abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36339815
quote:
'Ambtenaar verliest speciale status'

AMSTERDAM - Ambtenaren van het rijk en overheidsinstanties worden gewone werknemers. In een nog geheim advies van ambtenarencentrales en overheidswerkgevers staat dat de speciale status voor ambtenaren gaat verdwijnen. Dat meldt Algemeen Dagblad vrijdag. Nederland telt bijna een miljoen ambtenaren.

Ambtenaren worden nu officieel nog eenzijdig aangesteld door de overheid. Bij gewone werknemers wordt tweezijdig een arbeidsovereenkomst aangegaan. Dat verschil moet volgens het advies verdwijnen. Minister van Binnenlandse Zaken Johan Remkes (VVD) zou vinden dat de ambtenarenstatus niet meer van deze tijd is. Bij ambtenaren zou het afschaffen van de status gevoelig liggen. De ontslagbescherming voor de ambtenaren zou door het verdwijnen van de speciale status op de helling staan.

De vakbonden Abvakabo FNV en CNV Publieke Zaak zeggen in het dagblad dat de positie van overheidspersoneel de laatste jaren al veel meer op die van gewone werknemers is gaan lijken. Volgens de bonden blijft het ambtenaarschap, het dienen van het overheidsbelang, wel bestaan.
1 miljoen ambtenaren op een werkzame beroepsbevolking van iets minder dan 7 miljoen mensen. Laat mensen dit eens aan het denken zetten. 1 op de 7 werkenden is ambtenaar...
  vrijdag 24 maart 2006 @ 21:04:57 #2
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36339892
Wat voor beroepen worden er gerekend onder ambtenaren? Vooral qua onderwijs en zorg ben ik benieuwd naar.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 24 maart 2006 @ 21:07:18 #3
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36339941
Geniaal plan trouwens om het aantal ambtenaren te verminderen. Simpelweg gewone werknemers ervan maken.
pi_36339980
dat is best aanzienlijk. en je kunt het wel proberen te nuanceren door te stellen dat er ook onderwijs en zorg tussen zit, maar feit is wel dat 1 op de 7 werkenden geen zinvolle bijdrage aan het BNP levert. ik vind dat best ernstig.

n.b. ik zeg hiermee niet dat werk in de zorg of het onderwijs onnodig is. ik spreek mij slechts uit over de mate van zin met betrekking tot het BNP
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
  vrijdag 24 maart 2006 @ 21:11:06 #5
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36340047
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:08 schreef electricity het volgende:

maar feit is wel dat 1 op de 7 werkenden geen zinvolle bijdrage aan het BNP levert. ik vind dat best ernstig.
Ga eerst maar opzoeken hoe het BNP berekend worden voordat je dit soort "feiten" post.
pi_36340116
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:11 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ga eerst maar opzoeken hoe het BNP berekend worden voordat je dit soort "feiten" post.
ahum. ik bedoel natuurlijk BBP
pi_36340176
dat is echt al jáááren zo
  vrijdag 24 maart 2006 @ 21:20:10 #8
119078 McCarthy
communistenjager
pi_36340313
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:01 schreef Steijn het volgende:

[..]

1 miljoen ambtenaren op een werkzame beroepsbevolking van iets minder dan 7 miljoen mensen. Laat mensen dit eens aan het denken zetten. 1 op de 7 werkenden is ambtenaar...
bron van artikel? (AD zag ik maar artikel zelf)
bron van die 7 miljoen?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 24 maart 2006 @ 21:20:31 #9
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36340322
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:13 schreef electricity het volgende:

[..]

ahum. ik bedoel natuurlijk BBP
Dan nog is het nog overdreven. Natuurlijk heb je de kantoormensen die alleen maar werk hebben vanwege het bedenken, uitvoeren of controleren van regels, maar ik zou bijvoorbeeld al politie en leger niet nutteloos willen noemen voor de economie. Daarom ben ik erg benieuwd wie ze eigenlijk rekenen onder de noemer ambtenaar.
pi_36340345
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:15 schreef JoPiDo het volgende:
dat is echt al jáááren zo
Moet dat ook jáááren gaan duren?

Nou?
pi_36340365
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:20 schreef McCarthy het volgende:
bron van artikel? (AD zag ik maar artikel zelf)
Van Nu.nl geplukt. Het AD lees ik niet.
quote:
bron van die 7 miljoen?
CBS-Statline.
pi_36340366
Onderwijzend en ziekenverzorgend personeel zou ik ook niet nutteloos noemen.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 21:22:19 #13
119078 McCarthy
communistenjager
pi_36340382
Het schijnt zo te zijn dat slechts 3 miljoen mensen in Nederland het geld verdienen. Heeft iemand daar een bron van?

Om on-topic te gaan: lijkt mij wel goed. Echter snijden in de overheidsuitgaven heeft nog altijd mijn voorkeur.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 24 maart 2006 @ 21:23:19 #14
119078 McCarthy
communistenjager
pi_36340426
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:21 schreef gelly het volgende:
Onderwijzend en ziekenverzorgend personeel zou ik ook niet nutteloos noemen.
daar is iedereen het op zich wel over eens alleen er is zoveel meer.
- De medewerkers van de 1001 anti-discrimminatie burotjes,
- de PO medewerkers,
- de ontwikkelingsmedewerkers in Afrika (en afrika i snog steeds arm)
pi_36340433
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:04 schreef Sidekick het volgende:
Wat voor beroepen worden er gerekend onder ambtenaren? Vooral qua onderwijs en zorg ben ik benieuwd naar.
Ik heb geen idee eigenlijk, gezien het hoge aantal lijkt me dat het meegerekend is maar ik heb er geen concrete gegevens over.
pi_36340461
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:20 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dan nog is het nog overdreven. Natuurlijk heb je de kantoormensen die alleen maar werk hebben vanwege het bedenken, uitvoeren of controleren van regels, maar ik zou bijvoorbeeld al politie en leger niet nutteloos willen noemen voor de economie. Daarom ben ik erg benieuwd wie ze eigenlijk rekenen onder de noemer ambtenaar.
nee ik vind die mensen ook niet nutteloos. maar in de veronderstelling dat al deze ambtenaren volledig door de overheid gefinancierd worden betekent dit naar mijn idee dat je dus wel 1/7e deel van de beroepsbevolking moet afschrijven in het kader van het produceren van welvaart.

iemand die in een fabriek staat en producten fabriceert levert een bijdrage aan de welvaart. iemand die de gemeentetuintjes omschoffelt niet. uiteraard is dit een genuanceerde balans, - je zou natuurlijk niet willen dat de gemeentetuintjes niet meer geschoffeld worden - maar ik vind het percentage ambtenaren toch vrij hoog.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 21:24:36 #17
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36340477
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:21 schreef Steijn het volgende:

[..]

CBS-Statline.
Googlen geeft mij meer schattingen van zo'n 7,5 miljoen.
pi_36340498
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:23 schreef McCarthy het volgende:

[..]

- de ontwikkelingsmedewerkers in Afrika (en afrika i snog steeds arm)
Er is ook nog steeds criminaliteit, we kunnen justitie wel opheffen dus. Toch nutteloos. Wat hou je er toch een rare redenatie op na.
pi_36340535
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:24 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Googlen geeft mij meer schattingen van zo'n 7,5 miljoen.
Dat is de totale beroepsbevolking, een vergelijking met de werkzame beroepsbevolking vond ik passender.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 21:26:13 #20
119078 McCarthy
communistenjager
pi_36340544
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:20 schreef Sidekick het volgende:

[..]

daarom dus
- het getal van die 3 miljoen die het geld verdienen. De 7 - 3 kan je dan als "ambtenaar" definieren
- de grote vd totale uitgaven van de overheid. Dit zegt meer.
pi_36340571
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:24 schreef electricity het volgende:

[..]

nee ik vind die mensen ook niet nutteloos. maar in de veronderstelling dat al deze ambtenaren volledig door de overheid gefinancierd worden betekent dit naar mijn idee dat je dus wel 1/7e deel van de beroepsbevolking moet afschrijven in het kader van het produceren van welvaart.
De ambtenaren ondersteunen de welvaart en zorgen ervoor dat de burger welvaart kan produceren. Al kan er wel flink gesneden worden in het ambtenarenapparaat, erg efficient werkt het allemaal niet.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 21:27:15 #22
119078 McCarthy
communistenjager
pi_36340579
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:25 schreef gelly het volgende:

[..]

Er is ook nog steeds criminaliteit, we kunnen justitie wel opheffen dus. Toch nutteloos. Wat hou je er toch een rare redenatie op na.
de bedoeling van justitie is de criminaliteit terugdringen, het lijkt me dat dat op zich wel aardig werkt

afrika bungelt na 50 jaar echter nog steeds onderaan. Dat werkt dus niet.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 21:28:59 #23
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36340640
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:23 schreef McCarthy het volgende:

[..]

daar is iedereen het op zich wel over eens alleen er is zoveel meer.
- De medewerkers van de 1001 anti-discrimminatie burotjes,
Volgens maakt het ontvangen van subsidie je nog geen ambtenaar. Uiteraard heb je wel ambtenaren nodig die over de subsidie-aanvragen gaan...
quote:
- de PO medewerkers,
Twijfelgeval, maar ik denk toch van niet want journalisten zijn immers onafhankelijk.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 21:29:01 #24
119078 McCarthy
communistenjager
pi_36340643
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:27 schreef gelly het volgende:

[..]

De ambtenaren ondersteunen de welvaart en zorgen ervoor dat de burger welvaart kan produceren. Al kan er wel flink gesneden worden in het ambtenarenapparaat, erg efficient werkt het allemaal niet.
eens
pi_36340675
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 21:27 schreef gelly het volgende:

[..]

klopt. ambtenaren faciliteren het bestaan van onze samenleving. maar, zoals ik zei zou de samenleving toch beter in te richten moeten zijn als 1 op de 7 werkenden een werkzaamheden vervult waarvoor niet direct betaald wordt, en derhalve vanuit de belastinginkomsten gefinancierd moet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')