abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 april 2011 @ 14:38:51 #31
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_95713633
BARTJENS Op de handrem

Het aandeel Spyker Cars schoot gisteren uit de startblokken op het Damrak. In no time trok de koers op naar ruim 5% winst. De opluchting over de contouren van het reddingsplan voor het Zweedse automerk Saab, sinds een jaar het trotse eigendom van het bedrijf uit Zeewolde, leek grenzeloos

Maar na een uur namen beleggers alweer gas terug; het aandeel ging uiteindelijk met een winstje van 2,5% de dag uit. Het besef dat het voortbestaan van Saab, en daarmee dat van Spyker, nog steeds twijfelachtig is, drukte de aanvankelijke euforie deels de kop in.

Spyker Cars
Vooropgesteld: Spyker Cars is lastig te doorgronden. De onderneming hangt van leningen en beloftes aan elkaar. Transparantie is een punt van zorg; een trackrecord is er eigenlijk niet, althans geen trackrecord dat vertrouwen inboezemt.

Wie naar houvast zoekt, heeft het recente jaarverslag. Daaruit blijkt dat de onderneming eind 2010 voor euro 70 mln aan kasmiddelen had. Eind eerste kwartaal was dat op. Het bedrijf kon zijn leveranciers niet meer betalen, waarna de productie stilviel.

Lening Europese investeringsbank
Die euro 70 mln is niet het enige wat in de eerste drie maanden van 2011 is opgebruikt. Via de overname van Saab, in februari 2010, kreeg Spyker toegang tot een lening van euro 400 mln van de Europese investeringsbank (EIB). Daarvan was eind 2010 een bedrag van euro 183 mln aangesproken. Inmiddels staat de teller op euro 217 mln, ofwel euro 34 mln meer. De aangewende kasmiddelen in het achterhoofd, betekent dit dat Saab (Spyker) in het eerste kwartaal euro 104 mln heeft verbrand. Dat is euro 34,7 mln per maand.

De Zweedse overheid is nu bereid het onderpand op het vastgoed van Saab op te geven. Ze had dit vastgoed in onderpand gekregen, omdat ze garant staat voor de betalingsverplichtingen - rente en aflossing - die op Saab rusten als gevolg van de EIB-lening.

Vastgoed Saab
Saab heeft voor euro 117,5 mln aan vastgoed (grond plus gebouwen) op de balans staan. Het bedrijf kan dat verkopen en terughuren (sale-and-lease-back) of als onderpand voor nieuwe leningen gebruiken. Daar moet Saab wel wat voor laten: in ruil voor het opgeven van zekerheden door de Zweedse staat, mag Saab nu nog maar euro 280 mln, in plaats van euro 400 mln van de EIB-lening aanspreken.

Nu de teller al op euro 217 mln staat, resteert dus nog euro 63 mln aan Europees geld dat boven op de aanwending van het vastgoedbezit komt. Dat geldt ook voor de euro 15 mln die de Russische zakenman Vladimir Antonov nog moet betalen voor de overname van de sportwagentak van Spyker en de euro 50 mln die de Rus wil investeren in Saab. Al die bedragen samen verschaffen Spyker Cars euro 245,5 mln aan middelen voor de herstart van de productie van Saab.

Betalingsachterstanden
Als het geld er in hetzelfde tempo uit blijft vliegen als in het eerste kwartaal (euro 34,7 mln per maand), resteren dus ruim 7 maanden om het lek boven te krijgen. Als de verhalen over betalingsachterstanden van 'enkele tientallen miljoenen euro's' kloppen, resteert er uiteraard nog veel minder tijd. :D

Logisch dus dat beleggers de remmen nog niet loslaten.

http://www.fd.nl/artikel/21958629/handrem
  zondag 24 april 2011 @ 08:33:14 #32
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_95910054
Wanneer neemt Volvo SAAB over?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_95937330
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 08:33 schreef michaelmoore het volgende:
Wanneer neemt Volvo SAAB over?
Wat moet Volvo met Saab?
  zondag 24 april 2011 @ 23:23:55 #34
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_95937464
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_95937594
quote:
Ah een soort nationalistische gedachte, was ook het enige wat ik me kon indenken. Als merk voegt Saab imho niks toe aan Volvo. Vanuit de overheid gezien is het verzoek wel logisch, ben benieuwd wat het ze gaat kosten :P

edit: is er nog een link met Saab en Scania? Dat gedeelte zou voor Volvo natuurlijk wel interessant kunnen zijn?
  zondag 24 april 2011 @ 23:29:13 #36
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_95937777
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:26 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ah een soort nationalistische gedachte, was ook het enige wat ik me kon indenken. Als merk voegt Saab imho niks toe aan Volvo. Vanuit de overheid gezien is het verzoek wel logisch, ben benieuwd wat het ze gaat kosten :P

edit: is er nog een link met Saab en Scania? Dat gedeelte zou voor Volvo natuurlijk wel interessant kunnen zijn?
het scheelt werk voor al die mensen die met een faillissement hun werk kwijt zijn en de Zweedse overheid heeft dan meer kans dat ze die 400 miljoen terug krijgt
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_95937879
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

het scheelt werk voor al die mensen die met een faillissement hun werk kwijt zijn en de Zweedse overheid heeft dan meer kans dat ze die 400 miljoen terug krijgt
Ik zie nu vooral een belang voor Zweden/overheid, niet zozeer voor Volvo.
  zondag 24 april 2011 @ 23:33:26 #38
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_95938029
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:30 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik zie nu vooral een belang voor Zweden/overheid, niet zozeer voor Volvo.
http://www.telegraaf.nl/d(...)_.html?sn=nieuws_dft
quote:
Volvo zou een overname ook goed uitkomen. Volgens de goed geīnformeerde bronnen kan de autobouwer dan zo’n 100.000 auto’s extra maken op het zogenoemde Spa-platform (Scalable Platform Architecture, red.) dat in ontwikkeling is. Hiermee is het technisch eenvoudig om ook Saab-modellen te bouwen.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_95939318
quote:
Sjezus gast :D geef dat gewoon als eerste link
  maandag 25 april 2011 @ 00:54:51 #40
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_95942491
Doorstart productie Saab blijft onzeker

Laatst gewijzigd: 24-04-11 11:58


TROLLHÄTTAN - Het blijft onduidelijk wanneer autofabrikant Saab de productie kan hervatten. Strenge eisen van de Europese Investeringsbank (EIB) maken de toekomst van het Zweedse bedrijf nog altijd onzeker.

Dat liet Saab, dat sinds vorig jaar eigendom is van het Nederlandse Spyker Cars, dit weekeinde weten.

''We hebben overeenstemming met de EIB, maar de voorwaarden zijn zeer streng'', zei een woordvoerder van Saab tegen persbureau Reuters.

Daardoor blijft het onzeker wanneer de productie kan worden hervat, voegde hij eraan toe. Spykertopman Victor Muller wilde zondagochtend niet op de berichten reageren.

Geldproblemen

De fabrieken van Saab liggen al ruim twee weken stil omdat het bedrijf zijn toeleveranciers niet kan betalen. Spyker wil de geldproblemen oplossen door fabrieken en ander vastgoed van Saab te verkopen aan de Russische investeerder Vladimir Antonov en het vervolgens terug te huren.

Hiervoor is echter toestemming nodig van de EIB, die de overname van Saab vorig jaar faciliteerde met een noodkrediet van 400 miljoen euro.

Nieuwe regeling

Het krediet zou onder de nieuwe regeling met de EIB worden beperkt tot 280 miljoen euro. Daarvan heeft Saab al 217 miljoen euro opgenomen. :D
pi_95947576
Prive ligt Victor Muller er niet wakker van. Hij liep vrijdag rond op de RAI met zijn vrouw en liep interessant te doen bij de verkopers van Fisker..

Naar de RAI gaan met je vrouw terwijl je fabriek plat ligt door liquiditeitsproblemen. :')
pi_95948023
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 10:21 schreef jpjedi het volgende:
Prive ligt Victor Muller er niet wakker van. Hij liep vrijdag rond op de RAI met zijn vrouw en liep interessant te doen bij de verkopers van Fisker..

Naar de RAI gaan met je vrouw terwijl je fabriek plat ligt door liquiditeitsproblemen. :')
Natuurlijk ligt hij er niet wakker van. Het is toch zijn geld niet. ;)
pi_95948140
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 10:45 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Natuurlijk ligt hij er niet wakker van. Het is toch zijn geld niet. ;)
Dat is ook waar :')
  dinsdag 26 april 2011 @ 17:23:49 #44
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_96001467
quote:
di 26 apr 2011, 15:14
'Saab-personeel moet naar fabriek komen'
STOCKHOLM (AFN) - De ruim 3400 medewerkers van autofabriek Saab, eigendom van het Nederlandse Spyker Cars, moeten woensdag naar de fabriek in het Zweedse Trollhättan komen. Zij zouden hier 'belangrijke informatie' krijgen.

Spyker Cars NV 26-04-2011 (17:20)
3,99 EUR -6,05% -0,257

Dat hebben Saab-medewerkers dinsdag bevestigd. Geen van de officiële woordvoerders van Saab wil vooralsnog iets zeggen over de inhoud van de bijeenkomst. Deze zou om 07.00 uur beginnen.

Woensdag staat de autofabriek precies drie weken stil door een tekort aan onderdelen dat deels een gevolg is van onbetaalde rekeningen bij toeleveranciers. Saab heeft daardoor volgens analisten 2900 tot 3300 van de beoogde 80.000 voertuigen voor dit jaar niet kunnen produceren.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_96001726
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 17:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dan is mijn vader waarschijnlijk vanaf morgen werkloos :'(
pi_96003638
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 17:29 schreef QBay het volgende:

[..]

Dan is mijn vader waarschijnlijk vanaf morgen werkloos :'(
Hij werkt in Zweden bij de Saab fabriek? Een eventueel massaontslag/faillissement hoeft niet direct ernstige gevolgen te hebben in Nederland. Daarnaast schijnt het dat Volvo geīnteresseerd is, voor een zacht prijsje zijn die waarschijnlijk wel bereid de tent over te nemen. De enige die er dan wat bij in schiet is de Zweedse overheid, leergeld voor het hachelijke avontuur waarin zij zich stortten.
pi_96007563
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 18:10 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hij werkt in Zweden bij de Saab fabriek? Een eventueel massaontslag/faillissement hoeft niet direct ernstige gevolgen te hebben in Nederland. Daarnaast schijnt het dat Volvo geīnteresseerd is, voor een zacht prijsje zijn die waarschijnlijk wel bereid de tent over te nemen. De enige die er dan wat bij in schiet is de Zweedse overheid, leergeld voor het hachelijke avontuur waarin zij zich stortten.
Niet in Zweden, maar wel als Saab-dealer in Nederland. Zonder officieel dealerschap wordt het erg zwaar voor hem, het meeste winst wordt behaald bij de verkoop van een nieuwe auto. Niemand koopt natuurlijk een nieuwe auto van een failliet merk en van de werkplaats alleen valt niet te leven waarschijnlijk...
pi_96010859
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:28 schreef QBay het volgende:

[..]

Niet in Zweden, maar wel als Saab-dealer in Nederland. Zonder officieel dealerschap wordt het erg zwaar voor hem, het meeste winst wordt behaald bij de verkoop van een nieuwe auto. Niemand koopt natuurlijk een nieuwe auto van een failliet merk en van de werkplaats alleen valt niet te leven waarschijnlijk...
De meeste Rover dealers hier zijn idd ook nogal nietszeggende occasionhandeltjes geworden. Maar hopelijk wordt dat Volvo wat.
pi_96015650
Hopen dat het op de valreep toch nog goedkomt. :)
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:32:03 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96015855
Afgezien van de vader van Q-bay mag ik hopen dat Saab/Spyker of failliet gaat, of genationaliseerd wordt door de Zweedse overheid. Gewoon een oplichtersbende.
The End Times are wild
pi_96016454
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 18:10 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hij werkt in Zweden bij de Saab fabriek? Een eventueel massaontslag/faillissement hoeft niet direct ernstige gevolgen te hebben in Nederland. Daarnaast schijnt het dat Volvo geīnteresseerd is, voor een zacht prijsje zijn die waarschijnlijk wel bereid de tent over te nemen. De enige die er dan wat bij in schiet is de Zweedse overheid, leergeld voor het hachelijke avontuur waarin zij zich stortten.
Leergeld? Zelfs ik, als financiele leek, had dit aan zien komen.... Ik snap niet wat de Zweedse overheid bezielde eerlijk gezegd. Als je core-business (auto's maken) zo slecht gaat doordat je je niet meer onderscheid, moet je de conclusie trekken. Als er aantoonbaar mismanagement is geweest, zou je het een 2de kans kunnen geven. Dit was vanaf minuut 1 een dood paard waar een paar mensen met volle buit vertrekken, maar een hoop belastingbetalers keihard naaien. Te naief voor woorden.
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:46:15 #52
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_96016835
Hier beweren ze dat Volvo/Geely financieel niet echt zit te wachten op Saab

quote:
Geely-Volvo shopping for Saab? Crazy talk!Chinese Car News | FrankF | April 26, 2011 at 5:33 pm

According to rumors Saab officials were pacing the floors of the Shanghai Auto Show looking for investors in their troubled car brand, Saab recently announced that it was it debt with its suppliers and had to cut back production due to a lack of parts. Saab has already sold its older platforms off to Beijing Auto Industry Corporation (BAIC) in the past year and maybe looking to BAIC once again to supply funding.

Western media have been keen to finger Geely as possible saviors for yet another troubled Swedish brand, the Hangzhou based company did take over Volvo, which was the first successful case of a Chinese automotive company taking over a mature established car company, but for Geely to take over Saab as well would certainly be a bridge too far.

When Geely bought Volvo, Volvo was actually only slightly in the red and was well on its way to becoming a profitable company again, a stark contrast to Saab which could be at best considered a lost cause. The company has taken on massive debts and the turmoil surrounding the company will have a knock on effect on consumers – nobody wants to buy from a dying company, especially a big ticket item such as an automobile.

Saab’s savior isn’t likely to be Geely’s Li Shu Fu, instead we should look to BAIC’s Wang Da Zong, the Chairman at the helm of BAIC. Wang Da Zong is different to other automotive chairman at state owned companies, he is considerably younger than his contemporaries, he is a fluent English speaker and loves to crack the occasional English joke and is very wise to his surroundings. BAIC executives will all likely realize that investment in a lame duck like Saab will be a good exercise in burning through solid amounts of cash, the only thing that BAIC may take from the deal is the Saab name and the Saab factory in Sweden, both of which maybe fairly unattractive possibilities for Beijing Auto. However Chinese business is a very unpredictable beast. There maybe a Chinese investor lined up to save Saab from closure, its unlikely to be Geely as they already have their hands full with on Swedish oddball and overcapacity in Europe, so the likely candidate has become BAIC – or possibly even one of China’s multitude of automakers or thousands of investment firms that are on the look out for such an opportunity.
http://www.chinacartimes.(...)for-saab-crazy-talk/

Jammer dat een merk als Saab er bijna niet meer is; maar qua techniek en qua verkoopaantallen
hebben ze zo weinig te bieden dat ik vrees dat het binnenkort wel eens einde verhaal zou kunnen zijn.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_96017763
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:32 schreef LXIV het volgende:
Afgezien van de vader van Q-bay mag ik hopen dat Saab/Spyker of failliet gaat, of genationaliseerd wordt door de Zweedse overheid. Gewoon een oplichtersbende.
Vind je? Op een schaal van oplichterij van 1 (SVB) tot 10 (DSB) vind ik dit hooguit een mager zesje waard.
pi_96022548
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:40 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Leergeld? Zelfs ik, als financiele leek, had dit aan zien komen.... Ik snap niet wat de Zweedse overheid bezielde eerlijk gezegd. Als je core-business (auto's maken) zo slecht gaat doordat je je niet meer onderscheid, moet je de conclusie trekken. Als er aantoonbaar mismanagement is geweest, zou je het een 2de kans kunnen geven. Dit was vanaf minuut 1 een dood paard waar een paar mensen met volle buit vertrekken, maar een hoop belastingbetalers keihard naaien. Te naief voor woorden.
Dat is nu het verschil tussen economie en politiek ;)
pi_96036587
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:40 schreef Freak188 het volgende:

[..]Dit was vanaf minuut 1 een dood paard waar een paar mensen met volle buit vertrekken, maar een hoop belastingbetalers keihard naaien. Te naief voor woorden.
Dat naief noemen is ook wat naief. Het is vooral sluw gespeeld door die paar lui die met de centen vertrekken.
  woensdag 27 april 2011 @ 17:22:52 #56
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_96051110
Bij Saab staat de productielijn al drie weken stil en het ziet er niet naar uit dat de fabriek binnenkort weer gaat draaien. :%

De 3.700 medewerkers van de Saab-fabriek in Trollhättan hebben vandaag te horen gekregen dat een herstart van de productie er voorlopig nog niet in zit. :D -O- Sinds drie weken is het oorverdovend stil in de fabriek. Saab heeft dringend een financiële injectie nodig, anders ziet het er somber uit. De productie werd gestaakt nadat verschillende onderdelenleveranciers hun toevoer stopten wegens betalingsproblemen van Saab.

Om aan geld te komen, wil Saab het onroerend goed verkopen aan de Russische bankier Vladimir Antonov. Daarop kan het automerk die gebouwen terugleasen. Met zo’n constructie komt er 30,4 miljoen euro vrij. De Europese Investeringsbank ligt daarbij dwars. Bij die organisatie staat nog een schuld open en bovendien worden strenge eisen gesteld aan de inmenging van Antonov.

De Rus was aandeelhouder bij Spyker Cars toen dit Nederlandse bedrijf Saab wilde overnemen van General Motors. Omdat de hij volgens de Amerikaanse inlichtingendiensten beschikte over crimineel geld, moest hij eerst zijn positie bij Spyker opgeven voordat de overname tot stand kon komen. De beschuldigingen uit de VS zijn overigens nooit bewezen.

Volgens een woordvoerder van Antonov in Zweden veranderen de eisen van de EIB steeds en zijn ze bovendien zeer hard. Het is dus nog maar zeer de vraag of Antonov toestemming krijgt om zich te mengen in de Saab-zaak.

http://www.autoweek.nl/au(...)ende-stilte-bij-Saab

:W Victor
  woensdag 27 april 2011 @ 17:36:08 #57
306743 Opa2012
Š 2010..2017
pi_96051631
quote:
6s.gif Op woensdag 27 april 2011 17:22 schreef ikweethetookniet het volgende:
:W Victor
:W EIB
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_96051814
quote:
7s.gif Op woensdag 27 april 2011 17:36 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

:W EIB
Hoezo? Die hebben een keurige garantie van de Zweedse overheid gekregen.
pi_96130189
Het schip zinkt langzaam verder:

quote:
Spyker Cars laat de verkoopdoelstelling voor het Zweedse dochtermerk Saab van 80.000 auto's in 2011 los.
Problemen productie en financiering

Door de problemen met de productie en de financiering is die doelstelling niet langer haalbaar. Dat maakte Spyker vrijdag bekend bij de cijfers over de eerste drie maanden van 2011.
Verkopen

Volgens Spyker waren de verkopen van Saab in de afgelopen maanden sterk, vooral in maart. In het afgelopen kwartaal verkocht Saab 9674 auto's aan dealers, een stijging van 167 procent vergeleken met vorig jaar. De productie kwam uit op 10.888 auto's tegen slechts 2153 een jaar eerder.
Productie lig al drie weken stil

Spyker-topman Victor Muller liet weten dat het nog te vroeg is om een nieuwe verkoopdoelstelling voor 2011 af te geven. Eerst moet de productie bij Saab worden opgestart, aldus Muller. De productie ligt al drie weken stil vanwege een betalingsgeschil met zijn toeleveranciers.
Saab is 99% van omzet Spyker

De omzet van Spyker, dat voor ruim 99% uit Saab bestaat, kwam in het eerste kwartaal uit op 257,1 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (EBIT) bedroeg 79,4 miljoen euro negatief, bij een negatieve kasstroom van 19,4 miljoen euro.
Verlies in 2011

Voor geheel 2011 handhaaft Spyker de verwachting dat het bedrijf verlieslatend zal zijn. Eerder heeft de onderneming al aangegeven per 2012 winstgevendheid te verwachten.
Werkkapitaal -225,3 miljoen eind maart

Spyker stelt te blijven werken aan versterking van de financiele positie voor de korte en lange termijn, zodat de productie bij Saab, die sinds 6 april is onderbroken, kan worden hervat. Aan het eind van het eerste kwartaal bedroeg het negatieve werkkapitaal EUR255,3 miljoen.
Vastgoed verkopen

Voor versterking van de financiele positie wil het bedrijf onder meer vastgoedposities van Saab verkopen en vervolgens terughuren. De Europese Investeringsbank (EIB), die een lening ter waarde van EUR400 miljoen heeft verstrekt aan Saab, heeft toestemming gegeven voor een dergelijke deal, maar de voorwaarden die daarbij zijn gesteld zijn voor Saab onacceptabel.

Spyker stelt vrijdag nog steeds in gesprek te zijn met de EIB en nog niet te kunnen aangeven of de verkoop doorgang zal vinden.
http://www.rtl.nl/compone(...)koopdoelstelling.xml
  vrijdag 29 april 2011 @ 14:50:32 #60
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_96140741
Persbericht van Spyker met cijfertjes :D

http://www.fd.nl/4592086/22038021
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')