quote:
Op donderdag 21 april 2011 10:51 schreef wallofdolls het volgende:[..]
Weer iets waar ik het totaal mee eens ben. Ik vind wel dat het niet alleen om gitaargeluid en zang gaat. Drummers die een drumgeluid hebben als die van Ginger Baker, Keith Moon, John Bonham, Cesar Zuiderwijk of Stewart Copeland heb ik na die tijd niet meer gehoord; loeihard en ruw, maar toch met een heel erg specifiek verfijnd geluid. Keyboards zijn er ook alleen maar op achteruitgegaan naarmate de mogelijkheden groter werden, hoewel dat te bagetelliseren valt als je hoort wat daar soms nog mee gedaan wordt. En dat romige basgeluid van Bruce, Jones en Entwistle...
Kijk, het is allemaal nog wel goed hoor, maar die subtiele dingetjes die geluid echt geil maken hoor je gewoon echt heel zelden nog. En toon en klankkleur vind ik toch van essentieel belang voor goede muziek.
Soms verdwijnt het ook gewoon, Kravitz heeft meen ik allemaal oude apparatuur bij elkaar gezocht om een bepaald geluid te krijgen en dat vind ik aardig gelukt. The Stooges hadden op hun debuut een briljant geluid, maar hebben hun apparatuur verkocht om drugs van te kopen. Op hun tweede plaat hadden ze ook een briljant geluid, maar heel anders, en ook dat is teloorgegaan en hoewel dat geluid veel navolging heeft gekregen, is het zelden geevenaard.
Drums vallen me eigenlijk alleen op als ze saai zijn. In de jaren 80 had je van die verschrikkelijke drums, typerend voor dat decennium is dat ze metalig klonken en toch een plastic geluid gaven. Maar dat hoor je nu ook nauwelijks meer. Het gitaargeluid van de grunge vind ik te vet en zwaar, en het schuurt en snerpt te weinig, te weinig fuzz, teveel wahwah zeg ik gevoelgsmatig en zonder kennis. Het klinkt mij te weinig naar de harde gitaarmuziek van voor de wahwahs.
Maar dat is toch allemaal 'maar' productie, terwijl de zang echt om de manier van zingen gaat. Niets mooier dan een zware krachtige stem met een groot bereik die enigzins gecontroleerd breekt van gevoel. Dat is heel wat anders dan forceren en knijpen.
Keyboards zijn vooral te clean gaan klinken. Als je nou Eno hoort bij de eerste platen van Roxy Music, of de keyboards van Funkadelic bij Free your mind, dan begrijp ik niet waarom ik ooit een hekel heb gehad aan synthesizers in het algemeen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.