SPOILER: meer foto'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eman al-Obeidi WikiSPOILER: meer YouTubeOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kaarten:
Guardian twitter interactive map
Reuters heeft een kaart van Libische bases, vluchtelingen, en protesten.SPOILER: meer kaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: eerdere topicsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Laatste Frontpage-nieuwsberichten:
Obama: Strijd in Libi redde al vele levens
'Rebellen Libi nemen Ajdabiyah in'
Gadhafi: Coalitie maakt burgerslachtoffers
[upd] F-16's gaan mogelijk ook bombarderen
Hoe beoordeel je bronnen?
Dingen die je kunt doen om de Libirs te steunen
Libi Fototopic
Waarom grijpen we in in Libi ?
Discussieer: Lange termijn geo-politieke effecten revoluties.SPOILER: UN / NATO infoOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Landen die militaire steun verlenen:
• Belgi: stuurt zes F16 fighters, ook is de mijnenveger BNS Narcis in het gebied.
• Canada: stuurt zeven CF-18 fighters 140 soldaten naar de regio, het Halifax-class fregat HMCS Charlottetown is ook betrokken bij de operatie.
• Denemarken: stuurt zes F-16 fighters.
• Frankrijk: heeft Mirage en Rafale vliegtuigen op de bases Istres and at Solenzara gestationeerd. Tankvliegtuigen zijn gestationeerd op Istres. De anti-air destroyer Forbin is vlakbij het gebied. De carrier Charles de Gaulle wordt met haar volledige strike group naar de Libische kust uitgezonden. Tijdens een persconferentie werd gezegd dat er op dit moment (20-03) twintig vliegtuigen boven Libi actief zijn.
• Griekenland: stuurt vier F-16 fighters, twee fregatten en een AWACS.
• Itali: volgens het Pentagon nemen er elf fregatten deel aan de eerst aanvalsgolf.
• Nederland: Stuurt zes F-16's, een tanker en de Hr.ms. Haarlem, een mijnenveger.
• Noorwegen: stuurt zes F-16 fighters en een P-3 Orion surveillance vliegtuig. Hij kondigde ook aan humanitaire hulp te bieden.
• Qatar: volgens de Qatar News Agency zullen er tussen de vier en zes vliegtuigen (Mirages) meehelpen met het in stand houden van de no-fly zone boven Libi.
• Spanje: stuurt vier F-18 fighters, een tanker, one F100 frigate, one submarine and one P-3 Orion surveillance vliegtuig.
• Verenigde Arabische Emiraten: Heeft aangekondigd 24 vliegtuigen (Mirages en F-16’s) te zullen sturen.
• Verenigd Koninkrijk: Cameron heeft bevestigd dat Typhoon en Tornadofighters mee zullen participeren in de operatie, samen met tankers en surveillance vliegtuigen.
• Verenigde Staten: de VS hebben elf schepen uitgezonden, waaronder de carrier USS Enterprise. Ook worden doormiddel van Tomahawk-raketten SAM-sites uitgenomen. Volgens een woordvoerder van het Pentagon zijn er drie B-2 bommenwerpers en negentien F-16 en F-18 fighters actief boven Libi, als ook AC-130 PSYOP toestellen. Er zijn U-2 spionagevliegtuigen gestationeerd op Cyprus.
NAVO
• Heeft permanent AWACS vliegtuigen in de lucht, bemanningen worden geleverd door diverse lidstaten.
Landen die mogelijk de no-fly zone militair zullen steunen:
• Albanie: heeft bekend gemaakt klaar te zijn om te helpen.
• Jordani
• Kroati: heeft beloofd hulp te sturen, al dan niet militair.
• Saoedi-Arabie: Min. BuZa heeft bekend gemaakt mogelijk airstrikes uit te zullen voeren.
• Duitsland: schijnt indirect steun te gaan geven door posities in Afghanistan te gaan versterken, stuurt mogelijk AWACS-bemanningen. Ook wordt de campagne in Libi gecordineerd vanaf een militaire basis nabij Ramstein. (zie hieronder)
• Turkije: heeft bekend gemaakt de 'nodige voorbereidingen' te gaan treffen.
• Zweden: heeft aangegeven steun te zullen verlenen wanneer de NATO daarom vraagt. Stuurt humanitaire hulp.
Bases die in gebruik zijn:
• Duitsland: Ramstein - van hieruit wordt de operatie in Libi gecordineerd.
• Frankrijk: Istres, Solenzara, Saint-Dizier Robinson Air Base
• Griekenland: Souda, Aktion.
• Itali: Amendola, Aviano, Decimomannu, Gioia del Colle, Trapani, Pantelleria, Sigonella, Capodichino
• Spanje: Rota, Morn, Torrejn
• Verenigd Koninkrijk: RAF Akrotiri
Laatste update: 23-03, 00:37quote:Naamgebruik:
• Operation Mobile, Canada
• Opration Harmattan, Frankrijk
• Operation Ellamy, Verenigd Koninkrijk
• Operation Odyssey Dawn, Verenigde Staten
[ Bericht 0% gewijzigd door Daniel1976 op 30-04-2011 22:49:17 ]![]()
Kadaffi geloof ik niet nee, maar er zijn andere bronnen die ook in die richting wijzen.quote:Op zondag 17 april 2011 18:43 schreef houda het volgende:
Sommige van jullie geloven dus echt wat een massamoordenaar zegt over al qaida??
Dit is precies wat hij probeerd te bereiken...The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
zoals welke precies??
Ik denk namelijk dat er heus wel wat al qaida mensen bij zitten hoor, dat kan je niet tegen houden. Maar ik weet zeker dat 99 procent gewone mensen zijn die vrijheid willen..
Mijn man bijvoorbeeld, en zijn hele familie en al die mensen die hij kent die mee aan het vechten zijn. De sfeer die daar hangt enz, dat is echt geen sfeer van al qaida mensen. En nee ik heb daar geen bron van want ik ben zelf de bron.
Waarom kunnen mensen niet gewoon geloven dat libische mensen vrijheid willen. Het leven met Khadaffi aan d emacht was echt geen pretje hoor. Vooral in het oostren merkte je in het dagelijks leven veel van zijn regime. Dat weten mensen die daar leven niet en dat kan ook niet,
Ik zou wensen dat mensen eens ophielden met het wantrouwen van deze dappere en moedige strijders die het leven geven voor deze strijd.
Sommige hier zeiden dat ze het dom vonden dat de 'rebels' met wapens vechten enz, wat moet je dan anders doen als ik vragen mag?? Als je vrouw, kind(eren) broers, of andere familie wordt uiotgemoord en er liggen wapens voor het grijpen dan kan je toch niet anders. Het is de omgekeerde wereld om nou tegen de 'rebels' te zijn hoor, kom op zeg!!!
En die wapens hebben 'we' alleen maar doordat de pro Khadaffi's ze hebben achtergelaten toen ze gevlucht zijn uit bijvoorbeeld Benghazi!!
En ja ik zeg 'we' want ik ken heel veel mensen die mee vechten. Wij thuis (in mijn huis in Benghazi) hebben ook een paar wapens ja. Of moeten we gewoon de pro Kadhaffi's met open armen ontvangen wanneer ze ons huis als sniperhuis willen gebruiken? Zal ik ze dan ook maar een kopje koffie aanbieden? Want ja met wapens jezelf verdedigen, neeeee dat is helemaal verkeerd volgens sommige hier...
Sorry als ik een beetje aanvallend overkom maar ik kom net een paar dagen terug uit Benghazi en ik kan niet snappen dat er zo gepraat wordt over al die mensen die doen wat ze kunnen om niet gedood te worden...![]()
Maar die andere 1 procent krijgt hierdoor wel betere voet aan de grond in libi, en kan misschien wel meer groepen laten radicaliseren..quote:Op zondag 17 april 2011 20:10 schreef houda het volgende:
zoals welke precies??
Ik denk namelijk dat er heus wel wat al qaida mensen bij zitten hoor, dat kan je niet tegen houden. Maar ik weet zeker dat 99 procent gewone mensen zijn die vrijheid willen....non est vivere sed valere vita est ..![]()
Oh met deze zin:
"Dat weten mensen die daar leven niet en dat kan ook niet"
Bedoel ik natuurlijk : Dat weten de mensen die daar niet leven niet, maar dat kan ook niet.![]()
Het moet ook snel over zijn zodat de strijd kan worden aangegaan met al Qaida. Maar dat Al qaida daar misschien zit is toch niet de schuld van de Rebellen?? Die worden daar nu helemaal op aangekeken??quote:Op zondag 17 april 2011 20:15 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
Maar die andere 1 procent krijgt hierdoor wel betere voet aan de grond in libi, en kan misschien wel meer groepen laten radicaliseren..
En hoezo meer groepen LATEN radicaliseren?? Wat bedoel je daarmee? Mensen kunnen nog altijd voor zichzelf nadenken? Hoe kan je iemand nou zoiets laten doen??![]()
Oh zo bedoelde ik het niet hoor. Ik twijfel er niet aan dat het 99,9% gewone mensen zijn. Ik wilde alleen maar zeggen dat terroristische groeperingen dit soort conflicten als mogelijkheden zien. Wat Kadaffi over al-qaida zegt (dat ze de opstand hebben veroorzaakt) is nonsens.quote:Op zondag 17 april 2011 20:10 schreef houda het volgende:
zoals welke precies??
Ik denk namelijk dat er heus wel wat al qaida mensen bij zitten hoor, dat kan je niet tegen houden. Maar ik weet zeker dat 99 procent gewone mensen zijn die vrijheid willen..
Libya chaos 'allows al-Qaida to grab surface-to-air missiles'
Al Qaida: Arab revolts herald 'great leap forward'Ik begrijp het, maar ik bedoelde het dus niet zo.quote:Mijn man bijvoorbeeld, en zijn hele familie en al die mensen die hij kent die mee aan het vechten zijn. De sfeer die daar hangt enz, dat is echt geen sfeer van al qaida mensen. En nee ik heb daar geen bron van want ik ben zelf de bron.
Waarom kunnen mensen niet gewoon geloven dat libische mensen vrijheid willen. Het leven met Khadaffi aan d emacht was echt geen pretje hoor. Vooral in het oostren merkte je in het dagelijks leven veel van zijn regime. Dat weten mensen die daar leven niet en dat kan ook niet,
Ik zou wensen dat mensen eens ophielden met het wantrouwen van deze dappere en moedige strijders die het leven geven voor deze strijd.
Sommige hier zeiden dat ze het dom vonden dat de 'rebels' met wapens vechten enz, wat moet je dan anders doen als ik vragen mag?? Als je vrouw, kind(eren) broers, of andere familie wordt uiotgemoord en er liggen wapens voor het grijpen dan kan je toch niet anders. Het is de omgekeerde wereld om nou tegen de 'rebels' te zijn hoor, kom op zeg!!!
En die wapens hebben 'we' alleen maar doordat de pro Khadaffi's ze hebben achtergelaten toen ze gevlucht zijn uit bijvoorbeeld Benghazi!!
En ja ik zeg 'we' want ik ken heel veel mensen die mee vechten. Wij thuis (in mijn huis in Benghazi) hebben ook een paar wapens ja. Of moeten we gewoon de pro Kadhaffi's met open armen ontvangen wanneer ze ons huis als sniperhuis willen gebruiken? Zal ik ze dan ook maar een kopje koffie aanbieden? Want ja met wapens jezelf verdedigen, neeeee dat is helemaal verkeerd volgens sommige hier...
Sorry als ik een beetje aanvallend overkom maar ik kom net een paar dagen terug uit Benghazi en ik kan niet snappen dat er zo gepraat wordt over al die mensen die doen wat ze kunnen om niet gedood te worden...
The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
Wat cru uitgedrukt, maar het is overgeven aan het belang van het volk, of bovenstaand.quote:Op zondag 17 april 2011 17:46 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Iedereen die het niet met ons eens is wordt niet tot het volk gerekend en mag straffeloos vermoord worden, is het niet?
Ik voer tegenstrijd tegen strijd.De bijdrage daarvan is zeer miniem en dan ook niet typerend voor de oppositie.quote:Dat zijn dus het soort mensen waar we te maken mee hebben in de oppositie.
Daarnaast beschikken wij niet over de gedachten en beweegredenen van elk individu daar, noch over de inlichtingen en informatie die benodigd is om hier een oordeel over te vellen. Alle info hieromtrent is voor 99% afkomstig van VS-inlichtingen / CIA, en die maken helemaal niks openbaar als daar niet andere onzichtbare belangen bij gediend worden.
Ik twijfel eerder aan de integriteit van de veiligheidsdiensten van de VS, dan aan de intenties en daden van de mensen in Benghazi en omstreken.![]()
Je kan prima leider, officier, minister, ambassadeur, of een andere functie met een status van aanzien zijn, met alle voordelen, luxe en privileges erbij. Hoog salaris, jaarlijkse bonussen, belangenverstrengeling, alles kan. Tot aan vriendjespolitiek aan toe, wat hier ook de normaalste zaak van de wereld is in bepaalde kringen.quote:Op zondag 17 april 2011 17:46 schreef Repelsteeltju het volgende:
Iedereen die het niet met ons eens is wordt niet tot het volk gerekend en mag straffeloos vermoord worden, is het niet?
Als je maar niet vergeet wie er uiteindelijk de baas is in het land!![]()
Je hebt gewoon gelijk.quote:Op zondag 17 april 2011 20:10 schreef houda het volgende:
zoals welke precies??
Mijn man bijvoorbeeld, en zijn hele familie en al die mensen die hij kent die mee aan het vechten zijn. De sfeer die daar hangt enz, dat is echt geen sfeer van al qaida mensen. En nee ik heb daar geen bron van want ik ben zelf de bron.
Sorry als ik een beetje aanvallend overkom maar ik kom net een paar dagen terug uit Benghazi en ik kan niet snappen dat er zo gepraat wordt over al die mensen die doen wat ze kunnen om niet gedood te worden...
Ik kan me niet voorstellen hoe het is. Maar als er iets is wat wel duidelijk is, dan is dat er een gezamenlijk front is ontstaan tegen de bezetting en uitbuiting. Men wil gewoon kunnen leven. En de man die dat al tientallen jaren voor grote groepen mensen ondraaglijk maakt, daar is het tijd voor om te vertrekken.
En op misschien een enkeling na, geloof ik er niet in dat er daar een onzichtbare strijdmacht binnen de oppositie bezig is met een dubbele agenda. Zo'n agenda houdt bij niemand stand, tegenover gewoonweg vrij zijn, zelf mogen kiezen en zelf mogen leven. Dat is bij vrijwel iedereen prioriteit ofwel verlangen nummer 1 (mag ik hopen).![]()
Natuurlijk, maar dat is onderdeel van de oorlog. Er zijn miljoenen dollars uitgegeven aan propaganda richting de Westerse bevolking om het regime van Ghaddafi er goed uit te laten zien. Dat geld is o.a. gegaan naar een Monitor-stichting, gelieerd aan een Engelse universiteit. Dat is een groot schandaal in Engeland. Die mensen hebben hun werk goed gedaan, niemand besteedde de afgelopen jaren aandacht aan Libie.quote:Op zondag 17 april 2011 20:10 schreef houda het volgende:
Dus het is normaal dat er slecht genformeerde mensen hun slecht onderbouwde mening op Fok! komen ventileren. Daarnaast zijn er mensen die dondersgoed weten wat voor leugens ze uitspugen.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia![]()
Strijders moeten per definitie gewantrouwd worden. Kijk maar naar de geschiedenis hoe nobel de politieke motieven die achter de strijd liggen ook mogen zijn; de soldaten gedragen zich vaak als beesten.quote:Op zondag 17 april 2011 20:10 schreef houda het volgende:
Als Benghazi gevallen was voordat de NAVO begon met zijn no-fly zone en ondersteuning had dit conflict diplomatisch opgelost kunnen worden zonder alle verkrachtingen, ontvoeringen, belegeringen, burgerslachtoffers en al dat andere leed. Het lijkt mij dat de dreiging van een invasie/no-fly zone veel beter had gewerkt dan zo'n no-fly zone zelf zoals we nu zien door de patstelling die nu bereikt is.“An interesting thing is a good thing.”![]()
Als er geen no-fly zone zou zijn ingevoerd zou er politieke genocide zijn uitgevoerd.quote:Op zondag 17 april 2011 23:14 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Strijders moeten per definitie gewantrouwd worden. Kijk maar naar de geschiedenis hoe nobel de politieke motieven die achter de strijd liggen ook mogen zijn; de soldaten gedragen zich vaak als beesten.
Als Benghazi gevallen was voordat de NAVO begon met zijn no-fly zone en ondersteuning had dit conflict diplomatisch opgelost kunnen worden zonder alle verkrachtingen, ontvoeringen, belegeringen, burgerslachtoffers en al dat andere leed. Het lijkt mij dat de dreiging van een invasie/no-fly zone veel beter had gewerkt dan zo'n no-fly zone zelf zoals we nu zien door de patstelling die nu bereikt is.Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole![]()
Ik hoor dat het al gebeurd is in Zawiyah en het is algemeen bekend dat Gadhaffi tegenstanders van het groene boekje openbaar executeerd en moordaanslagen pleegt in andere landen op Libiers die kritiek leveren op het regime.quote:Op zondag 17 april 2011 23:30 schreef Repelsteeltju het volgende:
Dat weet ik niet en jij volgens mij ook niet.
Dus ik weet wel dat dat zou gebeuren.Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole![]()
We kunnen denk ik met enige zekerheid stellen dat Kadaffi zijn macht met buitensporig geweld zou herstellen. Zeker gezien zijn historie als dictator.quote:Op zondag 17 april 2011 23:30 schreef Repelsteeltju het volgende:
Dat weet ik niet en jij volgens mij ook niet.The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
Oh dat wist ik niet, maar dat neemt niet weg dat de huidige situatie ook verre van ideaal is.quote:Op zondag 17 april 2011 23:37 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Ik hoor dat het al gebeurd is in Zawiyah en het is algemeen bekend dat Gadhaffi tegenstanders van het groene boekje openbaar executeerd en moordaanslagen pleegt in andere landen op Libiers die kritiek leveren op het regime.“An interesting thing is a good thing.”![]()
Verre van ideaal is elke situatie. Maar helaas kan er niks militair ondernomen worden meer dan dat nu gebeurd en Gadhaffi kan ook niet aan de macht blijven omdat hij dat land op eet.quote:Op zondag 17 april 2011 23:44 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Oh dat wist ik niet, maar dat neemt niet weg dat de huidige situatie ook verre van ideaal is.Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole![]()
Kadaffi morgen weer bij bengazi?Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri![]()
![]()
Simon Denyer/ THE WASHINGTON POST - Saif al-Islam Gaddafi, the second son of Libyan leader Moammar Gaddafi, talks to The Washington Post in an exclusive interview late on Saturday. In it, he said his government had done nothing wrong and would not back down against terrorists.
Gaddafi's son: We will deal with terrorists first and then talk reformquote:Washington Post - By Simon Denyer, Sunday, April 17
TRIPOLI, Libya Saif al-Islam Gaddafi, the influential second son of Moammar Gaddafi who was once seen as the great hope for reform in Libya, is clear on two points: He and his government have done nothing wrong, and they are not going to back down.
In an interview that reflected the defiance of the Gaddafi family more than two months into its efforts to put down a rebellion supported by the United States and its allies, the 38-year-old said the world had gone to war with Libya based on nothing more than rumor and propaganda.
In Saif Gaddafis telling, he has been betrayed by his best friend, who defected to join the rebels. His fathers government is besieged by al-Qaeda. And President Obama has proved no different than his predecessor, George W. Bush.
[..]
The United Nations authorized a no-fly zone over Libya in March to counter the governments attacks on civilians after an uprising by opponents trying to force Gaddafis ouster. Obama has said international military action saved countless Libyan lives, by preventing Gaddafis men from carrying out a massacre in Benghazi.
But in Saif Gaddafis view, Obama has it all wrong.
We want the Americans tomorrow to send a fact-finding mission to find out what happened in Libya. We want Human Rights Watch to come here and to find out exactly what happened, he said. We are not afraid of the International Criminal Court. We are confident and sure that we didnt commit any crime against our people.
[..]
The Gaddafi government has been accused by the United Nations, human rights groups, doctors and foreign journalists of raining down mortar shells, rockets and sniper fire on civilians in Misurata, killing more than 280 people.
But in Saif Gaddafis version of events, the army is merely rooting out terrorists hiding in the city, just as the Russian army did in the Chechen capital, Grozny, just as Americans did in Fallujah in Iraq.
Its exactly the same thing, he said. I am not going to accept it, that the Libyan army killed civilians. This didnt happen. It will never happen.
Instead of attacking Libya, Saif Gaddafi said, the United States should be helping it fight al-Qaeda. Then, once the terrorists are removed from Misurata and Benghazi, it will be time to talk of national reconciliation and democracy, under a new constitution that would reduce Moammar Gaddafis role to a symbolic one.
The biggest issue is the terrorists and the armed militia, the son said. Once we get rid of them, everything will be solved.2019: The Great Awakening![]()
Als hij het zegt zal het wel waar zijn.quote:Op maandag 18 april 2011 00:54 schreef MangoTree het volgende:
[ afbeelding ]
Simon Denyer/ THE WASHINGTON POST - Saif al-Islam Gaddafi, the second son of Libyan leader Moammar Gaddafi, talks to The Washington Post in an exclusive interview late on Saturday.
In it, he said his government had done nothing wrong and would not back down against terrorists.
Gaddafi's son: We will deal with terrorists first and then talk reform
[..]
lekker faxen heel de dag echt genot![]()
Echt iedereen die tegen ingrijpen is doet zo zijn best om Libi met Irak te vergelijken.quote:Op maandag 18 april 2011 00:54 schreef MangoTree het volgende:
[ afbeelding ]
[sup]Simon Denyer/ THE WASHINGTON POST - Saif al-Islam Gaddafi, the second son ofFree Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
quote:'Zeker duizend doden in Libische stad Misrata'
De strijd in de Libische stad Misrata heeft de afgelopen zes weken al aan zeker duizend mensen het leven gekost. Ongeveer drieduizend mensen zijn gewond geraakt. Dat heeft bestuurder Khaled Abu Falgha van het plaatselijke ziekenhuis vandaag gezegd. Vier op de vijf slachtoffers zijn volgens hem burgers.
De door de rebellen gecontroleerde stad in het westen van Libi ligt al anderhalve maand onder vuur. Troepen van kolonel Moammar Kadhafi bestoken Misrata met artillerie en tanks. Ook sluipschutters op de daken vormen een gevaar voor de bevolking.Free Assange! Hack the Planet
Dit gaat zo niet werken, met alleen luchtaanvallen kom je er niet. Hoogste tijd om een nieuwe VN bijeenkomst te organiseren voor de mogelijkheid tot het inzetten van grondtroepen. Ik zie geen andere uitweg, tenzij je de mandaat stop zegt.Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.![]()
Idd, daarom: diplomatie!quote:Op maandag 18 april 2011 11:21 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Dit gaat zo niet werken, met alleen luchtaanvallen kom je er niet.Qadaffi is een excentrieke dwaas, maar buiten de enorme kosten die gepaard gaan met het inzetten van een landtroepenmacht, lijkt het mij raadzaam om toch enigszins terughoudend te zijn tegenover een bezetting. De publieke opinie kan razendsnel veranderen en dan krijg je stank voor dank en kan je die soldaten (die zelf ook burgerslachtoffers maken voor de lulz) daar ook niet weghalen omdat al je moeite dan voor niets is geweest.quote:Hoogste tijd om een nieuwe VN bijeenkomst te organiseren voor de mogelijkheid tot het inzetten van grondtroepen. Ik zie geen andere uitweg, tenzij je de mandaat stop zegt.“An interesting thing is a good thing.”![]()
Maar daarmee maak je geen vrienden in de rest van de arabische wereld. En daar kunnen we het al zo goed mee vinden..quote:Op maandag 18 april 2011 11:21 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Dit gaat zo niet werken, met alleen luchtaanvallen kom je er niet. Hoogste tijd om een nieuwe VN bijeenkomst te organiseren voor de mogelijkheid tot het inzetten van grondtroepen. Ik zie geen andere uitweg, tenzij je de mandaat stop zegt...non est vivere sed valere vita est ..![]()
Ze zijn wel heel lang bezig daar. =\All wars are civil wars, because all men are brothers. ~Franois Fnelon![]()
How Gaddafi and Sons' forces wanted to greet Benghazi before they were destroyed by the French Air Force
![]()
Free Assange! Hack the Planet
Libi ontkent clusterwapens te gebruikenI Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!![]()
heb het ook ff een paar dagen niet kunnen volgen , maar zoals ik het nu zo snel lees, gaat het nog steeds net zo erg door ..( vannochtend weer misrata bestookt met mortieren , gisteren 17 doden .. )
*zucht *
wl redelijk goed nieuws uit Ajdabiya , okaj door de zandstorm kon NATO ook niks doen , maar de gadaffi forces zijn i.i.g. ook weer wat teruggetrokken en nu kunnen de freedom fighters weer "terrein winnen "quote:AJE 1:51pm
We promised you more from Mike Hanna, and here it is.
A sandstorm on Sunday prevented NATO aircraft from targeting Gaddafi's troops as they advanced on Ajdabiya.
Just 24 hours later, the weather conditions have changed, and anti-Gaddafi fighters have advanced some 40km west of the city.
Al Jazeera's Mike Hanna reports from the western edge of Ajdabiya with more details.hoezo adhd ?![]()
quote:http://www.volkskrant.nl/(...)n-uit-Misurata.dhtml
Groot-Brittanni gaat een schip charteren om vijfduizend mensen te evacueren uit de Libische stad Misurata die al weken door troepen van de Libische leider Muammar Kaddafi wordt bestookt. Dat zei een woordvoerder van de Britse missie bij de VN vandaag.
Misurata is de derde stad van het Noord-Afrikaanse land, met circa 300.000 inwoners. Ze worden bestookt met onder meer clusterbommen en raketten. De bevolking heeft een tekort aan voedsel, drinkwater en medicijnen. Volgens een arts van het plaatselijke ziekenhuis zijn in de westelijke stad al zeker duizend doden gevallen.
De Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) evacueerde vandaag met een boot bijna duizend buitenlandse arbeidsmigranten uit Misurata.Free Assange! Hack the Planet
quote:Libya conflict: EU awaits UN approval for deployment of ground troops
European member states poised to send 1,000 soldiers to besieged rebel city of Misrata to assist relief effort
The EU has drawn up a "concept of operations" for the deployment of military forces in Libya, but needs UN approval for what would be the riskiest and most controversial mission undertaken by Brussels.
The armed forces, numbering no more than 1,000, would be deployed to secure the delivery of aid supplies, would not be engaged in a combat role but would be authorised to fight if they or their humanitarian wards were threatened. "It would be to secure sea and land corridors inside the country," said an EU official.
The decision to prepare the mission, dubbed Eufor Libya, was taken by the 27 governments at the beginning of April. In recent days, diplomats from the member states have signed a 61-page document on the concept of operations, which rehearses various scenarios for the mission in and around Libya, such as securing port areas, aid delivery corridors, loading and unloading ships, providing naval escorts, and discussing the military assets that would be required.
The planning has taken place inside the office of Catherine Ashton, the EU's foreign and security policy chief. Officials are working on an "A-plan", the operational instructions that would specify the size of the force, its equipment and makeup, and the rules of engagement.
Diplomats and officials said this would not be finalised unless a request for an EU military mission came from the UN body the Office for the Co-ordination of Humanitarian Affairs (Ocha).
Valerie Amos, the head of Ocha, has privately told EU leaders she is reluctant to make the request and wants to explore all civilian options for the aid operation before seeking military help.
Amos said on Monday the Libyan government has promised the UN access to the besieged rebel city of Misrata, although they had not guaranteed a ceasefire during such a mission. She was in talks with the Libyan prime minister in Tripoli on Sunday and said she would send a team to the city of 300,000 as quickly as possible, adding that she was "deeply concerned" about the safety of civilians.
The EU has established an operations headquarters in Rome under the command of an Italian rear-admiral as part of its plan for a military deployment to Libya. Ashton has written to Ban Ki Moon, the UN secretary-general, offering the military assets, but the overture has been declined.
"The operation is agreed. It's ready to go when we get the nod from the UN," said the EU official. But behind the scenes in Brussels, there is much ambivalence as well as attempts at point-scoring between the bigger member states.
Diplomats say Ashton is pushing for a UN consent under strong pressure from the French, which is generally keen to promote projects supporting European defence and security policy.
With the situation in Libya, particularly Misrata, getting more critical, diplomats in Brussels say the pressure is mounting on the UN to authorise the EU force. "We're at the point of saying we may need to support aid being delivered," said one EU diplomat in Brussels. "So you need people with military capability. The EU has two battle groups ready."
Under a policy going back several years but seldom used, Brussels has a roster of battle groups, with two on permanent standby, comprising a force of about 1,500. The main battle group that would be deployed is German-dominated, which could trigger a row.
France and Britain have been the main hawks on Libya while Germany has been the most vocal opponent of the bombing campaign. Berlin stunned its allies by abandoning the UK, France, and the US in the security council vote last month that mandated the bombing.
Berlin has since promised it would commit forces for a humanitarian mission, but Paris and London would be reluctant to let Germany take the lead, fearing it would be overcautious and restrict the mission's scope.
The Nato alliance is keen to let the EU take over any armed escorts for an aid mission, seeing little role for itself. "I would appreciate it if the EU could take the initiative on the delivery of humanitarian aid," the Nato secretary-general, Anders Fogh Rasmussen, said last week. "Nato has no intention to play a leading role."Free Assange! Hack the Planet
Hoe zit het trouwens met de brandstof in de gebieden en het leger van Khadaffi? Een paar weken terug hoorde je dat er overal honderden meter rijen stonden voor benzinepompen en nu hoor je er niks meer van? En bij de opstandelingen?Incelfrikandel![]()
Haha, het zou me echt helemaal niets verbazen als ze beiden clusterwapens. Zowel het regeringsleger als het leger der opstandelingen (en consorten).quote:“An interesting thing is a good thing.”![]()
Interessante vraag.quote:Op maandag 18 april 2011 19:04 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Hoe zit het trouwens met de brandstof in de gebieden en het leger van Khadaffi? Een paar weken terug hoorde je dat er overal honderden meter rijen stonden voor benzinepompen en nu hoor je er niks meer van? En bij de opstandelingen?
Als ik de olie-infrastructuur van Libi bekijk zouden zowel Kadaffi als de rebellen toegang moeten hebben tot zowel olievelden als een of meerdere raffinaderijen. Ik las ergens ook dat er niet zozeer een tekort aan brandstof is maar dat het simpelweg te gevaarlijk is om brandstof naar het front te brengen. Voor het leger van Kadaffi zal dat een kleiner probleem zijn omdat zij daar materieel voor hebben. Voor de gewone bevolking in de gebieden waar gevochten wordt is die voorziening er niet. Maar je hebt vast het bericht gelezen dat de rebellen begonnen zijn met exporteren van olie vanuit een haven in Tobruk, wat aangeeft dat ze toegang hebben tot aardolie. In Tobruk zit bovendien ook een olieraffinaderij.
Kadaffi is nog niet zo wanhopig dat hij de olie-infrastructuur in het oosten van Libi heeft vernield, afgezien van de raffinaderij in Ras Lanuf, die puur bedoeld is voor olie-export.The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
quote:Op maandag 18 april 2011 21:12 schreef Monidique het volgende:
http://www.arabist.net/blog/2011/4/16/this-is-was-misurata.html
Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole![]()
Hier gaat het ook helemaal fout, de opstandelingen hebben zichzelf zwaar overschat, en de NAVO is veel te verdeelt om echt integrijpen. (waar ik al bang voor was)
Dit kan nog maanden duren, en de gewone burgers zijn weer de dupe.
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.![]()
'Troepen Kaddafi mengen zich tussen burgers'
TORONTO - Militairen die loyaal zijn aan de Libische leider Muammar Kaddafi verschuilen zich in ziekenhuizen en tussen burgers om te voorkomen dat ze worden aangevallen door de internationale coalitie. Dat heeft de Canadese generaal Charles Bouchard, de bevelhebber van de NAVO-acties in Libi, maandag gezegd tegen de Canadese zender CBC.
Volgens Bouchard zetten de militairen van Kaddafi ook pantservoertuigen in ziekenhuizen om te voorkomen dat die worden bestookt. De Canadese militair noemde de tactieken van de troepen van de Libische leider achterbaks en immoreel.
Bouchard sprak ook over de inzet van scherpschutters van Kaddafi in Misurata. Die stad wordt al wekenlang door troepen van de Libische leider bestookt. De scherpschuttters schieten volgens Bouchard vanaf de daken van moskeen op burgers.
De generaal zei dat hij zich grote zorgen maakt over de humanitaire situatie in Misurata. hij erkende dat de mensen daar lijden. Maar ik kan u een ding verzekeren. Het lijden zou nog veel groter zijn geweest als wij er niet waren, zei Bouchard over de inspanningen van de NAVO in Libi. Er zouden duizenden doden zijn geweest.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=buitenland"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC![]()
'NAVO-luchtaanvallen op Tripoli en Sirte'
AD - 19/04/11 12u04 - De NAVO heeft vanmorgen vroeg luchtaanvallen uitgevoerd op de Libische hoofdstad Tripoli en de plaats Sirte in oosten van het land. Dat heeft de Libische staatstelevisie gemeld.
'De steden Tripoli en Sirte zijn doelwit geworden van bombardementen door de koloniale agressie van de kruisvaarders', meldde de staatstelevisie. Libische media gebruiken de term kruisvaarders vaak om de westerse militaire alliantie aan te duiden.
Eerder zouden gevechtsvliegtuigen van de NAVO de stad al-Aziziyah hebben gebombardeerd. Details werden niet gegeven. (ANP/Redactie)2019: The Great Awakening![]()
Duizenden mensen gevacueerd uit Misrataquote:NOS - Audio Bijna duizend mensen zijn gisteren uit Misrata gevacueerd. Zij zijn per schip opgehaald uit de havenplaats door een Britse organisatie. Maar het probleem groeit nog elke dag, omdat steeds meer mensen zich in Misrata melden en een weg zoeken uit Libi. Een bijdrage van Paul Sanders.2019: The Great Awakening![]()
quote:Misurata zwaar onder vuur genomen
dinsdag 19 april 2011 | 16:47 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 19 april 2011 | 17:02
MISURATA - De Libische stad Misurata is dinsdag zwaar onder vuur genomen door de troepenmacht van Muammar Kaddafi. Dat hebben ooggetuigen gezegd. Onderwijl zegt de NAVO grote moeite te hebben om de vuurkracht van Kaddafi uit te schakelen.
In het centrum van Misurata waren explosies en schoten te horen, zo meldde een inwoner van de stad. Terwijl regeringstroepen en opstandelingen strijd leverden in de stad, vlogen toestellen van de NAVO over Misurata. Volgens ooggetuigen werden echter geen bombardementen uitgevoerd. Maandag werden wel radarsystemen en luchtverdedigingsinstallaties ten noorden van de stad bestookt.
De Nederlandse NAVO-generaal Mark van Uhm zei dinsdag vanuit Brussel dat er de afgelopen tien dagen fel is gevochten. De NAVO heeft volgens hem meer dan veertig tanks en een aantal pantservoertuigen vernietigd. "De situatie op de grond is erg onberekenbaar, beide partijen weten om en om terreinwinst te boeken."
Hij waarschuwde dat er een limiet is aan wat er kan worden bereikt door middel van luchtaanvallen. "We doen er alles aan om te voorkomen dat er burgerslachtoffers vallen bij onze eigen aanvallen, terwijl we proberen de mogelijkheden van Kaddafi voor het onderhouden van zijn strijdkrachten te verminderen."
Eerder dinsdag zei admiraal Giampaolo di Paola, voorzitter van het militaire comit van de NAVO, dat het bondgenootschap grote moeite heeft mortieren en raketten van de troepenmacht van Kaddafi uit te schakelen. Hoewel de operaties van de NAVO 'significante schade' hebben toegebracht aan het arsenaal zware wapens van Kaddafi's troepen, beschikken die nog steeds over een aanzienlijke wapenvoorraad, zei Di Paolo.
Op de vraag of er meer vuurkracht en luchtaanvallen van de NAVO nodig zijn, antwoordde de admiraal dat een grotere bijdrage van de bondgenoten welkom is. Gezien het mandaat van de NAVO in Libi, dat niet toestaat dat er grondtroepen worden ingezet, is het 'erg lastig' om de vuurkracht van het Kaddafi-regime in te dammen.
"Het is geen conventionele oorlog", zei de admiraal. "Het is belangrijk te voorkomen dat Kaddafi het volledige potentieel van zijn vuurkracht kan inzetten. Helaas zijn we er nog niet in geslaagd om hem al zijn vuurkracht te ontnemen, in het bijzonder in de stad zelf." Het is volgens Di Paola erg lastig om de wapens te lokaliseren en uit te schakelen, zonder dat er burgerslachtoffers vallen.
De NAVO voerde maandagavond meerdere aanvallen uit, onder andere op de communicatiemiddelen van Kaddafi. Ook het hoofdkwartier van een legereenheid, even buiten de hoofdstad Tripoli, werd onder vuur genomen. Vanuit deze basis werden volgens de NAVO militaire operaties gericht tegen de Libische bevolking geleid.
Gelderlander 2011, op dit artikel rust copyright.
hoezo adhd ?![]()
quote:U.N. says 20 children killed in Misrata, wants truce
By Alexander Dziadosz
BENGHAZI, Libya | Tue Apr 19, 2011 11:30am EDT
(Reuters) - The United Nations appealed on Tuesday for a ceasefire in the Libyan city of Misrata, saying at least 20 children had been killed in attacks by besieging government forces on rebel-held parts of the city.
Libya's third city, where hundreds are believed to have been killed by shelling and sniper fire from Muammar Gaddafi's forces, is the main focus of efforts to protect civilians caught up in the Libyan leader's bid to put down an armed rebellion.
But at the same time Western powers are looking for ways to support the rebels in their efforts to topple Gaddafi.
Britain said it would send military officers to advise the rebels on organization and communications, but not train or arm fighters.
And Italy said the international Libya Contact Group was seeking ways to allow the rebels to sell oil produced in the rebel-held east despite a U.N. embargo on Libyan oil sales.
Nine weeks after the rebellion broke out, inspired by uprisings against autocratic rulers elsewhere in the Arab world, a NATO-led air campaign designed to keep Gaddafi's forces out of the air and prevent attacks on civilians has failed to halt the bombardment of Misrata, a city of 300,000 people.
"Fifty days into the fighting in Misrata, the full picture of the toll on children is emerging -- far worse than we had feared and certain to get worse unless there is a ceasefire," said Marixie Mercado of the U.N. children's fund UNICEF.
"We have at least 20 verified child deaths and many more injuries due to shrapnel from mortars and tanks and bullet wounds," she told a news briefing in Geneva.
Aid groups say food, medicines and other basic items are in short supply in the city, and tens of thousands of casualties and foreign workers are waiting at the port to be evacuated.
Many NATO members refuse to go beyond enforcing a U.N.-mandated no-fly zone to attack Gaddafi's forces, despite the urging of the United States, France and Britain.
And some of those who allowed a U.N. Security Council resolution on Libya to pass say that it is being misused to provide military cover for the rebels -- even though fighting now appears to have stalemated on a frontline just west of Ajdabiyah in eastern Libya.
AIR STRIKES
NATO said multiple air strikes on Monday night had targeted Gaddafi's communications infrastructure and the headquarters of his 32nd brigade, 10 km (six miles) south of Tripoli.
Libyan television said Tripoli and the towns of Sirte and al-Aziziyah had been bombed.
At Ajdabiyah's western gate, rebels peered into the desert through binoculars on Tuesday morning at what they said were Gaddafi's forces 30 km (20 miles) away.
Some said that NATO had advised them not to attack so they would not be hit accidentally by air strikes.
But Russian Foreign Minister Sergei Lavrov said Western air support was allowing the Libyan opposition to refuse to sit down to negotiate.
"The U.N. Security Council never aimed to topple the Libyan regime," he said in Belgrade. "All those who are currently using the U.N. resolution for that aim are violating the U.N. mandate. It is crucial to establish a ceasefire."
France said President Nicolas Sarkozy would meet the head of Libya's rebel opposition, Mustafa Abdel Jalil, in Paris on Wednesday, but its foreign minister, Alain Juppe, said that France, like Britain, remained opposed to sending ground troops.
However, the European Union outlined a tentative plan on Monday to do just that, albeit with a non-combat mandate, to protect aid deliveries to Misrata and elsewhere if requested by the United Nations.
Any EU mission could involve military personnel securing the transport of supplies to Libya, in particular Misrata.
The U.N. World Food Program said it had obtained Libyan consent to bring food to western towns affected by the fighting.
Eight trucks entered from Tunisia carrying 240 tones of food -- enough to feed 50,000 people for 30 days -- to towns in the west including Zawiyah, Zintan and Nalut that are mostly under Gaddafi's control after uprisings were crushed by force.
GASOLINE CARGOES
A combination of fighting and U.N. sanctions have caused gasoline shortages in Tripoli and other government-controlled towns in the west.
But state oil official Bashir Guiloushi, who chairs Brega Oil Company, told state television that "we are working to ensure the arrival of successive cargoes of gasoline," without specifying where it was coming from.
He also said the oil refinery at Zawiyah west of Tripoli, where production stopped for several weeks while rebels controlled the city, was now working at full capacity again.
For now, Misrata's lifeline is its port, where humanitarian supply ships have been docking and ferries have been evacuating some of the wounded as well as trapped foreign workers, although many thousands still await a passage to safety.
Chartered ships evacuated almost 1,600 foreign workers and wounded Libyans from the city on Monday.
"There is no electricity. The town is functioning on generators ... the reserves of fuel are being used up," Amnesty International researcher Donatella Rovera told Reuters by telephone from the city. "The supply of water has now been cut off for weeks so, again, what is being used is reserves."
A rebel spokesman said at least 31 people had been killed there on Sunday and Monday by government shelling and snipers, and Rovera said the shelling continued on Tuesday.
Doctors from the Arab Medical Union working in Misrata told the World Health Organization that the 120-bed hospital there was "overwhelmed."
They said around 30 patients with multiple injuries and requiring surgery were being admitted every day.
Libyan officials say they are fighting armed militias with ties to al Qaeda bent on destroying the country, and deny that government troops are shelling Misrata.
The rebels who control the eastern territory around Benghazi had hoped to sell oil produced there to finance the rebellion, but the U.N. sanctions designed to cut off Gaddafi's revenues have prevented them selling more than a trickle. [nN18240152]
Italian Foreign Minister Franco Frattini said he hoped a meeting early next month of the Libya Contact Group -- comprising European and Middle Eastern countries, the United Nations, the African Union and the Arab League -- would agree a way to let the rebels sell oil on world markets.
Speaking after a meeting with Jalil, Frattini said the group would also seek to free up frozen assets belonging to Gaddafi.
(Additional reporting by Ashraf Fahim in Benghazi, Mussab Al-Khairalla in Tripoli, Hamid Ould Ahmed in Algiers, Joseph Nasr in Berlin, Louis Charbonneau at the United Nations, Souhail Karam in Rabat. James Mackenzie in Rome, Matt Falloon, Olesya Dmitracova and Aleksandar Vasovic in Belgrade; Writing by Kevin Liffey; Editing by Giles Elgood)hoezo adhd ?![]()
quote:Fears of Libya mission creep as British-French advisory team sent to Benghazi
• Joint force HQ indicates serious nature of move
• Gaddafi's communications targeted by Nato
A joint British-French military team of advisers is to be sent to Benghazi in a move that is likely to lead to accusations of mission creep.
Separately, Nato has said its missiles have targeted Gaddafi's communications network. The moves came after rebels warned that the besieged town of Misrata would fall within days.
The UK-French team will advise the rebels on intelligence-gathering, logistics, and communications. In an indication of the serious nature of the move, the team will be run by a joint force headquarters, the Guardian has learned.
Officials stress that the team consists of advisers, rather than trainers, and that the move does not involve arming the rebels. There are no plans for the team to go to Misrata, the officials added.
William Hague, the foreign secretary, said in a statement that the team "will enable the UK to build on the work already being undertaken to support and advise the NTC [National Transitional Council] on how to better protect civilians".
He added: "In particular they will advise the NTC on how to improve their military organisational structures, communications and logistics, including how best to distribute humanitarian aid and deliver medical assistance."
Hague said the British section of the team will consist of "experienced British military officers". UK special forces would not be involved, officials said.
David Davies, the former Conservative frontbencher, has repeated his calls for parliament to be reconvened to discuss changes to the mission in Libya. "A lot of people will see this as mission creep, some of us as an inevitable outcome," he said.
Senior Liberal Democrat Sir Menzies Campbell, his party's former foreign affairs spokesman, warned against becoming bogged down in Libya, similar to the US in Vietnam. He said: "Sending advisers for a limited purpose is probably within the terms of Resolution 1973, but it must not be seen as a first instalment of further military deployment. Vietnam began with an American president sending military advisers. We must proceed with caution."
Hague said the deployment was "fully within the terms of UNSCR 1973 both in respect of civilian protection and its provision expressly ruling out a foreign occupation force on Libyan soil".
Meanwhile, British, French, and Danish aircraft have extended Nato's targets in Libya to include small satellite communications systems and telephone exchanges, officials said. The strikes, which took place over the past two days, were described as representing a clear "shift" in targeting policy, they said.
The British submarine HMS Triumph, returning to the Mediterranean after restocking with Tomahawk missiles, is understood to have fired a number of cruise missiles at Libyan communications targets over the past two days.
Oana Lungescu, Nato's chief spokesperson, told a briefing at the alliance's Brussels headquarters that the coalition had flown more than 2,800 sorties, 1,000 a week, of which half were strike sorties.
Brigadier General Mark van Uhm, Nato's chief of allied operations, described the situation on the ground in Libya as "fluid and changing constantly". Ammunition bunkers, radars, rocket launchers, and tanks, as well as communications structure had been destroyed, "but nothing indicated he had any intention of disengaging his forces".
Van Uhm said over the past 36 hours, Nato air strikes had aimed at degrading Gaddafi's "capacity to command and control, facilities and communicate with his forces". The strikes "will continue until [there is] a clear signal civilians are no longer under threat", he added.
The general said Nato strikes last night hit mobile rocket launchers and armoured vehicles advancing near Misrata. He added: "But there is a limit [to] what can be achieved with air power to stop fighting in a city."
General Lord Dannatt, former head of the British army, described the move to send military adviser to Benghazi as "an entirely logical further step to achieve legitimate aims". He added: "Some will always say 'mission creep', but [Britain should] interpret the UN mandate broadly to avoid mission collapse".Free Assange! Hack the Planet
dit is ook een relevant artikel voor de topic, de libische olievoorraden zijn uiteraard ook al verdeeld, het is alleen wachten op het lekken van de stukken
http://www.independent.co(...)of-iraq-2269610.htmlIk heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri![]()
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri![]()
dat zijn zeg maar tegen de 25 doden per dag en 71 gewonden per dag. Wat een situatiequote:
dont get high on your own supply![]()
Wat een slachtveld. O_oquote:Op dinsdag 19 april 2011 19:49 schreef Slayage het volgende:
veel pics uit misrata
http://www.militaryphotos(...)sday-April-19th-2011All wars are civil wars, because all men are brothers. ~Franois Fnelon![]()
quote:Gaddafi violence against Libya civilians exaggerated, says British group
Delegation to Libya says it has found no evidence of dissent and accuses western media of bias towards Nato military action
In other circumstances they could have been a group of British package tourists, clad in identical T-shirts, clambering on and off buses with cameras hanging around their necks.
But Libya has no tourists now, let alone of the package variety. And the 13 Britons who toured the west of the country over eight days, had a self-declared mission: to "find facts" about the situation in Gaddafi-controlled Libya to counter what they described as the manipulation and distortion of the western media.
The group, calling itself British Civilians for Peace in Libya, had found each other through word-of-mouth and the internet. They were, they said, academics, lawyers, a doctor, humanitarian campaigners and "independent journalists", collectively outraged about the attacks on Libyan government forces by "the biggest military force in the world" - Nato.
For some, it was their first visit to Libya. The delegation's leader, David Roberts, 55, from Leicester, said he had been several times before. A Dave Roberts, also from Leicester, is quoted in a web report as addressing a youth conference in Tripoli in 1999, ending his speech with a rousing cry of "Long live Muammar Gaddafi."
At a press conference at the Rixos hotel in Tripoli, before the group left for the Tunisian border, Roberts and his colleagues set out their "interim conclusions".
They had received numerous reports of civilian fatalities caused by Nato bombing, they said, although they presented no evidence. They had uncovered nothing that suggested anti-government protests or dissent, dismissing extensive footage of demonstrators being shot which was obtained and broadcast by the BBC. They had "witnessed substantial support for the government by broad sections of society", while admitting that they had been accompanied by government officials in whose presence no opposition-sympathising Libyan can speak openly.
The group had not visited Misrata, the rebel-held enclave under siege by Gaddafi forces, nor had it investigated the issue of detainees. It had not asked to visit any prisons, and had chosen not to examine the case of Iman al-Obeidi, the Libyan woman who claimed she had been raped multiple times by Gaddafi troops.
Most of the delegation's venom was directed at representatives of the British media sitting before it, who were accused of distortion, manipulation and of "failing in their duty to report the conflict truthfully".
Members of the delegation queued at the microphone to attack the British media, saying it was partisan towards the Nato military action. "Some of the reports from Benghazi and Misrata are totally one-sided," said one. "There is a very high degree of distortion," an Italian film-maker who accompanied the delegation said.
They expressed sympathy for the Libyan regime's restrictions placed on foreign media, which is not allowed to leave the Rixos without a government official and whose movements, even with minders, are highly circumscribed.
"One of the reasons you are being locked up is because your independence is being questioned," Roberts said.
"It's an obvious point - the [Libyan] government feels it is in a war situation, and feels the western press is facilitating this," said another, implying that the media might call in co-ordinates for airstrikes to Nato.
"There are media who identify with this crime [Nato bombing]," said one. They said there was "a groundswell of anger against the western media" among Libyans – sentiments not witnessed by the media corps itself.
The press conference became heated as members of the group wrestled the microphone from their colleagues. Eventually the group departed, copies of the conclusions of their "fact-finding mission" tucked under arms and in briefcases. It would use them as a launch pad for a campaign in the UK, Roberts said. And it intended to mount a similar mission to eastern Libya next month.Free Assange! Hack the Planet
Ok, dus beide kanten gedragen zich als inhumane immorele beesten (lol @ mijzelf voor de generalisatie). Ik denk eigenlijk dat het het me niet eens meer zo veel kan schelen hoe dit afloopt zolang Qadaffi maar niet gexecuteerd wordt. Want hij is gek (een trekje dat hij met veel wereldleiders deelt) en daarom grappig.quote:“An interesting thing is a good thing.”![]()
Klinkt erger dan het is. Nadat olie is geproduceerd belandt het op de grote oliemarkt en kan het alle kanten op gaan. Wat betreft de opbrengsten daarvan zal waarschijnlijk een groter deel bij het Libische volk belanden dan nu het geval is.quote:Op dinsdag 19 april 2011 19:42 schreef Slayage het volgende:
dit is ook een relevant artikel voor de topic, de libische olievoorraden zijn uiteraard ook al verdeeld, het is alleen wachten op het lekken van de stukken
http://www.independent.co(...)of-iraq-2269610.html
Het klinkt allemaal zo erg (en voor de lokale bevolking in olierijke gebieden is het ook erg). Totdat ik naar buiten kijk en die verdomde auto's voorbij zie razen. Wie is dan de echte schuldige vraag ik mij af. Met het vingertje wijzen is makkelijk, je eigen verantwoordelijkheid nemen is moeilijk.The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
Lol hij zit er nog steeds.quote:Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.![]()
Bedankt maar jet echte antwoord is inmiddels bekend Khadaffi omzeilt de sancties via Tunesi:quote:Op maandag 18 april 2011 21:06 schreef waht het volgende:
[..]
Interessante vraag.
Als ik de olie-infrastructuur van Libi bekijk zouden zowel Kadaffi als de rebellen toegang moeten hebben tot zowel olievelden als een of meerdere raffinaderijen. Ik las ergens ook dat er niet zozeer een tekort aan brandstof is maar dat het simpelweg te gevaarlijk is om brandstof naar het front te brengen. Voor het leger van Kadaffi zal dat een kleiner probleem zijn omdat zij daar materieel voor hebben. Voor de gewone bevolking in de gebieden waar gevochten wordt is die voorziening er niet. Maar je hebt vast het bericht gelezen dat de rebellen begonnen zijn met exporteren van olie vanuit een haven in Tobruk, wat aangeeft dat ze toegang hebben tot aardolie. In Tobruk zit bovendien ook een olieraffinaderij.
[ afbeelding ]
Kadaffi is nog niet zo wanhopig dat hij de olie-infrastructuur in het oosten van Libi heeft vernield, afgezien van de raffinaderij in Ras Lanuf, die puur bedoeld is voor olie-export.
http://af.reuters.com/art(...)irtualBrandChannel=0
En een interessant artikel over de sluipschutters in Misurata: http://www.spiegel.de/international/europe/0,1518,758080,00.html
[ Bericht 6% gewijzigd door Frikandelbroodje op 20-04-2011 17:06:23 ]Incelfrikandel![]()
quote:Westerse journalisten getroffen bij mortieraanval Misrata
Bij een mortieraanval op de Libische stad Misrata is in ieder geval een westerse journalist om het leven gekomen en zouden er drie gewond geraakt zijn, meldt persbureau AFP.
Er komen op dit moment tegenstrijdige berichten naar buiten over de identiteit van de journalisten. AFP bevestigt dat een van de gewonden de 41-jarige Amerikaan Chris Hondros is. Hij is met ernstige verwondingen opgenomen in het ziekenhuis.
Eerder werd door Businessinsider gemeld dat Hondros en fotograaf Tim Hetherington gedood waren bij de aanval.
Ook The British Journal of Photography meldt dat Hetherington overleden is. Zij baseren zich op een facebookbericht van collega Andr Liohn;
“Sad news Tim Hetherington died in Misrata now when covering the front line. Chris Hondros is in a serious status. Michel Brown and Guy are wounded but fine.”
De Britse Hetherington werd dit jaar voor een Oscar genomineerd voor zijn documentaire Restrepo. Hondros werkt als fotograaf onder andere voor Newsweek, de New York Times en The Economist.
De identiteit van de verslaggevers of fotografen die lichte verwondingen hebben, is nog niet bevestigd.
Gisteren berichtte Hetherington nog over de ongerichte aanvallen van de troepen van Gaddafi op Misrata:
In besieged Libyan city of Misrata. Indiscriminate shelling by Qaddafi forces. No sign of NATO.
Apr 19, 2011 @ 10:46 AM from Twitter for iPhone
Zo zie je maar hoe gevaarlijk het daar is doet me denken aan die Nederlandse journalist die ook werd gedood door clusterbommen tijdens die oorlog in Georgi.
Er waren toch ook al wat Al-Jazeera journalisten gedood een tijdje terug?Incelfrikandel![]()
Selima Abdullah caresses her youngest granddaughter Heba, who suffered a ripped-open abdomen from shrapnel, after an explosive shell landing near her home during fighting in the besieged city of Misrata two days earlier on April 19, 2011 at a hosptial in Misrata, Libya. Several families were all staying in a house in Misrata, as it was shelled today and some people were injured and taken to hospital as a result. (Chris Hondros/Getty Images)![]()
![]()
nou, nou, zeg "...op de troon zit" is wel wat overdreven..
hij zit sort of op z'n minst met z'n broek op z'n knieen op het toilet diarree te squirten in die tent van 'm, bijgestaan en toegejuicht door z'n female bodyguards (hoorde ik van een betrouwbare bron).![]()
![]()
Een hele maand verstreken en Ghaddafi is nog steeds niet gevallen.
Ghaddafi heeft een ding goed gedaan in zijn leven: vriendjes maken in de EU.
Uiteraard spelen er een heleboel dingen mee waar Nederland, de EU en de VS baat bij hebben om Ghaddafi niet te laten vallen.
Deze wegen zwaarder op dan de vrijheid van het volk.Bel me op me 0 six
Krijg hoofd van een hoop chicks
Pak cake zie je bent boos
Wij zijn in the building jullie zijn dakloos![]()
http://www.dailymail.co.u(...)ml?ito=feeds-newsxmlquote:To the bewilderment of military chiefs on both sides of the Atlantic, last week Barack Obama, Cameron and Sarkozy asserted that the only acceptable outcome is for President Gaddafi to quit. But how this is to be achieved without sending in Nato ground troops – a ghastly idea – the Lord alone knows.
‘We are living a lie by pretending that we have the means to win this militarily,’ said a senior Nato officer this week.
Deze oorlog kan alleen maar eindigen in vernedering voor het Westen of leiden tot escalatie. En aangezien we niet vernederd willen worden...
Gewoon een humanitaire interventie, geen troepen op de grond, paar dagen, weken misschien, Khaddafi heeft geen steun meer, genocide. En het bleek allemaal niet waar te zijn.
Goh.![]()
Waarom denk je dat?quote:Op dinsdag 19 april 2011 22:16 schreef waht het volgende:
[..]
Klinkt erger dan het is. Nadat olie is geproduceerd belandt het op de grote oliemarkt en kan het alle kanten op gaan. Wat betreft de opbrengsten daarvan zal waarschijnlijk een groter deel bij het Libische volk belanden dan nu het geval is.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.![]()
Omdat de huidige dictator een erg groot deel van de opbrengst inneemt en ik ervan uitga dat de volgende regering (iets) minder erg is.quote:The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
Hoeveel neemt hij in dan?quote:Op donderdag 21 april 2011 09:17 schreef waht het volgende:
[..]
Omdat de huidige dictator een erg groot deel van de opbrengst inneemt en ik ervan uitga dat de volgende regering (iets) minder erg is.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.![]()
Die dingen zijn allemaal niet meer relevant, nu G al tijden terug heeft aangegeven geen banden met ons meer te zullen aangaan (olie).quote:Op donderdag 21 april 2011 00:59 schreef Allessio het volgende:
Een hele maand verstreken en Ghaddafi is nog steeds niet gevallen.
Ghaddafi heeft een ding goed gedaan in zijn leven: vriendjes maken in de EU.
Uiteraard spelen er een heleboel dingen mee waar Nederland, de EU en de VS baat bij hebben om Ghaddafi niet te laten vallen.
Deze wegen zwaarder op dan de vrijheid van het volk.
Bovendien heeft het westen, en met name de VS, het helemaal niet op leiders die niet luisteren naar wat de hoge bazen in de VS te zeggen hebben.![]()
Genoeg om ervoor te zorgen dat de prijzen van essentile zaken niet meer betaalbaar zijn voor het merendeel, en hij en zijn familie en dienaren als goden kunnen leven. En hij verspreidt net genoeg onder een selecte groep onder de bevolking, om die hem te laten steunen.quote:![]()
RAF Tornado and Typhoon jets strike Libyan communication installations as Nato targets Col Gaddafi's command and control network.
![]()
Grappig dat dit al in maart werd gezegd door sommigen hier op Fok forum (waaronder ik), maar waar helaas niet naar geluisterd...quote:Op donderdag 21 april 2011 08:11 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://www.dailymail.co.u(...)ml?ito=feeds-newsxml
Deze oorlog kan alleen maar eindigen in vernedering voor het Westen of leiden tot escalatie. En aangezien we niet vernederd willen worden...
Gewoon een humanitaire interventie, geen troepen op de grond, paar dagen, weken misschien, Khaddafi heeft geen steun meer, genocide. En het bleek allemaal niet waar te zijn.
Goh.
Het is een Catch 22 situate: "dam'ned if you do, dam'ned if you don't". Als men niet ingrijpt wordt het westen veroordeeld, doen ze het wel dan worden ze ook veroordeeld. Teveel: al helemaal, voor teveel inmenging.
Persoonlijk denk ik dat we helemaal niet hadden moeten ingrijpen, het zijn onze kopzorgen niet. En vanwege politieke redenen hebben onze politici altijd de neiging om "met het blazoen het strijdveld te betreden, maar (al snel) met een stille zucht af te haken". Altijd weer dat vlees noch vis situatie. De situatie wordt zo niet daadwerkelijk opgelost. Liever had ik gezien dat ze niets deden, maar als het westen ingrijpt dan moeten ze dat 100% doen, full throttle en met volledige grondtroepen, anders niet. Of je hebt volledige inzet om het probleem op te lossen, of je doet gewoon niets. Dit halfwege iets doen, maar uiteindelijk niks bereiken, is gewoon fout."Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)![]()
Dat is veel te duur. Nee, we moeten veel gerichter werken. Kapotmaken wat kapotgemaakt moet worden en weer wegwezen. Bezetten kunnen we niet tenzij tegen zeer hoge kosten.quote:Op donderdag 21 april 2011 14:19 schreef SemperSenseo het volgende:
Liever had ik gezien dat ze niets deden, maar als het westen ingrijpt dan moeten ze dat 100% doen, full throttle en met volledige grondtroepen, anders niet.The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
Dat klopt, maar dictators moeten tegenwoordig ook hun macht over dat soort rijkdommen privatiseren, als het geld in de staat blijft zitten zijn ze te kwetsbaar.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:50 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Genoeg om ervoor te zorgen dat de prijzen van essentile zaken niet meer betaalbaar zijn voor het merendeel, en hij en zijn familie en dienaren als goden kunnen leven. En hij verspreidt net genoeg onder een selecte groep onder de bevolking, om die hem te laten steunen.
Zelf leeft hij volgens mij vrij sober, heel veel geld vloeit weer terug in de economie (meer dan het trickledown-effect schat ik) en Libi is een behoorlijk welvarend land voor zo'n zandbak. Het lijkt mij dus dat het wel meevalt met die verhouding tussen priv en collectieve vruchten. Ik denk niet dat dat in andere landen met olie nou zoveel beter is.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.![]()
Dat rechtvaardigt niks.quote:Op donderdag 21 april 2011 14:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dictators moeten tegenwoordig ook hun macht over dat soort rijkdommen privatiseren, als het geld in de staat blijft zitten zijn ze te kwetsbaar.
Zelf leeft hij volgens mij vrij sober, heel veel geld vloeit weer terug in de economie (meer dan het trickledown-effect schat ik) en Libi is een behoorlijk welvarend land voor zo'n zandbak. Het lijkt mij dus dat het wel meevalt met die verhouding tussen priv en collectieve vruchten. Ik denk niet dat dat in andere landen met olie nou zoveel beter is.![]()
Niet, je luistert niet.quote:Op donderdag 21 april 2011 14:24 schreef waht het volgende:
[..]
Dat is veel te duur. Nee, we moeten veel gerichter werken. Kapotmaken wat kapotgemaakt moet worden en weer wegwezen. Bezetten kunnen we niet tenzij tegen zeer hoge kosten.
Of totaal ingrijpen, of helemaal niets. Take it, or leave it. Wil men dit, jammer dan, dan heeft berhaupt ingrijpen, hoe klein ook, geen zin. Wel ingrijpen? Loop dan niet te zeiken, total 100% inzet. Niet ingrijpen? Besteed er dan geen dubbeltje aan. Een tussenweg bestaat hier niet, ondanks sommige zweverige romantic en naeve technici hier denken. Revoluties zijn niet romantisch. En die quote mag je opschrijven."Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)![]()
Het is niet alles of niets. Het is veel slimmer en goedkoper om directe dreigingen te stoppen dan landen in te vallen en hele maatschappijen om te gooien.quote:Op donderdag 21 april 2011 14:43 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Niet, je luistert niet.
Of totaal ingrijpen, of helemaal niets. Take it, or leave it. Wil men dit, jammer dan, dan heeft berhaupt ingrijpen, hoe klein ook, geen zin. Wel ingrijpen? Loop dan niet te zeiken, total 100% inzet. Niet ingrijpen? Besteed er dan geen dubbeltje aan. Een tussenweg bestaat hier niet, ondanks sommige zweverige romantic en naeve technici hier denken. Revoluties zijn niet romantisch. En die quote mag je opschrijven.
Ik heb het niet over revoluties maar puur over de militaire strategie die het westen zou moeten hebben. Die democratie komt er niet binnen afzienbare tijd. Het enige wat we doen als we die landen binnenvallen is onszelf gigantische kosten en kopzorgen op de hals halen.
Vanuit die visie is wat de NAVO nu doet zo slecht nog niet. Of het voor de goede redenen wordt gedaan valt te betwijfelen.The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
H, je bent er weerquote:Op woensdag 20 april 2011 20:50 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Nog steeds geen bunker busters op het huis van G?
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~Franois Fnelon![]()
Iedereen had kunnen bedenken dat het op deze situatie ging uitlopen, dat hebben GB frankrijk en de VS zich ook ongetwijfeld bedacht.quote:Op donderdag 21 april 2011 14:19 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Grappig dat dit al in maart werd gezegd door sommigen hier op Fok forum (waaronder ik), maar waar helaas niet naar geluisterd...
Het is een Catch 22 situate: "dam'ned if you do, dam'ned if you don't". Als men niet ingrijpt wordt het westen veroordeeld, doen ze het wel dan worden ze ook veroordeeld. Teveel: al helemaal, voor teveel inmenging.
Persoonlijk denk ik dat we helemaal niet hadden moeten ingrijpen, het zijn onze kopzorgen niet. En vanwege politieke redenen hebben onze politici altijd de neiging om "met het blazoen het strijdveld te betreden, maar (al snel) met een stille zucht af te haken". Altijd weer dat vlees noch vis situatie. De situatie wordt zo niet daadwerkelijk opgelost. Liever had ik gezien dat ze niets deden, maar als het westen ingrijpt dan moeten ze dat 100% doen, full throttle en met volledige grondtroepen, anders niet. Of je hebt volledige inzet om het probleem op te lossen, of je doet gewoon niets. Dit halfwege iets doen, maar uiteindelijk niks bereiken, is gewoon fout.
Vraag blijft natuurlijk wat Ghadaffi met Benghazi had gedaan als die luchtsteun van het westen er niet was gekomen.
Dat zou denk ik ongetwijfeld een groot bloedbad zijn geworden....
Grondtroepen lijkt me ook geen optie. Het westen heeft zijn handen al vol aan Afganistan en Irak. Daarnaast zet je de tegenstellingen tussen het midden-oosten en het westen alleen maar verder op scherp.![]()
Nee ok, reageerde te snelquote:
Maar dat G niet zoveel heeft, geloof ik niet in. Ik geloof veel eerder, dat hij de rijkste man van het hele land is. Met sowieso de goudvoorraad als noodrantsoen.
Al ben ik wel gaan twijfelen aan zijn tegoeden, gezien hij huurlingen met nepgeld heeft betaald. Maar daarvan weet ik ook weer niet in hoeverre ik dat moet geloven.
moeilijk moeilijk![]()
quote:Forse tegenslag Kaddafi in westen Libi
De Libische dictator Muammar Kaddafi heeft een forse tegenslag gekregen. In het uiterste westen van het land veroverden de rebellen een grensovergang in een gebied waar al dagen hevig werd gevochten.
Meer dan 100 militairen, die loyaal waren aan Kaddafi, vluchten de grens over richting Tunesi. Onder de vluchtelingen waren een generaal en 13 officieren, zo meldden diverse bronnen.
De opstandelingen achtervolgden hun tegenstanders enkele honderden meters op het grondgebied van Tunesi, voordat ze terugkeerden naar de grensovergang Wazin in Libi. Een aantal gewonde militairen van Kaddafi is overgebracht naar een ziekenhuis in de plaats Dehiba in Tunesi. Volgens de rebellen zijn zeker vijf strijders van Kaddafi gesneuveld tijdens de gevechten en raakten 25 anderen gewond. Aan de kant van de rebellen zou slechts n strijder lichtgewond zijn geraakt.
Libi en Tunesi hebben 2 grensovergangen. Wazin ligt circa 200 kilometer ten zuiden van de veel belangrijker overgang Ras Jdir. Na de overwinning op de troepen van Kaddafi vernielden de rebellen een grote poster van de kolonel, die bezoekers uit Tunesi tot donderdag begroette. In de afgelopen dagen zouden meer dan 100 mensen zijn gestorven door gevechten in het gebied in de afgelegen bergregio rond de stad Nalut, die ongeveer 100.000 inwoners telt en nabij Wazin ligt.
In een buitenwijk van Tripoli bombardeerde de door de NAVO geleide interventiemacht woensdag een bunker annex commandocentrum van Kaddafi. Het bewind van de Libische leider claimde dat daarbij 7 burgers zijn gestorven. 18 anderen raakten gewond, zo meldden staatsmedia in Libi die onder controle staan van Kaddafi. De NAVO liet in een reactie weten dat er geen indicatie is voor burgerslachtoffers.
Ondertussen ging de strijd om een ander westelijk rebellenbolwerk, Misurata, donderdag verder. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton stelde dat troepen van Kaddafi zich schuldig maken aan 'kwaadaardige aanvallen' op rebellen en burgers. Twee fotojournalisten, Tim Hetherington en Chris Hondros, stierven woensdag door granaatbeschietingen in Misurata. Om Misurata wordt al weken hevig gevochten. Rebellen hebben de stad in handen en zijn omsingeld door Kaddafi-loyalisten.Free Assange! Hack the Planet
Ik hoor en lees nu al weken elke dag hetzelfde of Misrata..![]()
Er was vorige week ergens toch aangekondigd humanitaire hulp daarheen te sturen? Iemand info?![]()
Grondtroepen is een van de weinig opties, mensen die denken dat dit wel even gedaan kan worden met zwak bewapende en ondertrainde rebellen, en alleen NAVO luchtondersteuning, leven in LaLa-land. Dat gaat never nooit een succes worden.quote:Op donderdag 21 april 2011 18:50 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Iedereen had kunnen bedenken dat het op deze situatie ging uitlopen, dat hebben GB frankrijk en de VS zich ook ongetwijfeld bedacht.
Vraag blijft natuurlijk wat Ghadaffi met Benghazi had gedaan als die luchtsteun van het westen er niet was gekomen.
Dat zou denk ik ongetwijfeld een groot bloedbad zijn geworden....
Grondtroepen lijkt me ook geen optie. Het westen heeft zijn handen al vol aan Afganistan en Irak. Daarnaast zet je de tegenstellingen tussen het midden-oosten en het westen alleen maar verder op scherp.
Ik kan je dan dit nu al vertellen: het westen krijgt straks het verwijt dat ze te weinig hebben gedaan. Dat ze het doelbewust hebben laten mislukken."Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
Muammar komt uit een familie van nomaden, heeft overduidelijk communistische sympathien (zie het groene boekje) en is prettig gestoord. Ergens betwijfel ik of die man wel zo veel om geld geeft. Al las ik laatst wel dat de Kadaffi familie een totaal vermogen van 70 miljard (of biljoen als de bron Brits was) heeft of heeft gehad.quote:Op donderdag 21 april 2011 18:51 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Maar dat G niet zoveel heeft, geloof ik niet in. Ik geloof veel eerder, dat hij de rijkste man van het hele land is. Met sowieso de goudvoorraad als noodrantsoen.“An interesting thing is a good thing.”![]()
En hatseflats:quote:Op donderdag 21 april 2011 08:11 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://www.dailymail.co.u(...)ml?ito=feeds-newsxml
Deze oorlog kan alleen maar eindigen in vernedering voor het Westen of leiden tot escalatie. En aangezien we niet vernederd willen worden...http://www.washingtonpost(...)/AFy72vJE_story.htmlquote:President Barack Obama has approved the use of armed Predator drone aircraft in Libya to improve the precision of low-level attacks on ground targets, Defense Secretary Robert Gates said Thursday.
Nothing to see here...![]()
Sommige Pakistanen zullen het daar niet mee eens zijn.quote:They are uniquely suited for urban areas.The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
das mooi, maar waar zijn die dingen dan gestationeerd?quote:Op donderdag 21 april 2011 22:58 schreef Monidique het volgende:
http://www.washingtonpost(...)/AFy72vJE_story.html
Nothing to see here...Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
Forum Opties Forumhop: Hop naar: