abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95979411
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 00:04 schreef rubbereend het volgende:
Gewoon even praktisch gezien..... hoe krijg je reactoren in zee? :')
simpel, wieltjes eronder:

:+
  † In Memoriam † dinsdag 26 april 2011 @ 06:12:00 #227
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_95982778
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 22:43 schreef rubbereend het volgende:
Ik weet niet of het al gepost was, maar van twitter:

[..]

In het paasweekend als de halve wereld iets anders doet dan nieuws volgen komen ze met het bericht "O ja, er is een factor 10 meer radioactiviteit gelekt dan we zeiden"

:')

Japan is gigantisch door het ijs gegaan als "open democratie". Ze zijn net zo erg als de Sovjet Unie destijds.
pi_95983147
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 22:50 schreef THEFXR het volgende:

[..]

hoe komt hij aan 3 maanden?
Uit zijn duim gezogen, als oud-Greenpeace actievoerder moet hij toch nog even alles erger maken dan dat het is?
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_95986048
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 april 2011 06:12 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

In het paasweekend als de halve wereld iets anders doet dan nieuws volgen komen ze met het bericht "O ja, er is een factor 10 meer radioactiviteit gelekt dan we zeiden"

Japan is gigantisch door het ijs gegaan als "open democratie". Ze zijn net zo erg als de Sovjet Unie destijds.
Mijn indruk is juist dat de Westerse media gigantisch door het ijs zijn gegaan. Met journalistiek heeft het weinig te maken. Tepco laat zo nu en dan een steek vallen, maar dat neem ik ze niet echt kwalijk, als je ziet onder wat voor een stress-omstandigheden er gewerkt wordt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_95987112
quote:

Dat is toch elke staat die zogenaamd zegt democratisch te zijn. :D

Dit komt ook een heel stuk volgens mij omdat staten de verantwoordelijkheid dragen voor de vervuiling en hoe minder ze zogenaamd vervul dhebben hoe minder men hoeft te betalen/ op te ruimen.
pi_95992246
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 00:11 schreef THEFXR het volgende:

[..]

het hele stuk land opblazen, zodat het hele gebied in zee flikkert, en ja dat zijn grote explosies.
Nu blijft het meeste radioactief materiaal tenminste op 1 plek, afgezien van wat er al verspreid is en zich nog aan het verspreiden is. De gehele bodem zit vol met radioactief grondwater wat uit de centrale sijpelt, lijkt me niet verstandig een stuk grond de oceaan in te duwen waar het afbrokkelt en zich verder verspreid. Enig voordeel zou misschien kunnen zijn dat de reactie stopt waardoor de staven niet verder smelten, hiervoor zouden dan wel meerdere nucleaire wapens gebruikt moeten worden.

Met cement bedekken is ook geen optie, dit smelt en kan mogelijk exploderen. Bij Tsjernobyl kon dit wel
omdat de nucleaire reactie al was gestopt terwijl bij Fukushima het erop lijkt dat de staven nog aan het smelten zijn. Dit is een proces wat niet gestopt kan worden, maar dat zal de komende maanden duidelijker worden. De reden waarom er in sommige gevallen onduidelijkheden zijn is omdat robots en camera's die in de buurt komen simpelweg smelten.

Andere voorstellen zoals een enorme badkuip aanleggen waar alle troep in verzameld wordt is ook geen optie; bij een volgende aardbeving zou het opnieuw een ramp worden.

Over een paar weken begint overigens het tyfoon seizoen met augustus/september als hoogtepunt. In het verleden zijn er al tyfonen over Fukushima geweest, kan zijn dat hierdoor meer radioactieve deeltjes in de oceaan terecht komen dan in de lucht doordat een tyfoon het oppikt en meeneemt. Het is mogelijk dat er een tyfoon ontstaat die het oppikt en dan op het land dumpt (noordelijk) maar meeste eindigen de tyfonen bij Japan in de oceaan. Hoedanook zal het de reddingswerkzaamheden niet helpen.

Overigens is Fukushima niet de enige nucleaire installatie die problemen heeft. Andere installaties zijn

Onagawa reactor #3
Fukushima Daini reactor #3
Tokai Reactor #3
Kashiwazaki reactor #3

Enkele waren al eerder beschadigd door andere aardbevingen en waren stilgelegd, sommigen draaien op volle toeren om het verlies aan stroom productie te compenseren, niet echt een veilige situatie.

[ Bericht 4% gewijzigd door loop op 26-04-2011 13:51:46 ]
  dinsdag 26 april 2011 @ 14:34:50 #232
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_95994779
quote:

[..]

Daar was de straling nog 10 keer erger en werd je de eerste 30 uur na het ongeluk tegengehouden als je de stad wilde ontvluchten.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_95996983
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 13:28 schreef loop het volgende:
Over een paar weken begint overigens het tyfoon seizoen met augustus/september als hoogtepunt. In het verleden zijn er al tyfonen over Fukushima geweest, kan zijn dat hierdoor meer radioactieve deeltjes in de oceaan terecht komen dan in de lucht doordat een tyfoon het oppikt en meeneemt. Het is mogelijk dat er een tyfoon ontstaat die het oppikt en dan op het land dumpt (noordelijk) maar meeste eindigen de tyfonen bij Japan in de oceaan. Hoedanook zal het de reddingswerkzaamheden niet helpen.
Over tyfonen wordt door buitenstaanders heel dramatisch gedaan, maar het is vaak niet meer dan een zware tropische storm. Het regent hard, en het waait hard, maar het komt niet in de buurt van een orkaan of een tornado. Ik heb er nu iets van tien tot twintig meegemaakt, maar het is niet iets om je druk over te maken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 26 april 2011 @ 15:38:13 #234
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_95997090
Wel jammer dat er door dit hele gebeuren weer heel schamper gedaan wordt over kerncentrales.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_95997567
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 15:35 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Over tyfonen wordt door buitenstaanders heel dramatisch gedaan, maar het is vaak niet meer dan een zware tropische storm. Het regent hard, en het waait hard, maar het komt niet in de buurt van een orkaan of een tornado. Ik heb er nu iets van tien tot twintig meegemaakt, maar het is niet iets om je druk over te maken.
Ik heb zelf een keer een tyfoon meegemaakt, inderdaad niets om je druk om te maken maar er was dan ook geen lekkende kerncentrale in de buurt.

quote:
Reactor buildings weakened by explosions may suffer further damage if a typhoon hits them, while strong winds and rain could scatter radioactive materials and water, said Hironobu Unesaki, a nuclear engineering professor at Kyoto University.
Er wordt gesproken over het plaatsen van een tijdelijke kap over de installaties, die mogelijk beschadigd raakt wanneer er een tyfoon overheen gaat.

http://news.businessweek.(...)VCFR9DFLB5SMAKHF6M0E
pi_95997634
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 15:52 schreef loop het volgende:
Er wordt gesproken over het plaatsen van een tijdelijke kap over de installaties, die mogelijk beschadigd raakt wanneer er een tyfoon overheen gaat.
Beetje vreemd. Ze hebben miljoenen liters water vanuit een helicopter op het zaakje geknikkerd, maar een beetje regen zou een probleem zijn?
pi_95997836
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 15:38 schreef phpmystyle het volgende:
Wel jammer dat er door dit hele gebeuren weer heel schamper gedaan wordt over kerncentrales.
We worden weer met de neus op de feiten gedrukt, maar zo lang de feiten spreken, valt het allemaal wel mee. Niet dat Fukushima geen probleem is, dat is het natuurlijk wel, maar je moet het wel in perspectief plaatsen.

Ik woon op 150 km van Fukushima, en er is geen haar op me hoofd die denkt aan meer kolencentrales. Al die vieze meuk die uit een kolencentrale komt, heb ik liever niet in mijn longen.
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:03:00 #238
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_95997937
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:00 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

We worden weer met de neus op de feiten gedrukt, maar zo lang de feiten spreken, valt het allemaal wel mee. Niet dat Fukushima geen probleem is, dat is het natuurlijk wel, maar je moet het wel in perspectief plaatsen.

Ik woon op 150 km van Fukushima, en er is geen haar op me hoofd die denkt aan meer kolencentrales. Al die vieze meuk die uit een kolencentrale komt, heb ik liever niet in mijn longen.
Liever kolen dan Wind of zonne energie, maar wmb gaan we gewoon door met kerncentrales ^O^
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_95999056
quote:

[..]

Leuke link

quote:
Today nuclear power plants are not as economical to construct as coal-fired plants, largely because of the high cost of complying with regulations to restrict emissions of radioactivity. If coal-fired power plants were regulated in a similar manner, the added cost of handling nuclear waste from coal combustion would be significant and would, perhaps, make it difficult for coal-burning plants to compete economically with nuclear power.
Zie daar dus we moeten gewoon kolen duurder maken (restricties opleggen) dan wordt het rendabel om ook nuclieare centrales te gaan bouwen. _O-

Als dat gebeurd dan ga ik er zelfs vanuit dat duurzame energie naar alle waarschijnlijkheid het toch gaat winnen van al die vervuilende meuk. >:)
pi_95999689
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 15:54 schreef Lyrebird het volgende:
Beetje vreemd. Ze hebben miljoenen liters water vanuit een helicopter op het zaakje geknikkerd, maar een beetje regen zou een probleem zijn?
De zorg is dat de grond verder verzadigd raakt met water waardoor het grondwater aan de oppervlakte in aanraking komt met dieper gelegen grondwater waardoor besmet water in aanraking komt met het water wat gebruikt wordt voor drinkwater, wat over enkele weken/maanden kilometers verderop opgepompt wordt.

Alhoewel Japan wereldwijd de meeste tyfonen en andere tropische stormen voor zijn kiezen krijgt is het wel zo dat de meeste al aan kracht verloren zijn omdat ze vaak vanuit het zuiden over Japan trekken, tegen de tijd dat er 1 in het noorden komt is deze alweer afgezwakt. Maar het zal de werkzaamheden niet bespoedigen.

Het dumpen van water is volgens mij eerder uit wanhoop gedaan om te voorkomen dat de staven verder zouden smelten, men kan niet veel anders. Beter een klein gebied met een hoge concentratie dan dat de deeltjes de lucht ingaan en meegenomen worden door de wind om vele honderden kilometer's verderop grote oppervlaktes te besmetten met een lage concentratie.

http://www.accuweather.co(...)season-will-disa.asp
pi_96000188
Dinsdag (26-04-2011)
Canvas (21:10): The Battle of Chernobyl (slot) (vervolg op de docu van vorige week)
Op 26 april 1986 ontplofte de vierde reactor van de nucleaire centrale van Tsjernobyl in de toenmalige Sovjet-staat Oekraïne, niet ver van de grens met Wit-Rusland. De explosie leidde tot een kettingreactie die nog een tweede ontploffing dreigde te veroorzaken. Acht maanden lang werkten 800.000 soldaten, mijnwerkers en burgers rond de klok om de radioactiviteit te 'stoppen' door een 'sarcofaag' rond de verwoeste reactor te bouwen. Het waren acht maanden in de hel en de betrokkenen zullen die beproeving nooit vergeten. Deze documentaire brengt het relaas van twintig jaar strijd tegen een dodelijke en onzichtbare vijand. Die strijd begon in de totale chaos van de eerste dagen na de ramp: de verwarring, het ongeloof, de beperkte en inaccurate communicatie van de autoriteiten, zowel in de Sovjet-Unie als in het Westen.

België 1 (21:35): Koppen XL: afl. De kinderen van de kernramp
Deze aangrijpende documentaire vertelt het verhaal van de dramatische gevolgen van een kernramp en radioactieve straling, gevolgen die tot op de dag van vandaag nog blijven opduiken. De kernramp in Tsjernobyl is precies een kwarteeuw geleden. En nog steeds worden mensen ziek. De grootste slachtoffers zijn de kinderen. Kinderen met kanker, lichamelijke afwijkingen en gruwelijke misvormingen, dodelijke ziektes. Hele gebieden tot ver buiten de reactor zijn onbewoonbaar. De gevolgen van de vreselijke kernramp in Japan laten zich nu al raden. De Ierse Adi Roche trekt zich al jaren het lot aan van de Tsjernobyl kinderen. Zij leidt ons rond in de ziekenhuizen en de weeshuizen. Het zijn gruwelijke, vaak harde beelden.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  dinsdag 26 april 2011 @ 17:40:31 #242
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_96002263
quote:

Ga eens op 10 km wonen?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 26 april 2011 @ 19:00:32 #243
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_96006119
Van de twitter:

quote:
Diederik Samsom
Geen nieuws meer, maar het wegpompen van radioactief water uit reactorgebouwen lukt niet helemaal, of beter, helemaal niet: Water stijgt.
en

quote:
Diederik Samsom
Ook Japanse autoriteiten hebben conclusie getrokken uit het stijgende water in reactorgebouwen: "reactorvat 1 kan wel eens lek zijn".
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  † In Memoriam † woensdag 27 april 2011 @ 06:27:29 #244
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_96031512
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 10:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is toch elke staat die zogenaamd zegt democratisch te zijn. :D

Dit komt ook een heel stuk volgens mij omdat staten de verantwoordelijkheid dragen voor de vervuiling en hoe minder ze zogenaamd vervul dhebben hoe minder men hoeft te betalen/ op te ruimen.
Misschien maar in de USSR ging men ook erg gemakkelijk met afval om. Enorme gebieden zijn compleet onleefbaar gemaakt.

Ik geloof dat het sowieso weinig uitmaakt of de staat nu de corporaties leidt of de corporaties de staat besturen. Het ziet er van de buitenkant wat anders uit maar het resultaat is hetzelfde, een samengaan van staat en corporaties.

De Japanse regering houdt 2 maal per dag een persconferentie... alleen voor een selectie groep Japanse corporaties.

Het nieuws wat naar buiten komt wordt door hen gefilterd. Wat maakt het uiteindelijk dan uit of het door een commissie van de Sovjet Unie of een media cartel gefilterd wordt? Nah ons westers model is een even grote farce.
  † In Memoriam † woensdag 27 april 2011 @ 08:09:11 #245
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_96039240
Ik had net bezoek die voor een demo een Geiger teller bij zich hadden. In onze stad lag de waarde rond dezelfde hoogte als in Tokyo gemeten (0.1 microSievert/h). Op onze campus schoot de meting omhoog naar 0.5 microSievert/h (misschien hebben we een geheime minikerncentrale ergens onder de grond). Binnen lag de stralingshoogte op 0.05 microSievert/h.
pi_96040019
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 12:28 schreef Lyrebird het volgende:
Ik had net bezoek die voor een demo een Geiger teller bij zich hadden. In onze stad lag de waarde rond dezelfde hoogte als in Tokyo gemeten (0.1 microSievert/h). Op onze campus schoot de meting omhoog naar 0.5 microSievert/h (misschien hebben we een geheime minikerncentrale ergens onder de grond). Binnen lag de stralingshoogte op 0.05 microSievert/h.
Ik lees overal dat de achtergrond straling normaliter tussen de 0.15 en 0.25 microsievert zou moeten liggen, kanp dat er dan lokaal nog minder gemeten wordt.

Gaan we eens even met je campus meting rekening.0.5*24*365 = 4.3 millisievert per jaar

Voor burgers in Nederland geldt een limiet van 1 milliSievert per jaar. Verder een leuk verslag over een rondje tjernobyl, waarib ook duidelijk wordt dat de straling zich niet uniform verspreid, dus hierdoor kan het ook zijn dat je rond de campus toch wat hogere waardes waar hebt genomen.
pi_96046470
Dus in andere woorden ik kan weer veilig vis eten?
life goes by...
pi_96046835
Zoals ik het begrepen heb uit diverse bronnen (begrijp er zelf helaas nog te weinig van) is het vergelijken van achtergrondstraling met straling afkomstig van nucleair materiaal niet geheel correct. De eerste is een natuurlijk verschijnsel, de 2e komt niet voor in de natuur en heeft een andere werking op het lichaam.

Achtergrondstraling is iets externs dwz buiten het lichaam, het gevaar van radioactieve deeltjes is dat het in het lichaam komt en daar blijft en zo van binnenuit het lichaam bestraalt. Daarom is de laatste gevaarlijker en zou het beter zijn dit niet te vergelijken met elkaar, dat men dit toch doet is om massale paniek te voorkomen/mensen gerust te stellen en als argument tegen anti kernenergie activisten (ik ben overigens niet anti nucleaire energie).

Ook de vergelijking met de gemiddelde dosis waaraan een mens wordt blootgesteld bij een CT scan is een onjuiste vergelijking, daar een CT scan slechts een paar minuten duurt, radioactief materiaal dat blijft liggen straalt continu 24/7.

Het meten van straling met de kleinere geigertellers zegt ook weinig aangezien er niet bij wordt vermeld welke deeltjes gemeten worden. Daarvoor heb je toch zwaardere apparatuur nodig, zoals bv. RIVM gebruikt bij metingen.

Hier een kritisch geluid, engels: http://www.counterpunch.org/takashi03222011.html
Meer uitleg over radioactieve straling, wederom engels: http://www.hiroshimasyndrome.com/fukushima-radiation-leaks.html
RIVM pagina: http://www.rivm.nl/Biblio(...)result=rivmp%3A25288
pi_96047514
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 15:31 schreef Wing het volgende:
Dus in andere woorden ik kan weer veilig vis eten?
ja hoor, of je nu dood gaat aan vis of aan een ander gewas, iedereen op het noordelijk halfrond krijgt kanker van de plutonium die rondzweeft en overal neerkomt.

En dan gaan we nog geld geven ook, ze zouden de verantwoordelijken (japanse regering) moeten aanklagen voor misdaden tegen de mens.

http://www.ad.nl/ad/nl/37(...)dan-Tsjernobyl.dhtml

quote:
Een nieuw rapport over de kernramp in Tsjernobyl stelt dat meer dan een miljoen mensen zijn overleden aan de gevolgen van de ramp die zich daar in 1986 voltrok. Nog slechter nieuws is dat de ramp in Japan vele malen erger is dan Tsjernobyl. Nooit eerder raakten zes reactoren zo ernstig beschadigd als nu in Fukushima. De ramp in Japan treft de hele wereld, stelt de Australische fysicus en dokter Helen Caldicott.

Helen Caldicott. Volgens de onderzoekster 'moest het een keer misgaan in Fukushima'. Ze zegt: 'Drie ingenieurs die de reactoren hielpen ontwerpen, stapten op omdat ze wisten dat ze niet veilig waren. Daarnaast werden ze ook nog eens in een gebied gebouwd waar aardbevingen voor kunnen komen.'

Fukushima
Caldicott schetst in haar rapport een beeld van de gebeurtenissen in Fukushima. 'De brandstofstaven in de reactoren zijn zo heet geworden dat ze smolten, net als in Three Mile Island in Tsjernobyl. Maar in Japan werden ook de noodgeneratoren vernield door de tsunami. Daardoor kon geen koelwater meer circuleren in de reactoren en kwamen twee van de koelcellen droog te staan. De radioactieve staven kwamen daardoor bloot te liggen. In de koelcellen zit doorgaans tien tot twintig keer meer radioactiviteit dan in de reactorkern. Wanneer dit aan de lucht wordt blootgesteld ontbrandt het omhulsel meteen. We hebben hier te maken met diabolische energie.'

Iedereen krijgt kanker
Daarnaast bevatte elke reactor in Fukushima 250 kilo plutonium. Dat is één van de dodelijkste elementen op de wereld. 'Wanneer je één miljoenste van een gram inademt krijg je kanker. Als je een halve kilo plutonium over de hele wereld verspreidt, krijgt iedereen kanker. Het drijft nu naar Noord-Amerika en gaat over het hele noordelijke halfrond verspreid raken. Als het gaat regenen, komt het in onze voedselketen terecht. Komt het in zee terecht, dan wordt het opgenomen door algen en uiteindelijk door de vissen die we opeten', zegt Caldicott.

'Je kan die radioactieve elementen niet proeven, niet ruiken, je kan ze niet zien. Als je ze in je lichaam krijgt, duurt het vijf tot zestig jaar voor je kanker krijgt. Als je een knobbeltje in je borst voelt, zegt dat niet 'ik ben hier gekomen via een vis die je twintig jaar geleden at'. Alle radioactiviteit is schadelijk, elke dosis die je binnenkrijgt verhoogt je risico op kanker. Dus, als het gaat regenen, stop dan met voedsel kweken.'

Epidemieën
Caldicott is van mening dat de kernramp epidemieën van kanker, leukemie en erfelijke ziektes zal veroorzaken. 'Van nu tot het einde der tijden. Fukushima is de grootste ramp voor de volksgezondheid die we ooit meemaakten. Einstein zei: 'Het splijten van de atoom heeft alles veranderd behalve het denken van de mens'. Zeer diepzinnig. We hebben de energie van de zon bedwongen, het is fout gegaan en we kunnen er simpelweg niets aan doen.' (Redactie)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')