abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95704776
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:24 schreef Re het volgende:

[..]

het faalt helemaal niet, in 95-99% van de gevallen is het gewoon een accuraat meetinstrument om overgewicht te obesitas te indiceren met zeer significante correlaties tussen BMI en gezondheidsproblemen (bijvoorbeeld diabetes). Ten tweede is het een heel goedkoop instrument, enige wat je nodig hebt is een meetlat en een weegschaal.
Ja maar ik heb zware botten. :)
pi_95706711
quote:
14s.gif Op maandag 18 april 2011 23:37 schreef DS4 het volgende:
Je kan het bericht overigens ook anders lezen: kennelijk vindt 3/4 van Nederland het onzin. Is ook een manier van lezen...
zo kan je het lezen, maar dat staat er niet. er staat nergens dat de rest het onzin vindt. al hoop ik dat natuurlijk wel
pi_95707485
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:24 schreef Re het volgende:

[..]

het faalt helemaal niet, in 95-99% van de gevallen is het gewoon een accuraat meetinstrument om overgewicht te obesitas te indiceren met zeer significante correlaties tussen BMI en gezondheidsproblemen (bijvoorbeeld diabetes). Ten tweede is het een heel goedkoop instrument, enige wat je nodig hebt is een meetlat en een weegschaal.
En een voorhamer is ook een goedkoper instrument dan een betonzaag, maar als je een muur in twee stukken wilt verdelen dan heb je toch echt het tweede nodig.

Ik beweer nergens dat BMI geen geschikt instrument is voor bevolkingsstatistiek. Sterker nog, daarvoor is het uitgevonden. Alleen als je dat vertaalt naar het individu maak je een denkfout. Daar is het niet voor en daar is het ook niet geschikt voor.

Jij zegt dat het bij 95% procent van de mensen klopt, dat lijkt mij een te hoge schatting. Ik ben zelf namelijk eerder slank dan breed, en heb een BMI van 24, op het randje dus. Dat is vrij vreemd, want als ik voor de spiegel ga staan dan zie ik toch echt de contouren van een sixpack, wat duidt op een gezond en atletisch vetpercentage van zo'n12%. Volgens de BMI-normen zou ik nog een gezond gewicht hebben als er bijna 20 kilo af zou gaan, dat kan helemaal niet, daarvoor moet ik een jaar in een concentratiekamp gaan zitten en op niet overmatig aanwezig spierweefsel gaan interen. Terwijl geen dokter of fysiotherapeut ooit iets anders heeft beweerd dan dat ik een normale evenwichtige lichaamsbouw heb, en als die al afwijkt dan is dat doordat ik bij spijkerbroeken 4 a 5 inch meer lengte nodig heb dan breedte.

Maar het punt is natuurlijk dat als het in 95% van de gevallen correct is, dat betekent dat het in 5% van de gevallen niet correct is. En je weet dat zich dat wel uitmiddelt als je een grote groep onderzoekt en daar uitspraken over doet, maar in het geval van een individu weet je niet of die in 95% of in die 5% valt, dus weet je niks meer over die persoon dan je wist voordat je zijn BMI ging 'meten': Of u heeft overgewicht, of u heeft het niet.

Als een dokter iemand zijn hemd laat uittrekken en een handje buikvet pakt weet hij al veel meer.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 19 april 2011 @ 12:41:10 #204
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95709212
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 11:49 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En een voorhamer is ook een goedkoper instrument dan een betonzaag, maar als je een muur in twee stukken wilt verdelen dan heb je toch echt het tweede nodig.

Ik beweer nergens dat BMI geen geschikt instrument is voor bevolkingsstatistiek. Sterker nog, daarvoor is het uitgevonden. Alleen als je dat vertaalt naar het individu maak je een denkfout. Daar is het niet voor en daar is het ook niet geschikt voor.

Jij zegt dat het bij 95% procent van de mensen klopt, dat lijkt mij een te hoge schatting. Ik ben zelf namelijk eerder slank dan breed, en heb een BMI van 24, op het randje dus. Dat is vrij vreemd, want als ik voor de spiegel ga staan dan zie ik toch echt de contouren van een sixpack, wat duidt op een gezond en atletisch vetpercentage van zo'n12%. Volgens de BMI-normen zou ik nog een gezond gewicht hebben als er bijna 20 kilo af zou gaan, dat kan helemaal niet, daarvoor moet ik een jaar in een concentratiekamp gaan zitten en op niet overmatig aanwezig spierweefsel gaan interen. Terwijl geen dokter of fysiotherapeut ooit iets anders heeft beweerd dan dat ik een normale evenwichtige lichaamsbouw heb, en als die al afwijkt dan is dat doordat ik bij spijkerbroeken 4 a 5 inch meer lengte nodig heb dan breedte.

Maar het punt is natuurlijk dat als het in 95% van de gevallen correct is, dat betekent dat het in 5% van de gevallen niet correct is. En je weet dat zich dat wel uitmiddelt als je een grote groep onderzoekt en daar uitspraken over doet, maar in het geval van een individu weet je niet of die in 95% of in die 5% valt, dus weet je niks meer over die persoon dan je wist voordat je zijn BMI ging 'meten': Of u heeft overgewicht, of u heeft het niet.

Als een dokter iemand zijn hemd laat uittrekken en een handje buikvet pakt weet hij al veel meer.
misschien eerst een lesje statistiek nemen, kun je ook veel van leren :).

Als je gewoon gezond bent zul je weinig te maken hebben met de gezondheidszorg en ja dan is jouw BMI van minder belang, snap ook niet waarom gezonde mensen zo gepikeerd moeten doen omdat blijkbaar hun BMI te hoog is.. je weet toch zelf dat je gezond bent...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 19 april 2011 @ 12:44:08 #205
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_95709285
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2011 12:41 schreef Re het volgende:
... je weet toch zelf dat je gezond bent...
Maar je verzekerings-maatschappij weet dat je niet gezond bent als je een BMI van 30 hebt, dus betaal je jezelf blauw ondanks dat je kerngezond bent.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  dinsdag 19 april 2011 @ 12:51:46 #206
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95709486
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 12:44 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Maar je verzekerings-maatschappij weet dat je niet gezond bent als je een BMI van 30 hebt, dus betaal je jezelf blauw ondanks dat je kerngezond bent.
dan stap je op de verzekering af en laat je je testen.... en mijn verzekering weet absoluut niet hoe zwaar of licht ik ben hoor...
pi_95709801
Bespottelijk.
Overal waar ik gewerkt heb werd er niet tijdens werktijd gerookt dus er gaat niets verloren aan werktijd.
In plaats van achterlijke discriminatie op de lonen kan je er als werkgever ook voor kiezen om roken tijdens werktijd niet toe te staan.

Daarbij is het argument dat rokers over het algemeen meer ziek zijn leuk en aardig maar je moet kijken naar de praktijk.
Zelf ben ik als roker maar één keer ziek thuis geweest en dat betrof een gemene griep die iedereen in het bedrijfje waaronder de niet-rokers trof.
Verder heb ik nooit enig bewijs ervaren dat rokers structureel vaker ziek zijn of iig melden.
De chronische ziekmelders waren over het algemeen niet mensen die rookten maar collega's die dagjes varen of dierentuin met de kinderen vrijmaakten.

quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 13:18 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Rokers! _O_

Veel accijns betalen en relatief minder AOW ontvangen. ^O^
Altruïstische helden zijn het.
Bij ieder pakje zou een medaille moeten zitten.

[ Bericht 30% gewijzigd door Vengerr op 19-04-2011 13:08:56 ]
pi_95712226
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 11:49 schreef Weltschmerz het volgende:

Helemaal waar. Maar... voor de verzekeringen is het een beetje overkill om iedereen jaarlijks te testen. Dus neem je het b.v. ruim en ga je vanaf BMI = 30 hogere premies vragen. Dan is het aantal mensen die ondanks die BMI van 30 toch geen overgewicht hebben verwaarloosbaar.

Verzekeringsmaatschappijen werken natuurlijk wel vaker met de natte vinger. Jongeren krijgen ook hogere premies voor de kiezen als ze een auto verzekeren. Dat wil ook niet zeggen dat iedere jongere ook echt een gevaar op de weg is natuurlijk.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_95714053
Ik wil dat zgn onderzoek dat rokers vaker ziek zijn dan wel eens zien.
Tot nu toe is het in mijn ervaring juist omgekeerd, ik ben nooit ziek en mijn niet rokende collega's melden zich juist om de haverklap ziek :/
en als bonus , ik ben eerder op mijn werk , ga vaak als laatste weg en neem geen lunch dus zelfs met 'rookpauzes' (waar het overgrote gedeelte van de niet rokers trouwens ook nog eens meegaat) werk ik langer als de niet rokers en dan zou ik gekort moeten worden :')
Flikker toch op met dit soort flut 'onderzoeken'
pi_95714239
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 14:48 schreef bubalus het volgende:
Ik wil dat zgn onderzoek dat rokers vaker ziek zijn dan wel eens zien.
Tot nu toe is het in mijn ervaring juist omgekeerd, ik ben nooit ziek en mijn niet rokende collega's melden zich juist om de haverklap ziek :/
Ik ga niet beweren of rokers of niet rokers welles of nietes vaker ziek zijn.
Er is gewoon een groep mensen (en daarin zitten roker en niet rokers) die er niet dezelfde werk ethiek op na houden als ik en zich geregeld ziek melden. Vooral de maandag is erg populair. Deze mensen zijn na enige tijd makkelijk te herkennen, iedereen weet het. Niemand doet er iets aan. Laat ze die mensen eerst eens pakken met minder loon.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_95715137
quote:
14s.gif Op maandag 18 april 2011 13:15 schreef boem-dikkie het volgende:
Mensen die het oneerlijk vinden dat de rokers meer pauze nemen om te roken. :')

Ga je toch zelf ook naar buiten?
als dat mag, graag. lekker frisse neus halen, top!

maar er zijn genoeg plekken waar je als roker gewoon 5 minuten extra pauze krijgt. en dat vaak nog meerdere keren per dag. an sich niets mis mee, maar geef die pauze dan aan iedereen.

aan de andere kant is minder loon ook weer overdreven
pi_95715205
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 14:53 schreef Boris_Karloff het volgende:
. Laat ze die mensen eerst eens pakken met minder loon.
Ik heb wel eens van bedrijven gehoord die jaarlijks eigenlijk 6 ziekdagen inplannen heb je die niet gesoupeerd in dat jaar, dan krijg je het jaar erop die dagen als bonus vakantie dagen.
pi_95715271
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2011 12:41 schreef Re het volgende:

[..]

misschien eerst een lesje statistiek nemen, kun je ook veel van leren :).
Statistiek is hier het relevante vakgebied niet, dat is de logica. Vrij elementaire logica, het correct gebruik van het woord dus is wat mensen nog moeten leren. Je hebt een BMI van 26 dus.... Dat is waar het mis gaat.

quote:
Als je gewoon gezond bent zul je weinig te maken hebben met de gezondheidszorg en ja dan is jouw BMI van minder belang, snap ook niet waarom gezonde mensen zo gepikeerd moeten doen omdat blijkbaar hun BMI te hoog is.. je weet toch zelf dat je gezond bent...
Het zal inderdaad niet iedereen gegeven zijn om te ergeren aan gemakzuchtige stompzinnigheid in het algemeen, maar ik doe dat wel wanneer die zich met enige autoriteit laat bekleden. Als ik even de hartstichting mag citeren: "De zogenaamde Body Mass Index geeft aan of uw gewicht bij uw lengte past. Is de combinatie van uw gewicht en lengte gezond of loopt u risisco door over- of ondergewicht.

Het is gewoon pertinente onzin, net als dat ik een gezond gewicht zou hebben als ik 68 kilo zou wegen. De onzin zit hem niet in de statistiek, want die is niet aan de orde, maar in de conclusie die getrokken wordt, en dat is kennelijk een vak apart.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 14:03 schreef DS4 het volgende:

[..]

Helemaal waar. Maar... voor de verzekeringen is het een beetje overkill om iedereen jaarlijks te testen. Dus neem je het b.v. ruim en ga je vanaf BMI = 30 hogere premies vragen. Dan is het aantal mensen die ondanks die BMI van 30 toch geen overgewicht hebben verwaarloosbaar.
Als het jezelf betreft ben je niet verwaarsloosbaar. Helemaal ernstig wordt als het je bijvoorbeeld helemaal geen ziektekostenverzekering kunt krijgen zoals een Amerikaans triathlonloper overkwam, die man zou nooit een topper worden natuurlijk, daarvoor was hij te zwaar gebouwd. Maar de relatie ontbreekt in het inviduele geval gewoon helemaal, en ik vind het niet zo vanzelfsprekend dat een verzekeraar die wel mag leggen.

Bij autoverzekeringen gaat het om een risicogroep waar iedereen op een gegeven moment inzit, en ook weer uit gaat. Dat is toch wat anders.
  dinsdag 19 april 2011 @ 15:39:58 #214
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95716142
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 15:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Statistiek is hier het relevante vakgebied niet, dat is de logica. Vrij elementaire logica, het correct gebruik van het woord dus is wat mensen nog moeten leren. Je hebt een BMI van 26 dus.... Dat is waar het mis gaat.

[..]

Het zal inderdaad niet iedereen gegeven zijn om te ergeren aan gemakzuchtige stompzinnigheid in het algemeen, maar ik doe dat wel wanneer die zich met enige autoriteit laat bekleden. Als ik even de hartstichting mag citeren: "De zogenaamde Body Mass Index geeft aan of uw gewicht bij uw lengte past. Is de combinatie van uw gewicht en lengte gezond of loopt u risisco door over- of ondergewicht.

Het is gewoon pertinente onzin, net als dat ik een gezond gewicht zou hebben als ik 68 kilo zou wegen. De onzin zit hem niet in de statistiek, want die is niet aan de orde, maar in de conclusie die getrokken wordt, en dat is kennelijk een vak apart.

dat jij het pertinente onzin vindt betekent geheel niet dat het daadwerkelijk ook onzin is... er zijn 1000den artikelen die de correlatie tussen BMI en gezondheidsperikelen aantonen, gevalideerd en al. Dit zegt niets over die uitzonderingsgevallen, ja dat is lastig. En er zijn vast veel betere methodes om gezondheid en lichamelijke status te bepalen, maar veel meer nieuwe inzichten zullen je die niet geven.

tot jij het tegendeel bewijst mag je van mij op je zeepbox blijven staan en roepen als een gek :)
pi_95716201
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 15:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb wel eens van bedrijven gehoord die jaarlijks eigenlijk 6 ziekdagen inplannen heb je die niet gesoupeerd in dat jaar, dan krijg je het jaar erop die dagen als bonus vakantie dagen.
Hier hebben ze wel eens geopperd om mensen die een jaar niet ziek zijn een financiele bonus te geven. Helaas mogen zulke initiatieven niet van de bonden.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_95717451
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2011 15:39 schreef Re het volgende:

[..]

dat jij het pertinente onzin vindt betekent geheel niet dat het daadwerkelijk ook onzin is... er zijn 1000den artikelen die de correlatie tussen BMI en gezondheidsperikelen aantonen, gevalideerd en al. Dit zegt niets over die uitzonderingsgevallen, ja dat is lastig.
En daarmee zegt het dus niks over een individu. Dat het wel wat over een bevolking zegt heeft daar niks mee te maken, daar is het ook voor bedoeld. Als je een index uit de statistiek gaat gebruiken om uitspraken over individuen te doen dan ligt het probleem niet bij beheersing van de statistiek maar bij beheersisng van de elementaire logica. Het is helemaal niet lastig, het laatste leidt tot onzinnige uitsrpaken.

quote:
En er zijn vast veel betere methodes om gezondheid en lichamelijke status te bepalen, maar veel meer nieuwe inzichten zullen je die niet geven.
Inzichten waarin. Als ik inzicht wil in iemands over of ondergewicht dan is een blik werpen op diens lichaam al een betere methode.

quote:
tot jij het tegendeel bewijst mag je van mij op je zeepbox blijven staan en roepen als een gek :)
Als iemand onzin roept dan zeg ik dat het onzin is.Van een statistische correlatie komen tot het oordeel dat een BMI van 26 bij iemand betekent dat die overgewicht heeft is onzin. Dan is er de verkeerde conclusie aan een correlatie verbonden.
pi_95717976
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 15:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[quote]
Als het jezelf betreft ben je niet verwaarsloosbaar.
Het gaat om een iets hogere premie, niet zo dramatisch doen...

quote:
Helemaal ernstig wordt als het je bijvoorbeeld helemaal geen ziektekostenverzekering kunt krijgen
Is hier niet aan de orde.

quote:
Maar de relatie ontbreekt in het inviduele geval gewoon helemaal, en ik vind het niet zo vanzelfsprekend dat een verzekeraar die wel mag leggen.

Bij autoverzekeringen gaat het om een risicogroep waar iedereen op een gegeven moment inzit, en ook weer uit gaat. Dat is toch wat anders.
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand zich niet kan ontworstelen aan een BMI van 30 of meer.
  dinsdag 19 april 2011 @ 16:39:03 #218
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95718989
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 16:06 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En daarmee zegt het dus niks over een individu. Dat het wel wat over een bevolking zegt heeft daar niks mee te maken, daar is het ook voor bedoeld. Als je een index uit de statistiek gaat gebruiken om uitspraken over individuen te doen dan ligt het probleem niet bij beheersing van de statistiek maar bij beheersisng van de elementaire logica. Het is helemaal niet lastig, het laatste leidt tot onzinnige uitsrpaken.

[..]

Inzichten waarin. Als ik inzicht wil in iemands over of ondergewicht dan is een blik werpen op diens lichaam al een betere methode.

[..]

Als iemand onzin roept dan zeg ik dat het onzin is.Van een statistische correlatie komen tot het oordeel dat een BMI van 26 bij iemand betekent dat die overgewicht heeft is onzin. Dan is er de verkeerde conclusie aan een correlatie verbonden.
tsja, de wetenschap denkt er toch echt anders over... als ik meer dan 1000 artikelen kan vinden die aantonen dat BMI gecorreleerd is aan ziektes, wie ben ik dan om daaraan te gaan twijfelen. Toon mij 1 artikel die bijvoorbeeld aantoont dat BMI niet gecorreleerd is aan bijvoorbeeld diabetes of cardiovasculaire aandoeningen
pi_95719473
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 16:39 schreef Re het volgende:

[..]

tsja, de wetenschap denkt er toch echt anders over... als ik meer dan 1000 artikelen kan vinden die aantonen dat BMI gecorreleerd is aan ziektes, wie ben ik dan om daaraan te gaan twijfelen. Toon mij 1 artikel die bijvoorbeeld aantoont dat BMI niet gecorreleerd is aan bijvoorbeeld diabetes of cardiovasculaire aandoeningen
Via overgewicht ja. Hoge BMI-scores correleren behoorlijk sterk met overgewicht, en overgewicht correlleert met die aandoeningen. Het regelmatig bij je dragen van een aansteker correleert ook met longkanker. Maar dat betekent niet dat als je regelmatig een aansteker bij je draagt dat je daardoor een hogere kans op longkanker hebt.

Zoals ik al zei, het is elementaire logica, verkeerd gebruik van het woord dus, jij zou moeten leren wat een correlatie betekent en wat het niet betekent. Dat hoort ook bij statistiek trouwens, weten dat causaliteit en correlatie iets wezenlijks anders zijn.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 16:17 schreef DS4 het volgende:

Ik kan mij niet voorstellen dat iemand zich niet kan ontworstelen aan een BMI van 30 of meer.
Ik kan me wel voorstellen dat een BMI van 30 of meer niet komt door overgewicht, en ik kan mij eveneens voorstellen dat het wel overgewicht betreft, maar dat dit niet samengaat met andere risicofactoren.
  dinsdag 19 april 2011 @ 17:06:05 #220
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95720283
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 16:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Via overgewicht ja. Hoge BMI-scores correleren behoorlijk sterk met overgewicht, en overgewicht correlleert met die aandoeningen. Het regelmatig bij je dragen van een aansteker correleert ook met longkanker. Maar dat betekent niet dat als je regelmatig een aansteker bij je draagt dat je daardoor een hogere kans op longkanker hebt.

Zoals ik al zei, het is elementaire logica, verkeerd gebruik van het woord dus, jij zou moeten leren wat een correlatie betekent en wat het niet betekent. Dat hoort ook bij statistiek trouwens, weten dat causaliteit en correlatie iets wezenlijks anders zijn.
nee hoor, alles is direct gecorreleerd BMI aan aandoeningen, dat jij er een stapje tussen probeert te verzinnen om je gelijk te halen zegt weinig, of geheel niets eigenlijk. dat je vervolgens veel bla bla neer loopt te pennen over causaliteit en correlatie klinkt mooi en is ook compleet waar, maar heeft er in dit geval weinig mee te maken. BMI is een uitstekend meetinstrument om toekomstige ziektes te voorspellen, zoals er nog wel meer instrumenten zijn om dat te bepalen
pi_95721605
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 17:06 schreef Re het volgende:

[..]

nee hoor, alles is direct gecorreleerd BMI aan aandoeningen, dat jij er een stapje tussen probeert te verzinnen om je gelijk te halen zegt weinig, of geheel niets eigenlijk.
Jij snapt correlaties kennelijk niet, zo'n stap kan er altijd tussen zitten, dat is eigen aan correlaties. Dat moet je je wel realiseren als je van correlatie tot causaliteit wilt komen via een werkingsmechanisme. Als je stelt dat als je een BMI van meer dan 25 ongezond is, dan heb je het al over causaliteit.

quote:
dat je vervolgens veel bla bla neer loopt te pennen over causaliteit en correlatie klinkt mooi en is ook compleet waar, maar heeft er in dit geval weinig mee te maken.
Niet dus, aangezien de stelling dat een BMI hoger dan 25 ongezond is een causale relatie inhoudt.

quote:
BMI is een uitstekend meetinstrument om toekomstige ziektes te voorspellen, zoals er nog wel meer instrumenten zijn om dat te bepalen
Dat klopt, je kunt er prima voorspellingen mee doen over aantallen ziektes bij groepen mensen. Maar hoogstwaarschijnlijk zit hem de causale relatie in vet en aangezien vet en BMI slechts correleren en niet voor 100% kun je van een individu op basis van zijn BMI niet over zijn gezondheid voorspellen.
  dinsdag 19 april 2011 @ 17:43:18 #222
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95722084
ik zou zeggen, steek nog een peuk op, daar is de correlatie met ziektes ook duidelijk :)

Ik snap prima wat correlatie en causaliteit is, daar heeft het zelf verzinnen van een tussenstap weinig mee te maken

Ik zeg correlatie tussen BMI en diabetes is er, correlatie tussen BMI en hartfalen is er, correlatie tussen BMI en kanker is er etc. etc. Hoe hoger je BMI hoe hoger de kans op ziektes, dan mag je er zelf de causaliteit bij verzinnen
pi_95722676
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2011 17:43 schreef Re het volgende:
ik zou zeggen, steek nog een peuk op, daar is de correlatie met ziektes ook duidelijk :)

Ik snap prima wat correlatie en causaliteit is, daar heeft het zelf verzinnen van een tussenstap weinig mee te maken

Ik zeg correlatie tussen BMI en diabetes is er, correlatie tussen BMI en hartfalen is er, correlatie tussen BMI en kanker is er etc. etc.
Klopt.

quote:
Hoe hoger je BMI hoe hoger de kans op ziektes, dan mag je er zelf de causaliteit bij verzinnen
Klopt niet. Kennelijk snap je toch niks van correlatie en causaliteit.
pi_95724592
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 16:48 schreef Weltschmerz het volgende:

Ik kan me wel voorstellen dat een BMI van 30 of meer niet komt door overgewicht, en ik kan mij eveneens voorstellen dat het wel overgewicht betreft, maar dat dit niet samengaat met andere risicofactoren.
Mooi!
  dinsdag 19 april 2011 @ 18:51:46 #225
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95724987
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 18:11 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

BMI is alleen geschikt voor de gemiddelde mens. Er is geen causaliteit te bekennen tussen bmi en suikerziekte. De correlatie is tussen overgewicht en suikerziekte. BMI geeft niet altijd een juiste indicatie daarvoor. DAn kun je geen causaliteit trekken tussen BMI en suikerziekte.
het ging over correlatie tussen BMI en diabetes, zoals Weltschmertz zegt die gewoon klopt, en daarbij is er wel degelijk correlatie tussen BMI en ziekte

De klinische relevantie ervan is aangetoond, WHO heeft het in zijn guidelines... dus vertel wat doen zij verkeerd?
pi_95725771
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 18:51 schreef Re het volgende:

De klinische relevantie ervan is aangetoond, WHO heeft het in zijn guidelines... dus vertel wat doen zij verkeerd?
Zij doen niks verkeerd, daar heeft meneer Quetelet het ooit voor bedacht. De mensen die op basis daarvan concluderen dat je BMI onder de 26 moet zijn om een gezond gewicht te hebben die doen wat fout.
pi_95727362
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:19 schreef DS4 het volgende:
BMI is weldegelijk een indicatie.
Een matige, want het houdt geen rekening met hoe iemand is gebouwd (grof of fijn) en ook niet met de vraag waar lichaamsgewicht vandaan komt: spieren of overtollig vet.

Overigens zijn er ook getrainde atleten die spontaan dood neervallen.
pi_95730103
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:35 schreef Boldface het volgende:

Een matige, want het houdt geen rekening met hoe iemand is gebouwd (grof of fijn) en ook niet met de vraag waar lichaamsgewicht vandaan komt: spieren of overtollig vet.
In 95% van de gevallen klopt het, dus dan vind ik het een aardige indicatie.

quote:
Overigens zijn er ook getrainde atleten die spontaan dood neervallen.
Topsport is ook niet gezond. Heb zelf fikse hartritmestoornissen gehad, die voorbij waren nadat ik gestopt was met topsport.

Een hoge BMI (30 of meer) is een prima norm voor verzekeraars om iemand een hogere premie te geven aangezien de kans dat je dan een hoger gezondheidsrisico hebt vrij groot is.
pi_95730219
Wanneer minder loon voor drinkers die maandagochtend niets waard zijn?
pi_95730343
En al degene die weleens een blow roken, gelijk omlaag dat salaris.
pi_95731452
En iedereen die vaker dan 2 keer per dag gaat pissen loonsverlaging.
Loonsverlaging voor iedereen die moet schijten onder werktijd (doe je maar in je eigen tijd)
Loonsverlaging voor iedereen die zich met een ander bemoeit onder werktijd
Loonsverlaging voor iedereen ....
Let's pretend we scored a goal YEAH
pi_95731614
Loonsverhoging voor iedereen! Gewoon iedereen 100x zoveel. Wereldwijd. Van de ene op de andere dag.
pi_95731672
In slaap vallen tijdens vergadering. ---> Ontslag.
  dinsdag 19 april 2011 @ 20:39:37 #234
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95731749
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:08 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Zij doen niks verkeerd, daar heeft meneer Quetelet het ooit voor bedacht. De mensen die op basis daarvan concluderen dat je BMI onder de 26 moet zijn om een gezond gewicht te hebben die doen wat fout.
de classificatie gaat over normaal gewicht, overgewicht en obesitas en niet eens over de classificatie gezond/ongezond
pi_95731845
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:37 schreef DS4 het volgende:
Loonsverhoging voor iedereen! Gewoon iedereen 100x zoveel. Wereldwijd. Van de ene op de andere dag.
JAAAA en dan wachten op biljetten van een triljoen euro _O_
  dinsdag 19 april 2011 @ 20:42:05 #236
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95731916
oh ja, NWS was niet gemaakt om serieus te discussiëren, mijn excuus...
pi_95732009
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:42 schreef Re het volgende:
oh ja, NWS was niet gemaakt om serieus te discussiëren, mijn excuus...
Dat gezeur over BMI. :{w Ik heb gewoon ZWARE botten. :7
pi_95732109
quote:
13s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:43 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Dat gezeur over BMI. :{w Ik heb gewoon ZWARE botten. :7
Je bent ook niet te dik, je bent gewoon te klein voor je gewicht!
  dinsdag 19 april 2011 @ 20:47:24 #239
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_95732228
Rokers zijn zelf vaker ziek en als beloning zijn ze ook nog eens verziekend voor hun omgeving met hun egoïstische op lust gebaseerde behavior. :{

Ik ben een voorstander. :{

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_95732323
Ben ik het niet mee eens. Ik vind wel dat een werkgever een bonus mag uitkeren aan mensen die (bijna) nooit ziek zijn. En of dat nu een roker of niet roker is maakt niet uit.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
pi_95732435
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:47 schreef BansheeBoy het volgende:
Rokers zijn zelf vaker ziek en als beloning zijn ze ook nog eens verziekend voor hun omgeving met hun egoïstische op lust gebaseerde behavior. :{

Uiteraard ben jij voor, ik had niet anders verwacht van je.
  woensdag 20 april 2011 @ 00:36:51 #242
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_95745989
Knutselen met cijfers _O-
  woensdag 20 april 2011 @ 00:38:28 #243
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_95746072
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:19 schreef Piet_Piraat het volgende:
En al degene die weleens een blow roken, gelijk omlaag dat salaris.
En upper gebruikers 50% erbij
pi_95746322
quote:
10s.gif Op woensdag 20 april 2011 00:38 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

En upper gebruikers 50% erbij
Dopingcontrole in het bedrijfsleven is hard nodig.
  woensdag 20 april 2011 @ 00:52:04 #245
321876 Cherna
Fuck the System
pi_95746575
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 13:16 schreef Krantenman het volgende:
Als roken ten koste van de werktijd gaat, maar die roker krijgt wel al zijn werk op tijd klaar, wil dat dan niet zeggen dat hij juist veel efficiënter is dan zijn niet-rokende lamzakken van collega's?
Dit.

Wat een verhaal. Dat kun je toch niet serieus nemen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 20 april 2011 @ 05:31:38 #246
230788 n8n
Pragmatisch
pi_95748443
Met het werk dat ik doe heb ik het nodig om af en toe even afstand te nemen om te evalueren of omdat ik niet verder kom. Roken is daar een goede partner voor, sigaret uitgedrukt en weer knallen.

Kortom, niet alles is zwart of wit
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
  woensdag 20 april 2011 @ 06:28:15 #247
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_95748500
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:47 schreef BansheeBoy het volgende:

Religieuze drugs gaan helemaal geld kosten. 5x per dag bidden op het werk: -50% salaris.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_95748573
Driekwart wil dus niet minder loon voor rokers. Op basis van deze ruime meerderheid moeten rokers juist een loonsverhoging krijgen!
  † In Memoriam † woensdag 20 april 2011 @ 09:12:03 #249
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_95750226
Nederland wordt dommer...
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_95750505
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:39 schreef Re het volgende:

[..]

de classificatie gaat over normaal gewicht, overgewicht en obesitas en niet eens over de classificatie gezond/ongezond
Volgens de hartstichting wel. Maar ook de kwalificaties overgewicht en ondergewicht impliceren dat het niet goed is.

Jij noemt het een meetinstrument, als ik een weegschaal koop en er komt op het display 'dik kans dat je nu 88 kilo bent, maar misschien zit ik er in jouw geval wel naast' dan gaat die terug naar de winkel. Dat is geen meten, dan weet ik namelijk nog steeds niks meer dan voor ik erop ging staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')