkel in het voordeel van de schuldhebbers?
Natuurlijk kun je niet oneindig monetariseren. Als de FED de enige koper is van Treasuries dan is er eigenlijk geen markt meer. En de assetbubbels die dat voedt (zie commodities) drijven reele economie uiteindelijk de afgrond in. Dat zie je nu al gebeuren met de grondstoffenprijzen. QE leidt nauwelijks tot krediet expansie zoals je die wilt (dat is namelijk een pull, geen push. Het leidt dus vooral tot een verhoging van excess reserves bij banken - dood geld) maar de bubbles in grondstoffen zorgen voor margedruk omdat bedrijven (uitgezonderd commodity producenten) geen pricing power hebben in dit deflatoire klimaat. Daarnaast maakt het voor de FED steeds moeilijker om nog monetair beleid te voeren. Ze drijft zichzelf steeds verder in een hoek totdat ze geen controle meer heeft. Dat risico zien ze zelf ook en daarom zie je ze momenteel toch voorzichtig de exit opzoeken. Je moet dan in elk geval de markten voor zijn want als je de controle verliest dan krijg je die nooit meer terug.

China is trouwens een interessante case, want je meeste verbetering van bedrijfswinsten in het westen wordt naast kostenbesparingen verklaard door groei in emerging markets. De thuismarkten zijn redelijk dood kwa groei. Maar een groot deel van de "groei" in China komt uit een unsustainable investeringsbubble in dingen die nooit genoeg gaan opbrengen om de schulden terug te betalen. Denk aan onnodige infrastructuuur, extra fabrieken (er is al overcapaciteit) en lege steden/ onroerend goed dat alleen maar wordt gebouwd om de overheidstarget van 10% groei te halen. Geen land ter wereld is zo hard aan het printen en stimuleren als China. Maar straks gaat dat keihard in reverse, daar hoef je geen Nostradamos voor te zijn om da te voorspellen. De invloed op de westerse economieen kan weleens enorm zijn want China was zo'n beetje de enige "echte" groei waar we ons nu aan omhoog trekken. En dan heb ik het nog nieteens over de verschuiving die daardoor kan optreden in de kapitaalmarkten, met alle rente gevolgen van dien.
Mijn reisverslagen
  maandag 18 april 2011 @ 20:33:20 #22
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_95684641
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 19:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Prijsinflatie heeft als nadeel dat het een gevolg is en dus niet op korte termijn controleerbaar.
Monetaire inflatie -> Geld = schuld, het "bijdrukken" van geld gaat dus gepaard met het toenemen van de schuld.

Dat is het kromme van het systeem. Het stort pas in als men het vertrouwen verliest. Het is oncontroleerbare inflatie of default.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  maandag 18 april 2011 @ 20:34:28 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95684717
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 20:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het is een beetje een strijd der geesten.

In hoeverre is de financiele markt stuurbaar, of wordt deze beheerst door (natuur)wetten.
Financiële markten zijn tot op zekere hoogte stuurbaar maar de mogelijkheden zijn wel eindig. Uiteindelijk overheersen op lange termijn gewoon natuurwetten, ook al zijn dat dan geen keiharde wiskundige wetten, want het is een organisch systeem dat verandert in de tijd, maar wel binnen grenzen.

De denkfout die ik keer op keer tegenkom is dat het kunnen sturen binnen een klein gebied wordt geëxtrapoleerd naar een groot gebied. Bijvoorbeeld: Je kunt de rente verlagen door voor bijvoorbeeld $1000 miljard Treasuries op te kopen. Dit wordt dan geëxtrapoleerd naar een situatie waarbij je de rente verder kunt verlagen door voor $10000 miljard Treasuries op te kopen. Maar zo werkt het dus niet. Je hebt niet te maken met een simpel lineair systeem maar een systeem waarbij dat in hoge mate niet lineair is en vooral een systeem dat vol zit met zowel positieve als negatieve terugkoppel lussen. Daarom klapt het ook zo plotseling van de ene naar de andere toestand en kan een effect plotseling omslaan in het tegengestelde effect zonder waarschuwing vooraf. Ook is het effect meestal niet omkeerbaar. Na het terugschroeven van bepaald beleid heb je daarna niet opnieuw de situatie die je daarvoor had maar iets anders.

Hadden we maar een beschrijving van hoe het systeem echt werkt.... Maar zelfs als we dat hadden dan heb je er nog niets aan. Want het systeem is organisch en niet stationair. Een zelfde input geeft de volgende keer een andere output.
Mijn reisverslagen
pi_95688866
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 20:34 schreef SeLang het volgende:
Hadden we maar een beschrijving van hoe het systeem echt werkt.... Maar zelfs als we dat hadden dan heb je er nog niets aan. Want het systeem is organisch en niet stationair. Een zelfde input geeft de volgende keer een andere output.
Je zou kunnen zeggen dat de markt zich niet lineair gedraagt als het wordt gereguleerd (in control) en lineair gedraagt op het moment dat er geen control is.

Het is net een straaljager. Je hebt de meest geavanceerde regelsystemen nodig om die kist in de lucht te houden (hoger orde systeem) maar op het moment dat de computer uitvalt kun je met een lineair model de val naar beneden heel goed bepalen omdat het aantal maatgevende variabelen ernstig gereduceerd wordt. Een vergelijking met real-life markten lijkt me wat dat betreft wel op zijn plaats. })
Greece
pi_95689950
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 20:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zeker

[..]

Natuurlijk kun je niet oneindig monetariseren. Als de FED de enige koper is van Treasuries dan is er eigenlijk geen markt meer. En de assetbubbels die dat voedt (zie commodities) drijven reele economie uiteindelijk de afgrond in. Dat zie je nu al gebeuren met de grondstoffenprijzen. QE leidt nauwelijks tot krediet expansie zoals je die wilt (dat is namelijk een pull, geen push. Het leidt dus vooral tot een verhoging van excess reserves bij banken - dood geld) maar de bubbles in grondstoffen zorgen voor margedruk omdat bedrijven (uitgezonderd commodity producenten) geen pricing power hebben in dit deflatoire klimaat. Daarnaast maakt het voor de FED steeds moeilijker om nog monetair beleid te voeren. Ze drijft zichzelf steeds verder in een hoek totdat ze geen controle meer heeft. Dat risico zien ze zelf ook en daarom zie je ze momenteel toch voorzichtig de exit opzoeken. Je moet dan in elk geval de markten voor zijn want als je de controle verliest dan krijg je die nooit meer terug.

China is trouwens een interessante case, want je meeste verbetering van bedrijfswinsten in het westen wordt naast kostenbesparingen verklaard door groei in emerging markets. De thuismarkten zijn redelijk dood kwa groei. Maar een groot deel van de "groei" in China komt uit een unsustainable investeringsbubble in dingen die nooit genoeg gaan opbrengen om de schulden terug te betalen. Denk aan onnodige infrastructuuur, extra fabrieken (er is al overcapaciteit) en lege steden/ onroerend goed dat alleen maar wordt gebouwd om de overheidstarget van 10% groei te halen. Geen land ter wereld is zo hard aan het printen en stimuleren als China. Maar straks gaat dat keihard in reverse, daar hoef je geen Nostradamos voor te zijn om da te voorspellen. De invloed op de westerse economieen kan weleens enorm zijn want China was zo'n beetje de enige "echte" groei waar we ons nu aan omhoog trekken. En dan heb ik het nog nieteens over de verschuiving die daardoor kan optreden in de kapitaalmarkten, met alle rente gevolgen van dien.
Maar als ik zo'n verhaal lees, denk ik, waar zal dan de 1e klap zijn? Wat zal als eerste het loodje leggen waar we uit kunnen verwachtten dat dit proces uiteindelijk zal beginnen?

Om als voorbeeldje te noemen, Northern Rock viel om op de top van de aandelen markt. Dat was een duidelijk teken aan de wand. Pas maanden later zaken zoals Bear Stearns. Hoe zal zich dat nu uiten?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_95690081
Moet wel zeggen dat beetje meer keet in de tent de zaak wel interessanter maakt. Heb altijd het gevoel dat er tijdens volatiele markten meer centen te verdienen zijn dan tijdens een rustige markt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  maandag 18 april 2011 @ 22:23:23 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95692243
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 21:52 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Maar als ik zo'n verhaal lees, denk ik, waar zal dan de 1e klap zijn? Wat zal als eerste het loodje leggen waar we uit kunnen verwachtten dat dit proces uiteindelijk zal beginnen?

Om als voorbeeldje te noemen, Northern Rock viel om op de top van de aandelen markt. Dat was een duidelijk teken aan de wand. Pas maanden later zaken zoals Bear Stearns. Hoe zal zich dat nu uiten?
Je ziet nu al dat de Chinese real estate begint te kraken. Maar is dat echt de eerste domino en zet het door? Dat weet je niet, net zoals je dat bij Northern Rock ook niet zeker wist. Je kunt alleen aangeven wat de gammele dominos zijn.
Mijn reisverslagen
pi_95693125
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 22:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je ziet nu al dat de Chinese real estate begint te kraken. Maar is dat echt de eerste domino en zet het door? Dat weet je niet, net zoals je dat bij Northern Rock ook niet zeker wist. Je kunt alleen aangeven wat de gammele dominos zijn.
Mja, ik vind het toch lastig inschatten. Die bubble in de huizenmarkt van China zit er al een tijdje. Zoals je nu spreekt krijg ik echt het idee dat ik nog blij mag zijn als ik een baan in de financiele wereld kan vinden mocht ik volgend jaar afstuderen met mijn studie :') :D

[ Bericht 1% gewijzigd door sitting_elfling op 18-04-2011 22:42:39 ]
  maandag 18 april 2011 @ 22:41:35 #29
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95693478
quote:
10s.gif Op maandag 18 april 2011 21:38 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Je zou kunnen zeggen dat de markt zich niet lineair gedraagt als het wordt gereguleerd (in control) en lineair gedraagt op het moment dat er geen control is.

Het is net een straaljager. Je hebt de meest geavanceerde regelsystemen nodig om die kist in de lucht te houden (hoger orde systeem) maar op het moment dat de computer uitvalt kun je met een lineair model de val naar beneden heel goed bepalen omdat het aantal maatgevende variabelen ernstig gereduceerd wordt. Een vergelijking met real-life markten lijkt me wat dat betreft wel op zijn plaats. })
Mooie vergelijking :)

Maar ook de markt zelf bevat allerlei natuurlijke tegen- en meekoppel lussen en correlaties die plotseling kunnen omdraaien. Voorbeeldje is bijvoorbeeld het verband tussen wisselkoers en inflatie. Bij een hogere dan verwachte inflatie zie je vaak de munt stijgen omdat de verwachting is dat de rente wordt verhoogd. Maar loopt de inflatie uit de hand dan komt er een moment dat men juist gaat vluchten uit die munt en draait de correlatie plotseling om.

Ander voorbeeld is natuurlijk het bekende verschijnsel dat "buy the fucking dip" bij een wat grotere daling opeens omslaat in een lawine van stoploss orders die uiteindelijk nog verder wordt versterkt door gedwongen liquidaties.

Zo zitten financiële markten vol met dat soort dingen en al het is heel moeilijk te voorspellen wanneer het een omslaat in het ander.
Mijn reisverslagen
  maandag 18 april 2011 @ 22:44:56 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95693727
quote:
10s.gif Op maandag 18 april 2011 22:36 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mja, ik vind het toch lastig inschatten. Die bubble in de huizenmarkt van China zit er al een tijdje. Zoals je nu spreekt krijg ik echt het idee dat ik nog blij mag zijn als ik een baan in de financiele wereld kan vinden mocht ik volgend jaar afstuderen met mijn masters :') :D

Die bubble is er al lang maar recentelijk zie je ook forse prijsdalingen. "Buy the fucking dip"? Misschien, misschien ook niet.... Weinig mensen die dat kunnen timen. Net zoals de Amerikaanse subprime crisis in 2005 al duidelijk was, het pas in 2007 begon te kraken en pas in 2008 ging de bodem eruit.
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 18 april 2011 @ 22:46:04 #31
862 Arcee
Look closer
pi_95693813
ING stond op 8.19 vandaag trouwens, da's toch een euro lager dan vorige week. :s)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  maandag 18 april 2011 @ 22:46:33 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95693842
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 21:53 schreef sitting_elfling het volgende:
Moet wel zeggen dat beetje meer keet in de tent de zaak wel interessanter maakt.
Ik mis ook de weekend bailouts en de beurstopics die na een halve dag al vol zaten :D
Maar dat komt wel weer een keer :7
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 18 april 2011 @ 22:47:21 #33
862 Arcee
Look closer
pi_95693895
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 22:46 schreef SeLang het volgende:
Ik mis ook de weekend bailouts en de beurstopics die na een halve dag al vol zaten :D
Maar dat komt wel weer een keer :7
Hoop je. ;) Zie je dat nog steeds gebeuren op redelijk korte termijn?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_95694413
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 22:47 schreef Arcee het volgende:

[..]

Hoop je. ;) Zie je dat nog steeds gebeuren op redelijk korte termijn?
Dat zal zeker wel weer gebeuren. Op het moment dat de beurs weer voorpagina nieuws is in de krant, op TV en dus op FOK! zul je weer ramptoeristen in Beursvloer krijgen die daar een slaatje uit willen slaan + de huidige users die dat zullen afwijzen en wat geschreeuw hier en daar dat men het toch wel genoeg vindt dat de beurs weer in elkaar kakt. Je weet gewoon dat de shit weer is losgebarsten als het 1e artikel op het NOS journaal over de beurs gaat, dat is namelijk over het algemeen nooit goed.

En SeLang heeft het tot dusver altijd voor elkaar gekregen om zijn vakanties te timen dat er relatief weinig met de beurs gebeurt. Hoge kans dus dat dat weer zo zal zijn : )
pi_95695201
hehe, ik krijg geregeld een nieuwsbrief van een 'beleggerswinkel' (ooit eens Metastock gekocht) waarbij vaak nieuwe producten, seminars of trainingen worden aangeboden. De frequentie heeft een hoge correlatie met de stemmingen op de beurs :D

Helaas gooi ik ze altijd weg, maar ik ga het eens bij houden en afzetten tegen een index/volume :P
pi_95698691
Als de filmpjes met die Alex thuisbeleggers terugkeren, wordt het weer tijd om short te gaan.
  dinsdag 19 april 2011 @ 11:52:53 #37
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_95707604
Ik twijfel trouwens over een stockpick ; Brill. Keurig dividend rendement, wetenschappelijke uitgeverij dus wellicht overname kandidaat. Alleen ontzettend illiquide..
Overal verstand van.
pi_95709333
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 11:52 schreef macondo het volgende:
Ik twijfel trouwens over een stockpick ; Brill. Keurig dividend rendement, wetenschappelijke uitgeverij dus wellicht overname kandidaat. Alleen ontzettend illiquide..
Voorheen vormde een wetenschappelijk tijdschrift de community van een bepaalde groep academici. Deze titels hebben/hadden vaak een monopolie positie voor de communicatie over een of ander specialistisch onderwerp. Met de komst van internet en e-books is de vraag of die rol dezelfde blijft. Temeer daar er door wetenschappers en universiteiten vaak geklaagd wordt over de hoge prijs van dergelijke tijdschriften.

Ik denk dat je met de aankoop van dit aandeel vooral betaalt voor de naamsbekendheid / reputatie van al die academische titels. Misschien is dat de aandeelprijs waard, maar dit lijkt me echt een bedrijf waarbij je nauwkeurig de SWOT moet analyseren voor je erin stapt. Hun werkterrein is zonder meer sterk in beweging.
  dinsdag 19 april 2011 @ 15:56:18 #39
57047 macondo
pi_95716913
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 12:45 schreef jaco het volgende:

[..]

Voorheen vormde een wetenschappelijk tijdschrift de community van een bepaalde groep academici. Deze titels hebben/hadden vaak een monopolie positie voor de communicatie over een of ander specialistisch onderwerp. Met de komst van internet en e-books is de vraag of die rol dezelfde blijft. Temeer daar er door wetenschappers en universiteiten vaak geklaagd wordt over de hoge prijs van dergelijke tijdschriften.

Ik denk dat je met de aankoop van dit aandeel vooral betaalt voor de naamsbekendheid / reputatie van al die academische titels. Misschien is dat de aandeelprijs waard, maar dit lijkt me echt een bedrijf waarbij je nauwkeurig de SWOT moet analyseren voor je erin stapt. Hun werkterrein is zonder meer sterk in beweging.
Dank je, goed punt. De inkomsten komen voorlopig vooral van wetenschappelijke instituten en die zijn ondanks bezuinigingen her en der redelijk stabiel en veilig. Vrij aardige cash flow en dividend, heb een plukje gekocht op 14.10 en ben bid on op 13:82
Overal verstand van.
  dinsdag 19 april 2011 @ 17:58:51 #40
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95722803
Sprintje zilver!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 33% gewijzigd door Sokz op 19-04-2011 19:27:37 ]
  dinsdag 19 april 2011 @ 18:15:40 #41
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_95723481
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 19 april 2011 @ 19:47:45 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95728205
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 april 2011 17:58 schreef Sokz het volgende:
Sprintje zilver!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sprintje? Het begint meer op een marathon te lijken!
The End Times are wild
  dinsdag 19 april 2011 @ 19:51:25 #43
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95728456
S_E wat haal jij per pip binnen op zilver & per punt op goud?
pi_95732934
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

ik zou eerder het 'B' woord gebruiken :)
en het zijn geen bannanen :)

irrationeel tot met met :)
pi_95745627
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:51 schreef Sokz het volgende:
S_E wat haal jij per pip binnen op zilver & per punt op goud?
Teveel in de zin van dat wanneer Zilver en Goud naar beneden duiken in relatief kort tijdbestek toch wel wat geld kwijt is. In vergelijking met vorige keer heb ik er alleen nu een superstrakke stop loss op zitten.
pi_95753557
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die marathon heb ik helaas gemist. Ik hoop dat zilver binnenkort nog ff een sprintje erbij pakt naar $50 dan heb ik iig wat winst gedeeld. Gelukkig is er correlatie tussen zilver en index en heb ik nog steeds een target dat S&P naar 1360+ gaat binnen aantal weken. Op hoop van zegen gogo zilver! *O* Als zilver maar niet naar beneden gaat dan lopen mijn opties waardeloos af. :X
pi_95753830
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 11:01 schreef superpiet het volgende:

[..]

Die marathon heb ik helaas gemist. Ik hoop dat zilver binnenkort nog ff een sprintje erbij pakt naar $50 dan heb ik iig wat winst gedeeld. Gelukkig is er correlatie tussen zilver en index en heb ik nog steeds een target dat S&P naar 1360+ gaat binnen aantal weken. Op hoop van zegen gogo zilver! *O* Als zilver maar niet naar beneden gaat dan lopen mijn opties waardeloos af. :X
Hehe, je kunt er van uit gaan dat Zilver ergens komende weken toch echt wel een 5 a 10% even achter uit gaat zoals dat in Januari gebeurde. De vraag is alleen wanneer, tot die tijd gaat zilver gewoon lineair naar boven zo lijkt het.

Het levert iig. een boel centen op ik zoek alleen nog een goede hedge tegen zilver omdat ik op het moment zo'n beetje om de 12 uur winst pak en leverage weer verhoog. Wat is een goede 1 op 1 hedge met zilver op dit moment?
  woensdag 20 april 2011 @ 11:12:06 #48
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95753871
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 11:10 schreef sitting_elfling het volgende:
Hehe, je kunt er van uit gaan dat Zilver ergens komende weken toch echt wel een 5 a 10% even achter uit gaat zoals dat in Januari gebeurde. De vraag is alleen wanneer, tot die tijd gaat zilver gewoon lineair naar boven zo lijkt het.

Het levert iig. een boel centen op ik zoek alleen nog een goede hedge tegen zilver omdat ik op het moment zo'n beetje om de 12 uur winst pak en leverage weer verhoog. Wat is een goede 1 op 1 hedge met zilver op dit moment?
Dollar?
pi_95753919
Er hoeft immers maar 1 zo'n zilver boer keihard te verkopen en direct een hoeveelheid stop losses worden om zeep geholpen. Iedereen wil centen verdienen en willen zo'n hoge mogelijke hefboom, en dus een hoge stop loss. Bij het minste of geringste vlieg je daar alleen gemakkelijk door heen.
pi_95753953
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 11:12 schreef Sokz het volgende:

[..]

Dollar?
Hoe bedoel je de dollar? Die DXY dollar index?

En hoe zit het met de zilver producten van Sokz ;) ?
  woensdag 20 april 2011 @ 11:18:17 #51
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95754081
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 11:14 schreef sitting_elfling het volgende:

Hoe bedoel je de dollar? Die DXY dollar index?

En hoe zit het met de zilver producten van Sokz ;) ?
Dollar index ja ? Weet eigenlijk ook niet precies wat 1 op 1 hedged tegen zilver op dit moment.
Haha dat sprintje van de afgelopen week heeft mijn algehele portefeuille in een +17% gezet; terwijl de aandelen deze week 't af lieten weten. ;) Heb dan ook een relatief groot deel van mijn port in koper/zilver.
Wacht alleen nog op de hogere series bij Binck. :9
pi_95754327
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 11:18 schreef Sokz het volgende:

[..]

Dollar index ja ? Weet eigenlijk ook niet precies wat 1 op 1 hedged tegen zilver op dit moment.
Haha dat sprintje van de afgelopen week heeft mijn algehele portefeuille in een +17% gezet; terwijl de aandelen deze week 't af lieten weten. ;) Heb dan ook een relatief groot deel van mijn port in koper/zilver.
Jij neemt dus continu de hoogste hefboom bij de sprinters/turbo's etc? Is dat niet enigszins gevaarlijk? Zilver hoeft maar een paar procent te dalen en hij klikt er direct door heen?
  woensdag 20 april 2011 @ 11:43:52 #53
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95754976
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 11:24 schreef sitting_elfling het volgende:
Jij neemt dus continu de hoogste hefboom bij de sprinters/turbo's etc? Is dat niet enigszins gevaarlijk? Zilver hoeft maar een paar procent te dalen en hij klikt er direct door heen?
Jup, maar ik heb er een eigen trailing ondergezet dus de winst is 'safe'. Ik speel met zilver totdat die door mijn eigen trailing zakt, telkens met maximum leverage (voor zover dat kan met turbo's) Winst is dan verzilverd & als ik de rest van de rally mis, tjah so be it. :P
pi_95775560
Door geluk bij een ongeluk door mijn research naar Chinese RTO's heb ik een manier ontdekt om een aantal dagen van te voren te ontdekken over welk bedrijf een "hit piece" wordt geschreven. Hierdoor heb ik een extra 25% rendement op mijn port gehad binnen een maand. Beschouwen jullie dit als voorkennis? Het is wel een interessante "edge"
  woensdag 20 april 2011 @ 20:35:56 #55
57047 macondo
pi_95776870
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 20:14 schreef superpiet het volgende:
Door geluk bij een ongeluk door mijn research naar Chinese RTO's heb ik een manier ontdekt om een aantal dagen van te voren te ontdekken over welk bedrijf een "hit piece" wordt geschreven. Hierdoor heb ik een extra 25% rendement op mijn port gehad binnen een maand. Beschouwen jullie dit als voorkennis? Het is wel een interessante "edge"
Ik weet niet wat een Chinese RTO is. Ook weet ik niet wat een hit piece is.
Overal verstand van.
pi_95777031
En het meest cruciale aspect, wat is je normale rendement? 25% van niks blijft nog steeds niks.
Greece
pi_95782310
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 20:35 schreef macondo het volgende:

[..]

Ik weet niet wat een Chinese RTO is. Ook weet ik niet wat een hit piece is.
Reverse merger. Hit pieces zijn shorters die samen een stock naar beneden praten als conspiracy.
quote:
10s.gif Op woensdag 20 april 2011 20:39 schreef Mendeljev het volgende:
En het meest cruciale aspect, wat is je normale rendement? 25% van niks blijft nog steeds niks.
bepaalde opties waren gestegen met 200%. Helaas durf ik niet extreem te gokken, het rendement zegt dus eigenlijk niks. Ik denk niet dat dit illegaal of moreel verwerpelijk is, maar ik denk dat het wel "voorkennis" is.
pi_95783186
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:08 schreef superpiet het volgende:
bepaalde opties waren gestegen met 200%. Helaas durf ik niet extreem te gokken, het rendement zegt dus eigenlijk niks. Ik denk niet dat dit illegaal of moreel verwerpelijk is, maar ik denk dat het wel "voorkennis" is.
Als het rendement niks zegt dan zegt je voorkennis ook niks. Waar koop je trouwens die Chinese opties? Dat wil ik ook wel!
Greece
pi_95783605
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:19 schreef sitting_elfling het volgende:
Hopelijk tikt zilver vandaag de 40$ nog aan _O_

Exact 2 week later zitten we al over de 45 8)7
  woensdag 20 april 2011 @ 22:36:45 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95783984
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:28 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Exact 2 week later zitten we al over de 45 8)7
Ja, het is bizar en onvoorstelbaar! De zilverprijs heeft jarenlang rond de 5 euro als koers gehad! En nu stijgt dat, zonder noemenswaardige reden, even in een weekje erbij!!

Als de beurs omlaag gaat, moet je zilver in! De koers stijgt.
Als de beurs stijgt, stijgt zilver uiteraard ook!

Met een schuin oog houdt ik het in de gaten (om tzt te shorten natuurlijk!), maar het kan nog gerust naar de 65. Binnen 2 maanden!

Een heel link spelletje, dat zilver. Ik hoop wel dat iedereen die meespeelt zich realiseert dat het huidige prijsniveau niets meer met de industriële waarde van zilver te maken heeft. Als het lang duurt vindt de industrie gewoon alternatieven of gaan zilvermijnen openen. Maar zolang zal het niet gaan duren, en als het eenmaal zakt, dan gaat dat nog sneller dan de stijging!

Alleen echte zilverbugs geloven in een hoge intrinsieke waarde van zilver. De uiteindelijke winnaars beseffen dat ze bubble-rijden.
The End Times are wild
pi_95784904
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, het is bizar en onvoorstelbaar! De zilverprijs heeft jarenlang rond de 5 euro als koers gehad! En nu stijgt dat, zonder noemenswaardige reden, even in een weekje erbij!!

Met een schuin oog houdt ik het in de gaten (om tzt te shorten natuurlijk!), maar het kan nog gerust naar de 65. Binnen 2 maanden!

Een heel link spelletje, dat zilver. Ik hoop wel dat iedereen die meespeelt zich realiseert dat het huidige prijsniveau niets meer met de industriële waarde van zilver te maken heeft. Als het lang duurt vindt de industrie gewoon alternatieven of gaan zilvermijnen openen. Maar zolang zal het niet gaan duren, en als het eenmaal zakt, dan gaat dat nog sneller dan de stijging!

Alleen echte zilverbugs geloven in een hoge intrinsieke waarde van zilver. De uiteindelijke winnaars beseffen dat ze bubble-rijden.
Ik verzilver m'n winst elke dag en neem weer nieuwe posities in. Enige methode om het goed bij te houden. Die transactie kosten neem ik voor lief want het stijgt als een dolle. Zo hou ik toch wat centen over mocht het morgen, volgend weekend of het eind van het jaar toch nog mis gaan.
  woensdag 20 april 2011 @ 22:56:43 #62
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95785076
oei werd daar nabeurs bijna mijn SL geraakt. :P
  woensdag 20 april 2011 @ 23:00:25 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95785308
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:53 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik verzilver m'n winst elke dag en neem weer nieuwe posities in. Enige methode om het goed bij te houden. Die transactie kosten neem ik voor lief want het stijgt als een dolle. Zo hou ik toch wat centen over mocht het morgen, volgend weekend of het eind van het jaar toch nog mis gaan.
Letterlijk verzilveren!

Ja, dan kun je de boel onder controle houden en ook je leverage constant verhogen.
The End Times are wild
  woensdag 20 april 2011 @ 23:06:06 #64
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95785633
quote:
Apple boekt 95% meer winst door verkooprecord iPhone

AMSTERDAM (Dow Jones)--Apple Inc (AAPL) heeft over het tweede fiscale kwartaal 95% meer winst geboekt dan een jaar geleden, door een verdubbeling van het aantal verkochte iPhones en sterke verkoopcijfers voor de iPad en Macintosh computers.
Apple rapporteerde over het afgelopen kwartaal, dat liep tot 26 maart, een winst van $5,99 miljard, of $6,40 per aandeel, tegen $3,07 miljard, of $3,33 per aandeel vorig jaar. De omzet nam toe met 83% tot $24,67 miljard.
In januari gaf het concern een verwachting af van een winst per aandeel van $4,90 en een omzet van ongeveer $22 miljard. Analisten rekenden gemiddeld op een winst per aandeel van $5,37 en een omzet van $23,38 miljard.
De belangrijkste aanjager van de winst was de iPhone. Apple verkocht de afgelopen verslagperiode 18,7 telefoons, meer dan het dubbele van een jaar eerder.
Ook de lancering van de nieuwe MacBook Pro in februari en de iPad 2 begin maart droegen bij aan de winstgroei. In totaal verkocht Apple 3,8 miljoen Macintosh computers en 4,7 miljoen iPads.
Het techbedrijf, berucht voor het geven van voorzichtige verwachtingen, voorziet voor het komende kwartaal een winst per aandeel van ongeveer $5,03 op een omzet van circa $23 miljard. Analisten rekenden gemiddeld op een winst per aandeel van $5,25 en een omzet van $23,83 miljard.
Blijven het ook maar goed doen .. :D
  woensdag 20 april 2011 @ 23:09:20 #65
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95785835
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:06 schreef Sokz het volgende:

[..]

Leuk voor Frank van Dongen
The End Times are wild
pi_95785846
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:00 schreef LXIV het volgende:

[..]

Letterlijk verzilveren!

Ja, dan kun je de boel onder controle houden en ook je leverage constant verhogen.
Inderdaad, het werkt perfect! Heb ook goud in de porto zitten. Vaak als ik wakker ben even kijken of ik er winst op heb, vaak direct winst nemen en weer posities in nemen. Of even wachten tot NY open gaat, dat wil ook nog wel eens helpen. Hoe dan ook, het zijn zeer interessante dagen. Want je kunt er gewoon van uit gaan dat er straks ergens een enorme afstraffing zal komen want de stijging slaat nergens op.
  woensdag 20 april 2011 @ 23:11:36 #67
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95785992
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:09 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Inderdaad, het werkt perfect! Heb ook goud in de porto zitten. Vaak als ik wakker ben even kijken of ik er winst op heb, vaak direct winst nemen en weer posities in nemen. Of even wachten tot NY open gaat, dat wil ook nog wel eens helpen. Hoe dan ook, het zijn zeer interessante dagen. Want je kunt er gewoon van uit gaan dat er straks ergens een enorme afstraffing zal komen want de stijging slaat nergens op.
Ja, die afstraffing komt er. Maar wat me na 20 jaar ofzo beleggen nog altijd blijft verbazen is hoe hoog een top kan zijn (boven alles wat je ooit verwachtte dat mogelijk was) en hoe diep een dal!
Durf ik bij 85 te shorten tijdens de uptrend? 1200% koersstijging in een paar jaar? Ik denk het niet, het kan dan zo nog naar de 160.
The End Times are wild
pi_95786047
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:06 schreef Sokz het volgende:

[..]

Ik was dat compleet vergeten. Ik houd alleen nog maar de prijs van Zilver en Goud bij :') :@
pi_95786233
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, die afstraffing komt er. Maar wat me na 20 jaar ofzo beleggen nog altijd blijft verbazen is hoe hoog een top kan zijn (boven alles wat je ooit verwachtte dat mogelijk was) en hoe diep een dal!
Durf ik bij 85 te shorten tijdens de uptrend? 1200% koersstijging in een paar jaar? Ik denk het niet, het kan dan zo nog naar de 160.
Wat houd je tegen om de trend mee te zitten omhoog en dat fier bij te houden met een strakke (trailing?) stop loss?

A)Wat is de kans dat het morgen volledig in elkaar kakt?
B)Wat is de kans dat jij het short moment goed timed?

Kans A lijkt mij kleiner dan kans B (daar stond net wat anders :') )
  woensdag 20 april 2011 @ 23:26:17 #70
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95786846
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:15 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Wat houd je tegen om de trend mee te zitten omhoog en dat fier bij te houden met een strakke (trailing?) stop loss?

A)Wat is de kans dat het morgen volledig in elkaar kakt?
B)Wat is de kans dat jij het short moment goed timed?

Kans A lijkt mij hoger dan kans B right?
Hoewel de markt efficiënt zou zijn, zou ik als ik moest gokken inderdaad voor de uptrend gaan.
Maar: Ik koop in principe enkel ondergewaardeerde assets die ik probeer te verkopen als ze overgewaardeerd zijn. Zilver is naar mijn mening overgewaardeerd, dus koop ik gewoon niet. Het zou kopen zijn om een greater-greater fool te vinden, daar houd ik niet van. Ik ben niet risico-avers, maar speel liever in een veld waarbij ik een positieve edge heb en met leverage mijn winst (en ook risico) verhoog.

En nog terugkomend op de efficiënte markt: kunnen we het stijgen of dalen van zilver niet vergelijken met het op rood of zwart vallen van een balletje in het casino? In principe zou dit zo moeten zijn, daarom was Dinosaurs opmerking "rien ne va plus" ook treffend.
In het casino zie je ook dat mensen kapitalen gaan inzetten als eenmaal 20x achtereen dezelfde kleur is gevallen. Op weer diezelfde kleur of juist op de andere. Maar zijn hun winstkansen daarmee anders dan 50/50? Maak zelf een koersen-generator in excell en je zit ook enorme bubbles ontstaan.

Toch is deze speculatie-hype natuurlijk niet helemaal aan de wetten van kansberekening onderhevig, dat voelt iedereen wel aan. Er moeten iedere dag weer greater-greater fools gevonden worden die voor de nieuwe hogere koers voor het eerst durven in te stappen in de hoop op een greater-greater-greater fool. Dat kan nog heel lang doorgaan hoor, maar ze moeten wel gevonden worden.

Ik denk dat mijn kansen in de downtrend gewoon beter zijn. Maar zelfs dan weet ik niet zeker of ik instap of dat ik het gewoon aan mij voorbij laat gaan.
The End Times are wild
pi_95787557
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Leuk voor Frank van Dongen
Hoe vaak zal die ondertussen al nat gegaan zijn? :D
  woensdag 20 april 2011 @ 23:41:50 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95787693
quote:
10s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:39 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Hoe vaak zal die ondertussen al nat gegaan zijn? :D
Tja, dat krijg je ervan als je het beter weet als de markt, de uptrend gaat shorten en dan tegen alle beter weten in blijven vasthouden aan jouw waarheid (dat Apple niet innovatief is, eigenlijk slechte producten maakt, etc). Apple is gewoon in staat gebleken om jaren achtereen met precies dat op de markt te komen en het zo te presenteren dat iedereen het wil hebben.
The End Times are wild
pi_95791102
quote:
7s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:21 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Als het rendement niks zegt dan zegt je voorkennis ook niks. Waar koop je trouwens die Chinese opties? Dat wil ik ook wel!
Ik stuur je wel een pm als ik iets interessants spot, kan je voor jezelf zien of het echt een edge is. Revers mergers zijn gewoon Amerikaanse bedrijven, dat zijn dus shells en Chinese bedrijven kunnen zich daarin inkopen. Dus je koopt als het ware Amerikaanse aandelen van een Chinees bedrijf. Die hele sector heeft last van lage waarderingen doordat ze verdacht worden van fraude en andere negatieve zaken.
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Idd het is gewoon een gekte. Zilver gemaakt in 2000 is echt niet 9 keer goedkoper dan in 2010. Het is allebei hetzelfde gewoon een stukje zilver. Soms ben ik ook bang om een bagholder te zijn, maar gelukkig dat zilver in een rechte lijn omhooggaat en eigenlijk nog steeds geen significante pullback heeft laten zien sinds sub-$30. :D
pi_95791309
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Tja, dat krijg je ervan als je het beter weet als de markt, de uptrend gaat shorten en dan tegen alle beter weten in blijven vasthouden aan jouw waarheid (dat Apple niet innovatief is, eigenlijk slechte producten maakt, etc). Apple is gewoon in staat gebleken om jaren achtereen met precies dat op de markt te komen en het zo te presenteren dat iedereen het wil hebben.
Aftermarket nu ook behoorlijk in de plus
pi_95791550
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:09 schreef sitting_elfling het volgende:

Want je kunt er gewoon van uit gaan dat er straks ergens een enorme afstraffing zal komen want de stijging slaat nergens op.
Blijf vooral ZeroHedge op de voet volgen, want die zitten er goed bovenop. Vanmiddag ook weer met het verhaal dat zilver steeds moeilijker geshort kan worden omdat er geen aandelen SLV meer te lenen zijn. Het zou mij niets verbazen als zilver parabolisch verder omhoog schiet de komende tijd, met af en toe een hickup als de margeverplichtingen worden aangeschroefd.
pi_95793397
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 11:18 schreef Sokz het volgende:

[..]

De dollar zet momenteel weer verse lows. Een aardige hedge op zilver lijkt mij de eur/usd.
Zilver lijkt inmiddels in de blow-off fase beland! 8)7
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_95793656
Ik hou van zilver! Het blijft maar stijgen!! :) :)
pi_95793854
Ik was al blij dat ik al weer al mijn winst had gepakt op Zilver gisteren en daarna direct de leverage tot het hoogste mogelijk vast gooide en hoopte op een opening van boven de 45 vandaag.

We zitten nu al tegen de 46 aan :')
pi_95797834
Een paar topics terug bespraken we hier de stelling dat de telefonie business stabiel en zeker zou zijn. Ik zou zeggen: vergeet het maar ...

quote:
Melkkoeien vallen droog

De reden is dat de traditionele melkkoeien van telecomoperators als KPN, bellen en smsen, flink worden uitgehold. De opkomst met smartphones zorgde in eerste instantie voor forse groei op alle vlakken. Maar nu zoveel consumenten mobiel internet hebben, ontdekken ze dat het veel goedkoper en eenvoudiger is om via sociale netwerken en apps als WhatsApp en Ping te communiceren.
Bron: http://webwereld.nl/nieuws/106434/mobiel-internet-nekt-kpn.html

KPN gaat circa 5000 arbeidsplaatsen schrappen :(
  donderdag 21 april 2011 @ 12:28:07 #80
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_95800890
Ik dacht dat KPN ex-dividend was gegaan toen ik de koersuitslag zag vanochtend :')

Sowieso heeft defensief het moeilijk in Nederland. Unilever is niet vooruit te branden, Philips (of is dat niet defensief?) doet het klote, en nu KPN.

Zou voor beleggen ook gelden: the best defense is a good offense? :P
Please Move The Deer Crossing Sign
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')