Kranten staan er vol vanquote:
Ah een soort nationalistische gedachte, was ook het enige wat ik me kon indenken. Als merk voegt Saab imho niks toe aan Volvo. Vanuit de overheid gezien is het verzoek wel logisch, ben benieuwd wat het ze gaat kostenquote:Op zondag 24 april 2011 23:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
http://www.bnr.nl/topic/m(...)volvo-saab-overnemen
het scheelt werk voor al die mensen die met een faillissement hun werk kwijt zijn en de Zweedse overheid heeft dan meer kans dat ze die 400 miljoen terug krijgtquote:Op zondag 24 april 2011 23:26 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ah een soort nationalistische gedachte, was ook het enige wat ik me kon indenken. Als merk voegt Saab imho niks toe aan Volvo. Vanuit de overheid gezien is het verzoek wel logisch, ben benieuwd wat het ze gaat kosten
edit: is er nog een link met Saab en Scania? Dat gedeelte zou voor Volvo natuurlijk wel interessant kunnen zijn?
Ik zie nu vooral een belang voor Zweden/overheid, niet zozeer voor Volvo.quote:Op zondag 24 april 2011 23:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het scheelt werk voor al die mensen die met een faillissement hun werk kwijt zijn en de Zweedse overheid heeft dan meer kans dat ze die 400 miljoen terug krijgt
http://www.telegraaf.nl/d(...)_.html?sn=nieuws_dftquote:Op zondag 24 april 2011 23:30 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik zie nu vooral een belang voor Zweden/overheid, niet zozeer voor Volvo.
quote:Volvo zou een overname ook goed uitkomen. Volgens de goed geīnformeerde bronnen kan de autobouwer dan zo’n 100.000 auto’s extra maken op het zogenoemde Spa-platform (Scalable Platform Architecture, red.) dat in ontwikkeling is. Hiermee is het technisch eenvoudig om ook Saab-modellen te bouwen.
Sjezus gastquote:Op zondag 24 april 2011 23:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/d(...)_.html?sn=nieuws_dft
[..]
Natuurlijk ligt hij er niet wakker van. Het is toch zijn geld niet.quote:Op maandag 25 april 2011 10:21 schreef jpjedi het volgende:
Prive ligt Victor Muller er niet wakker van. Hij liep vrijdag rond op de RAI met zijn vrouw en liep interessant te doen bij de verkopers van Fisker..
Naar de RAI gaan met je vrouw terwijl je fabriek plat ligt door liquiditeitsproblemen.
Dat is ook waarquote:Op maandag 25 april 2011 10:45 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Natuurlijk ligt hij er niet wakker van. Het is toch zijn geld niet.
quote:di 26 apr 2011, 15:14
'Saab-personeel moet naar fabriek komen'
STOCKHOLM (AFN) - De ruim 3400 medewerkers van autofabriek Saab, eigendom van het Nederlandse Spyker Cars, moeten woensdag naar de fabriek in het Zweedse Trollhättan komen. Zij zouden hier 'belangrijke informatie' krijgen.
Spyker Cars NV 26-04-2011 (17:20)
3,99 EUR -6,05% -0,257
Dat hebben Saab-medewerkers dinsdag bevestigd. Geen van de officiële woordvoerders van Saab wil vooralsnog iets zeggen over de inhoud van de bijeenkomst. Deze zou om 07.00 uur beginnen.
Woensdag staat de autofabriek precies drie weken stil door een tekort aan onderdelen dat deels een gevolg is van onbetaalde rekeningen bij toeleveranciers. Saab heeft daardoor volgens analisten 2900 tot 3300 van de beoogde 80.000 voertuigen voor dit jaar niet kunnen produceren.
Hij werkt in Zweden bij de Saab fabriek? Een eventueel massaontslag/faillissement hoeft niet direct ernstige gevolgen te hebben in Nederland. Daarnaast schijnt het dat Volvo geīnteresseerd is, voor een zacht prijsje zijn die waarschijnlijk wel bereid de tent over te nemen. De enige die er dan wat bij in schiet is de Zweedse overheid, leergeld voor het hachelijke avontuur waarin zij zich stortten.quote:Op dinsdag 26 april 2011 17:29 schreef QBay het volgende:
[..]
Dan is mijn vader waarschijnlijk vanaf morgen werkloos
Niet in Zweden, maar wel als Saab-dealer in Nederland. Zonder officieel dealerschap wordt het erg zwaar voor hem, het meeste winst wordt behaald bij de verkoop van een nieuwe auto. Niemand koopt natuurlijk een nieuwe auto van een failliet merk en van de werkplaats alleen valt niet te leven waarschijnlijk...quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hij werkt in Zweden bij de Saab fabriek? Een eventueel massaontslag/faillissement hoeft niet direct ernstige gevolgen te hebben in Nederland. Daarnaast schijnt het dat Volvo geīnteresseerd is, voor een zacht prijsje zijn die waarschijnlijk wel bereid de tent over te nemen. De enige die er dan wat bij in schiet is de Zweedse overheid, leergeld voor het hachelijke avontuur waarin zij zich stortten.
De meeste Rover dealers hier zijn idd ook nogal nietszeggende occasionhandeltjes geworden. Maar hopelijk wordt dat Volvo wat.quote:Op dinsdag 26 april 2011 19:28 schreef QBay het volgende:
[..]
Niet in Zweden, maar wel als Saab-dealer in Nederland. Zonder officieel dealerschap wordt het erg zwaar voor hem, het meeste winst wordt behaald bij de verkoop van een nieuwe auto. Niemand koopt natuurlijk een nieuwe auto van een failliet merk en van de werkplaats alleen valt niet te leven waarschijnlijk...
Leergeld? Zelfs ik, als financiele leek, had dit aan zien komen.... Ik snap niet wat de Zweedse overheid bezielde eerlijk gezegd. Als je core-business (auto's maken) zo slecht gaat doordat je je niet meer onderscheid, moet je de conclusie trekken. Als er aantoonbaar mismanagement is geweest, zou je het een 2de kans kunnen geven. Dit was vanaf minuut 1 een dood paard waar een paar mensen met volle buit vertrekken, maar een hoop belastingbetalers keihard naaien. Te naief voor woorden.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hij werkt in Zweden bij de Saab fabriek? Een eventueel massaontslag/faillissement hoeft niet direct ernstige gevolgen te hebben in Nederland. Daarnaast schijnt het dat Volvo geīnteresseerd is, voor een zacht prijsje zijn die waarschijnlijk wel bereid de tent over te nemen. De enige die er dan wat bij in schiet is de Zweedse overheid, leergeld voor het hachelijke avontuur waarin zij zich stortten.
http://www.chinacartimes.(...)for-saab-crazy-talk/quote:Geely-Volvo shopping for Saab? Crazy talk!Chinese Car News | FrankF | April 26, 2011 at 5:33 pm
According to rumors Saab officials were pacing the floors of the Shanghai Auto Show looking for investors in their troubled car brand, Saab recently announced that it was it debt with its suppliers and had to cut back production due to a lack of parts. Saab has already sold its older platforms off to Beijing Auto Industry Corporation (BAIC) in the past year and maybe looking to BAIC once again to supply funding.
Western media have been keen to finger Geely as possible saviors for yet another troubled Swedish brand, the Hangzhou based company did take over Volvo, which was the first successful case of a Chinese automotive company taking over a mature established car company, but for Geely to take over Saab as well would certainly be a bridge too far.
When Geely bought Volvo, Volvo was actually only slightly in the red and was well on its way to becoming a profitable company again, a stark contrast to Saab which could be at best considered a lost cause. The company has taken on massive debts and the turmoil surrounding the company will have a knock on effect on consumers – nobody wants to buy from a dying company, especially a big ticket item such as an automobile.
Saab’s savior isn’t likely to be Geely’s Li Shu Fu, instead we should look to BAIC’s Wang Da Zong, the Chairman at the helm of BAIC. Wang Da Zong is different to other automotive chairman at state owned companies, he is considerably younger than his contemporaries, he is a fluent English speaker and loves to crack the occasional English joke and is very wise to his surroundings. BAIC executives will all likely realize that investment in a lame duck like Saab will be a good exercise in burning through solid amounts of cash, the only thing that BAIC may take from the deal is the Saab name and the Saab factory in Sweden, both of which maybe fairly unattractive possibilities for Beijing Auto. However Chinese business is a very unpredictable beast. There maybe a Chinese investor lined up to save Saab from closure, its unlikely to be Geely as they already have their hands full with on Swedish oddball and overcapacity in Europe, so the likely candidate has become BAIC – or possibly even one of China’s multitude of automakers or thousands of investment firms that are on the look out for such an opportunity.
Vind je? Op een schaal van oplichterij van 1 (SVB) tot 10 (DSB) vind ik dit hooguit een mager zesje waard.quote:Op dinsdag 26 april 2011 21:32 schreef LXIV het volgende:
Afgezien van de vader van Q-bay mag ik hopen dat Saab/Spyker of failliet gaat, of genationaliseerd wordt door de Zweedse overheid. Gewoon een oplichtersbende.
Dat is nu het verschil tussen economie en politiekquote:Op dinsdag 26 april 2011 21:40 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Leergeld? Zelfs ik, als financiele leek, had dit aan zien komen.... Ik snap niet wat de Zweedse overheid bezielde eerlijk gezegd. Als je core-business (auto's maken) zo slecht gaat doordat je je niet meer onderscheid, moet je de conclusie trekken. Als er aantoonbaar mismanagement is geweest, zou je het een 2de kans kunnen geven. Dit was vanaf minuut 1 een dood paard waar een paar mensen met volle buit vertrekken, maar een hoop belastingbetalers keihard naaien. Te naief voor woorden.
Dat naief noemen is ook wat naief. Het is vooral sluw gespeeld door die paar lui die met de centen vertrekken.quote:Op dinsdag 26 april 2011 21:40 schreef Freak188 het volgende:
[..]Dit was vanaf minuut 1 een dood paard waar een paar mensen met volle buit vertrekken, maar een hoop belastingbetalers keihard naaien. Te naief voor woorden.
http://www.rtl.nl/compone(...)koopdoelstelling.xmlquote:Spyker Cars laat de verkoopdoelstelling voor het Zweedse dochtermerk Saab van 80.000 auto's in 2011 los.
Problemen productie en financiering
Door de problemen met de productie en de financiering is die doelstelling niet langer haalbaar. Dat maakte Spyker vrijdag bekend bij de cijfers over de eerste drie maanden van 2011.
Verkopen
Volgens Spyker waren de verkopen van Saab in de afgelopen maanden sterk, vooral in maart. In het afgelopen kwartaal verkocht Saab 9674 auto's aan dealers, een stijging van 167 procent vergeleken met vorig jaar. De productie kwam uit op 10.888 auto's tegen slechts 2153 een jaar eerder.
Productie lig al drie weken stil
Spyker-topman Victor Muller liet weten dat het nog te vroeg is om een nieuwe verkoopdoelstelling voor 2011 af te geven. Eerst moet de productie bij Saab worden opgestart, aldus Muller. De productie ligt al drie weken stil vanwege een betalingsgeschil met zijn toeleveranciers.
Saab is 99% van omzet Spyker
De omzet van Spyker, dat voor ruim 99% uit Saab bestaat, kwam in het eerste kwartaal uit op 257,1 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (EBIT) bedroeg 79,4 miljoen euro negatief, bij een negatieve kasstroom van 19,4 miljoen euro.
Verlies in 2011
Voor geheel 2011 handhaaft Spyker de verwachting dat het bedrijf verlieslatend zal zijn. Eerder heeft de onderneming al aangegeven per 2012 winstgevendheid te verwachten.
Werkkapitaal -225,3 miljoen eind maart
Spyker stelt te blijven werken aan versterking van de financiele positie voor de korte en lange termijn, zodat de productie bij Saab, die sinds 6 april is onderbroken, kan worden hervat. Aan het eind van het eerste kwartaal bedroeg het negatieve werkkapitaal EUR255,3 miljoen.
Vastgoed verkopen
Voor versterking van de financiele positie wil het bedrijf onder meer vastgoedposities van Saab verkopen en vervolgens terughuren. De Europese Investeringsbank (EIB), die een lening ter waarde van EUR400 miljoen heeft verstrekt aan Saab, heeft toestemming gegeven voor een dergelijke deal, maar de voorwaarden die daarbij zijn gesteld zijn voor Saab onacceptabel.
Spyker stelt vrijdag nog steeds in gesprek te zijn met de EIB en nog niet te kunnen aangeven of de verkoop doorgang zal vinden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |