Het is voor een deel machismo, macht, fascinatie voor de techniek van zo'n ding. Het hebben van een wapen geeft een oergevoel.quote:Op zaterdag 16 april 2011 22:42 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik weet dat ik nu allemaal ellende over me heen ga krijgen, maar maakt niet uit.
Ik weet ook dat ''schieten'' een sport wordt genoemd en ik weet ook dat het
zelfs bij de Olympische Spelen een belangrijke plaats inneemt.
Toch vind ik persoonlijk ''schieten'' niet onder ''sport'' vallen net zoals ik ''jagen''
geen sport vind.
ga lekker darten ofzo...
Waarom doet iemand aan ''schietsport'' eigenlijk?
(ik bedoel hier niet mensen mee zoals politieagenten die voor het uitoefenen
van hun beroep wel MOETEN leren hoe je moet schieten en hoe je met dat
wapen om moet gaan)
Maar waarom doet een normale burger aan ''schietsport'' eigenlijk?
Een wapen is afschrikwekkend, imponerend en intimiderend, dus dan zit
er toch iets in je dat je dat ''leuk?'' vindt? Of is dat niet zo?
Geeft de wetenschap van een wapen in je bezit te hebben je een stoer
gevoel? Of een gevoel van status en macht?
Kan iemand mij dat uitleggen?
Er wordt nog steeds volop gejaagd hoor. Dat is goed voor een zekere 33% van alle vleesvoorraad in de wereld..quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:00 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Maar mijn vragen waren serieus.
Je hebt tegenwoordig geen wapen meer nodig om aan eten/vlees te komen,
dus die vlieger gaat dan niet op.
Als je het over ''vroeger'' hebt toen de mensen echt nog zelf voor hun eten
het bos in moesten hadden ze trouwens alleen pijl en boog ofzo, wapens
zoals geweren kwamen pas veel later.
Dus mijn vragen staan nog open.
Oke stel, stel, even voor het gemak dat je hier gelijk in hebt.quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:20 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Er wordt nog steeds volop gejaagd hoor. Dat is goed voor een zekere 33% van alle vleesvoorraad in de wereld..
Denk hierbij dat het onmogelijk is om overal ter wereld een boerderij op te zetten voor de slacht. Er is niet genoeg ruimte, en het is ook niet altijd hygienisch of uitvoerbaar.
Het is gewoon veel goedkoper, en sneller om gewoon in het bos te gaan jagen. Jagen kan je niet wegdenken, vooral als je vleeseter bent.
Ik denk dat jij daar gelijk in hebt.quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:20 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het is voor een deel machismo, macht, fascinatie voor de techniek van zo'n ding. Het hebben van een wapen geeft een oergevoel.
Het is een passie en je hebt er een speciale kronkel voor nodig.
Dat klinkt wat negatief misschien, maar ik denk dat dat een belangrijker reden is waarom mensen graag een wapen willen hebben dan al het geblaat over veiligheid op straat, dat is meer het excuus.
Dat is gewoon slachten, niet jagen imo.quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:13 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Oh, maar dat is een heel andere discussie.
Er worden ook speciaal dieren gefokt gewoon om daarna (het liefst nog een
beetje gedrogeerd ) afgeschoten te worden, dat is niets nieuws toch?
Vindt je dat ook ''sportief'' ?
Als je overvallen wordt door meerdere personen, of aangevallen wordt met een mes kun je niet eens meer je wapen tevoorschijn halen. Laat staan dat je het kunt gebruiken.quote:Op zaterdag 16 april 2011 19:28 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Ik zei niet dat ik schijterig was. Ik zei alleen dat ik niet bereid ben van mijzelf een slachtoffer te laten maken.
Kijk als iemand mij een 1 op 1 gevecht uitdaagt, of mij gewoon aanvliegt, waarvan de persoon geen wapen heeft en ook niet bijzonder groot is, dan zal ik hem of haar gewoon terugvechten met mijn blote handen.
Maar als ik overvallen word, door meerdere personen of iemand met een mes, dan wil ik graag mijn vuurwapen tevoorschijn halen om snel en veilig aan einde aan de situatie te maken. Nogmaals herhaald voor Meneer Ik-kan-niet-lezen.
Het is simpele redenering omdat je iedereen over een kam scheert. Door te zeggen dat ze er niet toe in staat zijn zichzelf of andere te beschermen, en dat ze er geen wapens mogen dragen omdat ze onvoorspelbaar zijn of oneerlijk. Dat noem ik wel simpel.
Maak er wat je wilt van, ik heb tot nu toe nog niemand persoonlijk beledigt itt jullie. Ik zie niemand van de tegenstanders hier persoonlijk aan, maar gewoon als een pion die een bepaalde doel dient in het debat.
Het is gewoon fantastisch om 10en te schieten, die zijn even groot als een speldenkop en dat van een afstandje. Het is verre van gewelddadig, als je het goed wilt doen zit je meestal rond de 20-30 seconden per schotquote:Op zaterdag 16 april 2011 23:24 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Oke stel, stel, even voor het gemak dat je hier gelijk in hebt.
Zit jij om die reden op schietsport?
Help jij mee om de populatie van dieren op een bepaald pijl te houden of om
ongedierte te bestrijden?
of is er nog een andere reden?
Onzin. Dat is afhankelijk van de persoon en of die goede training heeft gehad of niet.quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Als je overvallen wordt door meerdere personen, of aangevallen wordt met een mes kun je niet eens meer je wapen tevoorschijn halen. Laat staan dat je het kunt gebruiken.
Dat is ook gewoon slachtenquote:Op zaterdag 16 april 2011 23:26 schreef Andyy het volgende:
[..]
Dat is gewoon slachten, niet jagen imo.
Had in Zweden een tour/safari gehad met een paar lokale gasten. Die gaan iedere winter jagen, ze stalken de dieren een aantal dagen (dus zijn dan ook een aantal dagen in de bossen) en schieten de zwaksten af. Dat is pas jagen, en het zit nou eenmaal in de cultuur daar.
Het wordt steeds herhaald, wat er ook tegenin gebracht wordt, bedoel jequote:Op zaterdag 16 april 2011 22:16 schreef vergezocht het volgende:
Dit moeten we helaas steeds herhalen, ik heb het maar liefst 15 keer voorbij zien komen, en nog steeds geen fatsoenlijke weerleggende argument door de tegenstanders
Denk je?quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:29 schreef Andyy het volgende:
[..]
Onzin. Dat is afhankelijk van de persoon en of die goede training heeft gehad of niet.
Nee, dat is populatie sterker maken en beheersen. Er is ieder jaar een quotum die de Zweedse overheid geeft van hoeveel wild er afgeschoten moet worden om balans te houden in gebieden. Dat ze de zwakkere afschieten is alleen positief voor de populatie. En zo'n jacht is echt wel hard werken, het is niet op een jeepje stappen en die beesten achterna rijden om ze vervolgens af te schieten, maar het is echt een kunde dat ook over wordt gedragen van vader op zoon zeg maar.quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dat is ook gewoon slachtenof liever ''afslachten''.
Je kan ook gewoon vanuit Nederland zo'n leeuwenjachtvakanties boeken.
Dus ik weet niet in welke cultuur het precies zit dan.
Je kan gewoon een reisje boeken naar Zuid-Afrika en daar voor ''de lol''
een leeuw afschieten (die daar speciaal voor gefokt zijn).
Ik kan daar met de beste wil van de wereld geen ''sport'' inzien.
Jazeker, iedereen reageert anders. Als je het vaak genoeg oefent dat je het uit automatisme kan en als je normaal kan reageren in stress situaties kan je zeker wel wat uithalen. En dit geldt niet alleen voor reageren met vuurwapens, ook hand gevechten.quote:
Ik weet niet of hij een vuurwapen bezit, maar je wordt geacht je vuurwapen en munitie apart te bewaren en te vervoeren. Dus ALS je dan een vuurwapen bij je hebt kan je 'm niet snel gebruiken. En naar een kroeg met een vuurwapen bij je?quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:40 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Maar even een vraagje aan vergezocht.
Vergezocht, denk je niet dat al jij zaterdagavond de hort op gaat en een biertje
in je mik hebt en ruzie krijgt in de kroeg eerder je wapen zal pakken als je die
toch bij je hebt ?
Of weet je 100% zeker dat je dan het gevecht ''eerlijk'' aangaat met je blote handen?
Ja, ik begrijp dat er gevallen zijn dat jagen een functie heeft.quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:40 schreef Andyy het volgende:
[..]
Nee, dat is populatie sterker maken en beheersen. Er is ieder jaar een quotum die de Zweedse overheid geeft van hoeveel wild er afgeschoten moet worden om balans te houden in gebieden. Dat ze de zwakkere afschieten is alleen positief voor de populatie. En zo'n jacht is echt wel hard werken, het is niet op een jeepje stappen en die beesten achterna rijden om ze vervolgens af te schieten, maar het is echt een kunde dat ook over wordt gedragen van vader op zoon zeg maar.
Natuurlijk is dat wat je beschrijft geen jagen, dat doen te rijke snobs die iets leuks aan de muur willen
Maar goed, jij mag dat natuurlijk niet als sport inzien, je wordt er ook niet toe verplicht, als je maar begrijpt dat het echte jagen enigszins noodzakelijk is.
Och ja, dat heeft totaal geen noodzaak en ik vind het ook onzin.quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:43 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp dat er gevallen zijn dat jagen een functie heeft.
Maar ik heb het ook over de ''plezier reisjes'' naar bijvoorbeeld Afrika om daar
een gedrogeerde leeuw neer te schieten, een normaal mens kan dat toch niet
''leuk'' vinden lijkt mij.
En toch zijn de ''reisjes'' meestal volgeboekt.
Er is toch al meerdere keren bewezen dat mensen zich helemaal niet aan die regelsquote:Op zaterdag 16 april 2011 23:43 schreef Andyy het volgende:
[..]
Ik weet niet of hij een vuurwapen bezit, maar je wordt geacht je vuurwapen en munitie apart te bewaren en te vervoeren. Dus ALS je dan een vuurwapen bij je hebt kan je 'm niet snel gebruiken. En naar een kroeg met een vuurwapen bij je?. Denk niet dat veel verlofhouders dat doen.
uhu .. trofee jagersquote:Op zaterdag 16 april 2011 23:47 schreef Andyy het volgende:
[..]
Och ja, dat heeft totaal geen noodzaak en ik vind het ook onzin.
Dat zijn meestal rijke lui die iets aan de muur willen om iets te compenseren
Je maakt iets meer kans als je heel goed getraind bent.quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:43 schreef Andyy het volgende:
[..]
Jazeker, iedereen reageert anders. Als je het vaak genoeg oefent dat je het uit automatisme kan en als je normaal kan reageren in stress situaties kan je zeker wel wat uithalen. En dit geldt niet alleen voor reageren met vuurwapens, ook hand gevechten.
Wederom een hersenspinsel. Denk nou eens na voordat je onzin post. Je lijkt in een eigen wereld te leven waarin alleen jij gelijk hebt, ongeacht de duizenden bronnen en feiten die mensen voor je neus leggen. Een beetje moeite doen mag wel hoor in een discussie.quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Als je overvallen wordt door meerdere personen, of aangevallen wordt met een mes kun je niet eens meer je wapen tevoorschijn halen. Laat staan dat je het kunt gebruiken.
Dat je dat niet weet bewijst al dat je absoluut niet in staat bent jezelf of anderen te beschermen met een vuurwapen, maar dat was ook al duidelijk door eerdere uitspraken.
Bron? Oja jij was een zwarte band special forces beveiligingsexpert.quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Je maakt iets meer kans als je heel goed getraind bent.
Maar tegen meerdere tegenstanders, of een of meerdere met een mes, en zeker met het verrassingseffect tegen je, maak je echt niet veel kans.
Mijn punt was eigenlijk dat een vuurwapen nog weleens overschat wordt, zeker in een lijf aan lijf gevecht is het nut niet erg groot. Als iemand me aanvliegt, heb ik liever een mes in mijn handen.
Oh ja, ik had ooit eens een paar van die 'duizenden bronnen' van je gecheckt:quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:59 schreef kontknager het volgende:
[..]
Wederom een hersenspinsel. Denk nou eens na voordat je onzin post. Je lijkt in een eigen wereld te leven waarin alleen jij gelijk hebt, ongeacht de duizenden bronnen en feiten die mensen voor je neus leggen. Een beetje moeite doen mag wel hoor in een discussie.
Daarnaast ga je er wederom vanuit dat je altijd alleen bent. Mensen worden vaak genoeg doodgestoken of doodgeslagen terwij er mensen toe staan te kijken omdat ze niets kunnen doen. En dat is het idiote in veel europese landen. De brave bevolking wordt weerloos gehouden om de totale macht van de staat te garanderen (samen met de criminelen) En personen als jou trappen er nog in ook. Lang leve de media en indoctrinatie vanaf vroege leeftijd.
http://www.youtube.com/user/YourWeedSucks#p/a/u/0/jpziJTlv7Cw
Jij denkt serieus dat het hebben van een vuurwapen door jan en alleman helpt tegen het zg. bystander effect? Of is dit een bewuste valse voorstelling van zaken?quote:Op woensdag 13 april 2011 11:56 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Lees jij je eigen bronnen wel?
In de eerste wordt de hoge criminaliteit toegeschreven aan verstedelijking en drankcultuur onder jongeren.
De tweede gaat over het gebruik van vuurwapens bij criminnele daden.
Daar stopte ik met lezen.
Het heeft niets te maken met je stelling dat bewapening zou leiden tot minder criminaliteit, hooguit met het effect van ontwapening van een bewapende burgerij.
Dat is hoe dan ook niet hetzelfde.
Je ziet in het filmpje steeds dat er eerst afstand wordt genomen, en pas in de laatste instantie het wapen wordt getrokken.quote:Op zondag 17 april 2011 00:04 schreef kontknager het volgende:
[..]
Bron? Oja jij was een zwarte band special forces beveiligingsexpert.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |