http://www.dailymail.co.u(...)ml?ito=feeds-newsxmlquote:To the bewilderment of military chiefs on both sides of the Atlantic, last week Barack Obama, Cameron and Sarkozy asserted that the only acceptable outcome is for President Gaddafi to quit. But how this is to be achieved without sending in Nato ground troops – a ghastly idea – the Lord alone knows.
‘We are living a lie by pretending that we have the means to win this militarily,’ said a senior Nato officer this week.
Waarom denk je dat?quote:Op dinsdag 19 april 2011 22:16 schreef waht het volgende:
[..]
Klinkt erger dan het is. Nadat olie is geproduceerd belandt het op de grote oliemarkt en kan het alle kanten op gaan. Wat betreft de opbrengsten daarvan zal waarschijnlijk een groter deel bij het Libische volk belanden dan nu het geval is.
Omdat de huidige dictator een erg groot deel van de opbrengst inneemt en ik ervan uitga dat de volgende regering (iets) minder erg is.quote:
Hoeveel neemt hij in dan?quote:Op donderdag 21 april 2011 09:17 schreef waht het volgende:
[..]
Omdat de huidige dictator een erg groot deel van de opbrengst inneemt en ik ervan uitga dat de volgende regering (iets) minder erg is.
Die dingen zijn allemaal niet meer relevant, nu G al tijden terug heeft aangegeven geen banden met ons meer te zullen aangaan (olie).quote:Op donderdag 21 april 2011 00:59 schreef Allessio het volgende:
Een hele maand verstreken en Ghaddafi is nog steeds niet gevallen.
Ghaddafi heeft een ding goed gedaan in zijn leven: vriendjes maken in de EU.
Uiteraard spelen er een heleboel dingen mee waar Nederland, de EU en de VS baat bij hebben om Ghaddafi niet te laten vallen.
Deze wegen zwaarder op dan de vrijheid van het volk.
Genoeg om ervoor te zorgen dat de prijzen van essentiële zaken niet meer betaalbaar zijn voor het merendeel, en hij en zijn familie en dienaren als goden kunnen leven. En hij verspreidt net genoeg onder een selecte groep onder de bevolking, om die hem te laten steunen.quote:
Grappig dat dit al in maart werd gezegd door sommigen hier op Fok forum (waaronder ik), maar waar helaas niet naar geluisterd...quote:Op donderdag 21 april 2011 08:11 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://www.dailymail.co.u(...)ml?ito=feeds-newsxml
Deze oorlog kan alleen maar eindigen in vernedering voor het Westen of leiden tot escalatie. En aangezien we niet vernederd willen worden...
Gewoon een humanitaire interventie, geen troepen op de grond, paar dagen, weken misschien, Khaddafi heeft geen steun meer, genocide. En het bleek allemaal niet waar te zijn.
Goh.
Dat is veel te duur. Nee, we moeten veel gerichter werken. Kapotmaken wat kapotgemaakt moet worden en weer wegwezen. Bezetten kunnen we niet tenzij tegen zeer hoge kosten.quote:Op donderdag 21 april 2011 14:19 schreef SemperSenseo het volgende:
Liever had ik gezien dat ze niets deden, maar als het westen ingrijpt dan moeten ze dat 100% doen, full throttle en met volledige grondtroepen, anders niet.
Dat klopt, maar dictators moeten tegenwoordig ook hun macht over dat soort rijkdommen privatiseren, als het geld in de staat blijft zitten zijn ze te kwetsbaar.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:50 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Genoeg om ervoor te zorgen dat de prijzen van essentiële zaken niet meer betaalbaar zijn voor het merendeel, en hij en zijn familie en dienaren als goden kunnen leven. En hij verspreidt net genoeg onder een selecte groep onder de bevolking, om die hem te laten steunen.
Dat rechtvaardigt niks.quote:Op donderdag 21 april 2011 14:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dictators moeten tegenwoordig ook hun macht over dat soort rijkdommen privatiseren, als het geld in de staat blijft zitten zijn ze te kwetsbaar.
Zelf leeft hij volgens mij vrij sober, heel veel geld vloeit weer terug in de economie (meer dan het trickledown-effect schat ik) en Libië is een behoorlijk welvarend land voor zo'n zandbak. Het lijkt mij dus dat het wel meevalt met die verhouding tussen privé en collectieve vruchten. Ik denk niet dat dat in andere landen met olie nou zoveel beter is.
Niet, je luistert niet.quote:Op donderdag 21 april 2011 14:24 schreef waht het volgende:
[..]
Dat is veel te duur. Nee, we moeten veel gerichter werken. Kapotmaken wat kapotgemaakt moet worden en weer wegwezen. Bezetten kunnen we niet tenzij tegen zeer hoge kosten.
Het is niet alles of niets. Het is veel slimmer en goedkoper om directe dreigingen te stoppen dan landen in te vallen en hele maatschappijen om te gooien.quote:Op donderdag 21 april 2011 14:43 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Niet, je luistert niet.
Of totaal ingrijpen, of helemaal niets. Take it, or leave it. Wil men dit, jammer dan, dan heeft überhaupt ingrijpen, hoe klein ook, geen zin. Wel ingrijpen? Loop dan niet te zeiken, total 100% inzet. Niet ingrijpen? Besteed er dan geen dubbeltje aan. Een tussenweg bestaat hier niet, ondanks sommige zweverige romantic en naïeve technici hier denken. Revoluties zijn niet romantisch. En die quote mag je opschrijven.
Hé, je bent er weerquote:Op woensdag 20 april 2011 20:50 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Nog steeds geen bunker busters op het huis van G?
Iedereen had kunnen bedenken dat het op deze situatie ging uitlopen, dat hebben GB frankrijk en de VS zich ook ongetwijfeld bedacht.quote:Op donderdag 21 april 2011 14:19 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Grappig dat dit al in maart werd gezegd door sommigen hier op Fok forum (waaronder ik), maar waar helaas niet naar geluisterd...
Het is een Catch 22 situate: "dam'ned if you do, dam'ned if you don't". Als men niet ingrijpt wordt het westen veroordeeld, doen ze het wel dan worden ze ook veroordeeld. Teveel: al helemaal, voor teveel inmenging.
Persoonlijk denk ik dat we helemaal niet hadden moeten ingrijpen, het zijn onze kopzorgen niet. En vanwege politieke redenen hebben onze politici altijd de neiging om "met het blazoen het strijdveld te betreden, maar (al snel) met een stille zucht af te haken". Altijd weer dat vlees noch vis situatie. De situatie wordt zo niet daadwerkelijk opgelost. Liever had ik gezien dat ze niets deden, maar als het westen ingrijpt dan moeten ze dat 100% doen, full throttle en met volledige grondtroepen, anders niet. Of je hebt volledige inzet om het probleem op te lossen, of je doet gewoon niets. Dit halfwege iets doen, maar uiteindelijk niks bereiken, is gewoon fout.
Nee ok, reageerde te snelquote:
quote:Forse tegenslag Kaddafi in westen Libië
De Libische dictator Muammar Kaddafi heeft een forse tegenslag gekregen. In het uiterste westen van het land veroverden de rebellen een grensovergang in een gebied waar al dagen hevig werd gevochten.
Meer dan 100 militairen, die loyaal waren aan Kaddafi, vluchten de grens over richting Tunesië. Onder de vluchtelingen waren een generaal en 13 officieren, zo meldden diverse bronnen.
De opstandelingen achtervolgden hun tegenstanders enkele honderden meters op het grondgebied van Tunesië, voordat ze terugkeerden naar de grensovergang Wazin in Libië. Een aantal gewonde militairen van Kaddafi is overgebracht naar een ziekenhuis in de plaats Dehiba in Tunesië. Volgens de rebellen zijn zeker vijf strijders van Kaddafi gesneuveld tijdens de gevechten en raakten 25 anderen gewond. Aan de kant van de rebellen zou slechts één strijder lichtgewond zijn geraakt.
Libië en Tunesië hebben 2 grensovergangen. Wazin ligt circa 200 kilometer ten zuiden van de veel belangrijker overgang Ras Jdir. Na de overwinning op de troepen van Kaddafi vernielden de rebellen een grote poster van de kolonel, die bezoekers uit Tunesië tot donderdag begroette. In de afgelopen dagen zouden meer dan 100 mensen zijn gestorven door gevechten in het gebied in de afgelegen bergregio rond de stad Nalut, die ongeveer 100.000 inwoners telt en nabij Wazin ligt.
In een buitenwijk van Tripoli bombardeerde de door de NAVO geleide interventiemacht woensdag een bunker annex commandocentrum van Kaddafi. Het bewind van de Libische leider claimde dat daarbij 7 burgers zijn gestorven. 18 anderen raakten gewond, zo meldden staatsmedia in Libië die onder controle staan van Kaddafi. De NAVO liet in een reactie weten dat er geen indicatie is voor burgerslachtoffers.
Ondertussen ging de strijd om een ander westelijk rebellenbolwerk, Misurata, donderdag verder. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton stelde dat troepen van Kaddafi zich schuldig maken aan 'kwaadaardige aanvallen' op rebellen en burgers. Twee fotojournalisten, Tim Hetherington en Chris Hondros, stierven woensdag door granaatbeschietingen in Misurata. Om Misurata wordt al weken hevig gevochten. Rebellen hebben de stad in handen en zijn omsingeld door Kaddafi-loyalisten.
Grondtroepen is een van de weinig opties, mensen die denken dat dit wel even gedaan kan worden met zwak bewapende en ondertrainde rebellen, en alleen NAVO luchtondersteuning, leven in LaLa-land. Dat gaat never nooit een succes worden.quote:Op donderdag 21 april 2011 18:50 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Iedereen had kunnen bedenken dat het op deze situatie ging uitlopen, dat hebben GB frankrijk en de VS zich ook ongetwijfeld bedacht.
Vraag blijft natuurlijk wat Ghadaffi met Benghazi had gedaan als die luchtsteun van het westen er niet was gekomen.
Dat zou denk ik ongetwijfeld een groot bloedbad zijn geworden....
Grondtroepen lijkt me ook geen optie. Het westen heeft zijn handen al vol aan Afganistan en Irak. Daarnaast zet je de tegenstellingen tussen het midden-oosten en het westen alleen maar verder op scherp.
Muammar komt uit een familie van nomaden, heeft overduidelijk communistische sympathieën (zie het groene boekje) en is prettig gestoord. Ergens betwijfel ik of die man wel zo veel om geld geeft. Al las ik laatst wel dat de Kadaffi familie een totaal vermogen van 70 miljard (of biljoen als de bron Brits was) heeft of heeft gehad.quote:Op donderdag 21 april 2011 18:51 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Maar dat G niet zoveel heeft, geloof ik niet in. Ik geloof veel eerder, dat hij de rijkste man van het hele land is. Met sowieso de goudvoorraad als noodrantsoen.
En hatseflats:quote:Op donderdag 21 april 2011 08:11 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://www.dailymail.co.u(...)ml?ito=feeds-newsxml
Deze oorlog kan alleen maar eindigen in vernedering voor het Westen of leiden tot escalatie. En aangezien we niet vernederd willen worden...
http://www.washingtonpost(...)/AFy72vJE_story.htmlquote:President Barack Obama has approved the use of armed Predator drone aircraft in Libya to improve the precision of low-level attacks on ground targets, Defense Secretary Robert Gates said Thursday.
Sommige Pakistanen zullen het daar niet mee eens zijn.quote:They are uniquely suited for urban areas.
das mooi, maar waar zijn die dingen dan gestationeerd?quote:Op donderdag 21 april 2011 22:58 schreef Monidique het volgende:
http://www.washingtonpost(...)/AFy72vJE_story.html
Nothing to see here...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |