Ja, want dat is lekker relevant hier ook he. De mensen persoonlijke leningen hebben zijn meestal niet de meest snuggere mensen.quote:Op maandag 11 april 2011 09:44 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Niets aan de hand mensen.... gewoon dik blijven lenen![]()
Gisteren was op canvas een documantaire over microcrediten, in bangladesh plegen mensen zelfmoorod omdat de schuldeisers voor 50 dollar hun maar blijven achtervolgens moeten we daar dan naar toe.quote:Op maandag 11 april 2011 09:44 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Niets aan de hand mensen.... gewoon dik blijven lenen![]()
Binnenkort gaan WBV's knokploegen inhuren om de massale achterstanden te innen. Als Xeno niet betaald, dan hakt Tony de Timmeraar er een vingertje of een teentje af...:Xquote:Op maandag 11 april 2011 09:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gisteren was op canvas een documantaire over microcrediten, in bangladesh plegen mensen zelfmoorod omdat de schuldeisers voor 50 dollar hun maar blijven achtervolgens moeten we daar dan naar toe.
Xeno is net zo'n burgerlul als wij zijn en betaald gewoon netjes elke maand op tijd zijn huur/hypotheek, hij is toch geen axfiscia.quote:Op maandag 11 april 2011 09:56 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Binnenkort gaan WBV's knokploegen inhuren om de massale achterstanden te innen. Als Xeno niet betaald, dan hakt Tony de Timmeraar er een vingertje of een teentje af...:X
Ooh ik vind het schuldsaneringstraject heel geschikt om mensen weer schuldenvrij te maken, helaas zijn ze niet overal ter wereld zo 'makkelijk' met het kwijtschelden van schulden. Ik weet niet wie precies de kredietverstrekker is bij deze microkredieten, maar het zal wel bekend zijn bij de financiers dat er grote risico's en kansen aan kleven?quote:Op maandag 11 april 2011 09:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gisteren was op canvas een documantaire over microcrediten, in bangladesh plegen mensen zelfmoorod omdat de schuldeisers voor 50 dollar hun maar blijven achtervolgens moeten we daar dan naar toe.
Ik heb er ook geen enkele moeite mee om mijn huur te betalen, je betaald de bakker toch ook voor zijn brood? In tegenstelling tot sommigen die huur betalen zien als het weggooien van geld beschouw ik het gewoon als kosten voor onderdakquote:Op maandag 11 april 2011 09:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Xeno is net zo'n burgerlul als wij zijn en betaald gewoon netjes elke maand op tijd zijn huur/hypotheek, hij is toch geen axfiscia.
Oh shit! Je bedoeld te zeggen dat je huis gewoon bedoeld is om in te wonen en dat je daar best toe bereid bent om voor te betalen? En het dus niet als speculatieobject ziet?quote:Op maandag 11 april 2011 10:05 schreef xenobinol het volgende:
Ik heb er ook geen enkele moeite mee om mijn huur te betalen, je betaald de bakker toch ook voor zijn brood? In tegenstelling tot sommigen die huur betalen zien als het weggooien van geld beschouw ik het gewoon als kosten voor onderdak![]()
80%? Dat is best veel...quote:Kolossaal financieringsprobleem Amsterdams erfpachtgrond dreigt
Uitgegeven: 08-04-2011 (11:02) | Woningmarkt
De gemeente Amsterdam stelt een onderzoek in naar het huidige systeem van gronduitgifte in erfpacht. Het onderzoek is ingesteld nadat eerder bleek dat twee particuliere woningkopers geen hypotheeklening kregen voor een woning die op gemeentelijke erfpachtgrond staat. Daarmee dreigt nu ruim 80% van alle 100.000 koopwoningbezitters in Amsterdam te worden getroffen.
bron: vastgoedjournaal.nl
quote:Woningprijzen Amsterdam flink gedaald
De prijzen van koopwoningen in Amsterdam zijn in het afgelopen kwartaal stevig gedaald. De gemiddelde prijs van een woning is 242.000 euro, wat een daling betekent van bijna 3 procent vergeleken met eind 2010.
Dit blijkt uit de vanmorgen gepresenteerde kwartaalcijfers van de NVM. Ten opzichte van de prijzen een jaar geleden was er sprake van een lichte daling, namelijk een teruggang van 1,6 procent.
Appartementen
De prijsdalingen van appartementen in de stad waren gelijk aan die van andere woningen. Een appartement kost gemiddeld 224.000 euro, 6.000 euro minder dan eind vorig jaar.
Makelaarsvereniging Amsterdam
Eefje Voogd, voorzitter van de Makelaarsvereniging Amsterdam (MVA), wijt de daling van de woningprijzen aan een doorgaans slap eerste kwartaal. En aan de verder teruggelopen financieringsmogelijkheden. ''Door het gedaalde aanbod steeg de krapte op de huizenmarkt in de stad. Gewoonlijk leidt minder aanbod tot prijsstijging, maar in deze markt niet. Het geld ontbreekt, de klant wil wel.''
Minder woningen te koop
Eind 2010 stonden bijna 6.400 woningen te koop in de stad, nu 6.100. Volgens Voogd leidde het krappere aanbod tot hogere vierkantemeterprijzen in het lagere segment. Die namen voor appartementen - goed voor 85 procent van de markt - toe met 4,5 procent.
Minder transacties
Het aantal transacties viel tegen. Er werden dit kwartaal bijna 14 procent minder appartementen verkocht - dat is 8 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.
Minder hypotheekmogelijkheden
Voogd verklaart de teruggang van verkopen uit de verscherpte leningsvoorwaarden van banken. ''Dat leidde tot een eindsprint vorig jaar, toen de kopers de nieuwe regelgeving voor wilden zijn.'' Voogd vindt het zorgelijk dat de hypotheekvoorwaarden scherper worden. ''Elk kwartaal komt er wat bij. Per 1 januari zijn de voorwaarden voor de financiering van huizen met een Nationale Hypotheekgarantie aangescherpt. In augustus mogen ook kopers zonder NHG-garantie niet meer dan de helft van de hypotheek aflossingsvrij lenen.''
Geen hypotheek bij erfpacht
Vorige week bleken banken sommige huizen niet te willen financieren omdat die op erfpachtgrond van de gemeente Amsterdam staan. Voogd signaleert uit de dagelijkse praktijk dat banken steeds moeilijker doen. Veel woningen die lang te koop stonden, zijn volgens Voogd uit de markt gehaald. ''Die huizen waren te duur. De eigenaren hebben dat ook begrepen.''
Landelijke woningmarkt
Landelijk daalden de huizenprijzen nauwelijks, 1 procent in het laatste kwartaal tot 227.000 euro, en een teruggang van 1,6 procent vergeleken met een jaar geleden. Het aantal verkopen liep wel fors terug, namelijk met 14,3 procent. Het verlies in omzet was landelijk gelijk aan de teruggang in Amsterdam. Ook de tijd dat een woning te koop staan stijgt landelijk: 135 dagen eind vorig jaar, tegen 145 dagen nu, bijna een half jaar.
Bron: www.parool.nl
Jij denkt dat over 30 jaar de prijzen daar lager liggen dan nu?quote:Op maandag 11 april 2011 10:10 schreef xenobinol het volgende:
De prijzen van woningen op deze unieke locatie zouden toch nooit gaan dalen
Nee dat niet, maar voorlopig zullen ze wel blijven dalen. Toch 'vervelend' als je momenteel wilt verkopen.quote:Op maandag 11 april 2011 10:13 schreef Whuzz het volgende:
Jij denkt dat over 30 jaar de prijzen daar lager liggen dan nu?
True, true. Dan moet je dus even niet verkopen. of je verlies nemen. Je kunt niet alles hebben in het levenquote:Op maandag 11 april 2011 10:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nee dat niet, maar voorlopig zullen ze wel blijven dalen. Toch 'vervelend' als je momenteel wilt verkopen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goede tip, die ga ik vanavond even kijken. Canvas Panorama toch?quote:Op maandag 11 april 2011 09:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zou ik ook niet doen nee. Gewoon lekker gaan huren. Je woont tenslotte nog thuis, hebt nog nooit zelf gekookt en de was gedaan, je eigen zaakjes geregeld of eigenlijk ooit echt geleefd.quote:Op maandag 11 april 2011 10:45 schreef Terrorizer het volgende:
Waarom zou ik danmet de helft van hun inkomen een huis kopen die 2x zo duur is?
Effectief woon maar eigenlijk ook 'alleen' in het huis.quote:Op maandag 11 april 2011 10:48 schreef Basp1 het volgende:
Dan blijf je toch nog langer thuis wonen, je moet niets.
Tuurlijk jochiequote:Op maandag 11 april 2011 10:51 schreef Terrorizer het volgende:
[knip, standaard "ik woon eigenlijk op mijzelf hoor en ik heb geen regeltjes"-verhaaltje van een thuiswoner die niet beter weet]
Dat doe ik dus wel allemaal zelf. Denk dat ik anders inderdaad wel al lang weggekicked ben.quote:Op maandag 11 april 2011 10:51 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Zou ik ook niet doen nee. Gewoon lekker gaan huren. Je woont tenslotte nog thuis, hebt nog nooit zelf gekookt en de was gedaan, je eigen zaakjes geregeld of eigenlijk ooit echt geleefd.
Beter om dus eerst even te gaan huren en kijken of je dat wel allemaal aan kan. Kans lijkt me groot dat het je allemaal wat zwaar valt en dan wil je snel terug naar mams kunnen. Dan is huren uiteraard veel beter.
Als je slim bent schrijf je je snel in bij een WBV. Dan kun je nog 5-10 jaar lekker thuis wonen en dan heb je genoeg puntjes om direct te kunnen scheefhuren
Dus je ouders lossen hun hypotheek af met jou inkomen?quote:Op maandag 11 april 2011 10:53 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Dat doe ik dus wel allemaal zelf. Denk dat ik anders inderdaad wel al lang weggekicked ben.
En bijdrage leveren aan het huishoudboekje doe ik ook..
Wow, wat ben jij zelfstandig zeg!quote:Op maandag 11 april 2011 10:53 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Dat doe ik dus wel allemaal zelf. Denk dat ik anders inderdaad wel al lang weggekicked ben.
En bijdrage leveren aan het huishoudboekje doe ik ook..
Er is geen hypotheek meer op het huis, het is meer gas water , electra dat soort dingen.quote:Op maandag 11 april 2011 10:53 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dus je ouders lossen hun hypotheek af met jou inkomen?
Ja idd panorama had die docu. Het ging over de negatieve kanten van microkredieten en wat malversaties bij de grote verstrekker in india die westers geld doorgelsuisd heeft naar andere ondernemingen van hem. Waardoor noorwegen of zwede4n over de flos was, maar andere europesche landen het niet inzien dat er iets niet klopt in die organisatie.quote:Op maandag 11 april 2011 10:48 schreef Terrorizer het volgende:
Goede tip, die ga ik vanavond even kijken. Canvas Panorama toch?
Zo kan je het ook zien. Ik huur gewoon mijn eigen kamer (zolder).quote:Op maandag 11 april 2011 10:53 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dus je ouders lossen hun hypotheek af met jou inkomen?
Edit; Zie het maar als huren, dat is volgens sommige hier beter...
Van Dale:quote:Op maandag 11 april 2011 10:57 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Ach ja, dat ligt ook maar aan de definitie van 'zelfstandig'.
Ok, ik ben bij mamma en nu?quote:Op maandag 11 april 2011 11:02 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Van Dale:
Zelf.stan.dig, bn, bw: Op zichzelf, d.i. door eigen kracht, bestaand en handelend
Bij je ouder in een door hun gekocht en afbetaald huis is dus niet zelfstandig, niet op jezelf en niet door eigen kracht. Maakt mij verder niet uit hoor, je moet lekker doen wat je wilt doen. Als jij bij je ouders wilt wonen is dat prima, lekker goedkoop en makkelijk. Maar probeer het dan niet anders te noemen dan het is.
Je woont gewoon bij je mamma. Da's dus niet zelfstandig
Wederom? Wat heb je dan aan inflatie? Als je spaargeld hebt dan heb je helemaal niets aan inflatie.quote:Op maandag 11 april 2011 10:51 schreef Sjabba het volgende:
Voor Xeno die stelt dat je aan inflatie niets hebt. Ook nu stijgen de salarissen dus Xeno. Ongeveer gelijk aan de huurverhoging...
http://www.nu.nl/economie/2489286/lichte-stijging-cao-lonen.html
Dus eigenlijk zeg je dat je gewoon gehuurd moet wonen, en verder geen rooie cent over over moet hebben aan het eind van de maand, dus ook geen spaargeld moet hebben, en dat je het niet beter dan dat voor elkaar kunt hebben?quote:Op maandag 11 april 2011 11:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wederom? Wat heb je dan aan inflatie? Als je spaargeld hebt dan heb je helemaal niets aan inflatie.
is die nog ergens terug te zien dan?quote:Op maandag 11 april 2011 10:48 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Goede tip, die ga ik vanavond even kijken. Canvas Panorama toch?
Vond het altijd ook een vreemde zaak. Mensen die nauwelijks vermogen hebben op te scheppen met een negatief vermogen..
Zeg Whuzz.... dat geld dat jij geleend hebt om je woning te kopen? Dat is toch wel het ultieme teken van zelfstandigheid nietquote:
Het is werkelijk 'fantastisch' hoe jij dat uit mijn antwoord kan opmakenquote:Op maandag 11 april 2011 11:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zeg je dat je gewoon gehuurd moet wonen, en verder geen rooie cent over over moet hebben aan het eind van de maand, dus ook geen spaargeld moet hebben, en dat je het niet beter dan dat voor elkaar kunt hebben?
Nee ik kan dingen met elkaar combineren.quote:Op maandag 11 april 2011 11:13 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het is werkelijk 'fantastisch' hoe jij dat uit mijn antwoord kan opmaken
Owh shit, heb het verward met Tegenlicht. Ik zal het proberen ergens op te duiken vanavond. Anders jammer.quote:Op maandag 11 april 2011 11:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
is die nog ergens terug te zien dan?
quote:Op maandag 11 april 2011 11:18 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Owh shit, heb het verward met Tegenlicht. Ik zal het proberen ergens op te duiken vanavond. Anders jammer.![]()
Inderdaad. Ik draag namelijk zelf verantwoordelijkheid over de maandlasten. Als ik niet betaal dan gooit de bank me uit mijn huis toch? Niemand die me dan komt helpen. Dat noem ik zelfstandig.quote:Op maandag 11 april 2011 11:11 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zeg Whuzz.... dat geld dat jij geleend hebt om je woning te kopen? Dat is toch wel het ultieme teken van zelfstandigheid niet
Het is je dus volledig ontgaan dat ik geen voorstander ben van inflatie?quote:Op maandag 11 april 2011 11:16 schreef CoolGuy het volgende:
Nee ik kan dingen met elkaar combineren.
Ik ben juist een groot voorstander van sparen en een tegenstander van het lenen van goedkoop geld (voornaamste oorzaak monetaire inflatie imo), inflatie i.c.m. een lage spaarrente resulteert in een koopkracht afname van je gespaarde vermogen.quote:Het is uitermate duidelijk dat jij geen fan bent van huizen kopen, daar ben jij heel duidelijk in, dus huren is the way to go. Sparen heeft ook geen zin, gezien inflatie. Dus niet sparen is de way to go. Dat betekent dat je aan het eind van de maand wel je geld op moet hebben, anders spaar je dus wel en spaargeld is niet zinnig, want wederom, inflatie.
Foute conclusie dus... misschien moet je gewoon doorgaan met dingen negerenquote:Dus, de conclusie is dan dus dat je gewoon moet huren en geen cent moet overhouden aan het eind van de maand.
En daar staat dan nog een ? achter, maar die heb je voor het gemak maar even genegeerd.
Dan ken jij de mamma van Terrorizer nog nietquote:Op maandag 11 april 2011 11:21 schreef Whuzz het volgende:
Inderdaad. Ik draag namelijk zelf verantwoordelijkheid over de maandlasten. Als ik niet betaal dan gooit de bank me uit mijn huis toch? Niemand die me dan komt helpen. Dat noem ik zelfstandig.
Ik denk dat als Terrorizer niet betaald zijn mamma hem gewoon nog eten geeft hoor. Dat is dus niet zelfstandig.
Oh noo.. Houden zo.quote:Op maandag 11 april 2011 11:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dan ken jij de mamma van Terrorizer nog niet
Jij wel kennelijk? Weet de pappa van Terrorizer daar van?quote:Op maandag 11 april 2011 11:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dan ken jij de mamma van Terrorizer nog niet
Nee. maar dat beweer ik ook niet. Jij stelde dat spaargeld niet handig is icm inflatie. Dus IF inflatie, THEN beter no spaargeld.quote:Op maandag 11 april 2011 11:25 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het is je dus volledig ontgaan dat ik geen voorstander ben van inflatie?
Dat zeg ik. Als je spaart is prima, maar als er sprake is van inflatie en een lage spaarrente dan heb je wel spaargeld maar daar heb je niks aan, dus kun je het beter niet hebben op dat moment.quote:Ik ben juist een groot voorstander van sparen en een tegenstander van het lenen van goedkoop geld (voornaamste oorzaak monetaire inflatie imo), inflatie i.c.m. een lage spaarrente resulteert in een koopkracht afname van je gespaarde vermogen.
Mwah ik negeer niet zo heel veel dingen hoor. Door dingen te negeren kun je vanalles mis lopen. Stel nou dat ik het belang van een opleiding genegeerd had, dan had ik nu in een huurhuis gezeten zonder de mogelijkheid een huis te kopen.quote:Foute conclusie dus... misschien moet je gewoon doorgaan met dingen negeren
Ik heb eens gesteld dat danzkij inflatie je maandlasten makkelijker zijn op te brengen. Zeker als je koopt en je rente lang vast zet. Huren wordt elk jaar duurder. Jij stelde dat jij bij inflatie heus niet altijd een stijging van de salarissen hebt. Bij deze dus wederom een stijging in zelfs een mindere economie.quote:Op maandag 11 april 2011 11:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wederom? Wat heb je dan aan inflatie? Als je spaargeld hebt dan heb je helemaal niets aan inflatie.
Zo zwart wit moet je het als spaarder niet zien, zulke voorwaardelijke keuzes zijn enkel voor leners. IF ik niet gespaard heb en dus niet kan kopen THEN lenen.quote:Op maandag 11 april 2011 11:37 schreef CoolGuy het volgende:
Nee. maar dat beweer ik ook niet. Jij stelde dat spaargeld niet handig is icm inflatie. Dus IF inflatie, THEN no spaargeld.
Aan geld heb je uberhaupt nooit iets, maar wat je er mee kan kopen kan wel nuttig zijn.quote:Dat zeg ik. Als je spaart is prima, maar als er sprake is van inflatie en een lage spaarrente dan heb je wel spaargeld maar daar heb je niks aan, dus kun je het beter niet hebben op dat moment.
Geloof me... jij negeert een hele hoop informatie. Ieder zijn hersenen filteren constant op de sensorische informatie de je voorgeschoteld krijgt. Zo beschik jij kennelijk over smalbandige filters waarin enkel bepaalde concepten geaccepteerd worden als acceptabel. Dat kan handig zijn voor sommigen maar ik ben daar niet zo content meequote:Mwah ik negeer niet zo heel veel dingen hoor. Door dingen te negeren kun je vanalles mis lopen. Stel nou dat ik het belang van een opleiding genegeerd had, dan had ik nu in een huurhuis gezeten zonder de mogelijkheid een huis te kopen.
Flamen? ik ben me van geen kwaad bewustquote:zie je nou hoe makkelijk het is om een beetje te flamen? het voegt alleen zo weinig toe.
Jij huurt vrijwillig een huis in Flevoland. Van enige toerekeningsvatbaarheid kan hoe dan ook geen sprake zijn lijkt mequote:Op maandag 11 april 2011 11:44 schreef xenobinol het volgende:
Flamen? ik ben me van geen kwaad bewust
Inflatie is alleen een heugelijk feit voor mensen die tot hun oogkassen toe in de schulden zitten, voor een ieder die spaart is het een vorm van diefstal. Deze diefstal word veroorzaakt door het onevenwichtige effect van het creëren van teveel goedkoop geld. Door het overaanbod van geld daalt de waarde van alle andere uitstaande schulden. Als geld niet meer schaars is dan is het geen geld meer, een probleem uiteraard zodra er minder kredieten worden verstrekt dan kan het omgekeerde zich voordoen. Momenteel word er een stuk minder krediet verschaft en ik sluit daardoor een deflatoir scenario nog steeds niet uit. Sterker nog... de laatste jaren hebben we al heel wat deflatie gezien. Duurzame goederen zijn fors goedkoper geworden, alleen die kosten die je niet kan omzeilen blijven oplopen... het zal je niet verbazen dat dit juist kosten zijn waarbij onze roverheid een grote vinger in de pap heeftquote:Op maandag 11 april 2011 11:43 schreef Sjabba het volgende:
Ik heb eens gesteld dat danzkij inflatie je maandlasten makkelijker zijn op te brengen. Zeker als je koopt en je rente lang vast zet. Huren wordt elk jaar duurder. Jij stelde dat jij bij inflatie heus niet altijd een stijging van de salarissen hebt. Bij deze dus wederom een stijging in zelfs een mindere economie.
Je snapte heus wel dat ik dit bedoelde.
Salarisstijging van een huurder gaat op aan de huurverhoging, van een verstandige koper is het extra (alhoewel nuts ziektekosten wel gewoon hard doorstijgen).
Het staat een ieder vrij zich aan zulke waanzin over te gevenquote:Op maandag 11 april 2011 11:45 schreef Whuzz het volgende:
Jij huurt vrijwillig een huis in Flevoland. Van enige toerekeningsvatbaarheid kan hoe dan ook geen sprake zijn lijkt me
Geld moet rollen maar als het te snel gaat rollen (lees: niets meer sparen en alleen maar lenen) dan gaat het ook bergafwaarts met de economie. In dat scenario zitten we momenteel, we zijn met zijn allen zoveel schulden aangegaan dat mensen voornamelijk bezig zijn met afbetalen. Je kan het geld nog wel goedkoper maken maar niemand wil het meer lenen omdat ze geen 'ruimte' meer hebben. Het gevolg is een negatieve terugkoppeling op de economie. Mensen gaan minder geld uitgeven en daardoor gaan de prijzen van 'niet noodzakelijke' goederen en diensten onderuit. De banken verlenen ook steeds minder consumptief krediet en de uitgifte van hypotheken blijft ook fors achter... wie vermoed dat dit geen gevolgen gaat hebben voor de werkgelegenheid leeft buiten de realiteit. Lenen-lenen, betalen-betalenquote:Op maandag 11 april 2011 11:55 schreef Basp1 het volgende:
Teveel sparen is toch helemaal niet goed voor de economie xeno, geld moet rollen.
naast schulden hebben we ook nog verplichtingen, bijna hetzelfde , met dat verschil dat je verplichtingen vaak niet zelf veroorzaakt hebt, zoals.quote:Op maandag 11 april 2011 12:04 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Geld moet rollen maar als het te snel gaat rollen (lees: niets meer sparen en alleen maar lenen) dan gaat het ook bergafwaarts met de economie. In dat scenario zitten we momenteel, we zijn met zijn allen zoveel schulden aangegaan dat mensen voornamelijk bezig zijn met afbetalen. Je kan het geld nog wel goedkoper maken maar niemand wil het meer lenen omdat ze geen 'ruimte' meer hebben. Het gevolg is een negatieve terugkoppeling op de economie. Mensen gaan minder geld uitgeven en daardoor gaan de prijzen van 'niet noodzakelijke' goederen en diensten onderuit. De banken verlenen ook steeds minder consumptief krediet en de uitgifte van hypotheken blijft ook fors achter... wie vermoed dat dit geen gevolgen gaat hebben voor de werkgelegenheid leeft buiten de realiteit. Lenen-lenen, betalen-betalen
Helemaal mee eens. Geld moet rollen is zo'n dooddoener.quote:Op maandag 11 april 2011 12:04 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Geld moet rollen maar als het te snel gaat rollen (lees: niets meer sparen en alleen maar lenen) dan gaat het ook bergafwaarts met de economie. In dat scenario zitten we momenteel, we zijn met zijn allen zoveel schulden aangegaan dat mensen voornamelijk bezig zijn met afbetalen. Je kan het geld nog wel goedkoper maken maar niemand wil het meer lenen omdat ze geen 'ruimte' meer hebben. Het gevolg is een negatieve terugkoppeling op de economie. Mensen gaan minder geld uitgeven en daardoor gaan de prijzen van 'niet noodzakelijke' goederen en diensten onderuit. De banken verlenen ook steeds minder consumptief krediet en de uitgifte van hypotheken blijft ook fors achter... wie vermoed dat dit geen gevolgen gaat hebben voor de werkgelegenheid leeft buiten de realiteit. Lenen-lenen, betalen-betalen
Dan zou dit toch allang aan de gang moeten zijn sinds 2008, maar de werkgelegenheid in NL heeft er toch nog niet veel onder geleden. Dus zaten wij als NL wel tot onze oogkassen geleend? Het is hier geen VS waar mensen alles op krediet kopen, en als het krediet op is een andere creditcard aanvragen om weer een volgend gat te creeren om het oude gat mee op te vullen.quote:Op maandag 11 april 2011 12:04 schreef xenobinol het volgende:
wie vermoed dat dit geen gevolgen gaat hebben voor de werkgelegenheid leeft buiten de realiteit. Lenen-lenen, betalen-betalen
Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet lezen, maar beweer je hier nu dat je spaart tot je een huis volledig kunt kopen. Dus dat je 200.000 euro bijvoorbeeld bij elkaar spaart voor je een huis koopt?quote:Op maandag 11 april 2011 11:44 schreef xenobinol het volgende:
Zo zwart wit moet je het als spaarder niet zien, zulke voorwaardelijke keuzes zijn enkel voor leners. IF ik niet gespaard heb en dus niet kan kopen THEN lenen.
Sjonge jonge jonge zeg, wil je nou per se het laatste woord hebben of wat probeer je nou te bereiken met bovenstaande opmerking? Je trapt een open deur in, ik heb al een aantal keren geroepen dat geld op zich geen doel is, maar een middel.quote:Aan geld heb je uberhaupt nooit iets, maar wat je er mee kan kopen kan wel nuttig zijn.
ja, en je snapt dan dat jij precies hetzelfde doet als dat een onbewust proces is? Overigens, als het een bewust proces is doe je dat ook want dat is goed te merken in deze topicreeks. Ik denk dat ik minder negeer dan jij denkt. Ik snap wel dat je dat denkt en waarom je dat denkt, maar ik denk ook dat je beter eerst naar jezelf kunt kijkenquote:Geloof me... jij negeert een hele hoop informatie. Ieder zijn hersenen filteren constant op de sensorische informatie de je voorgeschoteld krijgt. Zo beschik jij kennelijk over smalbandige filters waarin enkel bepaalde concepten geaccepteerd worden als acceptabel. Dat kan handig zijn voor sommigen maar ik ben daar niet zo content mee
Natuurlijk nietquote:Flamen? ik ben me van geen kwaad bewust
Men leent hier anders redelijk wat voor het huis.quote:Op maandag 11 april 2011 12:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan zou dit toch allang aan de gang moeten zijn sinds 2008, maar de werkgelegenheid in NL heeft er toch nog niet veel onder geleden. Dus zaten wij als NL wel tot onze oogkassen geleend? Het is hier geen VS waar mensen alles op krediet kopen, en als het krediet op is een andere creditcard aanvragen om weer een volgend gat te creeren om het oude gat mee op te vullen.
Onzin.quote:Op maandag 11 april 2011 11:55 schreef Basp1 het volgende:
Teveel sparen is toch helemaal niet goed voor de economie xeno, geld moet rollen.
Dus het is heel goed om een huis te kopen, want dat is een investering, en geen consumptie artikel.quote:Op maandag 11 april 2011 12:16 schreef GoudIsEcht het volgende:
Geld dat rolt voor investeringen is vaak toch wat productiever dan geld dat rolt voor consumptie, nietwaar?
Alleen nu even niet, slecht instapmoment.quote:Op maandag 11 april 2011 12:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus het is heel goed om een huis te kopen, want dat is een investering, en geen consumptie artikel.
Ach het is volgens deze reekse volgens sommige mensen al 10 jaar een slecht instapmoment. Misschien kunnen we dan beter investeren in doodskisten omdat dit wel een goede investering is. Weet je wel hoeveel babyboomers de komende 30 jaar gaan overlijden, er zal vast wel een tekort aan die kisten gaan ontstaan.quote:Op maandag 11 april 2011 12:42 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Alleen nu even niet, slecht instapmoment.
Het is hier ook aan de gang, het is dat de overheid zich dagelijks voor 65 miljoen aan tekort bij leent om de boel in stand te houden.... Hier in Nederland kopen we ook op krediet (Wehkamp, prime line etc) en betalen we de hoofdprijs voor een stapel stenen. Nederland is wereldkampioen lenen.quote:Op maandag 11 april 2011 12:11 schreef Basp1 het volgende:
Dan zou dit toch allang aan de gang moeten zijn sinds 2008, maar de werkgelegenheid in NL heeft er toch nog niet veel onder geleden. Dus zaten wij als NL wel tot onze oogkassen geleend? Het is hier geen VS waar mensen alles op krediet kopen, en als het krediet op is een andere creditcard aanvragen om weer een volgend gat te creeren om het oude gat mee op te vullen.
Woooow, 24 hele dagen sneller verkoicht! Staat je huis 1 jaar en 2 maanden, ipv 1 jaar en 3 maanden te koopquote:Woningen met energielabel worden sneller verkocht
AMSTERDAM Woningen met een energielabel worden sneller verkocht dan wanneer het label ontbreekt. Voor een huis met een groen label willen kopers gemiddeld 6000 euro meer betalen.
Dit blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Tilburg en de Universiteit Maastricht.
De energielabels werden in 2008 ingevoerd. Sindsdien zijn er ruim vijftigduizend Nederlandse woningen met een energielabel verkocht. Dat is zon vijftien procent van de totale markt.
Opvallend is dat de woningen met het label gemiddeld 24 dagen sneller verkocht worden dan normaal.
Tweede Kamer
De Tweede Kamer vergadert binnenkort over een voorstel om er beter op toe te zien dat er geen woningen zonder label meer worden verkocht.
Het kopen van een woning zonder label brengt het risico met zich mee dat mensen niet weten hoe hoog de energierekening zal uitvallen in hun nieuwe huis. Mensen met de meest energieverkwistende woningen betalen vier keer zo veel voor gas als mensen met de energiezuinigste huizen.
Er bestaan ook slechte investeringen hoor ;-). Een huis kon tot voor 2008 in de belevenis van veel mensen niet minder waard worden. Nou dat is dus toch even iets anders gebleken.quote:Op maandag 11 april 2011 12:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus het is heel goed om een huis te kopen, want dat is een investering, en geen consumptie artikel.
Aan die informatie heb je ook geen zak, want het leefpatroon van de vorige bewoners kan geheel anders zijn dan jou leefpatroon. Dan liever een label wat objectief berekend kan worden.quote:Op maandag 11 april 2011 12:53 schreef Whuzz het volgende:
Die informatie vertrouw ik een stuk meer dan een of ander semi-commercieel label.
Een normale investering schrijf je ook afquote:Op maandag 11 april 2011 12:53 schreef antfukker het volgende:
[..]
Er bestaan ook slechte investeringen hoor ;-). Een huis kon tot voor 2008 in de belevenis van veel mensen niet minder waard worden. Nou dat is dus toch even iets anders gebleken.
Dat objectief berekenen is ook maar gewoon invoeren in een spreadsheet en hoeft helemaal niks te zeggen over de werkelijke isolatietoestand.quote:Op maandag 11 april 2011 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Aan die informatie heb je ook geen zak, want het leefpatroon van de vorige bewoners kan geheel anders zijn dan jou leefpatroon. Dan liever een label wat objectief berekend kan worden.
Dat "geen zak" is nogal betrekkelijk natuurlijk. Als je een huis koopt waar een gezin met 2 kinderen in woonde en die verbruikten (GWL) 250 per maand, dan kun je redelijk aannemen dat jij in je eentje niet boven de 200 uit gaat komen.quote:Op maandag 11 april 2011 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Aan die informatie heb je ook geen zak, want het leefpatroon van de vorige bewoners kan geheel anders zijn dan jou leefpatroon. Dan liever een label wat objectief berekend kan worden.
ambtenaar regelt baan voor semi ambtenaar.quote:Op maandag 11 april 2011 13:09 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat "geen zak" is nogal betrekkelijk natuurlijk. Als je een huis koopt waar een gezin met 2 kinderen in woonde en die verbruikten (GWL) 250 per maand, dan kun je redelijk aannemen dat jij in je eentje niet boven de 200 uit gaat komen.
Als je een huis van datzelfde gezin koopt en als enige informatie krijgt: "B-Label" ... dán weet je geen zak.
Ik geloof daarnaast helemaal niet in dat objectief uitrekenen van zo'n label. Ik heb het voor mijn huis laten doen (geëist van de verkoper) en ik ben bij de keuring aanwezig geweest.
Het is gewoon een beetje gegevens inkloppen in een tabel en dan komt er een label uit. (C-Label in mijn geval). vervolgens kunnen ze je precies vertellen wat het label gaat zijn als je een paar klussen uit laat voeren.
In mijn geval was dat: HR++ glas en kunsttof kozijnen + HR-Ketel + Dakisolatie = A-Label
Als je dan een stel crappy kutkozijnen koopt en een prutswerk dakisolatie laat aanbrengen krijg je dus zo een A-Label, terwijl die isolatie technisch gewoon 3x kut kunnen zijn.
Doe mij maar gewoon de cijfertjes. Die geven meer objectieve indicatie dan een label-projectje van een minister die erdoor gelobbiet is door een stel GL-hippies.
Indirect? Waarschijnlijk gaan we schrikken van de aantallen, waarom zou er anders zoveel belasting betaald moeten worden?quote:Op maandag 11 april 2011 17:08 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
ambtenaar regelt baan voor semi ambtenaar.
12% van de Nederlanders werkt niet (WW,WAO), 20% werkt in de financiële sector.
Weet er iemand hoeveel procent er voor de overheid werkt?
Binnenkort een paar ambtenaren bij defensie minderquote:Op maandag 11 april 2011 17:08 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
Eén miljoen ambtenaren.quote:Op maandag 11 april 2011 17:13 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Indirect? Waarschijnlijk gaan we schrikken van de aantallen, waarom zou er anders zoveel belasting betaald moeten worden?
over acht jaar zijn er 1.000.000 AOW ers bij , dat weet ik welquote:Op maandag 11 april 2011 17:08 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
quote:Op maandag 11 april 2011 17:08 schreef Censuur-152 het volgende:
En iedereen die hra ontvangtquote:Op maandag 11 april 2011 17:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
![]()
Volgens die logica zijn APK keurmeesters zeker ook semi ambtenaren?
alleen mensen die bij een ZBO werkenquote:Op maandag 11 april 2011 17:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
![]()
Volgens die logica zijn APK keurmeesters zeker ook semi ambtenaren?
Dat zijn gewoon profiteurs, zekeer als ze niet aflossen en hun aflossing beleggen in een fonds van Harry Mens of een teakplantagequote:
En huursubsidie...quote:
Dat ook maar die zijn meer zielig, die huursubsidie moeten ze bij de uitkering doenquote:
Oftewel: Dat wat Cenzuur aanhaalde raakte wederom kant noch wal.quote:Op maandag 11 april 2011 17:52 schreef michaelmoore het volgende:
alleen mensen die bij een ZBO werken
zelfstandig bestuursorgaan
Wat is er toch met je? Je komt extreem gefrustreerd over... Je springt toch niet voor de trein als je huisje straks niets meer waard is?quote:Op maandag 11 april 2011 18:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Oftewel: Dat wat Cenzuur aanhaalde raakte wederom kant noch wal.
Nee hoor, dan verhuis ik gewoon naar Scandinavië. Schijnt in zo'n situatie normaal te zijn.quote:Op maandag 11 april 2011 18:59 schreef Censuur-152 het volgende:
Wat is er toch met je? Je komt extreem gefrustreerd over... Je springt toch niet voor de trein als je huisje straks niets meer waard is?
Ergens op Youtube:quote:Op maandag 11 april 2011 11:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
is die nog ergens terug te zien dan?
thanks man, ik vond alleen de scandinavische versies, en mij Norske is niet zo goedquote:Op maandag 11 april 2011 19:05 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Ergens op Youtube:
http://www.youtube.com/re(...)t+in+Micro+Debt&aq=f
Van de site zelf:
http://actua.canvas.be/category/panorama/
Zijn we anders gewend ?quote:Op maandag 11 april 2011 18:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Oftewel: Dat wat Cenzuur aanhaalde raakte wederom kant noch wal.
Nope, die doet echt zijn ogen dicht, zwaait wat met zijn muis in het rond, en zoekt daarna het dichtsbijzijnde quoteknopje op. Die drukt hij in en plempt daar dan zijn verhaal wat hij kwijt wilde onder.quote:
quote:Op maandag 11 april 2011 19:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee hoor, dan verhuis ik gewoon naar Scandinavië. Schijnt in zo'n situatie normaal te zijn.
Even samenvatten voor de zekerheid:quote:Op maandag 11 april 2011 21:26 schreef Censuur-152 het volgende:
Je kunt beter naar het zuiden gaan. De mensen zijn hier erg nuchter en spaarzaam. Dat past niet zo bij jou...
Perfect.quote:Op maandag 11 april 2011 21:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Even samenvatten voor de zekerheid:
- Gefrustreerd -> naar Scandinavië om samen met Cenzuur een weblog te beginnen.
- Gepensioneerd -> naar Spanje of evt. de USA.
- Alles in orde -> gewoon blijven wonen waar je woont.
Zo goed?
Bankstersquote:Op maandag 11 april 2011 19:05 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Ergens op Youtube:
http://www.youtube.com/re(...)t+in+Micro+Debt&aq=f
Van de site zelf:
http://actua.canvas.be/category/panorama/
Mooi. Ik hoef mijn huis dus niet uit.quote:
Ja en dan? Een middag en avond, broodjes erbij dikke declaraties en een hoop gelul.quote:Op dinsdag 12 april 2011 08:43 schreef Censuur-152 het volgende:
D66 wil debat over problemen op woningmarkt
66 wil dat de Tweede Kamer snel een debat voert met de ministers Jan Kees de Jager (Financiën) en Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) over de groeiende problemen op de woningmarkt.
Aanleiding is de waarschuwing die scheidend voorzitter van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) Hans Hoogervorst vorige week deed over de aflossingsvrije hypotheek.
Hij stelde dat veel mensen op een financiële ramp afkoersen als zij de aflossingsvrije hypotheek niet omzetten in een hypotheek waarbij de schuld wordt afgelost. Volgens D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven voorzien ook het CPB, DNB en het IMF zulke problemen.
Verhoeven hekelt de houding van het kabinet, dat volgens hem alleen de huurdersmarkt aanpakt maar juist de koopwoningkant ongemoeid laat. Als een debat op hoofdlijnen niet lukt, zal de D66'er dinsdag op een spoeddebat aandringen.
© ANP
Nou, als het resulteert in het verplicht onverstappen van 100% aflossingsvrije hypotheken naar minimaal 50% aflossing zou ik dat al een goede stap vinden. En dat zie ik nog wel gebeuren hoorquote:Op dinsdag 12 april 2011 08:52 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ja en dan? Een middag en avond, broodjes erbij dikke declaraties en een hoop gelul.
Of gaan ze ijzer met handen smeden?
Hooguit nog wat extra regels.....
Het is wel een briljant idee, sociale druk als onderpand. Moeten ze ook doen hier, als iemand zijn lening niet kan betalen is de rest van de straat er ook verantwoordelijk voor.quote:
Als we dat dan ook doen met de huur heb je ineens hele buurten die failliet zijn door de collectieve huurachterstand.quote:Op dinsdag 12 april 2011 09:12 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Het is wel een briljant idee, sociale druk als onderpand. Moeten ze ook doen hier, als iemand zijn lening niet kan betalen is de rest van de straat er ook verantwoordelijk voor.
Dat worden gezellige buurtfeestjes.
Asfyxia die opeens verantwoordelijkheidsgevoel moet kwekenquote:Op dinsdag 12 april 2011 09:18 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Als we dat dan ook doen met de huur heb je ineens hele buurten die failliet zijn door de collectieve huurachterstand.
We hebben het in Nederland zelfs beter geregeld. Als iemand zijn lening niet kan betalen is heel het land er verantwoordelijk voor. Overheidsgaranties voor banken, bailouts, NHG. We hebben dat stevig verankerd.quote:Op dinsdag 12 april 2011 09:12 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Het is wel een briljant idee, sociale druk als onderpand. Moeten ze ook doen hier, als iemand zijn lening niet kan betalen is de rest van de straat er ook verantwoordelijk voor.
Dat worden gezellige buurtfeestjes.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |