Ja maar ik heb zware botten.quote:Op dinsdag 19 april 2011 10:24 schreef Re het volgende:
[..]
het faalt helemaal niet, in 95-99% van de gevallen is het gewoon een accuraat meetinstrument om overgewicht te obesitas te indiceren met zeer significante correlaties tussen BMI en gezondheidsproblemen (bijvoorbeeld diabetes). Ten tweede is het een heel goedkoop instrument, enige wat je nodig hebt is een meetlat en een weegschaal.
zo kan je het lezen, maar dat staat er niet. er staat nergens dat de rest het onzin vindt. al hoop ik dat natuurlijk welquote:Op maandag 18 april 2011 23:37 schreef DS4 het volgende:
Je kan het bericht overigens ook anders lezen: kennelijk vindt 3/4 van Nederland het onzin. Is ook een manier van lezen...
En een voorhamer is ook een goedkoper instrument dan een betonzaag, maar als je een muur in twee stukken wilt verdelen dan heb je toch echt het tweede nodig.quote:Op dinsdag 19 april 2011 10:24 schreef Re het volgende:
[..]
het faalt helemaal niet, in 95-99% van de gevallen is het gewoon een accuraat meetinstrument om overgewicht te obesitas te indiceren met zeer significante correlaties tussen BMI en gezondheidsproblemen (bijvoorbeeld diabetes). Ten tweede is het een heel goedkoop instrument, enige wat je nodig hebt is een meetlat en een weegschaal.
misschien eerst een lesje statistiek nemen, kun je ook veel van lerenquote:Op dinsdag 19 april 2011 11:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En een voorhamer is ook een goedkoper instrument dan een betonzaag, maar als je een muur in twee stukken wilt verdelen dan heb je toch echt het tweede nodig.
Ik beweer nergens dat BMI geen geschikt instrument is voor bevolkingsstatistiek. Sterker nog, daarvoor is het uitgevonden. Alleen als je dat vertaalt naar het individu maak je een denkfout. Daar is het niet voor en daar is het ook niet geschikt voor.
Jij zegt dat het bij 95% procent van de mensen klopt, dat lijkt mij een te hoge schatting. Ik ben zelf namelijk eerder slank dan breed, en heb een BMI van 24, op het randje dus. Dat is vrij vreemd, want als ik voor de spiegel ga staan dan zie ik toch echt de contouren van een sixpack, wat duidt op een gezond en atletisch vetpercentage van zo'n12%. Volgens de BMI-normen zou ik nog een gezond gewicht hebben als er bijna 20 kilo af zou gaan, dat kan helemaal niet, daarvoor moet ik een jaar in een concentratiekamp gaan zitten en op niet overmatig aanwezig spierweefsel gaan interen. Terwijl geen dokter of fysiotherapeut ooit iets anders heeft beweerd dan dat ik een normale evenwichtige lichaamsbouw heb, en als die al afwijkt dan is dat doordat ik bij spijkerbroeken 4 a 5 inch meer lengte nodig heb dan breedte.
Maar het punt is natuurlijk dat als het in 95% van de gevallen correct is, dat betekent dat het in 5% van de gevallen niet correct is. En je weet dat zich dat wel uitmiddelt als je een grote groep onderzoekt en daar uitspraken over doet, maar in het geval van een individu weet je niet of die in 95% of in die 5% valt, dus weet je niks meer over die persoon dan je wist voordat je zijn BMI ging 'meten': Of u heeft overgewicht, of u heeft het niet.
Als een dokter iemand zijn hemd laat uittrekken en een handje buikvet pakt weet hij al veel meer.
Maar je verzekerings-maatschappij weet dat je niet gezond bent als je een BMI van 30 hebt, dus betaal je jezelf blauw ondanks dat je kerngezond bent.quote:
dan stap je op de verzekering af en laat je je testen.... en mijn verzekering weet absoluut niet hoe zwaar of licht ik ben hoor...quote:Op dinsdag 19 april 2011 12:44 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Maar je verzekerings-maatschappij weet dat je niet gezond bent als je een BMI van 30 hebt, dus betaal je jezelf blauw ondanks dat je kerngezond bent.
Altruïstische helden zijn het.quote:Op maandag 18 april 2011 13:18 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Rokers!![]()
Veel accijns betalen en relatief minder AOW ontvangen.
Helemaal waar. Maar... voor de verzekeringen is het een beetje overkill om iedereen jaarlijks te testen. Dus neem je het b.v. ruim en ga je vanaf BMI = 30 hogere premies vragen. Dan is het aantal mensen die ondanks die BMI van 30 toch geen overgewicht hebben verwaarloosbaar.quote:Op dinsdag 19 april 2011 11:49 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar het punt is natuurlijk dat als het in 95% van de gevallen correct is, dat betekent dat het in 5% van de gevallen niet correct is. En je weet dat zich dat wel uitmiddelt als je een grote groep onderzoekt en daar uitspraken over doet, maar in het geval van een individu weet je niet of die in 95% of in die 5% valt, dus weet je niks meer over die persoon dan je wist voordat je zijn BMI ging 'meten': Of u heeft overgewicht, of u heeft het niet.
Ik ga niet beweren of rokers of niet rokers welles of nietes vaker ziek zijn.quote:Op dinsdag 19 april 2011 14:48 schreef bubalus het volgende:
Ik wil dat zgn onderzoek dat rokers vaker ziek zijn dan wel eens zien.
Tot nu toe is het in mijn ervaring juist omgekeerd, ik ben nooit ziek en mijn niet rokende collega's melden zich juist om de haverklap ziek :/
als dat mag, graag. lekker frisse neus halen, top!quote:Op maandag 18 april 2011 13:15 schreef boem-dikkie het volgende:
Mensen die het oneerlijk vinden dat de rokers meer pauze nemen om te roken.
Ga je toch zelf ook naar buiten?
Ik heb wel eens van bedrijven gehoord die jaarlijks eigenlijk 6 ziekdagen inplannen heb je die niet gesoupeerd in dat jaar, dan krijg je het jaar erop die dagen als bonus vakantie dagen.quote:Op dinsdag 19 april 2011 14:53 schreef Boris_Karloff het volgende:
. Laat ze die mensen eerst eens pakken met minder loon.
Statistiek is hier het relevante vakgebied niet, dat is de logica. Vrij elementaire logica, het correct gebruik van het woord dus is wat mensen nog moeten leren. Je hebt een BMI van 26 dus.... Dat is waar het mis gaat.quote:Op dinsdag 19 april 2011 12:41 schreef Re het volgende:
[..]
misschien eerst een lesje statistiek nemen, kun je ook veel van leren.
Het zal inderdaad niet iedereen gegeven zijn om te ergeren aan gemakzuchtige stompzinnigheid in het algemeen, maar ik doe dat wel wanneer die zich met enige autoriteit laat bekleden. Als ik even de hartstichting mag citeren: "De zogenaamde Body Mass Index geeft aan of uw gewicht bij uw lengte past. Is de combinatie van uw gewicht en lengte gezond of loopt u risisco door over- of ondergewicht.quote:Als je gewoon gezond bent zul je weinig te maken hebben met de gezondheidszorg en ja dan is jouw BMI van minder belang, snap ook niet waarom gezonde mensen zo gepikeerd moeten doen omdat blijkbaar hun BMI te hoog is.. je weet toch zelf dat je gezond bent...
Als het jezelf betreft ben je niet verwaarsloosbaar. Helemaal ernstig wordt als het je bijvoorbeeld helemaal geen ziektekostenverzekering kunt krijgen zoals een Amerikaans triathlonloper overkwam, die man zou nooit een topper worden natuurlijk, daarvoor was hij te zwaar gebouwd. Maar de relatie ontbreekt in het inviduele geval gewoon helemaal, en ik vind het niet zo vanzelfsprekend dat een verzekeraar die wel mag leggen.quote:Op dinsdag 19 april 2011 14:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Helemaal waar. Maar... voor de verzekeringen is het een beetje overkill om iedereen jaarlijks te testen. Dus neem je het b.v. ruim en ga je vanaf BMI = 30 hogere premies vragen. Dan is het aantal mensen die ondanks die BMI van 30 toch geen overgewicht hebben verwaarloosbaar.
dat jij het pertinente onzin vindt betekent geheel niet dat het daadwerkelijk ook onzin is... er zijn 1000den artikelen die de correlatie tussen BMI en gezondheidsperikelen aantonen, gevalideerd en al. Dit zegt niets over die uitzonderingsgevallen, ja dat is lastig. En er zijn vast veel betere methodes om gezondheid en lichamelijke status te bepalen, maar veel meer nieuwe inzichten zullen je die niet geven.quote:Op dinsdag 19 april 2011 15:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Statistiek is hier het relevante vakgebied niet, dat is de logica. Vrij elementaire logica, het correct gebruik van het woord dus is wat mensen nog moeten leren. Je hebt een BMI van 26 dus.... Dat is waar het mis gaat.
[..]
Het zal inderdaad niet iedereen gegeven zijn om te ergeren aan gemakzuchtige stompzinnigheid in het algemeen, maar ik doe dat wel wanneer die zich met enige autoriteit laat bekleden. Als ik even de hartstichting mag citeren: "De zogenaamde Body Mass Index geeft aan of uw gewicht bij uw lengte past. Is de combinatie van uw gewicht en lengte gezond of loopt u risisco door over- of ondergewicht.
Het is gewoon pertinente onzin, net als dat ik een gezond gewicht zou hebben als ik 68 kilo zou wegen. De onzin zit hem niet in de statistiek, want die is niet aan de orde, maar in de conclusie die getrokken wordt, en dat is kennelijk een vak apart.
Hier hebben ze wel eens geopperd om mensen die een jaar niet ziek zijn een financiele bonus te geven. Helaas mogen zulke initiatieven niet van de bonden.quote:Op dinsdag 19 april 2011 15:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb wel eens van bedrijven gehoord die jaarlijks eigenlijk 6 ziekdagen inplannen heb je die niet gesoupeerd in dat jaar, dan krijg je het jaar erop die dagen als bonus vakantie dagen.
En daarmee zegt het dus niks over een individu. Dat het wel wat over een bevolking zegt heeft daar niks mee te maken, daar is het ook voor bedoeld. Als je een index uit de statistiek gaat gebruiken om uitspraken over individuen te doen dan ligt het probleem niet bij beheersing van de statistiek maar bij beheersisng van de elementaire logica. Het is helemaal niet lastig, het laatste leidt tot onzinnige uitsrpaken.quote:Op dinsdag 19 april 2011 15:39 schreef Re het volgende:
[..]
dat jij het pertinente onzin vindt betekent geheel niet dat het daadwerkelijk ook onzin is... er zijn 1000den artikelen die de correlatie tussen BMI en gezondheidsperikelen aantonen, gevalideerd en al. Dit zegt niets over die uitzonderingsgevallen, ja dat is lastig.
Inzichten waarin. Als ik inzicht wil in iemands over of ondergewicht dan is een blik werpen op diens lichaam al een betere methode.quote:En er zijn vast veel betere methodes om gezondheid en lichamelijke status te bepalen, maar veel meer nieuwe inzichten zullen je die niet geven.
Als iemand onzin roept dan zeg ik dat het onzin is.Van een statistische correlatie komen tot het oordeel dat een BMI van 26 bij iemand betekent dat die overgewicht heeft is onzin. Dan is er de verkeerde conclusie aan een correlatie verbonden.quote:tot jij het tegendeel bewijst mag je van mij op je zeepbox blijven staan en roepen als een gek
Het gaat om een iets hogere premie, niet zo dramatisch doen...quote:Op dinsdag 19 april 2011 15:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[quote]
Als het jezelf betreft ben je niet verwaarsloosbaar.
Is hier niet aan de orde.quote:Helemaal ernstig wordt als het je bijvoorbeeld helemaal geen ziektekostenverzekering kunt krijgen
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand zich niet kan ontworstelen aan een BMI van 30 of meer.quote:Maar de relatie ontbreekt in het inviduele geval gewoon helemaal, en ik vind het niet zo vanzelfsprekend dat een verzekeraar die wel mag leggen.
Bij autoverzekeringen gaat het om een risicogroep waar iedereen op een gegeven moment inzit, en ook weer uit gaat. Dat is toch wat anders.
tsja, de wetenschap denkt er toch echt anders over... als ik meer dan 1000 artikelen kan vinden die aantonen dat BMI gecorreleerd is aan ziektes, wie ben ik dan om daaraan te gaan twijfelen. Toon mij 1 artikel die bijvoorbeeld aantoont dat BMI niet gecorreleerd is aan bijvoorbeeld diabetes of cardiovasculaire aandoeningenquote:Op dinsdag 19 april 2011 16:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En daarmee zegt het dus niks over een individu. Dat het wel wat over een bevolking zegt heeft daar niks mee te maken, daar is het ook voor bedoeld. Als je een index uit de statistiek gaat gebruiken om uitspraken over individuen te doen dan ligt het probleem niet bij beheersing van de statistiek maar bij beheersisng van de elementaire logica. Het is helemaal niet lastig, het laatste leidt tot onzinnige uitsrpaken.
[..]
Inzichten waarin. Als ik inzicht wil in iemands over of ondergewicht dan is een blik werpen op diens lichaam al een betere methode.
[..]
Als iemand onzin roept dan zeg ik dat het onzin is.Van een statistische correlatie komen tot het oordeel dat een BMI van 26 bij iemand betekent dat die overgewicht heeft is onzin. Dan is er de verkeerde conclusie aan een correlatie verbonden.
Via overgewicht ja. Hoge BMI-scores correleren behoorlijk sterk met overgewicht, en overgewicht correlleert met die aandoeningen. Het regelmatig bij je dragen van een aansteker correleert ook met longkanker. Maar dat betekent niet dat als je regelmatig een aansteker bij je draagt dat je daardoor een hogere kans op longkanker hebt.quote:Op dinsdag 19 april 2011 16:39 schreef Re het volgende:
[..]
tsja, de wetenschap denkt er toch echt anders over... als ik meer dan 1000 artikelen kan vinden die aantonen dat BMI gecorreleerd is aan ziektes, wie ben ik dan om daaraan te gaan twijfelen. Toon mij 1 artikel die bijvoorbeeld aantoont dat BMI niet gecorreleerd is aan bijvoorbeeld diabetes of cardiovasculaire aandoeningen
Ik kan me wel voorstellen dat een BMI van 30 of meer niet komt door overgewicht, en ik kan mij eveneens voorstellen dat het wel overgewicht betreft, maar dat dit niet samengaat met andere risicofactoren.quote:Op dinsdag 19 april 2011 16:17 schreef DS4 het volgende:
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand zich niet kan ontworstelen aan een BMI van 30 of meer.
nee hoor, alles is direct gecorreleerd BMI aan aandoeningen, dat jij er een stapje tussen probeert te verzinnen om je gelijk te halen zegt weinig, of geheel niets eigenlijk. dat je vervolgens veel bla bla neer loopt te pennen over causaliteit en correlatie klinkt mooi en is ook compleet waar, maar heeft er in dit geval weinig mee te maken. BMI is een uitstekend meetinstrument om toekomstige ziektes te voorspellen, zoals er nog wel meer instrumenten zijn om dat te bepalenquote:Op dinsdag 19 april 2011 16:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Via overgewicht ja. Hoge BMI-scores correleren behoorlijk sterk met overgewicht, en overgewicht correlleert met die aandoeningen. Het regelmatig bij je dragen van een aansteker correleert ook met longkanker. Maar dat betekent niet dat als je regelmatig een aansteker bij je draagt dat je daardoor een hogere kans op longkanker hebt.
Zoals ik al zei, het is elementaire logica, verkeerd gebruik van het woord dus, jij zou moeten leren wat een correlatie betekent en wat het niet betekent. Dat hoort ook bij statistiek trouwens, weten dat causaliteit en correlatie iets wezenlijks anders zijn.
Jij snapt correlaties kennelijk niet, zo'n stap kan er altijd tussen zitten, dat is eigen aan correlaties. Dat moet je je wel realiseren als je van correlatie tot causaliteit wilt komen via een werkingsmechanisme. Als je stelt dat als je een BMI van meer dan 25 ongezond is, dan heb je het al over causaliteit.quote:Op dinsdag 19 april 2011 17:06 schreef Re het volgende:
[..]
nee hoor, alles is direct gecorreleerd BMI aan aandoeningen, dat jij er een stapje tussen probeert te verzinnen om je gelijk te halen zegt weinig, of geheel niets eigenlijk.
Niet dus, aangezien de stelling dat een BMI hoger dan 25 ongezond is een causale relatie inhoudt.quote:dat je vervolgens veel bla bla neer loopt te pennen over causaliteit en correlatie klinkt mooi en is ook compleet waar, maar heeft er in dit geval weinig mee te maken.
Dat klopt, je kunt er prima voorspellingen mee doen over aantallen ziektes bij groepen mensen. Maar hoogstwaarschijnlijk zit hem de causale relatie in vet en aangezien vet en BMI slechts correleren en niet voor 100% kun je van een individu op basis van zijn BMI niet over zijn gezondheid voorspellen.quote:BMI is een uitstekend meetinstrument om toekomstige ziektes te voorspellen, zoals er nog wel meer instrumenten zijn om dat te bepalen
Klopt.quote:Op dinsdag 19 april 2011 17:43 schreef Re het volgende:
ik zou zeggen, steek nog een peuk op, daar is de correlatie met ziektes ook duidelijk
Ik snap prima wat correlatie en causaliteit is, daar heeft het zelf verzinnen van een tussenstap weinig mee te maken
Ik zeg correlatie tussen BMI en diabetes is er, correlatie tussen BMI en hartfalen is er, correlatie tussen BMI en kanker is er etc. etc.
Klopt niet. Kennelijk snap je toch niks van correlatie en causaliteit.quote:Hoe hoger je BMI hoe hoger de kans op ziektes, dan mag je er zelf de causaliteit bij verzinnen
Mooi!quote:Op dinsdag 19 april 2011 16:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik kan me wel voorstellen dat een BMI van 30 of meer niet komt door overgewicht, en ik kan mij eveneens voorstellen dat het wel overgewicht betreft, maar dat dit niet samengaat met andere risicofactoren.
het ging over correlatie tussen BMI en diabetes, zoals Weltschmertz zegt die gewoon klopt, en daarbij is er wel degelijk correlatie tussen BMI en ziektequote:Op dinsdag 19 april 2011 18:11 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
BMI is alleen geschikt voor de gemiddelde mens. Er is geen causaliteit te bekennen tussen bmi en suikerziekte. De correlatie is tussen overgewicht en suikerziekte. BMI geeft niet altijd een juiste indicatie daarvoor. DAn kun je geen causaliteit trekken tussen BMI en suikerziekte.
Zij doen niks verkeerd, daar heeft meneer Quetelet het ooit voor bedacht. De mensen die op basis daarvan concluderen dat je BMI onder de 26 moet zijn om een gezond gewicht te hebben die doen wat fout.quote:Op dinsdag 19 april 2011 18:51 schreef Re het volgende:
De klinische relevantie ervan is aangetoond, WHO heeft het in zijn guidelines... dus vertel wat doen zij verkeerd?
Een matige, want het houdt geen rekening met hoe iemand is gebouwd (grof of fijn) en ook niet met de vraag waar lichaamsgewicht vandaan komt: spieren of overtollig vet.quote:
In 95% van de gevallen klopt het, dus dan vind ik het een aardige indicatie.quote:Op dinsdag 19 april 2011 19:35 schreef Boldface het volgende:
Een matige, want het houdt geen rekening met hoe iemand is gebouwd (grof of fijn) en ook niet met de vraag waar lichaamsgewicht vandaan komt: spieren of overtollig vet.
Topsport is ook niet gezond. Heb zelf fikse hartritmestoornissen gehad, die voorbij waren nadat ik gestopt was met topsport.quote:Overigens zijn er ook getrainde atleten die spontaan dood neervallen.
de classificatie gaat over normaal gewicht, overgewicht en obesitas en niet eens over de classificatie gezond/ongezondquote:Op dinsdag 19 april 2011 19:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zij doen niks verkeerd, daar heeft meneer Quetelet het ooit voor bedacht. De mensen die op basis daarvan concluderen dat je BMI onder de 26 moet zijn om een gezond gewicht te hebben die doen wat fout.
JAAAA en dan wachten op biljetten van een triljoen euroquote:Op dinsdag 19 april 2011 20:37 schreef DS4 het volgende:
Loonsverhoging voor iedereen! Gewoon iedereen 100x zoveel. Wereldwijd. Van de ene op de andere dag.
Dat gezeur over BMI.quote:Op dinsdag 19 april 2011 20:42 schreef Re het volgende:
oh ja, NWS was niet gemaakt om serieus te discussiëren, mijn excuus...
Je bent ook niet te dik, je bent gewoon te klein voor je gewicht!quote:Op dinsdag 19 april 2011 20:43 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat gezeur over BMI.Ik heb gewoon ZWARE botten.
Uiteraard ben jij voor, ik had niet anders verwacht van je.quote:Op dinsdag 19 april 2011 20:47 schreef BansheeBoy het volgende:
Rokers zijn zelf vaker ziek en als beloning zijn ze ook nog eens verziekend voor hun omgeving met hun egoïstische op lust gebaseerde behavior.
Ik ben een voorstander.²
En upper gebruikers 50% erbijquote:Op dinsdag 19 april 2011 20:19 schreef Piet_Piraat het volgende:
En al degene die weleens een blow roken, gelijk omlaag dat salaris.
Dit.quote:Op maandag 18 april 2011 13:16 schreef Krantenman het volgende:
Als roken ten koste van de werktijd gaat, maar die roker krijgt wel al zijn werk op tijd klaar, wil dat dan niet zeggen dat hij juist veel efficiënter is dan zijn niet-rokende lamzakken van collega's?
Religieuze drugs gaan helemaal geld kosten. 5x per dag bidden op het werk: -50% salaris.quote:Op dinsdag 19 april 2011 20:47 schreef BansheeBoy het volgende:
Rokers zijn zelf vaker ziek en als beloning zijn ze ook nog eens verziekend voor hun omgeving met hun egoïstische op lust gebaseerde behavior.
Ik ben een voorstander.²
Volgens de hartstichting wel. Maar ook de kwalificaties overgewicht en ondergewicht impliceren dat het niet goed is.quote:Op dinsdag 19 april 2011 20:39 schreef Re het volgende:
[..]
de classificatie gaat over normaal gewicht, overgewicht en obesitas en niet eens over de classificatie gezond/ongezond
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |