Dat het getalsmatig niet uit te drukken valt betekent niet dat het niet kan!quote:Op zaterdag 9 april 2011 08:46 schreef hello_moto1992 het volgende:
Dan is elk stuk 0.(...)33etc. en heb je 0.(...)01 over
Maar hij weegt 100 gramquote:Op zaterdag 9 april 2011 08:53 schreef Lindstrøm. het volgende:
Denken dat het percentage er iets mee te maken heeft
stel die taart weegt 99 gram
1x 33 gram
1x 33 gram
1x 33 gram
aub, hier heb je je drie stukken,
tyfusmongooltje
SES? ONZ lijkt me meer op zijn plaats...quote:Op zaterdag 9 april 2011 08:57 schreef Lindstrøm. het volgende:
wat doet deze hoge wiskunde in CG btwop naar SES
Om het dus samen te vatten.quote:Op zaterdag 9 april 2011 08:56 schreef Lindstrøm. het volgende:
[..]
nou dan weegt elk stuk 33 1/3 gram
1x 33 1/3 gram
1x 33 1/3 gram
1x 33 1/3 gram
= 100 gram
aub
Leg uit!quote:Op zaterdag 9 april 2011 08:47 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dat het getalsmatig niet uit te drukken valt betekent niet dat het niet kan!
quote:Op zaterdag 9 april 2011 08:57 schreef Slurf het volgende:
[..]
SES? ONZ lijkt me meer op zijn plaats...
Nee. Gaat het dan om het oppervlakte, inhoud of gewicht? Er zijn meerdere dingen waardoor je hem in drieën kan delen. Zolang je dat niet weet kan je het ook niet weten of je 1/3 hebt.quote:Op zaterdag 9 april 2011 09:02 schreef Transport_Ink het volgende:
Betere vraag: kan je visite nagaan of ze exact 1/3e stuk taart hebben ontvangen?
Als dit allemaal te moeilijk is voor je, kun je wellicht beter drie eenpersoonstaartjes kopen bij de bakker.quote:
ik ga van een volledig symmetrische taart uit.quote:Op zaterdag 9 april 2011 09:04 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nee. Gaat het dan om het oppervlakte, inhoud of gewicht? Er zijn meerdere dingen waardoor je hem in drieën kan delen. Zolang je dat niet weet kan je het ook niet weten of je 1/3 hebt.
volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoelquote:Op zaterdag 9 april 2011 09:04 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Als dit allemaal te moeilijk is voor je, kun je wellicht beter drie eenpersoonstaartjes kopen bij de bakker.
Symmetrisch over 3 assen? Anders gaat 't nog steeds niet werken.quote:Op zaterdag 9 april 2011 09:05 schreef hello_moto1992 het volgende:
[..]
ik ga van een volledig symmetrische taart uit.
je hebt geen 3zijdige symmetriequote:Op zaterdag 9 april 2011 09:09 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Symmetrisch over 3 assen? Anders gaat 't nog steeds niet werken.
Wordt een lange verjaardag, ik zie het alquote:Op zaterdag 9 april 2011 09:04 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nee. Gaat het dan om het oppervlakte, inhoud of gewicht? Er zijn meerdere dingen waardoor je hem in drieën kan delen. Zolang je dat niet weet kan je het ook niet weten of je 1/3 hebt.
joahquote:Op zaterdag 9 april 2011 09:09 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Symmetrisch over 3 assen? Anders gaat 't nog steeds niet werken.
Ik snap het wel hoor, maar het antwoord is al gegeven, en verder is het zo'n onzinnig topic dat je ook een bijpassend antwoord van me kreegquote:Op zaterdag 9 april 2011 09:06 schreef hello_moto1992 het volgende:
[..]
volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel
maar dan zijn ze niet even groot.quote:Op zaterdag 9 april 2011 09:13 schreef Rewimo het volgende:
Gewoon horizontaal in drieën verdelen. Probleem opgelost.
Met een mes. En dan in drie gelijke stukken verdelen. Klaar. Opgelost. Graag gedaan.quote:
Vanuit gaande dat het gewicht evenredig in de taart is verdeeld.quote:Op zaterdag 9 april 2011 08:56 schreef Lindstrøm. het volgende:
[..]
nou dan weegt elk stuk 33 1/3 gram
1x 33 1/3 gram
1x 33 1/3 gram
1x 33 1/3 gram
= 100 gram
aub
trappen in dit trolltopicquote:Op zaterdag 9 april 2011 09:16 schreef Lindstrøm. het volgende:
ik snap de denkwijze overigens wel
100% = taart
gedeeld door 3 = 33,33% = "kan niet"
zelfde verhaal als 2 keer de helft.
100% van wat? van het gewicht (100gram)
uitdrukkingen als 'procent' en 'helft' moeten altijd gelinkt zijn aan een grootheid, anders zegt het inderdaad niks over de hoeveelheid.
NU DUIDELIJK KLAPMONGOOLTJES?
moet je even kijken naar de aardbeien op de taart.. als het ene stuk 3 aardbeien heeft en die andere 2 per stuk tsja dan kan het niet meer iddquote:Op zaterdag 9 april 2011 09:16 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Vanuit gaande dat het gewicht evenredig in de taart is verdeeld.
Dan nog moet alles perfect verdeelt zijn omdat het anders niet klopt. Dan heeft iemand meer oppervlakte, gewicht of inhoud.quote:Op zaterdag 9 april 2011 09:18 schreef Ajacied422 het volgende:
vergeet die aardbeien, we hebben het gewoon over een appeltaart
Whehe, komt dat kutkind echt uit '92? dan zou die op zijn minst al 18 moeten zijn.. zucht.. 1/3 van 18 is meer op zijn plaatsquote:
Wat zij zegt!quote:Op zaterdag 9 april 2011 09:13 schreef Rewimo het volgende:
Gewoon horizontaal in drieën verdelen. Probleem opgelost.
kan niet,quote:
Als alle stukken 33 1/3 gram wegen maakt dat niets uit.quote:Op zaterdag 9 april 2011 09:16 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Vanuit gaande dat het gewicht evenredig in de taart is verdeeld.
Dan maakt het niet uit neequote:Op zaterdag 9 april 2011 10:04 schreef mstx het volgende:
[..]
Als alle stukken 33 1/3 gram wegen maakt dat niets uit.
Je kent het fabelachtige fenomeen 1/3 niet?quote:Op zaterdag 9 april 2011 09:06 schreef hello_moto1992 het volgende:
[..]
volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel
Het is mooi weer, dus sommige FOK!users vervelen zich dan en openen dit soort topics.quote:Op zaterdag 9 april 2011 10:26 schreef eleusis het volgende:
[..]
Je kent het fabelachtige fenomeen 1/3 niet?
Wat die wetenschappers ook allemaal bedenken he.
En dat is niet waar. Stel dat een bakker drie identieke taarten heeft, en je wil daar 1/3 van kopen, dan is dat exact 1 taart.quote:Op zaterdag 9 april 2011 10:13 schreef Pakspul het volgende:
Maar in de praktijk is het eigenlijk niet te doen, mits je gaat afronden. Sommige breuken kun je in de werkelijkheid niet maken omdat ze oneindig zijn.
Maar als hij 2 taarten heeft, dan krijg je 3 stukken van 2/3. Dus dan zou je een stuk van 0,(oneindig veel zessen)6 krijgen. Dan blijft er altijd 0,(oneindig veel nullen)2 over.quote:Op zaterdag 9 april 2011 11:18 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
En dat is niet waar. Stel dat een bakker drie identieke taarten heeft, en je wil daar 1/3 van kopen, dan is dat exact 1 taart.
Als je nu 2 taarten van 300 gram each hebt.. dan heb je plots wel weer een heel getal. Krijg je potdikkeme gewoon 200 gram taart! lekker hoor.quote:Op zaterdag 9 april 2011 11:26 schreef hello_moto1992 het volgende:
[..]
Maar als hij 2 taarten heeft, dan krijg je 3 stukken van 2/3. Dus dan zou je een stuk van 0,(oneindig veel zessen)6 krijgen. Dan blijft er altijd 0,(oneindig veel nullen)2 over.
Oneindig veel nullen = niets = FTW.quote:Op zaterdag 9 april 2011 11:26 schreef hello_moto1992 het volgende:
[..]
Maar als hij 2 taarten heeft, dan krijg je 3 stukken van 2/3. Dus dan zou je een stuk van 0,(oneindig veel zessen)6 krijgen. Dan blijft er altijd 0,(oneindig veel nullen)2 over.
Mercedes-Benz.quote:Op zaterdag 9 april 2011 08:44 schreef Viking84 het volgende:
Waarom niet? Tuurlijk wel. Zoals een Mercedeslogo:
[ afbeelding ]
Goeie. Die moet ik onthouden.quote:Op zaterdag 9 april 2011 10:02 schreef freiss het volgende:
Ja het kan: (even met paint gemaakt: rood zijn de snijlijnen, blauw zijn hulplijnen)
[ afbeelding ]
Je snijdt dus ergens in tot aan het midden. Dan bedenk je vervolgens hoe de lijn verder loopt. Dit verdere verloop deel je in twee gelijke stukken. Vervolgens kijk je waar de lijn die 90 graden op de andere lijn staat en door het middelpunt van de hulplijn gaat, de cirkel snijdt. Als je vanaf die punten een snee maakt naar het middelpunt heb je drie gelijke stukken.
Dus je wil zeggen dat je dingen echt in drie delen kunt delen? Vindt dat erg ongeloofwaardig hoor.quote:Op zaterdag 9 april 2011 10:26 schreef eleusis het volgende:
[..]
Je kent het fabelachtige fenomeen 1/3 niet?
Wat die wetenschappers ook allemaal bedenken he.
quote:Op zaterdag 9 april 2011 13:29 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Volgens mij hou je altijd een stukje over als je het in drie delen probeert te delen.
Jawel.quote:Op zaterdag 9 april 2011 17:49 schreef willemwaus het volgende:
Ze kunnen nooit alle 3 precies even groot zijn
quote:Op zaterdag 9 april 2011 17:27 schreef Dastan het volgende:
De fout die hier constant gemaakt wordt, is dat een derde geen absoluut getal is, maar slechts een factor.
Je houd altijd 0.0000miljardhonderste of tot hoever je wilt gaan001 over.quote:
Waarom?quote:Op zaterdag 9 april 2011 17:51 schreef willemwaus het volgende:
[..]
Je houd altijd 0.0000miljardhonderste of tot hoever je wilt gaan001 over.
quote:Op zaterdag 9 april 2011 10:02 schreef freiss het volgende:
Ja het kan: (even met paint gemaakt: rood zijn de snijlijnen, blauw zijn hulplijnen)
[ afbeelding ]
Je snijdt dus ergens in tot aan het midden. Dan bedenk je vervolgens hoe de lijn verder loopt. Dit verdere verloop deel je in twee gelijke stukken. Vervolgens kijk je waar de lijn die 90 graden op de andere lijn staat en door het middelpunt van de hulplijn gaat, de cirkel snijdt. Als je vanaf die punten een snee maakt naar het middelpunt heb je drie gelijke stukken.
0.50 x 0.50 x 0.50?quote:
definieer "absoluut getal".quote:Op zaterdag 9 april 2011 17:27 schreef Dastan het volgende:
[..]
Deel het volgende in drieën:
aaa
Resultaat:
a en a en a.
Er blijft niets over.
De fout die hier constant gemaakt wordt, is dat een derde geen absoluut getal is, maar slechts een factor.
het heeft geen eindige decimale reeksontwikkeling, klopt, maar dat is iets anders dan absoluut getalquote:Op zaterdag 9 april 2011 19:02 schreef Dastan het volgende:
[..]
Dat 'een derde' niet het getal 1/3 = 0,333...3 is,
Hoezo? Ik bedoelde te zeggen dat 'een derde' niet onveranderlijk is (absoluut), maar relatief. Het zegt immers iets over het aantal waarmee het vermenigvuldigd wordt. Een factor dus.quote:Op zaterdag 9 april 2011 19:04 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
het heeft geen eindige decimale reeksontwikkeling, klopt, maar dat is iets anders dan absoluut getal
definieer relatieve en onveranderlijke getallenquote:Op zaterdag 9 april 2011 19:09 schreef Dastan het volgende:
[..]
Hoezo? Ik bedoelde te zeggen dat 'een derde' niet onveranderlijk is (absoluut), maar relatief. Het zegt immers iets over het aantal waarmee het vermenigvuldigd wordt. Een factor dus.
Daar kan je hele topics over vullen!quote:Op zaterdag 9 april 2011 19:19 schreef Barcaconia het volgende:
Als jullie denken dat door 3 delen moeilijk is, moet je een taart eens 2x door de helft delen. Dat is pas moeilijk.
Maar hoe deel je dit dan door 3?quote:Op zaterdag 9 april 2011 19:20 schreef Dastan het volgende:
Twee keer door de helft is natuurlijk eenvoudig.
1/(0,5)=2 2/(0,5)=4. Dan heb je vier taarten.
Goed punt. Als we die nu nog eens maal twee keer de helft doen:quote:Op zaterdag 9 april 2011 20:56 schreef numero_uno het volgende:
[..]
Daar kan je hele topics over vullen!
[..]
Maar hoe deel je dit dan door 3?
Dat is dan 1 1/3 taart... Dan heb je nog geen eerlijke verdeling!
Deze man weet hetquote:Op zaterdag 9 april 2011 22:17 schreef Dastan het volgende:
[..]
Goed punt. Als we die nu nog eens maal twee keer de helft doen:
4 * 0,5 + 0,5 = 2,5 En daar die helft van het begin bij optellen krijgen we 2,5 + 0,5 = 3.
3 * 1/3 = 1.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |