1 miljoen ambtenaren op een werkzame beroepsbevolking van iets minder dan 7 miljoen mensen. Laat mensen dit eens aan het denken zetten. 1 op de 7 werkenden is ambtenaar...quote:'Ambtenaar verliest speciale status'
AMSTERDAM - Ambtenaren van het rijk en overheidsinstanties worden gewone werknemers. In een nog geheim advies van ambtenarencentrales en overheidswerkgevers staat dat de speciale status voor ambtenaren gaat verdwijnen. Dat meldt Algemeen Dagblad vrijdag. Nederland telt bijna een miljoen ambtenaren.
Ambtenaren worden nu officieel nog eenzijdig aangesteld door de overheid. Bij gewone werknemers wordt tweezijdig een arbeidsovereenkomst aangegaan. Dat verschil moet volgens het advies verdwijnen. Minister van Binnenlandse Zaken Johan Remkes (VVD) zou vinden dat de ambtenarenstatus niet meer van deze tijd is. Bij ambtenaren zou het afschaffen van de status gevoelig liggen. De ontslagbescherming voor de ambtenaren zou door het verdwijnen van de speciale status op de helling staan.
De vakbonden Abvakabo FNV en CNV Publieke Zaak zeggen in het dagblad dat de positie van overheidspersoneel de laatste jaren al veel meer op die van gewone werknemers is gaan lijken. Volgens de bonden blijft het ambtenaarschap, het dienen van het overheidsbelang, wel bestaan.
Ga eerst maar opzoeken hoe het BNP berekend worden voordat je dit soort "feiten" post.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:08 schreef electricity het volgende:
maar feit is wel dat 1 op de 7 werkenden geen zinvolle bijdrage aan het BNP levert. ik vind dat best ernstig.
ahum. ik bedoel natuurlijk BBPquote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:11 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ga eerst maar opzoeken hoe het BNP berekend worden voordat je dit soort "feiten" post.
bron van artikel? (AD zag ik maar artikel zelf)quote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:01 schreef Steijn het volgende:
[..]
1 miljoen ambtenaren op een werkzame beroepsbevolking van iets minder dan 7 miljoen mensen. Laat mensen dit eens aan het denken zetten. 1 op de 7 werkenden is ambtenaar...
Dan nog is het nog overdreven. Natuurlijk heb je de kantoormensen die alleen maar werk hebben vanwege het bedenken, uitvoeren of controleren van regels, maar ik zou bijvoorbeeld al politie en leger niet nutteloos willen noemen voor de economie. Daarom ben ik erg benieuwd wie ze eigenlijk rekenen onder de noemer ambtenaar.quote:
Moet dat ook jáááren gaan duren?quote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:15 schreef JoPiDo het volgende:
dat is echt al jáááren zo
Van Nu.nl geplukt. Het AD lees ik niet.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:20 schreef McCarthy het volgende:
bron van artikel? (AD zag ik maar artikel zelf)
CBS-Statline.quote:bron van die 7 miljoen?
daar is iedereen het op zich wel over eens alleen er is zoveel meer.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:21 schreef gelly het volgende:
Onderwijzend en ziekenverzorgend personeel zou ik ook niet nutteloos noemen.
Ik heb geen idee eigenlijk, gezien het hoge aantal lijkt me dat het meegerekend is maar ik heb er geen concrete gegevens over.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:04 schreef Sidekick het volgende:
Wat voor beroepen worden er gerekend onder ambtenaren? Vooral qua onderwijs en zorg ben ik benieuwd naar.
nee ik vind die mensen ook niet nutteloos. maar in de veronderstelling dat al deze ambtenaren volledig door de overheid gefinancierd worden betekent dit naar mijn idee dat je dus wel 1/7e deel van de beroepsbevolking moet afschrijven in het kader van het produceren van welvaart.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:20 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dan nog is het nog overdreven. Natuurlijk heb je de kantoormensen die alleen maar werk hebben vanwege het bedenken, uitvoeren of controleren van regels, maar ik zou bijvoorbeeld al politie en leger niet nutteloos willen noemen voor de economie. Daarom ben ik erg benieuwd wie ze eigenlijk rekenen onder de noemer ambtenaar.
Googlen geeft mij meer schattingen van zo'n 7,5 miljoen.quote:
Er is ook nog steeds criminaliteit, we kunnen justitie wel opheffen dus. Toch nutteloos. Wat hou je er toch een rare redenatie op na.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:23 schreef McCarthy het volgende:
[..]
- de ontwikkelingsmedewerkers in Afrika (en afrika i snog steeds arm)
Dat is de totale beroepsbevolking, een vergelijking met de werkzame beroepsbevolking vond ik passender.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:24 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Googlen geeft mij meer schattingen van zo'n 7,5 miljoen.
daarom dusquote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:20 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dan nog is het nog overdreven. Natuurlijk heb je de kantoormensen die alleen maar werk hebben vanwege het bedenken, uitvoeren of controleren van regels, maar ik zou bijvoorbeeld al politie en leger niet nutteloos willen noemen voor de economie. Daarom ben ik erg benieuwd wie ze eigenlijk rekenen onder de noemer ambtenaar.
De ambtenaren ondersteunen de welvaart en zorgen ervoor dat de burger welvaart kan produceren. Al kan er wel flink gesneden worden in het ambtenarenapparaat, erg efficient werkt het allemaal niet.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:24 schreef electricity het volgende:
[..]
nee ik vind die mensen ook niet nutteloos. maar in de veronderstelling dat al deze ambtenaren volledig door de overheid gefinancierd worden betekent dit naar mijn idee dat je dus wel 1/7e deel van de beroepsbevolking moet afschrijven in het kader van het produceren van welvaart.
de bedoeling van justitie is de criminaliteit terugdringen, het lijkt me dat dat op zich wel aardig werktquote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:25 schreef gelly het volgende:
[..]
Er is ook nog steeds criminaliteit, we kunnen justitie wel opheffen dus. Toch nutteloos. Wat hou je er toch een rare redenatie op na.
Volgens maakt het ontvangen van subsidie je nog geen ambtenaar. Uiteraard heb je wel ambtenaren nodig die over de subsidie-aanvragen gaan...quote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:23 schreef McCarthy het volgende:
[..]
daar is iedereen het op zich wel over eens alleen er is zoveel meer.
- De medewerkers van de 1001 anti-discrimminatie burotjes,
Twijfelgeval, maar ik denk toch van niet want journalisten zijn immers onafhankelijk.quote:- de PO medewerkers,
eensquote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:27 schreef gelly het volgende:
[..]
De ambtenaren ondersteunen de welvaart en zorgen ervoor dat de burger welvaart kan produceren. Al kan er wel flink gesneden worden in het ambtenarenapparaat, erg efficient werkt het allemaal niet.
klopt. ambtenaren faciliteren het bestaan van onze samenleving. maar, zoals ik zei zou de samenleving toch beter in te richten moeten zijn als 1 op de 7 werkenden een werkzaamheden vervult waarvoor niet direct betaald wordt, en derhalve vanuit de belastinginkomsten gefinancierd moet worden.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:27 schreef gelly het volgende:
[..]
De ambtenaren ondersteunen de welvaart en zorgen ervoor dat de burger welvaart kan produceren. Al kan er wel flink gesneden worden in het ambtenarenapparaat, erg efficient werkt het allemaal niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |