abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95204049
NRC-Handelsblad, 30 maart 2011:
quote:
Bedrijven leveren niet langer aan Saab
Enkele bedrijven hebben hun leveringen aan Saab gestaakt omdat de Zweedse autofabrikant betalingsproblemen zou hebben. Saab-eigenaar Spyker heeft dat bevestigd. De productie in de fabriek in Trollhättan lag gisteren een paar uur stil, omdat er geen onderdelen waren. De koers van het aandeel Spyker kelderde vanochtend na het nieuws.

De Zweedse organisatie van toeleveranciers FKG drong er vorige week bij Saab al op aan om de problemen op te lossen. ,,Dat zouden ze meteen doen, maar er zijn nog steeds toeleveranciers die wachten op geld", zei FKG-directeur Svenåke Berglie. Een Zweeds reclamebureau dat jaren met Saab werkte, zei gisteren dat het wegens betalingsachterstanden het contract heeft opgezegd.

Volgens Spyker-topman Victor Muller is er niet veel aan de hand. ,,Er was een probleem met een transportbedrijf dat de lading niet wilde lossen bij de fabriek." Daardoor waren er bepaalde onderdelen niet en werd de productie volgens hem twee uur stilgelegd. ,,Die transporteur wilde zo andere betalingsvoorwaarden afdwingen. Er wordt met hem gepraat. De fabriek draait gewoon weer." Bij het reclamebureau was het volgens hem precies andersom. ,,Wij hebben vorige week het contract opgezegd."

Vorige week riep de Zweedse overheid Saab op het matje nadat bekend was gemaakt dat topman Jan Åke Jonsson opstapt en het bedrijf nieuwe aandelen uitgeeft om schulden af te lossen. De Zweedse overheid staat garant voor een lening van 400 miljoen euro van de Europese Investeringsbank (EIB) aan Saab en wilde informatie over de financiële situatie. Muller zegt nu dat Saab ,,keurig alle rekeningen betaalt" en dat er ,,voldoende liquiditeit" is om aan alle verplichtingen te voldoen. Hoeveel het bedrijf nog in kas heeft, weet hij niet, omdat hij dat niet ,,dagelijks" bijhoudt.

Saab werd begin vorig jaar door Spyker Cars overgenomen van het Amerikaanse General Motors. Sindsdien werden er verschillende nieuwe modellen gelanceerd, maar het bedrijf maakt nog steeds verlies. In 2010 verkocht Saab 31.696 auto's en leed het een verlies van 218 miljoen euro. De koers van Spyker stond rond het middaguur op 3,91 euro, een verlies van ruim 8 procent.
NRC-Handelsblad, 1 april 2011:
quote:
Russisch geld moet uitkomst brengen
Kas van Saab is anderhalf jaar na overname door Spyker opnieuw leeg

Aan een auto zonder dashboard heb je niet zoveel. En dus heeft autofabrikant Saab een probleem. Gisteren besloot de toeleverancier van onder meer dashboard International Automotive Components (IAC) om de leveringen aan Saab te stoppen. Het bedrijf liet weten dat er nog een stapel rekeningen ligt die Saab niet heeft betaald. Eerst geld zien , daarna wil IAC weer zaken doen.

Het is niet de eerste leverancier die deze week besloot om niet meer te leveren aan Saab. Afgelopen woensdag bleek dat de productie in de fabriek van Saab in het Zweedse Trollhattan dinsdag twee uur stil heeft gelegen omdat bepaalde onderdelen niet meer beschikbaar waren. Het Duitse transportbedrijf DB Schenker weigerde de vrachtwagens met onderdelen te lossen, omdat ze ook nog geld van Spyker, de eigenaar van Saab, tegoed hadden. Gisteren bleek dat de fabriek op woensdag weer korte tijd heeft stilgelegen vanwege het gebrek aan onderdelen. En zo stapelen de problemen voor Saab zich op.

Spyker-topman Victor Muller blijft ondertussen op tamelijk laconiek wijze bezweren dat er weinig aan de hand is en dat het allemaal een ,,hoop gedoe om niets" is. Het probleem met DB Schenker werd opgelost en ook IAC zou volgens berichten vanochtend weer begonnen zijn met leveren. Maar Muller vertelt nooit helemaal hoe het zit. Mogelijk weet hij het zelf niet precies en wordt hij telkens ingehaald door nieuwe ontwikkelingen.

Nadat woensdag het nieuws bekend werd dat de fabriek kort stil had gelegen, kelderde de koers van Spyker om de Amsterdamse beurs. Victor Muller zei vervolgens tegen deze krant dat er een probleem was met een leverancier, DB Schenker. ,,Die probeert op deze manier andere betalingsvoorwaarden af te dwingen." Het probleem was niet dat het bedrijf niet betaald kreeg, nee, ze wilden volgens Muller alleen sneller betaald krijgen. Kort na de toelichting mailde Spyker ook nog een verklaring rond. Daarin gaf het bedrijf toen dat er met meerdere leveranciers problemen waren over ,,betalingsvoorwaarden".

Nog zoiets. Het Zweedse reclamebureau Lowe Brindfors liet begin deze week in de Zweedse media weten dat ze hun jarenlange relatie met Saab verbroken hadden. Absurd, zei Muller in een reactie. Niet het reclamebureau, maar Saab had het bedrijf vaarwel gezegd. Want Saab wil op zoek wilden naar een nieuwe partner om de internationale reclamecampagne vorm te geven.

Vorig jaar februari was Victor Muller de held van Zweden toen hij Saab van de ondergang redde. Met de kleine sportwagenbouwer Spyker wist hij Saab te kopen. Muller had het toen over ,,a perfect storm" in de auto-industrie door de economische crisis. Daardoor waren de verhoudingen veranderd en kon het kleine Spyker zomaar het veel grotere Saab overnemen. Maar nu lijkt het voortbestaan van Saab weer op het spel te staan.

Wat is de balans na anderhalf jaar? Het bedrijf heeft heel veel schuld. Er worden veel minder auto's gekocht dan gepland. Daarom vliegt het geld erg terwijl er veel minder binnenkomt dan verwacht. Saab verkocht vorig jaar 31.696 auto's en leed een verlies van 218 miljoen euro.

Om Saab vorig jaar over te kunnen nemen, haalde Muller overal geld vandaan. Hij wist allerlei financiers te overtuigen van zijn plannen en uiteindelijk bijna 1 miljard dollar bij elkaar te brengen om Saab over te nemen en weer aan de praat te krijgen.

In totaal moest hij het Amerikaanse General Motors (GM) 74 miljoen dollar contant betalen voor Saab. Dat geld leende hij van drie partijen. Het op de Kaaiman eilanden gevestigde private equity bedrijf GEM Global Yield Fund, zijn oude werkgever Pieter Heerema en de Russische investeerder Vladimir Antonov.

Antonov was grootaandeelhouder van Spyker. Maar General Motors wilde Saab alleen aan Spyker verkopen als Antonov er uit zou stappen, omdat er een sfeer van fout geld om Antonov hing. Dus kocht Muller de aandelen die Antonov in Spyker had en leende Antonov hem vervolgens miljoenen om GM te kunnen betalen.

Daarnaast betaalde Spyker voor de overname GM 326 miljoen dollar in preferente aandelen. Eind 2016 moeten die aandelen worden teruggekocht door Spyker. Verder heeft Saab een lening van 400 miljoen euro van de Europese Investeringsbank (EIB). Dat geld is bedoeld om nieuwe Saab-modellen te ontwikkelen.

Maar nu lijkt nog meer geld nodig. Dat kan door nog meer te lenen of nieuwe aandelen uit te geven. Spyker maakte vorige week al bekend dat het 5,5 miljoen nieuwe aandelen uit heeft gegeven. Met de opbrengst van 13,6 miljoen euro zijn bestaande schulden afgelost. Eind vorige maand werd de sportwagentak Spyker Cars al verkocht door Spyker aan, opnieuw, de Rus Antonov. Dat levert 15 miljoen euro contant op en nog eens maximaal 17 miljoen euro als de Rus winst gaat maken met de sportwagenfabrikant.

Voor nog meer geld lijkt de hoop ook op Antonov gevestigd. De Rus en Victor Muller lieten weten dat ze met de Zweedse overheid overleggen over de mogelijkheid dat Antonov weer aandeelhouder van Saab wordt. Volgens de Rus is zijn naam inmiddels gezuiverd. Hij staat te popelen om zijn geld in Saab te steken. Op zijn twitteraccount liet de Rus weten dat ze de officiële aanvraag voor ,,change of control" hebben ingediend.
FD, 8 april 2011:
quote:
Saab moet liquiditeit herstellen voor hervatten productie
Saab Automobile, onderdeel van Spyker Cars NV (SPYKR.AE), maakt donderdag bekend dat de productie tot het eind van de week is gestaakt, terwijl het bedrijf de liquiditeitsproblemen probeert op te lossen die de betalingen aan leveranciers belemmeren.

Het bedrijf moet eerst de financien op orde hebben alvorens de productie hervat kan worden, zegt Gunilla Gustavs, woordvoerster van Saab. Volgens Gustavs is Saab aan het kijken naar verschillende oplossingen, maar de woordvoerster wilde niet ingaan op details.

"Wij hebben er vertrouwen in dat we snel een oplossing (voor het liquiditeitsprobleem) zullen vinden", zegt Gustavs.

Productie bij de Saab-fabriek in Tolhattan, Zweden, is al verschillende malen gestaakt in de afgelopen twee weken wegens een tekort aan onderdelen omdat niet-betaalde leveranciers leveringen achterhouden.

"Wij geloven de productie begin volgende week weer te kunnen hervatten", zegt Gustavs tegen Dow Jones Newswires.

Het Swedish National Debt Office, dat de lening aan Saab van de Europese Investeringsbank garandeert, stelt donderdag te werken aan de aanvraag van de Russische investeerder en voormalig Spyker-aandeelhouder Vladimir Antonov om weer een belang in Spyker te mogen nemen.

Antonov, die door General Motors Co. (GM) werd gedwongen zijn belang in Spyker te verkopen als voorwaarde van de verkoop van Saab door GM aan Spyker, heeft aangegeven euro 50 mln te willen investeren in het bedrijf.

"Het enige dat ik kan zeggen is dat we er intensief aan werken", zegt woordvoerster Marja Lang van het debt office, die daaraan toevoegt dat er mogelijk later donderdag of vrijdag meer informatie naar buiten komt.

Het aandeel Spyker noteert omstreeks 10.10 uur 1,3% lager op euro 3,94, terwijl de Smallcap met 0,2% daalt.
pi_95204114
De problemen voor Saab lijken zich dus op te stapelen, tot de lijst van bedrijven die de samenwerking met Saab beëindigd of opgeschort hebben behoren inmiddels een reclamebureau, een transportbedrijf dat onderdelen aanvoert, de toeleverancier van dashboards en nog een transportbedrijf dat onderdelen aanvoert. Muller doet er laconiek over, maar de problemen zijn evident, de opschorting of beëindiging van de samenwerking met andere bedrijven schaadt het imago van Saab. Saab zal door deze onzekerheid nu nog minder auto's kunnen verkopen. Tevens kost het stilleggen van de productie enorm veel geld, kostbare machines staan niks te doen en personeel zit thuis betaald op de bank. Dit alles is dus het gevolg van liquiditeitsproblemen, wat natuurlijk zeer ernstig is voor een onderneming. Een interessante component is de Zweedse overheid die voor een lening aan Saab van 400 miljoen Euro garant staat.

Een soap in ontwikkeling?
  vrijdag 8 april 2011 @ 08:34:23 #3
324665 meth77
to do or not to do
pi_95205727
De zweedse overheid zal opnieuw bijspringen, zeker als je de tent Swedish automobile gaat noemen
pi_95571893
quote:
Saab krijgt toestemming voor verkoop vastgoed
Autofabrikant Saab mag van de Zweedse regering zijn vastgoed verkopen. Daarmee kan het bedrijf een deel van zijn schulden aan toeleveranciers terugbetalen. Dat heeft het moederbedrijf Spyker vrijdagavond bekend gemaakt.

Saab moest de toestemming krijgen van de Zweedse regering. Zweden staat namelijk garant voor een lening van de Europese Investeringsbank (EIB) van ¤ 400 mln aan Saab. Het vastgoed van Saab dient als onderpand voor de garantie.

Consequentie van de verkoop van het onderpand van de Zweedse regering is wel dat de lening bij de EIB beperkt zal worden in omvang van ¤ 400 mln tot ¤ 280 mln. Saab heeft tot nu toe ¤ 218 mln opgenomen van het krediet.

Voormalig Spyker-aandeelhouder Vladimir Antonov, een Russische miljardair, koopt het vastgoed van Saab. Antonov zal in eerste instantie tenminste ¤ 30 mln betalen. Later zou nog meer geld voor het vastgoed betaald worden, meldt persbureau Bloomberg.

Verder onderhandelen
Volgens Spyker gelden er wel een aantal voorwaarden voor de verkoop van het vastgoed. Daarover wordt nog verder onderhandeld. Het bedrijf zegt dat het nog niet duidelijk is hoe deze onderhandelingen zullen verlopen en benadrukt dat er ook nog goedkeuring van de EIB verkregen moet worden voordat daadwerkelijk tot verkoop over gegaan kan worden.

Schuld van tientallen miljoenen
Volgens voorzitter Svenake Bergilie van auto-onderdelenvereniging FKG is Saab nog omgerekend tientallen miljoenen euro's schuldig aan zijn toeleveranciers. Dat zei hij woensdag tegen persbureau Reuters. De productie bij Saab ligt al zo'n anderhalve week stil omdat het bedrijf de leveranciers van onderdelen niet meer kan betalen.

Rol Antonov
De koper van het vastgoed van Saab, Vladimir Antonov, wil ook graag investeren in Saab. Hij zou in ieder geval bereid zijn om een bedrag van ¤ 50 mln in Saab te steken, zo stelt persbureau Bloomberg. Over zijn participatie zal nog verder worden onderhandeld. Voor de toetreding van Antonov als financier en aandeelhouder is toestemming nodig van de Zweedse regering, het staatsschuldbureau, de EIB en General Motors (de vorige eigenaar van Saab).
Bijspringen dus door de Zweedse overheid doordat delen van onderpand verkocht worden. De Zweedse overheid neemt dus een steeds groter risico op zich en dat valt toch niet goed te rechtvaardigen. Volgens Wikipedia werken er zo'n 5000 man bij Saab, de Zweedse overheid, een overheid voor 9 miljoen mensen neemt dus grote risico's op zich ten behoeve van 5000 banen, totaal onverantwoord. Onder andere door de sunk-cost val is staatssteun een politiek moeras waar je ver vandaan moet blijven.
  zaterdag 16 april 2011 @ 02:35:47 #5
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_95572052
Svenska Aeroplan AB _O_ Hopelijk gaan ze niet failliet.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_95572084
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 02:35 schreef 08gnoT. het volgende:
Svenska Aeroplan AB _O_ Hopelijk gaan ze niet failliet.
Dit gaat over het automerk, niet de vliegtuigen. ;) Punt is verder dat niet renderende ondernemingen gewoon failliet moeten gaan of moeten sluiten (bij voorkeur dat laatste natuurlijk), juist dit soort sentimenten vormen onder meer de politieke voedingsbodem om tot staatssteun over te gaan.
  zaterdag 16 april 2011 @ 02:50:50 #7
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_95572208
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 02:38 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dit gaat over het automerk, niet de vliegtuigen. ;) Punt is verder dat niet renderende ondernemingen gewoon failliet moeten gaan of moeten sluiten (bij voorkeur dat laatste natuurlijk), juist dit soort sentimenten vormen onder meer de politieke voedingsbodem om tot staatssteun over te gaan.
Dat het over de auto's ging begreep ik, maar ik was in de veronderstelling dat SAAB in beide gevallen voor hetzelfde stond. Maar het is ook al laat :')

En ja, normaal gezien heeft een onderneming die niet winstgevend is, geen levensvatbaarheid meer. Maar in het geval van een productieve organisatie zoals een autofabrikant, vind ik het toch zonde als dat ophoudt te bestaan. Net als Rover.

Aan de andere kant is het inderdaad niet de taak van de overheid een autofabrikant overeind te houden, die moeten zich daar niet mee bemoeien.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_95572217
Het aandeel Spyker gedraagt zich bijkans ook als een pennystock
  zaterdag 16 april 2011 @ 05:34:15 #9
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_95572816
De kans dat Spyker / Saab een succes wordt is net zo groot als de kans dat FC De Bal OP Het Dak de Champions League wint

27 jan 2010
Koning Kees de Kort

De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
pi_95573227
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 05:34 schreef Censuur-152 het volgende:
De kans dat Spyker / Saab een succes wordt is net zo groot als de kans dat FC De Bal OP Het Dak de Champions League wint

27 jan 2010
Koning Kees de Kort

Tsja, dit kan iedereen toch op z'n vingers natellen.

Maar stiekem hoopte ik toch dat het met een paar abacadabra-trucs van Muller wat zou worden. Wishful thinking natuurlijk. De tijd voor abacadabra-trucs is voorbij.
pi_95583260
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 april 2011 02:22 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Bijspringen dus door de Zweedse overheid doordat delen van onderpand verkocht worden. De Zweedse overheid neemt dus een steeds groter risico op zich en dat valt toch niet goed te rechtvaardigen. Volgens Wikipedia werken er zo'n 5000 man bij Saab, de Zweedse overheid, een overheid voor 9 miljoen mensen neemt dus grote risico's op zich ten behoeve van 5000 banen, totaal onverantwoord. Onder andere door de sunk-cost val is staatssteun een politiek moeras waar je ver vandaan moet blijven.
Er is waarschijnlijk ook nog een hele groep bedrijven afhankelijk van SAAB, wat bij een faillissement wel meer dan 5000 werklozen oplevert.

Toch denk ik ook dat de overheid een onverantwoord risico heeft genomen. Het bedrijf heeft al jaren geen winst gedraaid en gaat dat in de nabije toekomst waarschijnlijk ook niet doen. Het was beter geweest om te stoppen voordat Muller nog een berg miljoenen had verkwanseld.
pi_95585936
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 02:38 schreef Bolkesteijn het volgende:

Punt is verder dat niet renderende ondernemingen gewoon failliet moeten gaan of moeten sluiten (bij voorkeur dat laatste natuurlijk), juist dit soort sentimenten vormen onder meer de politieke voedingsbodem om tot staatssteun over te gaan.
Het was sowieso een heel merkwaardige overname. Ik kan me niet voorstellen dat de investeerders hun rendement uit de normale exploitatie verwachtten te halen, dus er zal wel weer iets schimmigs achter zitten met witwasserij, subsidies, leegtrekken van reserves of opstrijken van verrekenbare verliezen.
pi_95611784
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 17:21 schreef dvr het volgende:

[..]

Het was sowieso een heel merkwaardige overname. Ik kan me niet voorstellen dat de investeerders hun rendement uit de normale exploitatie verwachtten te halen, dus er zal wel weer iets schimmigs achter zitten met witwasserij, subsidies, leegtrekken van reserves of opstrijken van verrekenbare verliezen.
Ja, dat vermoed ik ook. De overname had alles weg van een kamikaze-actie.
  zondag 17 april 2011 @ 20:20:08 #14
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95636294
Hoe heeft die antonov eigenlijk zijn geld verdiend? Met het gelddrukken bij Antonov?
  zondag 17 april 2011 @ 22:28:42 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95645046
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 20:20 schreef Sokz het volgende:
Hoe heeft die antonov eigenlijk zijn geld verdiend? Met het gelddrukken bij Antonov?
Nee, deze Antonov is weer andere mafia dan die van de versnellingsbakken.
The End Times are wild
pi_95645765
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 20:20 schreef Sokz het volgende:
Hoe heeft die antonov eigenlijk zijn geld verdiend? Met het gelddrukken bij Antonov?
Volgens mij met een aantal banken. Het is in ieder geval niet de man van de versnellingsbakken.
pi_95645891
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 22:28 schreef LXIV het volgende:
Nee, deze Antonov is weer andere mafia dan die van de versnellingsbakken.
Toen ik de naam hoorde in combinatie met Saab leek mij het het meest logische dat het de Antonov van de versnellingsbakken zou zijn. Maar dat is dus idd niet het geval, de versnellingsbakken Antonov zal wel niet genoeg geld hebben. :P
pi_95647142
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 02:38 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dit gaat over het automerk, niet de vliegtuigen. ;) Punt is verder dat niet renderende ondernemingen gewoon failliet moeten gaan of moeten sluiten (bij voorkeur dat laatste natuurlijk), juist dit soort sentimenten vormen onder meer de politieke voedingsbodem om tot staatssteun over te gaan.
Er is niks mis met sentiment ;( Zijn al aardig wat goede bekende merken ten onder gegaan vanwege die kille mentaliteit ;(
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_95652677
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 23:00 schreef sitting_elfling het volgende:

Er is niks mis met sentiment ;( Zijn al aardig wat goede bekende merken ten onder gegaan vanwege die kille mentaliteit ;(
Dat vind ik nog altijd beter dan dat prachtige merken door berekenende financiers uit een faillissement worden opgepikt en weer tot leven gewekt, maar dan om onder die merknaam inferieure rommel te verkopen. Lenco bijvoorbeeld, dat ooit prachtige platenspelers bouwde en nu gerebadgete Chinese rommel verkoopt. Of Spyker, al was diens faam uit het eerste kwart van de vorige eeuw al grotendeels vervlogen toen Victor Muller ermee aan de haal ging.
pi_95652723
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 01:53 schreef dvr het volgende:

[..]

Dat vind ik nog altijd beter dan dat prachtige merken door berekenende financiers uit een faillissement worden opgepikt en weer tot leven gewekt, maar dan om onder die merknaam inferieure rommel te verkopen. Lenco bijvoorbeeld, dat ooit prachtige platenspelers bouwde en nu gerebadgete Chinese rommel verkoopt. Of Spyker, al was diens faam uit het eerste kwart van de vorige eeuw al grotendeels vervlogen toen Victor Muller ermee aan de haal ging.
Was Lenco serieus ooit een goed merk :o

Gebeurt overigens vaak in de electronica business, of dat het na een overname opeens dezelfde troep als het moederbedrijf gaat produceren.

quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 23:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Er is niks mis met sentiment ;( Zijn al aardig wat goede bekende merken ten onder gegaan vanwege die kille mentaliteit ;(
Alternatief is dat je bedrijven als GM e.d. krijgt. Wegens sentiment overeind gehouden maar hopeloos verouderd en ingehaald door concurrentie :P
  maandag 18 april 2011 @ 09:03:47 #21
324665 meth77
to do or not to do
pi_95655421
quote:
7s.gif Op maandag 18 april 2011 01:58 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Was Lenco serieus ooit een goed merk :o

Gebeurt overigens vaak in de electronica business, of dat het na een overname opeens dezelfde troep als het moederbedrijf gaat produceren.

[..]

Alternatief is dat je bedrijven als GM e.d. krijgt. Wegens sentiment overeind gehouden maar hopeloos verouderd en ingehaald door concurrentie :P
hee hee, GM maakt perfekte auto's.ik heb er net een gekocht, met zonder Motorrijtuigbelasting
pi_95672274
Zo'n gare Opel zeker :P
pi_95672731
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 16:30 schreef tjoptjop het volgende:
Zo'n gare Opel zeker :P
Er is niks mis met Opel! Klasbakken, met name de GT.

Al moet ik wel zeggen dat als het aan mij had gelegen GM ook niet meer in de boeken stond :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_95673057
quote:
14s.gif Op maandag 18 april 2011 16:41 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Er is niks mis met Opel! Klasbakken, met name de GT.

Al moet ik wel zeggen dat als het aan mij had gelegen GM ook niet meer in de boeken stond :)
Opel is natuurlijk ook maar een klein onderdeeltje van GM. Het probleem is natuurlijk gewoon het Amerikaanse gedeelte. Ik denk overigens dat Duitsland ook liever gehad zou hebben dat GM zou vallen en dat Opel dan in andere handen zou gaan. GM heeft de Duitse overheid natuurlijk wel flink voor het blok gezet.

Ik zat trouwens nog eens na te denken over je opmerking over sentimenten mee laten spelen bij het redden van bedrijven. Of dat economisch zin heeft. In Nederland doen we er niet zo moeilijk om, Fokker is failliet gegaan (had 'gered' kunnen worden), KLM is voor een krats verkocht aan de Fransen. De commerciele tv is voor 90% in handen van buitenlandse bedrijven etc. etc.

Maar ik kan met de beste wil niet zeggen dat het economisch slecht gaat met Nederland

PS. je weet dat die GT gewoon een Pontiac is? ;)
pi_95679836
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 16:48 schreef tjoptjop het volgende:

In Nederland doen we er niet zo moeilijk om, Fokker is failliet gegaan (had 'gered' kunnen worden),
Fokker was al een keer of twee, drie door de staat gered voordat hun doekje viel, het was op zich begrijpelijk dat de politiek het als een zwart gat zag. Maar doodzonde, want juist op dat moment had het bedrijf potentieel. Ze hadden alleen even veel last van een lage dollarkoers waardoor bij gelijkblijvende kosten hun inkomsten sterk daalden. Verder was de bedrijfsvoering een zooitje (blijkt ook al uit dat niet-afgedekte dollarrisico) maar daar had de bezem door gehaald kunnen worden. Het verlies van Fokker is een grote klap geweest, nog steeds, voor Nederland als industrie- en kennisland.

quote:
Maar ik kan met de beste wil niet zeggen dat het economisch slecht gaat met Nederland
De schijn daarvan wordt in ieder geval leuk opgehouden, maar we hangen feitelijk aan een zijden draadje.
pi_95695562
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 19:14 schreef dvr het volgende:

[..]

Fokker was al een keer of twee, drie door de staat gered voordat hun doekje viel, het was op zich begrijpelijk dat de politiek het als een zwart gat zag. Maar doodzonde, want juist op dat moment had het bedrijf potentieel. Ze hadden alleen even veel last van een lage dollarkoers waardoor bij gelijkblijvende kosten hun inkomsten sterk daalden. Verder was de bedrijfsvoering een zooitje (blijkt ook al uit dat niet-afgedekte dollarrisico) maar daar had de bezem door gehaald kunnen worden. Het verlies van Fokker is een grote klap geweest, nog steeds, voor Nederland als industrie- en kennisland.

[..]

De schijn daarvan wordt in ieder geval leuk opgehouden, maar we hangen feitelijk aan een zijden draadje.
Anders dan landen als Frankrijk die van het staatssteunen een sport maakt?
pi_95697914
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 23:13 schreef tjoptjop het volgende:

Anders dan landen als Frankrijk die van het staatssteunen een sport maakt?
Ik weet niet wat je vraagt of wilt zeggen, maar dit soort staatssteun is volgens mij onder de huidige Europese regelgeving sowieso niet meer mogelijk.
pi_95698056
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 23:13 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Anders dan landen als Frankrijk die van het staatssteunen een sport maakt?
Een beetje van jezelf en een beetje van maggi ..

Hier een beetje teveel van maggi.
Het nederlands gevoel/het wij gevoel, is een beetje zoek geraakt? Alles voor het geld, of de juiste prioriteiten niet zien? Leiderschap is ver te zoeken in dit land..

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:01 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je vraagt of wilt zeggen, maar dit soort staatssteun is volgens mij onder de huidige Europese regelgeving sowieso niet meer mogelijk.
Banken zijn geen bedrijven?
pi_95699215
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:04 schreef Plugin het volgende:

Banken zijn geen bedrijven?
Voor het bankwezen gelden inderdaad andere wetten en regels.
  dinsdag 19 april 2011 @ 08:55:04 #30
324665 meth77
to do or not to do
pi_95702242
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:43 schreef dvr het volgende:

[..]

Voor het bankwezen gelden inderdaad andere wetten en regels.
Ja die staan ook boven de NMA en zo :{ , die NMA regels gelden voor banken en verzekeraars niet, daar is kartelvorming en prijsafspraken gewoon toegestaan
  dinsdag 19 april 2011 @ 14:38:51 #31
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_95713633
BARTJENS Op de handrem

Het aandeel Spyker Cars schoot gisteren uit de startblokken op het Damrak. In no time trok de koers op naar ruim 5% winst. De opluchting over de contouren van het reddingsplan voor het Zweedse automerk Saab, sinds een jaar het trotse eigendom van het bedrijf uit Zeewolde, leek grenzeloos

Maar na een uur namen beleggers alweer gas terug; het aandeel ging uiteindelijk met een winstje van 2,5% de dag uit. Het besef dat het voortbestaan van Saab, en daarmee dat van Spyker, nog steeds twijfelachtig is, drukte de aanvankelijke euforie deels de kop in.

Spyker Cars
Vooropgesteld: Spyker Cars is lastig te doorgronden. De onderneming hangt van leningen en beloftes aan elkaar. Transparantie is een punt van zorg; een trackrecord is er eigenlijk niet, althans geen trackrecord dat vertrouwen inboezemt.

Wie naar houvast zoekt, heeft het recente jaarverslag. Daaruit blijkt dat de onderneming eind 2010 voor euro 70 mln aan kasmiddelen had. Eind eerste kwartaal was dat op. Het bedrijf kon zijn leveranciers niet meer betalen, waarna de productie stilviel.

Lening Europese investeringsbank
Die euro 70 mln is niet het enige wat in de eerste drie maanden van 2011 is opgebruikt. Via de overname van Saab, in februari 2010, kreeg Spyker toegang tot een lening van euro 400 mln van de Europese investeringsbank (EIB). Daarvan was eind 2010 een bedrag van euro 183 mln aangesproken. Inmiddels staat de teller op euro 217 mln, ofwel euro 34 mln meer. De aangewende kasmiddelen in het achterhoofd, betekent dit dat Saab (Spyker) in het eerste kwartaal euro 104 mln heeft verbrand. Dat is euro 34,7 mln per maand.

De Zweedse overheid is nu bereid het onderpand op het vastgoed van Saab op te geven. Ze had dit vastgoed in onderpand gekregen, omdat ze garant staat voor de betalingsverplichtingen - rente en aflossing - die op Saab rusten als gevolg van de EIB-lening.

Vastgoed Saab
Saab heeft voor euro 117,5 mln aan vastgoed (grond plus gebouwen) op de balans staan. Het bedrijf kan dat verkopen en terughuren (sale-and-lease-back) of als onderpand voor nieuwe leningen gebruiken. Daar moet Saab wel wat voor laten: in ruil voor het opgeven van zekerheden door de Zweedse staat, mag Saab nu nog maar euro 280 mln, in plaats van euro 400 mln van de EIB-lening aanspreken.

Nu de teller al op euro 217 mln staat, resteert dus nog euro 63 mln aan Europees geld dat boven op de aanwending van het vastgoedbezit komt. Dat geldt ook voor de euro 15 mln die de Russische zakenman Vladimir Antonov nog moet betalen voor de overname van de sportwagentak van Spyker en de euro 50 mln die de Rus wil investeren in Saab. Al die bedragen samen verschaffen Spyker Cars euro 245,5 mln aan middelen voor de herstart van de productie van Saab.

Betalingsachterstanden
Als het geld er in hetzelfde tempo uit blijft vliegen als in het eerste kwartaal (euro 34,7 mln per maand), resteren dus ruim 7 maanden om het lek boven te krijgen. Als de verhalen over betalingsachterstanden van 'enkele tientallen miljoenen euro's' kloppen, resteert er uiteraard nog veel minder tijd. :D

Logisch dus dat beleggers de remmen nog niet loslaten.

http://www.fd.nl/artikel/21958629/handrem
  zondag 24 april 2011 @ 08:33:14 #32
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_95910054
Wanneer neemt Volvo SAAB over?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_95937330
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 08:33 schreef michaelmoore het volgende:
Wanneer neemt Volvo SAAB over?
Wat moet Volvo met Saab?
  zondag 24 april 2011 @ 23:23:55 #34
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_95937464
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_95937594
quote:
Ah een soort nationalistische gedachte, was ook het enige wat ik me kon indenken. Als merk voegt Saab imho niks toe aan Volvo. Vanuit de overheid gezien is het verzoek wel logisch, ben benieuwd wat het ze gaat kosten :P

edit: is er nog een link met Saab en Scania? Dat gedeelte zou voor Volvo natuurlijk wel interessant kunnen zijn?
  zondag 24 april 2011 @ 23:29:13 #36
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_95937777
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:26 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ah een soort nationalistische gedachte, was ook het enige wat ik me kon indenken. Als merk voegt Saab imho niks toe aan Volvo. Vanuit de overheid gezien is het verzoek wel logisch, ben benieuwd wat het ze gaat kosten :P

edit: is er nog een link met Saab en Scania? Dat gedeelte zou voor Volvo natuurlijk wel interessant kunnen zijn?
het scheelt werk voor al die mensen die met een faillissement hun werk kwijt zijn en de Zweedse overheid heeft dan meer kans dat ze die 400 miljoen terug krijgt
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_95937879
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

het scheelt werk voor al die mensen die met een faillissement hun werk kwijt zijn en de Zweedse overheid heeft dan meer kans dat ze die 400 miljoen terug krijgt
Ik zie nu vooral een belang voor Zweden/overheid, niet zozeer voor Volvo.
  zondag 24 april 2011 @ 23:33:26 #38
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_95938029
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:30 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik zie nu vooral een belang voor Zweden/overheid, niet zozeer voor Volvo.
http://www.telegraaf.nl/d(...)_.html?sn=nieuws_dft
quote:
Volvo zou een overname ook goed uitkomen. Volgens de goed geïnformeerde bronnen kan de autobouwer dan zo’n 100.000 auto’s extra maken op het zogenoemde Spa-platform (Scalable Platform Architecture, red.) dat in ontwikkeling is. Hiermee is het technisch eenvoudig om ook Saab-modellen te bouwen.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_95939318
quote:
Sjezus gast :D geef dat gewoon als eerste link
  maandag 25 april 2011 @ 00:54:51 #40
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_95942491
Doorstart productie Saab blijft onzeker

Laatst gewijzigd: 24-04-11 11:58


TROLLHÄTTAN - Het blijft onduidelijk wanneer autofabrikant Saab de productie kan hervatten. Strenge eisen van de Europese Investeringsbank (EIB) maken de toekomst van het Zweedse bedrijf nog altijd onzeker.

Dat liet Saab, dat sinds vorig jaar eigendom is van het Nederlandse Spyker Cars, dit weekeinde weten.

''We hebben overeenstemming met de EIB, maar de voorwaarden zijn zeer streng'', zei een woordvoerder van Saab tegen persbureau Reuters.

Daardoor blijft het onzeker wanneer de productie kan worden hervat, voegde hij eraan toe. Spykertopman Victor Muller wilde zondagochtend niet op de berichten reageren.

Geldproblemen

De fabrieken van Saab liggen al ruim twee weken stil omdat het bedrijf zijn toeleveranciers niet kan betalen. Spyker wil de geldproblemen oplossen door fabrieken en ander vastgoed van Saab te verkopen aan de Russische investeerder Vladimir Antonov en het vervolgens terug te huren.

Hiervoor is echter toestemming nodig van de EIB, die de overname van Saab vorig jaar faciliteerde met een noodkrediet van 400 miljoen euro.

Nieuwe regeling

Het krediet zou onder de nieuwe regeling met de EIB worden beperkt tot 280 miljoen euro. Daarvan heeft Saab al 217 miljoen euro opgenomen. :D
pi_95947576
Prive ligt Victor Muller er niet wakker van. Hij liep vrijdag rond op de RAI met zijn vrouw en liep interessant te doen bij de verkopers van Fisker..

Naar de RAI gaan met je vrouw terwijl je fabriek plat ligt door liquiditeitsproblemen. :')
pi_95948023
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 10:21 schreef jpjedi het volgende:
Prive ligt Victor Muller er niet wakker van. Hij liep vrijdag rond op de RAI met zijn vrouw en liep interessant te doen bij de verkopers van Fisker..

Naar de RAI gaan met je vrouw terwijl je fabriek plat ligt door liquiditeitsproblemen. :')
Natuurlijk ligt hij er niet wakker van. Het is toch zijn geld niet. ;)
pi_95948140
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 10:45 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Natuurlijk ligt hij er niet wakker van. Het is toch zijn geld niet. ;)
Dat is ook waar :')
  dinsdag 26 april 2011 @ 17:23:49 #44
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_96001467
quote:
di 26 apr 2011, 15:14
'Saab-personeel moet naar fabriek komen'
STOCKHOLM (AFN) - De ruim 3400 medewerkers van autofabriek Saab, eigendom van het Nederlandse Spyker Cars, moeten woensdag naar de fabriek in het Zweedse Trollhättan komen. Zij zouden hier 'belangrijke informatie' krijgen.

Spyker Cars NV 26-04-2011 (17:20)
3,99 EUR -6,05% -0,257

Dat hebben Saab-medewerkers dinsdag bevestigd. Geen van de officiële woordvoerders van Saab wil vooralsnog iets zeggen over de inhoud van de bijeenkomst. Deze zou om 07.00 uur beginnen.

Woensdag staat de autofabriek precies drie weken stil door een tekort aan onderdelen dat deels een gevolg is van onbetaalde rekeningen bij toeleveranciers. Saab heeft daardoor volgens analisten 2900 tot 3300 van de beoogde 80.000 voertuigen voor dit jaar niet kunnen produceren.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_96001726
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 17:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dan is mijn vader waarschijnlijk vanaf morgen werkloos :'(
pi_96003638
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 17:29 schreef QBay het volgende:

[..]

Dan is mijn vader waarschijnlijk vanaf morgen werkloos :'(
Hij werkt in Zweden bij de Saab fabriek? Een eventueel massaontslag/faillissement hoeft niet direct ernstige gevolgen te hebben in Nederland. Daarnaast schijnt het dat Volvo geïnteresseerd is, voor een zacht prijsje zijn die waarschijnlijk wel bereid de tent over te nemen. De enige die er dan wat bij in schiet is de Zweedse overheid, leergeld voor het hachelijke avontuur waarin zij zich stortten.
pi_96007563
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 18:10 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hij werkt in Zweden bij de Saab fabriek? Een eventueel massaontslag/faillissement hoeft niet direct ernstige gevolgen te hebben in Nederland. Daarnaast schijnt het dat Volvo geïnteresseerd is, voor een zacht prijsje zijn die waarschijnlijk wel bereid de tent over te nemen. De enige die er dan wat bij in schiet is de Zweedse overheid, leergeld voor het hachelijke avontuur waarin zij zich stortten.
Niet in Zweden, maar wel als Saab-dealer in Nederland. Zonder officieel dealerschap wordt het erg zwaar voor hem, het meeste winst wordt behaald bij de verkoop van een nieuwe auto. Niemand koopt natuurlijk een nieuwe auto van een failliet merk en van de werkplaats alleen valt niet te leven waarschijnlijk...
pi_96010859
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:28 schreef QBay het volgende:

[..]

Niet in Zweden, maar wel als Saab-dealer in Nederland. Zonder officieel dealerschap wordt het erg zwaar voor hem, het meeste winst wordt behaald bij de verkoop van een nieuwe auto. Niemand koopt natuurlijk een nieuwe auto van een failliet merk en van de werkplaats alleen valt niet te leven waarschijnlijk...
De meeste Rover dealers hier zijn idd ook nogal nietszeggende occasionhandeltjes geworden. Maar hopelijk wordt dat Volvo wat.
pi_96015650
Hopen dat het op de valreep toch nog goedkomt. :)
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:32:03 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96015855
Afgezien van de vader van Q-bay mag ik hopen dat Saab/Spyker of failliet gaat, of genationaliseerd wordt door de Zweedse overheid. Gewoon een oplichtersbende.
The End Times are wild
pi_96016454
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 18:10 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hij werkt in Zweden bij de Saab fabriek? Een eventueel massaontslag/faillissement hoeft niet direct ernstige gevolgen te hebben in Nederland. Daarnaast schijnt het dat Volvo geïnteresseerd is, voor een zacht prijsje zijn die waarschijnlijk wel bereid de tent over te nemen. De enige die er dan wat bij in schiet is de Zweedse overheid, leergeld voor het hachelijke avontuur waarin zij zich stortten.
Leergeld? Zelfs ik, als financiele leek, had dit aan zien komen.... Ik snap niet wat de Zweedse overheid bezielde eerlijk gezegd. Als je core-business (auto's maken) zo slecht gaat doordat je je niet meer onderscheid, moet je de conclusie trekken. Als er aantoonbaar mismanagement is geweest, zou je het een 2de kans kunnen geven. Dit was vanaf minuut 1 een dood paard waar een paar mensen met volle buit vertrekken, maar een hoop belastingbetalers keihard naaien. Te naief voor woorden.
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:46:15 #52
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_96016835
Hier beweren ze dat Volvo/Geely financieel niet echt zit te wachten op Saab

quote:
Geely-Volvo shopping for Saab? Crazy talk!Chinese Car News | FrankF | April 26, 2011 at 5:33 pm

According to rumors Saab officials were pacing the floors of the Shanghai Auto Show looking for investors in their troubled car brand, Saab recently announced that it was it debt with its suppliers and had to cut back production due to a lack of parts. Saab has already sold its older platforms off to Beijing Auto Industry Corporation (BAIC) in the past year and maybe looking to BAIC once again to supply funding.

Western media have been keen to finger Geely as possible saviors for yet another troubled Swedish brand, the Hangzhou based company did take over Volvo, which was the first successful case of a Chinese automotive company taking over a mature established car company, but for Geely to take over Saab as well would certainly be a bridge too far.

When Geely bought Volvo, Volvo was actually only slightly in the red and was well on its way to becoming a profitable company again, a stark contrast to Saab which could be at best considered a lost cause. The company has taken on massive debts and the turmoil surrounding the company will have a knock on effect on consumers – nobody wants to buy from a dying company, especially a big ticket item such as an automobile.

Saab’s savior isn’t likely to be Geely’s Li Shu Fu, instead we should look to BAIC’s Wang Da Zong, the Chairman at the helm of BAIC. Wang Da Zong is different to other automotive chairman at state owned companies, he is considerably younger than his contemporaries, he is a fluent English speaker and loves to crack the occasional English joke and is very wise to his surroundings. BAIC executives will all likely realize that investment in a lame duck like Saab will be a good exercise in burning through solid amounts of cash, the only thing that BAIC may take from the deal is the Saab name and the Saab factory in Sweden, both of which maybe fairly unattractive possibilities for Beijing Auto. However Chinese business is a very unpredictable beast. There maybe a Chinese investor lined up to save Saab from closure, its unlikely to be Geely as they already have their hands full with on Swedish oddball and overcapacity in Europe, so the likely candidate has become BAIC – or possibly even one of China’s multitude of automakers or thousands of investment firms that are on the look out for such an opportunity.
http://www.chinacartimes.(...)for-saab-crazy-talk/

Jammer dat een merk als Saab er bijna niet meer is; maar qua techniek en qua verkoopaantallen
hebben ze zo weinig te bieden dat ik vrees dat het binnenkort wel eens einde verhaal zou kunnen zijn.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_96017763
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:32 schreef LXIV het volgende:
Afgezien van de vader van Q-bay mag ik hopen dat Saab/Spyker of failliet gaat, of genationaliseerd wordt door de Zweedse overheid. Gewoon een oplichtersbende.
Vind je? Op een schaal van oplichterij van 1 (SVB) tot 10 (DSB) vind ik dit hooguit een mager zesje waard.
pi_96022548
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:40 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Leergeld? Zelfs ik, als financiele leek, had dit aan zien komen.... Ik snap niet wat de Zweedse overheid bezielde eerlijk gezegd. Als je core-business (auto's maken) zo slecht gaat doordat je je niet meer onderscheid, moet je de conclusie trekken. Als er aantoonbaar mismanagement is geweest, zou je het een 2de kans kunnen geven. Dit was vanaf minuut 1 een dood paard waar een paar mensen met volle buit vertrekken, maar een hoop belastingbetalers keihard naaien. Te naief voor woorden.
Dat is nu het verschil tussen economie en politiek ;)
pi_96036587
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:40 schreef Freak188 het volgende:

[..]Dit was vanaf minuut 1 een dood paard waar een paar mensen met volle buit vertrekken, maar een hoop belastingbetalers keihard naaien. Te naief voor woorden.
Dat naief noemen is ook wat naief. Het is vooral sluw gespeeld door die paar lui die met de centen vertrekken.
  woensdag 27 april 2011 @ 17:22:52 #56
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_96051110
Bij Saab staat de productielijn al drie weken stil en het ziet er niet naar uit dat de fabriek binnenkort weer gaat draaien. :%

De 3.700 medewerkers van de Saab-fabriek in Trollhättan hebben vandaag te horen gekregen dat een herstart van de productie er voorlopig nog niet in zit. :D -O- Sinds drie weken is het oorverdovend stil in de fabriek. Saab heeft dringend een financiële injectie nodig, anders ziet het er somber uit. De productie werd gestaakt nadat verschillende onderdelenleveranciers hun toevoer stopten wegens betalingsproblemen van Saab.

Om aan geld te komen, wil Saab het onroerend goed verkopen aan de Russische bankier Vladimir Antonov. Daarop kan het automerk die gebouwen terugleasen. Met zo’n constructie komt er 30,4 miljoen euro vrij. De Europese Investeringsbank ligt daarbij dwars. Bij die organisatie staat nog een schuld open en bovendien worden strenge eisen gesteld aan de inmenging van Antonov.

De Rus was aandeelhouder bij Spyker Cars toen dit Nederlandse bedrijf Saab wilde overnemen van General Motors. Omdat de hij volgens de Amerikaanse inlichtingendiensten beschikte over crimineel geld, moest hij eerst zijn positie bij Spyker opgeven voordat de overname tot stand kon komen. De beschuldigingen uit de VS zijn overigens nooit bewezen.

Volgens een woordvoerder van Antonov in Zweden veranderen de eisen van de EIB steeds en zijn ze bovendien zeer hard. Het is dus nog maar zeer de vraag of Antonov toestemming krijgt om zich te mengen in de Saab-zaak.

http://www.autoweek.nl/au(...)ende-stilte-bij-Saab

:W Victor
  woensdag 27 april 2011 @ 17:36:08 #57
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_96051631
quote:
6s.gif Op woensdag 27 april 2011 17:22 schreef ikweethetookniet het volgende:
:W Victor
:W EIB
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_96051814
quote:
7s.gif Op woensdag 27 april 2011 17:36 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

:W EIB
Hoezo? Die hebben een keurige garantie van de Zweedse overheid gekregen.
pi_96130189
Het schip zinkt langzaam verder:

quote:
Spyker Cars laat de verkoopdoelstelling voor het Zweedse dochtermerk Saab van 80.000 auto's in 2011 los.
Problemen productie en financiering

Door de problemen met de productie en de financiering is die doelstelling niet langer haalbaar. Dat maakte Spyker vrijdag bekend bij de cijfers over de eerste drie maanden van 2011.
Verkopen

Volgens Spyker waren de verkopen van Saab in de afgelopen maanden sterk, vooral in maart. In het afgelopen kwartaal verkocht Saab 9674 auto's aan dealers, een stijging van 167 procent vergeleken met vorig jaar. De productie kwam uit op 10.888 auto's tegen slechts 2153 een jaar eerder.
Productie lig al drie weken stil

Spyker-topman Victor Muller liet weten dat het nog te vroeg is om een nieuwe verkoopdoelstelling voor 2011 af te geven. Eerst moet de productie bij Saab worden opgestart, aldus Muller. De productie ligt al drie weken stil vanwege een betalingsgeschil met zijn toeleveranciers.
Saab is 99% van omzet Spyker

De omzet van Spyker, dat voor ruim 99% uit Saab bestaat, kwam in het eerste kwartaal uit op 257,1 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (EBIT) bedroeg 79,4 miljoen euro negatief, bij een negatieve kasstroom van 19,4 miljoen euro.
Verlies in 2011

Voor geheel 2011 handhaaft Spyker de verwachting dat het bedrijf verlieslatend zal zijn. Eerder heeft de onderneming al aangegeven per 2012 winstgevendheid te verwachten.
Werkkapitaal -225,3 miljoen eind maart

Spyker stelt te blijven werken aan versterking van de financiele positie voor de korte en lange termijn, zodat de productie bij Saab, die sinds 6 april is onderbroken, kan worden hervat. Aan het eind van het eerste kwartaal bedroeg het negatieve werkkapitaal EUR255,3 miljoen.
Vastgoed verkopen

Voor versterking van de financiele positie wil het bedrijf onder meer vastgoedposities van Saab verkopen en vervolgens terughuren. De Europese Investeringsbank (EIB), die een lening ter waarde van EUR400 miljoen heeft verstrekt aan Saab, heeft toestemming gegeven voor een dergelijke deal, maar de voorwaarden die daarbij zijn gesteld zijn voor Saab onacceptabel.

Spyker stelt vrijdag nog steeds in gesprek te zijn met de EIB en nog niet te kunnen aangeven of de verkoop doorgang zal vinden.
http://www.rtl.nl/compone(...)koopdoelstelling.xml
  vrijdag 29 april 2011 @ 14:50:32 #60
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_96140741
Persbericht van Spyker met cijfertjes :D

http://www.fd.nl/4592086/22038021
  zaterdag 30 april 2011 @ 03:16:59 #61
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_96167792
zag er vandaag nog eentje rijden, mooie auto, lijkt een beetje op een skoda.

Dacht dat ik deze zag:



iig deze kleur
"Ik quote graag mezelf."
pi_96168750
Buitenkant is nog ok. Ik stapte in een saab op de Rai en bevond me ineens 15 jaar terug in de tijd...
  maandag 2 mei 2011 @ 21:00:41 #63
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_96268140
'Herstart Saab-productie binnen zeven dagen'

- De Zweedse autobouwer Saab verwacht dat er dankzij een tweetal nieuwe leningen binnen een week weer nieuwe auto's van de band zullen rollen. Dat maakt het bedrijf onder leiding van de Nederlander Victor Muller maandag bekend.

Saab sloot een kortlopende lening (zes maanden) voor 30 miljoen euro af bij het Letse hedgefonds Gemini. Daarnaast leent het bedrijf iets meer dan 29 miljoen euro bij de Europese Investeringsbank

Met het geld hoopt Saab binnen een week weer te starten met het maken van auto's. De productie ligt al weken stil nadat toeleveranciers stopten met leveren omdat ze hun rekeningen niet betaald krijgen.

Muller biedt daarvoor nu zijn excuses aan. "We zullen er alles aan doen om het vertrouwen in ons bedrijf zo snel als mogelijk te herstellen", aldus de Nederlandse topman.

Eerder was er sprake van dat de Russische zakenman Vladimir Antonov een belang zou nemen in Saab. Een woordvoerder van het bedrijf zei maandag dat dit nog steeds een optie is. ''Er zijn meerdere trajecten gevolgd en deze is als eerste geëffectueerd.''

China

Maandag maakte Saab eveneens bekend dat Saab Automobile gaat samenwerken met de Chinese Hawtai Motor Group. Volgens Saab gaat het om een strategisch partnerschap. De details worden dinsdag op een persconferentie in Peking bekendgemaakt.

Bestuursvoorzitter Muller liet aan persbureau Reuters weten dat het Chinese bedrijf geld in Saab wil steken.

[ Bericht 5% gewijzigd door ikweethetookniet op 03-05-2011 01:41:26 ]
  dinsdag 3 mei 2011 @ 11:39:44 #64
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_96288584
Saab krijgt 150 miljoen uit China :D

AMSTERDAM - Het Chinese autobedrijf Hawtai Motor Group investeert 150 miljoen euro in Saab. Dat maakt het Nederlandse moederbedrijf Spyker dinsdag bekend.

De overeenkomst tussen beide bedrijven verschaft Hawtai toegang tot de technologie van Saab. Daarnaast wordt het bedrijf producent en distributeur van Saab in China.

De Chinezen krijgen dankzij hun investering een belang van 29,9 procent in Spyker. Spyker wacht voor de deal nog wel op goedkeuring van de Chinese en Zweedse autoriteiten en de Europese Investeringsbank, waar Saab een lening heeft uitstaan.

Chinese markt

Volgens Spyker-topman Victor Muller slaat Saab twee vliegen in een klap: behalve nieuwe financiering "biedt de samenwerking Saab de kans om de Chinese markt te betreden".

Een bestuurder van Hawtai heeft het over "een fantastische dag voor onze relatief jonge onderneming die tien jaar geleden werd opgericht". "De partnerschap met het iconische merk Saab verschaft ons toegang tot innovatieve techniek en een internationaal netwerk dat ons dececennia zou hebben gekost om op te bouwen."

Hawtai zetelt in Bejing en heeft daarnaast twee productielocaties met een gezamenlijke capaciteit van 350.000 auto's per jaar. Het maakt ook "schone" dieselmotoren en automatische versnellingen.
pi_96289061
Die Chinezen mogen Europa wel. Europa staat nog een beetje tussen (voormalige) 'supermacht' Amerika en China in, en dus is het waardevol voor China 'vriendjes' te worden met Europa via een soort Marshall-plan constructie.

Bovendien is de Euro dan toch een redelijke alternatief voor de dollar, en op zijn minst een manier om de dollarmacht te breken is.

En de ECB vind goud een stuk mooier dan de VS, daar houdt China ook wel van.
pi_96306690
Ondanks dat mijn vader Saab-dealer is en blij ben dat de toekomst weer even 'veilig' lijkt, weet ik (en mijn vader ook) dat het doek toch ooit een keer gaat vallen. Het merk Saab heeft klappen gehad en uit de schulden komen met een toch wel luxueus automerk is lastig.
pi_96338244
Victor is gewoon geld aan het doorpompen. Elke financiering hangt weer van de volgende aan elkaar. Gaten worden met andere gaten gevuld en daar komt inderdaad een einde aan.

Ik ben benieuwd wanneer de klap komt maar dat die komt is toch wel een zekerheidje aan het worden.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 10:28:09 #68
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_96423525
Zweden twijfelen over Chinese redder :D

In Zweden wordt getwijfeld aan de Chinese redder in nood voor Saab. Topman Zhang van Hawtai Motors is hetzelfde type als Muller, viel te horen. De Zweedse ambassadeur in China heeft onderzoek laten doen naar Hawtai en kwam tot de conclusie dat het van auto’s maken weinig kaas heeft gegeten. De productie bij Saab moet volgende week weer beginnen. (Tel, p.23)
  vrijdag 6 mei 2011 @ 10:33:05 #69
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_96423704
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 10:28 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zweden twijfelen over Chinese redder :D

In Zweden wordt getwijfeld aan de Chinese redder in nood voor Saab. Topman Zhang van Hawtai Motors is hetzelfde type als Muller, viel te horen. De Zweedse ambassadeur in China heeft onderzoek laten doen naar Hawtai en kwam tot de conclusie dat het van auto’s maken weinig kaas heeft gegeten. De productie bij Saab moet volgende week weer beginnen. (Tel, p.23)
nou ik denk dat de chinezen meer bang zijn dat de hele productie gaat verdwijnen, want daar zijn de chinezen juist heel goed in.
De Saab 9-3 en 9.5 bouwen ze voor de helft van het geld
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 7 mei 2011 @ 17:59:45 #70
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_96478344
Victors vrienden wonen steeds verder weg _O-
Spyker-ceo Victor Muller moet om steun voor zijn avonturen naar almaar exotischer oorden trekken. Zijn nieuwe vriend heet Zhang Xiugen, volgens Muller een grote naam in China. :D

Muller zegt over Xiugen, die eigenaar is van de bij de veel experts onbekende Hawtai Motor Group uit Peking, dat hij een echte ondernemer is. 'Net als wij van Spyker.'

De komst van de nieuwe vriend, die nog wel goedgekeurd moet worden door Zweedse en Chinese instanties, is meer dan welkom. Muller staat het water immers weer eens aan de lippen. De energiekeling combineert ondernemerszin met een forse portie bravoure, wat hem niet zelden in de problemen brengt. :P

Productiestop voorbij
Een jaar geleden ontfermde de topman van het nietige Spyker Cars uit Zeewolde zich over het vele malen grotere Zweedse automerk Saab, waarvoor faillissement dreigde. Een heldenstatus in Zweden volgde, maar dat was van korte duur. De verkopen vielen in 2010 tegen en begin april van dit jaar kon Saab zijn leveranciers niet meer betalen. Sindsdien wordt er geen auto meer gemaakt van het iconische Zweedse merk.

Muller werd in no time van held de kop van Jut. Hij hield zich even schuil, kwam niet opdagen op de AutoRai in Amsterdam, waar de nieuwste modellen van Saab werden geshowd, maar verslagen was hij nimmer. Mede dankzij de ¤ 150 mln die Zhang met Hawtai wil fourneren, moeten er komende week weer Saabs van de band rollen in de Zweedse fabriek te Trollhättan.

Vast patroon bij reddingen
Trouwe volgers van Mullers capriolen halen hun schouders op als ze geconfronteerd worden met het nieuwste reddingsplan voor Spyker Cars, dat afgelopen week werd gepresenteerd. Ze zien er een bevestiging in van 's mans grootste gave: mensen zó enthousiast maken voor zijn vaak wilde plannen, dat ze grif hun portemonnee trekken en meedoen. Dat de Chinezen zich maar wat graag verbinden aan prestigieuze, westerse merken zal in dit geval zeker geholpen hebben, wordt opgemerkt.

Tegelijkertijd laten Spyker-kenners niet na erop te wijzen dat Muller sinds zijn eerste bemoeienissen met het autobedrijf, begin deze eeuw, vooral is uitgeblonken in het missen van doelstellingen. Ze zien een patroon in de reddingsoperaties die met de regelmaat van de klok noodzakelijk blijken: een nieuwe redder wordt doorgaans een belang van net geen 30% in het bedrijf in het vooruitzicht gesteld, rechtstreeks dan wel via een obligatie die om te zetten is in aandelen. Een belang van die omvang garandeert voldoende kapitaal voor een doorstart en betekent tegelijkertijd dat de nieuwe investeerder geen bod hoeft uit te brengen op alle aandelen. De nieuwe redder vervangt in de regel een eerdere redder, die zijn belang in Spyker ziet verwateren door de uitgifte van nieuwe aandelen.

Formule 1
Na verloop van tijd verdwijnt de oude redder van het toneel. Soms mokkend, zoals het geval was bij Michiel Mol, die rijk is geworden door de verkoop van websiteontwikkelbedrijf Lost Boys. Met zijn vader Jan kocht hij in 2006 voor ruim ¤ 37 mln aandelen in Spyker om zo de overname van het Formule 1-team Midland mogelijk te maken. Deelname aan de prestigieuze racewedstrijden zou de trage verkoop van Spyker-auto's moeten stimuleren, zo was de gedachte. Het werd een geldverslindend fiasco, en Mol nam het raceteam nog geen jaar later over van Spyker.

Kort daarna verkocht de familie Mol de aandelen in het bedrijf, voor een prijs die circa ¤ 30 mln onder de aanschafwaarde lag. Zoon Michiel verzuchtte in deze krant dat hij te lichtzinnig in het avontuur met Spyker was gestapt. 'Als ik geweten had wat er allemaal speelde bij Spyker, had ik het niet gedaan.'

Voorafgaand aan de investering had de familie Mol geen gedegen boekenonderzoek laten uitvoeren. Op de vraag of hij Muller dan op zijn blauwe ogen heeft geloofd, antwoordde Michiel Mol: 'Ja, dat heeft me zelf ook wel verbaasd.'

Boekhoorn
In de jaren vóór en na de beursgang van Spyker in 2004 klopte Muller niet alleen bij Mol aan, maar ook bij andere bekende Nederlandse investeerders aan om financiële steun voor zijn plannen met Spyker. Mediatycoon John de Mol deed nog even mee, evenals de Nederlands-Hongaarse investeerder George Tóth.

Marcel Boekhoorn, die multimiljonair werd met de verkoop van telecombedrijf Telfort aan KPN, sprong in het voorjaar 2007 bij toen Muller op het laatste moment de financiering van zijn Formule 1-plannen niet rond dreigde te krijgen. Boekhoorn kocht 375.000 aandelen Spyker tegen ¤ 20 per stuk, goed voor een totaalbedrag van ¤ 7,5 mln en een belang van 5,7%. Dat aandelenpakket verwaterde in december van hetzelfde jaar tot beneden 5%. Nog vervelender was dat het aandeel Spyker inmiddels was gezakt tot onder euro 4.

Mullers steun uit buitenland
De tijd dat Muller zijn hand ophoudt bij Nederlandse partijen lijkt voorbij. Begin 2010 klopte hij nog wel met succes aan bij oude bekende Pieter Heerema. De steenrijke offshoreondernemer leent $ 25 mln aan zijn vroegere advocaat via een converteerbare obligatie en vertrok onlangs van de ene op de andere dag als commissaris. Maar verder is Muller voor steunoperaties aangewezen op partners die uit steeds verder afgelegen gebieden komen.

Eind 2005 stappen de Arabieren van Mubadala Development Company in, gevolgd door de puissant rijke Russische bankier Vladimir Antonov in 2007 en Gemini Investment Fund van de Bahamas in 2008. Dat laatste fonds wordt vaak gelinkt aan Antonov, maar volgens Muller zit er een groep van Amerikaanse 'family offices' achter. Op de vraag of er niet toch ergens een connectie is met Antonov, antwoordde Muller afgelopen week: 'Nee. Althans niet dat ik weet.'

Chinaroute
De kwestie speelde op omdat Antonov in 2010 zijn belang in Spyker moest opgeven vanwege vermeende banden met de maffia. Dat stond aan een overname van Saab in de weg. Nu er een jaar later geen bewijs tegen Antonov is gevonden ('Mijn vriend is zo schoon als een baby', zei Muller daar zelf over) mag de Rus weer toetreden als aandeelhouder. Hij zou staan te popelen, hoewel zijn bijdrage dankzij de komst van de Chinezen minder urgent is geworden.

De financieel journalisten Maarten van der Pas en Robert van den Oever schreven vlak vóór de overname van Saab het boek Spyker, een dollemansrit, waarin ze de noodgrepen van Muller beschrijven. De Chinaroute die nu bewandeld wordt, sluit haarfijn aan op eerdere reddingsoperaties, merkt medeauteur Van den Oever op. 'Het patroon is bekend. Muller heeft geld nodig en klopt steeds vaker bij mensen aan die hem slecht kennen.'

Strategisch belang Chinezen
Hawtai krijgt naar goed gebruik een belang van 29,9% in Spyker. Toch is er een belangrijk verschil tussen de komst van de Chinezen en die van eerdere investeerders. Want waar Muller in het verleden zijn hand ophield bij partijen die alleen geld inbrachten, behelst de deal met Hawtai veel meer. De Chinezen maken zelf auto's en hebben dus niet alleen een geldelijk, maar ook een strategisch belang.

Hawtai krijgt met de overeenkomst met Spyker, dat binnenkort trouwens omgedoopt wordt in Swedish Automobile, de mogelijkheid Saab-auto's te produceren en te introduceren op de Chinese markt. Van den Oever: 'Dat maakt de komst van de Chinezen natuurlijk toch anders dan de komst van eerdere investeerders.'

Geen volledige verkoop
Muller is ermee in zijn nopjes. In een telefonische toelichting vanuit Peking liet hij afgelopen week weten onder de indruk te zijn van wat hem in China is overkomen. 'Ik heb veel persconferenties gedaan, maar dit was nieuw. Er waren meer dan 200 journalisten aanwezig. Voor de Chinezen is het bijzonder dat zij zich tegenwoordig kunnen inkopen in grote overzeese merken.'

Volgens de rasoptimist, die zich vaak afzet tegen de zure reacties die hem in Nederland ten deel vallen, kon hij uit 'een dozijn belangstellenden' kiezen, maar beviel Hawtai het best. Ook omdat het bedrijf, aldus Muller, qua omvang op dat van hem lijkt.

Een volledige verkoop zegt Muller niet na te streven. 'Daar hebben we geen belangstelling voor.'

http://www.fd.nl/artikel/(...)en-steeds-verder-weg
  zaterdag 7 mei 2011 @ 18:03:37 #71
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_96478467
Jacobus Spijker roemrijker met Spyker dan Victor Muller :D

'Concluderend kunnen we Spyker beschouwen als een van de beste auto's ter wereld. De prestaties weerspiegelen het karakter van de auto en vormen een duidelijk bewijs van het weldoordachte ontwerp. Elk onderdeel toont raffinement', zo schrijft het gezaghebbende Engelse tijdschrift The Motor. Al was dat precies negentig jaar geleden. :P

Spykers werden in die dagen internationaal geroemd als technische meesterwerken. Ruim een eeuw voordat Ferrari nu met zijn eerste vierwielaangedreven auto komt, baarde de 'sensationele' Spyker 60-HP-racewagen in 1903 al opzien als eerste auto met een zescilindermotor en permanente vierwielaandrijving.

Toch ging Spyker na 25 roerige, roemruchte jaren ten onder. Staat dat lot het nieuwe, pas twaalf jaar oude Spyker ook te wachten? Zijn er parallellen te trekken tussen beide ondernemingen? 'Eigenlijk niet. Al is het maar omdat Jacobus Spijker een heel andere persoonlijkheid was dan Victor Muller. Jacobus was vooral uitvinder en allerminst de gewiekste zakenman die Muller is', meent auto-industrievorser Wim Oude Weernink. Hij schreef ooit een fascinerend boek over het voltooide verleden van het oude Spyker. Over het nieuwe Spyker en Victor Muller zijn inmiddels wel drie boeken verschenen, al is dat verhaal nog steeds niet af.

Oude Weernink ziet ook parallellen tussen het vroegere en het huidige Spyker. Beide ondernemingen stonden financieel wankel en werden lang door een wisselende, bonte stoet van aandeelhouders op de been gehouden. Het oude Spyker maakte zelfs nog enkele jaren winst. Het nieuwe Spyker lijdt continu verlies. Muller wil de naam Spyker Cars binnenkort wijzigen in Swedish Automobile nv. De nieuwe eigenaar van Spyker Automotive wordt CPP Global, de Britse holding van Vladimir Antonov. Muller concentreert zich nu op Saab en laat zijn kindje Spyker los. Verrassend, want Spyker wás Muller.

Wie Spyker in Zeewolde leidt en of en waar het nog auto's maakt, is onduidelijk. 'Maar ja, wie wil er straks nou een Rus kopen?' vraagt Oude Weernink zich af. Wel presenteerde Spyker onlangs een oranje sportwagen met rood-wit-blauwe streep in Sjanghai. Een actiemodel voor de Chinese markt à euro 735.000.

Bij Mullers Spyker bleef de teller op krap 150 steken. De Industriële Maatschappij Trompenburg verkocht indertijd in totaal ruim 1500 Spykers. Later ook honderden Spyker-vliegtuigen en zelfs speedboten en vrachtwagens. Met als logo een propeller gecombineerd met een autowiel en de tekst: 'Nulla tenaci invia est via'. 'Geen weg is onmogelijk voor hen die volhouden'. Victor Muller maakte zich met het merk meester van het logo. Al toonden Jacobus Spyker en diens opvolgers iets meer volharding.

Toch was ook hun weg moeilijk. In 1905 openden de gebroeders Hendrik-Jan en Jacobus Spijker een imposant fabriekscomplex, de Trompenburg, aan de Amsteldijk. De architectuur en de smaakvolle en luxueuze woonruimte van de Spijkers erboven werden alom geprezen. Spykers glorieerden op autotentoonstellingen in Parijs en Londen en in races en rally's. Klanten uit de hele wereld, onder wie menig vorst, kochten Spykers. Spyker stak zelfs Rolls-Royce naar de kroon.

Desondanks trok Hendrik-Jan Spijker zich terug uit het bedrijf en vestigde zich op Java. Toen hij op verzoek van Jacobus terugkeerde, verdronk hij tijdens een scheepsramp voor de kust van Nederland in 1907. Dagenlang zocht Jacobus nog tevergeefs naar het lichaam van zijn broer. Hij was zo aangeslagen, mede door de wankele financiële conditie van Trompenburg, dat hij zich niet meer in staat achtte de onderneming te leiden. Hij bleef wel uitvinder en overleed in 1932 op 60-jarige leeftijd.

Trompenburg stond in 1907 aan de rand van een bankroet. Directeuren en investeerders volgden elkaar op. Onder hen Adriaan Stoop, medeoprichter Dordtsche Petroleum, G.F. Dudok van Heel, oprichter van Werkspoor, A. Roelvink van de Twentsche Bank en papierfabrikant P. Smidt van Gelder. Totdat kolenmagnaat en mega-investeerder Frits Fentener van Vlissingen samen met de Twentsche Bank de financieel zwaar zuchtende Trompenburg in 1914 kocht. Ze voegden het samen met de NV Nederlandsche Vliegtuigfabriek en benoemden vliegtuigpioniers Henri Wijnmalen en Frits Koolhoven tot directeuren.

In 1919 maakte de onderneming zelfs nog winst en betaalde zij 10% dividend uit. Maar in 1921 zag Fentener van Vlissingen er geen heil meer in. Een Amsterdamse zakenman, oliehandelaar Jan Veldhuizen, nam Spyker over en trok investeerders uit België en Engeland aan. In 1922 stond Spyker opnieuw voor een faillissement. De werknemers bleven echter auto's bouwen, en een groep Amsterdamse zakenmensen, onder wie G.H. Jiskoot, W.J.R. Dreesmann en enkele tabakshandelaren, richtte de NV Spyker Automobielen op.

Het definitieve einde van het oude Spyker kwam in 1926, op het moment dat zijn faam het grootst was en werd geprezen als 'the cream of the world's brands'.

http://www.fd.nl/artikel/(...)er-dan-victor-muller
  zaterdag 7 mei 2011 @ 18:03:54 #72
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_96478475
quote:
Boekhoorn
In de jaren vóór en na de beursgang van Spyker in 2004 klopte Muller niet alleen bij Mol aan, maar ook bij andere bekende Nederlandse investeerders aan om financiële steun voor zijn plannen met Spyker. Mediatycoon John de Mol deed nog even mee, evenals de Nederlands-Hongaarse investeerder George Tóth.

Marcel Boekhoorn, die multimiljonair werd met de verkoop van telecombedrijf Telfort aan KPN, sprong in het voorjaar 2007 bij toen Muller op het laatste moment de financiering van zijn Formule 1-plannen niet rond dreigde te krijgen. Boekhoorn kocht 375.000 aandelen Spyker tegen ¤ 20 per stuk, goed voor een totaalbedrag van ¤ 7,5 mln en een belang van 5,7%. Dat aandelenpakket verwaterde in december van hetzelfde jaar tot beneden 5%. Nog vervelender was dat het aandeel Spyker inmiddels was gezakt tot onder euro 4.
die 2 zijn geen vrienden meer denk ik
"Ik quote graag mezelf."
pi_96688951
verrek, ze zijn niet in zijn praatjes gestonken. :')

http://www.nu.nl/economie(...)hawtai-van-baan.html
pi_96696480
Die Muller is toch gewoon een oplichter?
  donderdag 12 mei 2011 @ 15:56:25 #75
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_96701174
quote:
14s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:06 schreef Sloggi het volgende:
Die Muller is toch gewoon een oplichter?
Daar zijn die chinezen nu ook achter :P
  donderdag 12 mei 2011 @ 17:48:56 #76
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96705950
Wat ik werkelijk niet begrijp is dat de koers zo goed blijft (relatief gezien). Voor een fabrikant!! Genoeg bedrijven die financieel gezond zijn en bijna insolvabel zouden raken wanneer de complete productie een maand stil ligt. Wat heeft dat Spyker wel niet gekost! En niks in het vooruitzicht.
Kom op: wat is nu triester dan een fabrikant die stilligt omdat hij zijn leveranciers niet betalen kan! Dan ben je toch al feitelijk failliet (nog los van het negatieve vermogen
The End Times are wild
  donderdag 12 mei 2011 @ 17:58:42 #77
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_96706306
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:48 schreef LXIV het volgende:
Wat ik werkelijk niet begrijp is dat de koers zo goed blijft (relatief gezien). Voor een fabrikant!! Genoeg bedrijven die financieel gezond zijn en bijna insolvabel zouden raken wanneer de complete productie een maand stil ligt. Wat heeft dat Spyker wel niet gekost! En niks in het vooruitzicht.
ik vermoed koersmanipulatie, serieus.
"Ik quote graag mezelf."
  donderdag 12 mei 2011 @ 19:02:25 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96708933
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:58 schreef San_Andreas het volgende:

[..]

ik vermoed koersmanipulatie, serieus.
In dit geval denk ik dat je geen alu-hoedje hoeft te zijn om dat te vermoedden. Uiteindelijk is toch onvermijdelijk dat de koers naar nul gaat. Mocht je nog long zitten, ideale gelegenheid om je aandelen relatief goed te dumpen. Helaas kan er niet op geshort worden!

Het bedrag dat die Chinezen boden was trouwens meer dan de marketcap. Voor een 30%'s belang!
The End Times are wild
  donderdag 12 mei 2011 @ 19:49:09 #79
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_96711417
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:02 schreef LXIV het volgende:....
Het bedrag dat die Chinezen boden was trouwens meer dan de marketcap. Voor een 30%'s belang!
Typisch Victor Muller ;) :r
Oplichten is zijn natuur
  donderdag 12 mei 2011 @ 20:09:41 #80
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_96712753
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:49 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Typisch Victor Muller ;) :r
Oplichten is zijn natuur
Ik heb me er altijd over verbaasd dat hij telkens weer een zak met geld (lees investeerder) uit zijn hoge hoed wist te toveren.
Er is maar 1 man rijker geworden van die overname van Saab en dat is Victor Muller.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')