SPOILER: meer foto'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eman al-Obeidi WikiSPOILER: meer YouTubeOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kaarten:
Guardian twitter interactive map
Reuters heeft een kaart van Libische bases, vluchtelingen, en protesten.SPOILER: meer kaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: eerdere topicsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Laatste Frontpage-nieuwsberichten:
Obama: Strijd in Libië redde al vele levens
'Rebellen Libië nemen Ajdabiyah in'
Gadhafi: Coalitie maakt burgerslachtoffers
[upd] F-16's gaan mogelijk ook bombarderen
Hoe beoordeel je bronnen?
Dingen die je kunt doen om de Libiërs te steunen
Libië Fototopic
Waarom grijpen we in in Libië ?
Discussieer: Lange termijn geo-politieke effecten revoluties.SPOILER: UN / NATO infoOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Landen die militaire steun verlenen:
• België: stuurt zes F16 fighters, ook is de mijnenveger BNS Narcis in het gebied.
• Canada: stuurt zeven CF-18 fighters 140 soldaten naar de regio, het Halifax-class fregat HMCS Charlottetown is ook betrokken bij de operatie.
• Denemarken: stuurt zes F-16 fighters.
• Frankrijk: heeft Mirage en Rafale vliegtuigen op de bases Istres and at Solenzara gestationeerd. Tankvliegtuigen zijn gestationeerd op Istres. De anti-air destroyer Forbin is vlakbij het gebied. De carrier Charles de Gaulle wordt met haar volledige strike group naar de Libische kust uitgezonden. Tijdens een persconferentie werd gezegd dat er op dit moment (20-03) twintig vliegtuigen boven Libië actief zijn.
• Griekenland: stuurt vier F-16 fighters, twee fregatten en een AWACS.
• Italië: volgens het Pentagon nemen er elf fregatten deel aan de eerst aanvalsgolf.
• Nederland: Stuurt zes F-16's, een tanker en de Hr.ms. Haarlem, een mijnenveger.
• Noorwegen: stuurt zes F-16 fighters en een P-3 Orion surveillance vliegtuig. Hij kondigde ook aan humanitaire hulp te bieden.
• Qatar: volgens de Qatar News Agency zullen er tussen de vier en zes vliegtuigen (Mirages) meehelpen met het in stand houden van de no-fly zone boven Libië.
• Spanje: stuurt vier F-18 fighters, een tanker, one F100 frigate, one submarine and one P-3 Orion surveillance vliegtuig.
• Verenigde Arabische Emiraten: Heeft aangekondigd 24 vliegtuigen (Mirages en F-16’s) te zullen sturen.
• Verenigd Koninkrijk: Cameron heeft bevestigd dat Typhoon en Tornadofighters mee zullen participeren in de operatie, samen met tankers en surveillance vliegtuigen.
• Verenigde Staten: de VS hebben elf schepen uitgezonden, waaronder de carrier USS Enterprise. Ook worden doormiddel van Tomahawk-raketten SAM-sites uitgenomen. Volgens een woordvoerder van het Pentagon zijn er drie B-2 bommenwerpers en negentien F-16 en F-18 fighters actief boven Libië, als ook AC-130 PSYOP toestellen. Er zijn U-2 spionagevliegtuigen gestationeerd op Cyprus.
NAVO
• Heeft permanent AWACS vliegtuigen in de lucht, bemanningen worden geleverd door diverse lidstaten.
Landen die mogelijk de no-fly zone militair zullen steunen:
• Albanie: heeft bekend gemaakt klaar te zijn om te helpen.
• Jordanië
• Kroatië: heeft beloofd hulp te sturen, al dan niet militair.
• Saoedi-Arabie: Min. BuZa heeft bekend gemaakt mogelijk airstrikes uit te zullen voeren.
• Duitsland: schijnt indirect steun te gaan geven door posities in Afghanistan te gaan versterken, stuurt mogelijk AWACS-bemanningen. Ook wordt de campagne in Libië gecoördineerd vanaf een militaire basis nabij Ramstein. (zie hieronder)
• Turkije: heeft bekend gemaakt de 'nodige voorbereidingen' te gaan treffen.
• Zweden: heeft aangegeven steun te zullen verlenen wanneer de NATO daarom vraagt. Stuurt humanitaire hulp.
Bases die in gebruik zijn:
• Duitsland: Ramstein - van hieruit wordt de operatie in Libië gecoördineerd.
• Frankrijk: Istres, Solenzara, Saint-Dizier Robinson Air Base
• Griekenland: Souda, Aktion.
• Italië: Amendola, Aviano, Decimomannu, Gioia del Colle, Trapani, Pantelleria, Sigonella, Capodichino
• Spanje: Rota, Morón, Torrejón
• Verenigd Koninkrijk: RAF Akrotiri
Laatste update: 23-03, 00:37quote:Naamgebruik:
• Operation Mobile, Canada
• Opération Harmattan, Frankrijk
• Operation Ellamy, Verenigd Koninkrijk
• Operation Odyssey Dawn, Verenigde Staten
[ Bericht 0% gewijzigd door Daniel1976 op 30-04-2011 22:49:17 ]![]()
Kadaffi geloof ik niet nee, maar er zijn andere bronnen die ook in die richting wijzen.quote:Op zondag 17 april 2011 18:43 schreef houda het volgende:
Sommige van jullie geloven dus echt wat een massamoordenaar zegt over al qaida??
Dit is precies wat hij probeerd te bereiken...The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
zoals welke precies??
Ik denk namelijk dat er heus wel wat al qaida mensen bij zitten hoor, dat kan je niet tegen houden. Maar ik weet zeker dat 99 procent gewone mensen zijn die vrijheid willen..
Mijn man bijvoorbeeld, en zijn hele familie en al die mensen die hij kent die mee aan het vechten zijn. De sfeer die daar hangt enz, dat is echt geen sfeer van al qaida mensen. En nee ik heb daar geen bron van want ik ben zelf de bron.
Waarom kunnen mensen niet gewoon geloven dat libische mensen vrijheid willen. Het leven met Khadaffi aan d emacht was echt geen pretje hoor. Vooral in het oostren merkte je in het dagelijks leven veel van zijn regime. Dat weten mensen die daar leven niet en dat kan ook niet,
Ik zou wensen dat mensen eens ophielden met het wantrouwen van deze dappere en moedige strijders die het leven geven voor deze strijd.
Sommige hier zeiden dat ze het dom vonden dat de 'rebels' met wapens vechten enz, wat moet je dan anders doen als ik vragen mag?? Als je vrouw, kind(eren) broers, of andere familie wordt uiotgemoord en er liggen wapens voor het grijpen dan kan je toch niet anders. Het is de omgekeerde wereld om nou tegen de 'rebels' te zijn hoor, kom op zeg!!!
En die wapens hebben 'we' alleen maar doordat de pro Khadaffi's ze hebben achtergelaten toen ze gevlucht zijn uit bijvoorbeeld Benghazi!!
En ja ik zeg 'we' want ik ken heel veel mensen die mee vechten. Wij thuis (in mijn huis in Benghazi) hebben ook een paar wapens ja. Of moeten we gewoon de pro Kadhaffi's met open armen ontvangen wanneer ze ons huis als sniperhuis willen gebruiken? Zal ik ze dan ook maar een kopje koffie aanbieden? Want ja met wapens jezelf verdedigen, neeeee dat is helemaal verkeerd volgens sommige hier...
Sorry als ik een beetje aanvallend overkom maar ik kom net een paar dagen terug uit Benghazi en ik kan niet snappen dat er zo gepraat wordt over al die mensen die doen wat ze kunnen om niet gedood te worden...![]()
Maar die andere 1 procent krijgt hierdoor wel betere voet aan de grond in libië, en kan misschien wel meer groepen laten radicaliseren..quote:Op zondag 17 april 2011 20:10 schreef houda het volgende:
zoals welke precies??
Ik denk namelijk dat er heus wel wat al qaida mensen bij zitten hoor, dat kan je niet tegen houden. Maar ik weet zeker dat 99 procent gewone mensen zijn die vrijheid willen....non est vivere sed valere vita est ..![]()
Oh met deze zin:
"Dat weten mensen die daar leven niet en dat kan ook niet"
Bedoel ik natuurlijk : Dat weten de mensen die daar niet leven niet, maar dat kan ook niet.![]()
Het moet ook snel over zijn zodat de strijd kan worden aangegaan met al Qaida. Maar dat Al qaida daar misschien zit is toch niet de schuld van de Rebellen?? Die worden daar nu helemaal op aangekeken??quote:Op zondag 17 april 2011 20:15 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
Maar die andere 1 procent krijgt hierdoor wel betere voet aan de grond in libië, en kan misschien wel meer groepen laten radicaliseren..
En hoezo meer groepen LATEN radicaliseren?? Wat bedoel je daarmee? Mensen kunnen nog altijd voor zichzelf nadenken? Hoe kan je iemand nou zoiets laten doen??![]()
Oh zo bedoelde ik het niet hoor. Ik twijfel er niet aan dat het 99,9% gewone mensen zijn. Ik wilde alleen maar zeggen dat terroristische groeperingen dit soort conflicten als mogelijkheden zien. Wat Kadaffi over al-qaida zegt (dat ze de opstand hebben veroorzaakt) is nonsens.quote:Op zondag 17 april 2011 20:10 schreef houda het volgende:
zoals welke precies??
Ik denk namelijk dat er heus wel wat al qaida mensen bij zitten hoor, dat kan je niet tegen houden. Maar ik weet zeker dat 99 procent gewone mensen zijn die vrijheid willen..
Libya chaos 'allows al-Qaida to grab surface-to-air missiles'
Al Qaida: Arab revolts herald 'great leap forward'Ik begrijp het, maar ik bedoelde het dus niet zo.quote:Mijn man bijvoorbeeld, en zijn hele familie en al die mensen die hij kent die mee aan het vechten zijn. De sfeer die daar hangt enz, dat is echt geen sfeer van al qaida mensen. En nee ik heb daar geen bron van want ik ben zelf de bron.
Waarom kunnen mensen niet gewoon geloven dat libische mensen vrijheid willen. Het leven met Khadaffi aan d emacht was echt geen pretje hoor. Vooral in het oostren merkte je in het dagelijks leven veel van zijn regime. Dat weten mensen die daar leven niet en dat kan ook niet,
Ik zou wensen dat mensen eens ophielden met het wantrouwen van deze dappere en moedige strijders die het leven geven voor deze strijd.
Sommige hier zeiden dat ze het dom vonden dat de 'rebels' met wapens vechten enz, wat moet je dan anders doen als ik vragen mag?? Als je vrouw, kind(eren) broers, of andere familie wordt uiotgemoord en er liggen wapens voor het grijpen dan kan je toch niet anders. Het is de omgekeerde wereld om nou tegen de 'rebels' te zijn hoor, kom op zeg!!!
En die wapens hebben 'we' alleen maar doordat de pro Khadaffi's ze hebben achtergelaten toen ze gevlucht zijn uit bijvoorbeeld Benghazi!!
En ja ik zeg 'we' want ik ken heel veel mensen die mee vechten. Wij thuis (in mijn huis in Benghazi) hebben ook een paar wapens ja. Of moeten we gewoon de pro Kadhaffi's met open armen ontvangen wanneer ze ons huis als sniperhuis willen gebruiken? Zal ik ze dan ook maar een kopje koffie aanbieden? Want ja met wapens jezelf verdedigen, neeeee dat is helemaal verkeerd volgens sommige hier...
Sorry als ik een beetje aanvallend overkom maar ik kom net een paar dagen terug uit Benghazi en ik kan niet snappen dat er zo gepraat wordt over al die mensen die doen wat ze kunnen om niet gedood te worden...
The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
Wat cru uitgedrukt, maar het is overgeven aan het belang van het volk, of bovenstaand.quote:Op zondag 17 april 2011 17:46 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Iedereen die het niet met ons eens is wordt niet tot het volk gerekend en mag straffeloos vermoord worden, is het niet?
Ik voer tegenstrijd tegen strijd.De bijdrage daarvan is zeer miniem en dan ook niet typerend voor de oppositie.quote:Dat zijn dus het soort mensen waar we te maken mee hebben in de oppositie.
Daarnaast beschikken wij niet over de gedachten en beweegredenen van elk individu daar, noch over de inlichtingen en informatie die benodigd is om hier een oordeel over te vellen. Alle info hieromtrent is voor 99% afkomstig van VS-inlichtingen / CIA, en die maken helemaal niks openbaar als daar niet andere onzichtbare belangen bij gediend worden.
Ik twijfel eerder aan de integriteit van de veiligheidsdiensten van de VS, dan aan de intenties en daden van de mensen in Benghazi en omstreken.![]()
Je kan prima leider, officier, minister, ambassadeur, of een andere functie met een status van aanzien zijn, met alle voordelen, luxe en privileges erbij. Hoog salaris, jaarlijkse bonussen, belangenverstrengeling, alles kan. Tot aan vriendjespolitiek aan toe, wat hier ook de normaalste zaak van de wereld is in bepaalde kringen.quote:Op zondag 17 april 2011 17:46 schreef Repelsteeltju het volgende:
Iedereen die het niet met ons eens is wordt niet tot het volk gerekend en mag straffeloos vermoord worden, is het niet?
Als je maar niet vergeet wie er uiteindelijk de baas is in het land!![]()
Je hebt gewoon gelijk.quote:Op zondag 17 april 2011 20:10 schreef houda het volgende:
zoals welke precies??
Mijn man bijvoorbeeld, en zijn hele familie en al die mensen die hij kent die mee aan het vechten zijn. De sfeer die daar hangt enz, dat is echt geen sfeer van al qaida mensen. En nee ik heb daar geen bron van want ik ben zelf de bron.
Sorry als ik een beetje aanvallend overkom maar ik kom net een paar dagen terug uit Benghazi en ik kan niet snappen dat er zo gepraat wordt over al die mensen die doen wat ze kunnen om niet gedood te worden...
Ik kan me niet voorstellen hoe het is. Maar als er iets is wat wel duidelijk is, dan is dat er een gezamenlijk front is ontstaan tegen de bezetting en uitbuiting. Men wil gewoon kunnen leven. En de man die dat al tientallen jaren voor grote groepen mensen ondraaglijk maakt, daar is het tijd voor om te vertrekken.
En op misschien een enkeling na, geloof ik er niet in dat er daar een onzichtbare strijdmacht binnen de oppositie bezig is met een dubbele agenda. Zo'n agenda houdt bij niemand stand, tegenover gewoonweg vrij zijn, zelf mogen kiezen en zelf mogen leven. Dat is bij vrijwel iedereen prioriteit ofwel verlangen nummer 1 (mag ik hopen).![]()
Natuurlijk, maar dat is onderdeel van de oorlog. Er zijn miljoenen dollars uitgegeven aan propaganda richting de Westerse bevolking om het regime van Ghaddafi er goed uit te laten zien. Dat geld is o.a. gegaan naar een Monitor-stichting, gelieerd aan een Engelse universiteit. Dat is een groot schandaal in Engeland. Die mensen hebben hun werk goed gedaan, niemand besteedde de afgelopen jaren aandacht aan Libie.quote:Op zondag 17 april 2011 20:10 schreef houda het volgende:
Dus het is normaal dat er slecht geïnformeerde mensen hun slecht onderbouwde mening op Fok! komen ventileren. Daarnaast zijn er mensen die dondersgoed weten wat voor leugens ze uitspugen.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia![]()
Strijders moeten per definitie gewantrouwd worden. Kijk maar naar de geschiedenis hoe nobel de politieke motieven die achter de strijd liggen ook mogen zijn; de soldaten gedragen zich vaak als beesten.quote:Op zondag 17 april 2011 20:10 schreef houda het volgende:
Als Benghazi gevallen was voordat de NAVO begon met zijn no-fly zone en ondersteuning had dit conflict diplomatisch opgelost kunnen worden zonder alle verkrachtingen, ontvoeringen, belegeringen, burgerslachtoffers en al dat andere leed. Het lijkt mij dat de dreiging van een invasie/no-fly zone veel beter had gewerkt dan zo'n no-fly zone zelf zoals we nu zien door de patstelling die nu bereikt is.“An interesting thing is a good thing.”![]()
Als er geen no-fly zone zou zijn ingevoerd zou er politieke genocide zijn uitgevoerd.quote:Op zondag 17 april 2011 23:14 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Strijders moeten per definitie gewantrouwd worden. Kijk maar naar de geschiedenis hoe nobel de politieke motieven die achter de strijd liggen ook mogen zijn; de soldaten gedragen zich vaak als beesten.
Als Benghazi gevallen was voordat de NAVO begon met zijn no-fly zone en ondersteuning had dit conflict diplomatisch opgelost kunnen worden zonder alle verkrachtingen, ontvoeringen, belegeringen, burgerslachtoffers en al dat andere leed. Het lijkt mij dat de dreiging van een invasie/no-fly zone veel beter had gewerkt dan zo'n no-fly zone zelf zoals we nu zien door de patstelling die nu bereikt is.Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole![]()
Ik hoor dat het al gebeurd is in Zawiyah en het is algemeen bekend dat Gadhaffi tegenstanders van het groene boekje openbaar executeerd en moordaanslagen pleegt in andere landen op Libiers die kritiek leveren op het regime.quote:Op zondag 17 april 2011 23:30 schreef Repelsteeltju het volgende:
Dat weet ik niet en jij volgens mij ook niet.
Dus ik weet wel dat dat zou gebeuren.Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole![]()
We kunnen denk ik met enige zekerheid stellen dat Kadaffi zijn macht met buitensporig geweld zou herstellen. Zeker gezien zijn historie als dictator.quote:Op zondag 17 april 2011 23:30 schreef Repelsteeltju het volgende:
Dat weet ik niet en jij volgens mij ook niet.The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
Oh dat wist ik niet, maar dat neemt niet weg dat de huidige situatie ook verre van ideaal is.quote:Op zondag 17 april 2011 23:37 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Ik hoor dat het al gebeurd is in Zawiyah en het is algemeen bekend dat Gadhaffi tegenstanders van het groene boekje openbaar executeerd en moordaanslagen pleegt in andere landen op Libiers die kritiek leveren op het regime.“An interesting thing is a good thing.”![]()
Verre van ideaal is elke situatie. Maar helaas kan er niks militair ondernomen worden meer dan dat nu gebeurd en Gadhaffi kan ook niet aan de macht blijven omdat hij dat land op eet.quote:Op zondag 17 april 2011 23:44 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Oh dat wist ik niet, maar dat neemt niet weg dat de huidige situatie ook verre van ideaal is.Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole![]()
Kadaffi morgen weer bij bengazi?Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri![]()
![]()
Simon Denyer/ THE WASHINGTON POST - Saif al-Islam Gaddafi, the second son of Libyan leader Moammar Gaddafi, talks to The Washington Post in an exclusive interview late on Saturday. In it, he said his government had done nothing wrong and would not back down against terrorists.
Gaddafi's son: We will deal with terrorists first and then talk reformquote:Washington Post - By Simon Denyer, Sunday, April 17
TRIPOLI, Libya Saif al-Islam Gaddafi, the influential second son of Moammar Gaddafi who was once seen as the great hope for reform in Libya, is clear on two points: He and his government have done nothing wrong, and they are not going to back down.
In an interview that reflected the defiance of the Gaddafi family more than two months into its efforts to put down a rebellion supported by the United States and its allies, the 38-year-old said the world had gone to war with Libya based on nothing more than rumor and propaganda.
In Saif Gaddafis telling, he has been betrayed by his best friend, who defected to join the rebels. His fathers government is besieged by al-Qaeda. And President Obama has proved no different than his predecessor, George W. Bush.
[..]
The United Nations authorized a no-fly zone over Libya in March to counter the governments attacks on civilians after an uprising by opponents trying to force Gaddafis ouster. Obama has said international military action saved countless Libyan lives, by preventing Gaddafis men from carrying out a massacre in Benghazi.
But in Saif Gaddafis view, Obama has it all wrong.
We want the Americans tomorrow to send a fact-finding mission to find out what happened in Libya. We want Human Rights Watch to come here and to find out exactly what happened, he said. We are not afraid of the International Criminal Court. We are confident and sure that we didnt commit any crime against our people.
[..]
The Gaddafi government has been accused by the United Nations, human rights groups, doctors and foreign journalists of raining down mortar shells, rockets and sniper fire on civilians in Misurata, killing more than 280 people.
But in Saif Gaddafis version of events, the army is merely rooting out terrorists hiding in the city, just as the Russian army did in the Chechen capital, Grozny, just as Americans did in Fallujah in Iraq.
Its exactly the same thing, he said. I am not going to accept it, that the Libyan army killed civilians. This didnt happen. It will never happen.
Instead of attacking Libya, Saif Gaddafi said, the United States should be helping it fight al-Qaeda. Then, once the terrorists are removed from Misurata and Benghazi, it will be time to talk of national reconciliation and democracy, under a new constitution that would reduce Moammar Gaddafis role to a symbolic one.
The biggest issue is the terrorists and the armed militia, the son said. Once we get rid of them, everything will be solved.2019: The Great Awakening![]()
Als hij het zegt zal het wel waar zijn.quote:Op maandag 18 april 2011 00:54 schreef MangoTree het volgende:
[ afbeelding ]
Simon Denyer/ THE WASHINGTON POST - Saif al-Islam Gaddafi, the second son of Libyan leader Moammar Gaddafi, talks to The Washington Post in an exclusive interview late on Saturday.
In it, he said his government had done nothing wrong and would not back down against terrorists.
Gaddafi's son: We will deal with terrorists first and then talk reform
[..]
lekker faxen heel de dag echt genot![]()
Echt iedereen die tegen ingrijpen is doet zo zijn best om Libië met Irak te vergelijken.quote:Op maandag 18 april 2011 00:54 schreef MangoTree het volgende:
[ afbeelding ]
[sup]Simon Denyer/ THE WASHINGTON POST - Saif al-Islam Gaddafi, the second son ofFree Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
quote:'Zeker duizend doden in Libische stad Misrata'
De strijd in de Libische stad Misrata heeft de afgelopen zes weken al aan zeker duizend mensen het leven gekost. Ongeveer drieduizend mensen zijn gewond geraakt. Dat heeft bestuurder Khaled Abu Falgha van het plaatselijke ziekenhuis vandaag gezegd. Vier op de vijf slachtoffers zijn volgens hem burgers.
De door de rebellen gecontroleerde stad in het westen van Libië ligt al anderhalve maand onder vuur. Troepen van kolonel Moammar Kadhafi bestoken Misrata met artillerie en tanks. Ook sluipschutters op de daken vormen een gevaar voor de bevolking.Free Assange! Hack the Planet
Dit gaat zo niet werken, met alleen luchtaanvallen kom je er niet. Hoogste tijd om een nieuwe VN bijeenkomst te organiseren voor de mogelijkheid tot het inzetten van grondtroepen. Ik zie geen andere uitweg, tenzij je de mandaat stop zegt.Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: